een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
04-10-2012
Uitspraken
Uitspraken.
VLD-leider Alexander De Croo is hard voor de N-VA (in: Knack):
- "De Wever wil Antwerpen innemen, Vlaanderen veroveren en vervolgens België blokkeren."
- "Het kan Bart De Wever geen moer schelen of ons land de afgrond in gaat of niet."
- Ook hekelt hij het feit dat N-VA naar het grondwettelijk hof stapte om het akkoord rond Brussel-Halle-Vilvoorde aan te klagen: Eindelijk is er een akkoord, de Vlamingen zijn tevreden, maar de N-VA zou graag die hele carrousel van voren af aan beginnen. Het splitsen zit die partij nu eenmaal in de genen zoals een schorpioen het steken niet kan laten.
Historicus Bruno De Wever (broer van) maakt zich een klein beetje zorgen (in P-Magazine):
"Als N-VA en Vlaams Belang samen 50 procent van de stemmen halen bij de verkiezingen in 2014, is er een levensgroot probleem."
Patrick Dewael, Open VLD, (in een interview met La Libre Belgique): "Met hun 'conservatisme' en hun weigering om over noodzakelijke hervormingen te onderhandelen, hebben de Franstaligen het bedje gespreid van de N-VA."
Bart De Wever, N-VA, (in een interview met het Franse persagentschap AFP): "Onze democratie is totaal in twee gesneden: we hebben geen nationale taal, geen nationale kranten, noch nationale partijen. Er is enkel een Vlaamse gedomineerd door rechts en een Franstalige democratie, gedomineerd door links: dat is ongekend elders in de wereld. Vlaanderen wordt steeds meer gedomineerd door N-VA. "Die spanning tussen Vlaanderen en Wallonië is onhoudbaar. We staan niet veraf van een democratische revolutie in Vlaanderen."
Op de vraag van AFP hoe Bart De Wever zich situeert in het Europese separatisme: Er zijn overeenkomsten met de afscheidingsbewegingen in Spanje en Schotland. Maar ook verschillen: in Schotland wil een minderheid zich afscheuren. In België zijn de Vlamingen in de meerderheid.
In de 77 keuringscentra werden in 2011 4.513.766 autokeuringen verricht.
- 2.755.085 gewone personenwagens - 754.570 wagens voor tweedehandsverkoop
- 686.361 bedrijfsautos
-237.205 aanhangwagens of opleggers
-31. 922 autobussen en autocars
-48.623 andere voertuigen, zoals wedstrijdautos of brandweerwagens. * Bevallingen: In 2011 kregen in Vlaanderen 1.212 meisjes onder de 20 jaar een of meerdere kinderen. Met 6,71 bevallingen per duizend meisjes tussen 15 en 20 jaar lag het bevallingscijfer in die leeftijdsgroep de voorbije vijftien jaar nooit zo laag. (vroegere cijfers hierover:- tik tienerzwangerschappen in 'zoeken in blog')
* Strafdossiers: Bij de parketten in België liggen nog 10.467 strafdossiers die in de jaren negentig zijn geopend, maar nog niet zijn afgesloten. 1.383 dosiers zijn zelfs nog van voor 1996.
* Tabakgebruik: In België sterven elk jaar ongeveer 18.600 mensen aan de gevolgen van tabaksgebruik, aldus het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Wereldwijd is roken de tweede doodsoorzaak, met meer dan 5,4 miljoen sterfgevallen per jaar.
Wolfgang, hoofdcommissaris bij de Berlijnse Mordkommission, kan op pensioen en wil verhuizen naar Spanje.Eigenlijk is het ook een vlucht voor iets wat in het verleden gebeurd is.
Hij laat zich door zijn vriend Esteban, een Spaanse kok in het eethuis waar hij regelmatig kwam, overhalen om eerst mee te gaan naar diens geboortedorp in het NW van Spanje om daar de moordzaak op Ricardo, de veearts die toezicht hield op de kwaliteit van de varkens die de beste hammen ter wereld opleveren, mee te helpen oplossen. De bemoeienissen van de Duitser worden door de plaatselijke Guardia Civil niet op prijs gesteld. Doch slaagt deze er ondanks een aanhouding, niet in enig spoor of motief voor de moord te vinden.
