Ik ben Joseph
Ik ben een man en woon in Evergem (België) en mijn beroep is Gepensioneerde Ambtenaar .
Ik ben geboren op 18/03/1953 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kennis en Vorming in de psychosociale sfeer. Sofrologie.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken in blog
Zaken die raken
05-11-2013
Pastoor laat parochianen tekenen voor begrafenis
Vandaag in de
media: Pastoor laat parochianen tekenen voor
begrafenis.
Met alle respect voor ieders
geloofsovertuiging en alle vormen van geloofsbeleving maar als deze pastoor nu
denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden is hij niet goed bezig.
De regeling voor begrafenissen crematies is
reeds lang vastgelegd en geregeld door de Vlaamse overheid, decreet van 2004.
Vrije keuze en autonomie van het individu
laten toe om voor een uitvaart te kiezen die bij hun eigen overtuiging past.
Kinderen en ouders zijn veelal heel nabij,
meer nabij dan een pastoor die men zelden of nooit ziet.
Existentiële of zingevingsvragen worden ook
besproken met de na- en naastbestaanden. Kinderen waarmee men meestal een heel
goede band heeft en waarmee communicatie goed mogelijk is.
Ik vrees ervoor dat mijnheer pastoor in
kwestie door zijn formulier tweedracht zal zaaien in families waar er voorheen
vredevol gesproken werd over levenseindevragen, waar nog een liefdevol dialoog
mogelijk was zal er nu twijfel ontstaan.
Vooral de uitdrukking "Dat hij dacht
dat de mensen het zo niet gewild hadden. Ze waren nochtans religieus, in een
tijd waarin hun nabestaanden niet zo veel meer hebben met het geloof en de
kerk" baart mij zorgen.
Hier gaat mijnheer pastoor al denken voor zijn
schapen en invullen hetgeen hij denkt voor zijn volgelingen.Zorgwekkend en zeer onrealistisch.
Het formulier dat hij beoogt en waarvan
melding gemaakt wordt is reeds lang gekend.Bij het Vlaams decreet op de
begraafplaatsen en lijkbezorging werd een registratieformulier voorzien
downloaden op
deze link van de Vlaamse Overheid.
Dit model laat de burger toe te kiezen
welke eredienst hij wenst bij zijn uitvaart naargelang zijn overtuiging.
Niemand hoeft dan in zijn plaats te kiezen
en het formulier laat heel veel ruimte om te kiezen naargelang je eigen
overtuiging.
Er wordt je niet opgedrongen, gewoonvrijwillig jouw keuze maken op dat moment
zonder bemoeienissen of belangenvermenging van derden. Dit is ten volle gebruik
maken van je eigen autonomie en zelfbeschikkingsrecht.
Ik wil er nog op wijzen dat aangaande het formulier
waarvan sprake in het krantenartikel van mijnheer pastoor, vermeld staat, dat
dat de keuze definitief is. Dit is niet waar, die keuze kan altijd herroepen
worden.
Tenslotte heb ik zo mijn bedenkingen bij
een keuzeformulier waarop maar één religieuze overtuiging staat zodat de andere
uitgesloten worden.
Als deze ter beschikking gelegd worden in
een "Open huis" van de gemeenschap waar iedereen welkom is dan moet
men zich wel houden aan de regelgeving van de overheid en het formulier dat
voorzien is door de overheid gebruiken. Hierop heeft men wel de
keuzemogelijkheid tussen alle overtuigingen.
Vredevolle gelijkwaardigheid over alle overtuigingen
heen noemt men pluralisme. Opdringen van een bepaalde overtuiging zou men
bekrompenheid kunnen noemen en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Zeer hoge verloning voor directrice Samusocial in Brussel
Zeer hoge verloning
voor directrice Samusocial in Brussel.
Onlangs stond een
persartikel in de krant dat de directrice van Samusocialin Brussel een jaarloon van bijna 200.000
euro opstrijkt.
Dit doet toch de
wenkbrauwen fronsen bij het lezen van zo'n bedrag.
Dat managers een
verloning verdienen, ja goed maar een bedrag dat vele mensen doet duizelen,
mensen die afhankelijk zijn van anderen voor wat voedsel, een beetje
verzorging, wat warmte, een beetje kleren of een nachtopvang, dat gaat er bij
mij niet zo goed in.
Verkoop dat maar
eens aan iemand die door psychische tegenslag uit de boot viel en met vallen en
opstaan probeert om overeind te blieven in onze maatschappij. Ik zou het niet
kunnen uitleggen zonder het woord "schande" in de mond te nemen. Terwijl
mensen in de stad honger en koude lijden een vergoeding van 200.000 per jaar
opstrijken om wat te doen?
En verontschuldig
mij voor mijn verontwaardiging maar mevrouw de directrice woont ook nog in een
huisje van het OCMW in Brussel. (vandaag gelezen in de pers).
En ja ze zou wel
1190 huur betalen aan het OCMW maar toch. Als het OCMW Brussel dan toch krap
zit wat onderdak aan hun doelgroepen betreft waarom richten ze dat huis, dat
waarschijnlijk wel geen sociale woning zal zijn, dan niet in voor mensen die
het wel nodig hebben?
En ja mevrouw de
directrice is ook nog blijkbaar raadslid van het OCMW Brussel en moet daarom
binnen de twee jaar haar huisje verlaten (?).
