Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water: Fase 1 / deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag ga ik weer wat verder met de uitleg rond deze aquarel. Het is en blijft een balanceren op een slappe koord als je zo een grote aquarel maakt. Maar ik ben er aan begonnen en ik ga ze nu ook afmaken natuurlijk. En als het enigszins kan op een fatsoenlijke manier.

    Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan kan je zien dat ik verder ben gegaan met het schilderen van de kraan en van de bevestigingen die de waterleidingsbuis op haar plaats houden. De kraan is een redelijk moeilijk stukje geweest niet omdat het te groot was maar eigenlijk meer omdat hij maar een klein onderdeeltje van het schilderij is. Maar ik wilde dit onderdeel toch in de kijker plaatsen en dan moet je dat voorwerp wel proberen juist weer te geven. Ik weet dat dit nogal contradictoir klinkt maar het is wel zo.

    Om het witte chroom van de kraan te schilderen heb ik eerst de donkerdere delen die je op zo’n chromé kraan ziet geschilderd. Door deze onderdelen of stukjes juist te schilderen zoals ze zijn komt de kraan als vanzelf tevoorschijn. Als je hier gaat proberen om een kraan te schilderen dan krijg je hem niet of minstens zeer moeilijk op papier of doek. Wanneer je echter doet zoals ik gedaan heb de verschillende donkerdere en lichtere vlakken benadert als aparte vlakken dan zul je zien dat de vormen van deze vlakken veel beter te schilderen zijn als vlak en niet als vorm. Wanneer je dan de verschillende vlakken klaar hebt dan ga je het geheel als object bekijken en dan ga je zien dat het op een kraan lijkt in dit geval maar dat er nog enkele aanpassingen nodig zijn alvorens hij helemaal correct is weergegeven. In mijn geval was de kraan nog te vlak en had hij geen of niet genoeg  ruimtelijke impact. Ik ben toen gaan kijken waar de schaduw zat en waar het licht vandaan komt en ik kon constateren dat ik nog wat meer op bepaalde stukken aan de schaduw diende te werken. Ik kan je een voorbeeld geven door er op te wijzen hoe ik het hendeltje van de kraan geschilderd heb. Je kan denken dat is heel eenvoudig drie bolletjes en klaar is Kees. Maar dat is het niet. Bijzonder omdat dit hendeltje redelijk klein is en dat je daardoor niet veel plaats hebt om de donkere en lichte plekken te laten spreken . Kijk bevoordeeld naar het kleine donkere streepje tussen het eerste en tweede bolletje van dit hendeltje. En kijk tegelijkertijd naar het kleine donkere streepje boven op het eerste bolletje. Wel deze lijntjes zijn zo belangrijk, omdat, zij het eindpunt vormen van het hendeltje maar tevens ervoor zorgen dat je alles redelijk ruimtelijk kan bekijken. Wat nog vreemder is voor een leek is dat het lijntje aan de bovenkant van dat bolletje donker is, de meeste mensen zouden denken dat hetgeen bovenaan aan een object zit het meeste licht gaat vangen. En bij normale omstandigheden is dat ook zo, maar in dit geval is de kraan beschenen vanuit een lichtbron aan de linkerkant en van beneden naar boven en daardoor is de onderkant lichter als de bovenkant.

    Nog een interessant stukje is het bevestigingsstukje links van de kraan. Ook dit onderdeel heb ik geschilderd op dezelfde wijze als de kraan en daardoor krijg je ook hier een mooie vorm. Bijzonder tevreden ben ik over de verschillende bochten van de leiding en hun aansluitingen. Natuurlijk moet je er hier van uit gaan, dat als je deze onderdelen redelijk goed kent het een voordeel is om ze schilderen en tekenen en dat daardoor allles iets minder moeilijk is. Maar ik kan je verzekeren dat ook dit een verduiveld moeilijke aangelegenheid is geweest.
    Tot slot wil ik ook je aandacht vestigen op het rode bevestigingsstukje. Dit stukje was niet rood meer zelfs het stond er niet. Ik heb het gewoonweg toegevoegd omdat ik dacht dat dit een meerwaarde zou kunnen betekenen aan het schilderij. En ik denk dat dit een zeer goede inval geweest is geweest want dit kleine stukje trekt naar mijn mening net genoeg aandacht en brengt net genoeg kleur in het gehele grijze buizenstelsel.

