1995-01-12 ~ Constanza, Roemenië
09h30. We liggen tegen de kaai. 'k Ging dat met hoofdletters schrijven : De Kaai, maar da's lang geleden.
De Kaai was in de jaren '70 een jongerencafé/bruine kroeg op de Arduinkaai, hartje stad Brussel. Gaandeweg beroemd, of berucht, in elk geval gekoesterd als veilige haven in een Boze Buitenwereld.
Bij het binnenvaren zag ik 2 schepen (wrakken?) aan de golfbreker, vast. Dood. Zo heb ik er maar 2 gezien. Choff VW heeft er van op de brug wel 20 gezien. Volgens de loods hebben die allemaal 'a small technical problem'. Jaja, het lijkt hier eerder op een scheepskerkhof dan op een shipsyard. Wie gaat dat schroot verslepen en waar naartoe?
België heeft geen scheepsschroot. Belgische schepen worden nooit schroot. Zij worden intijds verkocht, vlak voor de grote kosten beginnen en dan is het geen Belgisch schip meer. Voilà! Dat een ander het oplost. Van hieruit zijn al wel 100 kranen te zien. En da's nog maar een stukske van de haven. Van die kranen is geen enkele in bedrijf. 'k Dacht eerst dat het zondag was …
Aan deze kade is plaats voor nog 2 schepen van ons kaliber (290m lang). Dat is 1km kade. Leeg. Enkel wij. Aan de andere kant vd transportband zouden hopen, heuvels ijzererts moeten liggen. Er ligt één hoopje en een beetje smos ernaast. Ik denk een camion of twee, drie. Onder de transportband is iemand iets aan het lassen en er zijn ook 2 mannen met een schup bezig. Die rolband rolt dus nog niet. In de kraan is er ene zijn hendels aan het proberen. De grijper draait heen en weer. Er is dus beweging. En rijden kan die kraan ook. Nu die transportband nog.
Op 09/02 hebben we 5 maanden van het contract voldaan en mogen we afgelost worden in een Europese haven, indien het schip vertrekt naar een niet-Europese bestemming. In dit geval Colombia en dat is Zuid-Amerika. We zouden na Constanza afgelost worden in de bunkerhaven. Eerst was er sprake van Gibraltar -Algeciras- Daarna van Sicilië (da's al minder) en gisteren kwam er bericht dat er in Pireaus zou gebunkerd worden. Volgens VW is dat een week vroeger thuis. Mon oeil, dacht ik, er kan nog vanalles mislopen in Constanza. Maar de voorbije 2 hrs is er gelukkig nog niks mis gelopen omdat er nog niks afgewerkt of gestart is op de kaai. Aan dit tempo zou het kunnen dat LM & ik op 09/02 vanuit deze haven afmonsteren. Neptunus sta ons bij.
De lokale zender heet Radio Contact. Hun jingles zijn in het Engels en in het Frans. -zenuw-jingles Is dit een bijhuis van de zender in Brussel of versluist Radio Contact in Brussel gewoon zijn ouwe jingles aan zomaar een zender in Constanza? Deze zender is rustig. Weten ze niet wat ze aangekocht hebben?
De kraanman heeft zijn grijper eens getest op het hoopje dat daar ligt en drie ladingen zijn in de trechter beland. Nu die rolband nog.
10h20. Er is al daglicht sinds 7h (LT) en er is nog maar 1 schip binnengekomen na ons. 'k heb al wel veel pelseberemutsen met diplomatenkoffers aan boord zien komen. Meer officials dan werkmensen. Nu ja, er is toch maar 1 kraan die werkt, blijkbaar. 'k Zal eens vragen aan VW hoeveel ton die grijper per greep grijpt. De inspecteur ('t Pastoorke) komt misschien vandaag aan boord. En misschien heeft hij nog post bij. Wie weet … Hij weet dat! Maar hij is er nog niet. Of hij moest ook zo'n muts op zijn slim hoofdje hebben. Dan heb ik hem niet herkend.
