• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    11-08-2008

Denemarken

Het regent nog altijd wanneer we in Denemarken landen, we rijden naar een haventje waar we kunnen overnachten. De volgende morgen rijden we onder donkere wolken naar Thyboron, dar we bereiken via een pontje. Het is een stil bedrijvig vissershaventje en we vinden een slaapplaats bij het Kustmuseum vlakbij een omgekeerde vissersboot die nu zijn loopbaan beëindigt als restaurant. Na het ontbijt rijden we naar Lemvik, de toegang tot het stadje voert langs een steile helling en het is beslist de enige serpentineweg in Denemarken. We parkeren bij de haven en maken een wandeling door de gezellige winkelstraten die naar een mooie kerk voert.

Het weer is erg wisselvallig en we rijden naar Ribe, de oudste stad van Denemarken, waar we reeds enkele malen op bezoek waren. Het is nog altijd een leuke halte en we kunnen nog steeds genieten van een wandeling door de stad. We zitten nu vlak bij Duitsland en het weer nodigt niet uit tot blijven hangen.

11-08-2008 om 20:06 geschreven door Zwerfsteen

04-08-2008

Terugreis via Zweden

Onder een stralende hemel boden wij ons aan voor de overvaart naar Stockholm, ons schip de "Galaxy" pas gebouwd in 2006 is erg luxueus ingericht en zeer comfortabel. We kregen zelfs een kajuit ter beschikking in aanbieding. De reis doorheen de zonovergoten archipel verliep letterlijk rimpelloos en leverde prachtige zichten op. In de haven van Marieham torende het schip hoog boven het stadje. Overal tussen de eilanden voeren talloze zeilschepen terwijl dat reusachtige schip door de eilanden heen laveerde.

Na de landing in Stockholm zij we meteen het binnenland ingereden op zoek naar een slaapplaats. De volgende dag bezochten we het kasteel van Gripsholm dat we reeds bij een eerdere gelegenheid waren. Het is een prachtig kasteel bij het pittoreske stadje Mariefred waar het fijn wandelen is, nog steeds met stralend en warm weer. Het is nu wel even wennen dat we nu hier in Zweden weinig plaats vinden bij het water zoals in Finland. De steden op onze weg bieden weinig bezienswaardig of zijn voor ons met de camper moeilijk te bezoeken, vooral doordat bij een ongelukkig manoeuvre ik een fiets op de fietsdrager zodanig beschadigd heb dat hij voorlopig niet bruikbaar is. We belanden dat in Amal een stadje bij het Vänernmeer waar we reeds vaker en graag vertoeven. Het weer is inmiddels verslecht, deze morgen flink wat regen maar in de namiddag toch nog wat zon en de avond half bewolkt.

De volgende dag is het weer wat opgeklaard en we rijden naar Vänersborg waar we onze weg goed kennen van vorige reizen en we goed bij het meer kunnen. We ontwaken onder een grijze hemel en later begint het te regenen, dus dan maar naar Göteborg voor de overtocht naar Fredrikshavn in Denemarken. Onder een gietende regen rijden we aan boord en het blijft regenen en stormen gedurende de ganse overtocht.

04-08-2008 om 00:00 geschreven door Zwerfsteen

30-07-2008

Van Savonlinna naar Turku

Het weer blijft zonnig en warm en onze route loopt langs verschillende leuke plaatsen waar we steevast de jachthavens opzoeken voor een standplaats. De één al mooier dan de andere en overal gelegenheid tot vissen, echt vakantiesfeer. Vanuit Turku willen we de veerboot naar Stockholm nemen. De rit rond de Botnische Golf zou vrezen we te eentonig worden en de overvaart langs de Alandeilanden moet ook erg mooi zijn. We wilden met Viking Lines oversteken, maar alles was volgeboekt en we moesten bijna een week wachten. Bij de concurrerende maatschappij Silja Lines moesten we slechts één dag wachten. Dit verhaal zal ik dan ook kunnen versturen aan boord van de veerboot, waar een goede verbinding is. Afwachten wat het in Zweden gaat worden.