    De volgende bespreking zal ik verder gaan met het geheel af te werken en hier en daar nog wat zaken beter naar voor laten komen.



    foto 03

    21-03-2010 om 16:11 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (15)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Drinkbaar Water": Fase 1 / deel 3

    Ook vandaag ga ik weer wat vertellen over dit schilderij. De verschillende reacties die ik krijg op dit werk zijn fantastisch. Het doet echt goed te weten dat er mensen zijn die alles mee volgen. Ik weet dat er zelfs enkele het één en ander gebruiken in hun eigen schilderijen.  En dat is nou net het fijne en de drijfveer waarvoor ik deze blog heb namelijk “Mensen laten kennismaken met de verschillende werkwijzen die er zijn om aquarellen en pastels te maken.

    Zoals je kan zien ben ik begonnen met loodgieter te spelen en ben  ik aan de buizen aan het werken geweest. De kunst is hier om de buizen zelf iets meer te laten spreken dan hetgeen ze zijn. Ik bedoel hiermee dat een buis van de waterleiding niet zo speciaal van aard is om er een schilderij aan te wijden. Maar ik wil wel deze leiding zo natuurlijk mogelijk op het papier krijgen.

    Als je nu kijkt op de foto dan zie je dat ik getracht heb om de buizen een mooie kleur mee te geven maar tevens heb ik geprobeerd om deze buizen een kleur te geven die goed bij de omgeving past. En daar is het eigenlijk om te doen wanneer je iets gaat schilderen. Je moet namelijk proberen om het gehele plaatje zo te maken dat het aangenaam is om naar te kijken. Door nu een aantal kleuren te gebruiken die ik ook in de tegels en de vuile tegels gebruikt heb. Want door dit te doen krijg je weer een eenheid in het werk. Technisch gezien is het niet heel gemakkelijk om deze waterleidingsbuizen te schilderen want ze moeten er natuurlijk ook uitzien als buizen. Dat wil zeggen dat ze rond zijn maar ook moet je ervoor zorgen dat de bochten en ellebogen die onderdeel van deze leiding zijn er natuurgetrouw bij komen te liggen. En dat is natuurlijk een beetje andere koek. Het kan niet zijn dat je een paar lijnen trekt die grijs van kleur zijn en dat daarmee de kous af is. Neen je moet er voor zorgen dat er een lichte en schaduwkant aan deze buizen zit. Want enkel daardoor ga je er voor zorgen dat het geheel geloofwaardig is en er ook als dusdanig uitziet.

    Ik laat het aan de toeschouwers over of me dit gelukt is maar ik zelf ben er ………………….. over en dat is natuurlijk ook iets waard.

    Mijn volgende bespreking zal nog meer betrekking hebben op deze buizen en dan ook op de kraan die tenslotte een van de hoofdpunten van dit schilderij dient te worden.



    foto 004

    16-03-2010 om 20:32 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (11)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water in de mijn van Waterschei: fase 1/deel2

    Vandaag ga ik weer een stukje schrijven over deze aquarel. Het is ook een hele tijd geleden dat ik nog iets geschreven heb. Maar soms loopt alles niet zoals je graag zou willen en dan moet je het één en ander uitstellen. In dit geval was dat het bloggen en het aanvullen van mijn blog. Maar ik hoop nu weer opnieuw vertrokken te zijn voor een hele poos.

    Als je op de foto kijkt, dan zie je dat ik eigenlijk alleen maar gewerkt heb om de kleuren van de aquarel iets meer op te halen. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik geen zware kleuren ging maken maar ik heb enkel bij de bestaande kleurmengingen iets meer pigment bijgevoegd en daardoor de kleur iets heftiger gemaakt. Hierdoor kan je ook zien dat ik aan de tegels rond de wasbak praktisch niets meer moet doen. Het ziet er nu een heel stuk beter uit dan op de vorige foto.

