Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Genieten en laten genieten van Kunst Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
20-04-2006
Pastelschilderij:Kleed en stoel: fase 6/deel 2
Vandaag ga ik iets meer schrijven over het kleed zelf. Zoals je op de foto kan zien is er een nieuwe laag geplaatst over de voorgaande lagen. Nu ik in de afwerkingsfase ben begin ik het geheel warmer van kleur te maken. Op welke manier doe ik dit aanbrengen van pastel. Ik ga en dat kun je op de foto zien verschillende stroken kleur aan brengen met de zijkant van een krijtje. Je ziet goed op de foto de stroken staan . Ik doe dit nu nog met een schuine streek omdat op deze manier nog alle mogelijkheden open blijven. Later ga ik de streken pastel aan brengen in de richtig dat ik het kleed of onderwerp wil zien evolueren. Als deze streken aangebracht zijn ga ik ze verder uitwerken en door elkaar wrijven. Op de foto zie je nu nog zeer goed hoe de streken aangebracht zijn bv links (met de donkere kleur) op het kleed. Hoe ik de plooien en kleurnuances verder uitwerk en aanbreng ga ik een volgende keer aan de hand van enkele foto's tonen. Morgen iets meer uitleg over de stoel.
Vandaag start ik met de beschrijving van de laatste werken aan dit schilderij. Dit wil niet zeggen dat het schilderij reeds klaar is. De afwerking begint nu pas en dat is meestal het meeste werk. In de eerste plaats zijn er nu nog enkel aanpassingen nodig aan de achtergrond maar deze ga ik niet meer uitvoerig bespreken. Het zullen nu de verschillende objecten op de voorgrond zijn die de meeste aandacht krijgen. In de eerste plaats ga ik starten met even iets verder te werken aan de stoel dit om te zien hoe ik de kleuren kan afstemmen op het geheel. Daarna zal er een laag kleur bijkomen op het kleed. Vervolgens zullen ook het hoedje en de schoenen eindelijk afgewerkt worden. Aan de hand van deze objecten zal ik kunnen uitmaken of het schilderij af is ja dan nee. Wat er reeds gedaan is aan het schidlerij wil ik morgen uitvoerig bespreken maar je kan toch reeds zien dat de kleuren een warmere tint hebben gekregen. Ook wil ik proberen een mooie lichtinval op het kleed te krijgen omdat dit object eigenlijk de oogtrekker moet worden maar dat wil ik de volgende dagen verder "belichten". Ik start vandaag met het schilderij zoals het zich op dit moment op mijn ezel staat in mijn atelier.
Ik heb vandaag reeds een foto van Bomi (in mijn gastenboek) gekregen die een nest merels in een van haar hangpotten met bloemen heeft weten grootbrengen. Ik heb de foto van moeder eend nog wat uitvergroot, een moeder, die elke avond heb ik kunnen constateren, enkele uren verdwijnt en dan haar nest afdekt met afgevallen blad en pluimen. Ik ga proberen hier ook enkele foto's van te maken. Ik wil ook niet te veel gaan rondneuzen op deze plaats om haar niet te verjagen en om onze "dikke jager matrone Poes 2" nog verder te alarmeren. Er is reeds iets wat zij niet normaal vindt, want we moeten 20 keren roepen en vroeger kwam ze reeds na 19 keren roepen naar binnen. Luisteren heeft onze poes altijd reeds goed gedaan. Eén zaak heeft onze poes nu reeds verdient we geven haar nog lekkerder eten zodat zij goed verzadigd buiten kan rond paraderen.
