Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    29-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Félicien Rops
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ‘même la plus belle (…) ne peut donner que’ –Félicien Rops


     

    hij zegt: het is maar dat

    en het is heel wat - hoor je

    aan een muziekdoos hoe

    krom en luchtig een sleutel

    zijn vlechtwerk draagt,

     

    ruik je door het  verbogen,

    verfloos gaas van cederhout

    de balsem in de harem

     

    doen namen ter zake wanneer

    de bloem raaskalt gelijk

    een dronken horzel die

    stepdanst met zijn stekel

     

    het is maar dat en weinig

    is meer: een scheur in

    een schaduw, een baard

    aan een schelp, een huig

    als een harp van slijmen

     

    en je hoort de muziekdoos

    ziet een gezicht dat wegdraait

    alsof het lichaam wentelt

    op een vliegend wiel of wiekt

    als een ster van celluloid

     

    hij zegt: het is maar en

    het tolt maar en geen naam

    kan je roepen die het bedaart

    29-12-2006 om 18:36 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jongensboek
    uit Van Toen en Thuis (mei 2007)

    jongensboek

     

    de dag richt zich op als een boom

    je kon een kijkhut bouwen

    over de vlakte turen,  stofwolken

    lezen als een volleerde indiaan

     

    misschien stormen de woorden aan

    een kudde waar je een winter van kan leven

    misschien de donderroede van een trapper

    die je bladeren schudt en je voorgoed

    verzoent met het zwijgen

     

    je adem beslaat de glazen bladen

    van een boek van vroeger:

    versta de wolken,  hun wollig schrift

    dat uitwaaiert boven de daken

     

    deze dag staat opgericht

    als een vinger op de mond

    van een dode moeder die geluidloos

    strijkend om het strijdperk

    van je helden stond

     

    wen je ogen aan dit ochtendlicht

    aan de kaft van schaduw

    waar het haar naam

    heeft in gegrift


    29-12-2006 om 12:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ansichten 4

    10.
    ‘Alles van waarde is weerloos,’ schreef Lucebert; voeg daar maar aan toe: alles van waarde vraagt geduld, wat impliceert dat de vluchtige media niet zo geschikt zijn om het waardevolle over te brengen. Sms’en, praatprogramma’s met een strict ‘format’: een mening moet zich kunnen openvouwen als een vlinder die uit zijn cocon komt, als een bloem ‘s morgens in de eerste warmte, het vroege licht.

    11.

    Het moet niet altijd kritiek zijn, je mag ook al eens de loftrompet steken. In De Standaard van 29 december wordt stilgestaan bij het afscheid van Willy van den Bussche, de conservator van het Oostendse PMMK. Zijn critici zullen het hebben over zijn ‘horror vacui’: de tentoonstellingen van vdB waren meestal abondant, elke vierkante meter moest worden benut; en de nieuwlichters zullen hem een gebrek aan risico verwijten: meestal koos vdB voor stromingen of kunstenaars die reeds zijn gecanoniseerd. Maar voor het onderwijs waren zijn initiatieven een zegen: de Latemse school, Vic Gentils, Floris Jespers, Cobra, al deze retrospectieven sloten naadloos aan bij de literatuurgeschiedenis en vrijwel allemaal toonden ze toegankelijk werk voor leerlingen die nooit uit eigen beweging een museum zouden binnen stappen. De prijs voor scholen was steeds redelijk en een leerkracht kreeg alle bewegingsvrijheid om zelf te gidsen, het museum deed er alles aan om informatie ter beschikking te stellen. Kortom, aan het beleid van deze conservator kan deze oud-leraar alleen maar met dankbaarheid terugdenken.

    12.

    Nu je toch de dankbare toer op gaat: zelfs voor een Yankeehater is er één Amerikaans exportproduct dat je moet koesteren, de jogging. Geen enkel ander kledingstuk laat je zo vrij en comfortabel bewegen. Je partner vindt het zakkerig maar niet elke stap die je verzet is een schaakbeweging op de erotische markt.

