1999-02-09 ~ op anker, Mina Al Bakr, Irak
Dag Belgen in het Binnenland, hier Belgen in het Buitenland.
We liggen weer maar eens op anker en geen kat weet voor hoe lang. Wat is het verschil tussen ankeren hier en ankeren in de Golf van Oman? We zitten nu ongeveer 03°40' meer noord. Het is iets frisser. Of toch minder warm. Het was eventjes 'dry ship'. Er mag bier meer in de bar vanaf 24hrs vóór aankomst, vóór de laad- of losoperaties beginnen. Aangezien we niet weten wanneer de aankomst zal zijn, weten we evenmin wanneer die 24hrs gaan beginnen, of die al begonnen zijn.
Op schip 27 heeft capt PM ons zo in aug '96 eens 120hrs in die beruchte 24hrs-voor-aankomst gehouden. We waren gedurende vijf dagen aan het wegvaren van een tyfoon, ergens in het Oosten. Als hij de slopchest weer open stelde, moest er achteraf weer een kleine inventaris gemaakt worden. Óns heeft hij droog gezet hè, de bar en de matrozen heeft hij vijf dagen zonder bier gezet, zichzelf en 'de zijnen' zo niet natuurlijk. 'k Vraag me af waarom zoveel zeemannen opzien tegen een stukske papierwerk, papier is toch verduldig? En er was een 24hrs notice, herinner ik mij nu, het schip wordt 24hrs op voorhand verwittigd zich klaar te houden. Tijd genoeg.
Gisterenavond heeft choff Kram er zelf voor gezorgd dat er één bak bier naar de bar kwam. Om 18h30 komt Danut (3de stuur) van tafel 3 bier halen voor de marco die aan tafel een glas trakteerde. Dat is helemaal tegen zijn gewoonte. Aan de toog werd iets gemompeld. (*)
Er werd iets gemompeld van slokop, want 3 bier is op dat ogenblik 1/8ste van de beschikbare voorraad. De marco die ineens drie bier trakteert, en juist vandaag ...?
En het is Danut die 3 pinten komt halen? De marco doet dat niet zelf? Welja, Danut is opgevoed op pensionaat en in de legerschool, plus nog een aantal jaren beroepsmilitair geweest. Hij is het gewoon om in een hiërarchische groep te leven. Als jongste in graad en in leeftijd staat hij uit zichzelf recht om die 3 bier te komen halen voor de marco. Zelf is hij een cola-man.
(*) Maar er moest toch nog iets anders aan de gang zijn ook hoor. En pas vandaag werd duidelijk wat. De Bier-Gijzeling is een rechtstreeks gevolg van de Airco-Problemen. Dit is een verhaal dat zich onder volwassen lieden afspeelt. Nu ja, de meesten zijn volwassen, die ene is waarschijnlijk alleen maar volgroeid. Ga zitten en lees. En zet u schrap.
Om 11h50 komt Cheng Venes efkes vertellen dat hij zojuist door de marco bier in de bar laten zetten heeft. Gisteren hadden choff Kram en hijzelf dat ook al eens gevraagd aan de marco, maar die wou -dierf- niet naar capt PP-LM stappen om te vragen of er weer bier in de frigo mocht, vermits we toch een 24hrs notice hadden. Choff Kram is het dan zelf gaan vragen aan PP-LM, die viel uit de lucht: hoezo geen bier in de frigo van de bar? Waarom dierf de marco niet naar capt PP-LM stappen? Omdat hij het op eigen houtje beslist had: hij vindt het te koud in zijn cabine en in zijn radiostation. Aan stuurboord is namelijk de airco weer aangezet, op verzoek van capt PP-LM, maar dat wist de marco niet, dat het op verzoek van de capt was. Nu is er voor het circuit aan stuurboord geen afstellen meer bij. Het is er alles of niks. In dit geval alles, en dat is wat koud voor de marco.
Airco valt onder de bevoegdheden van de chief engineer (cheng Venes dus). De marco had er een paar graden Celsius bij gewild. En dat kan niet aan SB. En toen heeft dat potentaatje het bier gegijzeld: hij geen Celsius = cheng Venes geen bier. Maar dan ook niet voor de 'vrienden' van cheng Venes (de andere Belgen wil dat zeggen) en jammer genoeg voor zijn Poolse collega's en voor hemzelf evenmin, behalve dan wanneer de stock koud bier zeer zeer beperkt is, wanneer er maar 24 gekoeld staan voor de avond, dan moet hij plots wél zijn deel hebben. In het totaal gaat het over 13 personen van wie 10 geen moer te maken hebben met de airco. Hij veegt dus iedereen op een hoop, iedereen gestraft? Hoe kan een volwassen brein zo'n mokkend dwingelandje zijn? Zielig denkwerk hè. Lang heeft hij het niet gedaan gekregen, het bier gijzelen, vermits Kram, chief officer zijnde (drie latten op zijn epauletten) en Venes, chief engineer zijnde (vier latten op zijn epauletten) er geen enkele moeite mee hebben de marco te passeren en efkes met den ouwe te gaan babbelen, zo tussendoor. Ze werken in nauw verband en zien mekaar meerdere keren per dag.
