La Palma telt 2 grote jachthavens, El Puerto de Santa Cruz de La Palma, El Puerto de Tazacorte en 1 middelgrote, Puerto de Espindola. Er zijn nog meerdere inhammetjes en haventjes waar alleen in de zomer een bootje voor anker kan liggen. De meeste boten liggen in Puerto de Tazacorte, omdat aan de westkant van het eiland de oceaan meer geschikt is voor boottochten (ook in de Winter). Het liggeld in de hoofdstad is ook veel duurder dan in Tazacorte en dat scheelt in de buidel. De jachthaven van Tazacorte is onlangs totaal vernieuwd met wel tig... boardwalks met alle confort en accomodatie. Ook wil men volgens de beleidsmakers in de media een toerisme van niveau aantrekken.
De jachthaven van Santa Cruz de La Palma
Mooie gebouwen, interessante infrastructuur maar geen animo.
Een bijna lege jachthaven. Volgens sommigen is het liggeld te duur.
______________________________________________________________________________
De haven van Tazacorte
De haven van Tazacorte telt meerdere 'Miradors' waarvan één sinds jaar en dag een sluikstort is. Deze mirador is dringend aan sanering toe. In werkelijkheid breidt het stort zich steeds maar uit, nu zelfs met een autowrak! Een mentaliteitsverandering is nodig om meer kwaliteitstoerisme te lokken. Maar willen we dat wel? ;-)
De Canarische Eilanden zijn een van de meest exotische streken van Europa voor zeilboten en in iets mindere mate voor motorboten.
In Spanje kennen ze maar liefst zeven verschillende vaarbewijzen. De drie belangrijksten voor motorboten zijn:
- Titulin, voor boten tot 6 meter lengte met maximaal vermogen tot 40 KW. Bij daglicht varen en in gebieden die worden begrensd door de havenmeester.
- PNB, boten tot 8 meter in het water 7,5 m. met het juiste vermogen en niet meer dan vijf mijlen uit de kust (autorisatie voor jetski's inbegrepen).
- PER, voor motorboten tot 12 meter en een motorvermogen geschikt voor navigatie tot 12 mijl uit de kust. Mogelijkheid tot varen tussen de Canarische Eilanden.
Dit schip met de romantische naam "Three Coins" is te koop. De zeilboot is speciaal gebouwd voor de transatlantische zeilwedstrijd. Het is een smal schip, ligt bijgevolg niet stabiel in het water en men kan er ook niet op wonen. In twintig jaar heeft het al meerdere eigenaren gehad en heb ik het nog maar eenmaal zijn varen met zeilen.
|