Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    04-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    zomer 1989

     

    het was de laatste zomer

    van Sandino, we zaten samen

    in Bluefields: een Vlaamse

    dromer en dochters van de

    satan, vrouwen uit New York

     

    zij kwamen de schade opmeten

    van Contra’s en Reagan en

    deden er wat aan terwijl hun

    kompaan broedde op verzen

    over Eileen uit Brooklyn

    met het Ierse haar

     

    het was de laatste zomer

    van Sandino: nog op elke

    muur portretten van helden

    een hulde aan het zegevierend volk

     

    we aten Caraïbisch, werden

    dronken in een gelagzaal

    van stangen in koper onder

    een koloniaal plafond: de ober

    hief de schaal met mango

    en papaja zoals een priester

    zijn ciborie, wij hieven

    het glas als Romeinen

     

    wat deden we eraan, kapitaal

    stroomde van Teheran naar

    geheime kluizen en wij werden

    dronken, de dochters van de satan

    van verzet tegen een vader, de dichter

    van die Ierse met Yankeeaccent

     

    de laatste zomer van Sandino

    samen in Bluefields met wrakken

    aan de kade, hompen vlees

    op een kar, de vliegen groen

    als juwelen, een gonzende wolk

    en wie van ons heeft gebraakt?

    04-01-2007 om 13:20 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luc Huyse
    Luc Huyse (in De Standaard van donderdag 4 januari)
     
    Met opluchting en dankbaarheid (omdat hij  me verlost heeft van  existentiële twijfels omtrent mijn besef van de werkelijkheid) heb ik de analyse van professor Huyse  - Out of Africa (bis) - gelezen die het dogma van Mia Doornaert ontkracht dat de miserie in Afrika alleen maar de schuld zou zijn van de eigen corrupte leiders. Mij heeft het verwonderd dat de journaliste blijkbaar nooit  de bijlage  'Werken aan een wereld in verandering'  die zowat een half jaar geleden bij De Standaard was gevoegd, heeft gelezen. In het artikel 'De vloek van de natuurlijke rijkdommen' zet professor Luc van Liedekerke uiteen dat bizar genoeg in de Afrikaanse landen met natuurlijke rijkdommen de ellende het grootst is. Rwanda is op deze regel een uitzondering omdat daar vooral de overbevolking  de  tegenstellingen tussen Hutu's en Tutsi  heeft opgepookt tot de tragedie van 1994.
    In wezen is er in het post-koloniale Afrika weinig veranderd sinds de analyse die Multutali in zijn Max Havelaar leverde  over het Indonesië van de jaren 1850. Bovenop de terreur en de uitbuiting door inlandse parasieten  van het genre Moboetoe of de Liberiaanse Charles Taylor komen de grondstoffenroof en de ondermijnende handelsverdragen  opgelegd door  buitenlanden en organisaties als het WHO, en de illegale en legale wapenhandel.
     
    Luc Huyse onderstreept meer dan terecht dat het voortdurend herhaalde dogma van Mia Doornaert, gevoegd bij de terugkerende beelden van ellende en geweld, bij onze bevolking de indruk kan doen ontstaan dat Afrika een bodemloze put is en elke steun weggegooid geld of verspilde moeite.
    Als zelfs liberalen zoals premier Verhofstadt en Karel de Gucht wijzen op de nefaste gevolgen van de Europese landbouwsubsidies, dan kan men het aanduiden van de dubbele verantwoordelijkheid, de binnenlandse en de buitenlandse, toch niet afdoen als linkse 'politiek correcte' verblinding?
     
     

    04-01-2007 om 10:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Executie Saddam - aanvulling

     

    Sedert Neurenberg weten we dat oorlogstribunalen zich uitsluitend richten tegen de verliezers van een conflict. Zomin als tijdens het proces tegen de Nazikopstukken de bombardementen op Dresden of Hiroshima ter sprake kwamen, zal in Bagdad ooit een internationaal proces gevoerd worden over de burgerslachtoffers van de Amerikaanse bombardementen.  De VS hebben al bij voorbaat verklaard dat zij de internationale gerechtshoven niet erkennen als het gaat om Amerikaanse militairen of burgers. En wanneer zij zelf het initiatief nemen om hun oorlogsmisdadigers te berechten dan  dagvaarden zij uitsluitend het voetvolk en nooit de bevelhebbers. Dit was al zo in het Contragateschandaal toen geld van de Iraanse vijand werd doorgesluisd naar de Contra's in Nicaragua, we zagen het ook bij de veroordeling van de folteraars in Abu Graib.