Ik heb een ontdekking gedaan in mijn tuin. Tijdens mijn eerste werkzaamheden na de winter en tevens om de tuin een mooiere aanblik te geven voor de Pasen heb ik een fantastische ontdekking gedaan. Op nog geen vijf meter achter mijn huis heb ik een nest gevonden met 6 eieren. Je kan denken dat het misschien de klokken van Rome geweest zijn die zich van dag vergist hebben, maar dat is niet het geval. Ik dacht meteen aan een eendennest. Waarom? Wel omdat mijn vrouw enige tijd geleden mij wist te vertellen dat er een eend op ons vijvertje zat. Ik vroeg toen al lachend wat voor een eend een fel gekleurde of een bruinachtige. Zij antwoorde een bruinachtige waarbij ik me de bedenking maakte dat het een wijfje van de wilden eenden moest geweest zijn .Gezien ik praktisch in het centrum van Bilzen woon zou je kunnen denken dat dit niet kan. Maar op ongeveer 50 a 70meter van bij mij vandaan loopt de Demer en op dit water zitten nogal eens wat wilden eenden. Ik heb het nest ongemoeid gelaten maar toch heb ik het in de gaten gehouden. En vanmorgen had ik geluk ik heb moeder eend kunnen betrappen op haar nest. Ik heb enkele foto's genomen en zij deed alsof ze me niet zag. Ik kan je verzekeren dat dit een heel appart gevoel geeft als je midden in de stad woont en dat moeder eend jouw tuintje met vijvertje uitzoekt om haar kroost te gaan groot brengen. Onze kleinzoon heeft er nog niets van gezien maar ik denk dat dit een feest gaat worden als hier jonge eendjes gaan uit komen. Alleen er is nog een punt waar we goed mee moeten oppassen dat is onze poes die misschien wel roet in het eten zou kunnen gooien. Maar daar zoeken we wel een oplossing voor. Hoe het verder afloopt met dit verhaal zal ik jullie zeker niet onthouden. Je mag aannemen dat wij alleszins alles zullen doen voor een Happy End.
IK WENS IEDERE BEZOEKER AAN BOMPA'S BLOG EEN ZALIG PASEN; EN NATUURLIJK HEEL VEEL PAASEITJES VAN DE KLOKKEN. EN VOOR ZIJ DIE ZO BRAAF ZIJN ALS IK, MISSCHIEN OOK WEL EEN MOOI SPEELGOEDJE VAN DE PAASHAAS.
Vandaag wil ik deze 5 de fase afsluiten met een samenstelling van foto's. In deze samenstelling kan je duidelijk zien waar er vooruitgang en mischien ook iets minder vooruitgang is gemaakt in het schilderij. Ook om de opbouw van het schilderij ite volgen kan dit een waardevol iets zijn. De foto toont de fases 1, 2, 4, en 5, respectievelijk van bij het begin van fase 1 tot het voorlopige eindresultaat van fase 5. Wat opvalt is mijns inziens dat de achtergrond redelijk gewijzigd is. Ook kan je zien dat de objecten op de voorgrond een aanpassing hebben ondergaan maar dat die aanpassing niet zo drastisch is als de achtergrond. Deze conclusie is natuurlijk voor de hand liggend omdat ik vooral getracht heb om de achtergrond in een stadium te brengen waarbij hij zo goed als klaar is op enkele kleine accenten na. Zelf denk ik dat ik redelijk goed gelukt ben in deze opzet en dat ik nu verder kan werken aan de objecten op de voorgrond.
Alvorens het volledig gefixeerde schilderij te tonen wil ik vandaag nog iets meer uitleg geven over de achtergrond. Ik heb nog niet gezegd hoe ik eigenlijk de nerven van het hout probeer weer te geven. Ik heb op dit speciale pastelpapier een redelijk dikke onderlaag van pastel gezet. Deze onderste laag was vrij donker en daaroverheen ben ik gaan werken met steeds lichtere pastelkleuren. De onderste laag heb ik ook gefixeerd en daardoor vast gezet op het pastelpapier. Om nu de nerven van de planken te gaan weergeven heb ik met een tandenstoker in de bovenste pastellagen groeven getekend die de houtnerven volgen. Op de plaats waar ik teken kras ik de lichtere bovenlaag weg en kom ik met de punt van de tandenstoker tot in de onderste maar gefixeerde pastellaag. Gezien deze laag donkerder van kleur is, tekenen de nerven zich duidelijker af in de lichtere bovenlaag. Als bijkomend voordeel met deze werkwijze krijg je door dit krassen een driedimensionalitiet op de koop toe. Gezien de nerven duidelijk dieper liggen ten opzichte van de bovenkant van de planken heb je een perfect driedimensioneel beeld. Ik wil hiermee aantonen dat schilderen een natuurlijk en innerlijk proces moet zijn. Het moet vanuit jezelf (van uit de buik) komen (waar heb ik dat nog gelezen?) maar toch dien je al je creativiteit en kennis aan te wenden om het schilderij een extra dimensie te geven. Sommigen noemen dat chirurgisch te werk gaan, ik noem dat goed nadenken op voorhand. Nadenken over dat wat je wil weergeven. Door middel van een creatief proces iets scheppen dat zo goed mogelijk JOUW (van de kunstenaar) zicht op de dingen weergeeft.