Zou de afkorting van OCMW in Brussel dan toch beteken
Onze Centen Moeten Weg ?
En ja via de website
van Samusocial kun je online doneren maar laat de directrice nu eerst eens een
voorbeeld geven.
Ik ben er zeker van
dat er zich heel veel mensen , ook van Samusocial zich inzetten voor het welzijn van
daklozen en minderheden en het werk en de inzet van die mensen mag niet in het
gedrang komen door buitensporigheden van de leiding maar het mag gezegd worden
en het is goed dat dit eens in de media komt.
Ik wil hiermee geen
afbreuk doen aan het werk van de duizenden vrijwilligers die overal te lande
zich inzetten om een beter bestaan te geven aan minderheden, aan mensen die
het niet zo breed hebben, aan mensen die anders door het leven gaan, maar ook deze
realiteit mag eens besproken worden en het is goed dat dit eens de media haalt.
Onderzoek in verband met de medische zorgen naar ouderen.
Onlangs stond in de
krant de resultaten van een onderzoek gedaan in verband met de medische zorgen
naar ouderen.
De uitspraak
"Schrap dure behandelingen voor 85 plussers" heeft mij wel geraakt.
Hoewel ik lang nog
geen 80 laat staan 85 ben heeft de uitslag van dit onderzoek mij wel aan het
denken gezet.
Het laatste
levensjaar lijkt voor wat betreft de medische verzorging en kosten, het duurste
jaar te zijn, de leeftijd speel blijkbaar niet zo'n grote rol.
Wat wel een feit is,
is het gegeven dat de oudere mensen een leven lang bijgedragen hebben aan de
welvaart van dit land en deze gemeenschap. Zij hebben voldoende sociale rechten
en taksen betaald om voor de rest van hun leven een zorgeloos bestaan te kunnen
leiden.
Wie haalt het in
zijn hoofd om dan een onderzoek te doen, en op welke wijze en met welk
doelpubliek?
In onze huidige
crisistijd is het normaal dat ouders hun kinderen helpen, ook financieel om een
beetje stabiliteit in hun leven te krijgen, om een eigendom te verwerven enz.
Zijn het dan die
kinderen die zeggen dat dure behandelingen na 85niet meer hoeven?
Voor heel wat 85
plussers heeft het leven ook na 85 jaar nog wat te bieden.
Ik herinner mij een
onderzoek enkele maanden geleden waarna een krantenkop verscheen "De helft
van de Vlamingen verkies de dood boven dementie" Ook zo een onderzoek met
een grote stok op een leeg vat.
Als je de mensen
geen duidelijk informatie geeft vooraleer je deze vragen stelt dan kan het
resultaat alle richtingen uitgaan.
Mensen hebben geen
kennis en geen besef van de mogelijkheden of onmogelijkheden van euthanasie bij
dementie. Laat staan van de existentiële vragen en de emotionele pijn die bij
zo een beslissing naar boven komt.
Dergelijk artikels
zijn natuurlijk altijd goed om te scoren in de krantenkoppen want het zijn
"Zaken die raken".
Dat ze onvrede en
onrust zaaien bij een bepaalde bevolkingsgroep dat zal de opstellers geen zorg
zijn, zij hebben geen goed item om mee te scoren.
Ik zou de raad geven
om als men u vraagt een enquête mee te doen, heel bewust na te gaan wat er van
de kwestie is en ook na te gaan of men uw antwoord al niet heeft ingecalculeerd
in het resultaat vooraleer de vraag werd gesteld.
Mocht het onderzoek
toch juist zijn dan vraag ik aan de respondenten van dit onderzoek om eens goed
na te denken want de productieve laag van de bevolking vandaag is morgen een
ouderling. Elk op zijn beurt, en als men dan een enquête doet zal de wetenschap
al veel verder geëvolueerd zijn en zijn er terug al meer mogelijkheden dus
nadenken ?
Een 13 jarig meisje opgesloten gecolloceerd in de psychiatrie.
Een
zwaar autistisch meisje werd onlangs opgesloten in de psychiatrie op
last van het gerecht. De instelling waar ze verbleef kon niet meer voor
haar zorgen.
Erg toch dat wij als maatschappij niet meer in staat zijn
om voor deze mensen te zorgen. Ondanks alle wetenschap, alle technische
middelen, alle medicatie en kennis, miljoenen investeringen van de
overheid naar zorg toe.
Wij
moeten u opsluiten mijn kind want wij zijn als gemeenschap, als
maatschappij, niet in staan om voor u op een veilige en liefdevolle
wijze te zorgen.
Wij zijn niet bekwaam om u een minimum aan zorgen te verstrekken op een menswaardige ethisch verantwoorde wijze.
Wij
zijn niet in staat, omdat gij anders door het leven gaat, om voor u te
zorgen, om u een weg te laten gaan in uw leven, om u een beetje te laten
zijn wie je wil zijn, op uw wijze, in uw tempo.
Niettegenstaande zoveel doctoraatstitels en thesissen in de psychiatrische- en menswetenschappen staan wij nu machteloos.
Niettegenstaande
alle boeken die volgeschreven zijn met verhalen, wetenschap, therapieën
en over psychiatrie en kennis, macht en wijsheid zijn wij niet in
staat om u een beetje mens te laten zijn waarop gij, al ieder kind,
recht hebt.