    29-12-2006 om 10:48 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.two roads
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Two roads divided into the wood. I took the one less travelled by and that has made all the difference (Robert Frost)

    28-12-2006 om 12:18 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ansichten 3
    8.
    Serengetipark (Zomergasten met Dries van Agt in 2005)

    Een leeuwin valt een waterbuffel aan, hangt aan de nek. De leeuw maakt schijnbaar onverschillig enkele rondjes om de buffel en springt dan op zijn rug. De buffelkudde staat het als met ongeloof aan te zien. Tot ze in beweging komen en als een brede maar rustige golf op de scene naderen. Leeuw en leeuwin slaan op de vlucht.

    Moraal : als slachtoffers ook samenwerken hebben aanvallers minder kans.

    Waarom waren de joden geen waterbuffels, de Hutu’s, de Sovjetrussen onder Stalin, de Chinese intellectuelen onder de Culturele Revolutie, de Cambodjanen onder Pol Pot… ?

    Vooral die lijdzaamheid van inpakkende en aanschuivende joden : hoe heeft dit kunnen gebeuren ?

    En wat als die ene afgezonderde buffel niet overeind blijft in de inertietijd van de kudde ?

    9.

    Alleen een koe ligt verzaligd, glazig van geluk, omdat ze geen weet heeft van de slachter.

    10.

    Zuster Monica in De Zevende Dag stelt het dragen van een hoofddoek door moslimmeisjes op een lijn met een hanenkam of Indianenveer bij experimenterende jongens : in strijd met het reglement van de katholieke scholen en dus verboden. De ex-directrice krijgt daarvoor applaus van het studiopubliek : het beste glijmiddel voor arrogante onverdraagzaamheid is een minzame glimlach, kardinaal Danneels heeft dat ook allang begrepen.

    Bovendien zijn er weinig argumenten die zo droef en moedeloos maken als het gescherm met ‘het eigen pedagogisch project van het katholiek onderwijs’. Heel dit betoog steunt op een hypocrisie die wordt gedeeld door de overgrote meerderheid van de betrokkenen, de inrichtende machten, de ouders, de leerkrachten en zelfs de leerlingen en die hypocrisie is onaantastbaar omdat ze de weg is van de minste weerstand : principieel leven is heel vermoeiend en soms moet je je afvragen of het wel beter zou zijn. Osama Bin Laden is ongetwijfeld een heel principieel man. Dan toch maar liever de Guimardstraat ?

    11.

    Daarop verder bouwend : de Belgen zijn een volk van plantrekkers en foefelaars. Wie heeft al een Belg ontmoet die nog niet in het zwart heeft gewerkt of laten werken ? Maar doorgaans slaan we elkaar de kop niet in, we stenigen niet en hakken geen handen af. Onze normen zijn vervaagd maar ook het bloed van de bloeddorstigen is aangelengd met Duvel en Elixir d’Anvers : moet de moralist nu verontwaardigd zijn of de schouders ophalen en zelfs glimlachen misschien ?

    28-12-2006 om 10:50 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     

    Patrick Stouthuysen deel 2

     

    Het paradoxale aan tolerante denkers is dat ze graag argumenteren met dogma’s. Zo vertrekt Stouthuysen van de basisgedachte: ‘de vrijheid van meningsuiting is absoluut of ze is niet’. De feiten leren ons dat geen enkel recht absoluut geldig is, maar afhankelijk van de context moet worden afgewogen tegen een ander recht.

    Zo sluit het recht op leven niet het recht op gewettigde zelfverdediging uit: onze politieagenten mogen hun vuurwapen gebruiken indien hun leven in gevaar is en onze soldaten mogen doden om andere mensenlevens te redden.

    Wat de vrije meningsuiting zelf betreft: vrijwel nooit wordt de notie ‘laster en eerroof’ in twijfel getrokken, er schijnt een duidelijke consensus te bestaan dat de ene mens de andere niet mag belasteren of zijn goeie naam bekladden. Racisme is laster en eerroof aan het adres van een hele groep, van een volk of ras.

    Stouthuysen argumenteert dat verbodsbepalingen een einde maken aan het debat en een bewijs van intellectuele zwakte zijn.

    Stouthuysen schrijft: ‘verbieden bevestigt, vrees ik, racisten alleen maar in hun gelijk.’ Houden wij er dan rekening mee dat elke dief of moordenaar overtuigd kan zijn van het eigen gelijk?

