Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    20-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarelle schilderij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandag gaan we weer een stap verder met het schilderij. Je kan goed zien op de foto dat er verschillende zaken bijgekomen zijn.
    In de eerste plaats is er gewerkt aan de achtergrond door de kleuren van de lucht iets meer op te lichten. Door dit te doen is het net of alles helderder wordt.
    Datzelfde heb ik gedaan met het middenstuk waarbij ik het water iets meer kleur heb gegeven waardoor de uitsparing van het witte papier nog helderder overkomt. En dan op de voorgrond kan je zien dat de boomstammen meer kleur hebben gekregen waardoor er dadelijk een licht en donker kant verschijnt op de boomstammen. Waardoor je ook direct de kant van de waar de zon (of het licht) komt kunt ontdekken. Ook kun je duidelijk zien dat er gewerkt is aan de boomkruinen. Het gebladerte dat in eerste instantie zeer luchtig aanwezig was heb ik verzwaard door meer kleur aan te brengen. Je kan duidelijk zien dat ook hier weer terdege rekening gehouden is met de lichtinval de kruinen zijn links lichter en luchtiger dan rechts.
    Tot slot wil ik je wijzen dat er ook enkele takken bijgetekend zijn die het gebladerte moeten vasthouden en ondersteunen.
    Als je de twee fases met elkaar vergelijkt dan zul je goed kunnen zien dat er reeds een duidelijke vooruitgang te bespeuren valt qua plasticiteit en kleur.
    Morgen wil ik je aan de hand van een detail aantonen dat het papier wel duidelijk zijn rol heeft bij het maken van een aquarelle.

    20-05-2006 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarelle: "landschap": fase 1;deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik iets meer uitleg geven over de opzet en de eerste aanbreng van kleuren bij deze aquarelle.
    Meestal begin ik met een vrij goede potloodtekening die ik fijn opzet waarna ik goed aangeef waar de plaatsen zijn die wit dienen te blijven. Je kan op twee manieren wit uitsparen een eerste methode is zo te schilderen dat je werkelijk geen kleur aanbrengt op de plaatsen die wit dienen te zijn dus om die plaatsen heen schilderen. Ofwel kan je een afdekvloeistof aanbrengen die verhinderd dat er kleur komt op die plaatsen. Natuurlijk is de eerste methode de moeilijkste omdat je bij die manier goed moet overleggen waar je de lichtste plaatsen wilt hebben.
    Je kan je afvragen waarom dient men het wit uit te sparen?
    Omdat aquarel een kleurstof is die men aanlengt met water en die in de meeste gevallen transparant (doorschijnend ) wordt aangebracht gaat men het wit van het papier als hoogste wit gebruiken. Zodoende dient men natuurlijk op de plekken waar men dat wit wil geen kleur aan te brengen. Er kan wel een witte kleur aangebracht worden maar deze kleur is dan dekkend en dat willen de meeste aquarellisten die nat in nat schilderen niet. Ikzelf vind dat indien je werkstuk beter wordt door het gebruik van dekwit je dit wel mag gebruiken .
    Zoals je op de foto kan zien zijn de kleuren in deze eerste fase zeer transparant opgezet. Dit heeft als voordeel dat je schilderij zeer open van structuur blijft en je de korrel van het papier zeer goed kunt laten meespelen. De kleuren intensiveren kan ik in de volgende fases nog altijd. Je kan ook op de foto zien dat in de achtergrond een gedeelte (onder aan de bergen) is uitgespaart (wit gelaten). Tevens kan je zien dat de boomstammen op de voorgrond aan de linkerzijde van de stammen voorzien zijn van een afdekvloeistof. 
    Morgen iets meer over het uitwerken van de verschillende onderdelen van deze aquarelle
    .

