een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
28-10-2009
B-H-V
Nu de vertragings- en sabotagemanvers van de franstaligen opgebruikt zijn i.v.m. het probleem van de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, steekt de communautaire duivel weer de kop op.
Naar aanleiding van een gesprek van premier Herman Van Rompuy met de Duitstalige minister-president Karl-Heinz Lambertz heeft de Duitstalige gemeenschap nu een belangenconflict ingeroepen met betrekking tot de splitsing van BHV.
Hierdoor blokkeren ze de Vlaamse meerderheid in het Federale parlement. Sommige parlementsleden namen dit niet en voelden de premier hierover aan de tand, wat nogal onstuimig eindigde.
Deze woensdagnamiddag komen op initiatief van PS-voorzitter Elio di Rupo, de voorzitters van de vier Franstalige partijen bij elkaar om een communautaire strategie te bespreken.
Hij nodigde Didier Reynders (MR), Jean-Michel Javaux (Ecolo) en Joëlle Milquet (cdH) uit om zich vooral te beraden over een mogelijke splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde
Dankzij het belangenconflict van de Duitstalige gemeenschap hebben de verschillende regio's weer meer tijd gekregen om een onderhandelde oplossing uit te dokteren. Zo gaat dat....
Dat onze gevangenissen overvol zitten, is algemeen geweten. Maar er wordt aan gewerkt. Enkele jaren geleden is men al op het idee gekomen van de enkelbanden, waarmee de drager kan gevolg worden. Veroordeelden krijgen zo'n enkelband rond en mogen op die manier hun straf thuis uitzitten.
Maar nu zijn de enkelbanden op!
Geen nood, in ons land is voor alles een oplossing (behalve voor B-H-V). Omdat er geen plaats meer is in de cellen, en de enkelbanden op zijn, lopen er nu bijna 1.700 veroordeelde misdadigers zomaar vrij rond! Dat heeft minister van Justitie Stefaan De Clerck moeten toegeven.
Het gerecht, politiemensen en gevangenisbewaarders klagen al langer over het hoog gehalte van straffeloosheid. Zo zouden criminelen die minder dan zes maanden de cel inmoeten, sowieso vrijuitgaan. Pas bij een celstraf van boven de drie jaar moet de veroordeelde ook effectief naar de gevangenis. Is er sprake van een veroordeling tussen de zes maanden en drie jaar, is er eventueel kans op een enkelband of een alternatieve straf.
Wandeling op de Kalmthoutse Heide: Wandelpad Schaap - 7,5 km (blauw) Een lange wandeling langs heide, bos, vennen, duinen en de uitkijktoren. Een groot gedeelte van deze wandeling is verboden voor honden.
Het waterpeil in de vennen staat na deze droge zomer zéér laag.
Het wandelpad heet 'Schaap', maar het waren geiten en bokken die we tegenkwamen!
Vandaag maakte het Antwerpse stadsbestuur zijn negatief advies over het huidige BAM-tracé met de ruim honderd meter brede boulevard van 18 rijstroken op de Ring aan het Sportpaleis, over aan de Vlaamse regering. Maar eigenlijk was het niet meer nodig.
Vergelijking die gemaakt werd met de Golden Gate-brug in San Francisco
Binnen de Vlaamse regering werd reeds beslist dat het huidige BAM-tracé niet langer ter discussie staat. Dit betekent dat de gevraagde bouwvergunning er ook niet komt. Ook het alternatieve traject van Arup/Sum met de tunnel, werd afgevoerd.
Maar hoe moet het nu verder? Dat er een derde oeververbinding moet komen staat wel vast.
Om het mobiliteitsvraagstuk rond Antwerpen op te lossen heeft de Vlaamse regering nu een ministerieel comité 'Duurzame Antwerpse Mobiliteit' (DAM), bestaande uit minister-president Kris Peeters, de viceminister-presidenten en de bevoegde vakministers van Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Financiën, opgericht. Zeven werkgroepen zullen zich over het dossier buigen. Een van de werkgroepen behandelt de reorganisatie van de nv BAM en de nv Liefkenshoektunnel. Andere werkgroepen buigen zich over de financiering van het masterplan, de overeenkomst met Noriant (*), de communicatie, de leefbaarheid, het gebruik van de Liefkenshoektunnel en de vergunningen.
"We zullen nu enkele maanden de tijd nemen om het Oosterweeldossier te bekijken en komen dan met een oplossing", zei Peeters.
