Op 26 augustus 2012 om 18u. is er ons Slotconcert uitgevoerd door Eddy Mariën. Het wordt een gevarieerd programma met als centrale componist Claude Debussy (1862-1918), die eveneens dit jaar gevierd wordt. Zijn invloed is zelfs tot in de muziek van vandaag merkbaar. August De Boeck verdient in feite ook een plaats tijdens het jaar ter zijner ere! In de rootskalender 2012 lezen wij dat Amersfoort, het Brugge van het Noorden, de Nederlandse beiaardschool herbergt.
Op 15 augustus 2012 om 9u.30 bij gelegenheid van O.-L.-V.-Hemelvaart bespeelt Eddy Mariën onze beiaard. Hij maakt het onderscheid tussen concerten, waarbij een programma uitgedeeld wordt en bespelingen (zonder)
Op 19 augustus 2012 om18u. concerteert Kenneth Theunissen (B) het Laureatenconcert. We hebben de eer de winnaar van de vorige editie van de befaamde beiaardwedstrijd Koningin Fabiola te ontvangen. U hoort een gevarieerd programma met werken van Brahms, Chopin en Händel.
In de rootskalender staat er vandaag : Terwijl de beiaard speelde en de kerkklokken luidden, voer in 1753 een Frans zeeschip de Gentse haven binnen.Het had balen met kastanjes en 125 vaten wijn aan boord.
Op 12 augustus 2012 om 18u. speelt Ana Elias (P) Fado op onze beiaard. Deze Portugese dame zoekt haar inspiratie in de fado. Dit is een door en door Portugese kunstvorm die de hele wereld veroverd heeft en bij de luisteraar een enigszins melancholische gevoelige snaar beroert.
Op 8 juli 2012 18u. bespeelt Eddy Marien onze nieuwe beiaard met Vlaamse muziek. Een door en door Vlaams programma ter herdenking van de Guldensporenslag op 11 juli 1302. Het accent wordt gelegd op beiaardwerken van Jef Rottiers, vorige beiaardier van Meise en enkele composities van August De Boeck n.a.v. het August De Boeckjaar. We vieren tevens 10 jaar nieuwe beiaard.
De kalender van de Muze is uit. Hij gaat nu samen met de Zandloper uit Wemmel. Resultaat : uitverkocht! Er zou dringend eens moeten bekeken worden wat de bezettingsgraad is van de foyer en de zaal. Een kosten-batenanalyse dringt zich op. De senioren vragen een ontmoetingsruimte. De foyer van de Muze zou daarvoor in aanmerking komen. Dat zou de bezettingsgraad ten goede kunnen komen. Wij zochten tevergeefs in de kalender naar de beiaardrecitals. Deze concerten op hoog niveau, letterlijk en figuurlijk, werden opnieuw niet opgenomen in de seizoensbrochure. De beiaardier was nochtans op tijd dit jaar!
8 juli 2012 18u. Eddy Marien Vlaamse muziek. Een door en door Vlaams programma ter herdenking van de Guldensporenslag op 11 juli 1302. Het accent wordt gelegd op beiaardwerken van Jef Rottiers, vorige beiaardier van Meise. Enkele composities van August De Boeck n.a.v. het August De Boeckjaar. Viering van 10 jaar Nieuwe beiaard.
12 augustus 2012 18u. Ana Elias (P) Fado. Deze Portugese dame zoekt haar inspiratie in de fado. Dit is een door en door Portugese kunstvorm die de hele wereld veroverd heeft en bij de luisteraar een gevoelige snaar beroert.
15 augustus 2012 9u.30 O.-L.-V.-Hemelvaart
19 augustus 2012 18u. Kenneth Theunissen (B) Laureatenconcert. We hebben de eer de winnaar van de vorige editie van de befaamde beiaardwedstrijd Koningin Fabiola te ontvangen. U hoort een gevarieerd programma met werken van Brahms, Chopin en Händel.
26 augustus 2012 18u. Eddy Mariën Slotconcert. Een gevarieerd programma met als centrale componist Claude Debussy (1862-1918), die eveneens dit jaar gevierd wordt. Zijn invloed is zelfs tot in de muziek van vandaag merkbaar.