Om 11h50 is cheng Venes over dat biergedoe bij de marco efkes op zijn strepen gaan staan, vermoed ik. En wat de airco betreft is capt-PP-LM op de zijne blijven staan. De airco aan stuurboord blijft áán. Cheng Venes vroeg aan capt PP-LM hoeveel graden het is in zijn cabine: "14°C en dat vind ik goed zo." Punt. -14°?
De marco heeft zich verontschuldigd bij cheng Venes dat hij al een paar dagen boos was op hem vanwege de airco, maar dat hij niet wist dat het circuit aan SB geblokkeerd was. Waarop cheng Venes : "Dan zie ik nog altijd niet wat dat met het bier voor de bar te maken heeft."
Luister marco, als ge iets niet weet dan informeert ge u wat grondiger hè. Blijven doorvragen. En na 25 jaar vaart nog nooit gehoord van een geblokkeerd airco-circuit? Nog nooit meegemaakt? Ik al wel, en ik vaar nog maar 21 jaar.
En dan is er nog iets ... hij volgt orders op, zei hij enige weken geleden. Ja? Dan is die biergijzeling toch iets dat hij zonder orders, op eigen houtje beslist heeft, want capt PP-LM wist nergens van. Ja, met die marco is er iets in 't kopke ...
1999-02-20 ~ op zee, Indische Oceaan
Jawadde, 11 dagen niet geschreven? Dat komt zo : veel werk. Véél werk. Lach niet! Het is echt waar, sinds 09/02 heb ik weer veel werk, zoals iedereen hier aan boord. En daar ben ik blij mee hoor. -daar werd ik echt goedgezind van 'k Ben de instructieboeken van het ECR (Engine Control Room) aan het herstellen. Knippen, lijmen, bladzijdes fotokopiëren, indexen typen & toevoegen, de ringmappen grondig schoonmaken en anders het boeltje via de gerepareerde perforaties in de linker marge bijeen binden tussen stukken stevig papier van afgeschreven zeekaarten of tussen twee stukken soepel plastic, als ik dat vind. Het geheel is dan weer een ± propere en vooral bruikbare werkbrochure. Gewoonlijk krijg ik Gewoonlijk krijg ik twee werkboeken/werkbrochures. En tussendoor is er het dagelijks typwerk voor LM. Soms is er dringend typwerk.
De instructieboeken moeten allemaal nagekeken zijn vóór half maart, vóór droge dok. De kleefstiften Pritt gingen er nogal door maar die hebben ze nodig op de brug om de zeekaarten bij te werken. Daarom ben ik overgestapt op vloeibare lijm en penseel. Die lijm is aan boord in potten van 20 cm. Eén pot is al leeg. Vloeibare lijm trekt kreukels in het papier, daarom moet ik de bladen droogstrijken eer de lijm helemaal opgedroogd is. Kortom, het is plezant knutselwerk. Zo plezant dat ik vergeet dat er was in de machine zit. Die is dan 's avonds niet droog natuurlijk. Droogstrijken dan maar. Dat kan ik nu al goed.
Op 16/02 zijn we de Picardië gepasseerd. Een gloednieuw schip, het is omzeggens nog nat van de verf want het komt recht van de werf (Korea). JvdM als capt, cheng Vander met Ava natuurlijk, en choff Phika zijn daar aan boord. We hebben efkes met hen over de VHF gesproken, niet lang natuurlijk, want er waren nog mensen die met de oude bekenden op het gloednieuw schip wilden spreken.
't Schoonste van 't spel, we hebben hen vanuit de bar om 18h voorbij zien varen tijdens het avonduurtje, maar we wisten niet dat het de Picardië was. Kon de brug eens efkes niet naar beneden bellen om dat te zeggen? Ze wisten al van 's morgens vroeg dat een aantal mensen geïnteresseerd was in dat schip. Nu heb ik er geen foto's van en kan ik die niet opsturen naar Ava. Niks.
Vanavond weeral barbecue. Weeral. Die twee zottekes, cheng Venes en choff Kram hebben dat voor mekaar gekregen. Zo ergens rond 05/02 -tekst 290- schreef ik dat de rederijen in Antwerpen waarschijnlijk aan het onderhandelen was met Poland over de loonvoorwaarden van de Poolse officieren. Alleen is hun manning agency niet in Gdansk maar in Dorchester, UK . DML = Dorchester Manning Ltd. Vandaag is het bericht binnen gekomen dat de samenwerking met DML stopgezet wordt. Na de droge dok in Singapore, alle Polen naar huis. Alle Filipijnen ook, want die zijn ook van DML. En wat komt er in de plaats? Raad eens? Geen Kroaten want die zijn niet goedkoop genoeg meer. Raad nog eens? Chinezen. Waarmee is die dynastie in Antwerpen bezig?
1999-02-28 ~ Singapore Strait
Om 19h30 hing aan het bakske naast de deur van de cabine een fax van Laura & D. Om 20 h begint de marco zijn wacht. We zijn gaan vragen of ik over Satcom C kon gaan faxen aub. Het kon. LM was er bij. Dat scheelt telkens een stuk. Zelfs voor een e-mail. Maar het faxtoestel bij Laura en D accepteerde niet direct.
