Foto
Foto

Chantal DEBOEL
Verantwoordelijke
vrijwilligers

Inhoud blog
  • HET STRATEGISCH HUIS
  • CADEAUBONNEN
  • WAFELBAKKERS voor de week van de oudere zorgvrager
  • NIEUWSBRIEF OKTOBER 2024
  • VACCINATIES tegen griep én COVID-19
  • RE-VRAAG NAAR VRIJWILLIGERS
  • VRAAG NAAR VRIJWILLIGERS
  • DAG TEGEN KANKER
  • Enthousiaste vrijwilligers project strategisch huis november & december 2024
  • Helpende handen Sinterklaasfeest 30 november 2024
  • NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2024
  • Winterreflex 2024-2025: Bescherm jezelf tegen griep én COVID-19!
  • UITNODIGING VRIJWILLIGERSFEEST 25 OKTOBER (correctie)
  • Nieuwsbrief JULI/AUG 2024
  • GEZOCHT:ONTHAALVIJWILLIGERS STRATEGISCH HUIS
  • STRATEGISCH HUIS
  • VERPLICHTE VORMING SL 2024
  • Onderwerp: Save the date.
  • HET WITTE PLEIN
  • STRATEGISCH HUIS
  • DRINGEND Figuranten gezocht!
  • NIEUWSBRIEF JUNI 2024
  • Nieuwsbrief Mei 2024
  • HELPENDE HANDEN ZOMERBAR
  • UITNODIGING Zomerbar 20/06 - 14u-20u
  • AUDIT 14 - 15 - 16 mei !!
  • NIEUWSBRIEF APRIL 2024
  • OPROEP VOOR VRIJWILLIGERS
  • NIEUWSBRIEF FEBRUARI 2024
  • WEEK VAN DE VRIJWILLIGER
  • WAFELBAKKERS GEZOCHT!!!
  • DAG VAN DE ZORG
  • 4 maart: Vorming verbindend communiceren kun je leren, inschrijvingen nu open
  • WAFELBAKKERS GEZOCHT!!!
  • NIEUWSBRIEF JANUARI 2024
  • Nieuwsbrief DECEMBER 2023
  • UITNODIGING Pop-Up koor DE WARMSTE WEEK
  • NIEUWJAARSFEEST 12 JANUARI 2024
  • INTERNATIONALE DAG VAN HET VRIJWILLIGERSWERK
  • Uitnodiging Afhalen CADEAUBON
  • DE WARMSTE WEEK
  • Nieuwsbrief NOVEMBER 2023
  • DRINGEND HULP GEVRAAGD!!!
  • SINTERKLAASFEEST
  • HERINNERING!! 27 oktober 2023
  • Wintermarkt 2023: oproep vrijwilligers
  • Nieuwsbrief SEPTEMBER 2023
  • Nieuwsbrief SEPTEMBER 2023
  • UITNODIGING VACCINATIE GRIEP-COVID
    Zoeken in blog

    'T PIKUURTJE
    VRIJWILLIGERSNIEUWS AZ St-Lucas Gent
    12-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJWILLIGERSATTENTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Beste vrijwilligers,

     

    Graag herinner ik jullie aan het feit dat volgende dinsdag 17 november de uren van de laatste kans plaatsvinden!

    Tijdens  de priksessie voor het griepvaccin in straat 31 zal ik een laatste keer aanwezig zijn voor het bedelen van jullie attenties.

     

    Priksessie – STR 31

    Uren Chantal aanwezig

    Di 17/11/2020

    10.00u -  12.00u

     

    Het is onze blijk van dankbaarheid en appreciatie naar jullie toe, het zou jammer zijn als deze niet aanvaard wordt…

     

    Alvast bedankt voor jullie aandacht!

    Vriendelijke groeten

    Chantal

    12-11-2020 om 17:16 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAATSTE BERICHT

    Beste vrijwilliger,

     

    Sinds de heropstart van de vrijwilligerswerking in juni zijn we helaas door gekende omstandigheden nog altijd niet voltallig aanwezig in het ziekenhuis.

    De vrijwilligers met een vaste stek konden aan de slag, diegenen met een wisselende werkplek bleven tot nu toe in hun kot.

     

    De stijging van de coronacijfers sinds september maakten nieuwe maatregelen onafwendbaar.

    In tegenstelling tot de eerste coronagolf kunnen vrijwilligers met een vaste werkplek nu wel aan het werk blijven, op voorwaarde dat zij zichzelf daar veilig bij voelen uiteraard. Iedere vrijwilliger beslist dit voor zichzelf (zie mail van 19/10/2020).

     

    Omdat de stabiliteit van de situatie momenteel een beetje zoek is, zal ik zoals beloofd opnieuw om de 14 dagen feedback brengen rond de stand van zaken.

     

    In bijlage een overzicht betreffende het verloop van de coronacrisis en de berichten van onze directeur in de voorbije weken.

     

    Blijf zorg dragen voor uzelf en uw geliefden!

    Vriendelijke groeten

    Chantal

    12-11-2020 om 16:13 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERZICHT VAN DE SITUATIE

      

    Gent, 09/11/2020

     

    Beste vrijwilliger,

     

    Sinds de heropstart van de vrijwilligerswerking in juni zijn we helaas door gekende omstandigheden nog altijd niet voltallig aanwezig in het ziekenhuis.

    De vrijwilligers met een vaste stek konden aan de slag, diegenen met een wisselende werkplek bleven tot nu toe in hun kot.

    De stijging van de coronacijfers sinds september maakten nieuwe maatregelen onafwendbaar. In tegenstelling tot de eerste coronagolf kunnen vrijwilligers met een vaste werkplek nu wel aan het werk blijven, op voorwaarde dat zij zichzelf daar veilig bij voelen uiteraard. Iedere vrijwilliger beslist dit voor zichzelf.

     

    Omdat de stabiliteit van de situatie momenteel een beetje zoek is, zal ik zoals beloofd opnieuw om de 14 dagen feedback brengen rond de stand van zaken.

     

    Hieronder een overzicht betreffende het verloop van de coronacrisis in de voorbije weken.

     

    DATUM

    SITUATIE

    21/09

    De situatie in AZ Sint-Lucas is:

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 10
    • aantal nieuwe opnames: 1
    • aantal opgenomen IZ: 0
    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 16
    • aantal overlijdens: 0

    Stand van zaken

    Omwille van de toenemende instroom aan patiënten eind vorige week is sinds zaterdag 19/09 straat 48 opnieuw als cohorte-afdeling COVID-19 geopend. 

