Het schijnt dat de oude groote hofstede een overblijfsel dier heerlijkheid is of dezelve vervangt
Burgemeesters 1799
of Maire de Rolleghem
In 1769 werd te Moorsele Constantin France Vandermeersch geboren, hij trad in het huwelijk met Marie Theese Everaert en woonde op de plaatse. Hij bleef burgemeester en wierd lid van den Provincieraad, en stierf in 1849.
Van 1849 tot 1866
De zoon Constantin Vandermeersch
Van 1866 tot 1870
Joseph Warrot hij gaf onmiddelijk ontslag en August Herbau was dienst doende burgemeester.
1977 Geen cultuur- maar gemeenschapsraad. Er werd een voorlopige werkgroep samen gesteld waar vier personen hun naam opgaven. Decruyenaere P. Dokter Surmont, BuysschaertJ. en Buysschaert M. Deze vier zullen nemen deel aan al de bijeenkomsten en brengen verslag uit. Eerlang wordt dan een bestuur samen gesteld.
Op dinsdag 5 april 1977 was er een volksvergadering gepland in het zaaltje van het parochiaal centrum. Het was op initiatief van het Davidsfonds, in samenwerking met de voorlopige culturele werkgroep, en met medewerking van Uw vereniging. Men zou het volgende programma willen voorstellen en bespreken.
Ter gelegenheid van het 675 herdenkingsjaar van den Gulden sporenslag, willen wij te Rollegem ook ons steentje door een Vlaamse Folkloredag te organiseren.
1977 De zusters van Rollegem 105 jaar in dienst van de gemeenschap.
23 juni 1977 Wanneer er gesproken wordt over de nieuwe verkaveling te Rollegem betreft het de verkaveling van de kinders Brouckaert. Van deze verkaveling is er al lang sprake en eindelijk zijn de werken aangevat voor wat de rioleringen en andere betreft. In de B.P.A. opgemaakt in 1960 komt deze verkaveling al voor, maar dan over het geheel van het groot perceel met volledige stratenaanleg. Door allerlei omstandigheden werd dit alles op de lange baan geschoven. De nieuwe verkaveling is gelegen langs drie bestaande wegen. Kortrijkstraat, Aalbekestraat en de Bellegemstraat gelegen tussen de 2 eerst vernoemde. Het is natuurlijk maar de vraag geweest voor gedeeltelijke verkaveling gezin den binnen grond voorlopig landbouwgrond blijft. Alles wat langs de vernoemde wegen ligt wordt bouwgrond. In de Aalbekestraat vanaf de hoek van de Bellegemstraat tot aan het huis van R.Vandaele is er een verbreding aangebracht, die moet toelaten een bushalte aan te leggen naast de weg.
Op de verkaveling van de familie kunnen 22 afzonderlijke woonsten gebouwd worden. Er is nog mogelijkheid voor meer dan 100 sociale woningen te bouwen langs al aangelegde wegen.
15december 1976 Rollegem neemt afscheid van zijn zelfstandigheid. Het gemeente bestuur, de C.O.O. leden en de bevolking hebben op een waardige manier afscheid genomen van hun geliefde gemeente. Het voltallig bestuur en de C.O.O.-leden haalden hun burgemeester ten zijn huize af, en werden opgewacht door de Koninklijke harmonie St Cecilia in het begin van de Kortrijkstraat, van waar dan de rondgang begon naar de dorpskom. Aalbekestraat, Oude Aalbekestraat, Kerkstraat en een deel van de Tombroekstraat tot aan het station. Aan de ingang van de kerk verwelkomden beide geestelijke de burgerlijke overheid. De dankmis werd opgeluisterd door het plaatselijke zangkoor. De pastoor zorgde voor een aangepaste homilie voor het afscheid. Na het misoffer had een laatste ontvangst plaats in het parochieaal centrum alleen voor de Rollegemse bevolking waar een drink werd aangeboden.
Het was voor een bomvolle zaal dat schepen Dendievel de aanwezigen verwelkomde. Schooldirecteur Isebaert bracht hulde aan het uittredende gemeentebestuur voor wat het in de voorbije 6 jaar gepresteerd heeft. Namens de groeperingen van de gemeente werd aan alle raadsleden een geschenk aangeboden terwijl de vrouwen bloemen ontvingen van de plaatselijke majorettes. De burgemeester nam vervolgens het woord en dankte zijn medewerkers voor wat ze gepresteerd hebben en riep allen op zich verder in te zetten voor Rollegem en te zorgen dat de wijk Rollegem verder bloeit.
