Opgepast voor buitenlandse verkeersregelsxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Eigenlijk ben ik hiermee al wat te laat, want de vakantie is reeds volle 2 weken bezig.
Maar voor wie met de auto naar het buitenland met vakantie gaat , is het goed om even stil te staan bij sommige nieuwe of afwijkende verplichtingen die de verkeersreglementen in andere landen opleggen.
- Zo is het vanaf 1 juli in Frankrijk verplicht één elektronische (= duurdere) of twee gewone alcoholtesters aan boord te hebben van elk voertuig (auto en motor) van meer dan 50 cc. Deze regel geldt ook voor buitenlanders. Er wordt wel pas vanaf 1 november geverbaliseerd. Tot dan krijgen overtreders enkel een waarschuwing. In Frankrijk evenals in Duitsland) moet je ook een minimale afstand met je voorligger behouden: bij een snelheid van 130 km per uur op de snelwegen is dat 72 meter, bij 90 km/u op gewone wegen is dat 50 meter en bij 50 km/u in de bebouwde kom 28 meter.
- In Nederland geven op de provinciale wegen strepen de maximumsnelheid aan. Een dubbele witte middenstreep met groen veld tussenin betekent dat je daar 100 km/u mag rijden. Zonder het groen is dat 80 km/u. Daglichten zijn verplicht op autowegen en buiten de centra. (Daarom zie ik hier zo veel Hollanders met licht rijden op de autostrade.) Dit geldt ook voor Italië.
- In Duitsland duidt een rond blauw bord met witte cijfers de minimale snelheid aan. Bij files moet op de auto- en hoofdwegen een middengang gecreëerd worden voor de hulpdiensten. Bij wegwerkzaamheden is het verboden voor auto's of combinaties die 2 meter of breder zijn (inclusief spiegels) om op de linker rijstrook te rijden. Aangegeven door rond wit bord met rode rand waarop twee meter vermeld staat.
- In Spanje, Portugal en Zwitserland moeten brildragers een reservebril bij zich hebben. In Spanje moet er ook een set reservelampjes aan boord zijn en als je de snelheid niet kunt aanhouden moet je de alarmknipperlichten inschakelen en moet je de motor uitschakelen als je langer dan 2 minuten moet stilstaan in een file.
- In Hongarije en Tsjechië moeten fluovestjes voor alle inzittenden voorzien zijn, terwijl dat in andere landen enkel voor de bestuurder nodig is. - In Oostenrijk geldt vanaf 1 januari 2012 een nieuwe regel die zegt dat er op de autosnelweg bij een ongeval of file ruimte tussen de rijstroken gelaten moet worden voor de hulpdiensten (op straffe van een boete die kan oplopen tot 2.180 euro!). Wanneer het knipperlicht boven op de praatpalen functioneert wordt je aangeraden voorzichtig te zijn en trager te rijden.
- In Italië en Zwitserland heeft in de bergen stijgend verkeer voorrang.
- Als in Zwitserland de knipperlichten op praatpalen werken, mag je niet inhalen. Op een 'Bergpoststrasse', herkenbaar aan een blauw bord met gele signaalhoorn, moeten de aanwijzingen van de postautochauffeur opgevolgd worden.
- Denemarken: een bord op een snelweg met een omgekeerde oranje Y duidt aan dat het verkeer vanaf de oprit voorrang heeft.
Goede reis
|