    02/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 4
    • aantal opgenomen IZ: 1
    • aantal nieuwe opnames: 0

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 30
    • aantal overlijdens: 0

    09/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 9
    • aantal opgenomen IZ: 0
    • aantal nieuwe opnames: 0

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 34
    • aantal overlijdens: 0

    13/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 15
    • aantal opgenomen IZ: 2
    • aantal nieuwe opnames: 0

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 35
    • aantal overlijdens: 0

    20/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 26
    • aantal opgenomen IZ: 5
    • aantal nieuwe opnames: 3

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 47
    • aantal overlijdens: 0

     

    De overheid heeft vrijdag met een schrijven laten weten dat door het stijgend aanbod van patiënten, ziekenhuizen de komende dagen verplicht worden op te schalen naar een hogere fase van het noodplan. Daarom vragen ze aan alle algemene en universitaire ziekenhuizen om de COVID- ICU activiteit gradueel op te schalen zodat ten laatste maandag 26/10/20 50% van de erkende ICU capaciteit gereserveerd is voor COVID-patiënten. Aansluitend moeten ook 4 keer zoveel bedden gereserveerd worden voor de cohorte-patiënten. 

    22/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 37
    • aantal opgenomen IZ: 4
    • aantal nieuwe opnames: 2

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 54
    • aantal overlijdens: 0

     

    Verdere opschaling
    Helaas haalt de COVID-pandemie ons in snelheid in. Het aantal opnames stijgt sneller dan verwacht en de overheid verwacht van ons tegen maandag 72 cohorte-bedden. De komende dagen moeten we dus meer capaciteit voorzien dan aanvankelijk vastgelegd. Dit betekent dat we vanaf 26/10 3 cohorte-afdelingen volledig operationeel zullen hebben.

    Aanpassing bezoekregeling vanaf 26/10
    Vanaf maandag 26/10 wordt de huidige bezoekregeling aangepast naar maximaal 1 bezoeker per patiënt per dag voor klassieke non-COVID verpleegafdelingen. De regeling voor specifieke afdelingen/situaties volgt maandag.

    Consultaties: max. 1 begeleider indien nodig
    Gelieve patiënten duidelijk te informeren dat ze naar een afspraak maximum 1 begeleider kunnen meebrengen, indien dit nodig is. 

    26/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 60
    • aantal opgenomen IZ: 8
    • aantal nieuwe opnames: 2

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 64
    • aantal overlijdens: 3

    Verdere opschaling

    De overheid heeft op 22 oktober bijkomende richtlijnen verspreid rond het uitstel van reguliere niet-dringende zorg. Alle ziekenhuizen moeten uiterlijk maandag 26 oktober de eerste drie stappen van het afschakelplan uitgevoerd hebben. Dit gaat over het annuleren voor een periode van 4 weken van:

    1. electieve en planbare activiteiten die gebruik maken van IZ
    2. klassieke hospitalisaties die geen gebruik maken van IZ
    3. chirurgische daghospitaalactiviteiten die geen gebruik maken van IZ

    Na intern overleg is beslist om het chirurgisch dagziekenhuis open te houden voor deze week met het huidige programma, bijboeken is niet meer mogelijk.

    Vanaf maandag 02/11 moet in opdracht van de overheid opgeschaald worden naar fase 2A, dat betekent praktisch het ter beschikking stellen van 18 IZ-bedden en 108 cohortebedden.

    Noodplan geactiveerd

    Omwille van de bijkomende richtlijnen van de overheid werd het noodplan geactiveerd. De CCZ (crisiscel ziekenhuis) komt vanaf nu dagelijks samen om de situatie te bespreken.

    Preopnamebalie gesloten vanaf ma. 26/10

    Vanaf maandag 26/10 kunnen geen patiënten meer naar de preopnamebalie (POB) gestuurd worden, evenmin zullen patiënten worden opgebeld om ze pre-operatief te bevragen/voor te bereiden.
    Concreet betekent dit dat elke medische discipline zelf dient in te staan voor:

    • het pre-operatief in orde brengen van elke electief te opereren patiënt: duidelijke afspraken maken mbt de pre-operatieve onderzoeken, oplijsten thuismedicatie, allergieën etc …)  - dit geldt voor nieuwe patiënten die zich vanaf maandag presenteren
    • het meedelen van het opnametijdstip waarop men verwacht wordt de dag van de ingreep , dit dient te gebeuren de werkdag vóór de ingreep – dit geldt voor ALLE patiënten die vanaf dinsdag 27 oktober electief geopereerd worden

    Aangepaste bezoekregeling

    Vanaf maandag 26 oktober geldt volgende bezoekregeling:

    standaard verpleegafdelingen:

    1 bezoeker per dag tussen 14u30 en 20u

    materniteit:

    enkel partner en inwonende kinderen

    kinderafdeling:

    geen bezoek, enkel begeleiding

    dagziekenhuis inwendige, heelkunde en oncologie:

    geen begeleiders in de voorbereidingszone tenzij hulpbehoevende patiënt

    pijnkliniek en oog-handcentrum:

    geen begeleider en geen bezoek

    intensieve zorg en beroertezorg:

    1 bezoeker per dag tussen 15u en 16u of tussen 19u en 19.45u

    spoedgevallendienst:

    geen bezoek en geen begeleider (behalve bij kinderen of hulpbehoevende patiënten)

    COVID-afdelingen

    2 keer bezoek per week na afspraak, de dienstverantwoordelijken van de afdelingen maken een praktische regeling op

    Terminale patiënten en palliatieve dienst: 

    bezoek beperkt tot 2 personen die elkaar kunnen afwisselen

    Overname patiënten uit andere ziekenhuizen

    Transfers van patiënten tussen de verschillende ziekenhuizen wordt via de federale gezondheidsinspectie geregeld. Het single point of contact voor vragen van de overheid binnen ons ziekenhuis is steeds het directielid van wacht. 

    Interne opleidingen en teamvergaderingen opgeschort
    In overeenstemming met de maatregelen van de overheid worden alle interne opleidingen en teamvergaderingen voor een periode van 4 weken (tot 20 november) opgeschort. Digitale sessies zijn wel mogelijk. De Veiligheidsdagen worden geannuleerd.

    28/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 71
    • aantal opgenomen IZ: 7
    • aantal nieuwe opnames: 1

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 76

            aantal overlijdens: 5
    Gentse ziekenhuizen bundelen krachten voor COVID-patiënten
    We hebben momenteel een capaciteit van 72 cohorte-bedden. Zodra deze capaciteit bereikt is, zullen patiënten naar AZ Jan Palfijn of UZ Gent getransfereerd worden. De afspraken hieromtrent zijn onder de hoofdartsen vastgelegd. Deze regeling loopt tot de opening van een bijkomende afdeling op 2/11. Transfers van cohorte-patiënten moeten altijd eerst met het directielid van wacht afgestemd worden.
    Geen stoffen mondmaskers
    We herhalen graag nog eens het beleid rond het dragen van maskers voor artsen en medewerkers: alle ziekenhuispersoneel draagt verplicht een chirurgisch masker (door

    het ziekenhuis ter beschikking gesteld) in alle publiek toegankelijke circulatiezones. Dit wil zeggen dat het dragen van stoffen mondmaskers niet is toegelaten voor artsen en medewerkers.