(*) Noriant is de aannemersgroep van de Lange Wapperbrug.
Uit een rondvraag bij ongeveer 1.500 Vlamingen over vrienschappen blijkt dat de Vlaming gemiddeld 7 vrienden heeft.
- vier op de tien leerden hun vrienden kennen op het werk - ruim één derde " " " " via het vereniginsleven - bijna de helft " " " " via gemeenschappelijke vrienden.
Verder zegt een derde van de ondervraagden dat ze ook vrienden hebben 'on line'. Dit is meer het geval bij mannen dan bij vrouwen (respectievelijk 40% en 27%).
Acht op de honderd van de ondervraagden, of 8%, verklaarde dat hij of zei geen vrienden heeft.
Van de 390.000 stemgerechtigden zijn er gisteren 134.861 personen komen opdagen om hun mening te laten kennen over de geplande Lange Wapperbrug als sluitstuk en paradepaardje van het Masterplan Antwerpen.
Opdat de volksraadpleging geldig zou zijn moesten minstens 10% van de Antwerpenaren komen opdagen. Met de 134.861 personen die hun stem kwamen uitbrengen, wat neerkomt op 34,75%, wat een behoorlijk resultaat mag genoemd worden, werd deze marge dus ruim gehaald.
Aantal NEEN - stemmen: 78.955 = 59,24% Aantal JA - stemmen: 54.333 = 40,76% Ongeldige stemmen : 1.573
Reactie van Karel Vinck van de BAM: "We moeten dat nee nu analiseren. Het is geen nederlaag, wel een ontgoocheling."
Wim Van Hees van Ademloos: "Ik heb meegespeeld en we hebben een stralende overwinning behaald. Kris Peeters heeft een duidelijk signaal gevraagd, hij heeft het gekregen. Als hij daar nu geen rekening mee houdt, neemt hij de meest onwaarschijnlijke beslissing ooit."
Patrick Janssens, burgemeester van de stad: "Ik denk dat iedereen nu even rustig moet worden. Ik feliciteer de actiecomités en Wim Van Hees. Op zijn leeftijd is dit een mooi resultaat. De BAM moet nu even het woord aan de politiek laten."
Door heel de affaire omtrent de Lange Wapper is er de jongste weken op politiek vlak ook heel wat schade aangericht.
Patrick Janssens: "Na 18 oktober moeten we een sfeer van vredesonderhandelingen creëren."
Slechts één vraag die de Antwerpenaars vandaag 18 oktober in het referendum over de Oosterweelverbinding zullen voorgelegd krijgen:
'Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidige voorziene tracé tussen Zwijndrecht/Linkeroever en Merksem/Deurne. Ja of neen?
Ik stem tegen de Lange Wapperbrug. Maar dat wil niet zeggen dat ik voor het tunneltracé ben. Helemaal niet zelfs. Maar bij het referendum wordt maar één vraag gesteld. Als de brug er komt wordt dat een catastrofe voor de bewoners van Deurne, Merksem, Dam, het eilandje en de Luchtbal. Ik ben meer voorstander van een aanpassing van de bestaande Liefkenshoektunnel, deze tolvrij te maken en op Linkeroever een volwaardige verbinding naar de autostrade E17 te realiseren. Deze verbinding hoeft daarom niet aan Zwijndrecht of Beveren te komen, maar kan evengoed een stuk verder aangelegd worden, b.v. aan het kanaal Gent-Terneuzen.
Hoewel de eerste stem nog moet worden uitgebracht, is in het Antwerpse havengebied al een kleine 75 miljoen euro (= meer dan 3 miljard 25 miljoen oude Belgische franken) uitgegeven voor het bouwrijp maken van terreinen voor de Lange Wapper. Zo staat in De Morgen van vandaag zaterdag.
Het gaat onder meer om het verleggen van de loop van de rivier de Schijn (6,6 miljoen euro), de verplaatsing van een stelplaats van De Lijn om plaats te maken voor een van de steunpilaren van de brug (3,15 miljoen), de Kattendijksluis (17,6 miljoen), de bouw van een aansluitende nieuwe brug aan de Noorderlaan (41 miljoen) en de kosten voor onteigeningen, sloopwerken en het verleggen van nutsleidingen. Het bedrag voor het studiewerk, de communicatie en het juridisch advies komt ondertussen al op ruim 60 miljoen euro. Als de Antwerpenaars morgen het tracé met de Lange Wapperbrug wegstemmen, verliezen deze reeds gedane uitgaven elk nut. Maar de vraag is: zal men wel rekening houden met de uitslag van het referenduum, ook al wordt het NEE?
