Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    23-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    man/vrouw van het jaar

    Wie heeft zo’n geheugen dat hij/zij kan zeggen: dit was de man/vrouw van het jaar?

    Wat weeg je af: het grootste lijden, de meest intense lust? Verkies je de vluchtelingen van Darfoer boven de even naamloze uiteengereten lichamen in de Gazastrook, in en rondom Bagdad? Denk je eerst aan de hoertjes van Ipswich, de maanbleke zwartwerkers van de voortvluchtige lust, aan de kindhoertjes in Kenia en Bangkok waar we zelf misschien heen zouden gaan mocht viagra niet zo omslachtig zijn. Hoe ijdel moet je zijn om je naam te plaatsen bij een naamloze, bij een befaamde of gevreesde, vraagt men aan de zee: wat was de golfslag van het jaar?

    23-12-2006 om 09:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.demonen

    demonen

     

    noem ze maar,  spreek ze aan

    noem je demonen bij hun naam:

    het eerste glas, de laatste nimf

    de blauwe en de zwarte engel die

    gestadig wisselen van plaats

     

    vergeet de goden niet die slapen

    in je schaduw, de hogere die hun

    onderkomen vonden in de gaten

    van de hemel, de jonge die dansen

    om de kring van je leeslamp,

    de slapeloze die sluipen door de

    regen, hoor ze duizelen tegen je raam

     

    noem ze bij hun verboden naam

    laat ze sluimeren in je zetel, schrijven

    met je kroontjespen, zwierige tekens

    die rijmen op nacht en nevel,  resoneren

    in de droom van een dier dat snikt

     

    noem ze, hou ze lenig als een naam

    eer ze langzaam met water en

    blaadjes, met geborrel alsof

    een dwaalgast al is aangekomen

    en gorgelt vóór het spreken

    noem hem, heet haar welkom

    laat hen wonen in een naam

    23-12-2006 om 08:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.morgen en mist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    morgen en mist

     

    nevel, nog week en wazig, een woord

    zonder kracht en toch: hij kleeft

    als een schimmel aan je ogen, zijn

    kille poten zoeken in je vlees

     

    je verstuift wat bladeren, zand hangt

    aan je zolen als een herinnering

    er is het zwijgen, een bange vogel

    een ritseling die wil samen zijn

     

    de bomen dragen hun koude zweet

    lijken zwarter dan hun voorbije

    schaduw, een tak breekt als een

    bot, een keten in een kerker

     

    denk er de honger bij, het deksel

    dat niet meer wordt opgelicht,

    de stappen steeds holler daarboven

     

    nevel en de wereld verwijdert zich

    je loopt alleen met een schijn

    van leegte, weet dat nu bloedwarme

    wezens beluisteren hoe de bladeren

    schuiven aan je voet, het zand dat

    grijpt nog als een dode hand

    23-12-2006 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    to a White Ladies’ man…

    - … known as Marcus Cumberlege –

     

    I went through your fine manifesto

    and we were walking on the

    pavements of Bruges, those blurred

     

    eyes of mine ‘like a long legged fly

    upon the water’ dancing about

    a long legged dame , you smiling

     

    almost like Amida, one  who

    has seen it before and knows

    how smiles return with their tide

     

    things had to be done, the small

    ones, people were to be answered

    neighbours and strangers and

    who could tell the difference

     

    we crossed our bridge of silence

    when swans of memory came

    swimming by and beyond the shore

    of language lived some unknown

    beauty waiting to awake

     

    your manifesto says: don’t take

    the serious too seriously, listen

    how the pavement shouts hello

    to faces that are about to fly


     

    22-12-2006 om 15:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voldaan

    voldaan

     

    voldoening als het is volbracht

    het schokken van haar lichaam

    zoals een gehangene naschokt

    stil hangt nog alleen bewogen

    door een felle luchtverplaatsing

     

    de geluiden uit neus en mond

    méér wil je niet horen dan deze

    goedkeuring van je bestaan

     

    vaardig ben je geweest met

    onbeholpen delen: hoe bot

    zijn vingers als men naar

    het schone grijpt, het weefsel

    van glans dat een huid bekleedt

    en er niet is dan in de blik

     

    voldaan schuift adem in

    adem alsof de teksten

    van twee striphelden

    worden ingeruild en luister

    maar wat zij verzwijgt nu

    met jouw stem, de klankloze

     

    haar lichaam ligt weer als

    een veld en de zaaier loopt

    met zijn ogen over de voren

    ziet de halmen al, hoort de

    leeuwerik boven het ruisen

    21-12-2006 om 14:03 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.holebi's en Bodifée
    homo's, albino's en Gerard Bodifée (zie De Standaard  en Canvas in de voorbije dagen)
     
    Deze week wordt alweer gedebatteerd over het al dan niet 'normaal' zijn van homoseksualiteit naar aanleiding van de mijns inziens terecht toegekende homofobieprijs aan het orakel Gerard Bodifée. In De Standaard  van donderdag 21 december voerde ene filosoof genoemde Jan Klüssendorf  een typisch  neodarwinistisch discours op:  waarde wordt volgens hem uiteindelijk bepaald door genetische nuttigheid en homoseksualiteit is genetisch niet nuttig en moet daarom als een 'afwijking in de neutrale wetenschappelijke betekenis van die term' worden beschouwd.
    Laten we dit toepassen op de kunst. Oscar Wilde schreef het al: 'The artist is the creator of beautiful things. All art is quite useless.' Welk genetisch voordeel heeft men aan het schrijven van poëzie, moet architectuur méér doen dan ons beschutten tegen vocht en kou of overdadige zon? Poëzie en esthetisch verantwoorde architectuur zijn dus 'een afwijking in de wetenschappelijke zin'.
    Kunnen we in onze beschaving niet een heel rijtje van activiteiten of waarden opsommen die geen enkel genetisch voordeel opleveren?
     