    Het 'zorg voor jou'-team staat voor je klaar
    Het ‘zorg voor jou’-team is er ter ondersteuning van alle medewerkers en artsen in het ziekenhuis, ongeacht de afdeling waarop je op dit moment staat. Ben je bezorgd? Heb je nood aan een babbel? Wil je iets kwijt? Dan kun je telefonisch bij hen terecht via 5065 elke weekdag tussen 9u00 en 16u30. Zij komen ook regelmatig langs op de COVID-afdelingen, spoed en IZ. Het team zal ook artsen die betrokken zijn in de COVID-zorg actief contacteren.

    30/10

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 81
    • aantal opgenomen IZ: 8
    • aantal nieuwe opnames: 2

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 91

            aantal overlijdens: 9

    Verdere opschaling
    Op vraag van de overheid bereiden we ons voor op een verdere opschaling. Verschillende scenario's worden bekeken. Daarbij is het de bedoeling om artsen en medewerkers maximaal in te schakelen. We bereiden ons best mentaal al voor op een verdere afbouw van niet strikt noodzakelijke zorg.

    03/11

    De situatie in AZ Sint-Lucas is (cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 96
    • aantal opgenomen IZ: 15
    • aantal nieuwe opnames: 4

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 119

            aantal overlijdens: 15
    Verder opschaling IZ-capaciteit
    De evolutie van de pandemie met nu een snel stijgend aantal IZ-opnames noodzaakt ons tot een verdere opschaling in IZ-capaciteit. Op deze manier voldoen we ook aan de door de overheid vereiste opschaling naar fase 2B.

    Depot opnieuw geopend in bistro
    In de bistro is opnieuw een materiaaldepot ingericht, enkel voor patiënten die opgenomen zijn op de COVID-afdelingen. Tijdens de week is het depot open tussen 14.30u en 18u. In het weekend kan men terecht aan het onthaal. 

    In het depot kunnen kledij en andere persoonlijke spullen afgeleverd worden. Het is niet mogelijk om warme maaltijden of verse etenswaren te brengen, er kan niet gegarandeerd worden dat dit allemaal onmiddellijk naar de afdeling wordt gebracht. Ook buiten de openingsuren van het depot kan men geen etenswaren aannemen aan het onthaal. De spullen van de patiënten die naar huis moeten om te wassen, zullen in de bistro liggen.

    Consultaties zwangere vrouwen
    Om de wachtzalen zoveel mogelijk vrij te houden, moeten patiënten alleen komen tenzij ze hulpbehoevend zijn. Dit geldt ook voor zwangere vrouwen die geen partner mogen meebrengen, tenzij de arts dit nodig acht in zeer uitzonderlijke gevallen. 

    Personeelsrestaurant blijft open
    Ook tijdens je pauze is social distancing onder collega's erg belangrijk. Daarom blijft het personeelsrestaurant open zodat je op voldoende afstand kunt lunchen.

    Verplaatsingsattest
    Wie verplaatsingen maakt naar het werk dient een bewijs voor te leggen (bij controle) dat telewerk niet mogelijk is. Dit bewijsstuk kan ook een badge zijn. Iedereen van ons ziekenhuis beschikt over een badge waar het logo en naam van ons ziekenhuis staat vermeld. Daarnaast staat ook de naam en functie van de medewerker vermeld. 
    Voor bijvoorbeeld verpleegkundigen, artsen, … is duidelijk dat zij op het werk fysiek aanwezig moeten zijn om hun functie uit te voeren. Voor andere functies kan aangetoond worden dat zij in een essentiële sector werken. Daarbij kan vermeld worden dat hun fysieke aanwezigheid noodzakelijk is voor de continuïteit van de zorgverlening.

    Alle ambulante revalidatieprogramma’s in groep gestopt

    Om veiligheidsredenen worden alle groepssessies geannuleerd. Individuele therapie kan wel doorgaan.

    06/11

    De situatie in AZ Sint-Lucas is(cijfers telkens van dag ervoor):

    • aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 80
    • aantal opgenomen IZ: 17
    • aantal nieuwe opnames: 0

    Sinds 1 augustus tellen we:

    • aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 147

            aantal overlijdens: 20

    Sms naar patiënten
    Vanaf vandaag (vrijdag 6 november) sturen we patiënten via sms, naast een herinnering voor hun afspraak, ook een specifieke oproep om alleen naar de raadpleging te komen, tenzij begeleiding absoluut noodzakelijk is.

     

     

    Vriendelijke groeten

    Chantal

    12-11-2020 om 16:10 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORONA UPDATE 7-11-2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Beste allen,

     

    Ik had gelijk. Thuis zouden mijn kinderen zeggen: onze papa moet altijd gelijk hebben.

    Wij zijn na deze eerste stormweek niet gekapseisd.  De druk kende een steile klim maar neemt voorlopig niet verder toe. Vooral onze intensieve zorgen is nog geïmpacteerd.

    Verdere opschaling van onze cohorte-afdelingen hebben wij voorlopig on hold gezet.

     

    Mijn bijzondere dank hiervoor voor allen die hier zeer kort op de bal gespeeld hebben en meer dan het beste van zichzelf gegeven hebben om mogelijk te maken dat wij terug een beetje kunnen afschalen ten voordele van niet-COVID pathologie.

    Ik kan me inbeelden dat medewerkers op de werkvloer zich soms afvragen ‘vanwaar komt deze beslissing nu weer?’ Dat heeft alles te maken met de snel veranderende toestand op het terrein, zoals men zegt.

    De kans bestaat dat de situatie het meest kritiek wordt eind volgende week; dit is twee weken na de fameuze koopzondagen. We zijn er klaar voor om deze schok opnieuw op te vangen.

    Laat ons hopen dat de lockdown nu voldoende lang wordt aangehouden om de besmettingscijfers zeer laag te houden en zo een derde golf te voorkomen. Ik vrees evenwel dat wij er niet in zullen slagen een derde golf af te weren.

    En ondertussen draait de wereld verder. In de USA - waar de derde golf in kracht wint - geraken ze er niet uit wie nu de verkiezingen heeft gewonnen, maar afhankelijk wie het dan haalt zullen zij de coronacrisis hetzij ontkennen hetzij aanpakken. Een raar volkje deze cowboys als je het mij vraagt. Aanslagen vinden plaats of worden juist verijdeld, ook met deze realiteit hebben wij de afgelopen jaren leren leven.

