• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    16-04-2016

Vrijdag 15 april

Na het ontbijt nemen we de bus naar het centrumvan San Antonio.

De gelijknamige rivier kronkelt doorheen het stadscentrum en is afgeboord met wandelpaden het is de befaamde “River Walk” van San Antonio.

Langs het water loopt aan beide zijden van de rivier een mooi wandelpad met prachtig verzorgde plantsoenen.

Op het water varen boten met toeristen en onderhoudswerkers af en aan. Verschillende restaurants en café’s wedijveren om de gunsten van de toeristen.

Vroeg in de voormiddag is het nog niet erg druk. Op een leuk terras drinken we een koffie en bekijken de voorbijgangers. Via bruggetjes kunnen we gemakkelijk naar de andere kant om ook daar een kijkje te nemen.

We verlaten even de “River Walk” om in de straten te lopen en komen bij de San Fernando kathedraal met een mooi interieur en een verguld retabel.

We keren terug naar de rivier en tegen de middag wordt het drukker en de terrassen lopen vol. Na enkele uren wandelen waarbij we verschillende leuke hoekjes ontdekken wordt het tijd om te eten en vanop een terras met zicht op de rivier eten we smakelijk. Dat zitje heeft ons goed gedaan want het lopen beginnen we te voelen aan de benen. Na nog een uurtje of zo nog een koffie met gebak en dan terug met de bus naar de camping. San Antonio is zo wat de leukste stad die we in de VS zagen.

16-04-2016 om 00:30 geschreven door Zwerfsteen

15-04-2016

Donderdag 14 april

Gisteren zijn we vanuit New Orleans vertrokken in de gietende regen met zwaar onweer.

Toen we voor de laatste maal de Mississippi overstaken begon de regen te minderen. Nabij de stad Charles Lake kwamen we in een gigantische verkeersopstoppping waar we minstens drie kwartier in de file stonden. Nabij de stad Beaumont in Texas streken we neer op een mooi verzorgde camping waar we nog een gratis ontbijt kregen. Na dit lekkere ontbijt gingen we vroeg de weg op. Op de weg was het weer vlot rijden, nabij Houston werd het wel drukker met vijf rijbanen naast mekaar.

De camping van KOA van San Antonio was vlug gevonden en op een ruime plaats konden we genieten van een kop koffie.

Eekhoorns en vele vogels hielden ons gezelschap, één van die zwarte vogels bleek een “roadrunner” te zijn.

15-04-2016 om 03:19 geschreven door Zwerfsteen

13-04-2016

Dinsdag 12 april

We worden gewekt door de regen op het dak. En in de regen stappen we in de shuttlebus naar New Orleans met nog een achttal personen. De bestuurster van het busje vertelt honderd uit over haar belevenissen van de storm Catherine en anecdoten over het leven van vroeger en nu.

Voor we het weten komen we bij het vertrekpunt van de riverboats. Het regent nog steeds en in het Café du Monde gesticht in 1862 gaan we schuilen met een lekkere koffie en de plaatselijke lekkernij “beignets”. Die worden geserveerd onder een dikke laag poedersuiker en zijn luchtig en krokant.

We beginnen onze wandeling aan Jackson Square die gedomineerd wordt door de kathedraal van St. Louis.

We dwalen doorheen het “French Quarter” met Bourbon Street en vele andere straatjes met de typische huizen met doorlopende bebloemde balcons.

De regen is opgehouden en vanop de promenade aan de rivier hebben we mooi uitzicht op de Mississippi en de riverboat Natchez die onder de brug vaart.

Rond het middaguur gaan we wat eten, blij om te kunnen zitten want we hebben weer flink wat gestapt. In de namiddag nemen we voor het gemak de cable car tot bij de “French Market” waar ik mij te goed doe aan een portie vers gekookte rivierkreeftjes.

In de “Market” waar vroeger de levensmiddelen verhandeld werden staan nu vele standjes die souvenirs en vele leuke dingen aanprijzen. Terug aan de aanlegsteiger van de “Natchez” worden we vergast op een concert met stoomfluiten terwijl we wachten op het busje om ons terug te brengen naar de camping.

