Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    09-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerking van schilderij "Interieur met Kleed en Stoel"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In een van mijn vorige besprekingen heb ik reeds gezegd dat ik mijn schilderijen helemaal tot en met de lijst zelf afwerk. Een van de grote zaken die er moeten gebeuren bij een pastelschilderij is dat je er voor dient te zorgen dat je schilderij niet in aanraking komt met handen of glas. De reden hiervoor is nogal eenvoudig namelijk het pastel dat je met veel zorg aanggebracht hebt zou eventueel beschadigd kunnen raken.
    Om er nu voor te zorgen dat het pastel niet in aanraking komt met het glas dat het schilderij beschermt tegen handen en stof plaats ik een passe-partoute. In het geval van dit schilderij plaatste ik een dubbele passepartoute. De keuze van zulk passe-partoute is niet altijd even eenvoudig als het lijkt. Je dient er namelijk op te letten dat het passe- partoute een meerwaarde geeft aan je schilderij en je schilderij aantrekkelijker maakt. Het is tevens zo dat ik alle snijwerk en afmetingen van dit passe-partoute zelf doe en uitvoer. Op de foto zie je mij aan het werk bij het snijden van de laatste twee passe- partoutes die rond het schilderij zijn aangebracht.
    Morgen wil ik iets meer uitleg geven bij het snijden en de keuze van het passepartoute
    .

    09-05-2006 om 13:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht van evolutie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aan de hand van een aantal foto's een overzicht geven van het begin tot het eindevna dit schilderij.
    Op de eerste foto zie hoe hoe ik begonnen ben.
    Op de tweede foto zie je de eerste en de tweede fase .
    Op de derde foto zie je de derde en vierde fase.
    Op de vierde foto zie je de vijfde en zesde fase .
    En tenslotte op de laatste foto zie je het afgewerkt schilderij op het eide van de 7 fase.
    Je kan nu duidelijk zien dat het geheel steeds aangepast werd ten opzichte van de verschillende objecten. Dat dit proces verlopen is door steeds het een met het ander te vergelijken, zonder het algemeen beeld uit het oog te verliezen waardoor er een totaal beeld onstaat dat evenwichtig op mekaar afgesteld is. Wat men ook mag beweren over schilderen en tekenen voor mij betekend schilderen nog steeds datgene weergeven waaarvan ik vind dat het belangrijk genoeg is om weer gegeven te worden. En dit te doen op dusdanige wijze dat het eind resultaat mijn eigen zicht op de realiteit weergeeft. Dat dit eindresultaat verkregen wordt door een aantal processen en regels telt voor mij niet. Als het eindresultaat mij een goed gevoel geeft dan is het werk voor mij geslaagd wat ook een ander er van mag denken en of hij dat wel of niet tegen zijn behang wil. Want en dat is voor mij de essentie, zulke creaties zijn iets van je eigen persoonlijkheid en die dingen worden niet aan de eerste de beste afgestaan.

    08-05-2006 om 13:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7;deel7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het afgewerkte schilderij laten zien. Morgen wil ik door middel van een samenstelling van de verschillende fases alles nog eens overlopen en bespreken. Op de foto zie je het schilderij nog naakt . Dit wil zeggen dat er geen passe-partoute en nog geen lijst rond het werk zitten. Ook deze onderdelen van het gehele werk wil ik nog even aanhalen bij een volgende gelegenheid.