    Aan het hout dat de bovenkant van de tegels afboord moet ik wel nog het een en ander doen maar dat zal ik in een volgende fase behandelen zodat het meer zijn natuurlijke vorm en kleur zal krijgen.

    Als ik nu naar de bovenkant van het schilderij kijk dan lijkt me alles een beetje te saai. Ik ga hier ook het één en ander aan wijzigen. Zeker de spiegel in het midden moet aangepast worden want dit lijkt nu een redelijk bleek vlak en de twee flankerende vlakken moeten ook gewijzigd worden. Er dient duidelijk meer structuur in het geheel te komen.

    Weet je als ik zo bezig ben met een schilderij en dat mag een olieverf, pastel of aquarel zijn dan verdiep ik me steeds meer en meer in het werk. Ik wil hiermee zeggen dat ik dan op verschillende punten ga letten en dat dit dan vrijwel automatisch gaat. Ik moet geen moeite doen om bepaalde onvolkomen of niet goed in het geheel liggende vlakken of kleuren te zien en daar dan een nieuwe interpretatie aan te geven.  Ik weet dat het geheel ietwat vervreemd overkomt maar toch zal je zien dat het geheel mooi in elkaar zal lopen als het af is. Alleen zit er een kleine fout in één van de lijnen van de tegels. Daar moet ik nog proberen iets aan te wijzigen. Of dat gaat lukken weet ik niet want alles heeft daar al zijn afgewerkte kleur en dan is het heel moeilijk bijzonder bij aquarel om nog iets te wijzigen. Indien het niet van de eerste keer lukt om het foutje te corrigeren, dan ga ik er niet verder aan werken want dan is de kans groot dat ik het geheel ga verknoeien en dat is het me niet waard. Want geloof me werken met aquarel op dit formaat(ongeveer 95x70cm) is niet gemakkelijk.

    De volgende keer ga ik weer iets verder met de afwerking en dan hoop ik de buizen aan te pakken zodat je daar ook iets meer van te zien krijgt.

    foto 02



    10-03-2010 om 15:47 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (14)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water in de mijn van Watershei: Fase 1/deel 1

    Zoals altijd ben ik begonnen met een uitgewerkte tekening. Zeker bij een aquarel van deze afmetingen vind ik het noodzakelijk om een goede uitgangstekening te hebben. Wat ik wel vergeten ben bij het maken van deze aquarel is de ondertekening te fotograferen en dat is wel jammer. Soms gebeurt het me toch nog eens dat ik zo enthousiast bezig ben dat ik vergeet om een aantal stappen te fotograferen. In dit geval de ontwerptekening en dat is toch wel een zeer cruciaal punt voor mij. Maar goed niet getreurd dan begin ik met de eerste fase van het schilderen. Eigenlijk heb ik tijdens het tekenen alles wat van belang is in dit schilderij uitgetekend. Dit schilderij is gemaakt  op een zeer zwaar papier van 640 gram Bockingford met een medium structuur. Waarom kies ik in dit geval voor zulk zwaar papier is tweeledig. Enerzijds omdat ik op een volledig blad werk van 76 x 56 cm en anderzijds omdat het ook wel iets heeft als je zulk papier inkadert (met schepranden) zoals ik doe vrij hangend. Je kan dan namelijk zien dat dit een papier van zware structuur is. Natuurlijk als je op zo’n zwaar papier werkt dan gaat het ook niet snel bobbelen en van vorm veranderen en dat is natuurlijk ook belangrijk voor het inkaderen op mijn vrij hangende manier.