    Er zijn tal van daden die bij wet zijn verboden en waar niettemin voortdurend over wordt gediscussieerd in het opvoedingsproces thuis of op school, of in de media. Na de moord op Theo van Gogh is het debat over het thema racisme ook bij ons voluit gevoerd. Tom Lannoye maakte in Humo de interessante bedenking dat er een verschil bestaat tussen racistische humor die af en toe aan bod komt en het stelselmatig herhalen van vernederende spotternijen. Dit stond ook in het arrest dat de Vlaams Blok-vzw’s veroordeelde: het gaat bij racisme niet om een sporadische opmerking of tekst, maar om het systematisch verspreiden van discriminerende boodschappen. In De Standaard verscheen de ingekorte toespraak van Matthias Storme over de toepassing van het begrip discriminatie en de onwenselijkheid om dit fenomeen te verbieden.

    Kortom, het is gewoonweg niet waar dat de wet op het racisme een einde heeft gemaakt aan de openbare discussie. En uiteindelijk moet de toepasbaarheid van elke wet worden getoetst in de rechtzaal die in onze democratie nog altijd een plaats van debat is.
     
     

    27-12-2006 om 14:17 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noenendal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Noenendal


     

     

    we sliepen op geurige kussens

    voor het open venster

    bloeide de boomgaard

    en in de hoge linde

    zong een lijster

     

    je huid was nog onbeschreven

    door de rekenmeesters

    van het leven

    alleen mijn hand

    lag als een leeslint

    in het gebedenboek

    van je dijen

     

    - wat waren we godsdienstig toen

    onze tong een heilige hostie

    die smolt op onze tong –

     

    het huis stond op de aderen van een bron

    en soms kon je de steden zien

    over de grens

    kleine waterlelies

    in de vijver van de roerloze nacht

     

    en die winter was de oprit

    een holle wegel in de sneeuw

    en steeg het zwijgen op

    uit het stokoude boertje

    dat ’s zomers zo graag over de hagen hing

    en wilde verhalen vertelde

    terwijl jij naakt te zonnen lag

     

    we woonden in verwondering

    op onze berg

    maar de verwarming

    was niet te betalen

    26-12-2006 om 13:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Patrick Stouthuysen in De Standaard van dinsdag 27 december
     
     Stouthuysen  (politicoloog aan de VUB) verwijst in zijn pleidooi voor vrijheid van meningsuiting in het historisch onderzoek zelf naar het wetenschappelijk onderzoek en is daar niet het tegenargument te vinden? Niemand lijkt van oordeel dat wetenschappers in de genetica zich onbegrensd aan experimenten mogen wagen, genetische manipulatie in de richting van eugenetica wordt niet toegestaan en evenmin het bestellen van kinderen volgens hun kleur van ogen of intelligentie. Hieruit blijkt duidelijk dat het principe van overheidsinmenging of van een wettelijk kader wel degelijk wordt gehanteerd en door vele onderzoekers als wenselijk wordt ervaren. Waarom zou dit dan niet gelden voor het historisch onderzoek als het gaat om netelige kwesties waarbij het gemanipuleerde verleden de motivatie zou kunnen verschaffen om bepaalde misdaden te herhalen? Er is toch een verschil tussen twijfel aan de omvang van de Holocaust of aan de verantwoordelijkheid van concrete individuen of organisaties en het feit ontkennen dat de Nazi’s op een industriële manier het joodse ras wilden uitroeien en dat voor een groot deel ook hebben gedaan. Jodenhaat in het bijzonder en racisme in het algemeen bedreigen onze beschaving nog steeds, niet in die mate dat een grootschalige herhaling van de ‘Endlösung’ mogelijk lijkt, maar wel blijft de dreiging van een aantal lokale, beperktere geweldplegingen die op zich al erg genoeg zouden zijn. Relativerend praten over de verschrikking maakt de verschrikking gemakkelijker tot een na te volgen voorbeeld, ondermijnt de waakzaamheid die tolerantie kan verwarren met laksheid of onverschilligheid. Er is een hellend vlak met een versnellende beweging: wie zich erop begeeft is eerder bij de afgrond dan hij/zij het zelf zal beseffen.
     

    26-12-2006 om 12:27 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ansichten 2
    ansichten 2

    3.
    De demagogie in het debat over internationale politiek bestaat er onder andere in de geschiedenis op een willekeurig moment te laten beginnen. De voorgeschiedenis zou immers de eigen verantwoordelijkheid kunnen blootleggen en de eigen leugens.

    4.