    07-05-2006 om 12:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    06-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7/deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik de afwerking tonen die er gebeurde met de stoel en het schilderijtje. In de eerste plaats kun je zien dat het schilderijtje opnieuw voorzien is van kleuren . De kleuren zijn nu helderder en spranklelend te noemen. Ook heb ik de lijst die rond het schilderijtje zit minder zwaar proberen te maken door de zwarte rand van de kader met andere kleuren te bewerken. Ik moet zeggen dat ook dit object weer, een meer dan gewone tijd in beslag heeft genomen. De oorzaak hiervoor kun je zoeken in het feit dat het zo klein is en dat ik toch een min of meer duidelijk tafereel wilde of  voorstelling wilde weergeven. Met pastel is dit niet zo evident om dit te verwezenlijken.
    Als je naar de stoel kijkt dan zie je dat ook hier de nodige aanpassingen gedaan zijn. In de eerste plaats heb ik geprobeerd dat de kleuren terug gaan spreken. Dit door ervoor te zorgen dat ze goed contrasteren maar ook samen een geheel vormen. Ten tweede heb ik trachten weer te geven dat op  verschillende plaatsen de afbladderende verf redelijk duidelijk naar voren komt. En ten derde heb ik enkele correcties aan het perspectief van de stoel uitgevooerd waardoor hij zeer geloofwaardig op het doek staat. Natuurlijk zijn ook hier weer de schaduwen die de stoel op de achterwand werpt van kapitaal belang voor de driedimensionaliteit van dit object. Deze schaduwen hebben de vorm van de stoel en doen hem als het ware een stuk naar voor komen. Door voor deze schaduwen niet uitsluitend zwart als kleur te kiezen maar een heel scala van kleuren mee te geven komt alles nog beter tot zijn recht. Je zou het mischien niet zo onmiddelijk zeggen maar er is bruin, donker- en lichtblauw, paars en een tikje gebrande sienna gebruikt om de kleur van de schaduw te benaderen.
    Morgen wil ik het totale afgewerkte schilderij bespreken en een kleine collage maken van hoe het begon tot aan zijn afwerking.
     

    06-05-2006 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7:deel5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag wil ik zoals afgesproken iets meer uitleg geven hoe ik de plooien  en de lichtval op het kleed heb gemaakt. Zoals ik reeds beschreven heb is het aanbrengen van contrasten en de daarmee gepaard gaande schaduwen en licht reflecties van uitzonderlijk belang om een object een driedimensionele uitstraling tegeven. Ook bij het maken van een stofuitdrukking zoals hier bij het kleed is dat van zeer groot belang. Als je nu op de foto kijkt dan zie je eigelijk de drie grote eigenschappen die je moet toepassen om een goede drapage te krijgen. In de eerste plaats is dat hou het eenvoudig. Ga niet onnodig veel plooien en vouwen weergeven want dan krijg je een onoverzichtelijk kluwen van lijnen en kleuren waarbij de toeschouwer wel eens het noorden zou kunnen verliezen. Tenzij je natuurlijk wilt dat er een meer onoverzichtelijk geheel ontstaat maar dat is in mijn geval niet van toepassing.
    Ten tweede creëer in dit geval de donkerste schaduwen of slagschaduwen en ga vanuit deze donkere vlakken werken naar de lichte vlakken. Dit doe ik meestal door de lichtere vlakken op dezelfde manier  op te zetten en de twee vlakken (donker en licht) zodanig in mekaar te werken tot je een goede tussentoon krijgt.
    Ten derde vanuit deze tussentoon werk ik dan weer aan de ene kant naar de donkerste slagschaduw en aan de andere kant naar de  hoogste lichtkant toe. Dit blijf ik net zolang herhalen tot ik tevreden ben over de verschillende tonen en tussentonen.
    Als laatste handeling verdonker ik dan meestal de slagschaduw met puur zwart daar waar de slagschaduw het object raakt. En hoog ik het lichtvlak op met wit daar waar de grootste lichtintensiteit op het object valt. Deze laatste twee bewerkingen worden zeer karig toegepast en op het allerlaatste moment. Op deze manier verkrijg ik dan een object dat naar mijn menig alles heeft wat het nodig heeft om geloofwaardig over te komen bij de toeschouwer.
    Morgen wil ik de stoel en het schilderijtje bespreken en daarna zullen we het afgewerkte schilderij nog een keer onder de loupe nemen.

    05-05-2006 om 14:02 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    04-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel: fase7/deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik de laatste hand aan de jurk beschrijven. Ik moet zeggen dat het heel wat tijd en werk gekost heeft om het onderwerp zo te krijgen als ik wilde. Door zoveel uren in het schilderen te stoppen en mijn inactiviteit door mijn operatie heb ik mijn blog bezoekers redelijk verwaarloosd en ben dan ook terecht een groot aantal plaatsen gezakt in de rangschikking (maar daar gaan we de komende weken weer terug wat werk proberen van te maken).
    Op de foto kan je zien dat ik een aantal zaken bijgewerkt heb waardoor de driedimensionalitiet van het kleed beter tot uiting komt. Ook heb ik door verschillende soorten pastelstreken structuur en vorm van het kleed proberen weer te geven . Ik heb de vorm redelijk gestilleerd dit om een overdaad aan plooien te vermijden en de vorm zoals hij nu is lijkt mij het beste overeen te komen met de structuur van het kleed zelf.
    Ik moet er bij vermelden dat het niet eenvoudig is om met pastel een zekere stof uitdrukking te bekomen. Je dient te zoeken om met een bepaalde pastelstreek een structuur weer te geven. Dit lukt niet van de eerste keer kan ik je zeggen.
    Hoe ik deze struktuur gemaakt heb en hoe ik de lichteffecten en plooien verkregen heb wil ik morgen dor middel van een uitvergroting van een stuk van het kleed duidelijker laten uitkomen.