'k Heb vanalles te vertellen over de afgelopen week, maar ik moet persies eerst nadenken wat. Over het reparatiewerk van de instructieboeken: er was opnieuw een dag vertraging door extra typwerk voor LM. Verder een dikke farde over de DGE, de drie Diesel Generated Engines. Dat zijn de drie werkpaarden die elk een generator voorzien van mechanische energie, zodat de drie generators elektrische energie kunnen leveren voor de brug, het machien, het deck en de bewoning. Laat ons zeggen dat de DGE's de werkpaarden zijn en de generators die ermee verbonden zijn, zijn de werktuigen.
In dat dik boek over de DGE's had bijna elke bladzijde reparatiewerk nodig. Bij sommige moest zelfs aan beide zijden de marge hersteld worden. In het totaal waren er zo'n 500 blz's, schat ik. Ze zijn genummerd per rubriek en ik had geen zijn om alle blz's van alle 145 rubrieken samen te tellen. Het register zei 145 rubrieken. Oké, daar zet ik dan efkes mijn schouders onder, ik weet voor wie ik bezig ben hè.
De blz's zijn langs weerszijden bedrukt. Ik moest dus ook aan de even kant tekst leesbaar laten op de randen of er ging informatie verloren, wat wil zeggen dat de repels ruitjespapier die ik zou inlijmen en gebruiken voor de reparatie, telkens op aangepaste breedte moesten afgescheurd worden. Het was precisiewerk dat maar niet vooruit wou gaan en na verloop van tijd hing de lijm ongeveer overal, zo'n beetje à la Guus Flater. De derde pot lijm is al half leeg. -de repen reparatiepapier moeten langs een lat gescheurd worden, laat zich mooier verlijmen dan geknipte repen Goed, de ± 500 blz's-en-centiemen zijn nu geplakt en gestreken. Het eerste gedeelte is opnieuw geperforeerd. Morgen doe ik het tweede deel. Dat is de verklaring waarom ik zo weinig geschreven heb de voorbije dagen.
Dat er Chinezen komen staat nu vast. Dat heeft weinig te maken met de professionele kwaliteiten van de Polen, maar alles met de carter. Als zij Chinese contracten willen moeten ze Chinees volk aannemen. Enkele dagen geleden vertelde capt PP-LM dat het zusterschip van dit schip hier ook in Singapore is. Daar schakelen ze na 3 maanden al terug van van Chinese naar Kroatische en Filipijnse bemanning. Ik wil niet weten wat de Filipijnse stewards op dat zusterschip gaan aantreffen.
Op 25/02 (of 26/02?) heeft een Belgisch schip ons voorbij gestoken. Singapore en omringende waters zijn zeer druk bevaren natuurlijk. Er waren weer bekenden aan boord, capt DM (de rustigste mens van alle kapteins die we kennen), choff Pévala, en cheng DS. Van dit schip heb ik wél foto's deze keer. Capt DM van het andere schip heeft gebeld met capt PP-LM en volgens zijn zeggen zou dit schip er nog niet zo slecht uitzien als 24-jarig oudje. 'k Vraag me af welk merk van verrekijker capt DM heeft. Ze vaarden op een mijl afstand van ons! Die afstand heb ik gevraagd aan PP-LM hoor. DM is gewoon een slimme kaptein die weet dat een beleefdheidje nooit weg is. En daar trapt PP-LM in natuurlijk, hij was gedurende twee dagen fantastisch goedgezind. -wees nóóit de dupe van een compliment, PP-LM heeft deze schroothoop toch ook van op zee gezien toen hij aanmonsterde Door een verrekijker van de brug zag ik van op onze wing iemand in het wit staan (een hemd? een overall?) en ook iemand in het rood (een T-shirt? een pullover?) Wie het was kon ik niet zien natuurlijk, vanop een mijl afstand.
Een dag later hebben we een schip van de Franse rederij gekruist. Bij het naderen van Singapore is het nogal een drukke bedoening, een flessenhals. Zo druk als het Noordzeekanaal, maar dan warmer. En hier is meer zichtbaarheid in deze tijd van het jaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Straat_Malakka ,https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Kanaal
In de twee dagen Malacca (Malakka, Melakka) Strait was er 's nachts weer piratenwacht. De twee matrozen aan deck liepen hun ronde gewapend met een zware draaglamp. LM had ze direct gezien. Ze gaf heel sterk licht, zodat de aansluipende piraten weten dat hier volk wakker is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Piraterij_(zeeroverij)#Moderne_piraterij
23h30: LM is vannacht door de telefoon wakker geworden terwijl ik alvast toastjes gaan maken was voor hem. Toen ik terug boven kwam, was hij al naar 't machien. En tegen 04h zijn de toastjes slap. Nieuwe maken dan maar ... LM belt me dan wel wakker.
De loods komt aan boord, hoor ik. Einde zeereis dus.
(het vervolg volgt)
|