We zijn pas 17-2-1977 en daar hebben we al , de schepen stelde voor 160 fr. Te heffen voor rijwielen, het was raadslid De Schaapmeester welke van mening was dat hiermee de tweede stap gezet werd om de randgemeenten belastingen te doen betalen nadat reeds retributies eenvormig werden gemaakt. In vier randgemeenten werd de kas op deze manier gespijzigd en meteen wordt deze belasting in de ganse entiteit doorgevoerd. Hierop kwam het volgende antwoord:” Het is gemakkelijk om aan demagogie te doen en de fiets een milieuvriendelijk voortuig te noemen. Hoeveel kost een pakje sigaretten? Juist 35 fr. Of evenveel als onze belasting op een heel jaar. En dan weet je nog niet hoeveel inspanning wij zullen doen voor de fietser. We vragen toch allemaal om fietspaden.”
Bevolkingsbeweging 1976 ook dit jaar is qua bevolking weer een achteruitgang geweest. Er waren 31 geboorten en 81 intredingen, tegenover 22 overlijdens en 101 uitwijkelingen of een vermindering van 11 eenheden. Totaal op 31 december 1976: 2.529 inwoners.
Oktober 1976 Vele Rollegemnaren en in het bijzonder de wijk Tombroek en ook zij die bij het aanleggen van deze weg kunnen betrokken worden stellen zich de vraag of er van deze geplande weg nog iets zal terecht komen? Het gaat hier over de verbinding industriezone Moeskroen met oprit A-17 te Rollegem. Op deze vraag kan op heden geantwoord worden dat er van deze verbinding zeker in de eerstkomende jaren niets zal terecht komen, daar de A-17 eerst volledig moet afgewerkt zijn.
Jaren geleden plannen ontworpen voor de autoweg Kortrijk –Roubaix die Bellegem en Rollegem dwarste. Vele malen werden er wijzigingen aangebracht om de plannen dan in de lade te bergen. Tussen de hogere leiding, betrokken gemeentebesturen en Leiedal werd voorgesteld deze weg niet te laten uitvoeren. Het voorstel kwam dan in de industriezone, waarvan de hoofdweg eindigt aan de Molenstraat (Tombroek) te verbinden met de oprit van de A-17 op de grens Rollegem en Bellegem. Voor deze baan waren vellen gewonnen daar het gehucht daar het gehucht Tombroek zou ontlast zijn van het zwaar verkeer. Voor deze weg werden al verschillende malen opmeting gedaan en bepaalde eigenaars werden door personen die de opmeting kwamen doen ingelicht en zonder dat de gemeente daarvan mededeling werd gegeven. (De weg is er nooit gekomen Moeskroen legde een weg aan naast de Tombroekmolenstraat naar een rondpunt en naar hun oprit wat er ook nooit kwam te Rollegem)
1976 Laatste opdracht van het Rollegemse Gemeentebestuur. Het betreft hier de voetweg die verbinding geeft tussen de buurtweg van groot verkeer nr.150 Tombroekstraat met de pijpenkop die eindigt in de weide van landbouwer Germain, het is ook dicht bij deze toekomstige voetweg dat waarschijnlijk de eerste bejaardenwoonsten zullen gebouwd worden. Deze voetweg was niet inbegrepen in de grote werken maar was voorgesteld. De onteigening werd uitgevoerd samen met de andere. Den ingang zal zijn waar zich nu de ijzeren poort bevindt van de landbouwernaast de woonst van de haarkapster. Deze weg zal alleen doorgang verlenen aan voetgangers gezien er aan den ingang van de Tombroekstraat 3 katafoonpaaltjes zullen geplaatst worden.
Als laatste punt kwam de verkaveling Brouckaert aan de beurt. Dit verkavelingtracé is gelegen tussen drie straten nl. Bellegem-Aalbeke en Kortrijkstraat. Een overeenkomst werd gesloten met de familie dat enkel de werken mogen uitgevoerd worden volgens de principes van de gemeente.
