Vorige week startte het project 'Tegendiscours' van islamexperts op Vlaamse scholen, als onderdeel van het antiradicaliseringsplan van de Vlaamse regering.
Een 'tegendiscours' noemen ze dat. Het woord heb ik niet kunnen terugvinden in de Woordenlijst Nederlandse Taal. Hebben ze een nieuw woord moeten uitvinden om islamitische activiteiten in onze scholen te verschonen of te verdoezelen?
Khalid Benhaddou, een Gentse imam en islamleerkracht, zal een team van twintig leerkrachten en experts aansturen: "Ik ben het afgelopen jaar al vaker uitgenodigd door scholen. Nu wordt die steun in een echt programma ondergebracht. Leerkrachten zitten vaak met de handen in de haren, weten niet hoe ze moeten omgaan met het fenomeen, meestal omdat ze te weinig kennis hebben over de islamitische gevoeligheden."
Islamitische gevoeligheden? Waarom moeten wij daar feeling voor hebben? En waarom komen uitgerekend moslims in onze scholen werken aan radicalisering? Ja, zo zal het wel aflopen, op stimuleren van radicalisering. Ze profiteren ervan dat onze Vlaamse leerkrachten zich hulpeloos opstellen tegenover moslimextremisme.
Benhaddou en zijn team zullen zich focussen op preventie, bij zowel islamitische als niet-islamitische leerlingen. "Onze lessen zijn open voor iedereen die met een ernstige vraag zit. Belangrijk daarbij is vertrouwen. De school is een platform waar leerlingen zich moeten kunnen uiten, wij willen dat vertrouwen niet schenden."... Blabla.
Maar dán! De toelichting van onderwijsminister Crevits verontrust me:
"Onderwijs heeft een belangrijke preventieve opdracht, ook rond het thema radicalisering. Het is binnen onderwijs, in de klas, op de speelplaats dat kinderen en jongeren kunnen leren omgaan met diversiteit. Respectvol erkennen van de ander, identiteitsontwikkeling en werken aan verdraagzaamheid zijn zaken die binnen de school vorm krijgen. Als er echt radicale elementen in een klas zitten, zullen de bevoegde instanties echter wel worden ingelicht."
Crevits minimaliseert radicalisering in het onderwijs door ONZE leerlingen te wijzen op diversiteit, waarvoor ze respect en verdraagzaamheid moeten opbrengen. Ze draait de zaken om. Zo kunnen radicale elementen op school buiten schot blijven.
|