13-04-2016 om 13:56 geschreven door Zwerfsteen

12-04-2016

Zondag 10 april

Eerst weer 170 liter benzine tanken voor we weer verder kunnen. Deze auto rijdt heel prettig maar het is een benzinevretend monster, voor 100km drinkt hij 33 liter. We blijven highway 55 volgen. Het landschap wordt afwisselend en iets heuvelachtig. Het is hier ook veel groener dan in het noorden en de temperatuur gaat de hoogte in we ziijn reeds een 1000km zuidelijker dan Chicago. We rijden nu Mississipi binnen en nabij Jackson, de hoofdstad van de staat komen we op een camping in een State Park.

Aan de rand van het meer mogen we een mooie plaats uitkiezen. Het is aangenaam warm en de short kom uit de kast. ’s Avonds zitten we aan een kampvuur tot we naar binnen moeten van de muggen.

Maandag 11 april

Op een 20km van New Orleans verloopt de weg over een vele kilometers lange brug gebouwd op palen in het water, een reusachtig bouwwerk.

Kort na de middag komen we op de camping aan. Rond half vier nemen we een bus naar het centrum, maar dat is wel veel verder dan we gedacht hadden, aan de stadsrand stappen we dan over op de cable car die ons tot in het centrum moet brengen.

Die rijdt tegen een slakkengangetje en nog voor we in het centrum geraken beseffen we dat we op die manier nooit tijdig kunnen terugkomen, we zijn al anderhalf uur onderweg.

We stappen dan maar af en nemen de retour want de bus die ons terug naar de camping moet brengen rijdt na 7u pas om het uur en de laatste om 9u. Tegen 7 uur waren terug op de camping. Morgen gaan we vroeg met een shuttle de stad in.

12-04-2016 om 15:25 geschreven door Zwerfsteen

10-04-2016

Zaterdag 9 juni Onder een mooi blauwe lucht begeven we ons naar Graceland, dat aangrenst aan de camping.

Aan de inkombalie is het nog niet te druk want we waren er vroeg bij. Met een shuttlebusje brengen ze ons naar het woonhuis van Elvis Presley gelegen aan de overzijde van de straat die toepasselijk Elvis Presley Boulevard heet.

Binnenin zijn alle kamers bewaard zoals Elvis ze had laten inrichten. Het geheel doet nogal kitscherich aan met veel bladgoud, spiegels en felle kleuren.

Buiten ligt een mooi aangelegde tuin met zwembad en een herdenkingsplaats waar Elvis en zijn familie begraven liggen. Met het busje gaan we terug naar de overzijde waar in verschillende toonzalen memorabilia te bewonderen zijn van Elvis.

Een mooie verzameling van al zijn auto’s, zijn gouden platen en kostuums die hij droeg tijdens zijn optredens.

Buiten staan zijn twee privévliegtuigen opgesteld. Een groot en een kleinere, in het grootse wandelen we doorheen en kijken naar het weelderig ingerichte interieur, met vergaderzaal, ontspanningsruimte, zijn slaapkamer en kapsalon. Het kleinere vliegtuig is wel iets soberder.

Heel het complex wordt zeer commercieel uitgebaat en in de verschillende souvenirshops waar je doorheen moet worden een enorme hoeveelheid souvenirs aangeboden.

10-04-2016 om 04:12 geschreven door Zwerfsteen

In de namiddag nemen we een bus naar het centrum van Memphis dat op een 15tal kilometer ligt. In de bus zijn wij de enige blanken want hier wonen zeer veel zwarte mensen. De Presley boulevard verandert van uitzicht en aan beide zijden zijn verschillende verloederde gebouwen en bedrijven te zien met armoedige huizen. Hier is geen weelde te bespeuren. Met ons busticket kunnen we verschillende bussen nemen om tot in het centrum te komen.