1 november 2012 9u.30 Allerheiligen
2 december 2012 12 u. (tijdens ommegang rond de kerk) Sint-Elooi
10 juni 2012 18u. Joey Brink (VS) Eigentijdse composities. Deze getalenteerde jonge beiaardier brengt vooral muziek van vandaag die speciaal voor beiaard geschreven is maar toch toegankelijk klinkt.
8 juli 2012 18u. Eddy Marien Vlaamse muziek. Een door en door Vlaams programma ter herdenking van de Guldensporenslag op 11 juli 1302. Het accent wordt gelegd op beiaardwerken van Jef Rottiers, vorige beiaardier van Meise. Enkele composities van August De Boeck n.a.v. het August De Boeckjaar. Viering van 10 jaar Nieuwe beiaard.
12 augustus 2012 18u. Ana Elias (P) Fado. Deze Portugese dame zoekt haar inspiratie in de fado. Dit is een door en door Portugese kunstvorm die de hele wereld veroverd heeft en bij de luisteraar een gevoelige snaar beroert.
19 augustus 2012 18u. Kenneth Theunissen (B) Laureatenconcert. We hebben de eer de winnaar van de vorige editie van de befaamde beiaardwedstrijd Koningin Fabiola te ontvangen. U hoort een gevarieerd programma met werken van Brahms, Chopin en Händel.
26 augustus 2012 18u. Eddy Mariën Slotconcert. Een gevarieerd programma met als centrale componist Claude Debussy (1862-1918), die eveneens dit jaar gevierd wordt. Zijn invloed is zelfs tot in de muziek van vandaag merkbaar.
Beiaardbespelingen Meise 2012 op feestdagen
8 april 2012 9u.30 Pasen
17 mei 2012 9u.30 O.-H-.Hemelvaart
15 augustus 2012 9u.30 O.-L.-V.-Hemelvaart
1 november 2012 9u.30 Allerheiligen
2 december 2012 12 u. (tijdens ommegang rond de kerk) Sint-Elooi
De beiaardfeesten waren een overdonderend succes. Het aperitiefconcert ging een beetje verloren tussen de drukte van de rommelmarkt. De luisterplaats en de oude beiaard waren niet te zien, doordat er een grote botsauto voor stond. Maar al bij al kunnen we fier zijn over deze prestatie.
Een tweede topper was gisteren in Grimbergen. N.a.v. de Internationale dag van de vermiste kinderen speelden de kinderen van de beiaardklas uit Mechelen opnieuw voor kinderen. De kinderen spelen stilaan op het niveau van de grote beiaardiers. Want het programma loog er niet om. De traditionele kinderliederen verdwenen daardoor wat op de achtergrond. Elena Sadina mag terecht trots zijn op haar klas!
Het gerucht doet de ronde dat de dienst Cultuur in het kader van het project Wildbreien de oude beiaard zou inpakken. Ze zouden beter actie voeren voor het terug brengen van de verdwenen 8 klokjes of het vervangen ervan, het plaatsen van het klavier en de wekkering, kortom het bespeelbaar maken van het instrument zoals geëist door Monumenten en Landschappen. We zijn benieuwd of het programma van de beiaardrecitals in het programmaboekje van de Muze van Meise geraakt. Onze beiaardier bleek alleszins op tijd met zijn programma.
Op 20 mei 2012 om 11u.30 speelt Eddy Mariën (B) het aperitiefconcert Vrolijke noot, op de beiaardfeesten. Ze staan dit jaar in het teken van het kermisgebeuren. Een opgewekt concerto van Vivaldi, Beethovens Ode aan de vreugde en I feel pretty van Bernstein staan onder meer op het programma.
Ik vroeg aan het gemeentebestuur per e-mail om het klavier en de wekkering van de oude beiaard in de kelder van de bibliotheek te plaatsen. De bibliothecaris is akkoord om die kleinoden in de voorbehouden kelderruimte voor Berla te plaatsen. Want ik maak me zorgen dat alles kan verdwijnen als de hangar in de Stationsstraat afgebroken wordt.