30-07-2008 om 08:45 geschreven door Zwerfsteen

Savonlinna

Gelegen in het hartje van het merengebied op twee eilandjes tussen het Haapavesi- en het Pihlavesimeer schittert dit stadje van het natuurschoon. De parel op de kroon is het Olavinlinna kasteel, gelegen op een klein eilandje in een schitterende omgeving. Het is het best bewaarde middeleeuws kasteel in Noord Europa, binnen in het kasteel is het een echte doolhof van gangen en trappen, gelukkig worden we begeleid door een gids die voor ons de geschiedenis van het kasteel tot leven brengt. De binnenplaats is geheel benomen door een enorm podium waar elke maand juli operafestival gehouden wordt. Van ver horen we het koor repeteren voor een optreden.

30-07-2008 om 08:41 geschreven door Zwerfsteen

Lappeenranta

Het is schitterend weer wanneer we in Lappeenranta aankomen en we rijden direct naar de jachthaven, het is er erg druk want het is voor de Finnen verlofperiode en er is een gratis te bezoeken tentoonstelling van zandsculpturen met de Far West als thema. We vinden ook weer een plaats vlak bij het water en bij de vesting. De volgende dag maken we een wandeling door het fort dat deel uitmaakte van een verdedigingsgordel tegen de Russen en dat zowel als de andere vestingen jammerlijk faalde in hun opzet. De vesting is goed bewaard gebleven en de goed onderhouden en verzorgde gebouwen doen nu dienst als museum, kunstgalerij, winkel of burelen. Van boven op de wallen hebben we een mooi uitzicht op de haven.

30-07-2008 om 08:40 geschreven door Zwerfsteen

Hamina

Hamina is een stadje op 40km van de Russische grens en heeft een ongewoon achthoekig stadsplan met het stadhuis in het midden en van daar lopen acht straten naar de rand van de stad. Het is een fraai stadje en even verzorgd als we reeds gewoon zijn in Finland, veel mooi geverfde houten huizen en we bezoeken een als museum ingerichte oude koopmanswoning die geheel ingericht is zoals toen. We hebben als gewoonlijk weer een leuke standplaats bij de jachthaven gevonden en het is er heerlijk vissen.

30-07-2008 om 08:39 geschreven door Zwerfsteen

Porvoo

Porvoo ligt op zo een 50km westelijk van Helsinki en is de tweede oudste stad van Finland. De oude stad met zijn kronkelige en soms steile straatjes is erg charmant. Na de grote brand van 1760 werden deze huizen gebouwd. De kathedraal ligt boven op de heuvel maar werd door brandstichting in 2006 erg beschadigd en is niet open voor het publiek, er wordt naarstig aan gewerkt want in 2009 willen ze er het feit vieren dat de eerste landdag van Finland er 200 jaar geleden werd gehouden. In de hoofdstraten zijn leuke winkeltjes die veelal plaatselijk handwerk verkopen en er heerst een gezellige drukte. Langs de waterkant staan nog mooie houten pakhuizen die allen in een rode kleur geschilderd werden om de koning van Zweden Gustavus III bij zijn bezoek op het einde van de 18de eeuw te imponeren.