     

     Men kan tegenwerpen dat recent nog Paul Kagame, de dictator van Rwanda, en Donald Rumsfeld, de gewezen Amerikaanse minister, zijn aangeklaagd, maar is er een naïeve ziel die werkelijk gelooft dat een van deze twee ooit veroordeeld zal worden: Rwanda is betrokken bij een spelletje politieke stratego  in Centraal Afrika en het Engelstalige Kagameregime wordt door de USA, die in de regio in toenemende mate aanwezig zijn – net als de Chinezen trouwens – gekoesterd als een bondgenoot.

     

    Wat de huidige en toekomstige dictators en schenders van mensenrechten uit de executie van Saddam vooral kunnen leren, is dit: kies met zorg je bondgenoten en hou ze te vriend, zolang geniet je straffeloosheid. Poetin zal vanwege het economisch belang van Rusland niet officieel aangeklaagd worden voor de Russische misdaden in Tsjetsjenië, de Chinese leiders  al evenmin voor de mishandeling van hun eigen volk, de Tibetanen noch voor  hun gewetenloos opportunisme in Afrika.

     

    Bovendien toonde de heruitgezonden Panoramareportage op Canvas nogmaals aan dat de terreur in Irak geen bezwaar was noch voor Europa noch voor de VS om Saddam  als handelspartner te beschouwen, sterker nog:  de grondstoffen voor het gifgas in  het Koerdische Halabja en de helicopters die het uitstortten, kwamen uit het Westen. In die zin is de executie van 'de duivel van Bagdad' puur opportunisme: de kans is nu zeer klein dat de Westerse regeringen en bedrijven vanwege hun medeplichtigheid voor een rechtbank zullen moeten verschijnen.

     

    Op het menselijke en morele vlak  wekten de officieel geselecteerde beelden van Saddams executie  (en de clandestiene nog meer) ongeacht het monsterachtige van zijn schuld huivering  op  en versterkten de afschuw voor de doodstraf als juridische moord met voorbedachten rade . Een beschaving toont haar superioriteit niet door zich tot het niveau van ‘de barbaren’ te verlagen.
     
     
     

    03-01-2007 om 12:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rabbi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    rabbi

     





    en hij ging rond al doende

    goed aan vrouw en dochter

    vermenigvuldigde de broden

    van hun adem, de vissen van hun vrede

     

    de melaatsheid van hun droeve lakens

    genas hij in haar klamme  plooien

    en van zijn stem alleen al

    stond de dood op in hun ogen

     

    en de verhalen die hij weefde

    aan de natte twijgen van hun vlees

    zij hoorden toe, vergaten

    de drukte van hun hand en dagen

     

    meester, zei hun mond, o meester

    en hij ging rond

    03-01-2007 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tell me
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    tell me – The Rolling Stones

    - voor Lieve -


     

    we zaten in de wagen

    van je broer, mijn gabber

    en je vroeg: waarom

     

    waarom jouw pirouettes

    als ik de spil niet ben

    jouw polonaise rondom

    en niet aan mijn lijf

     

     

    je woorden zijn warme lucht

    en ik zweef als een vlieger

    van zijdepapier, dan kijk je

    weg en ik tuimel in je zwijgen

     

    waarom, vroeg je, in het donker

    van die wagen  en ik waagde

    het niet: jouw gezicht

    een ovaal van ivoor en rozen

    een borstje tegen mijn arm

    een sponsje dat de lei wou

    vegen van al mijn zonden

     

    we reden naar een bowling

    en wie won die avond:

    we waren een onklopbaar

    paar en verslagen zat ik

    naast je in de vallei

    van de Durme, een nevel

    om ons heen, weerom

    een zwijgen, je lichaam

    dat vroeg: waarom?