Donderdag 26 februari 1976 lezen we dat de laatste ongezonde woning verdween uit het centrum. De laatste krotwoning in den dorpskom, ook onderpastorij genoemd, ontsiert de dorpskom, aangezien men hier en daar iets begon af te breken. Kostprijs metselwerk; 2.840.000 fr. Timmerwerk 864.000 fr. Centraleverwarming 243.000 fr. Het is ongeveer rond deze periode dat ook de oude bakkerij van Moutton uit het straatbeeld van de Kerkstraat verdwijn en dat hij in het nieuw aan de sporthal verschijnt, in een gloed nieuw zaak. In de Tombroekstraat komt er een voetpad, na de vernieuwing van de straat.
We zijn 2016, en denk dat er veel mensen een zucht van verluchting gaan geven wanneer in het jaar 17/18 de woningen zullen klaar zijn op de grond van de gemeenteschool. Geloof me wat hier staat in mijn gazette in 1975: wat nu met de nieuwe gemeenteschool? Een netelig probleem het dateert al van 1933, er werden toen al plannen gemaakt voor de verbetering van die jongens instelling. Er tussen door, de school was een huis geschonken door een jonkvrouw uit Bellegem om de school van vader Waffelaer van zijn strooien dakje te kunnen verhelpen. Een huis bijgebouwd voor den oppermeester, nu den directeur genoemd en later een huis bij voor den hulpmeester. Deze is er nooit komen wonen, er is wel een plaats geweest voor “den dopper” weet je wel de werkloosheidsuitkering. De man of vrouw zonder werk kwam vroeger bij de champetter, dopte zijn vinger in den inktpot en zette deze op de kaart, vandaar “den dopper”. Deze twee gevels zijn bewaard gebleven het huis geschonken als legaat is intussen afgebroken en vervangen door woningen. We lezen verder in de krant: In 65 werd opnieuw begonnen daar de inspectie dreigde de wedden te schorsen, indien geen belangrijke veranderingen zouden gebeuren. Moderne verwarming, geen kachels meer zoals op heden, nieuwe sanitaire inrichting, nieuwe ramen enz. Er was maar een mogelijkheid en dat was uitzien naar gepaste bouwgrond. Men zou kunnen nieuwe klaslokalen bouwen in de tuin van de school en de grond daarnaast dit is grond van het klooster, helaas dit werd door de bevoegde instanties niet aangenomen. Volgens bevoegde diensten was de grond in de Aalbekestraat , (Stuk gelegen voor” het Appelke”) doch ook hier was het niet aanvaarbaar een school bouwen tussen drie straten Aalbekestraat, Oude Aalbekestraat en Kerkstraat is onmogelijk. ( Oude Aalbeeksestraat en de Kerkstraat vlak voor waar nu de uitgang van de school, grond van Gustaaf Mallise)
Men had een akkoord bereikt een school te bouwen achter de bakkerij van Mouton. Ondertussen was het schoolbouw stop. En nu was er weer een probleem, men moet 130 leerlingen hebben en hier hebben ze dat zeker niet. De gemeente heeft nu de gronden, wat moet daar nu mee gebeuren? Hebben onze kinderen niet evenveel recht als andere? Je kent de rest van het verhaal, daar kwam de sporthal en de school? Dat zal nog vele jaren duren!
“Nieuw Kortrijk” omdat sommigen nog steeds beweren dat de fusie geen “ groot Kortrijk voor gevolg zal hebben. Nieuw zal ongeveer 76.000 inwoners tellen; Aalbeke 2954, Bellegem 3692, Bissegem 5555, Heule 10.128, Kooigem 754, Marke 6721, en Rollegem 2540 bij zich te krijgen. De nieuwe gemeenteraad zal uit 41 leden, 7 schepenen en 1 burgemeester bestaan. Momenteel worden al deze genoemde gemeenten bestuurd door 108 “overheidspersonen” Er zal der halve hier en daar met de ellebogen en laat ons hopen ook met verstand worden gewerkt om zijn zwart-geel-rood of zijn geel-rode sjerp te behouden. In de nakende verkiezingsstrijd die de fusies meebrengt, zal waarschijnlijk minder gedacht worden aan anders genoemde leefgemeenschappen die in de fusiedebat niets te zeggen hadden. Zoals de vinkeniermaatschappijen, de kaartersklub, de voetbalelftallen en vele andere sociëteiten meer die als vanzelf in de herstructurering meevloeien, al zijn het dan ook die sociëteiten die soms uit duizenden zielen bestaan en die als parochies door meerdere priesters worden geleid. Vergeet niet dat Nieuw Kortrijk inderdaad zeventien parochies zal tellen. Er zijn vooreerst de acht groten van Kortrijk en met name St- Elisabeth, St-Elooi, H.Hart, St- Jan Baptist, St-Maarten, O.L.Vrouw, H.Pius, en St- Rochus. Daarbij komen St-Cornelius, van Aalbeke, St-Amandus van Bellegem, St-Audomarus van Bissegem, St-Eutropius , St-Godelieve, en onbevlekt hart van Maria van Heule, St- Laurentius van Kooigem, St-Brixius van Marke en St-Antonius van Rollegem.