Uit briefwisseling tussen de BAM en de Brusselse advocatenassociatie Stibbe is gebleken dat de BAM heeft laten onderzoeken of de volksraadpleging met juridische stappen eventueel kon worden tegengehouden.
We hebben ons op alle vlakken zo goed mogelijk laten informeren. Ook over de wettelijkheid van de volksraadpleging. Dat lijkt me een normale zaak., zegt de BAM-woordvoerder.
Lijst Dedecker wilde de volksraadpleging bindend maken en diende woensdag hierover een resolutie in in het Vlaams Parlement.Maar het voorstel werd verworpen.Daarop concludeerde LDD-fractieleider Lode Vereeck dat de Antwerpenaar zondag beter thuisblijft.
Men is dus duidelijk niet van plan om rekening te houden met de mening van de bevolking. De kopstukken van de BAM en de Vlaamse Regering hebben blijkbaar al lang beslist om hun project, alle tegenwerpingen ten spijt, toch uit te voeren.Er zijn trouwens al grote Antwerpse firmas die een gerechtelijk bevel gekregen hebben om hun bedrijfspanden af te breken. Slideshow
Maar de meningen over de Lange Wapperbrug zijn onder de bevolking erg verdeeld .
Uit een enquête van Gazet van Antwerpen (waaraan amper 3.244 personen deelnamen) blijkt dateen meerderheid van 55% van de Antwerpenaars NEEN zal zeggen tegen het BAM-tracé.Maar ook hier zijn grote verschillen.
Vooral in de wijken en districten waar de Lange Wapper komt is het verzet het grootst. In Merksem spreekt 67% zich uit tegen dit tracé en in wijken Dam en Seefhoek zelfs 72%. In Deurne en Borgerhout zijn 58% en 62% tegen. Ook Linkeroever scoort hoog met 63% tegenstemmen.
In de zuidelijke districten Wilrijk en Hoboken daarentegen stemmen respectievlijk 61 en 69% voor de Lange Wapper.Voor inwoners van de meest noordelijke districten Berendrecht-Zandvliet en Lillo is het zoiets als een ver van mijn bed-show. Daar klinkt het: Waar maakt men zich druk over?Over tien-vijftien jaar rijden er elektrische autos over de Lange Wapper.Weg fijn stof dus.Of men kan de brug met een fikse helling maken, dan kunnen ze hun motor afzetten ... In de rest van Vlaanderen zou 61% pro Lange Wapper stemmen.
Ook de politiek is verdeeld . Sp.a, Groen! en Vlaams belang zeggen NEEN tegen de Wapper. Open VLD is verdeeld en volgens schepen Van Peel staat de hele CD&V achter het BAM-project. Wat niet helemaal klopt.
Maar ik vraag mij af: zouden al die ja-stemmers ook zon voorstander zijn geweest moest die brug boven hún hoofden of langs hún voordeur lopen?
De strijd om de Lange Wapper wordt met de dag grimmiger en lijkt al meer op een open oorlog.
In een intervieuw met De Morgen noemde burgemeester Patrick Janssens, de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) "een instrument van de bezetter, die zich volledig vrijgevochten heeft van haar opdrachtgevers en ontsnapt aan elke vorm van democratische controle".
De uitspraken van Patrick Janssens zijn bij de BAM in het verkeerde keelgat geschoten. Karel Vinck, voorzitter van de raad van bestuur van de BAM, slaat dan ook keihard terug: "Dat actiegroepen zich bedienen van halve waarheden en hele leugens, dat kan ik nog ergens begrijpen. Maar om hetzelfde uit de mond van de burgemeester van de grootste stad van Vlaanderen te moeten horen, een burgemeester die bovendien nationale verantwoordelijkheid draagt, dat is onaanvaardbaar. Elke drie maanden rapporteren we aan het Vlaams Parlement, waarin ook Patrick Janssens zetelt. Dat de BAM een 'instrument van de bezetter' is, is een belediging voor alle mensen die er werken en het Masterplan Antwerpen hebben uitgewerkt."
