Het is een hele tijd geleden dat ik nog wat geschreven heb op mijn blog. Door de vele administratieve documenten en paperassen die je moet bijhouden en invullen voor mijn pensioen is alles wat het blog aangaat iets op de achtergrond verdwenen. Ja het schilderen heeft er bij moeten inboeten en dat is nog het meest spijtige van alles vind ik.
Maar nu ben ik er weer en ik hoop dat het vanaf nu weer wat beter kan gaan. Op de bijgeplaatste foto zie je weer een duidelijke vooruitgang. Zoals altijd probeer ik ook nu weer aan de hand van deze foto de verschillende stappen die ik verder genomen heb aan te tonen.
Allereerst zou je de achtergrond nog eens goed moeten vergelijken met de vorige achtergrond. Je kan ook hier weer zien dat ik alles nog meer door elkaar gewerkt heb. Hierdoor mag ik stellen dat nu stilletjes aan de achtergrond heb die ik voor ogen had toen ik aan het werk begon.
Vervolgens dien je de linkerkant ook eens te vergelijken met de vorige foto. Ook hier zijn er nogal wat wijzigingen in de voorwerpen aangebracht. Als je goed kijkt dan zie je dat de verschillende kleuren dieper gemaakt zijn. Dit is een werk dat je enkel kan bereiken met veel geduld. Het wordt gedaan met steeds de ene na de andere wassing over elkaar aan te brengen. Het gevaar bij aquarel bestaat er wel in dat je de te overschilderen ondergrond niet genoeg laat drogen en dan krijg je problemen. Als de onderlaag niet volledig droog is dan ga je geen zuivere kleuren meer krijgen en dan gaat heel veel van de zo typische aquarelglans verloren. Meer nog je kan er dan een redelijke smeerboel van maken. Om het droogproces enigszins te versnellen gebruik ik een haardroger waarmee het gedeelte dat ik wil beschilderen kurkdroog maak en dan pas zet ik er een laag overheen. Je ziet nu ook in denk waarom het zo van belang is om een goede kleurmenging te maken maar je moet er zeker ook voor zorgen dat je genoeg van die bepaalde menging hebt om eventuele wassingen extra aan te brengen.
Ook aan de rechterkant heb ik verder gewerkt. Hier heb ik een aantal dingen verder verdiept maar ik heb ook de pot die tegen de grote kruik aanligt van een eerste kleurlaag voorzien. En ik heb deze foto bewust genomen omdat je nu heel mooi kan zien hoe de eerste laag en de tweede/derde laag eruitzien. Je ziet heel duidelijk dat de kleur van de pot die pas geschilderd is veel bleker is dan de kruik die reeds een derde laag heeft gehad. En dit is dan weer één van de eigenschappen van aquarelverf die je extra kan gebruiken. Je kan hierdoor een achtergrond nog verder naar achteren duwen door de kleuren op de voorgrond te verdiepen. Dat is wat hier nu gebeurt. Wanneer ik alle kleuren van de verschillende voorwerpen even duidelijk zou schilderen dan zou het dieptezicht een heel stuk minder zijn.
Ik lees nog al eens een keer op mijn blog van mensen die aquarellessen volgen dit soort weetjes niet te horen krijgen op hun cursus. Wel dat vind ik zeer vervelend en ook zeer oneerlijk van deze begeleiders die eigenlijk de meest voor de hand liggende eigenschappen van het medium aquarel niet meegeven aan hun cursisten
De volgende keer, die hopelijk niet zo lang duurt als nu het geval was, zal ik weer iets meer van dit werk onthullen. Foto 006
|