    Nadat ik het hele onderwerp heb ingetekend rekening houdend met perspectief en ook met de nodige onderdelen ben ik het geheel van een eerste kleuring beginnen te voorzien. Hier was het belangrijk om er toch voor te zorgen dat ik het geheel niet al te zwaar inkleurde. Je weet onderhand al dat je bij aquarel van licht naar donker werkt maar toch moet ik er ook nog steeds opletten dat ik alle eerste opzetten niet al te precies wil uitwerken en van kleur voorzien. Want dit is het moeilijkste voor mij althans om je steeds in te houden en niet onmiddellijk naar het eindresultaat toe te werken. Zonder grootsprakerig te willen overkomen kan ik zeggen dat het maken van een aquarel op deze afmetingen niet het gemakkelijkste is wat je kan doen. Je meot in elk geval er steeds voor zorgen dat je de nodig verf aanmaakt voor het gehele schilderij te bedekken want als je met twee verschillende mengingen in één vlak wil werken dan zal je het verschil onmiddellijk zien. Dus heb ik ook hier me de gewoonte gemaakt om telkens genoeg verf aan te maken. Dit aanmaken van redelijke hoeveelheden verf(mengingen) heeft trouwens nog een groot voordeel je kan steeds een hoeveelheid van je verf(menging) gebruiken om een donkerdere kleur bv schaduwkleur te maken.

    Het onderwerp zelf heb ik nog niet veel over gezegd. Ik heb dit onderwerp vanuit de mijn van Waterschei. Ik ben via een foto op het idee gekomen om deze vuile wasbak die ik typerend vond om ergens in een steenkoolmijnen te hangen te gaan schilderen. Bijzonder het naamplaatje dat zich  boven de wasbak bevond namelijk “drinkbaar water” trok mijn aandacht. Er kon zich in mijn ogen geen grotere tegenstelling voordoen voor mij dat men boven zulke wasbak nog het plaatje van drinkbaar water had staan.

    Hoe ik de kleuren aanbracht en hoe ik het perspectief probeerde weer te geven zodat er iets eigenzinnigs uitkwam kan je de volgende keer lezen.



    foto 001

    28-02-2010 om 13:23 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (15)
    20-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik het laatste stukje schrijven over dit schilderij. Je zal zien als je deze foto vergelijkt met een aantal vorige foto’s wat er allemaal gebeurt is in die betreffende periode. Als je nu goed kijkt dan zie je dat alles een extra beurt gekregen heeft.
    Ik heb over het hele schilderij een kleurwassing aangebracht. Door deze wassing die heel transparant is maar die er voor zorgt dat alles als een geheel wordt waargenomen, komt er werkelijk een hele transformatie tot stand. Je kan je afvragen is dat wel nodig om nog eens zoveel werk in het schilderij te steken want de vorige foto gaf toch ook een goed schilderij weer. Ik kan dan alleen maar zeggen dat het misschien wel zo is dat het schilderij op de vorige foto als eindwerk zou kunnen dienen, maar voor mij was alles nog niet af. Ik vond het allemaal nog veel te mooi en het was net een nieuw gebouwde wand die je te zien kreeg. Ik wilde een verweerd uitzicht hebben. Iets wat doorleefd is en dat ook met zich meedraagt.
    Wel voor dat verweerde uiterlijk moest ik nog enkele zaken meer voor zich laten spreken. En één van de dingen die ik daarvoor gebruikt heb is te werken met een kleurwassing die het geheel wel iets verdonkerde maar het van de andere kant die zware verweerde uitstraling gaf die ik nastreefde. Ik heb ook nog een aantal dingen iets meer uitgewerkt. Zo zie je ondermeer dat de nerven van het hout nog iets beter zichtbaar zijn dan in de vorige foto’s. Ook ben ik nog eens opnieuw de lichtreflectie extra gaan opzetten. En tot slot kan je zien dat ik ook nog een aantal lichte toetsen in het bovenste bladerdek aangebracht heb. Dit alles maakt dat het geheel er nu uitziet zoals ik wilde.
    Ik ben zelf zeer tevreden over dit werk dat al een nieuwe eigenaar heeft. De plaats waar het hangt is zo prachtig dat ik zelf zeer trots ben dat dit werk van mij op die plaats kan en mag hangen en werkelijk prachtig tot uiting komt. En ik moet daarbij nog zeggen dat de plaats (hall) waar het werk hangt zelf ook veel beter is geworden dan voorheen. Wanneer je dan alles in ogenschouw neemt dan kan je alleen maar zeer tevreden zijn met deze verwezenlijking.
    De volgende bespreking zal weer een nieuwe aquarel zijn.


    foto 013

    20-02-2010 om 15:28 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (29)
    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster/ Fase2/deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals je vandaag kan zien ben ik verder gegaan met de kleur uit te diepen. Dit wil zeggen dat ik stilletjes aan naar het uiteindelijk resultaat aan het werken ben.