    Wat Gerard Bodifée betreft: vergelijk zijn aanwezigheid in de media met die van Rik Torfs. Die wordt steevast opgevoerd met het epitheton 'kerkjurist' zoals Jef Vermassen met de titel 'strafpleiter'. Dat is tenminste duidelijk: Bodifée in om het even welk debat opvoeren met 'wetenschapper' achter zijn naam wekt de indruk dat hij ter zake bevoegd is en hij is zeker geen antropoloog en nog minder een seksuoloog.
    Naar mijn mening zou het beter zijn over homoseksualiteit te spreken  met de term 'variant'; wat Klüssendorf voorstelt: 'afwijking in de neutrale wetenschappelijke zin' vraagt altijd om verduidelijking en meestal onthoudt men alleen het eerste woord.
    Waaraan ik denk als ik dit debat volg (en ik ben maar een dichter), zijn mijn leerlingen van het secundair onderwijs: het is zo al moeilijk genoeg voor een puber of adolescent om tot de vaststelling te moeten komen dat men 'anders' is, wanneer dan nog de opvatting wordt verspreid dat men 'afwijkt van de norm' dan wordt de zelfaanvaarding nog meer belast. Hebben de debaters al even gedacht aan al de pesterijen waaraan jonge holebi's zijn blootgesteld? Wat voor zin heeft het dat onze minister van welzijn campagnes op touw zet om depressies en zelfdodingen bij jongeren te voorkomen wanneer een uiterst gevoelig deel van de jeugd verder wordt gestigmatiseerd? Ook een zogenaamde 'wetenschapper' heeft een maatschappelijke en pedagogische verantwoordelijkheid.
     
     

    21-12-2006 om 10:03 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saeftinghe

    Saeftinghe

     

    de klok in de toren nog

    schuin in haar schommeling

    het slib over het dorp

     

    je waadt door de kreken

    zoekt naar asters op de

    schorren, verliest een schoen

    wanneer opeens de vloed

    door de slikken spoelt

     

    je hoort de toren onder

    de zuigende muil, de klok

    die schommelen zal droom

    na droom en jij op zoek

     

    alsof een gezicht verdween

    uit een spiegel, je ziet het

    blanke been, de kaken

    gesperd: hoe lagen ze

     

    toen de golven kwamen

    de klok in de toren

    klepte als een vogel

    in een slagnet, welk geluid

    maakt een dorp onder

    je slorpende stap

     

    welk geluid uit een huis

    onder asfalt, van een speelplein

    onder een snelweg, naar welke

    stem keer je terug en elke stap

    een echo, elke lettergreep

     

    wat een gelui

    wat voor geluid


     

    20-12-2006 om 13:23 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Singhet ende weset vro

     

    ‘De harmoniums dreunden onder het biologielokaal,’ schrijf je in een reactie op een artikel in De Standaard. Daarin wordt een muziekspektakel besproken gebaseerd op een boekje dat jij ergens bewaart naast je oude blokfluit.

    Zowel op de vrt als in deze ‘kwaliteitskrant’ wordt het gedramatiseerde recital aangekondigd als een ode aan de samenzang, vrolijk en onbekommerd.

    Voor jou staat deze verzameling Vlaamse liedjes symbool voor zeven jaren Bisschoppelijke Normaalschool in Sint-Niklaas. Dat was in de ‘golden sixties’, de era van verruiming van de geesten toen  in Parijs op de muren werd  gespoten: ‘de verbeelding aan de macht’ en ‘verboden te verbieden’.

    De Normaalschool was precies het tegendeel, zij leverde een degelijke intellectuele vorming en tegelijk een dressuur in de ultramontaanse bekrompenheid. De samensteller van het liedboekje, Ignace de Sutter, was er een merkwaardig buitenbeentje. Hij kwebbelde en kwijlde, de leerlingen op de eerste rij kwamen nooit droog achter hun oren de klas uit, droog in hun gezicht evenmin. Het ging  over zijn vrienden van boven de Moerdijk, Jan Wit, een dominee en dichter van kerkliederen met wie de Sutter dacht een oecumenische voorhoede te vormen. Vriendschap met een ‘ketter’ beschouwde hij als een roekeloos avontuur en over zijn ontmoetingen met Jan Wit en Guillaume van der Graft en anderen vertelde hij alsof het ging om een vervolgverhaal van Winnetou en Old Shatterhand. Op het einde van het jaar hadden we amper vier kantjes vol gekrabbeld in ons kleine notitieboekje, meestal zaten we welwillend te luisteren en lachten, schaterden soms. Dan haalde hij een immense witte zakdoek uit zijn wijde mouw en veegde zijn afhangende onderlip af met een gebaar alsof hij heel de wereld wou zegenen. Hij leerde ons samen zingen en blokfluit spelen. We mochten zelfs een hitparade samenstellen: ‘Zingt Jubilate voor de Heer, vogels en vissen, licht en water’ plaatsten wij op nummer één.