Zijn wij soms een liefdevolle communicatie tussen twee mensen vergeten, gewoon jezelf laten zijn, zonder angst en zonder vrees.
Je
laten zijn wij je bent, je benaderen zonder angst en zonder vrees met
een minimum aan beste zorg, zonder dreigementen met opsluiten.
Dit dramatische feit geeft de machteloosheid aan van onze geestelijke gezondheid naar kinderen toe.
Collolocatie
tussen instellingen komt vaak voor. Soms heb ik de indruk dat het een
ruilhandel in "Lastige lieden" is en als dit waar is is dit schandalig.
Lastige lieden zijn ook mensen die niet voor hun toestand gekozen hebben en zeker onze aandacht verdienen.
In maart was er Alicia die gedwongen was opgenomen wegens Anorexia en naar de rechter stapte
Ook het droevig voorval met Jonathan J. die kwam te overlijden tijden een optreden in de procedure.
Wanneer
gaat de beleidsmensen in ons land zich eens bewust worden van de juiste
omvang van de problemen rond de gedwongen opnames, internering en zeker
ook rond fixaties.
Zelfbeschikkin ? Ziekenhuis voor rechter omdat het patiënt wil redden
Artikel in de
krant:Ziekenhuis voor rechter omdat het
patiënt wil redden.
Merkwaardig toch. Er
is sprake van een negatieve wilsbeschikking die voor zover ik mij kan
informerennaar vorm en inhoud conform
de wetgeving is. Er is een wettig vertegenwoordiger die de belangen van de
patiënt kan behartigen in geval deze zelf zijn wil niet meer kan uiten
Zo wat zou het
probleem dan zijn?Therapeutische
hardnekkigheid die maar al te vaak de oorzaak is van het feit dat mensen
onnodig en bijkomend lijden. Dit extra lijden hebben zij bovenop hun zieke en
hun toestand niet gevraagd. Al te vaak wordt dit lijden door gebrek aan kennis
van de patentrechten en de wetgeving hierrond nog versterkt met alle gevolgen
vandien.
Dokters die denken
dat zij het zelfbeschikkingsrecht en de autonomie van de patiënten in eigen
handen moeten nemen zijn geen dokters van deze tijd meer.
Zorg , zorg dragen
en zorg verstrekken is een fenomeen dat in onze tijd gedragen moet worden door
een geheel van mensen maar waar de patiëntcentraal staat en waar respect moet heersen voor zijn zelfbeschikking en
autonomie.
Wie dit niet
begrijpt is niet goed bezig in de zorg en is ofwel bezig om de zorg in te
vullen naar eigen interpretatie of eigen voordeel of merites.
Als er een negatieve
wilsverklaring is en er is een wettig vertegenwoordigerdan moet dit met alle middelen gerespecteerd
worden zo simpel is dit. Wij leven in een democratie waar de wetgeving op
democratische wijze tot stand gekomen is. Alleheisa daarrond zoeken doet mij denken aan goedkoop populisme op de rug
van de (lijdende) patiënt.
Merkwaardig
toch dat een geneesheer specialist een verklaring geeft in de zin van 'Het aantal invaliden zou de helft lager kunnen
liggen als er grondig gecontroleerd wordt.
Wil dit zeggen dat ook hij dingen
doet
Akkoord er zullen mensen zijn die
van situaties proberen te profiteren en dat zal van alle tijden zijn. Maar is
het niet de taak van de artsen, specialisten en controleartsen en
toezichthoudende artsen om de zaak binnen de perken te houden. Als je een
bepaald geneesmiddel nodig hebt of een bepaalde behandeling moet krijgen die
iets duurder is moet je de hele mallemolen aflopen en dan nog afwachten of je
in aanmerking komt voor een tegemoetkoming. Ik kan mij niet inbeelden dat je
een invaliditeit zomaar kunt krijgen op verzoek.
Wat de depressies betreft zou ik
zeggen schoenmaker blij bij je leest en ga zeker niet veralgemenen. Laat de
dokters eerst en vooral eens leren wat een depressie is en nodig hen uit inspanningen
te leveren om depressies te herkennen bij patiënten.Leer artsen communiceren met patiënten die psychisch
lijden. Ik ken er nog te veel die machteloos zijn, die niet in staat zijn om
een gezonde dialoog aan te gaan met een psychiatrisch patiënt. Bij neiging tot
suïcide zit het helemaal mis. Opwel dreigt men met collocatie of het gaat de
verkeerde kant op met de begeleiding of therapie. Het taalgebruik in het
artikel (mogelijke suïcidaal gevolg van een verkeerde diagnose) geeft blijk van
weinig respect tegenover mensen en nabestaanden van mensen die moeten omgaan
met suïcide. Het laat bij mij ook een indruk van onmacht na in het omgaan met
mensen die anders door het leven gaan.
Men kiest hier duidelijk weer de
gemakkelijkste weg om succes te halen op de rug van zwakkeren en minderheden in
onze maatschappij, mensen die het zoal niet makkelijk hebben.
Artikel in de Media: Liever ziek dan langer aan het werk
Volgens een artikel in de media zei Unizo-voorzitter Karel Van Eetvelt dat
vijftigplussers te gemakkelijk misbruik kunnen maken van het systeem van
langdurige arbeidsongeschiktheid.
