• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    19-06-2017

Zondag 18 juni

De camping ligt ongeveer op 15km van de stad. Om er te komen moeten we eerst met de auto naar een park&ride op 8km hier vandaan waar we met een moderne tram op een vlotte en komfortabele manier tot in de stad komen.

Nabij het monument ter ere van de geliefde schotse schrijver Sir Walter Scott nemen we een hop on/off bustoer die ons de belangrijkste plaatsen van de stad laat zien.

We rijden ook voorbij het paleis Holyroodhouse waar we vlug in het evoorbij rijden enkele foto’s kunnen nemen.

Bij het Edinburgh Castle stappen we uit om het kasteel te bezoeken. Reeds voor we bij de ingang komen is het duidelijk dat we er niet alleen zullen zijn. Er is erg veel volk op de been maar we hadden reeds onze tickets dus daar moesten we niet voor aanschuiven.

Door de ingangspoort komen we in het kasteel hier en daar is er file om binnen te komen. In de “Great Hall” met schitterende houten lambrisering is heel wat wapentuig te zien.

Trap op en trap af lopen we, er is veel te zien. Van boven af krijgen we mooie zichten op de stad.

We nemen de volgende bus die ons terug in het centrum afzet nabij Princes Street. In de west Princes Garden gaan we af op de doedelzak muziek die we in de verte horen. In het openlucht auditorium is er een wedstrijd gaande voor verschillende doedelzakgroepen. Een erg leuk kleurrijk muzikaal spektakel. We hebben voor vandaag genoeg gezien en keren terug naar de camping.

19-06-2017 om 19:57 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 19 juni

Weer met de tram de stad in om te voet de straten af te lopen waar we gisteren met bus doorheen reden. Langs de Royal Mile naar High Street waar vele winkels of schotse whiskey (die fors duurder is dan inBelgië) of schotse wol producten aanbieden.

Hier wemelt het ook van de toeristen. De St. Giles kathedraal is ook weer zo een prachtig versierd bouwwerk met een fraai interieur en kleurrijke glasramen.

Via een leuke straat die kronkelend naar beneden loopt komen we terug bij Princes Street. In een Indisch restaurant zijn we blij te kunnen zitten bij de maaltijd. Nadien keren we terug naar de camper om nog boodschappen te doen voor de volgende dagen.

19-06-2017 om 19:43 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 17 juni

We zetten nu de steven naar Edinburgh waar we in de buurt nog plaats konden bespreken voor enkele nachten. Onderweg houden we halt in Melrose om er de ruïne van een Cistercensier klooster te bekijken.

Het klooster heeft fel geleden in de loop van zijn geschiedenis maar de resten ervan blijven indrukwekkend.

Aan de grens met Schotland houden we even halt bij een rots die de grens markeert.

19-06-2017 om 19:25 geschreven door Zwerfsteen

18-06-2017

Vrijdag 16 juni

We verlaten Carlisle en nemen een landweg die ons langs de muur van Hadrianus voert. Deze muur werd door de Romeinen gebouwd dwars over het land om de grens van hun Rijk af te bakenen. Ze begonnen er aan in 122NC en hij werd 75 mijl lang.

Bij een oude steengroeve waar ook de Romeinen hun stenen haalden kunnen we stoppen om een stuk restant van de muur te bekijken.

Verder bezoeken we Vindolanda waar een kamp van de Romeinen is opgegraven er is al heel wat bloot gelegd en het moet een groot kamp geweest zijn.

Er wordt nog steeds in de ondergrond gewoeld en we zijn net getuige hoe een man een bronzen naald ontdekt.

Een replica van een fort op de muur geeft een goede impressie van hoe het geweest moet zijn.

In Durham wilden we twee overnachtingen doen om rustig het stadje te bekijken. Met moeite konden we nog één overnachting krijgen. Dus gingen we dan maar meteen met een bus de stad in. Het is een leuke stadskern met mooie pleinen en gebouwen.

Boven de stad staat een enorme kathedraal die samen met het kasteel en de omringende gebouwen tot “Europees erfgoed” is benoemd. We mogen in de kerk zelf niet filmen en komen ogen te kort om alles in ons op te nemen. De immense ruimte is gevuld met prachtige glasramen, mooi houtwerk en altaren.