    Eén keer legde hij een langspeler op:  een enkele beweging uit Mozarts Kleine Nachtmuziek, en één keer dook de superintelligente priesterleraar godsdienst op om een recital tenorblokfluiten ten beste te geven met de Sutter als begeleider op de piano: Corelli, de zonen van Bach. Jij keek rond en zag de open mond van je vrienden, je zag de glans van de honger die eindelijk iets kreeg voorgeschoteld waar we zolang op hadden gewacht.

    Zingen deden we in de maandelijkse mis en de internen iedere morgen in de viering van zeven uur. Eén keer was jij daar misdienaar en één keer gebeds- en zangleider. Je ziet nog altijd de blonde atletische voetballer van Nevele die aan de overkant van het altaar met de belletjes zwaait en je weet niet  of dat een teken is om te knielen of om  op te staan, je ziet het gezicht van de celebrant, onze zeer eerwaarde heer directeur, aan wie je vraagt – wijzend op de kannetjes met wijn en water -: ‘ik zal deze ook maar meenemen, zeker?’ De priester staat met de armen wijd geheven en wil aan het Sanctus of een ander lofgebed beginnen, hij kijkt alsof er plots een naakte heidense priesteres voor hem staat. Je ziet de kapel van op de kansel, de subregent Napoleon met zijn rode biet van een kop: zelfs die geheime agent van recht en orde kan zijn proesten niet voor zich houden wanneer jij alweer  een liedje opgeeft dat reeds gezongen is.

     

    Dat was de Normaalschool: een dril vergelijkbaar met een kazerne waar ‘elitetroepen’ worden opgeleid, de negatie van openheid, ruimte voor creativiteit en eigen persoonlijkheid. In de grote hal onderaan de trap hing een gigantische collage: ‘de Normaalschool zendt zijn zonen uit’. Het was een wereldkaart met de namen van afgestudeerden die door een papieren navelstreng werden verbonden met een land ‘in de missies’. De oudste broer van je vriend Raoul stond daar eerst ook bij, later niet meer toen deze priesterarbeider al te duidelijk de linkse kant opging en koos voor zijn eigen versie van de bevrijdingstheologie door met een Boliviaanse te trouwen.

    Na je tweede kandidatuur Germaanse ging je op een vrijdagnamiddag je jongste broer ophalen die daar toen in het eerste en voor hem laatste jaar zat. Je moest je aanmelden bij het secretariaat waar de bonenstaak van een subregent, Van Impe , lid van de katholieke filmliga die zo graag uitpakte met al de blote borsten die hij weer eens had moeten bekijken, bijna achterover viel toen hij je studieresultaten hoorde: ‘zie je wel, we hadden er nog meer moeten achter zitten.’

    Je dacht aan al de keren dat hij in de studiezaal achter je kwam staan en het onkruid in je nek probeerde te wieden omdat je weer niet stil kon blijven, aan al de speelplaats- en refter-

    reglementen die je had moeten overschrijven, aan die ene keer dat je had geweigerd en voor straf op woensdagnamiddag moest achterblijven en mee op wandel met de internen alsof dat een straf betekende: je zag  de volkstuintjes en dreven rondom Sint-Niklaas die je anders wellicht nooit had gezien.

    ‘Het is vandaag niet gemakkelijk om leraar Nederlands te zijn,’ ging Van Impe verder, ‘behalve als je Paul de Wispelaere heet, natuurlijk, en er iedere keer sperma uit je pen komt…’

    Het beeld springt over naar een van je lievelingsleraars, de priestergodsdienstleraar van Hecke, die in het derde jaar tijdens de ‘goede week’ een petieterig boekje mee bracht waarin volgens hem de wetenschappelijke beschrijving stond van het lijden van ons heer. Hij las voor hoe de doornenkroon met een stok in Jezus’ voorhoofd werd geslagen en plots keek hij ons een voor een aan: ‘en zeggen dat wij voor een paar seconden van genot opnieuw met die stok op die doornen slaan en onze lieve heer zo’n pijn doen…’

    Je ziet nog altijd al die zwijgende gezichten van veertienjarige jongens, sommige blozend, andere met een sfinxachtige glimlach, allemaal grondig vertrouwd met de stok. Op wie zijn deze woorden afgeketst zoals alle morele oordelen afketsten op gepantserde geesten, bij wie hebben ze een kras op de ziel nagelaten die nooit genas?

     

    Wat de Normaalschool teweeg kon brengen heb je vorig jaar vastgesteld toen je na ongeveer 35 jaar je vroegere mentor nog eens opzocht in Antwerpen, de voorbeeldige onderwijzer in het blo: ooit was deze drie jaar oudere man jouw goeroe en nu hoorde je een benepen buur van ‘nieuwe Belgen’ die geen kranten meer las, geen boeken en op je kritische opmerkingen reageerde met: ‘gij kunt dus geen gezag aanvaarden…’

    Daar ging het om in de jaren zestig in onze school die rondom een vierkantige speelplaats stond als een hoge gevangenis: volgzaam, braaf en gehoorzaam zijn. Van de wereld niet meer weten dan nodig om op zondag de gelovigen te leiden bij hun samenzang. In het laatste jaar vroeg onze leraar Nederlands een paar namen te noemen van ministers: welgeteld één van ons kon twee namen opsommen, de anderen zaten onder hun bank van schaamte.