30-07-2008 om 08:37 geschreven door Zwerfsteen

19-07-2008

St. Petersburg

Sint Petersburg werd in 1703 gesticht door Peter de Grote, hij werd daarbij geholpen door verschillende vooraanstaande Europese kunstenaars en architecten. Doorheen de stad stroomt de brede rivier Neva. Aan het station worden we opgewacht door onze gids Natahlia. Met de bus rijden we langs verschillende belangrijke bezienswaardigheden waarbij af en toe gestopt wordt om de nodige foto’s te nemen. Het uitzicht vanaf de oevers van de Neva op de stad zijn erg mooi, overal zijn er mooie en statige gebouwen te zien. De stad wordt wel één groot museum genoemd. Ons hotel is midden in het centrum gelegen vlak bij de Nevsky Prospekt, de drukst verkeersader en winkelstraat van St. Petersburg. Het is een heel brede laan met brede voetpaden met veel volk op de been. Mooie winkels met alle gekende merken trekken er de aandacht. Het verkeer is er erg druk en de auto’s razen langs alle kanten voorbij. De avond hebben we vrij en we maken een lange wandeling door de stad waarbij we volop kunnen genieten van al dat moois. De volgende dag bezoeken we het Hermitage museum onder deskundige begeleiding van onze gids, gelukkig heeft onze groep vooraf geboekte tickets en kunnen we snel het museum binnen, buiten staat een file van enkele honderden meters aan te schuiven om binnen te kunnen. Oorspronkelijk was dit het zomerpaleis en is weelderig ingericht in barokstijl en overeenkomstig bemeubeld, je weet niet wat eerst te bewonderen. Veel tijd krijgen we niet want de groep moet voort, de verzameling van schilderijen is enorm en we kunnen slechts de hoogtepunten van de verzameling bekijken. Het is natuurlijk onmogelijk om op zo een korte tijd gans het museum te zien maar we krijgen toch een heel goede indruk. Na de middag bezoeken we de St. Isaacs kathedraal, de vierde grootste kerk in de wereld, een machtig gebouw met enorme granieten zuilen uit één stuk gehouwen. Het interieur is rijkelijk en weelderig versierd met allerlei kunstwerken. Tijdens de oorlog was de kerk erg beschadigd maar daar is niets meer van te merken. ’s Avonds hebben we ingeschreven voor een voorstelling van volksdansen en muziek. Het was een show met veel schwung, mooie en opwindende muziek, prachtige dansen en kleurrijke kostuums het was echt genieten.

De laatste dag moesten we vroeg op het appel zijn want we bezoeken Peterhof, het zomerpaleis op een veertigtal kilometer van St. Petersburg. Het paleis is ook weer ingericht met weelderige barok. Het is er erg druk en we moeten een lange tijd aanschuiven om binnen te kunnen. De kamers die we te zien krijgen zijn ook weer allen rijkelijk versierd en bemeubeld. Het is slecht een klein gedeelte van het gebouw dat toegankelijk is want er moet nog veel gerestaureerd worden, net zoals in het Hermitage en dat kost hopen geld dat niet zomaar voorhanden is. Het park rond het kasteel is erg groot en we kunnen slechts een klein gedeelte door wandelen. Het park is ook beroemd voor zijn prachtige fonteinen die prachtige beelden opleveren. In de voormalige oranjerie krijgen we ons middagmaal en dan gaat het terug naar de autobus want we moeten onze trein halen naar Helsinki. Het verkeer is echter erg druk en chaotisch met opstoppingen en files, we hebben bijna drie uur nodig om de ongeveer 40km af te leggen tot aan het station. De trein halen we nog net op tijd en ons bezoek aan St. Petersburg zit er op.

19-07-2008 om 10:43 geschreven door Zwerfsteen

15-07-2008

Hämeenlinna

Zondag in de namiddag komen we in Hämeenlinna aan waar we in de buurt van het kasteel willen overnachten. Het is echter enorm druk bij het kasteel want het is "Hämeenlinna Jazz" weekend en het park rond het kasteel is gevuld met muziekliefhebbers van alle leeftijden en op het grasveld zitten allemaal families met picknick erbij. Wel gezellig! We zoeken elders een plaats en komen terug om mee van de muziek en de sfeer te genieten. Hämeenlinna is de hoofdstad van de provincie Häme en zijn trots is het imposante kasteel dat mooi gelegen is aan het meer. De volgende dag wanneer de rust is weergekeerd komen we terug en vinden een mooie plaats bij het kasteel. Een rondgang door het kasteel geeft ons een goede indruk hoe het er vroeger aan toe heeft gegaan, veel comfort was er toch niet, maar de dikke muren gaven zeker beschutting. Er is verder ook nog een interessante tentoonstelling van opgravingen uit de streek die een goed beeld geeft hoe de mens zich hier vanaf het steentijdperk heeft ontwikkeld. Het stadje zelf is ook weer typisch voor de Finse steden, net en rustig op het marktplein staat een enorme kerk. Verschillende kraampjes met lokale producten en groenten waar vooral aardbeien en verse erwten, waar de Finnen blijkbaar erg aan verslingerd zijn, aangeboden worden.