Het wordt alsmaar duidelijker dat de moord, gevolgd door een tweede moord, te maken heeft met de plaatselijke hammenindustrie, waar veel geld omgaat.Wolfgang vermoedt zelfs dat de politieoversten op één of andere manier iets met de zaak te maken hebben. Vanuit bepaalde hoek ontvangt hij duidelijke dreigementen om zich niet meer met de zaak te bemoeien.
Tegen het einde kent het verhaal een totaal onverwachte wending.
Een vlot en onderhoudend geschreven thriller die ondanks het rustige verloop toch de spanning erin houdt, zeker naar het einde toe. Een veelbelovende debuutroman.
Bij recensies op het internet las ik echter volgende commentaren, waar ik het niet allemaal mee eens ben:
- Via Twitter liet ze weten dat het haar intentie was om niet een snelle maar een sfeervolle thriller te schrijven. Daar is Ellen Gerretzen, een nieuwe loot aan de snel groeiende tak van spannende Nederlandse dames, grotendeels in geslaagd. Haar debuut Bloedbruiloft zit bomvol sfeer. En het sleept zich vanwege het ontbreken van spanning grotendeels tergend langzaam voort. Dat is jammer, want het uitgangspunt is veelbelovend.
Een topthriller vermengt sfeer en spanning zodanig dat de lezer per se wil weten wat er met de nieuwsgierigmakende personages gaat gebeuren. Op dat punt gaat het mis met Bloedbruiloft. Wolfgang is interessant - hij wordt mooi omschreven als een met zorg en zonder haast perfect getapt glas bier - en de Spaanse Extremadura is geloofwaardig als plek waar de wereld het hier en nu is. Maar verder is er nauwelijks enige houvast te vinden in het woud aan onhebbelijke karakters en dorpse intriges. Gesjoemel in de hammenwereld, het zal wel. Norse machos bij de Guardia Civil, natuurlijk. En een Spaanse schone die alle mannelijke harten sneller doet kloppen, zeker. Schrijven kan Gerretzen, dat is ook zeker, maar de ingrediënten die ze voor Bloedbruiloft heeft gebruikt zijn niet spannend en verrassend genoeg om ruim 400 paginas lang te boeien. Integendeel.
Maar ook:
- Een flink debuut met een kloeke misdaadroman. Zo mag je Bloedbruiloft van Ellen Gerretzen rustig noemen. Kloek qua omvang, 443 paginas, en flink door de gekozen opzet en aanpak.
- Bloedbruiloft heeft alle ingrediënten voor een goede thriller.
Denk er eerst maar eens goed over na voor ge er aan begint, want:
't is weeral STAKING
Ditmaal ligt het treinverkeer voor 24 uur stil.
Voor de zoveelste maal.
Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) betreurt de 24 urenstaking die bij het spoor begint. "Deze staking zal de reizigers en de Belgische economie schaden". De vakbonden krijgen wel de steun van oppositiepartij Ecolo. Magnette is niet onder de indruk en wijst erop dat Ecolo met Isabelle Durant zelf nog de minister van Mobiliteit heeft geleverd. "Jaren nadat ze zelf een bevoegdheid hebben gehad, weten die van Ecolo altijd hoe het moet".
Ik las gisteren nog een artikeltje over een man die, toen hij bij de spoorwegen kwam werken, het eerste wat hij deed staken was. Nu gaat hij met pensioen en het laatste wat hij doet is staken.
En is het niet het spoor, dan is het waar er weer eens een (wilde) staking uitbreekt.
't Is altijd wel wat met het Openbaar vervoer.
Ter gelegenheid haal ik nogmaals deze uitspraak aan van Jean-Marie Dedecker in oktober 2005(toen nog VLD-senator): "Alles wat spoort, rijdt of vliegt in België is in handen van de socialisten. Het resultaat: we staan stil."
Deze was minder moeilijk dan ik verwacht had. Maar ja, na die extra moeilijke van 5.000 stukjes....
Normaal puzzel ik enkel tijdens de wintermaanden, maar ik had hier nu goesting in. Over mijn vorige puzzels: tik 'puzzel' in 'zoeken in blog'. (Er staan dan wel enkele andere artikels tussen)
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.