"Radio Contact : the radio that knocks your sock off"
Owee, de grijper ligt stil op zijn oefenhoopje, met de kaken wijd open. Spier verrokken? Kabel gesprongen? Wie weet hoe lang stond die kraan al stil. Weken? Maanden?
11h00. Die grijper ligt daar nog zo en nu staan er al twee mannen op te kijken. De kraanman is naar beneden gekomen. Van daarboven zal er niks aan te verhelpen zijn. Ze kijken naar de grijper en ook dikwijls naar boven. Wat zouden ze tegen mekaar zeggen? In hun haar krabben doen ze niet. Daarvoor is het te koud. Men houdt die beremuts aan.
Het is hier niet te vergelijken met de rust van een haven-op-zondag. -dat idee is nu onbestaande, er wordt doorgewerkt Deze haven lijkt eerder op een grote beest die nog een heel klein beetje ademt en als er niet rap een spuit adrenaline ($) komt stopt alles definitief. Onomkeerbaar. Dood. Enkel nog goed als apocalyps-decor, zoals Detroit (USA). De grijper werkt weer, nu die rolband nog.
De lucht uit de ventilatie in de bewoning is 15°C. Gelukkig is het minder vochtig dan gisteren.
Die Radio Contact-jingles komen van Brussel. Het Frans is te Frans en het Engels is te Engels. Én de muziek is te erg om niet de keuze van een commerciële zender te zijn. Radio Contact werd gesponsord door de PVV of zoiets hè, lang geleden.
Tijdens de nieuwsberichten speelt een onbestemd instrument een paar akkoorden bij de aanvang van een item en na elk item klinkt de sluiter van een fotoapparaat. Dynamisme à la Jambers voor commerciële radiozenders. Neig! Roemenië bestáát!
11h40. De rolband rolt, dwz de transportband loopt. De kraanman werkt verder aan dat zielig hoopke. Moet dat eerst weg eer wij mogen lossen? Nu sneeuwt het. Als dit schip graan vervoerde konden de luiken direct weer dicht.
"Radio Contact: toutes les super-stars!"
In het machien is het nu lekker fris werkweer. LM draagt zelfs een T-shirt onder zijn overall. Dat wil wat zeggen. De andere mecaniciens zijn Filipijnen, die zijn warmer weer gewend. Zij kleumen. De 6 Roemenen (supplementaire crew) zijn hier thuis natuurlijk. Die lopen al een paar dagen te fluiten.
Ik denk niet dat de verwarming het nog zal doen. Er moet aan De Ketel gewerkt worden en die zou afgezet worden. Daar had de cheng nogal bezwaren tegen. Zijn groot argument : de mensen gaan kou hebben. Ja zeg, en als de Ketel het definitief laat afweten door gebrek aan onderhoud onder uw leiding? Dan ligt het schip stil. Dan gaan we nog meer kou hebben. En andere ellende erbij.
12h40. We hebben gedaan met eten. Boeuf braisé. Volgens VW zal het hier 10 dagen duren, te tellen van vanavond 19h. Eerst moet dat hoopke op de kaai weg. Deze grijper neemt 15 ton per keer. In Rotterdam hebben ze grijpers van 65 ton, maar dat zijn dan de grootste ter wereld. -toen nog Ginder duurde het 20 hrs om een schip als dit te lossen. Hier in Constanza duurt het 10 dagen. Zeelieden die wat vaak in Rotterdam lossen worden blasé natuurlijk. Want wie wil er nu 10 dagen in Constanza liggen. In de winter. Zonder Ketel …
Het was een zeer vreemde situatie. Bevreemdend is een beter woord. Een uitgestorven haven. Een stervende haven is een betere term. Een schip zonder Ketel, een bewoning die aan het afkoelen was en waar men door condensatie de schimmel haast kon horen groeien. De trage apocalyps. En daartussen dan om de zoveel tijd die neppe pep-jingles, dat opgewekt gekwek.
Als iedereen aan boord uitgeteld ligt door onderkoeling of door aandoeningen van de luchtwegen door de schimmel, blijven die jingles misschien nog lang opgewekt doen. De trage apocalyps, daar deed de situatie mij toen aan denken, en nu weer.
|