Het artikel spreekt: dat volgens Van Eetvelt veel gevallen van
invaliditeit te maken hebben met niet-lichamelijke klachten, zoals
depressiviteit. Maar depressies, rugklachten en dergelijke
vergelijkbare ziektebeelden zijn veel minder objectief vast te stellen dan
pakweg een gezwel of hartziekte. http://www.standaard.be/cnt/dmf20130813_047
Hij vergeet wel dat mensen vanaf 50 die reeds 30 of soms 35
jaar meedraaien in het arbeidscircuit anders opgeleid zijn, een andere mentaliteit hebben en zowel fysiek als
psychisch anders reageren op veranderingen in de arbeidswereld dan mensen die
beginnen aan een loopbaan.
Veelal zie je dat jonge managers en leidinggevenden die zich
nog moeten bewijzen te weinig respect betonen voor oudere werknemers. In plaats
van de competenties van de oudere werknemers te gebruiken en hen in hun eigen
tempo de eigen mogelijkheden en talenten te laten ontplooien, zal men eerder
deze mensen uitrangeren en op een zijspoor plaatsen. Dit zal bore-out in de
hand werken met alle gevolgen vandien.
Een zaakvoerder met visie zal er voor zorgen dat de
competenties, de kennis en de ervaring van de oudere werknemers ten volle
kunnen benut worden. Meer zelfs de ervaringen en de kennis kan gedeeld en
doorgegeven worden aan nieuwe collegas en daar kan elk bedrijf maar wel bij
varen.
In plaats van de mensen op stang te jagen en hen te viseren
zou men beter zoeken hoe men deze werknemers op een zinvolle en voor iedereen
draagbare wijze aan de slag kan houden. Iedereen is er mee gebaat als de
personeelsleden ook na 50 jaar op een aangename wijze kan blijven functioneren
met zijn eigen talenten en mogelijkheden.
Tenslotte wil ik nog wijzen op de stigmatisering die er
heerst ten opzichte van mensen met een psychische aandoening, ook wel bij de
werkgevers uit de organisatie van Karel van Eetvelt. Mensen met een psychische
aandoening, ook al zijn zij hersteld worden nog al te veel men een ongunstig vooroordeel bekeken en raken moeilijk aan een
goede job. Ook al kunnen en willen die mensen werken, ze raken aan geen werk
door de vooroordelen van de werkgeverswereld op de arbeidsmarkt.
Het feit dat mensen op dergelijke wijze denken over zieken
en mensen die te veel tegenwind ondervinden op hen levensweg toont m.i. aan dat
er aan die grote denkers iets schort en zij zich beter eens zouden herbronnen.
Populariteit halen op de rug van mensen die zich door het
leven moeten sleuren en elke dag de moed moeten opdoen om verder te doen, om
hun verantwoordelijkheid op te nemen is naar mijn bescheiden mening erg
goedkoop.
Onlangs
las ik in de krant een artikel van een jonge vrouw die ten gevolge van een hersenaandoeningen
niet goed meer functioneerde. Soms worden mensen bekeken of aangestaard in het
openbaar. Soms gaat men verder en veroordeelt men gewoonweg mensen omdat zij
anders door het leven moeten gaan, omdat zij dingen doen die niet als normaal
worden beschouwd. Jammer, zeker als je weet dat iedereen slachtoffer kan worden
van een of andere hersenaandoening, door ongeval, ziekte of heelkundige ingreep.
Door aantasting van bepaalde vitale gebieden in de hersenen kunnen mensen soms
een beetje een ander gedrag vertonen dandit wat men meestal gewoon is van een doorsnee persoon. Er is daar niets
mis mee maar onze maatschappij denkt daar soms nog anders over en dit is echt
wel spijtig.
Dus
vooraleer de volgende keer een oordeel te vellen over het gedrag van een
persoon 2x nadenken.
Mijn
oprechte deelneming in de rouw voor de familie vrienden en kennissen van Aurore
Ruyffelaere
De laffe moord op Aurore
Ruyffelaere vorige week, roofmoord, voor wat geld en een paar autoritjes. Is
dit een mensenleven waard? Ik ken heel veel mensen die met heel weinig middelen
gelukkig door het leven gaan, moedige mensen die het leven aankunnen. Wat
bezielde die man om tot het uiterste te gaan en een jonge vrouw met een leven
vol toekomst voor zich van het leven te benemen? Waanzinnig , beangstigend. Vermoedelijk
zal niemand hier ooit het juiste antwoord op vinden.
Men kan zich de vraag stellen of
onze maatschappij met al zijnveilige
settings en organisaties, camera's, structuren en processen wel tegen
dergelijke daden bestand is. Een paar dagen voordien werd een vrouw in
gelijkaardige omstandigheden op bijna dezelfde plaats aangerand. Vermoedelijk
door dezelfde dader om dezelfde motieven. De omgeving, Maaltepark parking en
P&R parking aan Flanders Expo en Debystraat zijn zoal geen veilige plaatsen
om 's nachts te vertoeven. Waarom heeft men na de eerste aanranding niet meer
middelen ingezet om dit gruwelijk feit te kunnen voorkomen?