    04-05-2006 om 11:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    03-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alphons Wintersprijs 2006
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ben ik mijn schilderij "Interieur met Kleed en Stoel" gaan binnenbrengen in het Cultureel Centrum van Dilsen. Vanaf vrijdag loopt daar namelijk de tentoonstelling voor de Teken - en Schilderwedstrijd voor amateurs. Deze wedstrijd is een van de voorselectiewedstrijden voor de Alphons Wintersprijs 2006. Op verschillende locaties in Belgisch- (één) en Nederlands Limburg (zes) dingen een 650 amateurkunstenaars naar deze tweejaarlijkse  prijs.
    In 2005 was ik één van de geselecteerden om deel te nemen aan de eindtentoonstelling in het Provinciehuis van Maastricht. Ik haalde met mijn toenmalig werk een pastel "Gevel in de Provence" een punten totaal van 43 op 50. In mijn ogen niet slecht wat dat betekende een dikke 8,5 op tien. Niet dat punten zo belangrijk zijn maar het geeft toch aan dat je goed bezig bent met je amateurschilderkunst als een 5 tal juryleden uit Belgisch en Nederlands Limburg je belonen met zo'n punten totaal. Ik viel niet in de eindprijzen maar kunnen tentoonstellen in het provinciehuis was voor mij al meer dan genoeg.
    Wat het dit jaar wordt weet ik nog niet  de uitslag krijgen we pas in september maar we hebben wel weer een tentoonstelling van kleine drie weken. Ik hoop dat mijn werk "Interieur met Kleed en Stoel " het evengoed doet als mijn vorig werk maar dat weet je natuurlijk nooit.
    Wat wel interessant is dat ik de beschrijving van het werk nog aan doen ben op mijn blog maar dat het afgewerkte schilderij reeds op de tentoonstelling te bezichtigen is van 5 tot en met 21 mei 2006.

    03-05-2006 om 18:34 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    02-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel:fase 7/deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag iets meer uitleg over de hoed en de schoenen die naar hun eindafwerking dienen gebracht te worden. In de eerste plaats wil ik er nog eens op wijzen dat deze voorwerpen zich meer op de voorgrond bevinden dan al het geen we tot nu besproken hebben.. Ik ben dan ook gaan proberen deze voorwerpen  beter van kleur te voorzien en ook de koord waar de schoenen mee aan de  kapstok hangen beter weer te geven. Het hoedje heb ik iets donkerder gemaakt omdat ik vind dat dit eigenlijk het minst op de voorgrond dient aanwezig te zijn. De schoenen daarentegen heb ik beter uitgewerkt en ook warmere kleuren gegeven. Door dit toe te passen krijg ik weer een verschil in niveau tussen deze objecten. Je geeft hierdoor letterlijk aan de schoenen een voorsprong naar de toeschouwer. In de eerste plaats doordat de ogen van de toeschouwer rapper enerzijds door de compositie en anderszijds door het gebruik van detail en kleur, naar de schoenen geleid worden.
    Om dit alles nog te versterken heb ik de koord waarmee de schoenen ophangen nog explicieter afgebeeld. Ook dit zorgt ervoor dat de schoenen iets meer aandacht trekken tov van het hoedje. Dus dit alles is een bewuste keuze dit om de aanwezige diagonale compositie lijn nog te versterken.
    Als ik naar de foto kijk zou ik bijna durven zeggen dat deze twee objecten op zichzelf reeds een stilleven vormen en zelfs voor een schilderijtje kunnen doorgaan
    Morgen ga ik iets meer over de afrwerking van de  jurk vertellen.