20.5 Beiaardfeesten in Meise : thema Kermis 27.5 Kinderbeiaardconcert in Grimbergen Child focus om 15 u.
De dead-line voor het programma van de beiaardrecitals nadert : 1 april was afgesproken. Dat garandeert opname in het programma van de Muze van Meise. Hopelijk lukt het dit jaar!
In Grimbergen zijn ze reeds gestart. Zo meldt de 5de jaargang van de nieuwsbrief. Dit jaar komen er 8 gastbeiaardiers uit Nederland, Frankrijk, Polen, Engeland en België.De huidige beiaard hangt 50 jaar in de toren. 8.4 Pasen opent Twan Bearda in Grimbergen om 16.30 (en Eddy Mariën in Meise om 9.30 u.) 12.5 verenigingenmakt 14 u. 27.5 kinderbeiaardconcert Child focus om 15 u. 3.6 om 11 u. in Ter Borre met de rijdende beiaard 17.6 om 16.30 u. op de Dag van de beiaard 6 juli: Twan Bearda (B) Twan opent de reeks Zomeravondconcerten met werken van August De Boeck naar aanleiding van het August De Boeck-jaar in Merchtem. Deze componist eindigde op de 16de plaats in de Clara Top 100 met zijn Dahomese Rapsodie. 13 juli: Freek Bakker (NL) 20 juli: Geert Dhollander (B) 27 juli: Malgosia Fiebig (PL) 3 augustus: Wim Berteloot (B) 10 augustus: Trevor Workman (UK) 17 augustus: Eddy Mariën (B) 24 augustus: Els Debevere (B) 31 augustus: Vierhandig concert door de Bells Angels (Twan Bearda en Luc Rombouts)
Ik heb geen gegevens om dit opzet te voltooien. Wel kan ik zeggen, dat er weinig verandert. Wij hopen dat onze beiaardier tijdig zijn programma doorspeelt aan de Muze. Dan hopen wij het programma 2012 van de beiaardconcerten te vinden in het programmaboekje van ons plaatselijk cultureel centrum en in de bevriende programmaboekjes van N.W.Brabant. Dat zou pas een excellente promotie zijn voor onze meerwaarde. Wij hopen een kiosk te vinden om tijdens de beiaardfeesten muziekuitvoeringen te kunnen geven in kermisstijl. Dan zitten de luisteraars van onze beiaardconcerten mogelijk een tijdje droog, als het moest regenen. Want wij mogen nog steeds niet in de pastorij St.-Martinus (momenteel nog steeds ten onrechte enkel Cultuurhuis genoemd). De verbinding met de toren en het scherm dat er nog steeds werkloos bijhangt is er ook nog niet. En als klap op de vuurpijl staat het oude klavier en de wekkering (uniek stuk erfgoed!) nog steeds te verkommeren in de loods in de Stationsstraat. Van de 8 verdwenen klokjes van de oude beiaard : nog geen spoor! Ondertussen zijn de inschrijvingen voor de rommelmarkt gebeurd in t Moment. Ze stonden zaterdag aan te schuiven. Wij lazen ook in de pers dat het nevenevenement van de beiaardfeesten Jaas in Maas niet doorgaat.
Er zijn de beiaardbanken, die in 1951 voor de oudse beiaard geplaatst werden onder de rijzige bomen vanaf de ingang Meise-dorp van de Plantentuin. Zij kwamen er op initiatief van de toenmalige beiaardvrienden. Een schrijnwerker van het gemeentepersoneel kwam op het idee om banken te maken. Ik was per toeval de man die de telefoon opnam, toen ze vroegen waar ze geplaatst moesten worden, her en der in het centrum van Meise. Ik stelde voor een luisterplaats in te richten tussen de pastorij St.-Martinus (tegenwoordig ten onrechte enkel cultuurhuis genoemd) en de bibliotheek. In het Beiaardcomité stelde ik een lijst samen met namen die erop zouden komen. Per e-mail konden de leden kiezen. Ik bepaalde uiteindelijk, op grond van die antwoorden, wat erop kwam. Bij enkele reeds geplaatste banken kwam een onderschrift bij : beiaardvrienden.
