1995-01-16
LM is tot 01h vanmorgen aan de verwarming bezig geweest en nu werkt ze weer. Al 19°C inblaaslucht en 18°C in de cabine. Da's al een heel verschil hè. De mensen krijgen weer kleur op de wangen. De was zal nu sneller drogen ook. Amai, wat een luxe, al die gewone dingen ineens weer. Er is nog 1/5 van de lading te lossen.
Vannacht hebben ze ingebroken in de safety-locker. Er zijn 2 van die speciale flashlights weg. -voor visuele noodsignalen En ze moeten daar ook geslapen hebben. Zij liever dan ik. De locker is een metalen hok, even koud als aan deck. Men is er uit de wind, da's alles.
Gisterenavond belde VW. Hij had een fles champagne gekregen (van iemand van de terminal?), hij wou ze delen en de inspecteur was er ook. LM was nog beneden in 't machien en ik lag al in bed. Ik had het juist een beetje warm gekregen. Ik had echt niet de moed om mijn kouwe kleren weer aan te trekken. En zeker niet om kouwe champagne te drinken. Met 't pastoorke er bij dan ook nog !?! Een tijd geleden hoorde ik op een Engelstalige zender dat Russische soldaten vergiftigd waren met champagne. Van waar die kwam weet ik niet meer. Nu ja, VW en 't pastoorke zijn geen Russische soldaten, dat scheelt een stuk.
Hier is een klein geel papiertje vast geniet onderaan het blad, en daar op staat in kleine groene letters : "Hellep, ik vind blz 13-14-15 niet meer." Hierover moet ik een tussenverhaal inlassen.
Op zee bleef ik schrijven tot in de volgende haven. De bladnummering liep door. Wanneer het tijd werd om de brief verzendklaar te maken verdeelde ik de bladzijdes over het nodig aantal enveloppen. Er was ons afgeraden iets te posten in Constanza. De nummering zou dus doorlopen tot in Pireaus.
In Constanza kregen we af en toe 't pastoorke over de vloer, die kwam dan ongevraagd binnenwandelen en als ik me goed herinner nog zonder kloppen ook. Hij zag me vaak zitten schrijven. Dat intrigeerde hem. Op een dag in Constanza dalen LM en ik de trap af om aan tafel te gaan en hij komt naar boven. (Al gegeten? Kan niet.) Hij keek verveeld dat wij nog niet aan tafel waren, alsof hij ons niet op de trap verwacht had. En toén, Mensen Lief, toén had ik mijn ingeving moeten volgen en hem achterna sluipen, zoals hij naar boven geslopen kwam als een jong kind dat iets van plan was, en hem stil achterna gaan. Maar ik dacht, ach nee, inspecteurs doen zoiets niet.
Inspecteurs doen zoiets wél. Hij kwam toch ongevraagd de cabine in wanneer wij er waren, wat zou hij niet binnen gaan wanneer we er niét waren, wanneer we aan tafel zaten bvb. Maar we zaten nog niet aan tafel, we zijn mekaar gekruist op de trap. Mogelijk was hij iets vergeten in zijn cabine? Maar waarom keek hij dan zo betrapt? Omdat-hij-iets-van-plan-was! : er zijn die dag drie bladzijdes brief verdwenen uit onze cabine. Gepikt. Alsof ik over technische scheepsgeheimen zou schrijven en deze alzo melden aan de buitenwereld. Ikke. Technisch … en wat een zielige mentaliteit, dat inspecteurke. Gelukkig heette hij in de brieven van toen nog niet 't pastoorke. We noemden hem zo enkel onder ons.
1995-01-19, op zee
Gisteren om 18h zijn we vertrokken uit Constanza. We hebben daar 7 dagen en 6 nachten gelegen en dat was teveel. Het is 24°C in de cabine en de deuren moeten niet meer op slot tegen de dieven. Want er is wat afgepikt geweest. Ik denk dat er zo'n stuk of 8 lakens weg zijn. Slopen en handdoeken, nog meer gepikt.