    02-05-2006 om 11:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    01-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase 7/deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het hebben over de afwerking van de deur die ik een nieuw uitzicht wil geven . Het is namelijk zo dat deze deur niet al te best overkwam tot nog toe. 
    Wat heb ik gedaan ? Ik heb de deur voor een groot gedeelte verwijderd en haar op nieuw bewerkt, waarbij ik dacht om de ruitjes geheel weg te werken. Maar dat lukte niet zoals ik gehoopt had en dus ben ik begonnen met alles opnieuw en volgens de perspectiefwetten uit te tekenen en in te kleuren. Nadat ik dat helemaal gedaan had heb ik de oorspronkelijke kleur terug opgezet.
    Voor de ruitjes heb ik gekozen om ze niet meer zo zwaar aan te zetten en voor het houtwerk ben ik gaan expreimenteren om er een houtnerf in aan te brengen. Door dit te doen krijgt de deur nu een verweerder uitzicht en lopen alle lijnen zoals ze behoren te lopen volgens alle wetten.
    Het geheel heeft nu een duidelijke meerwaarde gekregen en nu kan ik met een gerust gemoed verder werken aan de rest van de objecten.
    Je ziet dat je steeds moet bijschaven aan de verschillende onderdelen tot ze die uitstraling hebben die je wilt dat ze hebben.

    01-05-2006 om 14:04 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    30-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase7 Eindfase /deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik beginnen met de uitleg over het versterken van de schaduwpartijen dmv slagschaduw. Op de foto kan je duidelijk zien wat ik bedoel met het versterken van de schaduwen (slagschaduw)en ik neem nu de slagschaduwen van het kleed als voorbeeld.
    In de eerste plaats wil ik starten met te zeggen dat de regel "licht en schaduw bepalen hoe objecten eruitzien" van kapitaal belang is. Om licht en schaduw goed weer te geven moet je objecten leren bekijken door de ogen van een "kunstenaar". Dit wil eigenlijk eenvoudig weg zeggen je moet kijken naar de objecten en weergeven wat je ziet en niet wat je denkt dat je ziet. Licht en schaduw bestaat uit een aantal waarden die liggen tussen wit en zwart, en om de juiste waarden te kunnen tekenen moet je een aantal dingen kunnen zien zoals:
    - de lichtbron of de plaats waarvandaan het dominante licht komt. Het is deze lichtbron die elk aspect van je tekening bepaalt.
    - de schaduwen zijn de vlakken op een object die minder of geen licht vangen (deze schaduwen ga je beter terug vinden in het kleed en zullen nog uitgebreider aan bod komen).
    - de slagschaduw is het donkere gebied op een aangrenzend oppervlak waar het licht tegengehouden wordt door een solide object( dwz. ondoorschijnend bv de achtergrond of planken muu bekleding in het schilderij) 
    Nu dit laatste, de slagschaduw wil ik vandaag benadrukken.
    Ook is het van belang dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die je kan verkrijgen door contrast in je tekening of schilderij te brengen. Het is namelijk dat contrast (ik heb er reeds dikwijls op gewezen) die je schilderij een grotere driedimensionaliteit geven. Het is dan ook evident dat je door de waarden extremer te maken (licht- en donkerwaarden inplaats van middenwaarden) een hoogconstraterende tekening of schilderij afleverd.
    Met andere woorden als je een krachtige en dynamische tekening of schilderij wilt maken, moet je heel donkere schakeringen naast lichte vlakken aanbrengen.
    De essentie van het tekenen en schilderen bestaat er uit dat wanneer je te weinig contrast in waarden aanbrengt je tekeningen en of schilderijen er plat in plaats van driedimensionaal gaan uitzien. En indien je een speciale sfeer wilt creëren of een onderwerp er niet plat wil laten uitzien je best gebruik maakt van een hele reeks waarden. En geloof me al de rest en wetenschappelijke uitleg is larie en apekool. 
    Tot slot als je nu goed naar de foto kijkt zul je zien dat ik een aantal slagschaduwen versterkt en uitgebreid heb met als gevolg dat op die plaats de tekening reeds veel meer spreekt dan op de plaatsen waar ik dit nog niet heb toegepast (zie hiervoor de slagschaduw van het kleed tov de slagschaduw van de stoel die nog niet aangepakt is). 
    Morgen wil ik verdergaan met de deur die een drastische wijziging ondergaat.