Een groot artikel in de krant van
28/07 "Gentse korpschef redt
twintiger uit wc-container". De korpschef zal wel aanwezig geweest zijn
op het feestgedruis in Gent wat lovenswaardig is maar hij had beter en meer
ingezet op de veiligheid waar het ook nuttig en zeker nodig was zoals nu
blijkt. Misschien had de laffe daad voorkomen kunnen worden en had het meisje
nog geleefd maar dit is natuurlijk een gissing.
Deze week in de
krant: "Moeder wurgt kind met syndroom van Down".
Wat bezielt een
moeder om haar kind van 28 jaar om het leven te brengen?
Niemand weet het
beter dan zij zelf. Waarom zij tot deze beslissing kwam en of zij bewust deze
daad pleegde, enkel de moeder weet daar een antwoord op.
Er zal natuurlijk
uitgebreid gespeculeerd worden in de pers en in allerlei artikels over het hoe
en het waarom en de gezinstoestand maar of men naar de ware oorzaak gaat zoeken
is maar de vraag.
Een moeder die 28
jaar liefdevol zorg droeg voor haar gehandicapte dochter en die uiteindelijk
besluit om een fatale daad te plegen daar moet meer achter steken.Handelde zij uit bezorgdheid en liefde en had
zij schrik dat de zorgen te overweldigend zouden worden en koos zij voor deze
fatale oplossing?
Werd zij gedreven door hulpeloosheid en hopeloosheid waardoor zij totaal in
waanzin een daad stelde die zij bewust niet wou stellen?
Niemand zal hier
waarschijnlijk een passend antwoord op kunnen geven. Ook geen college van
deskundigen zoals dat in de ons land de laatste jaren genoemd wordt.
Wat wel schrijnend
is, is het feit dat hier opnieuw niemand in de omgeving signalen opgevangen
heeft dat er iets niet juist was. Signalen dat het niet meer ging, dat de boog
te gespannen was en dat was waarschijnlijk wel het geval.
Soms gaat het niet
alleen en worden, soms subtiele, signalen uitgezonden. Signalen om aan te geven
dat men hulpzoekend is, dat het niet meer gaat, dat de spanning te hoog
geworden is.
In deze rationele
wereld zij wij meesters in het bedenken van allerlei smoesje als het er op
aankomt ons eigen vel te redden of om ons eigen profijt te voldoen.
Als het er op
aankomt wat empathie te betonen, iets dat een klein beetje inspanning vergt
tegenover anderen, mensen die soms anders door het leven gaan, dan vertonen wij
al veel minder meesterschap.
Daarom gebeuren er
nog zoveel drama's in onze samenleving. Er is veel te weinig zin voor
verantwoordelijkheid, empathischdenken
en medelevenzonder betutteling. Daarom
zijn er nog veel te veel zelfmoorden en gebeuren er nog te veel drama's.
Mensen trekken het
zich niet aan wat er naast hun deur aan het gebeuren is. Ze trekken het zich
niet meer aan wat er in de familie bezig is ook al kan dit noodlottige gevolgen
hebben.
De overheid zwaait
met miljoenen euro's om allerlei initiatieven te steunen van oh zovele
instanties en verenigingen die allemaal van hun eigen denken dat ze goed werk
verrichten en dat zal voor een groot deel wel zo zijn.
Maar waarom gebeuren
er toch nog relatief zoveel zelfmoorden en drama's in familiekring , drama's
die zouden kunnen vermeden worden door wat meer betrokkenheid en alertheid van
de familie, vrienden, buurt, kortom de gemeenschap.
De mobiele teams in
de psychiatrie geven misschien voor een deel een antwoord op deze vraag maar
die teams zijn nog maar in een beginfase, afwachten dus. Men mag ook niet alles
verwachten van die mensen.
Er zal ook een deel
participatie van de familie, buurt, overheid en gemeenschap gevraagd moeten
worden om tot een coherente samenwerking te komen, om zo het doel te bereiken.
Mensen die heel
dicht bij de crisis staan zijn de beste waarnemers, signaalgevers en experten.
Zij zijn dan ook de mensen bij uitstek om signalen uit te zenden. Hen de
vaardigheden aanreiken om dit te kunnen en willen doen zal naar mijn mening
grote een uitdaging zijn.
Ik ken de
omstandigheden en de context van deze feiten en dit verhaal helemaal niet.
Ik wil wel verwijzen
naar een zin uit het boek van (de soms besproken)gerechtspsychiater Roger Deberdt 50 jaar
gerechtspsychiater'De gezichten van de
misdaad". Hierin schrijft hij over een moeders bij kindermoord na een
psychische stoornis die een mislukte zelfmoordpoging hebben gedaan na de doding
van hun kind . "Ik heb altijd zeer veel
medelijden met zo'n vrouwen. Dat grijpt me aan.
Onlangs las ik een
artikel in de krant met als titel:
"Eén op drie
lijdt ooit aan psychische stoornis"-"Amper 1 op de 8 patiënten
krijgt aangepaste zorg". Zie deze link
We zijn ons veel te
weinig bewust van het feit dat ieder van ons kandidaat psychiatrisch patiënt
is.
Door ziekte,
ongeval, beroerte, stress of oververmoeidheid kan plots de weegschaal
doorslaan.