In de kloostergang kunnen we toch wat foto’s nemen. Van het kasteel kunnen we alleen de buitenkant bekijken want dit is nu een universiteit.

18-06-2017 om 18:44 geschreven door Zwerfsteen

17-06-2017

Woensdag 7 juni

In Cardiff komen we tegen de middag aan op een camping die in het midden van de stad ligt. Op de receptie raden ze ons aan om onze fietsen veilig op te bergen in containers omdat er regelmatig fietsen gestolen worden. Na de middag trekken we de stad in het is hevig aan het waaien en er vallen regenbuien met tussenpozen. Na een twintigtal minuten stappen langs de rivier Taff komen we bij het kasteel van Cardiff, dat we reeds op een vorige reis bezochten.

In het centrum is een grote voetgangerszone waar we rustig langs de talloze winkels kunnen lopen. Het is ondertussen gestopt met regenen en we kunnen de regenschermen opbergen. Verschillende galerijen met mooie kleine winkeltjes, verbinden parallelle straten.

Je zou er werkelijk kunnen “shoppen till you drop”. In een koffiezaak nemen we een koffie met gebak. Een americano wordt er geserveerd in reuzegrote koppen. Nadien wandelen doorheen een park terug naar de camping.

Woensdagmorgen schijnt de zon maar er blijft een frisse wind, nabij het centrum nemen we een waterbus die ons naar de “Bay area” vaart, dit gebied werd de laatste jaren erg opgewaardeerd met mooie moderne gebouwen en verschillende attracties.

Het gebied is zeer in trek voor de toeristen en in de vele restaurants kan ieder zijn honger stillen. Na een uitgebreide wandeling gaan we eten in een Indisch restaurant. Met de bus keren we terug naar de stad waar we nog wat door de winkelstraten lopen vooraleer we naar de camping terugkeren. We hebben het getroffen met het weer, heel de dag droog maar wanneer we goed en wel in de camper zitten begint het te regenen.

17-06-2017 om 18:09 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 10 juni

Donderdag morgen verlaten we Cardiff met bestemming Tenby. De camping waar we in de late namiddag aankomen ligt eigenlijk nog ver af van het de stad. Geen openbaar vervoer en met de fiets niet te doen want het is hier erg heuvelachtig met pittige hellingen. Vrijdagmorgen rijden we met de camper naar de stad op een ruime parkeerplaats.

Tenby is een leuk ommuurd havenstadje met mooie oude smalle straatjes, het is laagwater en de bootjes liggen op het droge.

Langs de kade staat een hele rij fel gekleurde huizen

De stad is gebouwd op de heuvels en alle straten gaan omhoog of omlaag. Bij de haven kunnen we genieten van mooie zeezichten. Het blijft droog maar er staat een stevige wind en we kunnen goed wandelen. Door de lage waterstand zijn enorme mooie stranden te zien.

Tegen de middag gaan we terug naar de camper. Na het eten rijden we naar St. Davids waar we vroeg in de namiddag op een camping aankomen. Zon is er niet te zien maar het regent nog niet, dus gaan we wandelen naar de kust. Na een drie kwartier bereiken we het strand “White sands” dat blijkbaar geliefd is bij de surfers die op de aanrollende geloven hun sport beoefenen.

Na een koffiepauze keren we terug naar de camping. Het is hevig aan het waaien en dat gaat de hele nacht door en het begint ook nog te regenen. Bij de camping is er een halteplaarts van de lokale busdienst, en zaterdag rijden we ermee naar het stadje. De attractie van de plaats is de kathedraal van St. David, gesticht door de heilige en uitgegroeid tot een zeer belangrijke bedevaartplaats.

Het enorme bouwwerk is mooi gerestaureerd want in de loop van de eeuwen had het veel geleden onder de reformatie. Het interieur is rijkelijk versierd met schitterende plafonds.

Door het slechte weer is het moeilijke om mooie foto’s te maken maar binnen in de kerk is veel mooi’s te zien. Buiten bekijken we nog de ruines van het klooster maar we gaan die niet bezoeken daar voor regent het te hard. En we keren terug naar de camping. Door het slechte weer kunnen we niet gaan wandelen en moeten we binnen blijven. Tegen de avond houdt het op met regenen en de lucht klaart enigszins op.