    19-05-2006 om 12:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    17-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel "Landschap met meer": fase 1:deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals reeds eerder afgesproken wil ik vandaag beginnen met een nieuw schilderij. Het gaat een aquarel worden omdat me iemand gevraagd heeft om een aquarel te schilderen. Ik moet bekennen ik aquarelleer niet zoveel, maar ik heb me nu voorgenomen om op onze  veertiendaagse werksessies bij onze club opnieuw te gaan aquarelleren.
    Vandaag wil ik u de eerste opzet laten zien en daarbij enkel kleine bedenkingen maken. Zoals je op de foto kan zien is het een vrij eenvoudig landschap met enkele bomen links op de voorgrond en in de verte aan de overzijde van een meer een klein dorpje dat tegen enkele berghellingen aanligt.
    Alvorens te beginnen met aquarelleren heb ik het papier" Schoeller-Hammer- 330gr middenkorrel" opgespannen. Wat betekend eigenlijk "opspannen" van papier en waarom doet men dat? 
    De werkwijze verloopt als volgt:
    - Men maakt het aquarelpapier volledig nat (volledige doordrenkt) en legt het op een stevige ondergrond (ik neem meestal een Mdf plaat van 6 mm).
     - Vervolgens plak ik het papier met speciale plakband voor aquarelpapier vast op het onderbord.
    - Daarna laat men het papier drogen.
    Wanneer het papier droog is en men begint met aquarelleren dan zal het papier niet meer opzwellen en gaan blazen. Door het op te spannen zal het steeds mooi glad blijven tijdens het schilderen. Op de foto kun je goed zien hoe het blad is opgespannen en dat het mooi vlak blijft tijdens het schilderen.
    Morgen iets meer over het opzetten van de aquarelle en het kleurgebruik.

    17-05-2006 om 11:14 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    15-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moederdag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik nog een foto van onze eendenfamilie toevoegen;
    Vanaf morgen begin ik met een nieuwe bespreking namelijk van een aquarelle die ik wil maken voor iemand.

    15-05-2006 om 14:20 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moederdag in de tuin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik moet zeggen we maken dit jaar een speciale moederdag mee. Gisteren berichtte ik reeds dat de eend die in onze tuin is komen broeden enkele jonge eendjes heeft. Wel het zijn er negen in totaal. Het is enorm vertederend als je ziet hoe moeder eend tewerk gaat om de jonge eendjes alles te leren . En als zij denkt dat er gevaar is dan geeft zij speciale niet mis te verstane kwaak geluidjes. Alles gaat zachtjes maar het een geluid is al dwingerder dan het andere. We zijn speciaal voeder gaan halen voor eenden en watervogels en je moet de kleintjes eens bezig zien in hun eetschotel. Onze poes is gisteren niet buiten geweest en is onrustig want zij voelt blijkbaar dat er iets speciaals is. Maar ja voor haar wordt het voorlopig huisarrest. Op de foto zie je moedereend die haar kroost de eerste zwemlessen geeft en hen leert hoe zij ook in het water op zoek moeten gaan naar voedsel.  

    14-05-2006 om 10:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    13-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwaakje de wilde eend in onze tuin.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisterenavond had ik reeds mijn vermoedens maar deze morgen toen ik rond 7 uur buiten kwam heb ik het met eigen ogen kunnen zien. Kwaakje de wilde eend die in onze tuin aan het broeden was heeft jonge eendjes.
    Hoeveel het er zijn heb ik niet kunnen vaststellen maar in elk geval meer dan één. Zo snel als ik een foto kan vastleggen zal ik uitvoerig commentaar geven bij dit prille geluk.Onze poes is op dit moment minder gelukkig want zij mag niet buiten. Hoelang we dit kunnen volhouden weet ik nog niet maar nu moet zij binnen blijven.

    13-05-2006 om 08:52 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    12-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afgewerkt schilderij "Interieur met Kleed en stoel";
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het schilderij voorstellen zoals het afgewerkt is en nu op de tentoonstelling voor de Alphons Wintersstichting te bezichtigen is.
    Door het glas dat voor het schilderij aanwezig is heb je steeds wat moeilijkheden om een pastelschilderij te fotograferen. Je mag geen flits gebruiken anders heb je kans op die hinderlijke weerkaatsing van de flits in het glas.
    De lijst is koperkleurig en heeft het uitzicht van metaal dat rond een lijst gewikkeld is. Het schilderij meet 85cm bij 70 cm en geeft mij als afgewerkt geheel een redelijke voldoening zowel wat de compositie betreft als oook het kleurgebruik en de uitwerking.
    De gedachte om van een banale foto een schilderij te maken met een verstilde uitdrukking is mijns inziens redelijk geslaagd. Als minpunt voor mezelf is dat ik iets meer de stofuitdrukking van het kleed had willen benadrukken. Maar door verschillende externe omstandigheden heb ik deze uitdaging anders ingevuld.
    Mijn volgend project is een aquarel van een landschap.