Het onevenwicht
tussen draagkracht en draaglast wordt verbroken door soms sluipende
onaangekondigde zaken waarvan wij het bestaan niet van vermoeden.
Soms is ons
draagvlak te klein geworden door omstandigheden buiten onze wil en gaan wij aan
het wankelen, dreigen wij ons evenwicht te verliezen.
Eenmaal men met een psychische aandoening zit is het moeilijk om de weg naar
herstel te vinden, om de weg naar herstel (alleen) aan te vangen.
Mensen staan daar
niet bij stil en dat merk je als je in jouw omgeving praat over psychische
aandoeningen en mensen die psychisch ziek zijn of ziek geweest zijn. Jammer
genoeg worden deze mensen niet alleen getroffen door hun aandoening op zich
maar zij moeten ook nog eens opboksen tegen een berg vooroordelen in de
maatschappij , tegen stigmatisering van de psychiatrische patiënten enz.
Niet alleen
patiënten die voor korte of langere termijn opgenomen worden in een instelling
of zelfs gedwongen opgenomen worden hebben het lastig om terug de draad op te
nemen in de samenleving.
Ook mensen die
ambulant verzorgd worden ondervinden problemen.
Jammer genoeg zal de
werkomgeving al te vaak met een wantrouwige blik neerkijken naar een collega
die terugkomt na herstel van een psychische aandoening. Ook in een vereniging,
gemeenschap op zelfs in de familie terug zijn plaats opnemen is soms moeilijk.
Heel veel
instellingen, organisaties en mensen, ook vrijwilligers springen in de bres om
integratie in de maatschappij om een vlotte en menswaardige manier mogelijk te
maken voor (ex)psychiatrische patiënten.
Dit lukt maar met
mondjesmaat. Heel langzaam en voorzichtig.
Terug een
beroepsactiviteit opnemen na een lange opname, na een langdurige ziekte is niet
evident.
Terug het ritme
opnemen, veranderingen in manier van werken, technologische veranderingen maar
vooral de mentaliteit van de omgeving, de houding tegenover de psychiatrie in
het algemeen en de psychiatrisch patiënt in het bijzonder van de maatschappij
zijn hier niet vreemd aan.
De maatschappij moet
in de eerste plaats werken aan het beeld en de perceptie die zij hebben van de
psychiatrie en de patiënten. Pas dan, als de nodige empathie aan de dag gelegd
wordt, als men bewust is dat iedereen potentieel kandidaat is om in de psychiatrie
te belanden door een neurologisch of psychiatrische aandoening, pas dan zal de
bewustwordingbereikt worden. Dan pas
zal verandering in het beeld van de modale burger naar de psychiatrie en zijn
mensen veranderen.
Ik wens hierbij alle
lof te brengen aan de spoorleggers die zwoegen en werken bij rehabilitatieen in herstel van de patiëntenom de mensen verder te helpen.Eenmaal buiten uit de instelling, na de
opname moet er nog meer zijn dan een dak boven het hoofd. Mensen leren leven die anders door het leven gaan is
een zaak. Hen verder leren leven is een andere zaak.
Daarom is het nodig
om gans de gemeenschap, de familie, de straat de wijk, het dorp te betrekken in
het werk van de psychiatrie. Samen dingen doen. Samen op weg gaan in kleine
zaken kan een begin zijn van iets groots.
Als de bevolking
bewust wordt van de noodzaak van stigmatisering van de psychiatrie zal de
arbeidsmarkt misschien volgen en dan is de bal aan het rollen. Maar er is nog
een lange weg te gaan.
In ieder geval heel
veel succes gewenst aan alles spoorleggers die werken aan rehabilitatie herstel
en integratie. Of zij nu professioneel of
vrijwilliger zijn. Ieder stap voorwaarts is er een in de goede richting.
Het verschil in
interpretatie en omgaan met wetten en de geest en de letter van de wet kan soms
heel nare gevolgen hebben. Bureaucratie ten top gedreven, zich vastklampend aan
de letter van de wet. Zonder een greintje blijk van medeleven, zonder emotie of
gevoel, de wet is de wet.
Als je vraagt
waarom?...omdat het moet, omdat het
geschreven staat, omdat
Als mensen stoppen
met vragen stellen, treedt de bureaucratie in werking.
Bij mijn bericht van
27 mei (zie hieronder) heb ik een mailtje gezonden aan het gemeentebestuur
Evergem in verband met de verklaring "Wilsbeschikking Euthanasie". Ik
vroeg , gezien de belangrijkheid van de materie, om een rechtzetting te plaatsen
in het gemeentelijk informatieblad "De Burggrave".
Hierop kreeg ik
volgend antwoord:"
"
Wij hebben onze tekst gebaseerd op de wet van 28 mei 2002 Wet betreffende de
euthanasie (1) Belgisch Staatsblad 22.06.2002 28515 tot 28520 (hoofdst. 3,
art. 4, par. 1)
We
hadden de tekst inderdaad wat genuanceerder kunnen weergeven, bedankt om ons
daarop te wijzen.
De
medewerkers van de Burgerlijke Stand zijn op de hoogte van de wetgeving. U mag
er op rekenen dat zij aan de burgers correcte informatie zullen bezorgen."
Dus de wet is de wet
en de burger die juiste, correcte en volledige informatie wil kan die zelf
zoeken punt aan de lijn.