Volgens Christian Leysen, hoofd van het maritieme bedrijf Ahlers,"heeft de Vlaamse regering zware fouten gemaakt in het Oosterweeldossier en laat ze zich leiden door de lobby van aannemers en betonboeren". Volgens de havenbaas worden Antwerpse bedrijfsleiders al jarenlang vanuit Brussel onder druk gezet om de Lange Wapperbrug vooral niet in twijfel te trekken, "Een druk die het normale overstijgt", aldus Leysen. Karel Vinck (BAM) en de werkgeversorganisatie VOKA (= Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, een interprofessionele, politiekneutrale en private bedrijvenorganisatie die de belangen van meer dan 3.000 aangesloten bedrijven uit de regio verdedigt), doen deze aantijgingen als 'nonsens' van de hand. Volgens VOKA is 95% van alle Antwerpse bedrijfsleiders voor de integrale uitvoering van het Masterplan Mobiliteit en dus ook voor de Oosterweelverbinding met de Lange Wapper en staat Christian Leysen alleen met zijn verzet tegen de Lange Wapper.
(affiche Ademloos)
Karel Vinck: "Leysen geeft blijk van beperkte kennis van het Oosterweeldossier."
Christian Leysen (Ahlers): "Bouwheer BAM is arrogant en onbetrouwbaar. Bouwheer NORIANT (welke acht bouwmaatschappijen verenigd) zegt zelf dat het tracé onvolmaakt is en dat er aanpassingen nodig zijn. De rekeningen liggen nu al vijf keer hoger dan gepland. Die aanpassingen zullen nog eens 300 tot 600 miljoen euro kosten.... Als blijkt dat een project niet goed of achterhaald is, moet er een beter alternatief komen. Zo simpel is dat. De BAM moet ontbonden worden. Veel politici weten dat het BAM-tracé geen goed en afgewerkt verhaal is, maar ze durven het niet toe te geven. De Vlaamse regering moet na de volksraadpleging van zondag 18 oktober op een andere manier verder." Bij deze meningen kunnen hem geen persoonlijke motieven aangewreven worden, want moest het alternatiever traject van Arup/sum uitgevoerd, worden, dan komt de tunnelmond in de omgeving van zijn Ahlers-building.
(affiche CD&V)
Maar ook op politiek vlak wordt er met scherp geschoten/
Bart De Wever (N-VA) haalt scherp uit naar zijn coalitiepartner in de Vlaamse regering: : "Ik erger me dood aan het gedrag van de Sp.a.. Tot vorig jaar was sp.a de medestichter van BAM. Nu noemt sp.a de BAM ineens een bezettingsmacht en zet ze alles op die ene studie van Arup/sum, waaraan drie maanden is gewerkt. Wie gelooft die mensen nog? Wisten Stevaert, Lieten, Patrick Janssens en Kathleen Van Brempt dan al die jaren niet wat ze deden?"
Patrick Janssens, sp.a, burgemeester van Antwerpen: "Ja, ik ben te laat wakker geworden." "Bart is een politicus pur sang. De jongste weken schiet hij op iedereen. Hij is daar zeer goed in, het minste foutje slacht hij af. Ik zeg dit zonder cynisme, ik vind hem enorm clever. Maar ik zou willen dat hij ook eens zegt wat hij nu echt vindt over het dossier. Vindt hij het Lange Wappertracé goed of niet? Vindt hij de aansluiting aan het Sportpaleis aanvaardbaar of niet?"
Filip Dewinter (Vlaams Belang): "Jammer dat het eerste grote referendum van Vlaanderen op zo'n lage manier onderuit wordt gehaald door politici die hun grote gelijk willen halen. De ruzies tussen sp.a, Open VLD, CD&V en N-VA zijn politiek crimineel" "We zijn verder van een oplossing verwijderd dan ooit. Over een van de belangrijkste thema's voor de stad hebben verscheidene partijen geen duidelijk standpunt. Het is 'ja maar' of 'nee maar'. Het paniekvoetbal dat nu wordt gespeeld, is pijlijk... Voor de oppositie is dat een schokkende vaststelling."
die een blog heeft over Volksverhalen, bracht bij het bezoeken van het artikel over 13 en 23 de teller van mijn krantje op 123728. 1+ 2 + 3 + 7 + 2 + 8 = 23
Ik vind het wel straf dat haar deze cijfercombinatie opviel. Ik zou het zelf niet gemerkt hebben.