    02-01-2007 om 21:08 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Een bezinning over het kwade

     Wat brengt een al bij al niet zo slecht mens ertoe om afschuwelijke dingen te verrichten? Er is de aanleg van het temperament; er zijn de omstandigheden: wat meer dan enige andere motivatie ook de demonen naar boven haalt zijn de ervaringen van onmacht – onmacht leidt ofwel tot angst ofwel tot agressie en beide reacties vertrekken volgens de neodarwinisten vanuit het zelfde neurologisch centrum: ‘het reptielenbewustzijn’ (Piet Vroon) dat in de hersenstam of hypothalamus wordt gesitueerd. Dit centrum onttrekt zich het sterkst aan de controle van de reflectie die in de hersenschors is opgeslagen. De fundamentele vraag voor opvoeding en beschaving is dan ook hoe men de energie die uit deze onderste neurologische lagen vertrekt, kan sturen of beheersen. Met Marx ben je ervan overtuigd dat de voorwaarden tot beschaafd gedrag in de eerste plaats buiten de mens moeten gezocht en dat precies die economische en sociale omstandigheden bij voorrang moeten worden aangepakt wil men tot enige vooruitgang komen in ethische zin. Over het algemeen zijn ‘beschaafde burgers’ mensen die met geweld meer te verliezen hebben dan te winnen, pas wanneer dit opportunisme weg valt of door passies wordt uitgeschakeld, komen het individu en de groep tot misdadigheid. Demagogen sturen dit opportunisme naar een ‘misbegrepen’ eigenbelang: massa’s en enkelingen gaan over tot gewelddadigheid omdat ze denken of voelen dat hun belang samenvalt met dat van de demagogen. Achteraf wordt de rekening opgemaakt en zegt de massa: ‘wir haben es nicht gewusst’ of gaat zich te buiten aan wraak; in het beste geval ontstaat een zekere redelijkheid, worden ‘verzoeningscommissies’ opgericht, amnestie wordt verleend of zoenoffers worden geplengd. Zonder enige vorm van veiligheid en vertrouwen in de omgevingsfactoren is een duurzame beschaving onmogelijk. Dit is jouw interpretatie van het axioma van Marx dat de economie de onderbouw is van de cultuur, de materie als noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van de geest.

    02-01-2007 om 13:50 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Over medelijden en mededogen

     Het christendom spreekt over medelijden, zelf verkies je de boeddhistische term mededogen, al besef je dat het in de praktijk vaak op mede- lijden, lijden om de andere, samen met de andere, neerkomt. Maar lijden is een negatieve term, mededogen een positieve: lijden maakt triest, mededogen stemt mild. Het ene vertroebelt de blik met tranen, het andere doet ons inzien dat wij allemaal falen en dat we met dat ‘menselijk tekort’ zullen moeten leren leven. We moeten dus leren te vergeven, niet alleen  de anderen maar ook en in de eerste plaats onszelf. Een mens kan als mens niet blijven functioneren door zichzelf constant op de korrel te nemen zomin als door zichzelf voortdurend te bewieroken. Geluk en tevredenheid zijn als permanente toestand onwaardig: wie over de grenzen van het eigen ego kijkt kan niet permanent tevreden of gelukkig zijn; maar geobsedeerd zijn door het eigen falen of door het wereldleed is zelfdestructief: niemand kan zich staande houden zonder momenten of periodes van tevredenheid of geluk. Medelijden en mededogen doen allebei het hoofd buigen: er is een overmacht aan negatieve krachten, rampzaligheden die eigen aan het leven zijn en andere die door de boosaardige natuur van de mens extra worden veroorzaakt en dus vermijdbaar zijn. Wat de ‘verlichte’ Amerikanen (Galbraith?) noemen ‘the compassionate society’ is het tegendeel van de huidige dictatuur van het neoliberale marktdenken: niet het recht van de sterkste, de meest begaafde of meest avontuurlijke prevaleert, maar de ontferming over de kansarmen, minder begaafden etc Maar nogmaals: medelijden doet de mond vertrekken in de neerwaartse hoeken van de treurnis, terwijl het mededogen de mondhoeken optilt tot de glimlach, niet de glimlach van de lichtzinnigheid maar die van  de tederheid: ‘laten we zacht zijn voor elkaar want het leven is een onduldbare pijn,’ schreef de nu vergeten Nederlandse filosoof Ton Lemaire in de jaren 60. En Albert Camus zag in zijn beroemde essay zelfs Sisyphus met de glimlach zijn berg weer aflopen: het rotsblok was hem alweer ontsnapt, maar Sisyphus was gekomen tot het geduld, tot een inzicht in het schone van de onvermijdelijkheid, tot een haast moederlijk hoofdschudden om de halsstarrigheid van de zwaartekracht. En hij begon aan zijn zoveelste beklimming.