17-06-2017 om 18:04 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 11 juni We vertrekken uit St.Davids met droog weer. We rijden naar Aberystwyth, de weg loopt parallel met de rotskust van Pembrokeshire. Dat betekent dat de weg op en neer slingert met vele hellingen van 10 tot 12%. We komen ’s middags aan op een parking bij het station.

We willen met een stoomtreintje “Vale of Rheidol” naar de “Devil’s Bridge”. Deze brug speelde een rol in de dedectivereeks “Hinterland”. De rit laat ons op een gezapig tempo de mooie vallei zien tot we aan het eindpunt komen nabij de brug.

Vanop de brug kunnen we via trappen afdalen tot bij de kolkende rivier onder de brug vanwaar we die in de hoogte zien.

Het zijn in feite drie bruggen boven elkaar, gebouwd in 1188, 1753 en de laatste in de vorige eeuw. Na een koffiepauze keren we terug met het treintje. We hebben vandaag geluk gehad met het weer, geen spatje regen en tegen de avond zonneschijn. De wind blijft echter hevig en schommelt de camper heen en weer.

17-06-2017 om 17:55 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 12 juni Kort na de middag komen we aan bij een kleine camping in Monfort Bridge mooi gelegen aan de boorden van de Severn. Met de bus komen we in een kwartier aan in Shrewsbury. Een levendige stad met mooie winkelcentra waar veel volk op de been is.

De stad is bekend voor zijn vele mooie vakwerkhuizen. Op de markt vinden we een goed bewaard markthuis waar vroeger de slagers hun werk aanboden terwijl op de bovenverdieping de wolhandelaars hun handel dreven.

Aan het einde van de hoofdstraat liggen de resten van een kasteel dat nu het Shropsihre Regimental museum herbergt.

Er tegenover is de stadsbibliotheek in een enorm gebouw waar Charles Darwin ooit lessen volgde.

17-06-2017 om 17:52 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 13 juni

We begeven ons naar een camping die ik op internet opgezocht had nabij Lancaster, maar we kunnen hem niet vinden. We komen op een grote park&ride parkeerplaats terecht van waar we met de shuttle de stad in kunnen. Na de middag nemen we de bus naar de stad en bij het naderen zien we van ver hoe de priorijkerk St. Mary en het kasteel hoog boven de stad uittorenen.

De kerk heeft een bewogen geschiedenis in het koor zijn prachtig bewerkte koorstoelen te bewonderen. De mooi bewerkte plafonds en kleurrijke glasramen waarvan sommigen in onze kontreien vervaardigd werden zijn een lust voor het oog.

Het enorme kasteel doet nu dienst als vrouwengevangenis en kan slechts beperkt bezocht worden zodat we enkel op het binnenplein kunnen rondlopen. Vooraleer we terug de bus op gaan genieten we nog van een lekkere koffie bij “caffé Nero”, een koffiehuis dat we reeds in veschillende plaatsen aan deden en waar we inmiddels een klantenkaart hebben. We blijven overnachten op de parking waar we als enige overbleven.

17-06-2017 om 17:48 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 14 juni Bij Carlisle kunnen we na de middag vanop de camping met het openbaar vervoer de stad in. Carlisle was voor de Romeinen een belangrijke stad en er zijn dan ook veel restanten van hun verblijf terug te vinden. In het centrum zijn vele drukke winkelgalerijen waar mooie waren, vooral kleding worden aangeboden.

Op het centrale marktplein kunnen we bij het toeristenbureau inlichtingen bekomen. Enkele mooie vakwerkhuizen trekken de aandacht.

De kathedraal, de enige in Cumbria, opgetrokken in rode zandsteen is indrukwekkend met zijn massieve toren.

Het interieur is rijkelijk versierd met mooi gebeeldhouwd houtwerk, vooral in het koor met zijn prachtig gestoelte met mooi bewerkte misericordes. We treffen er ook een mooie triptiek aan met taferelen uit het leven van Christus, gemaakt in een Antwerps atelier. Na een pauze in caffé Nero rijden we terug naar de camping.

