Het gebruik van het Nederlands bij de MIVB laat vaak te wensen over. Het Vlaams Belang stelde hierover in het verleden reeds vaak vragen aan de bevoegde minister Pascal Smet (SPa). Zo stelden we onlangs nog vragen bij schabouwelijke taalfouten in metrostation Rogier (stijle trappen, handlopen, ...). xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Minister Pascal Smet, een meester in het gebruik van de paraplutechniek om zelf geen verantwoordelijkheid te moeten opnemen, antwoordde toen letterlijk : de schuld daarvoor ligt bij Nederlandstalige medewerkers van de MIVB en Mobiel Brussel die de fouten niet opmerkten. Zoals u weet, gaat de kennis van de Nederlandse spelling achteruit bij veel Nederlandstaligen.
Het Vlaams Belang kwam echter in het bezit van een officieel schrijven vanwege de commerciële directie van de MIVB, met betrekking tot de aanvraag van een MOBIB-abonnement. Het taalgebruik in dit schrijven is maar al te grof. Een kleine bloemlezing :
- Van gedaan van uw verandering van adres het formulier MOBIB zal willen opnieuw vullen - Het adres in de zomer corrigeren, opnieuw het formulier MOBIB zal willen invullen. - Het nummer van voorgevel moet inscri zijn - Vooral niet gesneden het formulier in twee - Niet schrijven gezet van de hokjes
De Nederlandstalige klant die dit gewauwel begrijpt en het formulier alsnog juist kan invullen wordt daarvoor vriendelijk bedankt : Bedankt voor uw goed flinkheid, zal weten dat het een computer is die verzoeken is om uw informatie te lezen vandaar het nut om de hokjes te eerbiedigen en om de hokjes te laten niet bezet leeg.
Waarna men het formulier in de envelop préaffranchi zal willen terug sturen.
Het lijkt ons weinig waarschijnlijk dat ook dit de fout is van een Nederlandstalige werknemer wiens spelling niet optimaal is.
Het is onbegrijpelijk dat dit soort van brieven in Brussel anno 2009 nog wordt gestuurd naar Nederlandstalige klanten. Het argument van een paar taalfoutjes is toch niet zo erg gaat hier dan ook niet meer op. Het is een (zoveelste) bewijs dat het serieus mangelt bij de communicatie van de MIVB met haar Nederlandstalige klanten, en dat iemand voor deze manifeste onbeleefdheid naar deze klanten toe verantwoordelijkheid dient op te nemen.
Daarom zal ondergetekende minister Smet hierover in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement interpelleren. Het kan niet langer dat de MIVB haar Nederlandstalige klanten op zulke manier behandelt; en het wordt hoog tijd dat minister Smet eindelijk eens de moed zal vinden om zijn verantwoordelijkheid ter zake op te nemen !
Dominiek Lootens Brussels Volksvertegenwoordiger Vlaams Belang
|