2001-07-01 ~ Baltische zee (Oostzee)
Vanavond Finland, rond 18h30
Iets over de free fall lifeboat, want dat model hebben we hier aan boord. Een hele verandering hoor. En er is maar één boat, op het achterdek. Afbeeldingen van free fall lifeboat, bekijk ze goed aub In die ene lifeboat kunnen we allemaal in. Het is een model dat per zwaartekracht gelanceerd wordt ipv te water gelaten. Dat gaat sneller en is dus veiliger. Maar het instappen duurt langer, oa omdat de scheepsvloer van de lifeboat helemaal schuin loopt vanwege de ophanging. En iedereen moet op de eigen stoel vast geriemd zitten en zich schrap zetten. Bijna zoals in een vliegtuig. De lifeboat vliégt trouwens naar beneden.
Tijdens de oefening (zonder het lanceren) krijg ik al de kripse van dat ding. In een gewone lifeboat ook, maar daar kan tenminste nog iets open gezet worden eens we op het water zijn. Met de lifeboat test op schip 33 mocht ik mee van choff Luc om de nodige foto's te maken en capt Wero kon niks verbieden omdat hij sliep. -tekst 329- Eens neergelaten, gingen daar gelukkig de twee deurtjes weer open om verse lucht binnen te laten. En ook omdat Luc de romp moest inspecteren en ik moest foto's maken. 'k Zal eens vragen wanneer hier de boat getest wordt en of het deurtje weer open mag eens we op het water zijn, want misschien mag ik van capt Bugel en choff Fabio wél mee voor een test. Owee, als ik aan die vrije val denk wordt ik al ... maar ik wil foto's!
Gisteren tijdens de oefening vermelde choff Fabio wat er zo allemaal moet meegebracht worden naar de lifeboat als het ooit zo ver komt dat we het schip moeten verlaten (abandon ship). Buiten de gewone rimram, de scheepsdocumenten en de persoonsdocumenten die meegebracht worden door de verantwoordelijke, mag elkeen ook zijn betaalkaarten meebrengen (???) Als we gered worden kunnen we tenminste naar de geldmachine, geld afhalen om naar huis te bellen. GSM's mogen waarschijnlijk ook, maar dat vergat ik te vragen. En verder blijft het motto : No one is a surviver until rescued (niemand is een overlevende tot men gered wordt)
Gisteren was ik aan het oefenen in Corel Draw en PhotoEditor -nu Picture Manager-, met de foto's die ik uit de computer van de brug gaan vragen ben (alle 17!). Mijn resultaten zijn nog niet alles, maar er komt schot in de zaak, 'k snap er al wat meer van dan eergisteren. En dan op vorig schip. Corel Draw is ingewikkelder dan PhotoEditor van Microsoft. -Corel Draw is voor mensen die fotografie gestudeerd hebben, ik heb er tijd mee verloren Corel Draw gebruikt compleet andere termen en dat is een gezoek en een gesukkel. Zo heet een 'selectie' daar 'masker'. Dus als ik aan de Help van Corel Draw iets vraag over selecteren, weet hij niet waarover ik het heb. Enzovoort, enzoverder... Maar : de C-Draw biedt veel meer mogelijkheden. Verder prutsen dan maar. Het is veel giswerk met al die rare termen -dat waren vaktermen Soms komt er iets bruikbaars van en dan weet ik niet meer hoe ik dat voor mekaar gekregen heb. Kortom, weer veel beginnersproblemen en af en toe eens beginnersgeluk. -vooral veel tijd heb ik daaraan verprutst, PhotoEditor dát was voor de leek! Nu heb ik een foto klaar, omgezet naar zwart-wit, een beetje meer helder gemaakt en scherper gesteld. Voor de rest is het ootmoedig afwachten wat de printer er gaat van maken. 'k Kan hier nergens een proefdrukje maken. De enige printer die vlot werkt is die van de brug en daar mag ik niet zomaar wat gaan spelen.
We zijn dicht genoeg bij de kust om TV te ontvangen. SMSsen gaat nog niet, ik heb nog geen signaal. 'k Zal straks nog eens proberen. Ofwel doet Finland niet mee aan de internationale dienstverlening, dat kan ook. Omdat het zondag is? Nee, dat heeft er niks mee te maken.