    02-01-2007 om 11:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     
     
     
     
     

    02-01-2007 om 00:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nostalgia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    uit Een stuk of wat



    nostalgia

     

    heimwee naar het eiwitwarme

    om de faleizen toen we gleden

    met ons okere lucifersdoos, afdaalden

    tot de blauw-en-groene diepte:

    twee keien in het moederbed

     

    de meeuwenschool van Mojacar

    huizen als suikerklontjes

    op een heuvel van bougainville

     

    de ezel droef van vliegen

    het dreggen naar prikflessen

    op het kiezelstrand

    van Carboneras waar ik

    de brand zalfde van je rug

    jouw verwondering mij

    zalig verklaarde

     

    dan goot jij de geuren

    van Alhambra als smokkelwaar

    op de klinkers van mijn ongeduld

    werden we ’s avonds belazerd

    o gitaanse dinero

    op Sacremonte

     

    heimwee naar de rode woede

    van La Mancha

    met de groene sproeten der olijven

    heimwee naar het alarmerend oliepeil:

    coche esta viejo pero bueno

     

    de lieve hotelboy in Sevilla

    die uit de broeiende nacht

    terugkeerde met  lauw water

    en de opener vergat

    en nooit jouw borsten

     

    zie je, hoe mijn woorden opzwemmen

    tegen de neerstortende tijd

    zie jij wat ik niet zie:

    waarvan werden we toen dronken?

    01-01-2007 om 18:58 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.notte a venezia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen uit Een stuk of wat



    notte a venezia

     

    stilte drijft tussen ons

    een zwarte handschoen

    tussen gondels

     

    een paar dwaze gedachten

    hadden we rondgevaren

    met hun gretigheid

    van fotoapparaten

     

    de huizen verloren er geen schilfer

    meer om als we lachten

    en de bruggen legden hun vermoeide

    armen om vermoeide schouders

    legden elkaar een vinger op de mond

     

    regen leekt van je glazen voorhoofd

    gelaten is de liefde hier

    stilte drijft en wij staren ze na

    31-12-2006 om 16:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    uit Van Toen en Thuis

    baancafé In de Roskam

     

    tweemaal daags kwamen we voorbij

    aan dat gesloten café op een hoek:

    een dubbele knoop in de donkere weg

    naar Waasmunster en de betonbaan

    die neerdook in de vallei van de Durme

     

    die hoek kon je afsnijden over een koertje

    met hondenhok en zwarte kiezel

    langs een pissijn voor het lozen van de blaas

    na met spijt gedane arbeid

     

    want daarbinnen werd er de pees opgelegd

    in de peeskamer: iemand moest dringend geld verdienen

    een al middelbare vrouw die opeens een moeder bleek

    met een dochtertje van vier of vijf

     

    en later toen het kind de jaren had

    voor de lagere school bleven de gordijnen

    voorgoed gesloten en bij de verbreding

    van het kruispunt werd de woning gesloopt

     

    dagelijks kwamen wij schooljongens

    toekomstige onderwijzers daar voorbij

    en wisten wij veel op onze fiets

    van de toekomst van een man:

    toch niet tussen de dijen van zo’n vrouw

    zo’n schepsel met een derde kale oksel

     

    telkens weer kom je daar voorbij

    op weg naar je gesloopte thuis

    en je denkt aan je collega’s die zeggen

    in hun wandelgang: als ze d’r maar liggen

    op het einde van de maand  en wie somt

    de pastoors en rechters op die klant

    waren in deze handel

     