    Er zijn evenveel redenen om voort te leven als om eruit te stapen, meestal zijn het dezelfde.

    5.

    Een bepaalde kromming in een ruglijn maakt ze betoverend, iets meer of minder en je haalt er je neus voor op.

    6.

    Pedofielen hebben de zuiverste smaak, zolang ze lief zijn.(en hun ogen de kost geven en hun handen toevertrouwen aan de kunst)

    8.

    Over seks kan je blijven lullen ; met je hersenen kom je er toch nooit bij.

    8.

    Wie nooit over zelfdoding heeft nagedacht, heeft nooit nagedacht.

    26-12-2006 om 08:57 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ansichten
    Ansichten eines Clowns

    Dit wordt een doorlopende rubriek, genummerd zoals de 'Ideën' van de geniale Multatuli.
    1.
    Naaktloperij heeft weinig om het lijf.
    2.
    Iedere gave is tegelijk een opgave.

    26-12-2006 om 08:46 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een dag zonder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    een dag zonder

     

    een dag zonder jou

    ik bespring mijn tralies

    en ruik niet eens

    het vlees hier op de vloer

     

    ik dacht ik val als een kauw

    in haar schoorsteen en zij

    met zichzelf in het reine

    vindt mijn kraakbeen in de

    kramp van dwaas verdromen

     

    een oog van glas een snavel

    als een kroontjespen krast

    vergeefse kreten in wat muffigheid

     

    ik dacht vergeefs

    te vallen bewaard te worden

    op een schoorsteenmantel

    een relikwie als zelfportret

    een spotprent van mezelf

     

    een dag zonder jou

    ik rook

    als een kauw in je schoorsteen

     

    maar morgen overmorgen

    je borstelt mijn gebeente

    met je fijnste wimpers

    op het witte marmer

    van je schouder ben ik

    de uitverkoren dode


     

    je windt mij op

    tot de verrijzenis toe

    26-12-2006 om 07:34 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drie heren van stand - aanvulling
    drie heren van stand - aanvulling

    De enthousiaste analyse van zondag moet achteraf worden gecorrigeerd met de bedenking dat er een groot verschil op te merken is tussen een politicus in functie en iemand die terug blikt.
    De Gucht zei ook dat hij geen standpunt wil innemen wie er in het Israëlisch-Palestijns conflict nu gelijk heeft en wie niet. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de moord op meer dan 1 200 weerloze burgers en het uitstrooien van honderdduizenden clusterbommen onmogelijk een redelijke vergelding kan genoemd worden van de moord op en ontvoering van een paar soldaten.
    Het doet denken aan de uitspraken van Dries van Agt in het onvolprezen Zomergasten van de VPRO: tijdens zijn premierschap had deze christen-democraat altijd de kaart van Israël getrokken, achteraf is hij een aantal keren op bezoek geweest in de Palestijnse gebieden en heeft hij een bocht van 180 ° genomen, zijn standpunt is nu dat de sterkste partij ook de zwaarste verantwoordelijkheid draagt en zelfbeheersing moet tonen.
    Omgekeerd, de hooggestemde Karel van Miert is als Europees commissaris altijd een fervent verdediger van het concurrentiebeginsel geweest, het in Europa tot dogma verheven vrije marktprincipe, en van een socialist zou men toch mogen verwachten dat hij pleit voor sociale (en ecologische) correcties bij de vrije markt.
    Voor beide heren van stand geldt dus overduidelijk dat de geest helderder functioneert als men de handen vrij heeft.

    26-12-2006 om 07:28 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.flora en fauna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    flora en fauna van schorren en slikken

     

    de uiterwaarden en hun ruigtekruid:

    het harig wilgenroosje,  de spindotter

    een gouden dekmantel, een sliepuit

    over de dodelijke ernst van  grauwe schorren

     

    in het riet schuilt het geluid

    van karekiet en blauwborst

    de lisdodde  in zijn schik

    trapt lachend op een puit

    op het slik en zijn gebroken korst

     

    soms duikt een wielewaal

    uit de dichte netels of praalt

    een fazant die plots gaat

    rennen voor zijn leven

     

    gele lis en kattenstaart staan

    stram buigend op de uitkijk

    je weet uit een verleden

    wat ze zien en volgen:

    de stekelbaars, de goudgerande

    torren onder en boven de wolken

     

    en er is de fijne wimperborstel

    die al het andere uitveegt

    al je woede en geworstel

    als een betraande tekening op een lei

     

    de morgen bij de meersen is meer

    dan goud waard: de populier die in je droom

    bewoog, staat nu en hier te ritselen in een rij

    ruist als de adem van een goede geest

    een vreedzame met het geduld van

    een moeder,   een zachte meester

    25-12-2006 om 16:44 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.afgedamd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    afgedamd