Toen we pas aan boord waren moesten LM & ik lachen dat de mensen hier aan boord vier dagen varen al 'wat lang' vonden. Awel, dat vinden wij nu ook. Als ge zo om de 36hrs eens aan land kunt, dan geraakt ge daar op ingesteld.
2001-07-02 ~ Kokkola, Finland
Sinds vannacht liggen we tegen de kaai. Kokkola ligt halverwege tussen Vaasna en Raahe, een goed eind boven de 60°NB. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kokkola Voldoende Noord om in de zomer 's nachts nog daglicht te hebben, geen klaarlichte dag, maar zeer heldere schemer. Dit licht is moeilijk te beschrijven. het begint pas te schemeren lang na 23h30 en om 03h is het al weer klaarlichte dag. Dat weten we toevallig omdat er brandalarm was. Het was loos alarm, gelukkig, maar we waren dan toch wakker en zagen dat het al helder dag was, volledig licht. Blauw licht. Het zijn nu de langste dagen van het jaar voor het noordelijk halfrond. Op deze breedtegraad 20,5 hrs klaarlichte dag en 3,5 hrs heldere schemer 's nachts. In putje winter is het omgekeerd : 20,5 hrs pikdonker en overdag 3,5 hrs grijzige schemer. Zo weken aan een stuk. 't Zou danig op ons systeem werken. In Noorwegen heb ik het eens meegemaakt (schip 10 in '84-'85, in de pre-LM periode). Somberte alom toen aan boord. Het enige dat een beetje op de kleur van zonlicht leek was de whisky in de glazen van sommige scheepsgezellen. Het schip ligt op 6km van Kokkola. Zo dadelijk vertrekken we weer, om 13h30. Dus boodschappen doen was er niet bij. En om foto's te gaan maken op de kaai ben ik te laat opgestaan. Zoveel daglicht en dan nog de gelegenheid laten voorbij gaan? Ja. Te lang geslapen door het loos brandalarm van vannacht. En als er de gangway beginnen binnen halen moet ik aan boord zijn hè, niet op de kaai staan foto's maken.
2001-07-03 ~ Baltische Zee, ± ter hoogte van Gotland https://nl.wikipedia.org/wiki/Gotland
16h : we zijn weer binnen antennebereik (Telia) om te SMSsen. Dat doe ik dan. Zeer ijverig tik ik op het bonzaiklavier. Van Laura was er direct antwoord. Als Tina nu maar gauw antwoord want we zijn weer buiten bereik aan het gaan. 'k Heb al eens met de foon geschud ... er komt geen antwoord van Tina uit. Lap! Ondertussen zijn we binnen het bereik van Comviq gevaren, de foon geeft maar drie staafjes aan en de SMS voor Didi wil niet vertrekken. Straks misschien. 16h50: Comviq, 4 staafjes en noppes, de SMS voor Didi wil niet vertrekken. Niks dan zorgen hier. 17h48: Vertrokken! SMSsen kan spannend zijn hè. Op een oceaan is het weken SMS-stilte. Daar varen we niet zomaar van het ene antennebereik naar het andere, we zijn weken te ver van land af. En dat is dan wel rustig zo, geen gebiep.
2001-07-04 ~ op zee
Vandaag gaan we door de Oresund -dacht ik toen, de zee-engte tussen Denemarken en Zweden: Kopenhagen aan de Deense kant, Malmö aan de Zweedse kant. En deze keer passeren we bij daglicht! En tussen Helsingør (DK) en Helsingborg (ZW). In de Middeleeuwen waren Malmö en Helsingborg Deens grondgebied. De Deense Vikings konden dus aan beide zijden van de passage piraterijen uithalen of tol heffen. Helsingør (DK) is Elsinore en ligt op het smalste punt. De Oresund is maar 3km breed. Daar staat het Elsinore Castle van Hamlet. Nu zou daar een Maritiem Museum in ondergebracht zijn. Veel schepen hier. Aan de trafiek zien we al dat de doorgang smal zal zijn, zoals in Singapore, Hormuz, de Dardanellen, Gibraltar (iets minder, dacht ik), Calais (zéér gereglementeerd) ... en de Kennedytunnel.