Sedert 1939 was hij burgemeester van Meise tot aan de fuzie van gemeenten in 1986. Hij was een echte volksvriend en beleefde heel wat pret in zijn fanfare Concordia en de Gewezen Soldaten van het Belgisch Leger. Hij was verzekeringsagent in Meise en vergaarde door al zijn contacten de nodige stemmen om steeds opnieuw verkozen te worden. In 1951 zorgde hij met pastoor Brams en Jan Van Gijsel, dat onze eerste beiaard met 47 klokken er kwam. Hij was de man achter de sociale woonwijken. Op het einde van zijn burgemeesterschap kon hij samen met Jos Chabert enkele grote verwezenlijkingen in Meise realiseren : het Willy van den Berghecentrum en de oprichting in 1967 van het Audiovisueel Centrum voor Volwassenenonderwijs dat tot 2008 onder die naam bestond. In dat kader werd de poëzie wedstrijd van Meise onder de naam Jules Van Campenhoutprijs opgericht in 1981.
In het recent verschenen boek van Louis Becq Portretten van onze bovenlokale politici van de Franse revolutie tot nu lezen wij onder nr.27 op pag.125 :Veearts Jan Van den Eynde zetelde 40 jaar lang in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In 1921 wordt hij in Meise verkozen als gemeenteraadslid en wordt schepen. Van 1933 tot 1938 was hij er burgemeester en daarna tot 1964 schepen van financiën. Hij schreef het boekje Meise waarin heel wat interessante gegevens over de geschiedenis van onze keizerlijke gemeente Meise.
Vanaf 1903 liet hij zich als componist kennen en in 1906 componeerde hij zijn eerste Vlaamse strijdliederen. In 1909 schreef hij het lied Groeninge op tekst van Guido Gezelle en behaalde er de Prijs van het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) mee. In 1911 behaalde hij de Tweede Romeprijs met de cantate Tycho Brahé. Hij werd een grote aanhanger van de Vlaamse muziekbeweging in het kielzog van Peter Benoit. Zijn muziekactiviteiten waren vanaf die tijd sterk verbonden met Vlaamsgezinde organisaties zoals het ANV, het Vlaamsch Nationaal Verbond (VNV) en de Groeningerwacht, die hij mee oprichtte en waarvan hij het mannenkoor dirigeerde. Hij was ook medestichter van het Genootschap van Vlaamse Componisten (1922), van de Vlaamse Concerten (1926) en van de Nationale Vlaamse Fanfare (1930).
In 1916 componeerde hij op tekst van Nico Gunzburg het koorwerk Oproep dat werd uitgevoerd bij de opening van de door de Duitse bezetter georganiseerde Nederlandstalige universiteit Gent. Wegens zijn activistische sympathieën werd hij na de oorlog tot acht maanden cel veroordeeld.
Na 1920 bleef hij verder actief in Vlaams-nationalistische organisaties, zoals het Vlaams Nationaal Verbond. Hij trad op als dirigent bij IJzerbedevaarten en Guldensporenvieringen en componeerde verder strijdliederen voor deze gelegenheden. In 1933 was hij medeoprichter van het Vlaams Nationaal Zangfeest dat hij tot in 1936 leidde.
In 1916 volgde Van Hoof zijn vader op als titularis van het orgel in de Sint-Michielskerk. Na zijn veroordeling gaf hij privélessen en organiseerde concerten waarbij hij als pianist optrad. In 1924 werd hij leraar harmonie en compositie aan de Mechelse Beiaardschool en in 1936 werd hij leraar aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.
Begin 1942 werd hij benoemd tot directeur van dit Conservatorium, in opvolging van Flor Alpaerts. Zijn tegenkandidaat was Lodewijk De Vocht, maar Van Hoof haalde het omdat hij door belangrijke figuren uit de collaboratie, zoals Cyriel Verschaeve, gesteund werd. Het was onvermijdelijk dat hij na de Bevrijding werd afgezet en werd veroordeeld tot één jaar gevangenisstraf.
