2001-07-19 ~ Egeïsche zee
13h: zo dadelijk gaan we tussen de Griekse Eilanden, wist Bermo te vertellen. Daar zullen we binnen antennebereik zijn om te SMSsen. De tekstjes zijn al ingetikt, enkel nog verzenden.
Bermo is nu 3de stuur. In '99 hebben we met hem gevaren op schip 31, toen was hij nog aspirant. Het zeevarend leven bevalt hem blijkbaar. P'dorie! daar is er al eentje, een Grieks Eiland. Ik ga efkes aan deck kijken hoor.
Ineens biepten de foons achter mij. Al antwoord uit België? En ik had nog niks verzonden. 'Welcome to Greece ... blablabla ... etc. Oké, er is zendbereik, 'k zal alles rap verzenden dus. 14h48 : een biep = een bericht. 't Was van Laura & D :
Zojuist geland in Zaventem Moe & tevreden Canada is mooi
Dat laatste wist ik al, maar nu mijn zusje het zegt ben ik zeker.
Wat is SMS toch een geestig ding. En wat een verademing dat we eens te kunnen rechtstreeks contact hebben zonder tussenpersonen, zonder de tussenkomst van een marco (telegram, vroeger) of een stuurman of een captain (fax & email, nu). Vorige week van maandag tot woensdag hebben LM en ik er ook op los geSMSt. En vorige zondag elk op weg naar Tunesië ook. LM was al aan het ontbijt op Zaventem terwijl ik in 't Zuidstation nog liep rond te dolen met mijn valies, zoekend naar het kantoor van Air France en smachtend naar koffie.
2001-07-20 ~ op anker, Bozcaada, Turkije
Hoe lang we hier op anker zullen liggen weten we niet. 't Kan wel twee weken of een maand duren. Dat is erg, want het is hier veel te warm voor LM. We zien land liggen en we zijn binnen antennebereik (twee staafjes) dus kunnen we SMSsen, dat is al getest met Laura. Op schip 34 was ik het goed gewend geraakt, zo vaak contact met het thuisfront. Zojuist heb ik onze maildiskette naar capt GEO gebracht. In de mails staat dat we niet kunnen SMSen, maar 't kan dus wel, twee staafjes is genoeg. Aan tafel vertelde Bermo (3de stuur) dat ze met een schip speciaal om te kunnen telefoneren en te SMSsen toch efkes dichter bij Taiwan vaarden dan de route voorziet. "Toch niet té dicht?" vroeg ik. Want leg het op den bureau maar eens uit dat het schip aan de grond gelopen is om efkes te kunnen bellen met thuis. Bermo knikte om te zeggen dat hij begreep wat ik bedoelde.
En in 2012 was er de Costa Concordia, die bij Isola del Giglio in de Tyrreense Zee op de rotsen liep en scheurde. Er is geen woord meer te vinden over waaróm (capt) Schettino de route verlaten had. De informatie van die eerste weken is uitgezuiverd, opgekuist. https://nl.wikipedia.org/wiki/Isola_del_Giglio
2001-07-21 ~ op anker, Bozcaada, Turkije
We zijn gisterenavond op de brug eens gaan vragen waar we nu juist liggen. Awel, vlakbij de ingang van de Dardanellen ook de Hellespont genaamd https://nl.wikipedia.org/wiki/Dardanellen , zeer kort artikeltje + kaart De dichtstbijzijnde stad op Aziatisch-Turks grondgebied is Çanakkale, https://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%87anakkale_(stad) op Europees-Turks grondgebied Gallipoli ofte Gelibolu. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gallipoli_(stad) De ruïnes van Troje moeten hier ergens liggen, maar wij zien ze niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Troje Wij zien enkel de windmolens van Bozcaada. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tenedos_(eiland), mooie fotoserie: https://www.bozcaadarehberi.com/en/nm-Windmills-cp-834 En de ingang van de Dardanellen zien we ook, dat is waar een kleine vrachtvaarder vastgelopen ligt, aan de grond zit.
Omdat we mogelijk lang op anker liggen is sinds vanmorgen het water gerantsoeneerd, sinds vannacht eigenlijk al. Zodoende was er bijna geen water voor het ochtendritueel. We hadden een halve lavabo elk, of wat er nog uit de leidingen wou komen. Ze hadden wel eens mogen verwittigen dat er voor 's ochtends vroeg geen water zou zijn, dan had ik gisteren al emmers gevuld. Moeten de mensen ongewassen naar het ontbijt? Frisse bedoening. Als spoelwater voor de wc ben ik een emmer water gaan putten uit het zwembad. Na het ontbijt lag ik op vinkeslag: de steward moet zijn afwas kunnen doen en de kok heeft ook water nodig om zo het een en ander in gang te kunnen steken voor het middageten. Daarom had ik emmers, bakjes en lege flessen klaar tegen dat er water zou zijn. Yep! Plots kwam er water uit de kraan, toen alle andere mensen al naar hun werk waren natuurlijk. We hebben nu een 20L zoet water staan. Als LM zich straks moet verfrissen om aan tafel te gaan heeft hij tenminste zoet water. 'Zoet' water is een groot woord, het is amper ontzilt.
Enkele dagen geleden smaakte onze ochtendkoffie in de cabine zout. Eerst dacht ik dat het maar een idee was, omdat ik er nog geen suiker in gedaan had. -nam ik toen nog suiker?- Maar daarna was ik zeker, er was iets aan de hand met het drinkwater. Later vertelde LM dat er 35 ton drinkwater mislukt is, een te hoog zoutgehalte. Om dat te proeven had ik zelfs geen meetapparatuur voor nodig. Om koffie te maken gebruiken we nu flessenwater, maar zo zal ons voorraadje flessenwater rap op zijn. Het flessenwater is in feite voor LM, om elke dag een fles mee te nemen naar het machien. Het water van het drinkpompje in de alleyway is ook te zout, vanwege die mislukte 35 ton. Die 35 ton mislukt zoet water wegpompen en gewoon herbeginnen is er op anker niet bij want er moet een gans systeem in werking gesteld worden en dat kost fuel (brandstof). Op anker is die procedure te kostelijk. En drinkwater bunkeren kost ook geld. Al denk ik dat capt GEO tegenover de rederij te schuchter was om het been stijf te houden.