    30-04-2006 om 14:06 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    29-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel; Fase 7/ Eindfase
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf vandaag start ik met de eindfase van het schilderij. Het wordt nu stilaan tijd om over te gaan tot de definitieve keuzes voor de objecten zodat zij een afgewerkt  geheel gaan vormen.
    Zoals steeds ga ik in verschillende delen het schilderij overlopen en de verschillende keuzes maken die er nog nodig zijn om tot een sluitend geheel te komen. Zo kan het zijn dat er nogal wat drastische keuzes zullen moeten gemaakt worden. Keuzes die misschien wel enkele drastische wijzigingen inhoueden en die ik ik nu reeds voor ogen heb maar die ik zal bespreken op het moment dat ik er voor kies om ze door te voeren en als ik er aan bezig ben.
    Op de foto kan je zien dat ik start met een schilderij dat voor 3/4 af is maar waar nu de eindbewerking moet plaatsvinden. De verschillende delen die ik nog wil bespreken gaan de volgende zijn:
    - deel 1: versterken van schaduw en achtergrond
    - deel 2: uitwerken van deur, schilderijtje en kapstok
    - deel 3: afwerken hoed en schoenen
    - deel 4: uitwerken van kleed met plooien en structuur
    - deel 5: afwerken stoel
    - deel 6: alles nog eens overlopen.
    Tot slot wil ik dan nog enkele woorden uitleg geven over het kiezen en snijden van de passepartoutes en lijst. En als laatste beeld een foto van het afgewerkte schilderij
    Aan de hand van dit overzicht kan je zien dat er nog enkel dagen hard gewerkt moet worden maar dan kunnen we al dan niet tevreden terugblikken op een afgewerkt stukje "kunst?".

    29-04-2006 om 12:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    27-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase 6/deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik het schilderij laten zien in het stadium waarin het nu verkeerd. Door omstandigheden ben ik enkel dagen achterop geraakt (ziekenhuis opname met ingreep) maar vanaf vandaag kan ik toch weer enkele zaken schrijven.
    Als je op de foto kijkt dan zie je dat alles steeds meer en meer op elkaar afgesteld raakt. Het is natuurlijk niet meer dan normaal zul je denken maar het is mij ook al gebeurd dat ik met een bepaalde handeling een minder goed resultaat verkreeg dan het vorige stadium.
    Wat ga ik nu nog doen:
    - het kleed gaat in de volgende fase naar zijn afwerking gaan dat wil zeggen definitieve kleur en plooien val
    - de stoel moet nog enkel aanpassingen krijgen om zijn driedimensionaliteit nog iets meer te benadrukken.
    - de schoenen en het hoedje moeten ook verder afgewerkt wroden zodat zij iets meer gaan aanspreken.
    - en tot slot zal er gekeken worden of alles werkelijk een geheel vormt.
    Zoals je ziet, er is nog wat werk aan de winkel maar ik ga proberen dit nu snel af te werken want ik verlang ernaar om iets nieuws uit te proberen. En het gaat werkelijk iets nieuws zijn . Want ik ga pastelleren op doek iets wat ik tot nu toe nog nooit gedaan heb.

    27-04-2006 om 15:54 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    24-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase 6/deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik iets meer uitwijden over de schoenen. Ook hier wil ik door een samenvoeging van foto's duidelijk maken dat er wel degelijk een vooruitgang is in dit object.
    Op de eerste foto zie je hoe de foto eruitzag waar ik mee begonnen ben. Wat hier van belang is dat dit object tesamen met de hoed niet voorkwamen op de foto die ik had. Ik heb dit gedeelte er dus bijgemaakt rekening houdende met het geheel. Dit is niet zo eenvoudig gezien je ook de werkelijke grootte van je object dient aan te passen op de overige objecten op het schilderij. Herrinner je dat ik de hoed heb moeten aanpassen omdat deze mij te klein leek ten opzichte van al de andere atributen die op het doek aanwezig waren.
    Op de volgende foto die genomen is in ffase één van het schilderij zie je weer hoe de schoenen ingetekend waren bij het begin van het schilderij. Ook bij dit object is het duidelijk te zien dat ik tot in de details aangeef waar wat moet komen zoals bv de schaduw die ik moest verzinnen. Maar die weol een juiste vorm moest krijgen om alles achteraf geloofwaardig te maken.
    Op de volgende foto zie je hoe er reeds een eerste basiskleur gezet is op de schoenen. Ik heb in deze fase ervoor gezorgt dat de grote kleurvlakken aanwezig zijn. Maar ook heb ik er naar gestreefd om de vorm en de juiste positie van dit object zo juist mogelijk weer te geven. Ook de schaduwpartijen zijn hier duidelijk aangegeven.
    Als laatste foto zie je de schoenen zoals ze nu zijn op het schilderij. Je kan hier ook weer duidelijk zien dat er meer kleur aanwezig is . Deze kleuren zijn intenser en warmer van gloed.als de vorgaande fase. Ook hier is er nog het een en ander te verbeteren maar dat beschrijven we een volgende maal.
    Morgen kom ik met het kleed en de vooruitgang die er geboekt is van af het begin tot nu.