Hij trad nog een paar maal op als dirigent, onder meer op de Dag van het Vlaamse Lied in 1953 en op de Vlaamse dag van de Wereldtentoonstelling in 1958. Bespelin g St.-Martinusbeiaard Kerstmis 25.12 om 9.30 u.
Bij de aanschaf van de oude beiaard van Meise, werd Staf Nees aangesproken voor advies. Vandaar zijn band met de beiaardvrienden van Meise.
In Wikipedia lezen wij :
Staf Nees studeerde te Mechelen aan het conservatorium en het Lemmensinstituut, waar hij in 1924 tot leraar werd benoemd. In 1932 volgde hij zijn leraar voor beiaard, Jef Denyn, op als stadsbeiaardier te Mechelen en in 1944 als directeur van de Beiaardschool. Onder zijn directeurschap verwierf de beiaardschool het predicaat "koninklijk" en verkreeg ze de oefenbeiaard in het torentje van Hof van Busleyden. Daarnaast ontplooide hij een intense muzikale activiteit als organist, koordirigent, componist en leraar aan het Lemmensinstituut.Hij maakte concertreizen in verscheidene Europese landen, de Verenigde Staten en Canada.Zijn composities omvatten, naast werken voor beiaard, orgel en piano, liederen, missen, cantates en oratoria (Simon Petrus, 1935; Maria-oratorium, 1938).Het oratorium "Het bronzen hart" van Gaston Feremans, dat een lofzang is op de Sint-Romboutstoren en zijn beiaard, is aan Staf Nees opgedragen.Hij is de vader van componist en koordirigent Vic Nees.
Jef en Irma Claes waren bij de eerste beiaardvrienden van Meise. Jef was journalist bij Het Volk en was alom bekend om zijn radiopraatjes met journalisten van de toenmalige BRT. Jef Claes in Het Volk klinkt bekend bij mijn tijdgenoten. Later werd hij directeur van de Senaatsadministratie. Irma, zijn echtgenote, was grotendeels moeder aan de haard met haar 5 zonen. Zij was advocate en werd door de parochie vaak geconsulteerd om juridisch advies. Zij ontwierp de statuten van de Beiaardvrienden. Alle oorspronkelijke leden zijn ondertussen overleden, maar statutair is baron Jean Paul Van Gijsel nog steeds statutair voorzitter, niettegenstaande de VZW inactief is.
Jos Lettens, zoon van Phil, was onze eerste belleman. Hij kondigde in de jaren tachtig de beiaardfeesten aan op de markt. Hij was landbouwer, maar actief in het toneelgezelschap Kris Kras en de Cabaretgroep Sympathica. Zijn dooppeter was de Grimbergse dichter Jef Lettens, die tal van teksten dichtte voor verenigingen bij grote gebeurtenissen. De originele teksten zijn in mijn bezit en werden mij door Jos overgedragen, met de rechten ten voordele van een goed doel i.v.m. mishandelde vrouwen.
zondag 4 december speelt Eddy Mari¨n op onze beiaard op de middag bij de doortocht van de St.-Elooistoet
We overlopen nu de namen die voorkomen op de banken van de luisterplaats tussen de pastorij St.-Martinus en de bibliotheek : In de jaren zestig waren dit de verantwoordelijke priesters voor de parochie Meise. Pastoor Brams was pastoor van 1944 tot 1962. Hij speelde het klaar om de eerste beiaard te laten plaatsen in de parochiekerk St.-Martinus in 1951. In de kerkfabriek zetelde toen mecenas Jan Van Gijsel, die hij kon overhalen om een groot gedeelte van de beiaard te financieren. Herman Boon pr., de zoon van Jan Boon (BRT) was onderpastoor in Meise van 1958 tot 1968. Over hem vind je een uitvorige bijdrage op http://blog.seniorennet.be/hermanboonpr Aan hen werd een beiaardbank op de luisterplaats opgedragen, omdat zij het duo vormden dat het Vaticaans concilie in onze parochie concreet gestalte gaven, vooral onder impuls van de gedrevenheid van de jonge onderpastoor.