Alhoewel het alternative tracé met de tunnel ook niet zo'n goed plan is. Hier komt de aansluiting met de ring aan de grote verkeerswisselaar bij Ekeren. Ekeren, dat hiermee al zo zwaar belast is en wiens grondgebied ook doorsneden wordt met verschillende spoorlijnen, nl het goederenspoor dat vanuit de haven komt en midden het dorp nog eens splitst landinwaarts en richting Nederland. Aan de andere kant van het dorp loopt dan nog de spoorlijn Antwerpen-Essen. Daarbij komt de tunnelmond van het alternatieve traject op een plaats waar een fabriek van tractoren gevestigd is met honderden werknemers die dan zal moeten verdwijnen en loopt de tunnel verder onder een petro-chemisch bedrijf door - een zogeheten Seveso-bedrijf - , wat door eventuele trillingen of verzakkingen bij het boren een heuse ramp kan veroorzaken.
Ik ben gehuwd op een 13de in 1972. 1+3+1+9+7+2 = 23, meer specifiek op vrijdag 13 oktober: 13+10 = 23.
Vandaag ben ik 37 jaar getrouwd. 13 + 3 + 7 = 23
Deze dag kan voor mij niet anders dan slecht eindigen.
(gelukkig heb ik niet huisnummer 23)
Regelmatige bezoekers herinneren zich misschien mijn artikeltjes (van 23 en 25 juli) over het getal 23 nog. Zoniet, tik 'Het getal 13' in 'Zoeken in blog'.
Sinds 1 september 2008 geldt er een maximumfactuur die scholen gedurende het schooljaar de ouders nog mogen aanrekenen.
Dit betekent concreet dat nog slechts volgende bedragen mogen aangerekend worden: - voor een kleuter 20 Euro per schooljaar - voor een lagere schoolkind 60 Euro per schooljaar. Onze kleinzoon zit in het 4de leerjaar lagere school en kreeg reeds een faktuur van 70 euro mee naar huis. Er was wel een brief bij om in te vullen of dit gedrag in één keer zou betaald worden of in 3 afbetalingen.
Hoe kan dat?
Ik ben dan eens op onderzoek gegaan en vond het volgende:
Er bestaat namelijk nog zoiets als een dubbele maximumfactuur.
Wat is de dubbele maximumfactuur?
De dubbele maximumfactuur legt vast hoeveel scholen aan ouders mogen doorrekenen voor zaken die niet onder de ontwikkelingsdoelen en eindtermen vallen en die scholen dus niet gratis moeten aanbieden.
Er zijn twee maximumfacturen:
een scherpe maximumfactuur voor extras zoals daguitstappen, een tijdschrift, een museumbezoek, zwemmen (buiten het schooljaar gratis zwemmen), et cetera;
een minder scherpe maximumfactuur voor alle meerdaagse uitstappen.
Aanvankelijk werden de kosten voor de organisatie van de volksraadpleging over de geplande Oosterweelverbinding met de Lange Wapperbrug geraamd op dik 250.000 euro. Dat was dan zonder de infobrochure die de stad heeft uitgebracht met alle alle voor- en nadelen van het Lange Wapper-tracé van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel). Deze infobrochure werd huis-aan-huis verdeeld en heeft de stad 70.000 euro gekost.
Maar volgens de huidige berekeningen komt het gehele kostenplaatje voor het referendum van 18 oktober op ongeveer 800.000 euro. Eén van de grotere uitgavenposten zijn het versturen van de kiesbrieven en het aanstellen van de voor- en bijzitters. Dat bedrag wordt geraamd op 235.000 euro. Dan zijn er nog andere kosten, waaronder de catering voor de dag van de volksraadpleging (35.000 euro) en de taxikosten om voorzitters van de kiesbureaus van de stemlokalen naar de districtshuizen te brengen (22.000 euro). Deze cijfers werden deze week door Antwerps schepen van Financiën Luc Bungeneers (Open Vld) bekendgemaakt.
- er komen 351 stembureaus, zijnde evenveel als bij gewone verkiezingen. - om de stembureaus te bemannen worden 1.755 Antwerpenaars opgeroepen. - er mogen 390.000 personen hun stem komen uitbrengen. Dit zijn er 70.000 meer dan bij de voorbije verkiezingen voor het Vlaams Parlement en de Europese verkiezingen van 7 juni laatstsleden. Dit komt omdat men vanaf 16 jaar aan het referendum mag deelnemen. - gaan stemmen is niet verplicht, maar gaan zetelen wel.