     

    Zo kom je terug bij Ignace de Sutter, bij een scène die je verwonderde én schokte. Uit de kweekschool van Torhout was een Vlaamsgezinde interne overgekomen die op een dag de muziekklas binnen kwam met een geelzwarte leeuwensticker op zijn boekentas: ‘ik ben Vlaming en daar ben ik fier op’ – iets van die strekking. De Sutter had het eerst niet in de gaten en stond zijn gewone nummertje  te kwijlen, opeens hield hij op, stormde  langs jou heen naar de Torhoutse inwijkeling en schopte zijn boekentas in de richting van de deur, bleef briesen, speeksel spuwen en schoppen tot de jongen met al zijn hebben en houden buiten was. Hoe kon dit nu: een priester en componist wiens mooiste lied op de IJzerbedevaart en tijdens het Zangfeest in het Antwerpse sportpaleis werd  uitgegalmd door duizenden flaminganten?

    Je hoort in je hoofd de volmaakte eerste strofe van zijn vriend Anton van Wilderode, alom bekend als voortreffelijk en hooggestemd dichter, minder geweten is dat deze ‘schone ziel’ jarenlang de broederband met het Zuid-Afrikaanse Apartheidsregime bepleitte: ‘lied van mijn land ik zal u altijd horen uit alle dalen der herinnering…’

    Het voorval gebeurde in exact hetzelfde jaar dat Vlaamse studenten betoogden voor ‘Leuven Vlaams’? Je kijkt opnieuw op  tegen die benige zenuwpees van een Van Impe, we bevinden ons op de speelplaats naast de rij paardenkastanjes. Een aantal leerlingen zijn door de achterpoort verdwenen, er is een demonstratie in de stad. ‘Hou dat crapuul tegen,’ schreeuwde onze opzichter, maar wie moest het doen als hij het zelf niet deed? Jij bleef waar je was, betogen lag  nog niet in je aard, dat zou je later wel inhalen, zoals je zoveel zou moeten inhalen. Gelukkig voor hen waren de ontsnapten  zo talrijk dat een sanctie niet uitvoerbaar bleek. Van je goeroe, die toen reeds les gaf in de aanpalende modelschool, hoorde jij dat in hun lerarenkamer een intense discussie woedde tussen voor- en tegenstanders van de Belgische bisschoppen die zich tegen de splitsing van de Leuvens universiteit hadden verzet. In een herderlijk schrijven dat in heel Vlaanderen van op de preekstoel werd voorgelezen als een ordonnantie. Onder de collega’s van je goeroe voerde een zekere Bombeke het hoogste woord: hij werd vijftien jaren later een van de kopstukken van de lokale Vlaams Blokafdeling.

     

    Die modelschool werd geleid door een pioenrode dwerg, hij schold je uit omdat je tijdens het gebed vóór je proefles godsdienst stond te bidden met de benen enigszins gespreid: ‘moeten de kinderen  (uitsluitend jongens) daaraan een voorbeeld nemen?’ Op het einde van de week stond jij je goeroe op te wachten, hij bleef onvindbaar. Je ging kijken op de kleinere speelplaats van  de immerblozende  kobold. Zijn nieuwste leerkracht was de plavuizen aan het vegen zoals rekruten bij het leger de wc-potten moeten ontsmetten. In die tijd was hij nog zo zelfbewust dat hij na één jaar ander werk zocht en vond. Onderdanigheid, het woord

    onder-wijzer had daar volgens de doctrine en methodiek van de kweekschool alles mee te maken: we werden verondersteld een wegwijzer te worden onder de grotere vinger van Rome.

    Maar je moet ze zoveel nageven: de lessen scherpten je geest aan op een vertraagde, wat sluimerende manier zoals ertsen verdichten in  de geheime lagen van de aarde. Ironisch genoeg was het juist dankzij de briljante cursus van de doctor in de exegese van wie je in de laatste twee jaren godsdienst en psychologie en sociologie kreeg, dat je geleidelijk aan weg groeide van de kerk en haar bedienaren, en later van het geloof. De enige lessen waarin het tot een voorzichtige gedachtewisseling kon komen, werden gegeven door priesters: pedagogie, methodiek en godsdienst. Jij voerde steeds het woord en vaak zag je het celibataire hoofd goedgunstig knikken omdat je een klasgenoot had afgetroefd met orthodoxe spitsvondigheden.

    Kortom, je ervaringen met deze burcht van katholieke kleinburgerlijkheid leveren een dubbel inzicht op: de creatieve en kritische geest gaat uiteindelijk toch zijn eigen gang, maar de sfeer van morele en existentiële verstikking, de overbelasting van het geweten, raak je nooit kwijt. 

    Zeker wat de seksuele moraal betreft, mag men gewagen van  mentale verminking in de zielen die er ontvankelijk voor waren – een verminking die op het psychologische niveau heeft gedaan wat in andere culturen wordt uitgevoerd met glasscherven en keukenmessen.

    De meeste individuele leerkrachten kan je vergeven, de school als bolwerk van frustratie nooit.

    En aan de Sutter kan je onmogelijk terugdenken zonder al de kansen te overwegen die dat kleine  kwijlende mannetje met zijn uitpuilende buik heeft gemist: een leraar die niet doet waarvoor hij betaald krijgt, moet je veroordelen voor ‘schuldig verzuim’.

