DE EPOCHE - HET TUSSEN HAAKJES PLAATSEN VAN DE WERELD - PEBBLES BEACH STONES - V
Pebbles & Beach stones project (5)
***
De " Epoché "
De fenomenologie is een aantrekkelijke methode om het verschijnsel kunst te benaderen. De nadruk leggen op het begrip 'waarneming' is uiteraard veelbelovend bij het benaderen van fenomenen die voor de visuele zintuiglijkheid gecreëerd werden. De vraag rijst natuurlijk hoe 'aanwezig' het waargenomene is, en welke garantie dit aanwezig stellen, de waarnenemings- act zelf dus , biedt . Voor wie kunstfilosofie wil bedrijven is het ook verleidelijk om de ' logos ' (vormbepalende code) van het fenomeen kunst te gaan zoeken in de zo adequaat mogelijke beschrijving van wat zich aan het bewustzijn voordoet, los van puur geredeneer. Deze beschrijving steunt op het feit dat niemand zich ten volle bewust wil worden van wat er te zien is. Vermits we de openheid van het kunstwerk vooropstellen, is ook de gedachte dat die adequate beschrijving nooit te voltooien is, belangijk met betrekking tot de toepasbaarheid van de fenomenologische reductie. Het kunstwerk wordt dan de bron voor een oneindigheid van adequate beschrijvingen. De beschrijving zelf is dan de noodzakelijke voorwaarde voor een bewustzijnsverdieping. Het object wordt echter herleid tot de betekenis die het aan het bewustzijn biedt. Het onderscheid met andere fenomenen wordt benadrukt. Wat iets 'is' en wat het 'betekent' wordt gelijkgesteld. Dat gebeurt door wat deze filosofen het 'tussen haakjes plaatsen' noemen bij de fenomenologische reductie. 'Wat is' valt dan ook samen met wat door iemand beleefd wordt. Het intentioneel stellen van het bewustzijn kan leiden tot een esthetische blik. Het Griekse woord 'epochè' betekent: opschorting van het oordeel, afwachtende houding, het afstand nemen van alle vooringenomenheid ten aanzien van het ik en de wereld. De 'epochè', als het tussen haakjes plaatsen van de wereld, versterkt de bewust- zijnsact door haar te beperken tot het (esthetische) 'feit', zonder het te bezwaren met vroegere interpretaties of ideeënconstructies.
Uit het boek: Tekens aan de Wand Met als ondertitel: Hedendaagse Stromingen in de Kunstfilosofie Onder hoofdstuk 4: Existentiële fenomenologie en Hermeneutiek Geschreven door Willem Elias Uitgeverij: VUBPRESS Herziene uitgave 2011.
Ik raad iedereen aan die met kunst bezig is dit boek te lezen. "Er gaat een wereld voor je open"
Het flessenrek, de urinoir en het fietswiel van Marcel Duchamp zijn goede voorbeelden van,: "Hoe het bepalen van kunst", afhankelijk wordt gemaakt van de uitspraak van de kunstenaar die objecten als kunst aanwijst. Als men de voorwerpen dan nog situeert binnen de kunstgalerij of het museum krijgen ze commerciële waarden. Een gewone steen die men op het strand vindt kan in de kunstgalerij een symbolische functie verkrijgen en daardoor een kunstwerk worden. Daarom is het nog geen erkende kunst. De galerij, het museum en de kunstverzamelaar zijn de hoofdzakelijke en determinerende componenten die een gemanipuleerd spel spelen en uiteindelijk bepalen wat, wanneer en hoe kunst is.
De wandelaar op het strand is een van de weinigen die ik 's morgens tegenkom. Ik vermoed dat het een Palmero is want we groeten mekaar in het voorbijgaan. Misschien zegt dat wel voldoende ...
Het creatieve proces is mysterieus. Tijdens de wandeling begint de verkenning en met een beetje geluk de herkenning in de ontdekking. De verschillende dingen begrijpen en in gedachten samenvoegen en tenslotte de dwingende behoefte 'het' te realiseren, veruit de moeilijkste faze volgens het gezegde: "1% inspiratie en 99% transpiratie".
Het is duidelijk dat buiten de kunstwereld het gaat om een kei en spijkers maar er binnen functioneerd het als kunstwerk. Denk maar aan het fietswiel, het flessenrek en de urinoir van Marcel Duchamp.
Illegaal gebouwd, zonder vergunning of afgeweken van de normen?! Wordt afgebroken. Er stond vroeger een kleine kiosko, een gebouw met een verdiep was te veel van het goede
Een van de vele mooie attracties op La Palma is de vegetatie. De maanden april en mei zijn de beste maanden om van de bloemenpracht op het eiland te genieten. Ook iemand die nooit interesse had voor bloemekes staat perplex van de kleurenpracht van het landschap.