Eindelijk ben ik nog eens bezig met hetgeen ik het liefst doe namelijk schilderen. Ik wil vandaag nog iets schrijven over de vorderingen die er gemaakt zijn in het schilderij. Ik ben nog bezig geweest met de achtergrond verder af te werken maar en dat is nu stilaan tijd aan het worden ik heb ook gewerkt aan het kleed zelf. Alvorens iets meer uitleg te geven over het kleed wil ik er op wijzen dat ik het schilderijtje dat tegen de muur hangt afgewerkt heb . Ik denk dat er nu niet zo heel veel moet gebeuren aan dit object. Verder heb ik geprobeerd de houtstruktuur aan de planken mee te geven maar daar kom ik morgen op terug. Ik wil deze fase afsluiten omdat het geheel nu volledig klaar is om met de eindfase te beginnen. Alvorens ik begin met de eindfase wordt het gehele schilderij gefixeerd waardoor het pastel iets verdonkert van kleur maar het grote voordeel is dat het nu aanweige pastel op het schilderij weiniger door elkaar gewreven kan worden . Waardoor dat alle kleuren die je nu aanbrengt sprankelende kleuren lijken te zijn. Hierdoor krijgt het schilderij het specifieke en typische pastel effect. Morgen krijg je het met fixatief behandelde schilderij te zien en nog enkel woorden uitleg alvorens met de eindbewerking te beginnen.
Ik heb vandaag mijn 1200 ste gast mogen begroeten in mijn gastenboek. En wat ik zeer fijn vind is dat het Swatje de Weerman maar ook Swatje de wielerkenner is maar vooral Swatje de fijne mens. Ik heb het geluk gehad om Swatje iets beter te leren kennen via mail en ik moet zeggen dat het een kerel naar mijn hart is. Swatje ik heb nog geen prijs maar ik heb er een heel mooie in gedachten over .............. ja jij weet het wel he.
Hier zijn de verschillende fases en aangebrachte wijziging samengevoegd. Op het eerste gedeelte van de foto herken je het gewijzigde onderdeel. De tweede foto geeft het onderdeel weer in het schilderij in zijn huidige toestand. De laatste foto is het schilderij in zijn vorige fase.
Vandaag ga ik aan de hand van enkele foto's proberen duidelijk te maken hoe sommige onderdelen van het schilderij wijzigen. Als voorbeeld wil ik het kleine schilderijtje dat tegen de muur hangt nemen. Je kan zien dat het schilderijtje iets meer kleur gekregen heeft en dat het nu beter in het geheel past. Er moeten mijns inziens nog een paar dingen aangepast worden maar en daar moet ik mijzelf voor behoeden het mag ook niet te fel uit gewerkt worden omdat het anders te veel naar de voorgrond wordt verschoven. Ik moet bekennen dat ik ook niet meer zo gedetaïlleerd kan werken. dit is een van de gevolgen van de reuma. Mijn vingers zijn door de reuma stijver geworden en willen minder goed mee. Dus alles gaat niet meer zoals ik het zou willen maar dat zou iets beter worden in de zomer heeft men mij verzekerd. Dus we houden de moed erin. Als je de drie foto's bekijkt zie je op de eerste foto hoe het was in de vorige fase, in het midden zie je een uitvergroting met de verbetering ,en als laatste zie je het resultaat in het gehele schilderij. Tot slot wil ik vragen aan de bezoekers van mijn blog of deze samenstelling iets bijbrengt aan het didactische van mijn uitleg. Of het duidelijker is met deze foto's of ik het op een andere wijze misschien nog duidelijker kan maken (door andere schikking van de foto's bv). Ik kijk uit naar de reacties.