    24-04-2006 om 12:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    23-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase6/deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aan de hand van een drietal foto's de eveolutie laten zien die de stoel nu reeds ondergaan heeft in het schilderen over deze 6 fases.
    Op de eerste foto zie je de stoel toen hij in de eerste fase getekend was. Hierin kan je goed de vorm en de verschillende onderdelen herkennen maar ook had ik toen reeds de schaduw getekend waardoor je zag dat de stoel voor de wand stond. Je kan zeggen dat dit normaal is maar ik kan je verzekeren dat wannneer je de schaduw partij niet goed opzet je niet die driedimensionalitiet zou verkrijgen die je nu reeds in deze eerste fase hebt.
    Op de tweede foto zie je de stoel in fase drie waar hij voorzien is van kleur. Maar de kleur is nog maar in een eerste laag aangebracht en geeft een doodse indruk. Natuurlijk als je deze fase vergelijkt met de voorgaande dan zie je dat het geschilderde object toch aan plasticiteit gewonnen heeft. Dit komt natuurlijk omdat nu het gebruik van kleur er toe bijdraagt dat je visueel een ander idee krijgt over deze stoel. Je ziet nu door de kleur dat deze stoel redelijk oud en doorleefd is. Door de verschillende kleuren ga je denken dat er op de stoel verschillende kleurlagen aanwezig zijn. Dus houden je hersenen je volgend beeld voor: dit kan geen nieuwe stoel zijn neen dit is een oude stoel.
    Op de laatste foto zie je hoe de stoel er uitziet in de zesd fase en hier zie je nog beter dat deze stoel inderdaad al het een en ander meegemaakt heeft. Je kan op de leuning zien dat de verf begint af te bladeren en dat hij ook geen zit meer heeft.
    Wat zeer voornaam is in deze samenstelling is dat je goed kan zien dat de stoel:
    - door de schaduw reeds van in het begin te tekenen de stoel voor de muur staat en een redelijke driedimensionaliteit bezit
    -door de kleuren langzaam op te bouwen je steeds beter de ware toestand van de stoel kunt afbeelden 
    - je door de kleuren te intensiveren een nog duidelijker en plastisch geheel kan bereiken.
    Morgen wil ik iets meer van de schoenen laten zien.

    23-04-2006 om 13:09 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    22-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel:fase6/deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een klein intermezzo over de invloed van licht op een schilderij wil ik vandaag weer verder gaan met de uitleg over de vorderingen van mijn Pastelschilderij"Kleed en stoel". Ik ga vandaag laten zien wat er gebeurd is met de stoel.. Ik kan je zeggen dat je vandaag goed kan zien wat het betekend met licht en schaduw werken.
    Op de foto kan je zien dat ik terug begonnen ben met de stoel iets meer in kleur te zetten. Ik heb daarvoor het bovenste gedeelte van de leuning onderhanden genomen dit om te zien of de kleuren nog passen in het geheel.
    Je kan duidelijk zien dat ik de zijkanten van de leuning redelijk donker gemaakt heb om het contrast te bevorderen tussen de stoel en de achtergrond maar ook om goed aan te geven van waar het licht komt. Je kan dan ook duidelijk zien vanwaar het licht komt door de schaduw die de stoel werpt op de achtergrond.
    Het is in dit geval belangrijk dat je de schaduwkleuren goed aangeeft omdat dan ook de stoel zelf goed op het schilderij tot uiting komt. het is daarom van zeer groot belang dat je werkt met de juiste schaduwvormen maar ook de juiste kleur gebruikt in deze schaduwen.
    Tevens heb ik de kleuren zelf iets meer en intenser aangebracht waardoor de driedimensionaliteit van dit voorwerp beter tot uiting komt.
    Morgen wil ik iets beter het verschil laten zien tussen deze stoel en degene waar ik mee begonnen ben en welke kleuren ik gebruikt heb om de schaduwpartij geloofwaardig in te tekenen.