Een van de hoogtepunten van de Palmese vegetatie is tijdens de bloei van het slangenkruid in deze vallei aan de voet van de berg Bejenado net voor de tunnel doorheen de Cumbre Nueva die het oosten met het westen van het eiland verbindt.
De fetisjen die ik gemaakt heb bezitten geen magische krachten. Ik ben geen sjamaan. De beeldjes hebben geen aura en zijn niet "echt". De aura die een fantoomkenmerk is van authentieke fetisj beeldjes ontbreekt, net zoals bij de vele gereproduceerde fetisjen op de toeristen markten in Afrika. De 'aura' is in feite onuitspreekbaar, het toont zich en dan alleen maar aan de kenner gelover van het mystieke. " Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen." Schreef Wittgenstein als slotzin van zijn Tractatus Logico. Uiteindelijk toont kunst zich alleen maar en schiet elke uitleg te kort. Ook al proberen kunstcritici dat meestal in bombastische en onbegrijpbare taal.
De oorbellen van deze fetisj zijn gemaakt van de tandschelp (Scaphopoda). Tandschelpen ook wel stoottanden genoemd zijn een klasse van weekdieren die uitsluitend in zee voorkomen. De schelp heeft de vorm van een olifantstand: een gebogen porseleinachtige holle buis die aan de top smaller is dan aan het andere einde. De afmetingen van de schelpen variëren naar gelang van de soort van 25 tot 150 mm (de tandschelpen op de foto zijn 9 cm). Het dier leeft ingegraven in de zeebodem, waarbij het smalle uiteinde uit het zand steekt. Hier wordt water aangezogen waardoor de ademhaling mogelijk wordt. Stoottanden leven vrijwel uitsluitend in diep tot zeer diep water.
De kauri (Engels cowrie) ook wel porseleinslak genoemd, gebruikt als oog om het Boze Oog te trotseren. Met enige verbeelding is de eivormige kauri wel te vergelijken met het zichtbare deel van het menselijk oog. In deze hoedanigheid werden kauri's dan ook wel in oogkassen van overledenen geplaatst, zodat deze blijvende, niet rottende ogen kregen, waarmee ze ook in het leven na de dood hun gezichtsvermogen bleven behouden. Deze gewoonte was alom verbreid en bekend in verschillende streken, waaronder Egypte, West Afrika, Borneo en Nieuw Zeeland. In Nigeria werden cermoniële hoofdbedekkingen dikwijls voorzien van een groot aantal kauri- schelpen, waardoor een zee van strak kijkende ogen werd gevormd, die hun blik in alle richtingen lieten rusten. Uit het boek, De Magische Kracht van Amulet, Mascotte en Talisman. Geschreven door Desmond Morris.
Echte antieke en "gebruikte" fetisjen halen hoge prijzen op veilingen. De kopers moeten vooral kenners zijn om een fetisj die door een sjamaan tot voorwerp van zijn cultus is gemaakt van een kopie te onderscheiden. Daarom noem ik de poppetjes die ik gemaakt heb "Bollywood fetisjen" Maar laat er geen twijfel over bestaan,: "Ik heb er veel plezier aan beleefd ze te maken"
Een fetisj is een object of beeldje met magische kracht. Bij de vele Afrikaanse stammen bestond de overtuiging dat de fetisjen macht verworven door middel van het toegewijde rituele snijwerk. Door het herhaaldelijk uitspreken van magische woorden, het aanbieden van offers en het toe- voegen van speciale stoffen zou het de geesten activeren. De materialen die worden toegevoegd aan het houten beeldje zijn zeer verscheiden, oa kruiden en kralen, nagels, veren, spiegeltjes, doek, raffia, bont, metaal, touw, verf, horens, veren en schelpen. Alles wat maar enigszins macht en magie aan de fetisj kan toevoegen.
Eerst worden de voetjes waarop de fetisjen komen te staan gelast. Een goede basis als vertrekpunt voor het maken van de beeldjes is voor mij steeds belangrijk.
De Noordamerikaanse Indianen maakten medicijnbuidels, gewoonlijk een zakje gemaakt uit dierlijke huid. Sjamanen in Afrika maakten eerder (en maken nog steeds) medicijnbundels, een verzameling van allelei voorwerpen samengebonden.
Tijdens het (na)maken van deze serie medicijnbundels begon ik door mijn Europese achtergrond algauw te denken aan het artistieke proces. Wat ik me afvroeg was in hoeverre de Afrikaanse sjamanen bezig waren met dit proces bij het maken van hun bundels of bekeken zij dergelijke voorwerpen louter in hun maatschappelijke of religieuze context.