Links de BAM-Oosterweelverbinding - rechts het alternatieve tracé van stRaten-generaal
De Lange Wapperbrug vormt samen met de nieuwe Scheldetunnel de Oosterweelverbinding.
Deze brug is uniek in de wereld. Nergens anders wordt een dubbeldeksbrug opgehangen aan tuikabels gecombineerd met een gebogen tracé.
De brug komt ten noorden van Antwerpen en overbrugt de Royerssluis en het Straatsburgdok. Nadien sluit de brug aan op het viaduct van Merksem. De brug telt vier rijstroken in elke richting. Het verkeer op het onderdek rijdt van de Oosterweeltunnel naar de Antwerpse Ring (= richting oosten). Het verkeer naar het westen rijdt op het bovendek van de Antwerpse Ring naar de Oosterweeltunnel.
Enkele opvallende kenmerken van de Lange Wapperbrug: - De brug heeft een totale lengte van 1.950 meter - Twee pijlers van 150 meter hoog markeren de dubbeldeksbrug - De twee pijlers overbruggen een overspanning van maar liefst 1200 meter - Het onderste brugdek bevindt zich 14 meter boven het wateroppervlak - De pijlers zijn ingeplant naast de bestaande toegangen tot de haven: de Straatsburgbrug en de Noorderlaanbrug.
Gisteren de 'Oproeping voor deelname aan de volksraadpleging van 18 oktober 2009' in de brievenbus gekregen.
Inmiddels zijn in Antwerpen ook de verkiezings-aanplakborden weer in het straatbeeld verschenen, want in Antwerpen wordt namelijk op 18 oktober een volksraadpleging gehouden over de Oosterweelverbinding met de omstreden 'Lange Wapper'-brug.
Iemand verbaasd dat ik nog niet enkele artikels aan de 'Lange Wapper' gewijd heb? Wel, het was echt onbegonnen werk. Al maanden gaat er geen dag meer voorbij of er verschijnt wel iets in verband met deze nieuwe oeververbinding om de ring rond te maken en het verkeersinfarct in en om Antwerpen op te lossen.
Eerst was er het project van de 'Lange Wapper-brug' door de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), die wel mooi en prestigieus oogt, maar met gebrek aan informatie naar de bevolking toe en milieurapporten die gemanipuleerd werden. Er werden ook alternarieve tracés voorgesteld, maar daar werden geen serieuze onderzoeken naar gedaan.
Een klein overzichtje:
04/03 Vlaams minister-president Kris Peeters(CD&V) zegt dat de regering nog eens rustig alles moet bekijken alvorens een beslissing over het tracé te nemen. Eerder op de dag had Van Mechelen gemeld dat het BAM-tracé veruit als beste alternatief uit de studie naar voor kwam. Hij wil zo weinig mogelijk tijd verliezen en starten met de bouwaanvraag. Ook de Antwerpse werkgevers dringen aan op een snelle beslissing. Intussen zijn er reeds vergunningen uitgereikt.
05/03'We waren er al bang voor: het onafhankelijke onderzoek
naar de drie tracés voor de Oosterweelverbinding geeft geen uitsluitsel over een definitieve keuze.' Integendeel, alle betrokken partijen halen er hun eigen waarheid uit. De actiegroepen triomferen omdat volgens hen het tunneltracé van stRaten-generaal de meest positieve quotering krijgt. Minister Dirk Van Mechelen en de BAM vinden alleen de combinatie van een tunnel en de Lange Wapper nog realistisch.
05/03 Het BAM-tracé is het goedkoopste alternatief voor de Oosterweelverbinding. Dat blijkt uit de alternatievenstudie van studiebureau ARUP-Sum, dat zijn rapport voorstelde in het Vlaams parlement. Het voorstel van de BAM komt met afstand als goedkoopste alternatief uit de bus. Uit de studie blijkt dat de kosten zullen schommelen tussen 2,7 en 3 miljard euro.