Vroeger reed er een trolleytram dwars door het centrum, maar omdat er overal aan het spoor gewerkt wordt zijn die vervangen door bussen die er uitzien als een tram.

We wandelen op de oever van de Missippi vanwaar we een mooi uitzicht hebben over een brug met verschillende mooie bogen. In het centrum is Beale street een druk bezochte straat waar alle muziekcafé’s bij elkaar zijn. Het is er een drukte van belang en in elke zaak wordt eten en drinken aangeboden.

Wij hadden graag een koffie gedronken maar er is overal slechts bier, bier en bier en frisdranken te krijgen. We dachten, hier naar koffie vragen is als vloeken in de kerk. We hebben stiekem toch heel wat kilometers gelopen en zijn blij wanneer we in de bus naar huis kunnen zitten.

10-04-2016 om 04:05 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 8 juni Voor we de weg naar Memphis inslaan moeten we eerst tanken en om 160 liter benzine te tanken heb je wel geduld nodig. Het is grijs en er staat een stevig koude westenwind.

Op de snelweg is het vlot rijden. Gisteren zijn we vertrokken in de staat Indiana, nadien kwamen we in Illinois en vandaag steken we de Missouri over om Arkansas binnen te rijden.

We zitten ondertussen al een heel eind zuidelijk en de zon begint er goed door te komen. Kort voor Memphis rijden we dan de staat Tenessee binnen. Op de camping Craceland Campgroud vinden we nog een vrije plaats. In Memphis is het zonnig en de temperatuur is aangenaam en voor de eerste maal kunnen we onze deur open laten staan.

10-04-2016 om 04:00 geschreven door Zwerfsteen

08-04-2016

Donderdag 7 juni staan we vroeg op want we hebben een rit voor de boeg van 495km naar het stadje Effingham waar we willen overnachten op een camping. Het heeft de hele nacht pijpestelen geregend en wanneer we vertrekken houdt het gure weer aan. Onderweg krijgen we zelfs nog een sneeuwbui. Halverwege klaart het toch op en krijgen we af en toe wat zon te zien. Op de camping krijgen we een mooie plaats aan de rand van een meer.

08-04-2016 om 04:32 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 6 juni moeten we erg vroeg opstaan om met de shuttle naar Middlebury te rijden waar we de camper moeten ophalen. In de lobby van het hotel zit reeds een heel gezelschap die ook voor de campers gekomen zijn. Met de bus rijden we langs Chicago door het drukken ochtendverkeer.

Wanneer we bij de campers toekomen rond 8u30 merken we dat we als laatste op de lijst staan om een camper toegewezen te krijgen, rond 3u in de namiddag zouden wij aan de beurt zijn. We maken dan maar een uitstapje mee naar het plaatsje Shiskewaha. In deze streek wonen vele Amish mensen die niet van moderne dingen moeten weten en zich verplaatsen met paard en kar.

In het winkelcentrum lopen we door verschillende leuke winkeltjes en genieten van een lekkere koffie.

In de namiddag maken we dan kennis met onze camper en dat blijkt een groot model te zijn met uitschuifstukken, geschikt voor 6 personen. We maken er een korte rit mee naar een warenhuis om wat aankopen te doen. Het is wel even wennen aan de lengte en breedte van dit voertuig.

08-04-2016 om 04:25 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdagmorgen 5 juni zijn we ruim op tijd aangekomen op Schiphol. Na de nodige controles konden we naar onze gate waar het vliegtuig een grote Boeing 747 van KLM stond te wachten.

Om 12u50 stegen we op voor de lange vlucht naar Amerika. We vlogen op een hoogte van 11km met een snelheid van bij de 900km per uur.

Boven het dikke wolkendek onder ons scheen de zon in een mooie blauwe lucht. Wanneer we over het Michiganmeer vlogen was Chicago niet ver meer af. Na een vlucht van 8uur landden we op het vliegveld O’Hare om 14u plaatselijke tijd. Een shuttlebusje bracht ons bij het hotel waar we nog wat aten in het restaurant om dan doodvermoeid om 21u onder de dekens te kruipen.