    Exact twee jaar geleden stond alles in het teken van de honderdjarige herdenking van het einde van de Grote Oorlog. Dit was evenwel ook de vooravond van de tweede en dodelijkste golf van de Spaanse griep. Waren onze grootouders zich hiervan bewust en hoe gingen zij hier mee om? Ik zoek hierover nog literatuur op.

    Zoals u waarschijnlijk bekend ben ik erg geïnteresseerd in kwaliteit in de gezondheidszorg. Deze week vond het wereldcongres over quality and safety plaats in Kopenhagen. Spijtig genoeg moest ik mij beperken tot het online volgen van een aantal sessies. Zoveel is duidelijk: COVID zal een aantal veranderingen die zich met mondjesmaat aan het ontwikkelen waren, versnellen. Deze crisis is ook een opportuniteit. Als grote zorginstelling moeten wij hierover kritisch durven nadenken: hoe kunnen wij middelen en mensen optimaal inzetten voor de beste outcome voor zowel patiënt, medewerker als organisatie? De muren tussen eerste, tweede en derde lijn zullen een stuk vervagen. Ambulante activiteit, opvolgen op afstand en zowel thuishospitalisatie als daghospitalisatie zullen aan belang winnen. Zeker voor chronische patiënten zullen de problemen meer en meer in team samen met de patiënt aangepakt worden. Het is nog zeer de vraag of de commercialisering en de bouw van steeds grotere ouderenvoorzieningen de weg is die wij moeten gaan. 

     

    Volgende week wordt nog een kritieke en lastige week. Zoals deze morgen bij het beklimmen van  de Oude Kwaremont: we halen eens diep adem, kijken niet om, rechten onze rug een laatste keer en gaan er tegenaan. Probeer ook wat te genieten van de herfstzon.

    Mede namens de raad van bestuur wenst de directie jullie allemaal uitdrukkelijk te danken voor uw inzet en getoonde flexibiliteit.

     

    Hou jullie taai en zorg voor mekaar,

    Dirk 

    12-11-2020 om 16:06 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORONA UPDATE 31-10-2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste allen,

     

    En of we in ruwere zee terecht gekomen zijn!

    Voor zij die nog de klassieke media volgen, we worden overstelpt door coronanieuws. Experten verdringen elkaar om maar op de beeldbuis te komen. Tot daar aan toe, maar ik vind het wel jammer dat ze ons beeld van “boot op zee” gebruiken. Zowel het diensthoofd van de spoed ZNA als Pierre Van Damme stellen dat het schip niet zo maar bij te sturen is en op de klippen zal varen. Deze bv’s zijn van Antwerpen dus spreken ze wel van een zeeschip en een tanker. Kwestie van uw plaats te kennen.

     Wel ik zeg u met mijn hand op het hart dat we er alles aan zullen doen om ons schip niet te laten vastlopen. De storm die op ons afkomt, zal ons wel averij opleveren maar we zullen alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om niet te kapseizen.

     Deze week zijn we erin geslaagd om ons opschalingsplan bij te sturen zodat onze capaciteit substantieel kan uitgebreid worden zoals de overheid vraagt. We hebben heel wat geleerd uit de eerste golf en ik ben mij er ook heel goed van bewust dat niet alles wat mensen verwachten, kan gerealiseerd worden om diverse redenen.

     De afspraken tussen de Gentse ziekenhuizen lopen. Maar we zitten allemaal in dezelfde storm. Hoewel het lastig is voor ons allemaal heb ik deze week heel wat positieve zaken gezien. Afspraken zijn gemaakt rond inzet van artsen op de afdelingen. Medewerkers bieden zich spontaan aan om te helpen. Op het ogenblik dat we in het oog van de storm komen, zullen we elkaar hard nodig hebben. Spreek wederzijdse verwachtingen uit tegenover mekaar, steun en ondersteun mekaar. Laat elkaar vooral niet los.

    De kans bestaat dat moeilijke beslissingen zullen moeten genomen worden. Een protocol wordt voorbereid om de last van moeilijke keuzes door meerdere mensen te laten dragen zodat je er nooit alleen voor staat. Met onze bemanning van Sint-Lucas slaan we ons hierdoor. Het zal weken duren.

     Ik kreeg een berichtje van mijn dochter Josefien dat ik met de ganse organisatie mag delen.

    Een collega van haar onderging deze week een ingreep in ons dagziekenhuis en stuurde haar de volgende Whatsapp:

    “Zeg maar aan uw papa: mega chapeau voor zijn personeel! Wat die allemaal doen in deze onzekere tijden…vanaf maandag worden bijna alle verpleegsters die mij vandaag hielpen naar andere afdelingen gestuurd, weg van hun teamgenoten en niet wetend voor hoe lang. En allemaal doen zij dit met veel courage!” De witte lakens zijn wel verdwenen maar de mensen dragen jullie toch nog in het hart.

     

    De periode van Allerheiligen doet ons stilstaan bij onze overleden dierbaren.  In een van mijn vorige berichten schreef ik reeds iets over mijn voorliefde voor Midden- en Zuid-Amerika.

    Steeds brengen we ook een bezoekje aan begraafplaatsen. Hoe gemeenschappen met hun doden omgaan, zegt voor mij zeer veel over hun cultuur. In deze landen gaat men op bepaalde plaatsen met de ganse familie naar het graf om ganse dag een soort ritueel feest te vieren. Dit zullen deze mensen dit jaar ook niet kunnen doen.

     

    Met mijn echtgenote ga ik morgen naar het graf van mijn ouders. Mijn mama veel te jong overleden, mijn papa zou nu 92 jaar zijn. Ik ben voor deze sociale man opgelucht dat hij deze periode van lockdown nu niet meer moet meemaken. Laten we ook even stilstaan bij onze overleden COVID-patiënten en hun familie, alsook bij onze medewerkers die deze mensen op het einde hebben bijgestaan in moeilijke omstandigheden.

    Hou jullie taai, zorg voor jezelf en elkaar!

    Dirk

     

    PS: het was vandaag best pittig fietsen, zeer strakke zuidenwind en behoorlijk glad door bladeren en modder

    12-11-2020 om 16:02 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORONA UPDATE 24-10-2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste allen,

     

    Vorige week meldde ik dat we koers zetten richting volle zee. Deze week kan ik niet anders dan zeggen dat de zee sneller dan verwacht ruwer wordt. De overheid heeft bijkomende strikte richtlijnen opgesteld om ons voor te bereiden op de komende weken.

