Eén lesuur Nederlands moest plaats ruimen voor het nieuwe vak 'Mens en samenleving'. Nu is de storm gaan liggen, en ook de heisa is geluwd, en volgende zomer zal alles wel weer opnieuw beginnen rammelen, zo tegen september 2019 wanneer het vak 'Mens en samenleving' zal starten. Mogelijk is iedereen dan zelfs vergeten dat er aan het vak Nederlands geknabbeld werd.
Politieke partijen hebben zich vastgebeten op dat ene uur Nederlands minder, ze draaiden rond de pot en niemand van de critici slaagde erin om aan de essentie te roeren, nl de geringe ontvankelijkheid van leerlingen voor de Nederlandse taal, vnl bij allochtonen.
En dan denk ik terug aan de noodkreet van een leraar Nederlands: "Nu zijn hier 3 leraren Nederlands voor 10 Turken, en nóg altijd kunnen ze en willen ze geen Nederlands spreken!" En toen liet de man zijn schouders moedeloos hangen en zuchtte... In het kader van een miljoenenproject om de achterstelling van migranten tegen te gaan, was er toen een overvloed aan Nederlandse lessen, maar die schampten af tegen de onverschilligheid van de leerlingen.
"Drie leraren Nederlands voor 10 Turken"... Eindeloos veel lesuren Nederlands mogen er tegenaan gegooid worden, de taalarmen in de klas halen er geen profijt uit. Thuis, op straat, op de speelplaats horen en spreken ze enkel hun vreemde thuistaal. Vele migrantenouders zien minachtend neer op de Nederlandse taal en Vlaamse cultuur. Ze tonen ook weinig belangstelling voor het schools gebeuren: de massale afwezigheid van migrantenouders op een ouderavond is er het bewijs van.
De anderstalige schoolbevolking heeft het meest nood aan Nederlands taalonderricht, en als we dan kijken naar hun mentaliteit heeft het zelfs geen zin om er nog eens 17 of 29 extra uren Nederlands tegenaan te gooien. Niets extra's zal helpen en dat ene uurtje Nederlands minder maakt helemaal niets uit.
Mentaliteitswijziging!... Elke dag zou er 1 lesuur gespendeerd moeten worden aan een mentaliteitswijziging bij de migrantenschoolbevolking. Waarbij nieuwe scholieren en hun ouders geviseerd worden. Klinkt revolutionair, als niet te realiseren, want je raakt aan hun cultuur. Maar het is wél de beste oplossing om het vak Nederlands in ere te herstellen! Het vak 'Mentaliteitswijziging' zou gaan om het aanbrengen van tucht, orde, discipline, regelmaat, stijl, stiptheid, prestatiedrang, plichtsbewustzijn, zin voor verantwoordelijkheid... allemaal eigenschappen waarmee Vlaamse klasgenoten meer begenadigd zijn.
|