Vanwege de patroonheilige moet er geen discussie verwacht worden. Er zijn er geen twee met de zelfde naam. Tenware men verder gaat en er de kloosterkerken en/of kapelanijen bijneemt. Dan bestaat de kans voor een geschil. Tussen Toontjes kerke te Kortrijk en die van Rollegem bijvoorbeeld. Maar kom sedert men uit de kerken tal van heiligenbeelden heeft weggenomen wordt aan deze hemelse gezanten niet zoveel belang mee gehecht en schenkt men meer aandacht voor aardse dingen. Tot deze aardse dingen behoort de fusie van gemeenten, doch niet van parochies, ofschoon in het kleiner wordende aantal priesters ook een reden zou kunnen gezien worden om grotere parochies op te richten. Dat schijnt nog niet voor een onmiddellijke toekomst te zullen zijn. Het zal stof tot woordenwisseling voor de nieuwe gemeenteraad bijbrengen. Met zijn zeventien parochies en daarbij tal van kapelanijen zal de gemeenteraad van Nieuw Kortrijk niet alleen stof tot nadenken maar ook tot vitten hebben. Hopelijk zullen alle patroonheiligen dan samenwerken om de geest te sturen waar hij moet. Op de tonen van orgels.
In 1975 werden 29 kinderen geboren, terwijl 80 personen de gemeente kwamen bewonen dat vermeerderde het bedrag met 109 personen. Daartegen waren 19 overlijdens, 110 personen verlieten het grondgebied wat samen 129 geeft, en een verschil in min van 20 eenheden. Op eind december 1975 bedroeg het aantal inwoners 2538, tegenover 2558 einde 1974.
In de voorbije weken ging de “Krant van West-Vlaanderen samen met de lezers op zoek naar kandidaten voor de titel.
Uit de inzendingen werd voor de “Krak Van Onze gemeente”
De heer Matthieu Mistiaen als kandidaat voor de titel “ Krak 2016” gekozen.
Matthieu woont in Aalbeke en baat te Rollegem café "De Tombroekstatie "uit. Hij is de drijvende kracht achter "Tombroekkoerse", waar hij voorzitter is. Hij is ook voorzitter van de wielerclub "De tramstastatie" en van "Tram naar Sagan" een supportersclub voor Peter Sagan, de Plankaertbroers en andere plaatselijke wielrenners.
"Tombroekkoerse" is al twee jaar onafhankelijk. De club herbegint de damensjeugdwedstrijden in de "Postlljon" in Bellegem en organiseert een uniek evenement met brommers en fietsen op Tombroek.
De interclub voor junioren wordt door de wielerclub georganiseerd.
De organisatie "Koers der Dorpelingen" te Bellegem werd binnen gehaald.
Matthieu en zijn team kunnen rekenen op heel wat vrijwilligers en sponsors.
Matthieu acteert ook in Rollegem bij de toneelvereniging "Trees", waar hij vroeger ook bestuurslid van was
Nu is het aan jou om te stemmen! Of hij de titel verdient!
Let wel: per persoon kan slechts 1 stem uitgebracht worden. Ofwel op stemformulier ofwel via www.kw.be/krak er kan over alle gemeenten heen slechts op 1 persoon worden gestemd.