Vandaag wil ik zoals afgesproken door twee foto's het verschil en de vooruitgang aantonen die er gemaakt is. Op de eerste foto kan je zien dat de kleuren in de achtergrond nog minder helder zijn ook zijn op de tweede foto de venstertjes van de deur verder afgewerkt. Tevens is er begonnen met de kleuren van het kleed iets meer aan te zetten. Tenslotte kan je zien dat de kapstok een meer driedimensioneel beeld vertoont. Deze verschilllende zaken geven aan dat er nu niet meer gewerkt wordt aan een object van het schilderij maar dat ik nu werk over het ganse schilderij. Dit houdt in dat je de vooruitgang niet meer zo duidelijk ziet op een bepaalde plaats maar dat het schilderij in zijn geheel wordt opgewaardeerd. Het is dan ook de bedoeling dat ik in de toekomst er enkel delen uithaal om die te vergelijken met het gehele schilderij. De afzonderlijke delen worden nu steeds opnieuw met elkaar vergeleken en steeds opnieuw aangepast tot ze mijn goedkeuring wegdragen en passen in het geheel. Dit doe ik om een samenhangend geheel te verkrijgen van al deze losse ellementen. Doe je dit niet dan wordt je schilderij een foto van afzonderoijke dingen die met elkaar geen samenhang hebben. Het gedeelte dat hier voor een goede samenhang moet zorgen is de achtergrond aangevuld met een goed kleurgebruik en ondersteund door een goede compositie. De compositie is er nu is het de kunst om het kleurgebruik van de verschillende onderdelen op elkaar af te stellen. De vooruitgang zal ik nu proberen duidelijk de maken aan de hand van twee foto's. Morgen gaan we een kijkje nemen naar de vorderingen van de deur ten opzichte van het geheel. Tot slot wil ik aangeven dat de twee foto's die je ziet de eerste foto is de fase5/deel2 en de tweede foto is de fase5/deel 4 en ik denk dat er een redelijk verschil bestaat zeker wat kleur betreft tussen deze twee foto's.
Eindelijk na al de beslommeringen van de laatste dagen kunnen we weer volle bak (hoop ik) terug gaan werken aan ons dagelijks schrijfseltje. Ik moet bekennen dat ik me beter voel als ik mijn dagelijks schrijfseltje heb kunnen schrijven op mijn blog. Na een prachtige RvVlaanderen met een nog mooiere winnaar onze wereldkampioen Tom Boonen ben ik ook weer aan de slag gegaan met tekenen. Het is niet enorm goed vooruit gegeaan maar ik kan toch weer het een en ander schrijven. Op de foto kan je zien denk ik dat ik nog verder gewerkt heb aan de achtergrond en eigenlijk ben ik wat wat over het gehele schilderijgaan werken . Ik moet zeggen dat me dat meestal gebeurt als ik een tijdje niet meer gewerkt heb aan een schilderij.Ik zit nu momenteel in een fase dat het heel moeilijk is om te zeggen dat of dat ga ik afwerken enb dan zoek je waar er nog verschillende verbeteringen kunnen aangebracht worden. Ik heb in de eerste plaats verder gewerkt aan de deur en de ramen je kan zien dat er het een en ander aangepast is . Ook heb ik aan de kapstok zelf wat meer volume trachten te geven en ook aan het kleed zijn er hier en daar wat kleuren aangepast. Morgen ga ik aan de hand van twee verschillende fotos weer proberen aan te tonen waar er vooruitgang is geboekt in het schilderij.