Een van de problemen heden ten dage is het verschil vastleggen tussen een vals en een authentiek artefact. Voor veel mensen is er geen verschil in de esthetische werking tussen een vals en een echt 'kunstwerk'. Dat bewijst het overaanbod van deze buidels en bundels op het net.
Iets is echt of is het niet. Iets is kunst of is het niet. Het een wordt bepaald door kunsthistorici, het ander wordt bepaald door de kunstcritici. In het domein daartussen ligt het kunstachtige als overgang tussen de twee en in dat domein ben ik met veel plezier verdwaald geraakt
De kaurischelp is een van de oudste valuta's. In vroeger tijden werden de kauri's gebruikt als ruilmiddel. In West-Afrika was het gebruik van dit schelpengeld vrij gebruikelijk tot het midden van de 19e eeuw. Voor de afschaffing van de slavenhandel werden er vaak grote hoeveelheden schelpen vanuit de Britse havens vervoerd. Schelpen waren ook een ruilmiddel in het Koninkrijk Kongo. Daar de waarde van schelpengeld in West-Afrika veel groter was dan in de regios waar de schelpen vandaan kwamen, was de handel in de schelpen zeer lucratief. Soms werd er 500% winst op behaald. Het gebruik van schelpengeld verspreidde zich van West-Afrika verder landinwaarts. Rond 1850 kwam ontdekkingsreiziger Heinrich Barth schelpen als ruilmiddel tegen in Kano, Kuka, Gando, en Timboekktoe. In landen aan de kust werden schelpen vaak geregen aan kettingen van 40 of 100 schelpen. Schelpengeld werd in de meer afgelegen delen van Afrika nog tot in de 20e eeuw gebruikt, maar moest uiteindelijk plaatsmaken voor moderne valuta. Deze kauri soort spoelt heel af en toe aan op strand van Tazacorte, ik heb er nog maar twee gevonden.
Er zijn meerdere interpretaties voor deze kleine zeeschelpen. Een van die interpretaties maakt van de opening in de schelp de spleet van het geslachtsdeel van een vrouw. In vroegere geschriften werd de kauri soms vermeld als 'de vrouwelijke poort van het leven'. In deze hoedanigheid werd de kauri een machtig vruchtbaarheidssymbool en bood hij als gewaardeerde amulet bescherming tegen onvruchtbaarheid en zware bevalling. In Japan was het ooit in zwang dat vrouwen tijdens het baren een kaurischelp in hun hand hielden. Zo zou de bevalling voorspoedig verlopen. En in verschillende culturen was het voor meisjes gemeengoed om kauri's op hun rok vast te spelden in een poging zwangeschap te bevorderen. Vanwege hun vermeende invloed op vruchtbaarheid werden kauri's vaak in graven geplaatst om de kans op wedergeboorte te vergroten. In het oude Egypte waren ze zeer geliefd. In de pre-dynastieke tijd, meer dan 5000 jaar geleden, gebruikte men de schelpen zelf, maar later, ongeveer 4000 jaar geleden, gebruikte men kauri's van geglazuurd aardewerk, van kornalijn en kwarts. Al snel kwamen er ook kostbare kauri's van goud en zilver. Deze amuletten werden bij voorkeur door vrouwen aan de gordel gedragen. Zo bevonden deze voorwerpen zich dicht bij de plek van hun symbolische oorsprong. Uit het boek "De Magische Kracht van Amulet, Mascotte en Talisman", geschreven door Desmond Morris.
Morgen gaan we verder met het maken van Afrikaanse fetisjen
De beste tijd om op jacht te gaan naar zeeglas of speciale keitjes is vóór de zon er is of op dagen dat het bewolkt is. Deze dagen zijn schaars op het strand van Tazacorte dat bekend staat als het strand met de meeste zonuren van Europa. In volle zon of als de zon laag staat is het moeilijk de kleuren te onderscheiden, alhoewel met een beetje oefening lukt het wel. Alle keien zijn niet hetzelfde. Er zijn er keiharde waar men met een gewone steenboor bijna niet doorheen kan en er zijn zachtere zandsteenachtige die makkelijker te bewerken zijn.
Op deze foto's (onder en boven) had ik gisteren de visjes dichter bij de zee gelegd. Voor de foto wou ik de visjes nat en laten zwemmen maar de branding van de oceaan is onbetrouwbaar, er kwam een grotere golf aan en bij het terugtrekken nam ze de visjes mee. Ik heb achteraf nog een half uur lopen zoeken en maar 2 van de acht teruggevonden. Wandelaars op het strand van Tazacorte kunnen vandaag een keivisje vinden ;-)
In vele landen van Europa is "één aprilgrap" een traditie waarbij mensen op 1 april mekaar voor de gek proberen te houden. Op de Canarische Eilanden gebeurt dat niet op 1 april maar op de dag van de Onnozele Kinderen, namelijk 28 december.
