Inhoud blog
  • HET ZIJN ZOTTEN die WERKEN .
  • IK LEEF NOG.
  • De VERHEERLIJKING van een dode.
  • DE DRANG OM TE OVERLEVEN .
  • Op BEDEVAART naar de tandarts.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    er is leven na de dood
    ervaring met het zielen rijk
    07-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOALS HET WAS NA 1830 .

    Indien men de toestand bekijkt zoals hij zich voordeed kort na 1830 stelt men volgende vast :

    Staatsmacht behoorde tot de grondwet toe aan de gegoeden, die volledig verfranst waren,hetzij Walen of verfranste Vlamingen.

    Daar alleen de gegoede standen stemrecht hadden, werden de minderen van de Vlaamssprekende volkeren buiten het parlement gehouden.Dit bracht mee dat louter politieke geschiedenis van België als volgt kan worden ingedeeld :

     

    1/ Van 1830 tot ongeveer 1885, ging de strijd bijna uitsluitend tussen de liberalen en katholieken.

    2/ De " moderne " staat was heel anders.De geestelijken werden beschouwt als gewone burgers.

    Door het invoeren van gelijkheid der godsdiensten had het monopolium van het katholisme afgedaan.

    In het staatsleven had de geestelijke opgehouden,een zelfstandige rol te spelen.

    De kerk trad dus wel op in de politieke strijd als het ging om de schoolproblemen.

    Tot in de loop van de 18e eeuw hadden de openbare machten zich weinig of niet ingelaten met de noodzaak van het onderwijs.

    Alleen zij die het konden betalen ontvingen onderwijs die merendeel in het Frans was, en de overige massa bleef ongeletterd.

    Dan, in het midden van de 18e eeuw kwam het tot een stilzwijgend akkoord tussen de bisschoppen en de staat om het schoolprobleem op te lossen, mits het verdrag door koning Willem ondertekend werd.

    Vanaf dat ogenblik zal de inwendige strijd van België zich ontwikkelen.
    De eerste grote wet op het onderwijs in 1842, was dan wel een overwinning van de katholieken.

    De gemeenten mochten ook scholen oprichten mits het verplichten van de Godsdienstles.

    Zo,onder leiding van de kerk werden er meerdere scholen opgericht.

    Het " liberaal " overwicht en meerderheid kwam op in de 2e helft van de regering van koning LeopoldI

    Buiten de lagere scholen zouden nu ook middelbare scholen opgericht worden 

    Tot voorheen was de voornaamste verwezelijking van het liberaal ministerie louter op economisch gebied geweest ten voordelen van de hogere klasse en niet voor het welzijn van het volk.
    De kloof tussen rijk en arm werd dieper en dieper.

    En dat,omdat de welstellende de MACHT aan hun kant hadden en de armen, de hardwerkende arbeider,landbouwer enz.konden maar amper overleven,laat staan dat hun kinderen ongeletterd in het fabriek mee  moesten gaan werken.
    Het chichi volk waren de Franstaligen en de ploeteraars, de fabriekswerkers waren de Vlamingen.
    Veel is er blijkbaar nog niet veranderd als ik de geschiedenis van België nog maar eens uit het stof haal. 

    07-02-2008 om 16:39 geschreven door rose-marie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België 1850 - 1870

    De peiode 1850 - 1870 was er een van de triomferende burgerij ,wat we nu niet meer kunnen zeggen in anno 2008.

    Maar de periode van 1870 - 1914 was er een van de onrustige burgerij zoals we deze nu ook kennen.

    In 1893 bleef het volksstemrecht bestaan,hetzij wel dan alleen dat de gegoeden stemrecht hadden voor het parlement en daardoor meester bleven in de staat.

    De burgerij kon haar ogen niet meer gesloten houden en kwam er onrust op sociaal gebied.
    België was op geheel Europa ten achter in zaken sociale wetgeving.
    De lonen waren hier het laagst,de werkdagen het hoogst en vele kinderen moesten op prille leeftijd al in de fabrieken gaan werken.

    Alles blijkt hieruit dat de socialistische leiders toen niet uit de arbeidsklasse maar uit de burgerij kwamen, de betere gestelde lieden die niets tekort kwamen.

    Koning Albert l was een groot liefhebber van de eerste automobielen en alles wat techniek was, en dat fleurde de bevolking op in de eerste jaren van de 20e eeuw.
    De gewone man kon eindelijk eens meegenieten van de bloeiende economie en van de groeiende democratie.

    In 1901 werden definitief de steenkoollagen van de Kempen ontdekt.

    Maar even belangrijk omtrent 1900 was de aanvang van een nieuwe nijverheid, n.l. de kunstzijde, die in 1913 als een wereldproductie mocht aanzien worden.

    Maar om het even nog eens over koning Albert I te hebben als derde koning, mocht ik tot mijn verbazing en ongeloof vernemen dat Albert I , NIET DE ZOON WAS VAN LEOPOLD II , maar wel van de NEEF van Leopold II, dus de ZOON van de broer van Leopold .

    Dus,om even duidelijk te zijn, zijn al die nakomers, Albert I inclusief, NIET VAN KONINKLIJKE BLOEDE en kunnen dan onmogelijk TROONOPVOLGERS geweest zijn.
    In principe zitten we met een NEP koninklijke familie die ONTERECHT zich gedragen als HOOGHEDEN.

    Waarom mocht dat niet geweten zijn ?
    Wie zoekt die vind de waarheid en wie weet wat er nog allemaal gaat uitkomen.

    Koning Albert, die in 1909 de troon besteeg en in 1934 omkwam bij een ongeval was zeer geliefd bij het vok, wat niet loslaat dat er nog altijd een groot ongelijkheid heerste tussen de Walen en de Vlamingen.

    Na het einde van de eerste wereldoorlog herbegon de taalstrijd met groot hardnekkigheid en minder eensgezindheid als voorheen.
    Sindsdien bestonden voortaan twee duidelijke afgescheiden kampen onder de Vlaamsgezinden.

    De ene wilde het Vlaams land losmaken van België, hetzij een geheel onafhankelijke Vlaamse staat, hetzij een federatie die uit een afzonderlijke Vlaamse en een afzonderlijke Waalse staat zou bestaan.

    Zo ziet men dat die onderlinge vete altijd al heeft bestaan sinds Frankrijk en vooral Napoleon zich opdrongen om een hap te nemen van ons zo al klein landje.

    Onze voorouders hebben altijd al moeten vechten om hun rechten,van de ene oorlog in de andere en nu de KOUDE oorlog tussen de Fransen en de Nederlandstalingen en geloof me,het zal nooit beteren.

    Met dank aan de proffen dr.S.J. De Laet,dr. J. Craeybeckx, dr. J. Dhondt en dr. L.Voet voor uw handboek " De geschiedenis van België " uitgegeven door " De Vlam Gent " in 1964.

    06-02-2008 om 16:43 geschreven door rose-marie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 23/04-29/04 2012
  • 25/07-31/07 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 08/11-14/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 11/04-17/04 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!