Naar aanleiding van
het artikel in de krant in verband met de veroordeling van een politieman die
een boete krijgt om door het rood te rijden bij een achtervolging van een
ramkraker zijn er heel wat reacties die de daad van de politieman zonder
nadenken goedpraten. Zo ook een reactie van ene Bart D W uit Antwerpen. zie
deze link
Één reactie geeft
blijk van realiteitszin , namelijk een persoon die stilstaat bij het feit dat
die politieman in de euforie van de achtervolging wel eens een of meerder
kinderen kon aangereden hebben en dan
Ook bij
achtervolgingen is voorzichtigheid en respect voor de gemeenschap en
medeburgers geboden.
Ik begrijp de
adrenalinestoot die de politieman heeft ondervonden en ik begrijp de euforie
die hij moet ervaren hebben bij het achtervolgen en arresteren van ramkrakers
maar moet men hiervoor zichzelf en anderen in gevaar brengen? Is dit evenredig
en vraagt onze samenleving dit?
Ik begrijp de
reactie van de rechter ten volle maar of de man moet beboet worden is een
andere vraag, vermoedelijk was hij plichtsbewust en trouw in zijn
dienstvaardigheid.
Er zijn ook andere mogelijkheden om hem op de gevaren van dergelijke achtervolging
en zijn verantwoordelijkheden te wijzen .
Zeer goed initiatief
maar de informatie moet goed weergegeven worden.
In het artikel staat
vermeld dat je een wilsverklaring euthanasie kunt laten vastleggen voor het
geval je je in een uitzichtloze toestand van fysiek of psychisch lijden zou
terechtkomen dat het gevolg is van een ernstige ongeneeslijke ziekte enz...
De wilsverklaring
waarvan sprake in het artikel is ENKEL van toepassing bij onomkeerbare coma. En
dit staat niet in het artikel.
Jammer dat men de
mensen op deze wijze verkeerde informatie verschaft. Men denkt dat alles
geregeld is eens men die wilsverklaring heeft ondertekend en (niet verplicht)
heeft laten registreren op het gemeentehuis.
Niets is minder
waar.
Wij zijn wij
vertrouwd met dergelijke verkeerde informatie. Telkens opnieuw moeten wij de
mensen teleurstellen en hen er hen op wijzen dat het document dat zij hebben
ingevuld geen garantie biedt voor euthanasie. Euthanasie is niet afdwingbaar en
de wilsverklaring euthanasie waarvan sprake is enkel uitvoerbaar bij
onomkeerbare coma.
Persoonlijk heb
ikmoeten ervaren hoe pijnlijk het kan
zijn dat iemand in zijn laatste levensfase moet vernemen dat hij niet de juiste
documenten heeft om euthanasie te kunnen krijgen. Zaken die uiteraard nadien
kunnen rechtgezet worden maar die veel wrevel en leed teweegbrengen op het
moment zelf.
Jammer dat de
overheid te weinig aandacht heeft aan een zo belangrijk item en zijninformatie niet nagaat op de correctheid.
Zeker als dit met
zulke belangrijke en emotionele zaken te maken heeft.
Zaken die raken; Wat
maakt dat een vader die vermoedelijk in liefde samen met zijn vrouw op weg
gegaan is in het leven en in die liefde twee mooie kinderen gekregen heeft, na
jaren uit het leven stapt. Een wanhoopsdaad? En dan de kindjes, onbegrijpelijk.
Wat gaat er om in het hoofd van zo'n man. Wanhoop? Angst?
Is de wereld, de
maatschappij, de gemeenschap niet in staat signalen op te vangen dieer op wijzen dat er iets niet klopt, dat hulp
nodig is, dat er moet tussengekomen worden in het belang van gans het gezin?
Familiedrama's zijn
er altijd geweest en zullen jammer genoeg in de toekomst nog voorkomen maar de
pijn en het verdriet van hen die achterblijven moet enorm zijn. De onopgeloste
vragen naar waarom, waarvoor moeten enorm pijn doen en diepe sporen achterlaten.
Wij bieden onze
oprechtesteunbetuiging aan, aan hen die
achterblijven na dit drama.
Het stof is gaan liggen / Psychiatrische patienten en justitie
Het stof is gaan
liggen
De zaak De Gelder,
Jonathan Jacob, het is wat stil geworden.
Toch mag men niet
stil blijven staan bij het feit dat er meer en veel aandacht zal moeten besteed
worden aan de toekomst van psychiatrische patiënten in de gevangenis en in
handen van justitie.
Iedereen is een
politieel psychiatrische patiënt.
Bio-psycho-sociale
invloed, een ongeval, CAV, NAH, (niet aangeboren hersenletsel), hevige stress,
burn-out, depressie, allerlei invloeden waarop wij ons niet steeds bewust zijn
kunnen ervoor zorgen dat ieder van ons van de ene op andere dag psychiatrisch
patiënt wordt, dat het plots mis gaat.
En dan---
In een toestand die
men op dat moment niet in handen heeft een crimineel feit plegen is erg voor de
gemeenschap, maar ook erg voor de dader.
Het is m.i. dan ook
de plicht om preventie ten volle te benutten en zorgzaam om te gaan met mensen
met psychische problemen die in aanmerking zouden kunnen komen voor
ondoordachtzame feiten die door de maatschappij niet kunnen aanvaard worden.