    één keer ben je zelf terecht gekomen

    in zo’n baancafé: builblauwe, liprode lichtjes –

    de dame in het zwart danste

    met de chauffeur van je schoolbus

    en jij koos een plaatje uit de jukebox:

    ‘I was born under a wandering star’

     

    onder wat voor ster zou het dochtertje zijn geboren:

    misschien onder een melkweg die moeder was

    bezig met brood en beleg verdienen

    en rode en blauwe sporen?

    31-12-2006 om 11:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    uit Van Toen en Thuis

    ‘transmies’

     

    een vreemd licht kwam in vaders ogen de eerste keer

    dat hij dat woord heeft uitgesproken: ‘transmies’

    we waren aan de sloop, een gewezen brouwerij

    of een atelier met twee of vier machines

    aangedreven door één motor, één riem

     

    daar was geen spoor meer van, geen olievlek

    noch ziektekiem: een diepe boomgaard

    met rijpend fruit, opgeschoten gras als

    vele vingers die wilden grijpen

     

    het gebouw stond wankel: een stolp

    over bruinig stof en die koepel

    kon je breken met één hand

    we zaten op het dak van pannenlatten

    de gevels dansten alsof ze dronken waren

    en met één duw plofte de achtermuur gelijk

    een vermolmde balk,  verpulverde in het gras

     

    die ‘transmies’ namen we mee:

    een eindeloze stalen baar en de stenen

    op een stootkar die gleden weer met verse

    mortel op elkaar tot een stalling met een zolder

    en op die zolder lag dat wonder

    gerold onder het laagste van de pannen –

    ‘transmies’: wie zag  die trance in vaders ogen

     

    wat voor grote plannen heeft hij gehad

    met dat onhandig ding:

    het was te zwaar om op te hangen

    te lang om te dienen als bonenstaak

    wat voor plannen heeft een man

    die nog niet weet wat de goden weten:

    een jaar of twee daarna was hij dood

    naar die ‘transmies’ werd niet meer omgekeken

     

    de stalling is nu afgebroken,  vervangen

    door een echt gebouw, maar jij ziet

    die verdwenen stalen vinger gestrekt

    naar een hemels grauw, naar een boom

    in die hemel en wat eraan groeit:

    ach, vergeet het gauw

    31-12-2006 om 11:15 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.getuige
    Klik op de afbeelding om de link te volgen uit Van Toen en Thuis

     

    getuige


     

    leven is getuigen van verdwenen leven

    de zee verdrijven uit het dorp

    dat ze heeft bedolven om met een schelp

    in zand te schrijven

     

    beenderen samenroepen zoals men met vuur

    dieren aanlokt uit het duister

    en ze bekleden met pezen en vlees

    tot ze hun oren spitsen naar jouw gefluister

     

    schrijf dus ‘vader’ en een gestreepte kiel

    staat weer rechtop van het stijfsel,

    een leiband hangt tussen man en hond

    zoals een telefoondraad

    tussen paal en woning

     

    schrijf dan ‘moeder’ en er ligt een reep

    in een hand, een halve reep,

    want méér is kwalijk voor je lever

    een stiekeme hand omdat er een zwaardere is

    die het niet mag weten

     

    schrijf maar ‘huis’ en het asfalt barst open

    zoals kleigrond scheurt van een eerste

    vlasscheut en zie hoe blauw

    het vierkante venstertje bloeit

    oplichtend in de ochtendnevel

    om het hoofd van een oudste broer

    die wéér ontbijt met Groene Michel

     

    verdwenen levens waar je getuige van was

    en die in je oren tuiten tot jij ze vorm geeft

    in een krul of in een kras

    30-12-2006 om 09:01 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    over het mandaat van de vrt

    Vriend R. antwoordt op jouw kritiek op de vrt met: ‘gelukkig is de vrt er nog, de commerciële zenders die zijn pas een ramp…’

    En daar zit je dan, je wil argumenteren met de verplichtingen die voortvloeien uit het mandaat van de vrt maar wie weet wat er in dat mandaat staat?