     

    We hebben ons noodplan opnieuw geactiveerd en alle plannen zoveel mogelijk bijgestuurd om te proberen de situatie onder controle te houden. Begin volgende week lees je hierover meer in de e-brief.

     

    Na mijn passage deze morgen in het ziekenhuis  ben ik in mijn fietspak gekropen voor mijn wekelijks “zen” moment. Ideaal weertje voor dit seizoen: een flinke zuidwester, af en toe weinig motregen, veel zuurstof in de lucht, bandana strak over mijn haar, helm goed vast. ‘Laat ze maar komen de Vlaamse Ardennen met de neus in de wind’, dacht ik. ‘Over een vijftal kilometer is mijn hoofd leeg. Let’s go.’ Het lukt mij maar half: teveel wind? Muizenissen in mijn hoofd? Het is het laatste.

     

    Hoewel we allemaal stilletjes het tegenovergestelde hopen, worden het een paar lastige weken. Anders dan vorige keer. Ik voel heel goed aan dat jullie allemaal het beste van jezelf wilt geven voor deze toch zwaar zieke medemensen. Heel wat van jullie gaan naar huis met het gevoel dat jullie toch nog meer zouden willen bieden, maar dat door de omstandigheden   tijd en ruimte ontbreken. En dit knaagt aan jullie hart voor de zorg. Misschien raar om te schrijven: dit siert jullie allen.

     

    Ik hou regelmatig Gents burgemeester Mathias De Clercq op de hoogte van de situatie hier. Hij gaf mij gisteren de volgende boodschap mee voor jullie allemaal: “Chapeau voor de toewijding van het ganse team, mijn diep respect en grote dankbaarheid.”

     

    Wat komt, komt . We gaan ons hierdoor slaan. In de koers zie je bij veel wind waaiervorming. Dat houdt grote risico’s in voor degenen die achteraan fietsen om eruit gewaaid te worden.

    We gaan dit NIET doen. We houden het peloton gesloten, schouder aan schouder. We halen SAMEN de eindmeet.

     

    We komen in de donkerste dagen, het winteruur start straks. Ik ga nu nieuwe voederbakjes en vogelkastjes in de tuin hangen met in mijn gedachten het nieuwe leven dat hier over enkele maanden zal ontstaan als we de klok terug op zomeruur zetten. Toch een grote zekerheid: de wisseling van de seizoenen met elk hun charme blijft .

     

    Kop op, we rechten onze rug!

     

    Hou je taai en gezond,

    Dirk 

    12-11-2020 om 15:58 geschreven door Pikuurtje


    02-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIJZIGING PLAATS VACCINATIEMOMENTEN

     

    Beste vrijwilligers,

     

     

    ​Vanaf morgen kan je je centraal laten vaccineren. De centrale priksessies vinden plaats in de gang van de Baudelozalen (straat 31) en niet in straat 43 zoals eerder vermeld.

    Belangrijk: schrijf je vóór je vaccinatie in aan de kiosk met je identiteitskaart!

     


     

     

    Ik zal van de priksessies voor het griepvaccin gebruik maken om jullie de attenties te bezorgen. Elke vrijwilliger die op een van de volgende momenten zijn/haar vaccin komt halen zal mij aantreffen op straat 31 en kan dan meteen zijn/haar cadeau in ontvangst nemen.

     

    Priksessie – STR 31

    Uren Chantal aanwezig

    Di 03/11/2020

    11.15u – 12.15u

    Di 10/11/2020

    10.00u – 14.00u

    Do 12/11/2020

    11.30u – 15.30u

    Di 17/11/2020

    10.00u -  12.00u

     

    Alvast bedankt voor jullie aandacht!

    Vriendelijke groeten

    Chantal

     

     





    02-11-2020 om 14:03 geschreven door Pikuurtje


    27-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEDANKINGSMOMENT VRIJWILLIGERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Onderwerp: Bedankingsmoment vrijwilligers az Sint Lucas - Gent

    Beste vrijwilligers,

     

    Onze agenda’s waren geboekt, alle plaatsen waren gereserveerd, het aftellen was begonnen en we hadden er vooral heel veel goesting in!

    Jammer, maar helaas moeten we gezien de stijgende coronacijfers prioriteit geven aan de veiligheid van onszelf en onze medemensen. Met tegenzin dienen we al onze bedankingsmomenten te annuleren.

     

    Onze directie en verantwoordelijken konden gezien de beperkingen sowieso niet op onze momenten aanwezig zijn en daarom hebben zij hun dankwoord via een videoboodschap aan jullie gericht. Volg de link hieronder om hun appreciatie te beluisteren:

    https://youtu.be/1LOos2ZH_O4

     

    Aangezien ikzelf wel life aanwezig zou zijn werd mijn dankwoord niet op beeld vastgelegd, maar het is daarom niet minder gemeend!

    Ik sluit mij zeker aan bij onze verantwoordelijke Sofie Goderis en wil haar woorden oprecht aanvullen met mijn persoonlijke waardering voor jullie geduld en gedrevenheid die ik sinds de start in mijn functie als jullie verantwoordelijke mocht ervaren.

    Bovenop de “vaste” taken die jullie op regelmatige basis in ons ziekenhuis komen vervullen zijn jullie met velen telkens opnieuw bereid te helpen bij acute oproepen. Als ik een bericht uitstuur “GEZOCHT”, dan kan ik er op rekenen dat ik de gepaste hulp bij jullie zal vinden en dat is een heel fijne ervaring!

    Bedankt voor de extra’s, het naaiatelier, het vullen van de goodiebags, Pietje precies, de dag tegen kanker, het nieuwe wachtzaalproject en de vele zaken die ik wellicht nog vergeet. Dankzij jullie medewerking wordt alles altijd tot een goed einde gebracht.

     

    Geen blij weerzien en geen gezellig samen zijn dit jaar, MAAR WEL een welverdiende ATTENTIE!

    Ik zal van de priksessies voor het griepvaccin gebruik maken om jullie de attenties te bezorgen. Elke vrijwilliger die op een van de volgende momenten zijn/haar vaccin komt halen zal mij aantreffen op straat 43 (ergozaal) en kan dan meteen zijn/haar cadeau in ontvangst nemen.

     

    Priksessie – STR 43

    Uren Chantal aanwezig

    Di 03/11/2020

    11.15u – 12.15u

    Di 10/11/2020

    10.00u – 14.00u

    Do 12/11/2020

    11.30u – 15.30u

    Di 17/11/2020

    10.00u -  12.00u

     

    Voorlopig verandert er verder aan de vrijwilligerswerking niets, de mensen die aan het werk zijn kunnen aan het werk blijven, de mensen die nog niet konden herstarten, blijven uiteraard nog altijd in hun kot.

