Ruïnes van de tempel van Kom-Ombo, Opper-Egypte.
vertaling door pc
Deze ruïnes zijn fijn gelegen op een voorgebergte aan de oostelijke kant van de rivier, in een baai gevormd door een van de Nijl bocht naar het westen. In de rivier afdalen, waardoor de tempel gezien op de hoge oever boven het bezit is van een opvallende positie.
Er zijn overblijfselen van andere tempels hieronder, op de rand van de Nijl, maar de stroom die de bocht veegt al carrried uit, ook binnen onze eigen tijd, zal een aantal van deze interessante monumenten, en uiteindelijk alle verwijder ze door de ondermijning van de banken .
Van de grote tempel, is veel verborgen door uitgestrekte zandverstuivingen van de woestijn, maar er zijn enorme massa's van de ruïnes boven de dorre en herbless oppervlak dat hen omringt, geeft aan de scène een sombere karakter van de verlatenheid in overeenstemming met het verval van deze keer prachtige structuur.
De voorgevel in het westen, een uitzondering op het algemene aspect van de tempels op de Nijl, die bijna altijd het gezicht van de oost, het is ook een van de weinige op de oostelijke oever van de rivier. De Tempel remakable is voor een tweeledige karakter ', een eigenaardigheid, "zegt Wathen," geïllustreerd door een inscriptie. Een kolom in plaats van een tussenruimte bezette het centrum van de portiek, en de twee zijdelingse ingangen geleid tot een dubbele suite van innerlijke deuropeningen; de inscriptie vertelt dat de tempel was gewijd aan twee goden, de grote god, Aroeris Apollo, en de godheid van beschermgeesten Ombos.
"De gevel van de vijf zuilen is drieëntachtig meter breed, en de hele diepte van het gebouw ongeveer honderdtwintig meter. Boven de deur, aan weerszijden van de middelste kolom, op de kroonlijst van de enorme blokken die het hoofdgestel vorm, zijn de gevleugelde bol en slangen, en op het fries een dubbele rij van grote hiërogliefen.
De enorme omvang van de stenen van deze tempel heeft getroffen om de reiziger; "een aantal van de platen," zegt Wathen, "waarvan de vlakke plafonds waren samengesteld, zijn zevenentwintig meter lang," bijna zeven meter breed en vijf meter dik . Als deze massa's liegen over in opperste verwarring, stellen zij voor de query's, Door welke kracht waren ze hierheen vervoerd - opgericht - en ontheemden? In hun erectie een zonderlinge orde van inversie heerst: de grootste blokken zijn tewerkgesteld in de bovenbouw.
Elke zwakke plek op de kolom of kroonlijst is bedekt met hiërogliefen, en de tempel eenmaal boring op het oppervlak van de aantekeningen van haar eigen geschiedenis. De cartouche van Tothmes III. wordt gevonden ingeschreven hier, 1600 V.Chr.; Nog een aantal van de geleerde in de Egyptische oudheden zou de leeftijd te verlagen tot de Ptolemeïsche tijd, 1500 jaar later, waarschijnlijk misleid door toevoegingen maakte vervolgens naar de tempel. De figuur van Savak, de godheid van Ombos, die is vertegenwoordigd met het hoofd van een krokodil, merken dat deze beestachtige aanbidding was ooit hier gehouden, en het dier wordt vaak aangetroffen vertegenwoordigd in de hiërogliefen van de tempel.
Zelfs zo laat als de tijd van Domitianus, de inwoners van Ombos, die aanbeden de krokodil, vochten een wanhopige strijd ter ere van hun god met de mensen van Dendera, die de slang aanbeden. Juvenal, die in die periode in Egypte was, betrekking heeft, in de vijftiende Satire, dat deze laatste werden genadeloos overwinnaars.
"Op te stijgen naar de esplanade van de bovenste tempel, was ik meer dan ooit," zegt Roberts, "sloeg met haar schoonheid. Ik heb bekeken het van alle kanten, en elke leek nog mooier dan de andere. De portiek bestond oorspronkelijk uit van vijftien pijlers; dertien alleen staan. Die op de hoeken van de gevel zijn gedaald; hun hoofdsteden, zoals die van Apollinopolis, worden afgewisseld met de lotus en de handpalm.
Hier, net als in andere tempels, pogingen tot vernietiging door het vuur zijn evident, en zo vers, dat de kleur van de effecten ervan op de stenen is zo duidelijk als het pas gisteren gebeurd. De heiligdommen, want er zijn twee gevormd uit een kamer met een partitie, zijn zo gevuld met zand, dat het bijna ontoegankelijk.
Een enorme muur van bakstenen verbranden lijkt te hebben ingesloten het terrein van de tempel, en een paar huizen piepen boven het zand is het enige dat nu kan worden gezien van de eens zo trotse Ombos. Net als zijn rivaal, Dendera, het is nu verlaten. "
Wathen's Kunst en Antiquiteiten van Egypte. Wilkinson Egypte en Thebe. Dr Richardson's Travels. Roberts Journal.