Gisteren ± 19h, viel het bericht binnen dat LM ofwel in Antwerpen (08/07), ofwel in Hull, UK (09 & 10/07) afgelost wordt. Dat is na 6 of 7 cargo-operaties al. Gek hè. 'k Dacht dat het er absolúút 10 moesten zijn voor de officiële gasstempel, op het officieel papier? Want dit gaat wel via de Waterschout hè! Maar de rederij heeft dringend 2de mecaniciens nodig en ineens is 6 of 7 'allang goed'. Wij waren daar zo verbaasd over allebei dat we zijn gaan staan overleggen op het achterdek, in de buitenlucht. Met wat meer zuurstof in de hersens is het gemakkelijker nadenken: we wachten op bevestiging van zijn aflossing met daarbij de naam van de vervanger en het uur van diens aankomst hier aan boord. Als die bevestiging hier ligt kan ik beginnen inpakken, eerder niet. Want stel dat er tegenbericht komt, dan kan ik weer uitpakken en in zo'n kleine cabine als deze is dat overtollig gedoe, we kunnen nergens iets opzij zetten of alvast gereed leggen.
Hemden strijken moet hier niet, de zool van het strijkijzer hangt vol roest. 'k Strijk ze wel op het volgend schip. Als we in Antwerpen afmonsteren kunnen we op 10 of 11/07 al aan boord zijn van het volgend schip, in de Middellandse Zee, Als we in Hull (UK) afmonsteren wordt het iets later dat we op dat volgende schip zijn, maar nog altijd Middellandse Zee. Als we tegenbericht krijgen en nog later afmonsteren, dan strijk ik de hemdjes thuis, tenzij we spoorslag naar een anders schip moeten, maar Neptunus bewaar ons, laat het aub niet het vorig schip zijn (schip 32-33). LM moet niet wanhopen, die hemdjes worden volgende week gestreken, alleen weet ik niet waar op de aardbol. In afwachting draagt hij nu polo's, die kan ik met de strijkrol doen.
Wat een planning hè, en dat allemaal door een roestig strijkijzer. 'k Zal er eens een fotooke van maken, want anders gelooft niemand hoe roestig en waardoor. Waardoor, dat is een verhaal apart, stijl Witte Olifant. -ik kan me niet voor de geest halen welk verhaal dat kon zijn En wat als er helemaal géén vervanger komt voor LM en we blijven hier nog lang aan boord? Owee, geen idee hoe het dan met de hemden moet. Voor ons vaart een cruiseschip, al sinds gisteren. Op een cruiseschip draagt men zorg voor de strijkijzers. Daar zal geen enkel strijkijzer roesten. Roestvlekken op de witte hemdjes van de officieren? Dan zouden daar koppen rollen bij het laundry personeel.
Gisterenavond ben ik gaan printen. Dat is een heel ritueel hier. Om vlot te kunnen printen moet men niet enkel op de juiste knopjes duwen, men moet ook de juiste bezweringen en schietgebedekes kennen. En er al eens papier in steken, dat helpt ook natuurlijk.
Ja! Land vooruit. Daar begint de Oresund? Het cruiseschip is nu werkelijk vlak voor ons, een halve mijl of wat. Alle schepen gaan de bocht in. Ik tel er negen vóór ons. Achter ons kan ik van uit de cabine niet zien. Eerst nog een spoorwegbrug en misschien ligt daarachter aan bakboord Elsinore? Zou Shakespeare dat kasteel in het echt komen bezoeken zijn of kende hij het enkel van horen zeggen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Kronborg = Elsinore
In heel de passage geen kasteel gezien. Verschrikkelijk jammer. Misschien zijn we niet door de Oresund gegaan, bedenk ik nu. Er zijn nog twee doorgangen: de Storebaelt en de Lillebaelt . 'k Heb het nog eens gevraagd, we zijn door de Storebaelt gegaan. Natúúrlijk was er dan geen Elsinore te zien! Chetver³! En ik maar staan wachten en kijken of er iets te zien zou zijn ... in the state of Denmark.