     

     


     

    20-12-2006 om 11:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    kies maar uit

     

    kies een drager voor je woorden:

    het zand, de lucht, het glas, de huid

     

    een vers dat weigert een vers te zijn

    een rijm dat kringelt en al dansend

    verdwijnt: tekenen als een gaas

    voor ogen dat ze mooier maakt

    hun blik niet hindert – een cijfer-

     

    gedicht dat gewaagt van gruwel

    de feiten aangeeft zoals een zucht

    uit een naburige kamer het bezoek

    van de opkoper van knoken en adem

     

    woorden in het zand, een raadsel

    als oordeel, lettergrepen in hun

    luchtballet: een lezer vergaapt

    zich aan het efemere van hun dans

     

    soms het diafane, verklaringen

    van glas dat breekt wanneer het

    gaasdoek scheurt: wie alles

    uitspreekt zal de oren verdoven

    zoals de aanblik verblindt, alleen

    het verhulde kan de aanbidding

    verdragen, de gunst van nabijheid

     

    blijft de huid waarop de jaren

    schrijven, het laatste wat zelfs

    een oog verzwijgt: een woord

    heb je nodig met de aarzeling

    van braille, het tederste, zoals

    een overlevende namen meedraagt

    uit de kamer van de zucht


     

    19-12-2006 om 13:22 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Naar een nakende Palestijnse burgeroorlog?

     

    Volgens het artikel van Oscar Garschagen in DS van dinsdag 19 dec staan de Palestijnen nu voor de keuze: ‘ballots or bullets’.

    De oorzaak van de dreiging is bekend: de boycot door Israël en de internationale gemeenschap van de Hamasregering. Hier is op zich een goeie reden voor: Hamas weigert het bestaan van Israël te erkennen.

    Toch is deze sanctie om twee redenen willekeurig en hypocriet. Ten eerste werd en wordt Fatah door zowat elke commentator corrupt genoemd en de regering van deze partij werd wel gesteund. Ten tweede kan Israël zich ongeveer alles veroorloven zonder een voelbare sanctie. Bij de recente invasie in Libanon werden ongeveer 1200 burgers vermoord en gigantische vernielingen aangericht. Dit leverde alleen verbale verontwaardiging op vanwege de disproportionaliteit en de gevolgen worden onder meer door Europa opgeruimd – bijvoorbeeld de clusterbommen door Belgische specialisten – zonder dat daarvoor een factuur wordt doorgeschoven naar de dader.

    Ik ben ook een Europeaan en besef ten volle de last van onze historische schuld vanwege eeuwen en eeuwen van jodenvervolging, een last die op onze nek drukt zodat we alleen met gebogen hoofd naar Israël kunnen kijken. Maar hebben we niet net zo goed de plicht een onderscheid te maken tussen het politieke niveau en het humanitaire? Volgens alle getuigen levert de huidige boycot een humanitaire ramp op in de Palestijnse gebieden en toch wordt de hardvochtige maatregel in stand gehouden: zou het hier niet in essentie om mededogen, empathie met een lijdende bevolking moeten gaan? Is het radicalisme van politieke principes niet ook een vorm van fundamentalisme als men ziet wat de gevolgen ervan zijn in de gezondheidszorg en het onderwijs, in het dagelijks leven van mensen die zelf niets anders willen dan in vrede en zelfrespect samenleven? Wat was de keuze van het Palestijnse volk: een corrupt regime of een beweging van basissolidariteit die weigert de tegenpartij te erkennen en het geweld af te zweren, een keuze tussen de pest en de cholera dus. Een boycot kan efficiënt zijn zoals ten tijde van de Apartheid is bewezen, maar als men ziet dat de weerloze burger ervan het slachtoffer is en het fanatisme eerder in de hand wordt gewerkt dan gemilderd, dan is een boycot volkomen contraproductief en zelfs immoreel.
     
     

    19-12-2006 om 10:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    vrt en vpro op een zondagavond in december

    Op een (misschien niet zo) willekeurige zondagavond zond de VPRO in het programma Wintergasten een interview uit met Wadah Khanfar, de algemene directeur van Al-Jazeera; de vrt koos op Canvas in het praatprogramma Nooitgedacht voor een gesprek met Urbanus.

    Kan het verschil in niveau symbolischer worden uitgedrukt? De ene zender stelt iemand voor die het wereldnieuws mee bepaalt, onze openbare omroep presenteert onze grootste dorpskomiek. En met alle waardering voor diens komisch talent (en dankbaarheid want de man heeft mij vaak onbekommerd doen schateren), maar als hij zich openbaart als filosoof dan horen we ‘een bange blanke man’ wiens levensvisie cirkelt rondom zijn ‘konijnenkotelaar’ en een jachtgeweer om eventuele inbrekers en kinderrovers af te schrikken. Het gaat dan niet om het cliché van ‘politiek correct’, maar om het niveau van argumentatie dat vrijwel nooit het anekdotische en subjectieve overstijgt. Het decor van Thurm &Taxis mag dan de illusie wekken van diepgang: dieper dan de illusie wordt niet gegraven. Op zich was dit een revelerend gesprek, het bewees dat BV’s niet noodzakelijk uitblinken door een hoog soortelijk gewicht. Maar heeft Vlaanderen echt niets beters te bieden in een programma dat werd aangekondigd als een poging tot reflectie en bezinning?

    Moet de vrt zich tot de VPRO verhouden als de kerktoren tot een platform van universele communicatie?