15-07-2008 om 15:16 geschreven door Zwerfsteen

12-07-2008

Lahti

Lahti is een grote moderne stad op 100km van Helsinki er is een mooi waterfront rond de jachthaven en voornamelijk bij de haven voor de toerboten, waar een gezellige drukt heerst. De promenade is mooi aangelegd en onderhouden en nodigt uit tot flaneren en heel wat inwoners zoeken in de avonduren de waterkant op en de terrassen zijn goed gevuld. Lahti is vooral bekend als wintersportcentrum waar regelmatig wereldkampioenschappen gehouden worden. Drie enorme springschansen zijn dan ook de bezienswaardigheid van de stad. Met een lift kunnen we naar boven in de hoogste schans. Boven wacht ons een prachtig uitzicht over de stad en omgeving en kijken we uit over het moderne sportcentrum.

Met een avondwandeling besluiten we onze dag in Lahti.

12-07-2008 om 19:29 geschreven door Zwerfsteen

11-07-2008

Onze route naar Lahti voert ons langs de rand van het Paijanne meer en de weg loopt kronkelend op en af door het groen afgewisseld met blik op het meer. Onderweg kunnen we aanleggen bij de mooi verzorgde jachthaven van Korpilahti, waar we twee keer overnacht hebben, en nu bevinden we ons bij de jachthaven van Väaksy het is nu bijna 22u en het is nog klaar daglicht, het weer is goed en op de achtergrond klinkt live jazzmuziek vanuit het cafetaria van de jachthaven. Morgen rijden we naar Lahti, en daarna naar Hämeenlinna, daarover de volgende keer.

11-07-2008 om 21:04 geschreven door Zwerfsteen

09-07-2008

Tampere

De derde grootste stad van Finland en grootste stad zonder een haven aan zee. Vroeger bekend als het Manchester van Scandinavië. De stad ligt tussen twee meren en dwars door de stad loopt het water van het hoger gelegen meer naar het lagere meer. Binnen in de stad bevonden zich de weeffabrieken, die nu allen omgebouwd zijn tot lofts, musea en culturele centra. Het is zondag en het verkeer is niet druk, gelukkig maar want we hebben de stad doorkruist in alle richtingen om een staanplaats te vinden. De stad geeft een zeer verzorgde indruk maar parkeren is er duur. We vinden tenslotte kort bij het centrum aan de stroom een plaats bij het sportstadium. Van de stad hebben we niet veel gezien, we komen er later nog eens langs maar ik heb er erg goed kunnen vissen en verschillende baarzen en voorns kunnen vangen, zelfs een forel maar die was jammer genoeg nog geen vereiste 40cm. en dat in het midden van de stad!

09-07-2008 om 13:26 geschreven door Zwerfsteen

Rauma en omgeving

Rauma is een rustig stadje aan de kust van de Botnische Golf dat ooit bekend was voor zijn kantproductie. De bezienswaardigheid is er het oude Rauma of "Vanha Rauma" het was één van de zes middeleeuwse Finse steden. Het oude stadsgedeelte bestaat nog vooral uit de originele bebouwing van houten huizen en smalle straatjes, doordat het er sedert 1682 geen grote stadsbrand heeft plaats gevonden is er het oude stratenpatroon bewaard gebleven en is het er heel leuk om op ontdekking te gaan. De huizen zijn allen nog bewoond en er zijn verschillende handelszaken. Het hele stadje heeft dan ook een plaats gekregen op de lijst van Unesco Werelderfgoed.

Bij het stadje Lappi niet ver van Rauma bevindt zich nog een andere site van Unesco Werelderfgoed met de moeilijke naam Sammallahdenmäki Het was ook het eerste Finse voorhistorisch monument dat als dusdanig werd erkend. Het is de grootste verzameling van voorhistorische begraafplaatsen in Scandinavië. De site ligt midden in een prachtig bosgebied en het is een heerlijke wandeling om die plaatsen te bekijken. Op verschillende plaatsen zijn hopen rotsen gestapeld, waarbij er twee erg in het oog springen, de één wordt de "Kerkvloer" genoemd omdat de stenen over een grote rechthoek zeer egaal gestapeld zijn. Het moet voor die primitieve mensen uit het bronzen tijdperk toch een hele organisatie geweest zijn om dit te realiseren. Verder op is er nog een zeer langgerekte stapel te zien die de "Lange ruïne van Huilu" genoemd wordt, al even indrukwekkend.