Hete Fusietranen, eigenaardig is, dat de verontwaardiging vooral aanwezig is bij diegenen die een groot aandeel gehad hebben bij de verwekking van het huidig misbaksel, en dat deze blijven weigeren de hand in eigen boezem te steken. Als de wil van Kortrijk geen wet geworden is , dan is dat enkel en alleen omdat die Kortrijkse wil getuigde van een verregaande zelfoverschatting en van een volledig onbuigzaamheid ten overstaan van iedereen. Het advies dat de Kortrijkse meerderheid overmaakte aan de minister van Binnenlandse zaken bestond uit welgeteld één zin:” Fusie met alle randgemeenten, en met de over-randgemeenten indien zij dat wensen. Aan dit standpunt werd geen enkele argumentatie, geen enkel motivatie toegevoegd. Een uitgebreide studie van de Vereniging van Belgische Steden en Gemeenten, advies uitgaande van de Provincie, het standpunt van de CVP- arrondissementeel, een gemotiveerd alternatief voorste v. B.S.P., suggesties van de PVV en van de VU.-Volksbelangen in de gemeenteraad en de reacties van de verschillende gemeenten werden van de tafel geveegd met één enkele ongemotiveerd zinnetje. De Kortrijkse meerderheid heeft geen enkel moment willen praten over een alternatief, heeft nooit gezocht naar een compromis en heeft nooit een druppel water in haar wijn gedaan. De wil van de sterkste zou het wel halen…..Het is gebeurd. Waarom is men in plaats van de beslissing op te dringen aan een Minister die in de huidige omstandigheden nooit goed kon beslissen, niet samen aan tafel gaan zitten met de meerderheid en de opposities van alle gemeenten van het arrondissement? Waarom heeft men nooit willen denken aan compromis? Waarom heeft men de adviesen niet genuanceerd en gemotiveerd? Uit Politieke onwil?
Voor wat het essentiële betreft, is de teerling geworpen: Kortrijk heeft Harelbeke, Kuurne,Zwevegem en andere niet gekregen. Misschien zou er echter nog wel een industriezone los te peuteren vallen. En- wat dacht u- men volhard in de boosheid opnieuw een tactiek van de blokvorming, de krachtige taal, de moties in de pers, de hulp van de ministers, vooral geen overleg met betrokken gemeenten, geen gesprek in de onderscheidene gemeenteraden, geen streven naar compromis.
Toen in november een lid van de oppositie in de gemeenteraad te Kortrijk voorstelde om de zelfstandigheid van een aantal gemeenten te herkennen en te bevestigen, maar te zoeken naar een mogelijke oplossing voor een eventuele overheveling van industriegebieden, werd dit voorstel op gelach onthaald….. Thans lachen ze in Wevelgem en Kuurne in hun vuistje en wenen ze in Kortrijk hete tranen.
’t Is wellicht goed in eigen hart te kijken, nog even voor het…Fusioneren, stond er in mijn gazette.
Het gemeentehuis kreeg in 1975 een nieuwe vleugel, het is de bedoeling om het mogelijk te maken naar de raadszaal te gaan zonder daarom de andere burelen aan te doen.
In dat zelfde jaar kwam ook de kabeltelevie hier bij ons. In de eerste fase de Kortrijkstraat en een deel van de Aalbekestraat Dursin inbegrepen en de woningen in de Lanteweg. De tweed fase omvat de Kerkstraat over de ganse lengte. Oude Aalbekestraat ,Aalbekestraat en de Marksestraat. De derde fase Het gehucht Tombroek. De nodige stappen worden gezet om de 51 sociale woningen te voorzien in de loop van 1976.
Op het laatste van het jaar 1975 vragen vele Rollegemnaren zich af of er wel iets in huis komt van de verbindingsweg van de nijverheidszone Moeskroen-Rollegem naar oprit van de A 17 met als eerste deel tot aan het kruispunt van de Kwadebrug. Van in de zestig jaren sprak men over de wolbaan Kortrijk-Roubaix waarvoor de plannen werden gemaakt. Later werd er ingezien dat deze autosnelweg van minder belang was . Wel werd aanvaard en gesteund door de bevoegde diensten de verbindingsbaan industriezone Moeskroen tot A17 op de grensscheiding Rollegem Bellegem. Deze baan stopt op haar breedte aan de grensscheiding met Rollegem op de Molenstraat (Gehucht Tombroek nu Tombroekmolenstraat, Schreiboomstraat) een plaats waar reeds vele ongelukken gebeurd zijn door het plots eindigen van de weg, alhoewel het zeer goed uitgetekend is. Welk belang zou deze baan hebben stelt men zich de vraag? Heelveel al het zwaar verkeer welke nu door Tombroek en het centrum komt zou deze plaatsen niet meer nodig hebben. (We zullen in de toekomst zijn dat Moeskroen er zeer handig heeft op ingespeeld op al dat gepraat) Van de nijverheidszone tot aan de oprit A17 is het slechts 2 km.(Doch waar bleef de oprit in Moeskroen!) Er werden reeds drukke bespreken gevoerd, de openstelling is zeker aldus de krant nog voor de eerste jaren niet. Met nog een jaar te gaan tot het eind 1976 wil de CVP-bewindploeg het ganse programma afwerken.