08-04-2016 om 04:19 geschreven door Zwerfsteen

22-09-2015

Vrijdag komen we in Arras de laatste stad die we bezoeken voor we naar huis rijden. Arras behoorde ooit tot het graafschap Vlaanderen en de vele mooie huizen met mooie klokgevels getuigen van een rijk verleden.

Het galerijen leiden ons naar het fraaie stadhuis waar we opgewacht worden door de reuzen.

Op het prachtige marktplein laten we ons met een lekker gebak en koffie verwennen. Met een blik op de mooie huizenrij verlaten we Arras en dat is meteen het einde van de reis.

22-09-2015 om 16:32 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 12 augustus komen we aan in Saint-Jouin-Bruneval. De camperplaats bevindt zich aan het strand onder de hoge kliffen.

Toen we ’s morgens vertrokken was het regenachtig maar toen we ons bestemming bereikten was de zon doorgebroken. Op het strand hebben we een fijne wandeling gemaakt met de voeten in de zee. In een strandcafé was het heerlijk genieten van een ijsje met koffie.

Donderdag de 13de vinden we plaats op de stadscamperplaats van Dieppe aan de overzijde van de Arques die hier uitmondt in zee. Van hier hebben we een mooi uitzicht op de stad.

We wandelen over de brug naar het centrum. De mooie gotische kathedraal moet dringend opgeknapt worden.

Het kasteel dat boven de stad torent is een museum geworden. Van waar we mooi over de stad en het strand uitkijken.

In de winkelstraten is het behoorlijk druk en op een leuk terras genieten we weer van een lekkere koffie.

22-09-2015 om 16:27 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag wandelen we in Laval en merken dat we hier reeds eerder waren. We bewonderen toch het middeleeuwse kasteel en een mooie oude stadspoort. In het oude stadsgedeelte is het aangenaam wandelen en zien we leuke hoekjes.

De camperplaats stelt niet veel voor en we rijden verder naar St. Jean sur Mayenne waar we reeds eerder op de camperplaats waren. Mooi gelegen aan de Mayenne die uitnodigt om te vissen.

Maandagnamiddag bevinden we ons in Cormeilles een stadje met talrijke antiekzaken en vele vakwerkhuizen met mooie versieringen.

Dinsdag 11 augustus komen we op een mooi aangelegde camperplaats in een kersenboomgaard gelegen aan de boorden van de Seine in Malleray sur Seine. De Seine is hier erg breed want de zee is nabij. Regelmatig zien we grote schepen voorbij varen.

We maken een lange wandeling langs het water en bewonderen een mooie hoeve in vakwerkstijl. Aan de overzijde zien we de stad Heurtauville dat bereikbaar is via veerponten.

22-09-2015 om 16:19 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 5 augustus komen we aan in Montoire-sur-le-Loir. In de stad worden voorbereidingen getroffen voor een internationaal dansfestijn. Kort bij het terrein heet een mooie totem de bezoekers alvast welkom. Een oud klooster is een bezienswaardigheid verder valt hier niet veel te beleven maar een koffietje op het marktplein is nog te genieten.

Donderdag 6 augustus staan we in La Suze sur Sarthe op een camperterrein mooi gelegen aan de rivier. In het stadje is er niet veel te zien maar van op de brug hebben we een mooi zicht op de camperplaats.

Vrijdag 7 augustus

Op weg naar Laval zien we onderweg een verwijzing naar een plaats met middeleeuws karakter Sainte-Suzanne. Er is ook een camperplaats voorzien. Het stadje had in de middeleeuwen een belangrijke strategische positie met zijn ommuring en versterkte burcht. Van de omwalling is erg veel bewaard gebleven en een wandeling rond de stad is de moeite waard. Het terrein van het kasteel laat goed zien hoe groot het moet geweest zijn. Van de burcht zelf is niet veel meer overgebleven.