Vandaag nog wat uitleg over de deur en het aanzetten van schaduwkleuren. Ik heb in de gaten gekregen dat er nog het een en ander dient bijgewerkt te worden alvorens het schilderij af is. Daarom ga ik vanaf morgen een tandje bijsteken om het schilderij verder af te werken. Vandaag wil ik nog een klein stukje van het schilderij tonen waar ik aan gewerkt heb. Op de foto zie je het bovenste gedeelte van de deur met zijn ruitjes en de glaslatten voor deze ruitjes. Ik ben bezig om deze latten iets meer uit te werken. Wat ik met de foto wil aantonen is dat je nu zeer duidelijk de bovenkant van de deur kan bekijken en goed kunt zien dat de kleur zachter is dan in de begin fase. Je kan een zweem van violet zien doorschemeren in het wit dat er reeds stond. Ook zie je dat de ruitjes van de deur een bepaalde schaduwkleur hebben gekregen (blauw gedeelte). Deze schaduw komt voort van een voorwerp dat zich weerspiegelt in deze venstertjes. Iets wat je duidelijk kunt zien is dat de deur lichtjes openstaat en dat zie je aan de schaduw die bovenaan in de deuropening aangebracht is. Tenslotte zie je ook dat ik een begin gemaakt heb met de glaslatjes te bewerken. Maar hier is duidelijk nog wat werk aan. Bijzonder de verlooplijnen van deze latjes zijn nog niet hoe het hoort volgens de perspectief wetten. Denk terug aan de schrijfsels over perspectief waarin beschreven is dat alle horizontale lijnen samenkomen op een punt in de ooghoogte en de lijnen boven deze ooghoogte lopen naar beneden, de lijnen onder ................... . Ik hoop morgen een stukje vooruit te kunnen werken zodat er wat meer overschot is om mijn stukjes te maken.
Ik ben de laatste dagen iets meer bezig geweest met de voorbereidingen van onze tentoonstelling voor het 25 jarig bestaan van onze kunstkring Alkanna. We gaan een boekje uitgeven ter gelegenheid van dit 25 jarig bestaan en in de voorbereidingen van deze jubileum uitgave kruipt redelijk wat werk. Als de tijd rijp is ga ik hierover wat meer uitwijden maar en voor vandaag wil ik afsluiten met te zeggen dat ik vanaf morgen weer volop kan werken aan mijn pastelschilderij. Het is namelijk zo dat ik moet voortmaken met dit werk omdat het kleed moet klaar zijn voor Pasen. Je kunt je afvragen waarom moet dat kleed klaar zijn voor Pasen? Wel om de eenvoudige reden Bomi wil dit kleed dragen met Pasen. En wie dit niet gelooft moet maar eens kijken rond die tijd.
Na enkele dagen van bezinning over de commentaren omtrent mijn blog heb ik besloten om alle dagen weer iets te schrijven over mijn geliefkoosde hobby. Ik wil hier nogmaals de bloggers bedanken die door hun grote aantal van steunbetuigingen mij een hart onder de riem hebben gestoken en met hun schrijfsels het tegendeel beweren dan de schrijver van....................... . Voor mij is deze zaak volledig gesloten. Vandaag wil ik de draad terug opnemen met het verder afwerken van de achtergrond. Ik heb reeds in de vorige delen beschreven hoe ik de achtergrond tot nu toe bewerkte maar vandaag wil ik iets verder gaan met een stukje van deze achtergrond namelijk de deur. De witte partij in de achtergrond (die grotendeels veroorzaakt werd door de deur) die mij nog al wat hard bleek te zijn ga ik verzachten met een nieuwe kleur namelijk grauviolet (violetgrijs) van Smincke. Ik heb deze kleur gekozen omdat zij toch nog licht van toon is maar ook een zweem van violet in zich heeft. En dit kleuronderdel spreekt mij aan omdat dit het koude grijs meer ophaalt naar een warmere toon. Als je nu goed op de foto kijkt dan zie je reeds, dat de harde witte kleur voor een stukje warmer geworden is door deze kleurkeuze. Bijzonder goed zie je het in de rechtsboven hoek waar de violetachtige kleur goed door komt. Morgen ga ik verder met de de tussenlatjes en de vensters van de deur zelf.