     

    foto’s van de verstilde rivier

    bochten uit hun loop

    geknipt zoals geleerden

    knippen in een kronkel genen

     

    wat is de erfenis

    die jou werd toebedeeld:

     

    een closer beeld van het naakte baden

    in een luwe zomeravond

    libellen boven je hoofd

    het grote oog van een herkauwer

     

    meisjes bij het modderstrand nog niet

    overwoekerd door netel en distel

    hoe ze ‘s middags languit glimden

    in hun zwarte badpak met ogen

    die gaten brandden in je huid

     

    een vermoeden van vissen

    om vermolmde sloepen

     

    op het water ’s avonds

    futen in de weerspiegeling

    van riet en populieren, een wak

    van glans in de deemstering

     

    de echo van een lied

    25-12-2006 om 16:35 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    the face that lynched a thousand

     

    je kijkt voor je uit

    als een mausoleum van bloederige

    tsaren, hun dood is toegejuicht

    als een zegening

     

    ja,  je bent bekleed met roze marmer

    een man vergaapt zich aan het fresco

    in je koepel wanneer zijn blote voeten

    lopen over mozaïeken als over een bed

    van witte bloemen in een paarsblauw licht

     

    op hol slaat zijn stem die bidt

    als een gebalde vuist op arduin

    en zijn smeken waanzinnig zangvogel

    tuimelt in je schemer, breekt

    tegen je geschater zijn nek

     

    en in een hoek van de gouden kroonlijst

    trilt het spinrag van je ziel

    trilt: ik ben zo vreselijk

    ik ben zo vreselijk alleen

    25-12-2006 om 14:08 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Mac World
    Journalisten maken soms correcte analyses maar die op zichzelf toepassen is weer een andere zaak. Bijvoorbeeld, het wij-zijdenken wordt terecht de belangrijkste hinderpaal genoemd om tot een vreedzame coëxistentie te komen, doch wat zagen en hoorden we gisteren alweer in het vrt-journaal? Over het Midden-Oosten werd gezegd dat Israël een 80 miljoen dollar of euro heeft vrijgemaakt voor de Palestijnen, alleen in het journaal van 19 uur werd hieraan toegevoegd dat het eigenlijk om Palestijns belastingengeld gaat dat door Israël wederrechtelijk werd geblokkeerd. Uit de USA kwam een minutenlange reportage over de ‘flat daddies’, soldaten van bordkarton die door hun familieleden worden uitgesneden om hun afwezigheid draaglijker te maken. Telkens ging het om bezorgde ouders die verklaarden aanvankelijk achter de oorlog gestaan te hebben en nu pas zijn beginnen twijfelen. En steeds weer wordt dat cliché herhaald: ‘he is doing his duty’. Wat we vrijwel nooit te zien krijgen zijn beelden en getuigenissen van Irakese of Libanese gezinnen, of Afghaanse: de slachtoffers blijven voor ons in hoofdzaak cijfers, eventueel bloederige ledematen zonder identiteit en van de rouwenden of treurenden zien we af en toe een hysterische massa, zelden een mens met een eigen gezicht, een eigen naam en geschiedenis. Onze nieuwsfabrikanten zorgen ervoor dat wij inderdaad tot de Westerse hemisfeer behoren en als wij onszelf met het Westerse kamp identificeren, hoe kunnen we dan verwachten dat de heethoofden aan de overkant dat niet doen? In het bijzonder: waarom zou een mudjahedin het onderscheid maken tussen Europese tegenstanders of critici van de oorlogen in hun deel van de wereld en de sympathisanten of collaborateurs? Krijgen zij via onze eigen media een ander beeld van onze opinies en betrokkenheid dan via hun Arabische zenders, gradueel allicht wel, maar fundamenteel? Wie in het Westen woont, wordt, of hij/zij dat nu wil of niet, door onze media tot een namaak-Amerikaan gemodelleerd, via filmkeuze, overgenomen spelletjes, berichtgeving, kortom: onze cultuur wordt door onze tv-zenders in het bijzonder (maar niet uitsluitend) ingelijfd bij de Amerikaanse, wij zijn onderdeel van Mac World en niet omgekeerd

    25-12-2006 om 12:40 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lenigheid
    lenigheid

    Deze lenige jongedame onder het weidelandschap is een oefening in het bijsnijden, van foto's dan wel.