    22-04-2006 om 15:02 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    21-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Licht inval en schaduw bepaalt dit je schilderij?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb in mijn gastenboek een vraag gekregen hoe het zit met de beïnvloeding van een schilderij door zonlicht en welk licht het beste is om goed te kunnen schilderen. Bedankt Redpoppy voor die interessante vraag. Ik wil beginnen met het laatste namelijk welk licht geeft het beste resultaat bij het schilderen. Algemeen wordt aangenomen dat het noorderlicht het beste licht is om bij te schilderen. De redenen daarvoor zijn verschillend maar er zijn er een paar die bepalend zijn .
    In de eerste plaats wannneer je atelier op het noorden ligt ga je nooit last hebben van de zon.
    Ten tweede blijft het binnenvallend licht daardoor van een constant niveau. Je gaat dus ook geen last hebben van verschillende schaduwen die ontstaan door de beweging die de zon maakt.Je kan zodoende ook niet afgeleid worden door deze verschillende schaduwen en vormen.
    Ten derde je atelier zal nooit oververhit raken in de zomer iets wat tegenwoordig op een meer technische manier kan opgelost worden. Vroeger daarentegen was dit een belangrijke reden omdat men toen nog niet de technische middelen van vandaag kenden. om het atelier luchtig en koel te houden.
    Ik heb voor mijn atelier gekozen om de grootste lichtinval te krijgen via een venster op het noorden en ook een via klein venster dat uitgeeft op de westkant. Gezien mijn atelier uit twee delen bestaat schilder ik aan de noordkant en mijn administratiehoek en bibliotheek staan aan de westkant met de late avondzon als gevolg. Iets wat zeer prettig is om te lezen of iets te bestuderen..
    Dus door je lichtinval op dergelijke manier te bepalen ga je zeer weinig last hebben van de zon en kan je als schilder genieten van een prachtig en constant licht.
    Het is natuurlijk anders als je buiten gaat schilderen daar ben je natuurlijk onderhevig en afhankelijk van het zonlicht. Het enige wat ik daarover op dit moment wil zeggen is dat je zeer goed moet opletten als je buiten gaat schilderen. Omdat de schaduwen die de zon op je object en zijn omgeving werpt zeer snel wijzigen. Ook kan je zien dat schilderijen die gemaakt worden op dagen van veel zon of in streken waar de zon (dus ook het licht) prominent aanwezig is dikwijls veel kleuriger zijn dan schilderijen die gemaakt zijn in of op plaatsen met weinig zon of licht. Dit heeft niet alleen met de zon te maken maar natuurlijk ook met de ingesteldheid van de schilder.
    Op de foto zie je het beeld en vergezicht  dat ik heb als ik uit mijn beide dakvensters van mijn atelier kijk (4mx1,5m).
    Ik wil dit item nu niet verder bespreken maar zal in  een van de volgende sessies tegelijkertijd het geheel van schaduw, licht  en reflecties  behandelen.

    21-04-2006 om 18:51 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    20-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij:Kleed en stoel: fase 6/deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik iets meer schrijven over het kleed zelf. Zoals je op de foto kan zien is er een nieuwe laag geplaatst over de voorgaande lagen. Nu ik in de afwerkingsfase ben begin ik het geheel warmer van kleur te maken.
    Op welke manier doe ik dit aanbrengen van pastel. Ik ga en dat kun je op de foto zien verschillende stroken kleur aan brengen met de zijkant van een krijtje. Je ziet goed op de foto de stroken staan . Ik doe dit nu nog met een schuine streek omdat op deze manier nog alle mogelijkheden open blijven. Later ga ik de streken pastel aan brengen in de richtig dat ik het kleed of onderwerp wil zien evolueren. Als deze streken aangebracht zijn ga ik ze verder uitwerken en door elkaar wrijven. Op de foto zie je nu nog zeer goed hoe de streken aangebracht zijn bv links (met de donkere kleur) op het kleed. Hoe ik de plooien en kleurnuances verder uitwerk en aanbreng ga ik een volgende keer aan de hand van enkele foto's tonen.
    Morgen iets meer uitleg over de stoel.