    12-05-2006 om 09:17 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    11-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuin 2006
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb in mijn blogomschrijving aangegeven dat mijn tweede passie tuinieren is. Vandaag wil ik een foto geven over het hoekje van mijn tuin dat er op dit moment het mooist uitziet. Het is gelegen aan de achterkant van mijn vijvertje en laat zien hoe de blauwe regen zijn trossen weelderig laat bewonderen; Tevens staan twee azalea's vol in bloei; Het is op deze plaats dat Kwaakje de wilde eend aan het broeden is. Toch vrees ik dat we geen jonge eendjes zullen zien want het is op dit moment al drie weken dat ze broedt.
    We hopen nog steeds op jonge eendjes al was het alleen maar om het gezicht van onze kleinzoon te zien als hij die donsbolletjes kon zien waggelen. Maar we geven de hoop nog niet op en laten de natuur zijn gang gaan, het kan dus nog al tijd. Intussen proberen we van het mooie weer en de bloeiende struiken en planten te genieten.

    11-05-2006 om 14:04 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1500 ste bezoeker in mijn gastenboek
    Het is reeds enkele dagen geleden maar ik kwam vanmorgen tot de vastelling dat ik meer dan 1500 bezoekers in mijn gastenboek heb. Dus ben ik snel gaan kijken wie eigenlijk mijn 1500ste bezoeker was.
    Op dinsdag 09/05/2006 was dat Ekenit. Zij is een van de trouwste bezoekers van mijn blog en haar wil ik dan ook bedanken voor de steeds optimistische boodschappen in mijn gastenboek.
     Bedankt Tineke

    11-05-2006 om 10:39 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    10-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Passe-partoutes bij een pastelschilderij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik enkel woorden uitleg geven bij het kiezen van een passe-partoute rond een pastel. Het is niet altijd evident om een goede passe-partoute te vinden om rond je tekening of schilderij te plaatsen. Er zijn pastellisten die steeds safe spelen en een nuetrale passepartoute uitzoeken en steeds dezelfde soort passe-partoutes rond hun pastels plaatsen. Dit doe ik niet omdat ik vind zals ik reeds zei dat je passe-partoute iets moet bijdragen aan je schilderij.
    Daarom probeer ik steeds een passe-partoute te vinden die de kleuren die ik gebruikte in het schilderij benaderd en daardoor als een krans rond je schilderij komt te zitten. Wanneer ik een schilderij goed vind en dit extra wil benadrukeekn dan kies ik meestal voor een dubbel passe-partoute waarbij ik volgende stelling voor ogen neem.
    Het eerste passe-partoute zal een contrasterende kleur hebben t.o.v. het schilderij en de tweede (die het meest zichtbaar is) zal in het kleurengamma van het schilderij liggen. Waarbij tenslotte de kleur van de lijst terug in het kleuren gamma van de eerste passe-partoute ligt.
    Ook voor de afmetingen heb ik door de tijd mijn eigen normen weten te vinden. Een van de regels die ik gebruik voor mijn schilderijen is dat ik de onderkant van het passe-partoute steeds een tweetal cm groter neem dan de overige drie zijden waarbij deze drie zijden even breed zijn. Je zou je kunnen afvragen waarom de onderkant iets hoger is dan de andere zijden? Wel dit is iets wat ik geleerd heb van een schrijnwerker die als hij een sierlijst op een stijldeur plaatste ook de onderkant steeds iets groter liet dan de overige zijden. De uitleg die hij daarover gaf was vrij eenvoudig maar zeker de moeite waard: namelijk wanneer je naar iets kijkt dat staat of hangt dan zul je steeds moeten zorgen dat er voldoende ondersteuning is met andere woorden je moet er voor zorgen dat je iets meer steun geeft omdat het menselijk brein dit vraagt. Doe je dat niet en maak je alle zijden even groot dan zal het net zijn of het onderste gedeelte smaller is. Ik had mijn bedenkingen bij zijn uitleg totdat ik zelf geconfronteerd werd met het maken van passepartoutes en daar kwam ik tot dezelfde vastelling als mij indertijd voorspeld was "het is mooier als de onderste zijde iets breder is".
    Morgen wil ik het volledige schilderij laten zien.