09-07-2008 om 13:24 geschreven door Zwerfsteen

Turku

Turku is de oudste stad van Finland, maar daar is niet veel van te merken. De stad ligt langgerekt aan de beide oevers van de stroom. Er is veel industrie en vele middelgrote ondernemingen aan de weg bij het binnenrijden van de stad. De stad zelf is een drukke en levendige stad zoals het hoort bij de tweede grootste stad van het land. Vanop de camping komen we met de bus aan bij de markt van Turku, veel bedrijvigheid maar niet echt gezellig of sfeervol. We lopen langs de kade waar het wel prettig wandelen is naar het slot, het is de voornaamste bezienswaardigheid van de stad. Het slot is goed bewaard en gerestaureerd. Binnen is er erg veel te zien en we lopen er kilometers door zalen en trappen, maar het is wel de moeite waard. We nemen de bus terug naar het centrum want het begint toch te wegen op de benen. De kathedraal is nog een ander monument dat we niet mogen missen, waarvan de oudste delen teruggaan tot de 13de eeuw. Nu is het zowat de belangrijkste Evangelisch Lutheraanse kerk van Finland. Het enorme binnenschip met gotische gewelven is imponerend.

Doodmoe keren we terug naar de camping.

09-07-2008 om 13:22 geschreven door Zwerfsteen

Tussen Tampere en Lahti

Op 15 juli moeten we terug in Helsinki zijn om de volgende dag vroeg de trein te nemen voor drie dagen St. Petersburg. Dus hebben we alle tijd om rustig door het westelijk merengebied te rijden. We rijden door een golvend en door bomen omzoomd landschap met af en toe zicht op een meer. Onze eerste halte is in Palkane op een rustige parking bij een meer. De volgende dag vinden we plaats op de parking van het strandbad van Ludpioinen vanzelfsprekend ook aan een meer. De dag erna begeven we ons naar een camping in Jämsänkoski er moet namelijk was gedaan worden. De camping is gelegen aan het meer van Paijanne, we krijgen een standplaats aan de rand van het meer. Onze aperitief genieten we aan de rand van het meer (met de hengel in de hand) met een schitterend uitzicht.

09-07-2008 om 00:00 geschreven door Zwerfsteen

03-07-2008

Hanko

Het stadje Hanko ligt aan de punt van een schiereiland en was rond de eeuwwisseling met de 20ste eeuw een modieus toevluchtoord van de welstellende Russen adel, tsaren en artiesten. Zij lieten er prachtige houten villas bouwen bij het strand, die zijn nu de voornaamste bezienswaardigheid van het stadje. Ze zijn allen prachtig onderhouden en dragen vrouwelijke namen en worden dan ook de “oude dames” genoemd. Velen zijn nu stijlvolle hotels of gastenkamers. Met de fiets maken we een rondje door het stadje en langs het mooie strand, we vinden er nergens een leuke plaats om te blijven en trekken dan maar verder naar Turku.

03-07-2008 om 13:35 geschreven door Zwerfsteen

Ten Westen van Helsinki

Onder een loodzwarte hemel vertrekken we van op de camping richting Tamissaari een rustig badstadje met een mooie “Gamle Stan” of oude stad. Hier wordt voornamelijk Zweeds gesproken en in deze streek bevinden zich de oudste steden van Finland. In de “Gamle Stan” wandelen we door de schilderachtige straten, allen met houten huizen in helle kleuren. Langs de strandboulevard vinden we een mooie slaapplaats vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over het water. De volgende dag begint onder een schier wolkenloze hemel, ik beproef voor de eerste keer in Finland mijn vissersgeluk, met uit Holland ingevoerde wormen, en kan verschillende visjes aan de haak slaan, maar nog geen feestmaal met verse vis. Wel leuk vissen.