    En altijd weer gaat het bij de beoordeling van een product om de normen die de makers beweren na te streven en om de ijkpunten of vergelijkingsmodellen: vergelijk je met de Vlaamse commerciële zenders of met  de beste zendverenigingen uit Nederland zoals NPS en VPRO; Arte zullen we maar buiten beschouwing laten en Channel Four is al jaren van onze kabel geweerd. Dan voer je de term ‘beheersovereenkomst vrt’ in op Google en je leest in Artikel 1 ‘het beleidskader en de opdracht van de VRT’ in het bijzonder paragraaf §4:

    ‘De VRT brengt in de uitvoering van zijn openbare omroepsopdracht een meerwaarde aan de Vlaamse samenleving op cultureel, maatschappelijk, democratisch, sociaal en economisch gebied. (…) Wat de culturele meerwaarde betreft, ondersteunt de VRT de eigenheid en diversiteit van de cultuur in Vlaanderen. Hij heeft bijzondere aandacht voor de culturele creativiteit in Vlaanderen. (…) Hij schenkt bijzondere aandacht aan educatie.’

    In hoofdstuk 2 over ‘de inhoudelijke opdracht’ lees je in artikel 4, paragraaf §1:

    ‘prioritair: nieuws en informatie en cultuur, en daarnaast sport, kennis en wetenschap (educatie)’…

    Ook in deze proclamatie ontbreken de referenties en de exacte streefdoelen en tot je teleurstelling worden de culturele opdrachten in hoofdzaak in verband gebracht met Klara, dus niet met Canvas: cultuur lijkt duidelijk of niet zo duidelijk bedoeld voor de minderheid die op deze radiozender afstemt, de meerderheid die vooral tv kijkt hoeft niet zo nodig met cultuur te worden lastig gevallen. En met de term ‘educatie’ lijkt de opdrachtgever uitsluitend kennis en wetenschap te bedoelen en niet ‘sensibilisering’, opvoeding in goeie smaak of politieke belangstelling of maatschappelijk engagement. Kortom, met deze tekst kan je vele kanten uit: hij kan gelezen worden als de bevestiging van het status quo of als een oproep tot meer kwaliteit en verdieping. En waar sta jij zelf nu: ben je een elitaristisch fanaticus, een kunstenfundamentalist, een linkse ‘beroepsagitator’ (dixit Paul Van den Boeynants) of een pretentieuze volksopvoeder die zijn smaak en belangstelling aan de bevolking op wil dringen?

    30-12-2006 om 08:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Félicien Rops
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘même la plus belle (…) ne peut donner que’ –Félicien Rops


     

    hij zegt: het is maar dat

    en het is heel wat - hoor je

    aan een muziekdoos hoe

    krom en luchtig een sleutel

    zijn vlechtwerk draagt,

     

    ruik je door het  verbogen,

    verfloos gaas van cederhout

    de balsem in de harem

     

    doen namen ter zake wanneer

    de bloem raaskalt gelijk

    een dronken horzel die

    stepdanst met zijn stekel

     

    het is maar dat en weinig

    is meer: een scheur in

    een schaduw, een baard

    aan een schelp, een huig

    als een harp van slijmen

     

    en je hoort de muziekdoos

    ziet een gezicht dat wegdraait

    alsof het lichaam wentelt

    op een vliegend wiel of wiekt

    als een ster van celluloid

     

    hij zegt: het is maar en

    het tolt maar en geen naam

    kan je roepen die het bedaart

    29-12-2006 om 18:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jongensboek
    uit Van Toen en Thuis (mei 2007)

    jongensboek

     

    de dag richt zich op als een boom

    je kon een kijkhut bouwen

    over de vlakte turen,  stofwolken

    lezen als een volleerde indiaan

     

    misschien stormen de woorden aan

    een kudde waar je een winter van kan leven

    misschien de donderroede van een trapper

    die je bladeren schudt en je voorgoed

    verzoent met het zwijgen

     

    je adem beslaat de glazen bladen

    van een boek van vroeger:

    versta de wolken,  hun wollig schrift

    dat uitwaaiert boven de daken

     

    deze dag staat opgericht

    als een vinger op de mond

    van een dode moeder die geluidloos

    strijkend om het strijdperk

    van je helden stond

     

    wen je ogen aan dit ochtendlicht

    aan de kaft van schaduw

    waar het haar naam

    heeft in gegrift


    29-12-2006 om 12:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ansichten 4