17-06-2017 om 17:44 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 15 juni nemen we terug de bus naar de stad want we hebben nog een en ander te bezichtigen. We beginnen met het “Tullie House” museum waar de geschiedenis van Carlisle mooi uitgebeeld wordt. Het grootse gedeelte toont ons hoe de Romeinen Engeland veroverden. De geschiedenis van de Romeinen in Engeland wordt hier goed toegelicht met tal van voorwerpen die ons een beeld kunnen geven van toen. De bouw van de muur van Hadrianus was het grootste bouwwerk van de Romeinen en wordt goed beschreven. We hebben er de hele voormiddag over gedaan want het was zeer interessant wat we te zien kregen. We lunchen in het restaurant van het museum om nadien nog een tentoonstelling over de Romeinse cavalerie te bekijken.

%%%FOTO1%%%

Via een onderdoorgang komen we bij het kasteel dat over de stad heenkijkt, een solied bouwwerk dat opgetrokken werd boven op een Keltisch en nadien Romeins kamp. We lopen terug naar het centrum voor onze koffie en nog wat boodschappen te doen vooraleer we terug de bus nemen.

17-06-2017 om 17:40 geschreven door Zwerfsteen

05-06-2017

Donderdag 1 juni

We zijn vroeg opgestaan om tijdig aan te komen om in te schepen naar Engeland. Het was goed dat we er vroeg bij waren want we zaten in een verkeerde file voor de vrachtwagens. Een behulpzame agent stuurde ons in de juiste richting. Voor we op de inschepingskade kwamen werden we streng gekontroleerd door gewapende militairen die elk hoekje van de camper doorzochten.Nadien deed de politie dit ook nog eens over, dan nog de paskontrole door de Engelse politie en we konden gaan aanschuiven, om kort nadien het schip binnen te rijden. Stipt om 9u20 vertrok de ferry.

Na een kalme overvaart kregen we de krijtrotsen van de Doverse kust in beeld. Bij het uitrijden was het goed opletten om links te rijden en goed uitkijken op de rotondes. Na een vlotte rit bereikten we de camperplaats New Dover road Park&Ride. Een gedeelte van de parking is afgemaakt en voorbehouden voor campers. Een shuttlebus zet ons af in het centrum van Canterbury.

We wandelen door drukke winkelstraten en knusse smalle straatjes tot aan de kathedraal. Het wemelt er van de toeristen en kinderen op schoolreis.

Langs een indrukwekkende poort betreden we de gronden van de kathedraal die flink in de steigers staat zodat het niet eenvoudig is om een goede foto te maken. Het is een enorm gebouw waarvan de oorsprong terug gaat tot 597 na Christus. In 1170 werd Aartsbisschop Thomas Becket er vermoord in opdracht van koning Henry VIII.

Op de plaats waar hij werd omgebracht brandt er voor altijd een kaars. In de gronden rond de kathedraal is het aangnaam wandelen in de schaduw van de bomen want het is erg warm in de zon. Nadien kuieren we terug in de stad en gaan op een terrasje genieten van een lekkere koffie. Met de shuttlebus komen we terug op de camperplaats.

05-06-2017 om 20:59 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 2 juni

Onder een stralende hemel verlaten we Canterbury, ons doel is de Hurley Riverside Camping in de buurt van Windsor. We volgen de autosnelweg die onder Londen doorloopt, aanvankelijk kunnen we vlot doorrijden maar vlug komen we in een file terecht want de snelweg met 4 rijstroken zit overvol en de rit wordt met een uur verlengd. De camping is zeer mooi gelegen aan de boorden van de Thames.

We wandelen naar het rustige plaatsje Hurley met stemmige oude gebouwen. In de plaatselijke pub geniet ik van een Guiness achter in de tuin.

05-06-2017 om 20:54 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 3 juni In de voormiddag rijden we met de camper naar Henley-On-Thames waar elk jaar de beroemde roeiwedstijden gehouden worden tussen Cambridge en Eton. Een mooie brug overspant de Thames.

Aan de kade liggen vele mooie bootjes aangemeerd en het is er fijn wandelen. We gaan ook snel wat inkopen doen en kuieren dan verder door het stadje.

Vanop de brug hebben we mooi zicht op de roeibanen met hun tribunes. Met een lekkere koffie op een terras sluiten we daar ons bezoek af. Na de middag fietsen vanaf de camping naar de sluis van Hurley. De sluiswachter is er druk in de weer om de vele bootjes te versassen van links naar rechts.