Geen ontbijt zonder een 'klein', zoet, aromatisch, Canarisch banaantje
Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of "Het verraad van de voorstelling" met de geschilderde tekst: Ceci n'est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schildert René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: "Dit hier is geen pijp" (Ceci n'est pas une pipe). Hij wil zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest. In de reclamewereld knipoogt men even naar Magritte als men de volgende tekst op een Tshirt plaatst: "Ceci n'est pas une pomme" met een realistische afbeelding van een appel daaronder. Magritte schilderde overigens zelf een werk met deze titel in 1964.
Meer lezen over deze 'fantastische' kunstenaar, zie bijlage.
Paaszaterdag. Een kei vrolijke Pasen, een dag te vroeg maar ik ben er als de kippen bij
***
Bar Restaurante - Reyes - in Roque Faro
Een haan beschermd de voorraad in een pakhuis. De haan was al overbekend bij alle volken als wekker, maar dat hij dienst kon doen als bel in een almacén en zo de eigenaar verwittigde dat er klanten zijn was nieuw voor mij ;-)
Maar dit is geen grasveldje bij de buren. Het is de tuin van Eden waar niemand je komt verjagen. Archeologen en fortuinzoekers hebben de tuin van Eden nooit gevonden. De huidige locatie op de wereldbol zou door allerlei factoren nooit meer gevonden worden, maar ik ben er zeker van dat het "Isla La Palma" is
Toen ik wilde stoppen met roken werd ik constant herinnerd aan het teergehalte van die vieze peuken. Daarom dit logje om de "poging-tot-stoppen-(wagen)de rokers" te ondersteunen.
Het eiland La Palma heeft het aan de banaan te danken dat het niet overspoeld wordt met hotels en resorts. Beneden de driehonderd meter boven zeeniveau is het eiland rondom bedekt met bananenplantages waarvan de laatste 20 jaar, in de winderige gebieden, een groot deel overdekt met plastic. "Plastic" in de volksmond, want in feite is het grof geweven nylondoek. Gelukkig is er ook een keerzijde aan de landschap ontsierende plantages. Het is namelijk aan de banaan te danken dat er op het eiland geen massatoerisme is. De banaan was dermate winstgevend dat de bewoners helemaal niet geïnteresseerd waren in het terrorisme van het toerisme De laatste tijd leek het er op, dat bepaalde krachten daar verandering in wilden brengen, om het massa toerisme aslnog ingang te doen vinden op het eiland, maar de crisis heeft er een stokje voor gestoken ;-)
Iedereen die over het strand loopt zoekt wel eens naar schelpjes, zeeglas, leuke keitjes of hoopt iets bijzonders te vinden. In vergelijking met veel Europese stranden in Griekenland, Italië, Frankrijk en Nederland valt het nog mee op het strand van Tazacorte. Er zijn dagen dat er geen stukje afval te bespeuren valt, maar op dagen dat de oceaan gunstig gestemd is spoelt er wel wat aan. Zo ontstonden die dag inspirerende combinaties samengesteld uit gestrand spul.
Drijfhout op het kleine strand van "El Puerto" (gemeente van Tazacorte) Madera a la deriva en la pequeña playa de "El Puerto" hace tres semanas
***
Op een zondagmorgen, gisteren drie weken geleden lag het strandje van El Puerto overladen vol drijfhout. Een paradijs voor strandjutters.
De oceaan verschaft werk Gisteren (laatste drie foto's) was het strandje bijna geheel opgekuist, zeggen de Vlamingen. "Opgeruimd" zeggen de Nederlanders. De Vlamingen denken dan dat het strand er blijgeestig, blijmoedig, goedgehumeurd, goedsmoeds, joviaal, monter, of vrolijk bijligt ;-) Enfin! Het strand was bijna terug "clean"
Op de eerste zondag van de lente organiseerde Surfrider Foundation voor de 18e keer de wereldwijde strandschoonmaakactie 'Ocean initiatives' waarbij wereldwijd ruim 840 stranden worden schoongemaakt.
De hoeveelheid niet afbreekbaar plastic wat jaarlijks in het milieu terecht komt is absurd, volgens de Verenigde Naties is het zelfs zo erg dat er elke seconde ongeveer 206 kg aan plastic in de zeeën en oceanen wereldwijd terecht komt. Dit heeft een enorm effect op het milieu, dieren raken verstrikt of zien het aan als voedsel waardoor ze verhongeren. Plastic word nooit helemaal afgebroken maar breekt in steeds kleinere deeltjes en hoopt zich op in de voedselketen. Effecten hiervan zijn nog niet echt onderzocht maar wel wordt het probleem steeds meer onder de aandacht gebracht.