Verschillende van de lezers van mijn blog hebben mij een mailtje gestuurd waarin zij in niet mis te begrijpen woorden zeggen wat zij denken over "het vuuurpeleton" en over de tekst welke mijn blog behandelt. Om alle misverstannden uit de weg te ruimen en om die gladjanussen niet nog meer in hun kaart te spelen, geef ik hier hun verslag over mijn blog weer. Ik wil hier uitdrukkelijk bijzeggen dat ik niet verderaan de polemiek die men daar wenst op te voeren wil meedoen. Ik wil ook eerlijk vermelden dat ik me een hoedje schrok toen ik vandaag een mailtje kreeg van iemand die het verslag gelezen had en mij zeer duidellijk zei dat ik op het blog van het vuurpelton moestgaan kijken. Wel ik ben er in eerste instantie van verschoten. Zeker over het taalgebruik en de grote onwaarheden die men vertelde. Ik heb de heren en of dames van het vuurpelton op hun eigen site een antwoord gegegeven en ook mijn schrijfsel op hun blog wil ik hier bij weergeven. En voor alle twijfels weg te nemen zal ik beginnnen met het schrijfseltje waarmee het mijns inziens allemaal begon.
21-03-2006
De prettige bezoeker is weer langs geweest .
en heeft weer kwistig zijn punten rond gestrooit. Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken en zelf niets kent of is het zo'n kunstkenner dat hij / zij meent dat het geven van die punten mij zal doen stoppen. Mis poes daar vang je mij niet mee. Doe rustig verder we zullen er toch eens achterkomen welke onnozelaar zich van dit soort trukjes bedient. Met mijn allerbeste groeten: Pierre Vanstipelen
Ook de reacties die volgden op dit schrijfsel wil ik jullie niet onthouden:
22-03-2006
Paulie vertelt
Dat hebben ze mij ook al geflikt. Ik trek er mij niets van aan. Voor dergelijke baby's haal ik mijn snavel op. Gewoon negeren.
Beste Priet, ik zou er me niet meer in opwinden. Op mijn blog heb ik al menigmaal die lafbekken aangeklaagd. Hopeloos! Het zijn gewoon kinds gebleven volwassenen(?), gefrustreerde klungelaars, meer niet. Ik heb zo eens van enkele bloggers die me wilden boycotten, meer dan 300 stemmen gekregen. Wel te verstaan, negatieven stemmen. De mannetjes en vrouwtjes spelen waarschijnlijk graag met hun vingertjes. Nochtans zijn er gezelliger plaatsen om het vingertje aan 't werk te zetten. Ha,ha,ha, ..! Nog een gezellige dag verder.
Na de introductie en inpassing van ons nieuw kaderlid Debbie hebben we van de pelotonscommandant de opdracht gekregen terug over te gaan tot de orde van de dag. Onder protest een favoriete blogster die haar kandidatuur had gesteld is niet weerhouden gaan we vandaag over tot de ontleding van het blog Pastel- en andere tekeningen. De eigenaar ervan is een zekere Pierre en verdient in het dagelijkse leven de kost als ambtenaar. Zijn blog ondertekend hij met de naam Priet.
Wat opvalt bij het blog pastel- en andere tekeningen is de zakelijkheid waarmee Priet zijn onderwerpen behandeld. Met chirurgische precisie ontleed hij zijn schilderwerken: compositielijnen, achtergronden .. Waarschijnlijk allemaal wetenschappelijk verantwoord en onderbouwd wat ook blijkt uit de achtergrond van de blogeigenaar.