    24-12-2006 om 17:26 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    asielenpoten?

    -  refusons la Refuge -

     

    ze komen

    gesmokkeld door bendes

    verbrokkelde  korrels

    van een bedorven zaad

     

    opgezwollen spoelen ze aan

    worden geborgen, of op de valreep

    overboord gesprongen en opnieuw

    verzonden naar hun overkant

     

    ze komen het land in onderkoeld

    uit het ankerhuis van schepen

    die de vruchten aanvoeren van hun bodem

    worden opgesloten in een vesting

    wat onze wet dan noemt een beveiligd huis

    een centrum, een Refuge

     

    ze blijven komen

    stikkend in een laadbak of buiten adem

    wachtend op de verklikker, op de handhavers

    van onze beschaafde orde – want onze zeden

    heeft  het stempel lief

    in het exacte vak, de etiquette aan tafel

    voor de honden en hun bazen

     

    wij hebben de zegels lief over de lading

    en zij komen als ongenode gasten

    op onze feestmalen en verstoord

    bevelen we de wachters aan onze poort:

    gooi wat brokken naar de honden, want

    we hebben de vrede lief in onze ingewanden

     

    ze komen bedorven door een blik uit de verte

    op onze spijskaart, als een echo

    van onze boerende kelen spreken zij ons aan

    dringen doorheen de verschansing

    van onze chemische vrede: zij zijn

    de chimaeren wanneer wij gelukzalig

    dromen van hun stranden

     

    of we nu slapen of wakende dwalen door onze

    bewapende woning: ze blijven komen

     


     

     

     

    24-12-2006 om 16:52 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    drie heren van stand
     
    Als een gesprek met twee politici en een zakenman hartverwarmend kan zijn, dan zeker het jaaroverzicht in De Zevende Dag van 24 december met Karel de Gucht, Karel van Miert en de Indische ceo van Janssen Pharmaceutica (zijn naam ontsnapt me nu). De ceo bewees dat een multinationaal ook met een ethische bekommernis succesrijk kan ondernemen; de Gucht was zoals steeds de rationalist die misleidend koel overkomt want in wezen zeer gedreven met zijn vak bezig is; van Miert bezit nog altijd als geen ander ‘de gave van de verontwaardiging’. Natuurlijk is het voor een politicus die de arena van de dagelijkse politiek al heeft verlaten gemakkelijker om ongezouten zijn mening uit te spreken, maar dan nog moet je eerst die mening hebben en ze met oprechtheid en passie kunnen ventileren. Hier zaten drie mensen samen van een verschillende partijpolitieke kleur doch alle drie bewogen door eenzelfde energie en ultieme doelstelling: deze wereld meer tot een veilig en aangenaam huis maken voor zoveel mogelijk bewoners. Drie heren van stand, als je het mij vraagt.
     
     

    24-12-2006 om 13:21 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

     

     

    een stuk of wat

    gedichten 1973-2005

     

     

    Staf de Wilde

     

    - ‘is dit genoeg een stuk of wat gedichten voor de rechtvaardiging

    van een bestaan’. Jacques Bloem -


    uit Tsja (1973)

     

    je handen

     

    je handen vertellen sprookjes

    aan mijn huid

    van hoge winden

    van diepe vissen

     

    ik heb je handen niet gehoord

    je handen niet gezien

    geroken, doorsidderd

    ik heb je lief

    ik heb je handen lief

     

    je handen vertellen sprookjes

    aan mijn huid

    feeën aan mijn wangen

    dwergen in mijn zijden

    zo heeft elke tuin zijn lusten

    elke vinger zijn verrukking

     

    verrukkelijk zijn je handen

    over mijn huid, de poriën zijn

    luisterend en fluisteren

    ik heb je handen lief

     

    ik heb je lief

    hou mij in je handen


    evasio

     