    10-05-2006 om 12:10 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    09-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerking van schilderij "Interieur met Kleed en Stoel"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In een van mijn vorige besprekingen heb ik reeds gezegd dat ik mijn schilderijen helemaal tot en met de lijst zelf afwerk. Een van de grote zaken die er moeten gebeuren bij een pastelschilderij is dat je er voor dient te zorgen dat je schilderij niet in aanraking komt met handen of glas. De reden hiervoor is nogal eenvoudig namelijk het pastel dat je met veel zorg aanggebracht hebt zou eventueel beschadigd kunnen raken.
    Om er nu voor te zorgen dat het pastel niet in aanraking komt met het glas dat het schilderij beschermt tegen handen en stof plaats ik een passe-partoute. In het geval van dit schilderij plaatste ik een dubbele passepartoute. De keuze van zulk passe-partoute is niet altijd even eenvoudig als het lijkt. Je dient er namelijk op te letten dat het passe- partoute een meerwaarde geeft aan je schilderij en je schilderij aantrekkelijker maakt. Het is tevens zo dat ik alle snijwerk en afmetingen van dit passe-partoute zelf doe en uitvoer. Op de foto zie je mij aan het werk bij het snijden van de laatste twee passe- partoutes die rond het schilderij zijn aangebracht.
    Morgen wil ik iets meer uitleg geven bij het snijden en de keuze van het passepartoute
    .

    09-05-2006 om 13:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht van evolutie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aan de hand van een aantal foto's een overzicht geven van het begin tot het eindevna dit schilderij.
    Op de eerste foto zie hoe hoe ik begonnen ben.
    Op de tweede foto zie je de eerste en de tweede fase .
    Op de derde foto zie je de derde en vierde fase.
    Op de vierde foto zie je de vijfde en zesde fase .
    En tenslotte op de laatste foto zie je het afgewerkt schilderij op het eide van de 7 fase.
    Je kan nu duidelijk zien dat het geheel steeds aangepast werd ten opzichte van de verschillende objecten. Dat dit proces verlopen is door steeds het een met het ander te vergelijken, zonder het algemeen beeld uit het oog te verliezen waardoor er een totaal beeld onstaat dat evenwichtig op mekaar afgesteld is. Wat men ook mag beweren over schilderen en tekenen voor mij betekend schilderen nog steeds datgene weergeven waaarvan ik vind dat het belangrijk genoeg is om weer gegeven te worden. En dit te doen op dusdanige wijze dat het eind resultaat mijn eigen zicht op de realiteit weergeeft. Dat dit eindresultaat verkregen wordt door een aantal processen en regels telt voor mij niet. Als het eindresultaat mij een goed gevoel geeft dan is het werk voor mij geslaagd wat ook een ander er van mag denken en of hij dat wel of niet tegen zijn behang wil. Want en dat is voor mij de essentie, zulke creaties zijn iets van je eigen persoonlijkheid en die dingen worden niet aan de eerste de beste afgestaan.

    08-05-2006 om 13:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7;deel7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het afgewerkte schilderij laten zien. Morgen wil ik door middel van een samenstelling van de verschillende fases alles nog eens overlopen en bespreken. Op de foto zie je het schilderij nog naakt . Dit wil zeggen dat er geen passe-partoute en nog geen lijst rond het werk zitten. Ook deze onderdelen van het gehele werk wil ik nog even aanhalen bij een volgende gelegenheid.