    18-12-2006 om 14:39 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    ivoorwoord bij Van Toen en Thuis

     

    ‘Solange etwas ist, ist es nicht das, was es gewesen sein wird. Wenn etwas vorbei ist, ist man nicht mehr der, dem es passierte’ (Martin  Walser in Ein springender Brunnen)

     

    ‘Die Erinnerung liebt das Versteckspiel der Kinder. Sie verkriecht sich. Zum Schönreden neigt sie und schmückt gerne, oft ohne Not.’ (Günter Grass in Beim Häuten der Zwiebel)

     

    ‘Zal zij de oppervlakte van mijn bewustzijn bereiken, deze herinnering, dat ogenblik van vroeger, dat aangetrokken door een identiek moment, van zo ver weg is gekomen om alles in mij levend te maken, in beweging te brengen  en weer naar boven (…)’ (Marcel Proust in 

    De Kant van Swann)

     

    Dit boek is subjectieve geschiedenis. Het evoceert een dorp in de jaren ’50 en ’60 – zijn mensen, feiten en dingen , zijn natuur – zonder een historische waarheid te claimen in de wetenschappelijke betekenis van die term. Het gaat om de waarheid die we dromen, die zich opdringt aan de herinnering in een onbewaakt moment.

    Wat is waar: het gestamel van de verliefde, de kreet van pijn, of de klinische analyse van de bloedspiegel en de toestand der organen? Literatuur voegt toe, wetenschap neemt weg. Wat ze delen is de gebeurtenis,  de ervaring verschilt. De lenzen van een microscoop vormen één oog, de facetten van het insectenoog beantwoorden meer aan de waarneming van de schrijver. En de gesloten ogen van de sjamaan in zijn roes: ‘a poet’s eye in its fine frenzy rolling’ (Shakespeare)

     

    Dit boek is uiteindelijk groepswerk geworden: minstens zes lectoren deden eraan mee, een lay-outman, een sponsor, een cultureel centrum, een woordacademie. De vijver rimpelt: vanwege een steen, een rat, een bootje of een naakte zwemmer in de nacht? Een luister- en fluisterboek  met de stem van riet en uilen, een schater- en klaterboek met de plons van reiger en waterhoen.

     

    18-12-2006 om 09:53 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Bij een  zoveelste oproep van Marc Hullebus …

     

    …omtrent de controverse tussen ‘kennisgericht’ en ‘vaardigheidsonderwijs’: wat is hier nog meer aan toe te voegen? De essentie allicht, elke methode moet ergens toe leiden wat betekent dat je dat ergens omschrijft: zonder het formuleren van doelstellingen kan je een methodiek niet evalueren. Naar de mening van deze oud-leraar moet het onderwijs, in het bijzonder het lager en het middelbaar, gericht zijn op de totaliteit van de mens in de totaliteit van het leven.

     

    Het gaat om Zelfrealisatie in de opvatting van Carl Gustav Jung: wat in de mens in potentie aanwezig is, moet door de opvoeding worden geoptimaliseerd – uiteraard gaat het dan niet om misdadige impulsen, maar om de vermogens en talenten die het waard zijn ontwikkeld te worden. Dit laatste verschuift de problematiek naar het niveau van de levensbeschouwing: er moet een ‘grootste gemene deler’ worden gevonden, een gemeenschappelijkheid in het mens- en maatschappijideaal waaraan alle opvoeders kunnen meewerken. Dit mensideaal is veelzijdig. Het omvat niet alleen de homo faber of economicus, ook de homo ludens en atleticus, de homo creator en viator, religiosus en politicus – dit laatste zowel in de strikte zin van bezig zijn met politiek als in de ruimere van maatschappelijke betrokkenheid. En bij al deze 'homo's' uiteraard ook en essentieel de homo sapiens sapiens voor wie het een bron van vreugde is om iets te kennen en te kunnen, en voor wie het een motivatie of minstens toch een aangename ervaring oplevert dat anderen over een onderwerp meer weten of een vaardigheid beter beheersen.
    De term ‘competenties’ van de huidige minister van onderwijs is goed gevonden en best bruikbaar. Het onderwijs moet dus inzetten op de ontwikkeling van al deze potenties of competenties. Leerlingen moeten de kennis en de vaardigheden worden bijgebracht die zij nodig hebben om een job te kunnen vinden en correct uitvoeren, maar ook culturele en creatieve competenties, sociale en politieke, recreatieve en sportieve, religieuze of spirituele,  filosofische. De opvoeding moet iets als een kompas zijn en een rugzak bij de zoektocht naar zingeving en verantwoording.

    Onderwijs kan daarom nooit technisch en vrijblijvend zijn: altijd worden waarden en streefdoelen meegegeven. Een leerkracht en opvoeder is een gids die minstens moet kunnen zeggen welke wegen vruchteloos en gevaarlijk zijn en in welke richting er verder kan worden gezocht, wat het tegendeel inhoudt van indoctrinatie en hersenspoeling: een gids is niet de slavendrijver van een ’chain gang’. Hij is bereid te zeggen dat hij het ook even niet meer weet maar op goede gronden (en op welke gronden) vermoedt en vertrouwt dat de weg van  beschaving en  humanisering eerder de ene loop zal nemen dan de andere.

    De leerlingen spellingregels bijbrengen zal in deze begeleiding allicht van pas komen, maar het is duidelijk dat in het geheel van de doelstelling de spelling maar peanuts is, gebeuzel waardoor de gedrevenheid – want oprecht onderwijs is een passie - wordt opgepeuzeld indien de visie niet ruimer reikt.

    Er is een kerkliedje uit de jaren 60 - de ongelovigen nemen het voor lief of vervangen het door de internationale -: ‘wij zijn samen onderweg, allelujah, allelujah’. Fundamenteler en juister kan deze ouwe jongen het niet formuleren: elk paradigma in dit syntagma is correct en op zijn plaats. Wij samen, onderweg en een frase zoals ‘allelujah’ wat een juichkreet is: zonder optimisme of hoop-ondanks-alles kan men niet aan opvoeding doen. De ren van lemmingen naar de afgrond is letterlijk geen school-voorbeeld. Een opvoeder kan zoals eerder gezegd zijn twijfels uitspreken maar als hij niet gelooft in de noodzaak van zijn project is zijn plaats misschien onder de decadente kunstenaars maar niet in het onderwijs.