    Natuurlijk brengt dit met zich mee dat je over het hele schilderij moet werken. Indien je dat niet doet dat gaat alles teveel in fragmenten of delen opgesplitst zijn en dat is natuurlijk niet goed voor het schilderij.

    Ik ben in de eerste plaats begonnen met het zicht op de kamer nog iets meer aan te passen met kleur. Ik heb de warmere kleuren die zich hier bevinden nog iets meer aangezet (zie hiervoor bijvoorbeeld de planken vloer). Ook ben ik nog bezig geweest met het uitdiepen van de reflectie in de vensters.

    Daarna ben ik begonnen met de kleuren aan de buitenkant aan te pakken en van een nieuwe transparante laag te voorzien. Je ziet heel goed dat ik alles iets warmer gemaakt heb. Ik heb hiervoor niets extra moeten doen alleen heb ik de kleuren die al aanwezig waren nog meer en beter aangebracht. Dit heeft als gevolg dat het hele schilderij veel beter oogt en het nog meer de nadruk legt op een mooie zomerse namiddag waar alles in het zonlicht baadt en het geheel een warme gloed heeft.

    Natuurlijk is het nu gemakkelijk om te zeggen dat het dat laatste is waar ik zo naar gezocht heb. Maar het is werkelijk zo dat ik dit gezicht  min of meer in mijn hoofd had toen ik aan dit schilderij begonnen ben. Het geheel begint nu de uitstraling te krijgen die ik zelf hoopte te bereiken.

    Wat ik wel heel nauwkeurig gedaan heb is de planken die rond het voorste raam zitten verder uit te werken. Ik heb de nerven die in deze planken zitten nog iets meer aangezet en daardoor het voorgrond gedeelte nog iets meer aandacht gegeven waardoor alles nog beter weergeeft dat je de verschillende onderdelen (voor, midden en achtergrond) van een schilderij ten alle tijden moet respecteren. En dat kan je doen door met de kleur te werken of door de detaillering verder uit te werken het geeft niet wat je doet maar je moet er wel voor zorgen dat je die elementen steeds hun plaats in het schilderij weet te geven.

    Voor de volgende bespreking zal er nog alleen het afwerken van de planken aan de buitenkant op het programma staan en misschien nog wat meer de nadruk leggen op deze zwoele atmosfeer. Maar dat weet ik je in het laatste deel wel uit te leggen.



    foto 007

    13-02-2010 om 13:01 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (12)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Fase 2 / deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag begin ik weer met wat nieuwe uitleg over dit schilderij. Als je op de foto kijkt dan kan je zien dat ik weer enkele nieuwigheden aangebracht heb die het schilderij werkelijk verlevendigen.

    In de eerste plaats ben ik beginnen te werken aan de planken die rond het venster zitten. Door met een borstel waar ik de haren gespreid heb een aantal fijne lijntjes te trekken krijg je de indruk dat je de nerven van het hout ziet. Ook heb ik met een  menging van gebrande Sienna en Frans ultramarijn een redelijk donkere kleur gemaakt. Deze kleur heb ik gebruikt om de knoesten die in de planken zitten aan te geven. Ook dat is me redelijk goed geslaagd vind ik zelf. De nagels die er in deze planken zitten heb ik dan weer met een menging van gebrande Sienna en omber geschilderd. En ook dat draagt bij tot een goed geheel.

    In de tweede plaats ben ik dan verder gaan werken aan de binnenkant van deze kamer. Ik ben nog wat extra kleur gaan aanbrengen op het koffer waardoor dit object weer beter tot zijn recht komt. Ik tracht ook hier een duidelijk beeld te geven hoe zo een koffer er uit ziet. Maar ik werk het ook weer niet teveel uit omdat je de koffer ziet staan door de venster aan de achterkant in de kamer. Dit soort denkpistes zijn van belang om een goed schilderij klaar te maken. Dikwijls wordt er niet aan gedacht dat je met een aantal wetmatigheden moet rekening houden om iets geloofwaardig te schilderen. En nu kan je zien door dit koffer niet helemaal in detail te schilderen dat dit bijdraagt om een bepaalde afstand te scheppen in het werk.