Bij normaal verbruik (à 10 ton per dag) zouden we op 3,5 dagen van dat ondrinkbaar water vanaf zijn. Nu het water gerantsoeneerd is, zitten we er veel langer mee natuurlijk. De steward (Filipijnse bemanning) maakt koffie van blokken ijs. Gek zicht hoor: de klompen ijs liggen bovenop het deksel van de elektrische waterketel. zo sijpelt het smeltwater naar beneden en heeft hij (warm) drinkwater. En als het niet rap genoeg smelt? Met de haardroger er op zeker? Hoe het moet met de was zullen we wel te horen krijgen. Er zitten nog drie overalls in het machientje, gewassen maar niet gespoeld. Toen ik na het ontbijt met emmers, bakskes en flessen in de weer was hoorde ik op de radio iets aankondigen van "... allegro". JA?, dacht ik, zo allegro is dat hier anders niet hoor. "... ma non troppo" zegden ze er toen gauw achter. HA! dat trekt er al beter op.
In juni heeft het schip ook lang op anker gelegen en toen was het water ook gedurende weken gerantsoeneerd. Dat verklaart ineens een hoop dingen. Toen we aan boord kwamen vond ik dat de cabine er nogal kleverig uitzag. In feite zag heel de accommodatie er smoezelig uit, absoluut niet shipshape. Maar er is niks dat niet kan opgelost worden met een sterk zeepsop en bleekwater hè. Water en zeep/detergent, meer moet dat niet zijn. Bruine zeep, detergent en bleekwater hebben we genoeg, maar die bussen blijven voorlopig dicht : we hebben onvoldoende water! Voor de mensen aan boord was de rantsoenering al zo vanzelfsprekend geworden dat ze vergeten waren de vijf nieuwkomers (onder wie LM en mij) op de hoogte te brengen van de gang van zaken. 13h: Kermille, ik vanmorgen maar een kleine reserve water aanleggen ... er is water tussen 12h & 13h!
2001-07-22 ~ op anker Bozcaada, Turkije
Het 'abuus' is van 14 dagen vóór wij aan boord waren. Toen is er zout water in de voorraad zoet water geraakt (???) en zo is die 35 ton brak geworden. Toen wij op ma-16/07 aan boord kwamen, was een vorige voorraad nog in gebruik, een goede tank met écht zoet water. Wij wisten niet wat er op komst was want er was met het water niks aan de hand. Op di-17/07 werd de tank met het 'abuus'-water in gebruik genomen en hadden we het aan ons been. Sinds die dag gebruiken LM en ik enkel nog flessenwater om te drinken en om koffie te maken. Vijf dagen later, vanmorgen zo-22/07, werd ik wakker met een zout smaakje op mijn lippen en in mijn mond. Sindsdien is het maar erger geworden. Nu proef ik constant zout. Dat kan toch niet van het douchen komen? En soep eet ik al sinds dinsdag niet meer ... GEVONDEN! 'k Heb de etiketten eens gelezen : het komt van het Turks bruiswater. Merk Danone. 'k Wist geeneens dat die spuitwater op de markt hadden.
Wiki zegt : 'Groupe Danone is een Frans voedingsmiddelbedrijf, gespecialiseerd in zuivelproducten en yoghurt, flessenwater en medische voeding.'https://nl.wikipedia.org/wiki/Danone
Danone: 20mg natrium/L. 20mg (!!!) Dat is zeker speciaal voor warme landen waar de mensen hun minerale zouten uitzweten. Misschien ook voor mecaniciens die in warme wateren moeten werken op anker. Maar niet voor mensen die (zoals ik onder andere) in de airco leven en zittend werk leveren. Na zes dagen te zout spuitwater zit het tot in mijn vezels natuurlijk. 'k Heb mezelf zitten pekelen, levend. Vandaar die zoute smaak op mijn lippen en in mijn mond. LM heeft nergens last van. Nee, natuurlijk niet , zijn body is juist blij met die extra mineralen.
Het plat water hier aan boord : 5,8mg natrium/L. Dat trekt er al beter op. Wat nu? Zes dagen draineren met plat water zeker? Een dubbele dosis dan, om de natrium uit mijn lijf te jagen. 'k Ben direct een fles plat water gaan halen. Ze is al half leeg. IJskoud natuurlijk. Nu dat weer.
Efkes een vergelijking tussen het plat water (waar die flessen aan boord gekomen zijn weet ik niet) en het Turks spuitwater van Danone:
Chloor : 7,3 >< 7,46 mg/L Magnesium: 5,6 >< 29 mg/L Natrium : 5,8 >< 20 mg/L Calcium : 16 >< 400 mg/L
Vandaar die witte poeier in het waterbakske van ons koffiemachientje, dat is calcium ...
Nu vraag ik mij af waarom ik toen mee bruiswater dronk. En voorál, waarom wij onze ochtendkoffie in de cabine met bruiswater maakten? Misschien was er niet genoeg plat water meer?
2001-07-24 ~ op anker Bozcaada, Turkije
Goed nieuws: morgen is die mislukte lading water op en krijgen we weer betrouwbaar kraantjeswater. De rantsoenering blijft natuurlijk. En ik zal toch eerst de emmers laten vol lopen, om de leidingen te draineren hè.
|