Over de waarde van het gepresenteerde kunnen we dus kort zijn: Men is voor het blog van de Priet of het laat je onverschillig. Persoonlijk houd ik van emotie in een presentatie: schilderen vanuit de buik, emotioneel en zonder veel nadenken maar dat is een persoonlijke interpretatie. In mijn bureel ten kantore van het Vuurpeloton wens ik dus geen prietschilderij aan de muur, neen ook niet gratis.
Dus van het blog als zodanig en van den duivel daar achter geen kwaad. Maar wat valt op in de bijhorende artikeltjes van de blogeigenaar? De heer Priet is een kunstenaar met verschrikkelijk lange tenen. Langer dan zijn schildersezel. Wat blijkt . Een bezoeker aan zijn blog die waarschijnlijk niet wild is van Priets ambachtelijke aanpak veroorloofde het zich om een 1 op 5 als stemmeke te geven. En het werd nog erger: s anderendaags was er zelfs eentje die een 2tje gaf op 5. Inderdaad een quotering waarmee men op de kunstacademie een jaartje dient over te doen. Dus voor de goede orde: Eén, hooguit twee bloggers vonden de kunst gedrocht en de uitleg van schilder Priet maar shit en dat hebben ze duidelijk gemaakt met een negatieve beoordeling. Een normaal functionerend mens zou daar zijn besluiten uittrekken en zich dubbel plooien om nog beter werk te leveren. Neem nu bijvoorbeeld die belg uit "la douce france" , die kreeg eens op een dag 300, ja, je leest goed meneer Priet, DRIEHONDERD nulletjes ingedrukt op een item. Hebt gij hem horen klagen? Wel ik ook niet, de man ging er gewoon nog wat harder tegen aan, dat was al! Zoniet de heer Priet; als een miskende Van Gogh, een in de grondgeboorde James Ensor, wordt hij een beetje chagrijnig en schrijft als volgt: Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken ..
Kijk, daar krijgen wij bij het vuurpeloton een klein beetje het schijt van. Als iemand, en in dit geval de heer Priet pretendeert dat hij iets van schilderen afkent dan moet hij leren accepteren dat er mensen zijn die zijn kennis in twijfel trekken. Dat heeft men hier gedaan en uitgedrukt in een mindere waardering. De eigenaar van het schildersblog Pastel- en andere tekeningen kan niet tegen kritiek en tegen een negatieve waardering. Dat past niet voor een leraar. Daarbij nog als de eerste de beste inquisiteur artikeltjes uit zijn gastenboek verwijderen is ook niet proper.
Het volstaat dus met te zeggen dat de heer Priet een technisch mooi blog heeft,waarschijnlijk een vrijetijdsschilder is met een hoge eigendunk en een missie om anderen de schilderkunst aan te leren maar ook als een medeburger en evennaaste die pissig wordt bij kritiek. Dat zou hij nog moeten afleren, alhoewel ik dan nog geen schilderij van zijn hand wens op te hangen in mijn living.
Hier onder staat mijn antwoord aan de heren en of dames van het vuurpeleton: .