     

    17-12-2006 om 13:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    ode aan Béjart

     

    hij zag Matisse, een Griekse vaas:

    silhouetten van rook die kronkelt

    gelijk een klimroos om een zuil
    jong en gonzend als honingdolle

    bijen, hun honger naar leven

    was een wals van Brel, minuten

     

    dan Ravel, een hand, een arm

    die opklimt naar de hemel, een knik

    in de hals van de slang wanneer

    de fakir zijn fluiten breekt, herneemt

    met hobo’s, breekt, herneemt

    met saxofoon en hoorn

     

    een heupbeen wrikt zoals een ooglid

    knippert, aan elleboog en voet

    trillen de vinnen in hun trance

    van paring – de kring wankelt,

    schokt, schuift om de ronde

    tafel als over een bodem

    onder water, het offer vlucht op

    haar rolband van angst (en toch,
    wie plooit niet voor je naam,
    o Maja Plissetskaja): dit is

     

    de aarde die zich aanbiedt

    aan haar schaduw, de behuizing

    van goden die toezien met

    welbehagen, wachten op de

    trom, het teken van meedoen,

    deelnemen aan de brokken

    de hypnose wordt verscheurd

     

    dit is de offerande van de aarde

    al wat vloeit en stolt en vloeit –

    hij zag silhouetten in slierten

    van nevel, gaf een lichaam

    aan geesten, aan hun

    lichaam een feest

     

    dit is de dans, de viering

    van verrijzen en verdwijnen

    de lenige nevel die de aarde

    verwikkelt in de kringloop

    van dromen en zaad

    15-12-2006 om 15:22 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aanvulling bij Béjart
    Een dansvoorstelling is eigenlijk niet bevredigend te registreren, noch op video noch op film. Daardoor is de dans bij uitstek een efemere kunst: zij is er en dan weer niet. Zo staat de dans symbool voor zoniet alle dan toch de meeste kunst en voor zoniet alle menselijke levens dan toch voor de meeste: wij zijn er en dan weer niet.

    15-12-2006 om 15:12 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    (enkele voorbeelden uit de nieuwe bundel Van Toen en Thuis)

    Jefke Kadijs

     

    een zwartharig mannetje in een  melkwitte koets

    de lakverf vrolijk: een Delftsblauwe molen,

    een  vorstelijk baldakijn - het heertje stroef,

    een scheiding middenin zijn schedel, hij keek

    alsof hij vroeg: ben jij wel braaf geweest, verdien

    jij wel een toeter en een bol

     

    wij hielden van zijn paard op hoge poten

    het paste bij het koninklijke van zijn boudoir

    maar Jefke, boven de houten wielen, neen,

    hij viel ons zwaar: een schoolmeester

    met een stugge kop die zijn buurjongens

    ijskreem verkocht alsof hij strafwerk uitdeelde

     

    we liepen liever over de weide

    van Pol, diepten het paadje uit

    naar de Buntstraat waar in het

    piepkleine winkeltje van de Mik

    naast een neerhof je roomijs kon

    proeven zacht als boerenboter, als

    borstjes die nog verboden waren

     

    toch was Jefke met die Brylcrème in zijn platte

    haar een wondere vogel, zijn koperen

    fluitje bootste de jubel van een merel na

    volgens Fons van ‘de Congo’ de klingse vader

    van Miss Katta,  de zwoele diva van de Blauwe Zaal,

    kon hij schuifelen als een lijster, een nachtegaal

     

    niet één van onze bende kende dat verhaal

    wij miskenden Jefke Kadijs, het ijzig

    mijnheertje in zijn houten paleis

    tot op een dag het donkere paard

    een wonder meebracht: zijn dochter

    die we eerder nooit zagen

    al woonden ze vlak om de hoek

     

    ravenzwart zoals haar vader, bleek

    haar huid zoals je verwachten kon

    van een prinses die jaren was

    opgesloten in een crypte

    onder een toren

     

    we liepen niet meer om roomijs

    over de weide van boer Pol

    we schoven aan bij het romig, schuchter

    meisje voor een toeter en een bol


    de vrouwen van de straat

     

    de straat was arm maar proper

    de vrouwen werkten niet

    ze waren bezig

     

    nog vóór het licht werd

    - na de zomer - om de kachel

    op te poken, het pompwater te koken

    voor de koffie

     

    daarna werd een man gewekt

    en gingen zij weer slapen

    daarna een zoon en later nóg een kind

    zij bleven op bij het derde kraaien

     

    want de dagen wachtten niet,

    de scharrelkippen met hun zoele klachten,

    de wasdraad na het kloppen en het roeren

    met een bleke bezemsteel: het schuim

    en blauwsel in een zinken tobbe

    dan een strijkbout die in de oven stond

    van de Leuvense stoof

     

    want ze waren proper

    je kon eten van hun vloer

    van de plavuizen buiten

    na het schuren van de koer op vrijdag

     

    terwijl ze dachten aan een plankje,

    een boeman van papier

    in de winkel van het straatje,

    een donker rijhuis waar je niet eens

    je kont kon draaien

     