Boven op een bruggetje hebben we een mooie kijk op de rivier. Bij de sluis drinken we op zijn engels een stevige thee vooraleer we terug naar de camping fietsen.

05-06-2017 om 20:50 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 5 juni

Zondag voormiddag, de zon schijnt nog wel maar de wind is fris. Het korte broeken weer is voorlopig voorbij. Rond de middag komen we in Cirencester aan op een camping van de Caravan Club. Een grote en prima verzorgde camping. Na de siësta stappen we naar het centrum van de stad op ongeveer 3km van de camping. Vele winkels zijn open maar het is er erg rustig. De kerk met zijn vierkante toren domineert het marktplein.

In het weelderige interieur valt vooral het kunstig gebouwde plafond op.

In de stad zijn vele oude huizen te zien uit het rijke verleden toen de wolhandel floreerde. In de smalle steegjes met leuke winkeltjes en koffiebars is het aangenaam lopen.

Wanneer we terug op de camping aankomen zijn we nog net op tijd uit de regen. Maandagmorgen is het nog steeds aan het regenen en gewapend met regenschermen lopen we terug naar de stad want maandag is het marktdag. De markt stelt niet veel voor slechts een vijftal kramen, waar we aan de groentenkraam vers fruit kopen. Het is ook erg fris en we gaan ons wat opwarmen met een kom koffie. Na de middag is het nog altijd aan het regenen en we trekken terug naar de stad voor een bezoek aan het plaatselijke museum. In het museum wordt uitvoerig ingegaan op het romeinse verleden en ontstaan van de stad.

05-06-2017 om 20:36 geschreven door Zwerfsteen

27-07-2016

Maandag 18 juli verlaten we Italië en rijden naar Oostenrijk de weg slingert zich doorheen het mooie landschap met mooie bergzichten.

We houden halt kort over de grens van Oostenrijk op een zeer mooi gelegen camperplaats. Dinsdag zetten we onze tocht verder tot in Biberied, een stadje in de bergen, op een camping.

De camping ligt vlakbij het bergstation dat ons met de zetellift naar boven brengt, onder ons zien we de rodelbaan waar de mensen naar beneden suizen.

Halverwege stappen we over op een andere lift die ons tot bij de top van de Mariënspitz brengt. Het uitzicht is hier geweldig en na een wandeling trekken we naar het almhotel waar we mooi zicht op hebben voor wat lekkers.

De afdaling met de lift biedt weer andere vergezichten en met een voldaan gevoel komen we terug bij de camper.

27-07-2016 om 21:06 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 20 juli komen we in Oberstdorf aan waar Carine training voor kunstschaatsers geeft op de grote ijspiste aldaar.

Wanneer we het gezellige stadje in trekken ontmoeten we Reggy met Rhune. ’s Avonds eten we samen een lekker maal in hun hotel.

De volgende dag maken we samen met Reggy en Rhune een mooie wandeling in de bergen terwijl Carine aan het werk is. Na de wandeling heeft Carine even vrij en drinken we op een terras wat lekkers.

We sluiten de dag met een avondmaal in het restaurant van de ijspiste. Vrijdag 22 juli komen we rond de middag op een camperplaats in Konstanz aan de Bodensee. De camperplaats is zo goed als volzet en na enig wachten kunnen we toch een plaats bemachtigen.

Via een mooie stadspoort trekken we de stad in. Sommige gebouwen zijn mooi beschilderd.

Wanneer het begint te regenen trekken we ons terug in de camper. Zaterdag morgen schijnt de zon terug en wandelen we tot aan het water.

In de verte zien we een zeppelin vliegen. Aan de toegang tot de haven staat een enorm standbeeld “Imperia” het symbool voor Konstanz.

Rond elf uur houden we de stad voor gezien en trekken naar Bad Säckingen aan de Rijn waar we willen gaan fietsen.

Na de middagpauze wandelen we het stadje in met aantrekkelijke terrasjes. Een houten brug verbindt de oevers van de Rijn en we kunnen er over wandelen tot in Zwitserland.

Op de brug komen we de trompetter van Säckingen tegen, over hem werd een verhaal geschreven van een onmogelijke liefde. Zondag 24 juli laden we de fietsen af en rijden langs de Rijn tot in Laufenburg waar een stenen brug ook weer Duitsland en Zwitserland verbindt.

