N-VA Genk wil verplichte taallessen invoeren voor anderstalige kleuters. Zuhal Demir, lijsttrekker N-VA Genk: "Kleuters die nog niet genoeg Nederlands kunnen, moeten verplicht taallessen volgen vooraleer ze naar het eerste leerjaar gaan. We willen taalbaden organiseren na de kleuterklas en de kinderen een jaar lang alleen maar Nederlands geven"...
Nu zit ik te popelen van ongeduld, om de lezer te herinneren aan een 4-jarig miljoenenproject dat in 2015 startte in de provincie Limburg: 'Taal en Kind', een project van 6 miljoen euro dat bedoeld was om kinderen van 1 tot 6 jaar beter Nederlands te leren met het oog een vlotte schoolstart. Het project is officieel nog aan de gang, maar het lijkt wel verdampt, we horen er niets meer over. Foetsie! Het geld is misschien op? Wie is ermee gaan lopen?... 13 Limburgse gemeenten, waaronder Genk, kwamen in aanmerking voor de taalbijstand van peuters en kleuters. Ook ouders werden erbij betrokken. In totaal werkten er 30 professionelen en 100 vrijwilligers mee aan de begeleiding van jonge gezinnen. Waar zijn ze allemaal gebleven? Wat is er met het geld gebeurd?
En daarom lijkt het project van Zuhal Demir op een typische verkiezingsstunt. Haar voorstel is een achternahollen van het probleem van taalachterstand. Achternahollen, ipv het bij de wortel aan te pakken. En die wortel is: verplicht kleuteronderwijs voor alle kindjes vanaf 2,5 jaar. Schoolbezoek moet afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld, leefloon en andere sociale gunsten. In de kleuterschooltijd wordt de basis gelegd van de verdere schoolloopbaan, taal- en leerachterstanden ontkiemen er en komen gedurende de verdere schooltijd tot volle bloei. En daarom moet er een schoolplicht komen vanaf het eerste kleuterklasje!
Dagelijkse aanwezigheden op de kleuterschool moeten de schade milderen die al aangericht is na de geboorte, wanneer de baby kennismaakt met de vreemde thuistaal. De anderstalige kleuter moet wég uit het thuismilieu om op school de nodige leer- en integratieprikkels te krijgen.