    bleef er over van de markt

    op zaterdag? dat moest wel,

    alleen bij ziekte

    ging je over de schreef -

    het negertje knikte


     

    en ze zongen soms

    bij het keren van het koertje, het zemen

    van de ramen wanneer Bob Benny galmde

    tussen het ruisen

    van het bakelieten bakje

     

    ze lachten soms

    om de piepstem van Will Ferdy,

    ze lachten en hun ogen traanden –

    ze dipten hun vingers in een porseleinen

    of tinnen vaatje, herschikten het gewijde takje

    en sloegen een kruis

     

    en ’s zomers zaten ze in de vroege avond

    samen voor de kapel op de hoek

    waar kaarsjes brandden, een beeldje glom

    van een moeder, een huisvrouw, een Eva

    die ze nooit zouden evenaren

    in vlijt

    in deemoed

    in kuisheid van gemoed

    in heiligheid

     

    want zij werkten niet

    ze waren bezig, vulden hun tijd


     

    14-12-2006 om 14:54 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    over prinsen en pausen

    Het recente fraudeschandaal omtrent de villa van prins Laurent toont nog maar eens aan dat een koningshuis een fossiel is dat thuishoort in het Ancien Régime en niet in een moderne democratie. Het wordt in stand gehouden door wat de psychologie noemt regressie: de massa weigert volwassen te worden en hangt vast aan of keert terug naar het infantiele stadium dat het leven niet aankan zonder een moeder- of vaderfiguur. Het zelfde psychologische proces verklaart de blijvende populariteit van het pausdom, vooral in minder ontwikkelde landen maar ook bij ons. Tot je verrassing hoorde je indertijd een vrouw van 35-40 op een pauselijke encycliek die de anti-conceptiva verbood, reageren met: ‘nu weten tenminste waaraan ons te houden.’

    Het gaat steeds om hetzelfde: de angst voor de vrijheid omdat die verantwoordelijkheid impliceert. De vrije volwassen mens moet zelf zijn morele keuzes verantwoorden en kan zich niet verschuilen achter een gezagsargument. Vrijheid in de morele zin van het woord is voor velen geen geschenk maar een last die zij niet wensen of vermogen te dragen.

    14-12-2006 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

    het was een elfde, de echte

     

    het was een elfde van september

    dat de vleermuis uitvloog, nevelblauw

    zijn vlerken, een weerhaak van een muil

     

    het was een elfde van september

    en geen nacht in de Andes wordt kouder

    als zijn ogen, de hyena daarin,

    het loensen van een honds verraad

     

    het was een elfde van september

    en hij verhuisde naar het galmgat van woorden

    zoals Patria, Libertad en Villa Grimaldi, wie

    hoort nog zijn koorknapengeluid in het souterrain

    van de taal, het geblaf van een horde krekels

     

    het was een elfde van september

    toen zijn gebroed onder de huid kroop

    van ons geheugen terwijl de steden als spinnen

    uitliepen in het duister, de horizont

    veegden uit onze hoofden

     

    het was een elfde van september

    en de vleermuis vulde zijn spelonken

    lichamen tuimelden spoorloos

    uit het omhulsel van hun naam

     

    een elfde van september was het

    en men zag zijn kaken malen alsof

    hij de angst herkauwde, de kreten

    proefde in de vloed van zijn speeksel

     

    het was een elfde van september

    en hij beet de snaren van de gitaar

    de matrassen van hun bed, hij kraste

    gelijk een schreeuw in een kelder

    zijn ketsende roepnaam op de nacht

    de echo van Washington,  trawanten

    en wie was heer en wie de meester

     

    het was een elfde van september

    de echte, en de vleermuis vloog uit

    alsof een sein hem wekte, een engel

    met bazuin joeg namen op als

    insecten – de vleermuis hapte toe

    met die weerhaak van een muil

    13-12-2006 om 12:15 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

    13-12-2006 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    thuiskomst

     

    toen ben je thuisgekomen

    in die verpauperde buurt tussen

    de Turken van Gent: al hadden ze

    geen werk, soms, ze bleven bezig,

    maakten een woning van een krot -

    de jaren negentig in een vergeten wijk

    werden de jaren vijftig in een dorp

     

    de mannen kuierden ’s zomers schouder

    aan schouder door hun autoloze straat,

    de vrouwen op de stoep, op de dorpel

    van hun gangetje babbelden, sloegen

    gade als Hamse komméren

     

    de kinderen speelden in het park

    alsof het een weiland was, een bos,

    de hondjes van de Gentse dames

    gingen door voor wilde beesten

     

    meisjes waren sprookjesdieren

    met wijde ogen van agaat, een streepje

    huid rondom de navel en meer wanneer

    ze gebogen schoven over een zadel -

    de jongens trapten een bal, deden druk

    en protserig in de droom van hormonen,

    even verlegen als  luidruchtig

     

    de vaders wandelden zoals duinen

    schuiven: je hoorde ze pas toen

    alles zweeg, toen de nacht met

    gelige ogen over het straatje hing

     

    de milde uren waren aangebroken

    voor verhalen van een verneveld

    verleden, je deed mee je schoenen

    uit, trippelde op je tenen over

    de hoge polen van tapijten, hoorde

     

    dat helden en verliefden om hetzelfde

    strijden in alle streken: enig, eenzaam,

    schoon en schuw als sprookjesdieren,

    driftige dwazen die eden en zwaarden breken

     

    je voelde je weer thuis met een

    taalvaardige Turk als vader

    12-12-2006 om 07:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!