- De verrassende conclusie van het Arup/ SUM-rapport is deze: eigenlijk deugt geen enkel tracé. De Kennedytunnel wordt onvoldoende ontlast, er wordt te weinig verkeer afgeleid van de Ring en de Liefkenshoektunnel wordt niet genoeg ingezet bij het oplossen van de verkeersproblemen. Met andere woorden: het was allemaal slecht huiswerk. - Nu overhaast kiezen voor her BAM-tracé zou een slag in het gezicht zijn van alle betrokken partijen en voor de Antwerpse bevolking. De politici zouden daarvoor afgeslacht worden, eerst bij de Vlaamse verkiezingen en vervolgens in het aangekondigde referendum.
- Het BAM-tracé met de Lange Wapperbrug en het alternatief van stRaten-generaal halen allebei een degelijk rapport.
- Arup/SUM stelt zelf een vierde variant voor: een tunnel van Linkeroever tot aan de A12. Die zou het milieubedreigende Oosterweelknooppunt bij het Sportpaleis overbodig maken en meer verkeer weghouden van de Ring.
Volgens het studiebureau lossen de huidige tracés immers twee belangrijke problemen niet op: de overcapaciteit aan de Kennedytunnel en de ondercapaciteit aan Liefkenshoek.
- Bij de voorstelling van het vergelijkende rapport zei studiebureau ARUP-Sum dat alle tracé's technisch haalbaar zijn, maar ook technische moeilijkheden met zich meebrengen.
- Op gebied van luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersdrukte ter hoogte van de Liefkenshoektunnel hebben de drie tracés gelijkaardige positieve en negatieve effecten. Toch concludeert het studiebureau dat het voorstel van strRaten-generaal de voorkeur geniet, gevolgd door het BAM-tracé. Met het eerste voorstel gaat wel tolheffing gepaard. Het Horvath-tracé komt als minste uit de bus en valt af, wat ARUP-Sum betreft. Alle tracés zorgen er wel voor dat de lucht minder gezond wordt op Linkeroever.
- Het studiebureau stelde zelf een vierde tracé voor dat voorziet in een tunnel vanop Linkeroever tot Ekeren. Daarbij wordt het Oosterweelknooppunt vermeden en de Kennedytunnel ontlast, maar de Liefkenshoektunnel meer benut.
- 09/03 De Oosterweelverbinding blijft voor verrassingen zorgen. Zoals deze: met het nieuwe, vierde tracé kan de viaduct aan het Sportpaleis worden gesloopt en het Albertkanaal ondertunneld.
- Als het van de Vlaamse socialisten afhangt, komt er geen tunnel-brugconstructie met de Lange Wapper om de Antwerpse ring te sluiten. Ministers Kathleen Van Brempt en Frank Vandenbroucke en Antwerps burgemeester Patrick Janssens willen dat de plannen van Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) worden herzien en dat de suggesties van onderzoeksbureau Arup Sum in rekening worden gebracht, hoewel ze de plannen van de BAM vóór de uitkomst van het alternatievenonderzoek steeds hebben verdedigd.
De burgemeester van Antwerpen, die aanvankelijk voorstander was van de Lange Wapper-brug, heeft hier nu zijn kazak gedraaid, wat niet bijiedereen in goede aarde viel.
Patrick Janssens (sp.a - burgemeester van Antwerpen): "In de politiek ben je niet gedoemd om eeuwig hetzelfde standpunt in te nemen."
- Vlaams parlementslid Jan Peumans (N-VA) is alvast niet te spreken over de houding van sp.a in het dossier. Wanneer het BAM-tracé naar de prullenmand wordt verwezen gaan 10 jaar aan studiewerk verloren.
Als reactie en protest tegen de bouw van de Lange Wapper-brug werd begin maart 2008 de vereniging 'Ademloos' opgericht. (-zie mijn artikels hierover: tik 'Ademloos' in 'Zoeken in blog'). Er werd ook al door honderden bewoners van de wijk Luchtbal geprotesteerd tegen de geplande Lange Wapper-brug.
Om een volksraadpleging af te dwingen werden door 'Ademloos' het nodige aantal handtekeningen bij elkaar gehaald.
En zo gaan we dan op 18 oktober naar de stembus. De stemming is echter niet verplicht.
Maar heeft dit referendum eigenlijk wel zin?
CD&V- schepen.Marc Van Peel, voorstander, heeft al gezegd dat er geen rekening hoeft gehouden te worden met de uitslag en dat de stad in zijn advies aan de Vlaamse Regering niet gebonden is aan de stem van de Antwerpenaar.
Het gaat nog een harde en bitsige strijd worden tussen de voor- en tegenstanders van de Lange Wapper brug..
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.