    Elk van jullie is uiteraard vrij om zelf de beslissing te nemen zijn/haar activiteit on hold te zetten wanneer je dit nodig acht, wij hebben hiervoor alle begrip.

     

    Ik start deze week opnieuw met een 14 daagse feedback betreffende de coronasituatie binnen onze instelling.

     

    Alvast bedankt voor jullie begrip.

    Draag zorg voor jezelf en elkaar!

     

    Vriendelijke groeten

    Chantal

     

    27-10-2020 om 10:33 geschreven door Pikuurtje


    19-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STIJGENDE CORONACIJFERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste vrijwilligers,

     

    Naar aanleiding van de stijgende coronacijfers en de laatste nieuwsberichten van onze nieuwe regering krijg ik terecht vragen van onze vrijwilligers rond jullie werking.

    Onze directie volgt de richtlijnen van de overheid nauwgezet op, i.v.m. het vrijwilligerswerk zijn er tot vandaag geen wijzigingen gekend. Ik hou jullie op de hoogte van zodra hier verandering in zou komen.

    Dat we de veiligheidsmaatregelen strikt dienen na te leven is evident!
    Hieronder het bericht van onze algemeen directeur Dr. Dirk Maes.

     

    Draag zorg voor jezelf en elkaar!

      Vriendelijke groeten

    Chantal

     

    19-10-2020 om 12:00 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BERICHT VAN MARC MAES - CORONA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Beste allen,

     

    Een paar maanden geleden kregen jullie een berichtje waarin ik de vrees uitsprak dat wij ons mentaal moesten voorbereiden om opnieuw van wal te steken.

     

    Deze week hebben wij het anker van onze COVID-boot gelicht en zoals jullie allemaal gisteren hebben kunnen horen van onze kersverse regering zetten wij koers richting volle zee. De opgedane ervaring uit de eerste golf zal zeker een bijkomende hulp zijn om te bepalen hoe wij de nieuwe golf aanpakken. Ons noodplan kreeg mede dankzij jullie input een update. Onze strategische stocks zijn zoveel mogelijk aangevuld.

     

    Momenteel hebben wij 18 COVID-patiënten opgenomen in ons ziekenhuis. Dit aantal zal de komende dagen en weken zonder enige twijfel toenemen. Volgens de strategie van de overheid zal de belasting van de ziekenhuizen gespreid worden. Het is onze morele plicht als groot ziekenhuis om onze evenredige bijdrage te leveren.

     

    Jullie hebben in de eerste periode heel mooi werk geleverd en het beste van jullie zelf gegeven. Ik besef heel goed dat deze nieuwe golf ons voor nieuwe uitdagingen gaat plaatsen: de combinatie met de griepperiode, zullen er voldoende beschermingsmiddelen voorradig blijven, hoe zorgen wij ervoor dat we de noodzakelijke non-COVID-zorg kunnen blijven geven maar bovenal hoe komen wij hier goed gezond en mentaal door en hoe houden wij voldoende draagkracht. Onze bubbels worden verkleind. Belangrijk is wel dat we ons sociaal contact - op afstand weliswaar - maximaal onderhouden. Of zoals gisteren verwoord: we mogen elkaar niet loslaten.

     

    Vanaf 26 oktober dienen de ziekenhuizen ook naar een versnelling hoger te schakelen. Volgende week bereiden wij dit voor. Ik reken erop dat elkeen zijn solidaire bijdrage levert.

     

    Een ding is zeker: dit COVID-virus is onder ons maar het heeft veel onbekenden. Contact tracing helpt maar deels. Waar lopen wij het meest kans om besmet te geraken? Hoever staat de ontwikkeling van het vaccin? Heeft Trump de goede medicatie gekregen? Wat werkt, is afstand houden, een mondmasker dragen en het toepassen van de hygiënevoorschriften. Laat ons dit allen doen en ook de collega’s die dit soms vergeten, aanspreken in het belang van onszelf en onze medemensen.

     

    Het is duidelijk dat dit virus ons leven beïnvloedt maar schouder aan schouder zal dit virus ons niet klein krijgen. Opgeven zit niet in mijn natuur. Laat ons samen de hoop bewaren op betere tijden. Ik ben meer dan 35 jaar afgestudeerd als arts en in de loop de jaren ben ik me er meer en meer van bewust geworden dat wie in de gezondheidszorg werkt dit doet uit sociale bewogenheid om de patiënt te helpen. Laat ons nu samen vanuit onze sociale insteek deze nieuwe crisis aanpakken. Ja, we zullen discussies hebben en af en toe zullen er terechte opmerkingen zijn en zal iets fout lopen. Laat ons ervan uitgaan dat ieder vanuit zijn job er het beste probeert van te maken en laten we vooral respect hebben voor elkaar.

     

    Het is een speciaal jaar, eind oktober staan de bomen amper in herfstkeuren. Vlaanderens mooiste wordt morgen in de herfst gereden in plaats van in de lente. Deze namiddag zijn mijn echtgenote en ik uit de discussie geraakt wie van onze kinderen de eerste twee weken mag komen en wie de volgende twee weken.

     

    Ja, we zijn mogelijk vertrokken richting zware zee maar we laten elkaar niet los.

     

    En zoals vroeger: kop op, hou je taai, wees voorzichtig en zorg vooral voor elkaar!

     

    Dirk  

    19-10-2020 om 11:57 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERPLAATSING KASTJE REGISTRATIELIJSTEN/LAADPUNTEN BADGES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      

    Beste vrijwilligers,

     

    Dinsdag 20 oktober starten de renovatiewerken aan de bezoekerstoiletten (naast de postvakken en het winkeltje). De werken duren tot 18 december. 

    Tijdens de werken is er geen doorgang langs de personeelsingang achter het winkeltje. Er is een omleiding voorzien via de hoofdingang en de trap naar de kelder van blok Z. 
    Het kastje waarop de registratielijsten voor de aanwezigheid van de vrijwilligers te vinden zijn, de postvakken, het kopieerapparaat en de laadpunten voor de badges werden verplaatst. Je vindt ze tijdens de werken aan de personeelsingang/ ingang dialyse in straat 51.

    Er wordt een sanitaire container geplaatst naast de fietsenstalling, in de hoek van blok H en G. 

     

    Vriendelijke groeten

    Chantal

     

    19-10-2020 om 09:55 geschreven door Pikuurtje


    13-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HELPENDE HANDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     Beste vrijwilligers,

     

    Week 47
    16/11 -20/11/2020 wordt een helse week voor onze communicatiedienst.

    Zij zijn die week niet alleen belast met de organisatie van de veiligheidsdagen, maar lanceren dan ook een compleet nieuwe huisstijl met nieuw logo en nieuwe website….