Wanneer woningen voor bejaarden, er wordt gezegd dat het hier een oude bevolking is en ja dat is waar aldus april 1975. Rustoorden vind men te Zwevegem, Harelbeke en Kortrijk, maar god wie vertrekt er graag uit zijn omgeving. Hier was er een rustoord doch men heeft het geruild voor gehandicapten, men moet keuzes maken zegt men.
Hoeveel bejaarden zijn er niet die een woning betrekken die veel te ruim is? En mensen die geen trappen meer aankunnen? Dit is al een reden om te zorgen voor een kleinere woonst waar alles op de gelijkvloers ie gelegen. Rollegem heeft al heel wat verwezenlijkt, kan er niet uitgezien of onderzocht worden hoe men er kan toekomen om enkele woonsten voor bejaarden te laten optrekken hetzij door de bouwmaatschappij , gemeentebestuur , of door de C.O.O. De bouwmaatschappij beschikt over gronden plaats op het plan van aanleg is reeds uitgestoken waar deze woonsten moeten worden opgetrokken. De grote vraag is wanneer zal dit gebeuren? Het ware te wensen dat er spoedig een oplossing kan gevonden worden, en dat de realisatie nog zou kunnen plaats vinden voor de grote fusie er komt. Een oproep wordt gedaan om te bekomen met alle beschikbare middelen om ook de bejaarden van hier ter plaatse te kunnen houden.
Neen aan misbakken fusie. De burgemeesters en schepenen van de gemeenten Aalbeke, Bellegem, Bissegem, Heule, Kooigem, Kortrijk, Marke en Rollegem, in aanwezigheid van Minister Lavens, Senator Vandenberghe Volksvertegenwoordiger M. Coucke en M. Olivier op maandag 24 maart 1975 in spoed bijeengekomen. Met verontwaardiging hebben ze vastgesteld dat de jongste voorstellen, zoals in de dagbladen verschenen een aanfluiting betekenen van een volwaardige fusie.
Immers door de inspanning van alle gemeenten werden Industrieterreinen aangelegd op Heule-Kuurne; Gullegem-Moorsele; Harelbeke-Stasegem; Harelbeke-E3; Vliegveld Wevelgem; Wevelgem-Zuid. Bovendien hebben de gemeenschappelijke inspanningen geleid tot de aanleg van het vliegveld Wevelgem tot het creëren van een recreatie gebied “De Gavers” en tot het aanleggen van een vervoercentrum “De L.A.R.”. De Gemeentebestuurders vernoemd opteren dan ook voor een fusie waarbij alle randgemeenten van de stad Kortrijk betrokken zijn en eveneens de overrandgemeenten voor zover deze niet in een andere fusie betrokken worden.
De vernoemde gemeentebestuurders verzoeken met aandrang aan de Minister van Binnenlandse zaken dat hij zijn oorspronkelijk vorstel tot het vormen van een grote Kortrijkse entiteit zou handhaven.
1975 Rollegem heeft geen staats- en provinciewegen en alle onderhoud valt ten laste gemeente die ongeveer over 30 km wegen beschikt. En door de werken aan de tramstatie komen er tegen het einde van het jaar nog ongeveer 5 km bij. De ingang ter hoogte van de woning van den huisdokter alwaar men den nieuwe wijk zal kunnen bereiken loopt dwars door de hoeve vroeger bewoond door landbouwer Coekelaere. Op deze gronden eigendom van de bouwmaatschappij “ Eigen haard goud waard “ kunnen ongeveer 180 sociale woningen gebouwd worden. De maatschappij heeft nog gronden gelegen over de verbindingsweg en die wellicht als het noodzakelijk blikt na 1980 hun bestemming van bouwgrond zullen bekomen. Er is in Rollegem zeker geen gebrek aan bouwgrond voor sociale woningen als er voldoende aanvragen zijn en kredieten beschikbaar blijven staat er niets in de weg om een volgende reeks. Daar Rollegem over geen industrie beschikt zijn woonzones zeer goed gelegen en beschermd tegen fabrieksrook en geluidshinder.