    Ten derde ben ik iets gaan uit proberen wat ik nog niet gedaan heb. Ik ben namelijk een soort lichtbreking gaan weergeven op de ruiten. En ook hier ben ik zeer tevreden over. Door met een stijvere borstel die vochtig is heb ik een aantal lijntjes uit gewassen in de ruiten. Door dit te doen krijg je het gedacht dat de lichtinval (in dit geval zou ik het ook het zonlicht kunnen noemen) vanuit het achterste venster goed zichtbaar wordt in de voorste ruiten. Natuurlijk moet je opletten met dit soort toepassingen dat je dit niet te veel doet want dan gaat je schilderij te kunstmatig zijn en lijkt het nergens op. Je kan zelfs je schilderij er mee verknoeien. Dus let op als iemand dit toepassen gaat probeer het eerst uit op een stukje papier zodat je deze handeling goed in de vingers krijgt.

    Tot slot heb ik nog een zeer  dunne laag omber natuur over de plankenvloer gezet waardoor alles wat warmer wordt en beter aansluit bij de kleuren van het koffer.

    De volgende bespreking zal handelen over de verdere afwerking en het zal stilletjes aan naar zijn einde lopen wat dit schilderij betreft. 

    foto 002

    08-02-2010 om 11:21 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (19)
    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Doorkijkvenster:fase 2/deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets meer schrijven over dit schilderij. Er zijn inderdaad nog een paar mensen die zich afvragen waarom een aantal lijnen zo schuin lopen. Dit lijkt nu nog steeds redelijk eigenaardig maar het heeft alles te maken met het perspectief. Als je de glaslatten van de voorste venster gewoon recht tekent dan krijg je geen goed zicht op de achterkant. Waarom overdrijf ik dit een beetje kan je, je afvragen? Wel dat doe ik om alles nog beter te laten overkomen als het hele schilderij klaar is. Dan pas zal je zien dat het inderdaad de moeite loonde om dit zo te tekenen zoals ik het gedaan heb.
    Vandaag ben ik weer begonnen met een aantal dingen verder af te werken. In de eerste plaats heb ik de binnenkant van de kamer verder afgewerkt. Ik heb de koffer die in deze kamer staat een eerste kleurlaag gegeven en daardoor wordt het geheel iets beter. De koffer is nog niet zoals ik het zou willen maar dat komt bij de volgende bewerking wel weer goed. Ik ga deze eerste laag goed laten doordrogen en dan kan ik met een gerust gemoed verder werken om het geheel verder af te werken.
    Je ziet ook dat ik gewerkt heb aan de planken die de gevel bekleden. Nu wordt het natuurlijk al iets duidelijker waarom deze lijnen schuin lopen. De perspectiefwetten die aangeven dat alle verticale lijnen verticaal blijven lopen maar diezelfde wetten geven ook aan dat alle horizontale lijnen samenkomen op de horizon of ooghoogte. Door dit alles nu iets meer vorm te geven maar ook door de schaduw van de planken te schilderen krijg je dat driedimensionale weer veel beter te zien. Je ziet nu als het ware de voorste planken gevel loskomen van het papier en daardoor meer volume geven aan het geheel.
    Ook heb ik de rechterplank van het venster iets meer in kleur gezet zodat je kan zien dat het raam kozijn afgewerkt is met planken. Hier wil ik nog iets meer de hoofdstructuur benadrukken maar dat zal ik uitleggen in een volgende bespreking.

    foto001

    29-01-2010 om 19:13 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (23)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sommerland
    blog.seniorennet.be/sommerl
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 25de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sandra1968
    blog.seniorennet.be/sandra1
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    toegankelijkkontich
    blog.seniorennet.be/toegank


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!