22-09-2015 om 16:14 geschreven door Zwerfsteen

04-08-2015

Maandag 3 augustus komen we voor de tweede keer in Châteaudun op de camperplaats aan de voet van het kasteel.

Via een steile trap met 200 treden komen we bij het kasteel. De eerste blik is erg indrukwekkend, een forse donjon trekt vooral de aandacht.

Het gebouw is erg uitgebreid met verschillende verdiepingen en ontelbare kamers en zalen. Het is een mengeling van stijlen, er is tenslotte verschillende eeuwen aan gewerkt, de kapel is nog gotisch en het latere gedeelte gaat over naar de renaissance.

Getuige daarvan is de schitterende wenteltrap in een prachtig versierd trappenhuis. Het kasteel herbergt ook een zeer mooie collectie Brusselse wandtapijten.

Van op een terras kijken we neer op onze camperplaats aan de Loir.

Na ons bezoek aan het kasteel gaan we da stad in en drinken een lekkere koffie op het centrale plein met een mooie fontein in het midden.

Dinsdag stoppen we op de camperplaats in Les Motils. Het is een voormalige camping gelegen aan een kabbelend riviertje en het is er erg rustig en we genieten van een luie namiddag.

%%%FOOTO6%%%

04-08-2015 om 20:47 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 31 juli rijden we naar Montargis in deze plaats is geen service en we stoppen op een camperplaats op een 10-tal kilometer van Montargis om de nacht door te brengen. ’s Morgens doen we se full service en rijden naar Montargis. In deze stad zijn er geen speciale camperplaatsen maar na enig zoeken vinden we een parkeerplaats bij de plezierhaven. Het is erg aangenaam wandelen in deze stad die doorkruist wordt door kanaaltjes en riviertjes.

Er bevinden zich 139 bruggetjes. Mooie hoekjes nodigen uit om een terrasje te doen. De stad wordt gedomineerd door een kasteel waar echter niet veel te bekijken valt.

Een mooie oude stadspoort is bewaard gebleven.

Zaterdag nemen we een plaats in Souppes-sur-Loing aan de plezierhaven. We waren hier al eerder en kennen de omgeving wat. Het zit hier lekker aan het water, enkele uurtjes vissen en lekker luieren.

Zondagmorgen is het marktdag in Souppes en onder een stralende hemel wandelen we naar de markt om enkele inkopen te doen. In de namiddag maar weer lekker aan de waterkant.

04-08-2015 om 14:48 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 28 juli staan we aan de boorden van de Loire in het stadje Décize.

Het regent zowat de hele nacht. ’s Morgens regent het nog steeds. We lopen toch maar het stadje in. Rond de oude stadskern zien we nog delen van de oude omwalling.. In het rustige centrum staat een hoge toren met een uurwerk voor het stadhuis.

Woensdag rond de middag stoppen we in Léré een plaatsje aan het zijkanaal van de Loire bij de plezierhaven. Ondertussen is de zon doorgebroken en in de namiddag kan ik nog gaan vissen

Donderdag belanden we in Joigny waar de campers niet echt goed ontvangen worden. De plaats die in de gids stond is opgeheven en we moeten maar een plaatsje zoeken aan de overkant van de rivier Yonne.

We hebben er wel een mooie blik op de stad. In de namiddag maken we een mooie wandeling doorheen het middeleeuwse stadsgedeelte, het is stevig stappen tegen de helling op om boven te komen.

Onderweg zien we mooie oude gebouwen in vakwerkstijl met mooie versieringen.

De oude stadspoort is ook mooi bewaard gebleven.

04-08-2015 om 14:40 geschreven door Zwerfsteen

De markt die we maandagmorgen bezoeken is echt heel groot, zowat het hele centrum staat vol met kramen het is er dan ook erg druk en de keuze enorm. Na de middag rijden we naar Autun een stille provinciestad. 2000 jaar geleden was het één van de belangrijkste steden in het Romeinse Gallië waar in en rond de stad nog vele overblijfselen te vinden zijn. Met een busje worden we voor €2 per persoon rond gereden om de voornaamste bezienswaardigheden te bekijken.