26-03-2006
Beste dames en heren van het vuurpeleton
laat me toe even op jullie nonsens te reageren. In de eerste plaats wil ik jullie zeggen dat ik blij ben met jullie artikel. Ik denk dat het steeds de moeite is als er mensen denken dat ze iets moeten schrijven over iemand anders. In de tweede plaats zou ik jullie toch even willen terecht wijzen: wat de belg in "La Douce France" betreft vind ik het spijtig dat hij zoveel nullen heeft gekregen maar .....ik stel me daarbij één vraag hoe weten jullie dat, zeker als hij er nooit over klaagt of schrijft? Straffer nog dezelfde blogger heeft mij gevraagt om mijn teksten te mogen afdrukken en te gebruiken en noemt de heren of dames die zo te werk gaan (met nullen geven) lafbekken en met zulke woorden heb ik nooit over deze bloggers gesproken. Over het verwijderen van teksten van mijn blog zijn jullie slecht ingelicht. Er is nooit enige sprake geweest en dat zal ook nooit gebeuren dat er teksten verwijderd worden van mijn blog. Ik heb enkel aan Amor Fati gevraagt om zijn button aan te passen zodat die niet te groot meer is en alles overhoop haalt. Iets wat ook onmiddelijk gebeurd is. Tot slot beste heren en of dames dat jullie mijn blog bekritiseren is jullie volste recht en dat jullie geen schilderij willen is ook jullie volste recht maar dat jullie denken de waarheid in pacht te hebben is niet waar. Dat bewijzen de verschillende steunbetuigingen die ik mocht ontvangen omtrent mijn artikeltje. Dus als jullie je goesting hebben kunnen doen dat is fijn voor jullie. Ondanks alles wil ik niet als een verzuurde of een onnozelaar door het leven gaan. En zeker niet zonder mijn gedacht te mogen zeggen over mensen die zich anoniem opstellen. Iets wat jullie trouwens steeds opnieuw denken te moeten doen. Dus tot binnenkort op mijn blog. Geluid van water
Zij die iets meer willen weten over tekenen en schilderen in het algemeen en Pastelschilderen in het bijzonder, zijn altijd welkom op mijn Blog. Vriendelijke groeten Priet
26-03-2006 om 11:37 geschreven door priet
Tot slot zou ik aan de medeburgers van het vuurpeleton willen zeggen van goed uit te kijken met hun schrijfsels want ik ken iemand in Frankrijk, die ooit in een vorig leven, nog detectieve geweest is. Hem ga ik vragen om uit te zoeken wie of wat er schuil gaat achter de vitrine van uw blog. Want ik weet heel zeker dat dit een man is die integer en discreet zijn werk doet.
Vandaag wil ik eindelijk weer wat verder uitleg geven over de eindfase van dit schilderij. Zoals ik een paar dagen geleden reeds schreef ga ik vandaag nog iets meer uitleg geven over de achtergrond alvorens verder te werken aan het gehele schilderij en de voorgrond in het bijzonder. Je ziet duidelijk dat er meer structuur is gekomen in de achtergrond. Deze structuur kan iedereen interpreteren zoals hij wil. Je kan denken dat het een losse achtergrond is, waarmee ik bedoel dat het doeken of iets dergelijks kunnen zijn. Maar je kan op dit moment ook nog andere ideeën of inzichten hebben. Ik denk dat ik deze achtergrond ga behouden waarbij in het verder veloop van het schilderij nog enkele aanpassingen aan de achtergrond kunnen gebeuren . Deze aanpassingen zullen dan zeker in het teken staan van de ellementen op de voorgrond. Maar in hoofdzaak heb ik hier waarschijnlijk de achtergrond geplaatst die ook in het afgewerkte schilderij zal terug te vinden zijn. Over de kleuren die ik gebruikte kan ik nog enkele woorden uitleg geven. Je ziet dat er nu duidelijker gekozen is om een totaal andere kleur dan in het beginstadium. Door iets meer blauw aan te brengen in de linker beneden hoek krijgt dit gedeelte een meer in het oog vallende kleur maar ook een kleur die het geheel ten goede komt. Door dit toe te passen wordt ook de achtergrond iets levendiger. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat oker aan te brengen . Door deze kleur in beperkte mate op te nemen in de achtergrond probeer ik een binding te krijgen met het hoofdonderwerp, het kleed. Tevens zorgt de okerkleur er voor dat dit gedeelte van het schilderij iets warmer wordt van uitstraling en dat is tenslotte mijn doelstelling met deze aanpassing. Wel heb ik de indruk dat de lichtere partijen iets te hard overkomen. Om dit euvel te verhelpen ga ik in mijn volgende schildersessie iets meer aan de deur werken.. Maar en dat zal in het uiteindelijke resultaat moeten zichtbaar zijn dient er een duidelijk onderscheid te zijn tussen de lichtse en donkerste of schaduwpartijen. In mijn volgende bespreking iets meer uitleg over de deur en dit qua vorm en kleur.