Inhoud blog
  • Afscheidnemen van Johnny
  • Geldstroom naar Wallonië Studie tegengehouden !
  • Hallucinante snel-belg-wet
  • Vlaams Belang ontgoocheld over houding burgemeesters in BHV
  • Minderjarige kickbokser in Vilvoorde slaat agenten in elkaar
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Toujour André
    Ik ben een man en woon in Sint-Pieters-Leeuw (Vlaams Brabant) en mijn beroep is ambtenaar.
    Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: tennis voetbal en schaken.
    In ben de trotse vader van Christophe, Nathalie, Caroline en Pauline. Ik heb een vaste relatie met de liefste Martine die bestaat. Ik ben gemeenteraadslid voor Vlaams Belang en zet mij in voor Vlaamse belangen, normen en waarden. Recht door zee !
    Nieuws VRT NWS
  • Petra De Sutter wordt eerste schepen in Horebeke
  • Afgetrainde lijven op Belgisch kampioenschap bodybuilding in Aarschot: "Het vergt veel discipline, maar geeft een boost aan je zelfvertrouwen"
  • Koning Felipe uitgejouwd en bekogeld tijdens bezoek aan rampgebied
  • Muntjes gooien in een zwembadje: waterbassin moet Trevifontein vervangen tijdens onderhoud
  • Steven (28) vangt gigantische meerval aan Netekanaal in Duffel: "Onbeschrijfelijk gevoel"
  • Slachtoffer Jacky (54), medewerker van Regenbooghuis Oostende, getuigt over vechtpartij: "Wij zijn bang voor onze toekomst en die van het Regenbooghuis"
  • Britse auteur in biografie: "Koning Charles betaalt niet langer de rekeningen van broer Andrew"
  • Meer dagtoeristen en toeristische overnachtingen aan zee tijdens herfstvakantie
  • Aanhangers van Boliviaanse ex-president Morales gijzelen 200 militairen
  • Tussen heimwee en herkenning: nieuwkomers schrijven verhalen over Antwerpen in 'Oude stad, nieuwe ogen'
    Inhoud blog
  • Afscheidnemen van Johnny
  • Geldstroom naar Wallonië Studie tegengehouden !
  • Hallucinante snel-belg-wet
  • Vlaams Belang ontgoocheld over houding burgemeesters in BHV
  • Minderjarige kickbokser in Vilvoorde slaat agenten in elkaar
    Laatste commentaren
  • Ferragamo Belt (Katina)
        op Verbod op herdenking 9/11 WTC Brussel !
  • Kyrie Basketball Shoe (Kim)
        op Verbod op herdenking 9/11 WTC Brussel !
  • Basketball Jerseys (Katherine)
        op "Uitkeringsfraude loopt in tientallen miljoenen"
  • Clarks Shoes For Women (Bynoe)
        op Verbod op herdenking 9/11 WTC Brussel !
  • Adidas Sneakers (William)
        op Verbod op herdenking 9/11 WTC Brussel !
  • Vlaanderen Vrouwen Vrienden Veiligheid Vertrouwen Eerst
    Toujour André
    Fiere Vlaamse Leeuw
    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Lijn telt fors meer incidenten op de autobussen

    De Lijn telt fors meer incidentenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    MECHELEN - In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 1.281 incidenten geteld. Aan de hand van deze meting zal De Lijn de 'moeilijke' buurten en haltes detecteren. De eerste drie kwartalen van dit jaar werden er 1.281 incidenten vastgesteld op en rond bussen en trams van De Lijn. Dat zijn de eerste bevindingen van de veiligheidsmonitor die De Lijn heeft opgesteld. Het is een wetenschappelijk onderbouwd instrument om op een objectieve(re) manier met het fenomeen onveiligheid om te gaan.

    Verbale agressie en beledigingen komen het vaakst voor. Fysieke agressie komt voor in een vijfde van de gevallen. Vrijdag en de avondspits blijken respectievelijk de moeilijkste dag en het moeilijkste tijdstip. In net iets meer dan de helft van de gevallen zijn er jongeren onder de achttien bij betrokken.

    In de provincie Antwerpen werden de meeste incidenten geregistreerd (296), gevolgd door West-Vlaanderen (280), Vlaams-Brabant en Brussel (279), Limburg (226) en Oost-Vlaanderen (200). De meest voorkomende aanleiding voor een incident is de verkeerssituatie: een voorrangskwestie of het blokkeren van de weg.

    Met een veiligheidsmonitor kent De Lijn zijn haltes een risicocijfer toe. In januari wordt de lijst 'hotspots' publiek gemaakt. Een delicate oefening.

    Het opstellen van een veiligheidsmonitor was een van de zestien elementen uit het actieplan Veilig op Weg dat in juli 2006 uit de startblokken ging. Er is lang en hard aan gewerkt, maar nu ligt het instrument er. De Lijn stelt het vandaag voor op een congres met vakbonden, lokale besturen, politie en justitie.