Eergisterenavond kwam 't pastoorke met zijn staart tussen zijn benen. Gewoonlijk wandelt hij ongegeneerd binnen, nu bleef hij aan de deur staan. Zo beleefd? Slecht Teken à Slecht nieuws: LM & ik moeten blijven tot Hadera (Israël). Eerst laden in Puerto Bolivar, Colombia en dan lossen in Hadera, Israël. Dat maakt samen 6 weken, ik reken op 02/03 in Hadera. Tel er nog een dag of wat bij per obstakel (Bosphorus, Dardanellen, bunkering, Gibraltar, den Atlantic in de winter, weet ik veel) en dan wordt het 10/03, dat is 7 weken.
08h40. Lap! We liggen stil. Dat kan dus ook nog gebeuren. Op 02/01 hebben we zo gedurende 08hrs stil gelegen. Op drift. Toen was er iets met de stoomketel. Die is nu gerepareerd. Daaraan kan het niet liggen. Liefst niet. Voilà, het is zover : de Bosphorus is nog altijd gesloten wegens slechte zichtbaarheid. Daarover was iets gezegd vanmorgen aan tafel. Er was al gebeld geweest met de wal. We zijn nu in een rondje aan het varen. Tenminste, ik hoop dat het een rondje wordt, we maken toch geen rechtsomkeer hè? Of is het misschien omdat de inspecteur van Det Norske Veritas iets aan het controleren is? -internationaal verificatiekantoor Hij is een Griek/Syriër met USA nationaliteit en spreekt een aantal talen uit deze contreien. Hij en 't pastoorke hebben danig op choff VW zijn systeem gewerkt de voorbije week.
't Pastoorke is als chef op zijn gallons getrapt omdat VW naar huis mag in Pireaus. Voor 't goed van het schip had hij gewild dat VW nog bleef. En voor 't goed van VW zelf ??? -VW was óp en moe. Om verschillende redenen. Daar is een boek over te schrijven, over alle heimelijke én openlijk tegenwerkingen die hem beletten zijn job naar behoren uit te voeren. Er was zelden voldoening, omdat zijn vakbekwaamheid en zijn maatstaven telkens weer op onwil van hogerop stuitten. ('Anyway, we leave it like that') Maar dat boek zal hij zelf moeten schrijven, sorry VW.
1995-01-21 ~ Pireaus, Griekenland
08h. Uw brief van 11/01 ontvangen. -op deze bladzijde had ik de laatste nieuwe fantasie-handtekening van ma gekleefd. Ernaast schreef ik een commentaartje:
Wij vinden deze voorlopig de mooiste. 'k Zou er direct een bespreking kunnen bij schrijven. Gisteravond in bed wist ik hoe die zou worden. Maar toen viel ik in slaap. Iets als: lineair, Miró, coloriet, b'Ibeleau en zo, oercentraal en de vlucht der vogelen.
Onze volgende post zal uit Puerto Bolivar, Colombia komen.
Ze hadden het juist bij de rederij hoor, hier is wisseling van bemanning (crewchange). Choff VW mag naar huis en zijn vervanger choff RJ had uw brief bij. Da's alles wat de crewchange betreft. De rederij is nooit helemáál mis in haar berichtgeving, er is altijd wel iéts van waar.
Doe de groeten aan WdL & Co, wel bellen wel eens wanneer we Gibraltar passeren.
PS: ik denk dat ik weet waar die verdwenen 3 blz's gebleven zijn. Als ik ze tussen dit en 6 weken niet gevonden heb ben ik zeker, dan zijn ze wég. Gepikt. En ik weet al ook hoe & wanneer & waarom & door wie.
Na deze brief moet er nog een zijn, van uit Puerto Bolivar, maar die zit niet in de farde. Ofwel is hij nooit toegekomen, ofwel heeft mijn ma hem verloren geklasseerd. Dat zou kunnen, want toen ik onlangs vier dagen zonder PC zat heb ik een eindje vooruit gelezen en tussen de brieven van 2002 zat een brief van 1984! Die brief zal ik wel eens inlassen. Ik verwittig dan, via de ochtendmail en ook in de intro bovenaan het blog. En dan is er nog het verhaal over de afmonstering in Hadera. Ook obstakels en calvarie. Die tekst moet ik nog schrijven
|