    07-05-2006 om 12:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    06-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7/deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik de afwerking tonen die er gebeurde met de stoel en het schilderijtje. In de eerste plaats kun je zien dat het schilderijtje opnieuw voorzien is van kleuren . De kleuren zijn nu helderder en spranklelend te noemen. Ook heb ik de lijst die rond het schilderijtje zit minder zwaar proberen te maken door de zwarte rand van de kader met andere kleuren te bewerken. Ik moet zeggen dat ook dit object weer, een meer dan gewone tijd in beslag heeft genomen. De oorzaak hiervoor kun je zoeken in het feit dat het zo klein is en dat ik toch een min of meer duidelijk tafereel wilde of  voorstelling wilde weergeven. Met pastel is dit niet zo evident om dit te verwezenlijken.
    Als je naar de stoel kijkt dan zie je dat ook hier de nodige aanpassingen gedaan zijn. In de eerste plaats heb ik geprobeerd dat de kleuren terug gaan spreken. Dit door ervoor te zorgen dat ze goed contrasteren maar ook samen een geheel vormen. Ten tweede heb ik trachten weer te geven dat op  verschillende plaatsen de afbladderende verf redelijk duidelijk naar voren komt. En ten derde heb ik enkele correcties aan het perspectief van de stoel uitgevooerd waardoor hij zeer geloofwaardig op het doek staat. Natuurlijk zijn ook hier weer de schaduwen die de stoel op de achterwand werpt van kapitaal belang voor de driedimensionaliteit van dit object. Deze schaduwen hebben de vorm van de stoel en doen hem als het ware een stuk naar voor komen. Door voor deze schaduwen niet uitsluitend zwart als kleur te kiezen maar een heel scala van kleuren mee te geven komt alles nog beter tot zijn recht. Je zou het mischien niet zo onmiddelijk zeggen maar er is bruin, donker- en lichtblauw, paars en een tikje gebrande sienna gebruikt om de kleur van de schaduw te benaderen.
    Morgen wil ik het totale afgewerkte schilderij bespreken en een kleine collage maken van hoe het begon tot aan zijn afwerking.
     

    06-05-2006 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7:deel5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag wil ik zoals afgesproken iets meer uitleg geven hoe ik de plooien  en de lichtval op het kleed heb gemaakt. Zoals ik reeds beschreven heb is het aanbrengen van contrasten en de daarmee gepaard gaande schaduwen en licht reflecties van uitzonderlijk belang om een object een driedimensionele uitstraling tegeven. Ook bij het maken van een stofuitdrukking zoals hier bij het kleed is dat van zeer groot belang. Als je nu op de foto kijkt dan zie je eigelijk de drie grote eigenschappen die je moet toepassen om een goede drapage te krijgen. In de eerste plaats is dat hou het eenvoudig. Ga niet onnodig veel plooien en vouwen weergeven want dan krijg je een onoverzichtelijk kluwen van lijnen en kleuren waarbij de toeschouwer wel eens het noorden zou kunnen verliezen. Tenzij je natuurlijk wilt dat er een meer onoverzichtelijk geheel ontstaat maar dat is in mijn geval niet van toepassing.
    Ten tweede creëer in dit geval de donkerste schaduwen of slagschaduwen en ga vanuit deze donkere vlakken werken naar de lichte vlakken. Dit doe ik meestal door de lichtere vlakken op dezelfde manier  op te zetten en de twee vlakken (donker en licht) zodanig in mekaar te werken tot je een goede tussentoon krijgt.
    Ten derde vanuit deze tussentoon werk ik dan weer aan de ene kant naar de donkerste slagschaduw en aan de andere kant naar de  hoogste lichtkant toe. Dit blijf ik net zolang herhalen tot ik tevreden ben over de verschillende tonen en tussentonen.
    Als laatste handeling verdonker ik dan meestal de slagschaduw met puur zwart daar waar de slagschaduw het object raakt. En hoog ik het lichtvlak op met wit daar waar de grootste lichtintensiteit op het object valt. Deze laatste twee bewerkingen worden zeer karig toegepast en op het allerlaatste moment. Op deze manier verkrijg ik dan een object dat naar mijn menig alles heeft wat het nodig heeft om geloofwaardig over te komen bij de toeschouwer.
    Morgen wil ik de stoel en het schilderijtje bespreken en daarna zullen we het afgewerkte schilderij nog een keer onder de loupe nemen.

    05-05-2006 om 14:02 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    04-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7/deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik de laatste hand aan de jurk beschrijven. Ik moet zeggen dat het heel wat tijd en werk gekost heeft om het onderwerp zo te krijgen als ik wilde. Door zoveel uren in het schilderen te stoppen en mijn inactiviteit door mijn operatie heb ik mijn blog bezoekers redelijk verwaarloosd en ben dan ook terecht een groot aantal plaatsen gezakt in de rangschikking (maar daar gaan we de komende weken weer terug wat werk proberen van te maken).
    Op de foto kan je zien dat ik een aantal zaken bijgewerkt heb waardoor de driedimensionalitiet van het kleed beter tot uiting komt. Ook heb ik door verschillende soorten pastelstreken structuur en vorm van het kleed proberen weer te geven . Ik heb de vorm redelijk gestilleerd dit om een overdaad aan plooien te vermijden en de vorm zoals hij nu is lijkt mij het beste overeen te komen met de structuur van het kleed zelf.
    Ik moet er bij vermelden dat het niet eenvoudig is om met pastel een zekere stof uitdrukking te bekomen. Je dient te zoeken om met een bepaalde pastelstreek een structuur weer te geven. Dit lukt niet van de eerste keer kan ik je zeggen.
    Hoe ik deze struktuur gemaakt heb en hoe ik de lichteffecten en plooien verkregen heb wil ik morgen dor middel van een uitvergroting van een stuk van het kleed duidelijker laten uitkomen.