Dan heeft men nog langs de noorderkant van de gemeente de verkaveling Agimex gelegen tussen de Kortrijkstraat, Groene Dreef , Muynckendoornstraat en de scheiding met Kortrijk, waar tevens een paar km wegen bijgekomen zijn. Daar zijn een tachtigtal percelen beschikbaar voor alleen bouw prachtig gelegen gronden op de grens met Kortrijk en op enkele honderden meters van de Kennedylaan waar enkele villa’s in opbouw zijn. Deze verkaveling draagt de naam van Groenpark gezien de groenaanleg en de vele beplantingen. Er word in Rollegem niet alleen gezorgd voor woningbouw ook de wegen worden niet vergeten. (Nu is het iets anders) Er zijn zeker maar weinig gemeenten die met zoveel wegen uitgerust zijn volgens de oppervlakte. De ligging is uitstekend tussen de steden Moeskroen en Kortrijk en tussen twee nijverheidszonen.
1975 Het slopen van woningen gaat verder te Rollegem: er werden er elf gesloopt rond de kerk en de vroegere begraafplaats waaronder 3 herbergen “De ruste” “ het Paradijs” en “het hof van Commerce” de aanbouw aan het café “ het Gemeenthuis” waardoor den ingang van de Kortrijkstraat nu Schepenhuisstraat verbeterd werd. Ook de vroegere café “De zwaan” de vroeger beenhouwerij Decantere en het café “Den Engel”. Ongeveer ter hoogte van den ingang van de begraafplaats werden 4 woningen gesloopt, de eigenaars blijven eigenaar van de gronden achter de onteigening zodat er daar 3 woonsten kunnen opgetrokken worden op deze 3 percelen. Een huis werd reeds opgetrokken en bewoond. Dit maakt op heden reeds 17 woningen die onder de sloophamer zijn gekomen.
Is het nog denkbaar dat in 1975 nog drinkwater moet aangevoerd worden door de brandweer van Kortrijk? Denken we aan de landbouwers met hun hedendaagse grote veestapel hoe die al niet sukkelen met het water, dat ook bij velen niet ter plaatse beschikbaar is. Wat zou er gebeuren in geval van brand in het noordergedeelte: waar geen water is? Er moet rekening gehouden worden met de verkaveling van “Groenpark” gelegen tussen de Kortrijkstraat en de Groene Dreef en de scheiding met Kortrijk waar een 100 tal bouwpercelen te koop zijn. Gezien er in de omgeving een aantal hofsteden gelegen zijn, welke niets beter vragen om van drinkwater voorzien te zijn.
ER word een weg aangelegd vanaf de ringlaan ter hoogte van de weimeersbeek tot aan de hofstede van Michel Christiaans. Deze weg wordt voetweg 35 genaamd. Kostprijs 179.162fr. De weg gelegen naast bakkerij Mouton moet dus verdwijnen, alsook de voetweg welke begint voor de hofstede van Denuceé welke reeds lang buiten gebruik is maar niet mag afgeschaft worden zolang de ringlaan niet mag geopend is.
Sociale woningen, men vermoed dat de woningen in den bloemen wijk Rozen,Tulpen en Begonialaan zullen bewoonbaar zijn rond de vakantieperiode 1976. Rollegem telt nu 2600 inwoners zal zeker over enkele jaren de 3600 gemakkelijk kunnen overschrijden.
Het woonpark of het groenpark omvat de gronden van de hofstede Vanderheeren. In deze oppervlakte zijn 90 kavels van 1000 tot 2000 m². Daarvan zijn er 79 gelegen in de driehoek tussen de Groene Dreef , Knokstraat en de Kortrijkstraat. De 11 overige zijn gelegen langs de rechter kant van de Groen Dreef komende van de Kortrijkstraat. Waarom kreeg deze verkaveling de naam Groenpark? Dit komt omdat er in deze verkaveling zeer veel groen voorzien is wat er opwijst dat dit zeker een van de mooiste en aantrekkelijkste woonparken zal zijn van het gewest.