2001-07-06 ~ Noordzee
Zojuist hebben we vernomen dat we pas MAANDAG 09/07 in Antwerpen zullen zijn. 't Was te mooi om waar te zijn hè, op een zondagvoormiddag toekomen. Verder zou ik nu al afmonsteren en LM pas in Hull (UK) op 10 of 11/07. 'k Zie het al gebeuren. Als er voor LM geen vervanger opdaagt blijft hij nog tot Bilbao (Noord-Spanje) aan boord en zit bibi thuis. In feite zou ik beter aan boord blijven en afwachten wat er gebeurt. Maar leg dat boven of bij de rederij eens uit. En dan is er het probleem van de bagage. Want wanneer ik afmonster blijven veel spullen voor gemeenschappelijk gebruik aan boord. Die spullen krijgt LM wanneer hij moet inpakken nooit in één valies! -dat is nog waar gebleken ook, hij heeft ooit voor een 4000 BF (100 €) spullen achter gelaten En in Hull moet hij eerst te voet heel de pier af tot aan het busje, want het busje kan niet tot aan de gangway. Heel dat eind met twee valiezen dan? Erg moeilijk. Eén valies per keer dan? Erg vermoeiend. De rederij zou me beter aan boord laten blijven, dan kan ik ook een valies naar het busje rollen.
2001-07-08 ~ Humber stroom, vertrek uit Hull
Gisteren ben ik naar de Safeway geweest in Hedon. Het supermarktje in het dichtstbijzijnde dorp. 'k Ging van boord om 16h40. 'k Heb een lift gekregen van iemand van de gasmannen. De grote cargopijperijen om te laden (of te lossen) worden aangekoppeld door mensen van de wal. Aan boord van een olietanker wordt dat door de matrozen gedaan, aan boord van een gastanker komt daar gespecialiseerd volk voor aan boord. Wel, hier in Hull bij BP Chemicals toch. In andere havens weet ik het niet, daar heb ik nog niet op gelet. Die mannen dragen gasmaskers om dat te doen. Dat is een benauwend en futuristisch zicht, persies Tsjernobyl. Tsjernobyl, waar de future kapot is. Een gasmasker is voor die mannen geen vreemd voorwerp, het is dagelijks gereedschap. Toch wel een vreemd gevoel als men voor het werk dag in dag uit life saving equipment nodig heeft voor de job -en 19 jaar later dragen ze gelijkaardige uitrustingen dagelijks in de ziekenhuizen
De gasman moest zich nog afmelden op kantoor en ik bleef in de auto wachten. Op een grasveldje tussen de gebouwen kwam een familie konijnen van onder de struiken. Er waren kleintjes en halfwasjes bij. Heel mooi. Konijnen bij de vleet, zei de gasman. Misschien gedijen ze goed in deze omgeving. In kunstmest voor planten zit ammoniak. Hier is mooi groen gras. Voedsel genoeg voor iedereen. Er zijn zelfs herten op het terrein, maar die komen zich pas na valavond laten zien. Zij leven in de houtkant die de terminal zo wat aan het zicht moet onttrekken.
Om 17h40 waren alle boodschappen al gedaan. Om 18h was LM er ook. Hij heeft de vissershuisjes gezien, maar dat ene geveltje in fuchsia vindt hij niet mooi. Ik wel, zo eentje mag er tussen staan. Een buurman thuis houdt wel tuinkabouters en dat vind ik ook niet erg. Wie in de UK lekker wil eten heeft zich van land vergist. We waren beter naar de Chinees aan het rond punt gegaan, maar die was nog niet open.
Morgen gaan we een dag op anker voor Oostende, iedereen blij (ikni) dan kunnen ze de Tour de France kijken (ik ook, maar ikni blij anker) 'k Wil daarjuist een rekeningetje van gisteren in Hedon zoeken. RAMP : ik heb mijn handtas laten staan in het busje van BP Chemicals en dat komt door al die plastic zakjes met plantjes er in. De rest van de boodschappen zat in de reiscaddy. Had ik geen plantjes gekocht was het niet gebeurd. Capt Bugel gaat mailen en bellen naar de agent om het in orde te krijgen. Misschien heeft de chauffeur ze al afgegeven aan de gates. En anders ben ik gezien. Bankcontact, daar kunnen ze niet mee weg hè. 'k Heb het toch maar laten blokkeren. Dat telefoonnummer heeft LM gelukkig ook, want mijn adresboekje zit in mijn handtas. Mijn adresboekje! en ID-kaart. Het adresboekje vind ik nog het ergst. Geld: ± 4000 BF. Huis- en autosleutels liggen gelukkig in de schuif hier. -de handtas is terecht gekomen met alles er nog in!
Wat voor een brief is dit nu, allez, 't staat hier vol rampen.
|