    10.
    ‘Alles van waarde is weerloos,’ schreef Lucebert; voeg daar maar aan toe: alles van waarde vraagt geduld, wat impliceert dat de vluchtige media niet zo geschikt zijn om het waardevolle over te brengen. Sms’en, praatprogramma’s met een strict ‘format’: een mening moet zich kunnen openvouwen als een vlinder die uit zijn cocon komt, als een bloem ‘s morgens in de eerste warmte, het vroege licht.

    11.

    Het moet niet altijd kritiek zijn, je mag ook al eens de loftrompet steken. In De Standaard van 29 december wordt stilgestaan bij het afscheid van Willy van den Bussche, de conservator van het Oostendse PMMK. Zijn critici zullen het hebben over zijn ‘horror vacui’: de tentoonstellingen van vdB waren meestal abondant, elke vierkante meter moest worden benut; en de nieuwlichters zullen hem een gebrek aan risico verwijten: meestal koos vdB voor stromingen of kunstenaars die reeds zijn gecanoniseerd. Maar voor het onderwijs waren zijn initiatieven een zegen: de Latemse school, Vic Gentils, Floris Jespers, Cobra, al deze retrospectieven sloten naadloos aan bij de literatuurgeschiedenis en vrijwel allemaal toonden ze toegankelijk werk voor leerlingen die nooit uit eigen beweging een museum zouden binnen stappen. De prijs voor scholen was steeds redelijk en een leerkracht kreeg alle bewegingsvrijheid om zelf te gidsen, het museum deed er alles aan om informatie ter beschikking te stellen. Kortom, aan het beleid van deze conservator kan deze oud-leraar alleen maar met dankbaarheid terugdenken.

    12.

    Nu je toch de dankbare toer op gaat: zelfs voor een Yankeehater is er één Amerikaans exportproduct dat je moet koesteren, de jogging. Geen enkel ander kledingstuk laat je zo vrij en comfortabel bewegen. Je partner vindt het zakkerig maar niet elke stap die je verzet is een schaakbeweging op de erotische markt.

    29-12-2006 om 10:48 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.two roads
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Two roads divided into the wood. I took the one less travelled by and that has made all the difference (Robert Frost)

    28-12-2006 om 12:18 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ansichten 3
    8.
    Serengetipark (Zomergasten met Dries van Agt in 2005)

    Een leeuwin valt een waterbuffel aan, hangt aan de nek. De leeuw maakt schijnbaar onverschillig enkele rondjes om de buffel en springt dan op zijn rug. De buffelkudde staat het als met ongeloof aan te zien. Tot ze in beweging komen en als een brede maar rustige golf op de scene naderen. Leeuw en leeuwin slaan op de vlucht.

    Moraal : als slachtoffers ook samenwerken hebben aanvallers minder kans.

    Waarom waren de joden geen waterbuffels, de Hutu’s, de Sovjetrussen onder Stalin, de Chinese intellectuelen onder de Culturele Revolutie, de Cambodjanen onder Pol Pot… ?

    Vooral die lijdzaamheid van inpakkende en aanschuivende joden : hoe heeft dit kunnen gebeuren ?

    En wat als die ene afgezonderde buffel niet overeind blijft in de inertietijd van de kudde ?

    9.

    Alleen een koe ligt verzaligd, glazig van geluk, omdat ze geen weet heeft van de slachter.

    10.