    een raaf zetelt aan de Schelde

    vervaarlijk gekrijs

    ben je bang liefste

    zoek dan de schelp van

    een schouder aan de Schelde

     

    genoegzaam rent een gnuiven

    over je rug, een vluchtende Bunt

    vervaarlijk langs de Schelde

    een bek krijst, de schicht in een oog

    gelijk het bot van een arm grijpt

    naar de avond

     

    over de Schelde hollen de lijken

    benemen de adem

    van de dijk

     

    wanneer het grint kriept

    krijst de raaf en vlucht

     

    aan de Schelde zetelt de vlucht


    danse macabre

     

    je grote ogen liefje

    zullen grote gaten zijn

    wanneer je huid lang al is vergeten

    en in je haren larven dromen

    van vermetel mooie vlinders

     

    je zachte dijen liefje

    zullen poreuze knoken zijn

    wanneer mollen rennen door je ribben

    en in je bekken de ratten paren

     

    ik zal je schedelnaad weer lijmen

    je onderkaak aanroepen

    als een goede huisfee

    wanneer je huid lang al is vergeten

    en over je verkrampte hand

    de slakken kruipen


    sluipmoord 1

     

    ik ging in je meren baden

    je kikkers kwaakten me aan

    ik gaf ze een hand

    een tikje op de stuit

     

    dankbaar hebben ze mij

    gedeeld van hun watervlooien

    en kwaakten me aan

     

    ik waadde uit je meren

    droogde me met de haren van

    de maan - kwaakten je kikkers

    me na, je kikkers kwaakten me na

     

    op hun rug lag groen vuur

    het verdampte je ogen in

    het water, in de nevel hoorde ik

    je kikkers zachtjes

    als vissen gillen

     

    toen al baadde ik

    in het spinrag van nevel

    en op mijn vijvers dreven

    de schubben van een doodzieke vis


    epitaaf voor de familie God

     

    rust zacht

    lieve doden

     

    gij

    die de bomen hebt gegeven

    en het luchtbederf

    die het manna liet regenen

    soms ook wel stront

    gij hebt u kras gehouden

    door de eeuwen

    ik vergeet u niet

     

    gij

    die woord waart

    en woorden hebt verwekt

    uit zwavel en salpeter

    die man werd uit een maagd

    ik zal u niet vergeten

     

    gij

    die in me woont id est

    in een onbewoonbaar verklaarde tempel

    die door me wiekt met radde beelden

    en mijn klokken klepelt

    geplukt verteerd zijn uw pluimen

    en uw streken

    gij minder vos dan wezel

    ik vergeet u niet

     

    rust zacht

    lieve doden

    gij zult in mij verblijven zoals malse

    mollen in een proper lijk


    twee november

     

    wanneer ik moet gaan

    wens ik te vertrekken als de zon

    in vele kleuren

    misschien zullen enkele dennen

    ruisen en wil een lijster schuifelen

     

    het zou enig zijn

    zelfs Beethoven is niet zo

    ten grave gedragen

     

    wanneer ik moet gaan

    wens ik allen ver van mij

    zeker gij mijn tere mijn teder

    geliefde, sta ergens op een dijk

    en kijk in het westen hoe mijn ogen

    bloeddoorlopen worden dichtgedrukt

    door de duimen van de nacht

     

    het zou enig zijn

     

    wanneer ik moet gaan

    mijn liefste

    geef u over aan de nacht

    uw klaar lichaam een landerig

    vers in het licht van de Schelde

     

    het zou enig zijn

     

    wanneer de maan mijn blauwe

    lippen kust en van nevel een traan

    valt op mijn voorhoofd

    zal het enig zijn

     

    zo wens ik te sterven


    praat tegen de eeuwige vaak

     

    praat met mij

    mijn liefste

    wanneer ik zal begraven zijn

    praat met mij

    wanneer ik op de rand van je bed

    zal zitten en naar je lach

     

    praat met mij

    telkens je mijn wolkige wangen streelt

    en de holten van mijn ogen spreken

    praat met mij en vraag mij

    al die rare dingen

    die men enkel aan schimmen

    vragen durft en kan

     

    ik zal wanneer ik ben begraven

    komen, en met jou praten

    mijn bloot gebeente zal niet weerom

    met zijn bek vol tanden staan


     

     

    23-12-2006 om 12:48 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!