    04-05-2006 om 11:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    03-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alphons Wintersprijs 2006
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ben ik mijn schilderij "Interieur met Kleed en Stoel" gaan binnenbrengen in het Cultureel Centrum van Dilsen. Vanaf vrijdag loopt daar namelijk de tentoonstelling voor de Teken - en Schilderwedstrijd voor amateurs. Deze wedstrijd is een van de voorselectiewedstrijden voor de Alphons Wintersprijs 2006. Op verschillende locaties in Belgisch- (één) en Nederlands Limburg (zes) dingen een 650 amateurkunstenaars naar deze tweejaarlijkse  prijs.
    In 2005 was ik één van de geselecteerden om deel te nemen aan de eindtentoonstelling in het Provinciehuis van Maastricht. Ik haalde met mijn toenmalig werk een pastel "Gevel in de Provence" een punten totaal van 43 op 50. In mijn ogen niet slecht wat dat betekende een dikke 8,5 op tien. Niet dat punten zo belangrijk zijn maar het geeft toch aan dat je goed bezig bent met je amateurschilderkunst als een 5 tal juryleden uit Belgisch en Nederlands Limburg je belonen met zo'n punten totaal. Ik viel niet in de eindprijzen maar kunnen tentoonstellen in het provinciehuis was voor mij al meer dan genoeg.
    Wat het dit jaar wordt weet ik nog niet  de uitslag krijgen we pas in september maar we hebben wel weer een tentoonstelling van kleine drie weken. Ik hoop dat mijn werk "Interieur met Kleed en Stoel " het evengoed doet als mijn vorig werk maar dat weet je natuurlijk nooit.
    Wat wel interessant is dat ik de beschrijving van het werk nog aan doen ben op mijn blog maar dat het afgewerkte schilderij reeds op de tentoonstelling te bezichtigen is van 5 tot en met 21 mei 2006.

    03-05-2006 om 18:34 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    02-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 7/deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag iets meer uitleg over de hoed en de schoenen die naar hun eindafwerking dienen gebracht te worden. In de eerste plaats wil ik er nog eens op wijzen dat deze voorwerpen zich meer op de voorgrond bevinden dan al het geen we tot nu besproken hebben.. Ik ben dan ook gaan proberen deze voorwerpen  beter van kleur te voorzien en ook de koord waar de schoenen mee aan de  kapstok hangen beter weer te geven. Het hoedje heb ik iets donkerder gemaakt omdat ik vind dat dit eigenlijk het minst op de voorgrond dient aanwezig te zijn. De schoenen daarentegen heb ik beter uitgewerkt en ook warmere kleuren gegeven. Door dit toe te passen krijg ik weer een verschil in niveau tussen deze objecten. Je geeft hierdoor letterlijk aan de schoenen een voorsprong naar de toeschouwer. In de eerste plaats doordat de ogen van de toeschouwer rapper enerzijds door de compositie en anderszijds door het gebruik van detail en kleur, naar de schoenen geleid worden.
    Om dit alles nog te versterken heb ik de koord waarmee de schoenen ophangen nog explicieter afgebeeld. Ook dit zorgt ervoor dat de schoenen iets meer aandacht trekken tov van het hoedje. Dus dit alles is een bewuste keuze dit om de aanwezige diagonale compositie lijn nog te versterken.
    Als ik naar de foto kijk zou ik bijna durven zeggen dat deze twee objecten op zichzelf reeds een stilleven vormen en zelfs voor een schilderijtje kunnen doorgaan
    Morgen ga ik iets meer over de afrwerking van de  jurk vertellen.

