Johan Xhonneux (foto) is een 17-jarige scholier en de nieuwe voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel.
Johan is een 17-jarige snotneus die de wijsneus komt uithangen door te stellen dat er bij de evaluatie van leerlingen meer 'feedback' moet komen in plaats van 'punten geven'... En zo glijden leerlingen verder weg in een roes van gelukzaligheid en zelfgenoegzaamheid, een wereld zonder competitie en zonder prestatiedrang, een wereld waarin iedereen gelijk is en niemand boven anderen uitsteekt, een genivelleerde en kindvriendelijke wereld waarin de beste leerlingen opgeslokt worden door wanpresteerders en dommeriken. Dat krijg je als er niet gevochten moet worden om punten!
Het puntensysteem mag zeker niet afgeschaft worden. Niet in deze barre tijden waarin de onderwijskwaliteit zwaar onder vuur ligt. Punten laten leerlingen toe om zich met elkaar te vergelijken. En dan zijn er altijd die beter willen zijn dan de andere, die meer punten willen halen, die elkaar de loef willen afsteken, elkaar overtreffen... Ik ben de beste! Zo klinkt het dan.
Punten op het rapport brengen een gezonde concurrentie en wedijver op gang. Er komen meer goede leerlingen die de zwakke onderlaag meehijsen naar omhoog.
Volgens Johan drijft de puntencultuur leerlingen naar faalangst. Hij zet dus het welbevinden van de leerling centraal. Zich goed in zijn vel voelen zou een voorwaarde zijn om te presteren. En ondertussen vergeet Johan dat faalangst een drijfveer kan zijn voor leerlingen om tot betere prestaties te komen. Zelfs minderwaardigheidsgevoelens kunnen aanzetten om goed te scoren.
Johan heeft het over 'feedback' in plaats van cijfers op het rapport. Johan zou eens moeten gaan kijken in meerdere Vlaamse scholen waar steevast commentaar gevoegd wordt bij de punten. Klassenraden dringen zelfs aan bij leerkrachten om hun verbale beoordeling van de leerling te formuleren op het rapport.
De onderwijskwaliteit is als een pudding in elkaar aan 't zakken. De dramatische neergang is allang aan de gang, en de veel te lange paasvakantie en alle verlengde weekends die daarop volgen zijn zeker niet deugdelijk om het onderwijsniveau wat op te krikken.
Voor het welzijn van ons onderwijs en onze leerlingen: minder vrije dagen, minder welbevinden, minder kindvriendelijkheid, maar wel: meer wedijver, meer excelleren en meer concurreren!
|