We starten bij de kathedraal St.Lazarin. Onze eerste stop is bij een merkwaardig bouwsel genoemd de “Piramide van Couhard” met een hoogte van 25meter.

Opgericht in het begin van onze jaartelling als monument op een dodenstad. Vandaar hebben we een mooie blik op de stad.

We rijden verder en stoppen bij de restanten van het amfitheater, veel was er niet van te zien want het was afgesloten in verband met een voorstelling die daar gehouden werd. Bij twee stadspoorten uit de Gallo-Romeinse tijd kunnen we uitstappen om foto’s te nemen.

De zogeheten tempel van Janus zijn de resten van een gebouw opgetrokken in de eerste eeuw als deel van een bedevaartplaats, er worden ter plaatse nog steeds opgravingen verricht naar de restanten van die plaats.

Onze laatste stop is bij de overblijfselen van de stadsmuren met een uitkijktoren.

04-08-2015 om 14:26 geschreven door Zwerfsteen

26-07-2015

Vrijdag trekken we de handrem aan in Fontaine-Française op een idyllisch gelegen camperplek aan een riviertje. ’s Avonds horen we er voortdurend het geluid van jagende snoeken. Helaas stond er een bordje met “défense de pecher”.

Zaterdag 25 juli komen we in Besançon op een camperplaats aan de rivier Doubs. We bevinden ons dicht bij het centrum van de oude stad. Een mooi aangelegde esplanade brengt ons tot in het hart van de stad. Alles ziet er zeer netjes uit en het is gezellig druk in de mooie winkelstraten en pleinen.

Van op een binnenplaats bewonderen we de mooi versierde daken.

Een mooi bewaarde triomfboog ter ere van Marcus Aurelius herinnert aan de Romeinse tijd.

Langsheen de rivier staan mooie herenhuizen netjes in de rij.

Zondag zitten we in Louhans waar de voornaamste bezienswaardigheid de Rue Grande is afgeboord met 157 arcaden.

Maandag vind in deze en omliggende straten de wekelijkse markt plaats en dit reeds vanaf de 12de eeuw. Ook hier zijn de daken van de kerk versierd met mooie patronen.

26-07-2015 om 19:23 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 20 juli verlaten we Froncles en begeven ons naar het stadje Grand dat ooit een belangrijk Gallo-Romeins bedevaartcentrum was. Vandaag telt het stadje nog amper 500 inwoners. Maar overal zijn er de sporen van vroeger terug te vinden, er wordt trouwens nog steeds archeologisch onderzoek gevoerd.

Het indrukwekkendst zijn de restanten van het enorme amfitheater dat gedeeltelijk gerestaureerd is en wel 17.000 plaatsen telde.

In het museum met een mooie collectie van de opgegraven stukken is ook nog een zeer groot mozaïek te bewonderen.

We rijden verder naar Ligny-en-Barrois waar aan de jachthaven een mooi ingerichte camperplaats is. Het is nog steeds mooi en warm weer. ’s Avonds is het lekker buiten zitten en naar de sterren kijken. Langs het kanaal Marne-Rhin is het weer fijn fietsen.

Woensdagmorgen komen we in Bar-le-Duc waar de camperplaats mooi gelegen is aan het kanaal.

In de namiddag steken we de Ornain over via één van de bruggen en bezoeken we “la Ville Haute” het hoger gelegen deel van Bar, waar vroeger de heersende klasse woonde in de nabijheid van het kasteel.

Een eenzame toren met een uurwerk kijkt uit over het plein voor de kerk.

In één van de gebouwen treffen we een enorme oude wijnpers aan.

Donderdag keren we terug naar Chaumont waar we een enorme viaduct bewonderen. Deze werd gebouwd in 1870 om de trein tot in de stad te brengen. Het kunstwerk is 600m lang en 52m hoog en gold destijds als het grootste bouwwerk van Europa en misschien van de wereld.