    20-04-2006 om 12:08 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    18-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Kleed en stoel : fase 6/deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag start ik met de beschrijving van de laatste werken aan dit schilderij. Dit wil niet zeggen dat het schilderij reeds klaar is. De afwerking begint nu pas en dat is meestal het meeste werk.
    In de eerste plaats zijn er nu nog enkel aanpassingen nodig aan de achtergrond maar deze ga ik niet meer uitvoerig bespreken. Het zullen nu de verschillende objecten op de voorgrond zijn die de meeste aandacht krijgen. In de eerste plaats ga ik starten met even iets verder te werken aan de stoel dit om te zien hoe ik de kleuren kan afstemmen op het geheel. Daarna zal er een laag kleur bijkomen op het kleed. Vervolgens zullen ook het hoedje en de schoenen eindelijk afgewerkt worden. Aan de hand van deze objecten zal ik kunnen uitmaken of het schilderij af is ja dan nee.
    Wat er reeds gedaan is aan het schidlerij wil ik morgen uitvoerig bespreken maar je kan toch reeds zien dat de kleuren een warmere tint hebben gekregen. Ook wil ik proberen een mooie lichtinval op het kleed te krijgen omdat dit object eigenlijk de oogtrekker moet worden maar dat wil ik de volgende dagen verder "belichten". Ik start vandaag met het schilderij zoals het zich op dit moment op mijn ezel staat in mijn atelier.

    18-04-2006 om 12:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    17-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog van dit ongewone broedsel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb vandaag reeds een foto van Bomi (in mijn gastenboek) gekregen die een nest merels in een van haar hangpotten met bloemen heeft weten grootbrengen.
    Ik heb de foto van moeder eend nog wat uitvergroot, een moeder, die elke avond heb ik kunnen constateren, enkele uren verdwijnt en dan haar nest afdekt met afgevallen blad en pluimen. Ik ga proberen hier ook enkele foto's van te maken. Ik wil ook niet te veel gaan rondneuzen op deze plaats om haar niet te verjagen en om onze "dikke jager matrone Poes 2"  nog verder te alarmeren. Er is reeds iets wat zij niet normaal vindt, want we moeten 20 keren roepen en vroeger kwam ze reeds na 19 keren roepen naar binnen. Luisteren heeft onze poes altijd reeds goed gedaan.
    Eén zaak heeft onze poes nu reeds verdient we geven haar nog lekkerder eten zodat zij goed verzadigd buiten kan rond paraderen.
     

    17-04-2006 om 11:11 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontdekking in mijn tuin.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb een ontdekking gedaan in mijn tuin. Tijdens mijn eerste werkzaamheden na de winter en tevens om de tuin een mooiere aanblik te geven voor de Pasen heb ik een fantastische ontdekking gedaan. Op nog geen vijf meter achter mijn huis heb ik een nest gevonden met 6 eieren. Je kan denken dat het misschien de klokken van Rome geweest zijn die zich van dag vergist hebben, maar dat is niet het geval. Ik dacht meteen aan een eendennest.
    Waarom?  Wel omdat mijn vrouw enige tijd geleden mij wist te vertellen dat er een eend op ons vijvertje zat. Ik vroeg toen al lachend wat voor een eend een fel gekleurde of een bruinachtige. Zij antwoorde een bruinachtige waarbij ik me de bedenking maakte dat het een wijfje van de wilden eenden moest geweest zijn .Gezien ik praktisch in het centrum van Bilzen woon zou je kunnen denken dat dit niet kan. Maar op ongeveer 50 a 70meter van bij mij vandaan loopt de Demer en op dit water zitten nogal eens wat wilden eenden. Ik heb het nest ongemoeid gelaten maar toch heb ik het in de gaten gehouden. En vanmorgen had ik geluk ik heb moeder eend kunnen betrappen op haar nest. Ik heb enkele foto's genomen en zij deed alsof ze me niet zag.
    Ik kan je verzekeren dat dit een heel appart gevoel geeft als je midden in de stad woont en dat moeder eend jouw tuintje met vijvertje uitzoekt om haar kroost te gaan groot brengen.
    Onze kleinzoon heeft er nog niets van gezien maar ik denk dat dit een feest gaat worden als hier jonge eendjes gaan uit komen. Alleen er is nog een punt waar we goed mee moeten oppassen dat is onze poes die misschien wel roet in het eten zou kunnen gooien. Maar daar zoeken we wel een oplossing voor.
    Hoe het verder afloopt met dit verhaal zal ik jullie zeker niet onthouden. Je mag aannemen dat wij alleszins alles zullen doen voor een Happy End.

    17-04-2006 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    carlin_staroflife
    blog.seniorennet.be/carlin_
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    butterfly
    blog.seniorennet.be/butterf
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    stopkeschieters
    blog.seniorennet.be/stopkes


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!