    Hoe spannend kan het leven zijn…! 

    Vooral bij dat nieuwe logo komt héél wat kijken. Onze communicatiedienst kan hierbij extra hulp gebruiken en aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan onze vrijwilligers…?

     

    WAT & WANNEER?

     

    Maandag 16 november

    -          Pakketjes maken voor de afdelingen met nieuwe fluohesjes.

    -          Pakketjes maken van een kleine attentie voor de afdelingen.

               4 vrijwilligers, volledige dag (tot taak afgerond is).

     

    Dinsdag 17 november

    -          Afhaalstandje voor fluohesjes bemannen tussen 9u en 17u.

               2 vrijwilligers, volledige dag.

     

    -          Uitdelen van attentie aan bezoekers en patiënten aan het onthaal

               2 vrijwilligers, volledige dag

     

    -          Helpen met het weghalen en ophangen van affiches

              1 vrijwilliger, volledige dag (best iemand die het ziekenhuis een kent). Viviane,
              vrijwilliger communicatie komt ook al in de voormiddag, maar een extra zou
              welkom zijn.

     

    Woensdag 18 november

    -          Helpen met het weghalen en ophangen van affiches

              1 vrijwilliger, volledige dag (best iemand die het ziekenhuis kent).  Viviane,
               vrijwilliger communicatie kan al zeker in de voormiddag.

     

    Donderdag 19 november

    -          Helpen met het weghalen en ophangen van affiches

               1 vrijwilliger, volledige dag (best iemand die het ziekenhuis een beetje kent)

     

    Voorlopig zou dit al een hele hulp zijn!

    Misschien hebben we de vrijdag ook nog iemand nodig, maar dat zullen we pas de week zelf kunnen inschatten.

     

    Alvast een DIKKE MERCI!

    Vriendelijke groeten

    Chantal

     

    13-10-2020 om 13:04 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REGISTREREN GRIEPVACCIN

      

    Beste vrijwilligers,

     

    Zoals eerder gemeld is reserveren voor uw griepvaccin NIET NODIG.

    REGISTREREN met uw ID-kaart via de inschrijvingskiosken in straat 60 is wel NOODZAKELIJK!

    De registratie moet niet noodzakelijk op de dag van de inenting zelf gebeuren, dit mag ook al op voorhand.

    Er zal vanaf 13/10/2020 een aparte keuzeknop op de kiosk voorzien zijn :

     

    U heeft geen etiketten nodig.! Uit de kiosk komen voor deze inschrijving géén etiketten.

    Er zal volgende melding verschijnen op het scherm :

      

    Vriendelijke groeten

    Chantal

                                 

                                                                             

     

    13-10-2020 om 10:44 geschreven door Pikuurtje


    06-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOORBEREIDING SOCIALE VERKIEZINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      

    Beste vrijwilligers, 

    Naar analogie met 4 jaar terug gaan we op donderdag 29/10 de voorbereiding van de sociale verkiezingen opstarten. Dit wil zeggen:

     

    • Alle stembrieven vouwen / afstempelen en tellen
    • Alle stemmen per brief aangetekend versturen (volgens een geijkte procedure van 2x stembrief in omslag met etiket en dit opnieuw in een andere omslag met etiket, etc)

     

    GEZOCHT: 4 administratieve medewerkers

     

    Start: Donderdag 29/10 vanaf 9u (in zaal Trefpunt – Campus Molenaarsstraat)

    Kris Sorgeloos hoopt tegen de middag klaar te zijn, maar het kan zijn dat we kort na de middag nog even werk hebben.

     

    Alvast bedankt voor de medewerking!

    Vriendelijke groeten

    Chantal

    06-10-2020 om 09:54 geschreven door Pikuurtje


    01-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAVE THE DATE! VRIJWILLIGERSFEEST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      

    Beste vrijwilligers,

     

    In normale omstandigheden ontvangen jullie in de maand augustus de “save the date” voor ons jaarlijks vrijwilligersfeest, een moment waar we allemaal samen zo verlangend naar uitkijken…

    Jammer, maar helaas is ook hier COVID-19 spelbreker. Geen groot feest zoals jullie gewoon zijn dit jaar, maar… Sint Lucas zou Sint Lucas niet zijn mocht er niet aan een coronaproof alternatief gewerkt worden….

     

    Een heus bedankingsmoment, een moment van waardering en kleine verwennerijen is in de maak… Noteer alvast in jullie agenda’s volgende data:

    •  Maandag 2 november – 16u
    •  Vrijdag 6 november – 16u
    •  Maandag 9 november 16u
    •  Zaterdag 14 november – 14u

     

    LOCATIE: az sint lucas – Gent - Baudelozalen – straat 31

    De plaatsen zijn beperkt, maximaal 20 personen per moment!

    Snel inschrijven per kerende mail is de boodschap! Zorg dat je erbij bent , het wordt vast de moeite.

     

    Vriendelijke groeten

    Chantal

     

    01-10-2020 om 17:40 geschreven door Pikuurtje


    12-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRIEPVACCIN

     

    Beste vrijwilliger,

     

     Als zorgmedewerker loop je niet alleen zelf een groot risico om griep te krijgen, maar kan je ook anderen, zoals verzwakte patiënten of kwetsbare familieleden, besmetten.

    Met het griepvaccin bescherm je dus niet alleen jezelf, maar ook iedereen in je omgeving.

    Net zoals vorige jaren bieden we alle artsen, medewerkers en vrijwilligers een gratis griepvaccin aan. Het vaccin kan toegediend worden tijdens één van de centrale priksessies.

    Nieuw: dit jaar moet iedereen die een griepprik wil ook een contact laten aanmaken aan de kiosk in straat 60. Dat kan tussen 12 oktober en 15 november. Dat hoeft niet op de dag van de vaccinatie te zijn. Meer instructies hierover volgen later.

    Studenten en vrijwilligers kunnen zich laten vaccineren tijdens een centrale priksessie en hoeven zich niet te registreren via het fotoboek, neem uw badge mee naar de priksessie. Ze moeten zich vooraf wel met hun eID aanmelden aan de kiosk.

    De vaccinatiesessies en data kan je vinden op de foto.

     

    Vriendelijke groeten

    Chantal

                                                                

    12-09-2020 om 15:57 geschreven door Pikuurtje


    04-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speciale mondmaskers maken: handleiding

    Klik op de link, die kan je downloaden, onderaan je scherm kan je die download ook openen.

