De Bergensesteenweg der traagheid xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De dagelijkse ergernis en stress door busbaan richting Brussel
Dagelijks ergeren zich honderden automobilisten in de files aan de busbaan langs de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw tijdens de spitsuren richting Brussel. Van vóór zeven uur s morgens staan ze in de file aan te schuiven om voorbij amper vier verkeerlichten tot aan de Brusselse Ring te geraken. Voor de amper 1,5 kilometer heb je vaak een half uur nodig en soms nog meer ! Onvoorstelbaar in een economie waar time is money meer dan ooit een heikel punt is.
De autos staan vaak al stil in de file van vóór de bocht net voorbij Colruyt ! Aan een slakkengangetje gaat het verder tot aan de eerste verkeerslichten met de Van Cotthemstraat en Koning Albertlaan-Ghijsstraat. Hier zou er moeten ingeschoven worden of zou er moeten geritst worden, met de nodige hoffelijkheid en kalmte
maar vaak staan de ongeduldige chauffeurs dan al 10 minuten aan te schuiven. Van uit de Albertlaan en de Ghijsstraat wordt er dan al maar de busbaan gebruikt om een beetje verder een poging te ondernemen om toch nog op het enige rijvak terecht te komen.
Maar oh néé
néé gij niet hé ! Achter mij blijven jij, wat denk je wel
Denk maar aan de sketch van Geert Hoste en de affiches over hoffelijkheid in het verkeer.
De eerste gedwongen misbruikers van de busbaan kunnen en mogen er niet meer tussen ! Ondanks wanhopige pogingen blijven ze dralen op de busbaan langs de Bergensesteenweg richting grootwarenhuis Carrefour. In de drukke ochtendspits komen chauffeurs dan toch in de verleiding om via de busbaan te gaan tanken bij Shell of vroege inkopen te gaan doen in de supermarkt.
Maar voor ze zover zijn waakt onze politie
Die slingeren de verkeershooligans zonder medelijden op de bon. Bij regelmaat van de klok schreef de politie een pak boetes uit van 50 euro voor het rijden op die vervloekte busbaan. Daar blijft het niet bij. Intussen beginnen chauffeurs te bellen in die files naar werkgevers of mensen met wie ze een afspraak hadden met de nodige excuses voor het te laat te zijn en vragen om enig geduld, gezien de files waarin ze vast zitten. Gevolg ? Nog eens prijs met een boete van 100 euro wegens het niet handsfree bellen !
Andere ongeduldige automobilisten zoeken een uitweg uitweg en maken dan maar gefrustreerd rechtsomkeer
Oeps over de witte lijn en ja
nog eens prijs voor 150 euro ! Je moet die dag al flink overuren gaan presteren of je zakencijfer flink gaan opdrijven om de boetes te kunnen betalen.
Alsof het niet genoeg is staat je auto nodeloos benzine of diesel te verbruiken, zit je constant de ontkoppeling te verslijten voor een paar meter winst in de rush naar de volgende verkeerslichten, verpest je de goede lucht en spuwt je uitlaat kilos CO de ochtendspits in, zit je de Kyoto-norm naar beneden te halen en zit je intussen al 20 minuten te foeteren en te sakkeren achter het stuur.
Gelukkig kom je dan aan het tweede verkeerlicht
Aan Carrefour komen er gelukkiglijk s morgens geen wagens van de parking van het warenhuis afgereden en moeten enkel chauffeurs uit de St-Stevensstraat zich tussen de opschuivende massa wringen terwijl ze radeloos het kruispunt blokkeren. Voor zij die rustig zouden kunnen doorrijden richting Halle zonder busbaan verloopt het ook daar niet naar wens. Ook die chauffeurs worden gepest en krijgen hun deel van de steenweg der traagheid. Na wat getoeter en gebarentaal kunnen ze dan toch nog door.
Zo komen we tergend langzaam aan het derde verkeerslicht, meter per meter, bumper aan bumper. Maar plots zie je die infiltranten komend van de Brusselbaan. Die willen er ook nog eens tussenkruipen. Groen ! Oranje en rood ! Een vloek en je bent geen meter opgeschoven wegens de slechte synchronisatie van de verkeerslichten even verderop aan de vervloekte boosdoener van het dagelijkse verkeersinfarct : de Ikeawinkel, die gelukkig ook nog dicht is ?!
Na nog een kwartiertje sta je eindelijk voor de viaduct van de Ring, eindelijk
ruim 40 minuten later !
Daar kan je dan de ring op in een volgende file zeker ? De radio geeft dan net vertraagd verkeer aan tussen Dilbeek en Groot-bijgaarden en de aansluiting met de Ring, dan van Zelllik tot Strombeek
om moedeloos van te worden. De depressie dreigt.
De eindeloze files op de steenweg der traagheid gaan de hele dag door hoor ! Het is voor veel weggebruikers een dagelijkse lijdensweg, de tergende traagheid, een marteling voor elke pk onder je motorkap die zich moet inhouden om voluit te gaan.
De gehele godganse dag van vóór 7 uur tot bijna 19 uur, is het stapvoets aanschuiven richting Brusselse Ring naar een oprit in Anderlecht. Verwonderlijk is wel dat er aan de andere kant richting Halle er op de Bergensesteenweg bijna nooit een file staat en er wel vlot verkeer is
Het zal er niet op verbeteren !
Sinds de opening van de Ikeawinkel in Anderlecht is de doorstroming van het verkeer langs de N6 er niet op verbeterd. Het wordt er zeker niet beter op in de nabije toekomst want eind dit jaar gaat de Ikeawinkel in Ternat eind 2008 definitief dicht ! Heel wat klanten uit ruime omgeveing van Ternat zullen hun toevlucht zoeken in de vestiging in Anderlecht. De vestiging in Ternat wordt vervangen door een gloednieuwe en nog grotere vestiging aan Flanders Expo in Gent. Op promotiedagen van Ikea ontstonden er regelmatig een lange files zelfs tot op de E 40 wat tot gevaarlijke situaties heeft geleid.
Is er een oplossing voor het probleem van de busbaan en de steenweg der traagheid?
Neen !
Het openbaar vervoer moet en zal gepromoot worden ! De bus van de Lijn moet en zal snel doorkunnen ! Intussen blijft de chauffeur in de hopeloze lange file staan. Hij kan er niet aan ontsnappen, ook niet aan de boetes indien hij het geduld verliest en één foutje maakt.
Ja ! Die busbaan gewoon weer afschaffen !
Ja ! Iedereen vlotter laten doorrijden !
Ja ! We moeten er iets aan doen !
En misschien die vervloekte verkeerslichten eens synchroniseren door ze op elkaar afstemmen om vlotter verkeer ? Maar dat zou misschien iets teveel gevraagd zijn aan de ingenieurs van die vermaarde - of moet ik zeggen - beruchte studiebureaus. Nochtans zitten er veel mogelijkheden in, want een recente studie toont aan dat veel files ontstaan door verkeerd afgestelde verkeerslichten, door gebrek aan synchronisatie ervan. Die files kosten de bedrijven miljoenen euros, het zou een ernstige besparing kunnen zijn.
Files vermijden als het kan en een alternatief vinden doet elke chauffeur. Files voorkomen is een kunst en een sport geworden. Iedereen wordt er dagelijks mee geconfronteerd en is er mee bezig.
Maar wie heeft daarvoor tijd en goesting om daar over te debatteren od door te bomen of te brainstormen ? Iemand ambitie of iemand vrijwilliger ? Denk er eens over na, morgen als je in die file staat en mail mij uw voorstel(len). Samen kunnen we er misschien iets aan doen !
|