    Zuster Monica in De Zevende Dag stelt het dragen van een hoofddoek door moslimmeisjes op een lijn met een hanenkam of Indianenveer bij experimenterende jongens : in strijd met het reglement van de katholieke scholen en dus verboden. De ex-directrice krijgt daarvoor applaus van het studiopubliek : het beste glijmiddel voor arrogante onverdraagzaamheid is een minzame glimlach, kardinaal Danneels heeft dat ook allang begrepen.

    Bovendien zijn er weinig argumenten die zo droef en moedeloos maken als het gescherm met ‘het eigen pedagogisch project van het katholiek onderwijs’. Heel dit betoog steunt op een hypocrisie die wordt gedeeld door de overgrote meerderheid van de betrokkenen, de inrichtende machten, de ouders, de leerkrachten en zelfs de leerlingen en die hypocrisie is onaantastbaar omdat ze de weg is van de minste weerstand : principieel leven is heel vermoeiend en soms moet je je afvragen of het wel beter zou zijn. Osama Bin Laden is ongetwijfeld een heel principieel man. Dan toch maar liever de Guimardstraat ?

    11.

    Daarop verder bouwend : de Belgen zijn een volk van plantrekkers en foefelaars. Wie heeft al een Belg ontmoet die nog niet in het zwart heeft gewerkt of laten werken ? Maar doorgaans slaan we elkaar de kop niet in, we stenigen niet en hakken geen handen af. Onze normen zijn vervaagd maar ook het bloed van de bloeddorstigen is aangelengd met Duvel en Elixir d’Anvers : moet de moralist nu verontwaardigd zijn of de schouders ophalen en zelfs glimlachen misschien ?

    28-12-2006 om 10:50 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Patrick Stouthuysen deel 2

     

    Het paradoxale aan tolerante denkers is dat ze graag argumenteren met dogma’s. Zo vertrekt Stouthuysen van de basisgedachte: ‘de vrijheid van meningsuiting is absoluut of ze is niet’. De feiten leren ons dat geen enkel recht absoluut geldig is, maar afhankelijk van de context moet worden afgewogen tegen een ander recht.

    Zo sluit het recht op leven niet het recht op gewettigde zelfverdediging uit: onze politieagenten mogen hun vuurwapen gebruiken indien hun leven in gevaar is en onze soldaten mogen doden om andere mensenlevens te redden.

    Wat de vrije meningsuiting zelf betreft: vrijwel nooit wordt de notie ‘laster en eerroof’ in twijfel getrokken, er schijnt een duidelijke consensus te bestaan dat de ene mens de andere niet mag belasteren of zijn goeie naam bekladden. Racisme is laster en eerroof aan het adres van een hele groep, van een volk of ras.

    Stouthuysen argumenteert dat verbodsbepalingen een einde maken aan het debat en een bewijs van intellectuele zwakte zijn.

    Stouthuysen schrijft: ‘verbieden bevestigt, vrees ik, racisten alleen maar in hun gelijk.’ Houden wij er dan rekening mee dat elke dief of moordenaar overtuigd kan zijn van het eigen gelijk?

    Er zijn tal van daden die bij wet zijn verboden en waar niettemin voortdurend over wordt gediscussieerd in het opvoedingsproces thuis of op school, of in de media. Na de moord op Theo van Gogh is het debat over het thema racisme ook bij ons voluit gevoerd. Tom Lannoye maakte in Humo de interessante bedenking dat er een verschil bestaat tussen racistische humor die af en toe aan bod komt en het stelselmatig herhalen van vernederende spotternijen. Dit stond ook in het arrest dat de Vlaams Blok-vzw’s veroordeelde: het gaat bij racisme niet om een sporadische opmerking of tekst, maar om het systematisch verspreiden van discriminerende boodschappen. In De Standaard verscheen de ingekorte toespraak van Matthias Storme over de toepassing van het begrip discriminatie en de onwenselijkheid om dit fenomeen te verbieden.

    Kortom, het is gewoonweg niet waar dat de wet op het racisme een einde heeft gemaakt aan de openbare discussie. En uiteindelijk moet de toepasbaarheid van elke wet worden getoetst in de rechtzaal die in onze democratie nog altijd een plaats van debat is.
     
     

    27-12-2006 om 14:17 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!