’s Namiddags rijden we de andere kant uit tot in Wallbach waar net een volksfeest aan de gang is. Terug in Bad Säckingen gaan we nog het stadje in om op een terras een ijsje te smullen.

27-07-2016 om 21:02 geschreven door Zwerfsteen

17-07-2016

Vrijdag 8 juli gaat het doorheen het mooie berglandschap naar Klagenfurt aan de Wörthersee, de hoofdstad van de provincie Karinthië. De camping is goed gevuld maar we krijgen toch een degelijke plaats. Zaterdag 9 juli Met de fiets zijn we na enkele kilometers in de stad.

Het centrum is vrij klein met mooie gebouwen en leuke hoekjes. Na enkele uren houden we de stad voor bekeken en fietsen terug naar de camping.

%%FOTO3%%%

Het weer is nog steeds erg warm en in de namiddag maken we een fietstocht langs de Wörthersee en genieten van de mooie omgeving. In Pörtschach am Wörthersee houden we halt voor een verfrissing en keren dan terug naar de camping.

17-07-2016 om 21:15 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 10 juli komen we in de namiddag aan op een camperplaats aan de rand van de stad Udine waar we rustig buiten kunnen blijven tot ’s avonds laat. Maandagmorgen fietsen we naar het historische stadsgedeelte waar we erg mooie gebouwen aan treffen.

Het is bloedheet en we zoeken zoveel mogelijk de schaduw op. Mooie pleinen met terassen nodigen uit tot verpauzen.

’s Namiddags zetten we onze wandeling verder en beklimmen de kasteelberg van waar we een mooi uitzicht hebben op de stad.

Nadien begeven we ons naar Triëste. Het is er erg druk en op de camperplaatsen is nergens nog plaats te vinden, zelfs stilstaan is moeilijk. We zoeken dan maar naar een camping op zo een 13 km van de stad. Bij het omkeren krijg ik het moeilijk met schakelen. Bij de camping aangekomen leg ik de motor stil om ons in te schrijven. Wanneer ik naar de toegewezen plaats wil rijden kan ik niet in een versnelling geraken, niet vooruit niet achteruit. Het is inmiddels al laat geworden en bellen naar Touring om hulp. We spreken af dat er vroeg in de morgen ons iemand komt helpen en blijven voor de poort van de camping slapen. Dinsdag rond 9u komt de wegenhulp, die man probeert de versnelling uit zonder succes. Hij duikt onder de motorkap en na enig gemorrel krijgt hij het zover dat de versnelling weer werkt. Hij rijdt ons dan voor tot bij de garage want hij vindt dat het degelijk moet gemaakt worden. Er moeten stukken besteld worden en moeten overnachten voor de poort. De volgende dag zijn de stukken aangekomen en beginnen ze aan de herstelling. Ik merk echter dat ze van plan zijn om een nieuwe koppelingsplaat te steken. Wanneer ik hen attent maak dat die plaat onlangs vervangen is gaan ze het probleem ergens anders zoeken. Het blijkt een probleem te zijn van het koppelingssysteem. De originele kabel schijnt niet meer gemaakt te worden en de mecanicien slaagt er toch in om de oude kabel zodanig te herstellen dat we er mee thuis moeten geraken. De mensen hebben ons daar toch goed geholpen en rekenen ons slechts anderhalf werkuur aan. We kunnen eindelijk verder en stoppen op een camperplaats nabij de stad Pordenone.

17-07-2016 om 21:10 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 14 juli stoppen we in Borgo Valsugana een stadje aan de rivier Brenta. Vanop de camperplaats hebben we schitterend uitzicht op de omringende bergen en hoog boven ons een kasteel.

Een wandeling van een tiental minuten brengt ons tot in het centrum van het stadje met een aantrekkelijk marktplein.

De Brenta stroomt door het midden van de plaats, enkele bruggen verbinden de beide stadsgedeelten.

Doorheen de vallei loopt een fietspad van een 80km. Vrijdag fietsen we langs het water stroomafwaarts, dat loopt meestal lekker met af en toe enkele pittige hellingen tot 8% wat zelfs met de e-bike’s flink werken was voor ons. De terugtocht liep verassend nog vlot maar met maximum ondersteuning.