    02-05-2006 om 11:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    01-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase 7/deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het hebben over de afwerking van de deur die ik een nieuw uitzicht wil geven . Het is namelijk zo dat deze deur niet al te best overkwam tot nog toe. 
    Wat heb ik gedaan ? Ik heb de deur voor een groot gedeelte verwijderd en haar op nieuw bewerkt, waarbij ik dacht om de ruitjes geheel weg te werken. Maar dat lukte niet zoals ik gehoopt had en dus ben ik begonnen met alles opnieuw en volgens de perspectiefwetten uit te tekenen en in te kleuren. Nadat ik dat helemaal gedaan had heb ik de oorspronkelijke kleur terug opgezet.
    Voor de ruitjes heb ik gekozen om ze niet meer zo zwaar aan te zetten en voor het houtwerk ben ik gaan expreimenteren om er een houtnerf in aan te brengen. Door dit te doen krijgt de deur nu een verweerder uitzicht en lopen alle lijnen zoals ze behoren te lopen volgens alle wetten.
    Het geheel heeft nu een duidelijke meerwaarde gekregen en nu kan ik met een gerust gemoed verder werken aan de rest van de objecten.
    Je ziet dat je steeds moet bijschaven aan de verschillende onderdelen tot ze die uitstraling hebben die je wilt dat ze hebben.

    01-05-2006 om 14:04 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    30-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase7 Eindfase /deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik beginnen met de uitleg over het versterken van de schaduwpartijen dmv slagschaduw. Op de foto kan je duidelijk zien wat ik bedoel met het versterken van de schaduwen (slagschaduw)en ik neem nu de slagschaduwen van het kleed als voorbeeld.
    In de eerste plaats wil ik starten met te zeggen dat de regel "licht en schaduw bepalen hoe objecten eruitzien" van kapitaal belang is. Om licht en schaduw goed weer te geven moet je objecten leren bekijken door de ogen van een "kunstenaar". Dit wil eigenlijk eenvoudig weg zeggen je moet kijken naar de objecten en weergeven wat je ziet en niet wat je denkt dat je ziet. Licht en schaduw bestaat uit een aantal waarden die liggen tussen wit en zwart, en om de juiste waarden te kunnen tekenen moet je een aantal dingen kunnen zien zoals:
    - de lichtbron of de plaats waarvandaan het dominante licht komt. Het is deze lichtbron die elk aspect van je tekening bepaalt.
    - de schaduwen zijn de vlakken op een object die minder of geen licht vangen (deze schaduwen ga je beter terug vinden in het kleed en zullen nog uitgebreider aan bod komen).
    - de slagschaduw is het donkere gebied op een aangrenzend oppervlak waar het licht tegengehouden wordt door een solide object( dwz. ondoorschijnend bv de achtergrond of planken muu bekleding in het schilderij) 
    Nu dit laatste, de slagschaduw wil ik vandaag benadrukken.
    Ook is het van belang dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die je kan verkrijgen door contrast in je tekening of schilderij te brengen. Het is namelijk dat contrast (ik heb er reeds dikwijls op gewezen) die je schilderij een grotere driedimensionaliteit geven. Het is dan ook evident dat je door de waarden extremer te maken (licht- en donkerwaarden inplaats van middenwaarden) een hoogconstraterende tekening of schilderij afleverd.
    Met andere woorden als je een krachtige en dynamische tekening of schilderij wilt maken, moet je heel donkere schakeringen naast lichte vlakken aanbrengen.
    De essentie van het tekenen en schilderen bestaat er uit dat wanneer je te weinig contrast in waarden aanbrengt je tekeningen en of schilderijen er plat in plaats van driedimensionaal gaan uitzien. En indien je een speciale sfeer wilt creëren of een onderwerp er niet plat wil laten uitzien je best gebruik maakt van een hele reeks waarden. En geloof me al de rest en wetenschappelijke uitleg is larie en apekool. 
    Tot slot als je nu goed naar de foto kijkt zul je zien dat ik een aantal slagschaduwen versterkt en uitgebreid heb met als gevolg dat op die plaats de tekening reeds veel meer spreekt dan op de plaatsen waar ik dit nog niet heb toegepast (zie hiervoor de slagschaduw van het kleed tov de slagschaduw van de stoel die nog niet aangepakt is). 
    Morgen wil ik verdergaan met de deur die een drastische wijziging ondergaat.

    30-04-2006 om 14:06 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    leopold33
    blog.seniorennet.be/leopold
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tjenneke
    blog.seniorennet.be/tjennek
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    brigitta_vanwassenhove
    blog.seniorennet.be/brigitt


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!