03-07-2008 om 13:34 geschreven door Zwerfsteen

28-06-2008

Suomenlinna

Zo heten twee eilanden voor de rede van Helsinki en die bevatten een door de Unesco als werelderfgoed erkende verstekte vesting. Het is meteen ook de grootste en best bewaarde militaire vesting in Europa. Met een veerbootje vertrekken we vanop de markt naar de vesting. Het weer is zonnig en warm en de veerboot is volledig gevuld met mensen die bijna allemaal hun picknick bij hebben, net als wij. De vesting is inderdaad goed bewaard en interessant om te zien maar het meeste plezier beleven we met een wandeling rond het eiland waar we prachtige uitzichten hebben op de stad en de voorbijvarende schepen.

28-06-2008 om 18:44 geschreven door Zwerfsteen

Finland

Helsinki

Om 8 uur ‘s morgens vertrokken we met de Viking Xpres onder een stralende zon naar Finland, de zee was erg rustig en het was een aangename overtocht. Even na 10 kregen we Helsinki in zicht. Het was een schitterend zicht om met dat grote schip langs kleine eilandjes naar de haven te varen. We kregen reeds een mooi panoramisch zicht op het silhouet van de stad waarbij de toren van de imponerende kathedraal er boven uitsteekt. In de namiddag reden we met de metro vanaf de camping naar de stad voor een eerste kennismaking. Er hangt een donkere en dreigende lucht we nemen dan maar onze regenschermen mee. Helsinki is ook weer een drukke en levendige stad. Veel brede straten en lanen omzoomd met grote en statige gebouwen, de meeste mooie gebouwen dateren van rond de eeuwwisseling met de 20ste eeuw. Dus veel Jugendstil en Art Nouveau, erg mooi om te zien. Bij de haven is een kleurrijke markt met groenten, vis en plaatselijke ambachtelijke producten. We vinden de prijzen allemaal aan de hoge kant, het is dan ook de hoofdstad, hopelijk is het in het binnenland iets minder duur. Wanneer we bij de terugkeer uit de metro stappen begint het te gieten en hebben we onze regenschermen toch nog nodig.

De volgende dag, gelukkig onder een stralende hemel, maken we één van de aanbevolen toeristische wandelingen door Helsinki die ons langs de waterkant en door parken leidt waarbij we heel wat moois te zien krijgen. Er is erg veel groen in deze stad en de Finnen houden veel van beeldhouwwerk want onderweg bewonderen we verschillende mooie beelden. De wandeling eindigt midden in de stad op een mooi esplanade waar het heerlijk wandelen is. We rusten er even uit op een bank in de zon en genieten van de voorbij trekkende stoet wandelaars die er flaneren. Moe en voldaan trekken we terug naar de camping.

28-06-2008 om 18:29 geschreven door Zwerfsteen

26-06-2008

Tallinn

Vol verwachting en gewapend met regenschermen nemen we de bus naar de stad. Vanaf de bushalte kijken we op de rede waar verschillende cruiseschepen aangemeerd zijn afgetekend tegen het silhouet van de oude stad. Ondanks de druilerige regen genieten we van de oude stad waarvan het grootste gedeelte van de stadswallen en torens bewaard zijn. We slenteren door de smalle en pittoreske straatjes over de middeleeuwse keien. Er zijn nog heel wat middeleeuwse gebouwen te herkennen. Het is vandaag voor de Esten nationale feestdag en er is weinig animo in de straten, de groepen toeristen niet meegeteld. Het is wel de mooiste en best bewaarde stad die we tot nu toe bezocht hebben. Het één historisch gebouw na het ander.

In de vroege namiddag keren we terug naar de camping want het blijft regenen en we beginnen het ook te voelen in de benen.

De volgende dag is het zonnig met een stevige wind. Het is vandaag werkdag voor de Esten en er is dan ook veel meer volk op de been. Onder mooi zonlicht oogt alles toch fraaier. We bezoeken de bovenstad die ook ommuurd is en vanwaar we een prachtig uitzicht krijgen over de stad. Er lopen nu echt horden toeristen rond en we horen vele talen spreken. Het blijft genieten van de sfeer van deze stad. Voldaan verlaten we deze mooie plaats, morgen schepen we in voor Finland.