    Bijlagen:
    venstermasker-latest.pd.pdf (1.2 MB)   

    04-09-2020 om 13:56 geschreven door Pikuurtje


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASKERS EN OPVOLGING VERVOER

     

    Onderwerp: maskers voor doven en slechthorenden <+ opvolging van nieuw project vervoer van bewoners van WZC Domino naar AZSL

    Beste vrijwilliger,

     

    1)  In het kader van het diversiteitsbeleid – extra steun voor wie het nodig heeft willen we specifieke mondmaskers voorzien voor hulpverleners die bezig zijn met doven en slechthorenden.

     

    Wie kan eventueel zo’n masker naaien?


    Kandidaten kunnen zich melden bij Chantal Deboel (cc Henk Maes)
    Indien het haalbaar is willen we 50 stuks maken.

    Dank voor jullie respons en bijdrage in warme zorg.

     

    2)   Wie nog interesse heeft om deel te nemen aan het project – vervoer door vrijwilligers
       van bewoners van WZC Domino kan zich nog steeds melden bij Henk Maes (cc Chantal
       Deboel)

    - er zijn reeds 6 kandidaten en we zoeken graag 10 tot 15 personen die ½ dag per week beschikbaar zijn voor een gepland zittend vervoer (de dag voordien wordt je verwittigd)
    - we willen starten op 1 oktober 2020

    We vragen ook geïnteresseerden via andere vrijwilligersorganisaties en bij de medewerkers.
    Je mag het dus ruim rondvertellen!

    Met vriendelijke groeten,

     

    Henk Maes
    Diensthoofd patiëntenbegeleiding

    04-09-2020 om 13:27 geschreven door Pikuurtje


    03-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PILOOTPROJECT PEDIATRIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Beste vrijwilliger,

     

    Naar aanleiding van een pilootproject in de wachtzaal pediatrie – straat 61, zijn we op zoek naar 10 begeleiders, ma-vrij 2 pers/dag. 1 iemand in de voormiddag en 1 iemand in de namiddag.

     

    HET PROJECT:

    De consultatiedienst Pediatrie (straat 61) start als pilootproject met een wachtzaalbeheersysteem.

    Patiënten krijgen aan de inschrijfkiosk (of aan de balie) naast hun patiëntenklevers ook een route-etiket met een QR-code. Deze code dient gescand te worden op het moment dat de patiënt de wachtzaal pediatrie binnenkomt. Hierdoor weet de arts dat de patiënt aanwezig is.

    De patiënt mag dan in de wachtzaal plaatsnemen en moet zich niet aanmelden aan het secretariaat. De arts kan dan de patiënt oproepen.

    De patiënt ziet op de schermen in de wachtzaal wanneer zijn/haar volgnummer verschijnt en kan zich dan naar de juiste consultatieruimte begeven.

     

    DE TAAK VAN DE VRIJWILLIGER:

    Na eerst zelf de nodige demonstraties gekregen te hebben,

    -          Tonen hoe het route-etiket dient gescand te worden

    -          Uitleg geven aan de patiënten hoe het systeem werkt (scannen – plaatsnemen wachtzaal – volgnummer verschijnt op scherm – naar consultatieruimte)

    UURROOSTER:

    MA-VRIJ

    Voormiddag: 9.00u – 12.00u

    Namiddag: 14.00u – 16.00u

     

    STARTDATUM:

    Voorziene start: Maandag 7 september 2020

     

    EINDDATUM:

    Voor de opstart van het pilootproject zouden we de vrijwilligers voorlopig dagelijks inplannen voor een periode van 6 weken.

    Concreet wil dat zeggen tot en met 18 oktober 2020.

     

    OPMERKING:

    Bij opstart andere consultatiediensten met het wachtzaalbeheersysteem kan de vraag volgen om ook daar vrijwilligers in te zetten.

     

    Bent u kandidaat om dit project uit de startblokken te helpen? Meld je dan snel aan per kerende mail.

     

    Alvast bedankt voor uw medewerking.

    Vriendelijke groeten

    Chantal

     

    03-09-2020 om 10:40 geschreven door Pikuurtje


    28-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijwilligers die halve dag beschikbaar zijn.

    Beste vrijwilliger,

     

    Voor het najaar 2020 willen we een nieuwe service aanbieden aan personen met een sociale kwetsbaarheid.
    Als wij naar het ziekenhuis komen nemen we de wagen of het openbaar vervoer en hebben we hulp nodig dan vragen we dat aan familie of vrienden.
    Het is anders voor personen die geen familie hebben om chauffeur te zijn als ze zelf niet meer kunnen autorijden of over beperkte financiële middelen beschikken.

    Wij zoeken vrijwilligers die graag (oudere) personen helpen om naar het ziekenhuis te komen en met de wagen kunnen rijden!

     

    Concreet zetten we een project op met verschillende partners om minimaal de bejaarde bewoners van Domino voor geplande onderzoeken of voor een opname  in het ziekenhuis te vervoeren.

    •  We hebben reeds een wagen met een lift voor rolstoelgebruikers die klaar staat op de parking van het ziekenhuis
    •  We hebben een plan, ideeën en goesting om belevingsgerichte zorg verder uit te bouwen.
    •  Het gaat om ‘zittend’ vervoer zonder verpleegkundig toezicht
    •  Een glimlach, een arm en een vriendelijk contact doen wonderen

     

    Ben je geïnteresseerd: dan mag je mailen naar Henk.Maes@azstlucas.be

    Heb je vragen of twijfel je, neem contact want ook jij kan het verschil maken!

    Concreet:
    - we zoeken vrijwilligers die een halve dag per week willen beschikbaar zijn om een transport op zich te nemen
    - gepland, zittend vervoer tussen 08.00 en 17.00 uur
    - de vrijwilliger beschikt over rijbewijs B
    - begeleidt de persoon naar het zh en terug naar het WZC
    - ondersteuning door de vrijwilligersverantwoordelijke en het diensthoofd patiëntenbegeleiding
    - de wagen, verzekering, richtlijnen over (corona) hygiëneafspraken worden voorzien door AZ Sint-Lucas
    - een halve dag per week beschikbaar waarbij u de dag vooraf de afspraak met uur wordt gemeld door de coördinator in AZ Sint-Lucas
    - u maakt deel uit van het vrijwilligersteam van AZ Sint-Lucas en kan een maaltijd gebruiken als je in het ziekenhuis aanwezig bent

     

    Jouw vragen?

    Wanneer starten?

    Graag starten we eind september en uiterlijk tegen oktober 2020.

     

    Met vriendelijke groeten,

     

    Henk Maes

    28-08-2020 om 10:39 geschreven door Pikuurtje




    WELKOM OP DE BLOG VAN DE VRIJWILLIGERS VAN AZ ST-LUCAS GENT!


    Foto

       Blogmeester:
       Ed Bruyninckx


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 11/11-17/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 22/07-28/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 18/12-24/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • FACEBOOKPAGINA AZ ST-LUCAS

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!