    De monitor heeft twee bedoelingen. Om te beginnen moet hij het aantal feiten beter meten. Daartoe werden de bronnen uitgebreid. Er zijn er nu negen. Behalve de meldingsfiches agressie tegen de chauffeurs komen daar nog verslagen van controleurs, spotters, dispatchers bij. Ook gegevens van reizigers worden meegenomen. De Lijn heeft de politie gevraagd om informatie uit pv's te mogen inkijken als ze op openbaar vervoer slaan. Omgekeerd zijn de resultaten van De Lijn bruikbaar voor de politie.

    Ten tweede moet de monitor ertoe leiden dat de mensen en middelen die voor veiligheid instaan, beter ingezet worden. Het gaat dan om de 813 bussen en trams met camera's, de controleurs of de Lijn-spotters. Daartoe worden de 'gebieden met verhoogde concentratie van incidenten' of hotspots in kaart gebracht.

    Om een hotspot te bepalen wordt rekening gehouden met het aantal feiten, het aandeel ernstige feiten (met 'beleidsfocus', heet dat), de verhouding van de criminaliteit in de buurt tot die van de provincie en de mate van sociale achterstelling in een buurt.

    Ook het tijdstip speelt mee om een hotspot af te bakenen. Het kan best dat een halte aan een recreatiedomein een gevoelig punt is op een warme zomerdag, maar dat er de rest van het jaar geen vuiltje aan de lucht is. Geen enkele halte is dag en nacht hot.

    De hotspots worden in drie groepen ingedeeld. Voor de eerste groep volstaan tijdelijke maatregelen van De Lijn zelf. In de tweede groep is er permanente aandacht nodig. Daar zal er met organisaties uit de omgeving (scholen, verenigingen, organisatoren van evenementen) contact gezocht worden. In de derde en 'heetste' groep is er behalve eigen inspanningen nog hulp nodig van de politie en van buurtwerkers.

    'We zullen de lijst met de hotspots publiek maken', belooft de directeur-generaal van De Lijn, Ingrid Lieten. 'We weten dat dat delicaat ligt. Deze informatie zal onvermijdelijk door populisten misbruikt worden. Het ligt niet in onze bedoeling om buurten te stigmatiseren, maar we mogen onze kop niet in het zand steken.'

    De monitor zal ook een trendanalyse mogelijk maken over langere periodes. Het wordt mogelijk om één fenomeen - pakweg graffiti of gauwdiefstallen - eruit te lichten voor verder onderzoek. De resultaten van de monitor zullen driemaandelijks besproken worden met de vakbonden, de lokale besturen en de politie. Samen zal besproken worden hoe de middelen het best worden ingezet.

    Antwerpen koploper inzake agressie op bussen...

    De provincie Antwerpen spant de kroon met 296 incidenten. Verbale agressie en beledigingen komen het meest voor, in één van de vijf gevallen ging het om fysieke agressie. Vrijdag is de moeilijkste dag en de avondspits het moeilijkste tijdstip. In iets meer dan de helft van de gevallen is er een rol weggelegd voor jongeren onder de achttien jaar. De aanleiding voor de gevallen van agressie is meestal een verkeerssituatie, namelijk een voorrangskwestie of het blokkeren van de weg.

    Antwerpen spant zoals gezegd de kroon gevolgd door West-Vlaanderen (280), Vlaams-Brabant en Brussel (279), Limburg (226) en Oost-Vlaanderen (200).

    Hot Spots

    De cijfers zijn moeilijk te vergelijken met voorgaande jaren want de 'veiligheidsmonitor', die sinds begin dit jaar operationeel is, registreert heel wat meer gevallen dan vroeger. De veiligheids monitor past in een actieplan dat in 2006 werd opgezet na het incident op een Antwerpse bus, waarbij de treinbestuurder Guido Demoor overleed na een dispuut met jonge allochtone reizigers.

    In 2007 werden door het personeel 832 gevallen van agressie gemeld. Het nieuwe cijfer ligt een stuk hoger, maar nu worden ook informatie van klanten, camerabeelden en politie-informatie verwerkt. Aan de hand van de veiligheidsmonitor zal De Lijn de meest problematische haltes in kaart brengen.

    Voor deze 'hot spots' worden dan extra controleurs en spotters voorzien en eventueel politieversterking. Dat zal vanaf januari gebeuren, wanneer de testfase van de veiligheidsmonitor ten einde loopt.

    Het Vlaams Belang vraagt al jaren naar acties op De Lijn, voor meer veiligheid en controles in samenwerking met de politie !

    De bussen rijden vaak met vertragingen, de directie is nog trager van begrip.

    Bij De Lijn hebben ze al statistieken ! Tijd voor actie zeker ? Of moet het geheel nog gedurende maanden eerst geëvalueerd worden ?!



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Recht door zee voor Vlaanderen eerst !
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Een interessant adres?

    Zoeken met Altavista



    Mijn favorieten
  • Krantenkoppen
  • Vlaams Belang
  • Vlaams Benlang Sint-Pieters-Leeuw
  • Bruno Vlakeniers
  • Filip Dewinter
  • Gerolf Annemans
  • Filip Deman
  • Marie-Rose Morel
  • Provincie Brabant
  • Vlaamse Volksbeweging

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    yvonne
    blog.seniorennet.be/yvonne
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Kijk uit
  • Geert Wilders
  • Geert Wilders
  • Pim Fortuyn

  • Archief per week
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!