Als het dan toch
misgaat moet men zorgen voor een professionele aanpak van het crimineel en
medisch aspect van de dader als psychiatrisch patiënt. Niet kijken wat de
commercieel of mediatiek gewin kan opleveren
maar kijken hoe men op een ster professionele wijze klaarheid kan brengen in de
zaak.
Als men zo werkt zal men ook voor de nabestaanden van
feiten een duidelijk antwoord kunnen geven en ook een oplossing zoeken naar
dedader / patiënt.
Nu schiet men de molen van assisen in gang om na de
veroordeling te spreken van" 't Is niet zeker dat hij binnen het jaar zal
geïnterneerd worden.
Dit is lachen met zichzelf, met justitie, met de
nabestaanden en ook met de psychiatrisch patiënt.
In gerechtelijke procedures is de forensische
psychologieveel te veel uitgespeeld in
de media als twee tegen elkaar staande polen van best en beter weten.
Ik heb weinig zaken gezien waar men zich afvroeg waar
de patiënt en of het slachtoffer nu werkelijk aan toe was en wat de beste en
eerlijkste oplossing zou zijn voor beiden.
Ondertussen
sterven mensen, slachtoffers, zaken worden afgesloten , de pers zwijgt tot er
een nieuw sensationeel drama te melden valt en worden de psychiatrische
patiënten vergeten in het achterhuis van de gevangenis. Ja zij krijgen wel
medicatie maar weet men nog waarom en waarvoor en hoeveel en wanneer?
En ja men bouwt een nieuwe instelling in Gent voor
geïnterneerden, maar als de zorg dezelfde blijft als nu , de omkadering en de
inzet op hetzelfde niveau blijft wat gaat er dan veranderen?
Als het stof van de grote mediastorm is gaan liggen
hoop ik dat men ook de slachtoffers en nabestaanden niet vergeet. Mensen die
intens en diep getroffen zijn door ernstige gebeurtenissen. Mensen die verlies
geleden hebben, intens verlies. Daarvan moet de overheid zich ook bewust zijn.
Blijven herinneren en werken aan herstel kan mits een
kleine moeite, ook van de overheid en van instellingen.
In een artikel in
Knack interview met Psycholoog en hoogleraar Peter Rober stond te lezen
"De Hulpverlening kan niet alles".
Een uitdrukking die
ik de laatste tijd meer en meer gehoord heb.
Het artikel maakt
allusie op het proces Kim de Gelder en de dood Van Jonathan Jacob.
Als men van dit feit
overtuigd is moet men ook zeggen wat er moet gebeuren en hoe men de zaak gaat
oplossen.
Als men dit niet
doet laat men psychiatrische patiënten die in de criminaliteit belanden, door
handelingen waarvoor zij niet vrijwillig en bewust voor gekozen hebben, in de
vergeetput van de internering belanden.
In ons land gaat het
toch al bar slecht met de zorg voor geïnterneerde patiënten in de
gevangenissen. België werd reeds meermaals door Europa hiervoor op de vingers
getikt.
In het geval van
Jonathan Jacob schrijft men in Knack dat Rober het heel eerlijk vond van de
broeders Alexianen dat zij toegaven dat zij iemand als Jonathan Jacob niet
aankonden.
Welnu de
Instellingen die met het geld van de overheid gesubsidieerd worden en de
verplichting hebben om wettelijk voor zulke mensen te zorgen moeten dan ook de
nodige maatregelen nemen om ook dergelijke mensen op te vangen.
Als de politie faalt
en de verzorgingsinstellingen die dan moeten instaan voor zwaar zieke mensen
falen, waar moet men dan naartoe met zulke zieken?
Het zal uzelf of een
van uw naasten maar overkomen om in een zwaar zieke toestand te komen en dan de
stempel te krijgen van " gevaarlijk" en "agressief" en
dan .
Fouten maken zoals bij Jonathan .., sorry maar wie gaat hier de oplossing
aanreiken.
Als ik de beelden
herbekijk zie ik heel veel schrik bij de lokale politiemensen en veel onwil bij
de mensen van de psychiatrie.
De beslissing van
het parket is dan voor rekening van de magistraat zelf, onbegrijpelijk.
Ik ben er zeker van
indien er samenwerking en degelijk overleg was geweest tussen de politie, het
parket en de psychiatrie, en familie Jonathan Jacob nu nog zou geleefd hebben
en vermoedelijk goed op weg zou zijn naar herstel. Waarom iedereen rondjes draaien
rond zijn eigen pot in plaats van samen te werken en samen voor het welzijn van
de patiënt te gaan in plaats van schrik te hebben voor een psychisch getroffen
patiënt in crisis?
Dan nog Kim de
Gelder.
Is ons land dan toch
aan het doordraaien op gebied van beoordeling en zorg voor de psychische zieke
personen, voor de zorg en het welzijn van deze mensen.
Het welles nietes
spelletje van de advocaten, magistraten en "experten" op het proces
De Gelder was duidelijk. En wat als Kim de Gelder strak toch geïnterneerd zal
worden. Alles voor de glorie van de advocatuur, de pers, de macht van het beter
weten.
Dat het proces een
duiding is op weg naar begrip en herstel voor de nabestaanden en slachtoffers
is wel een feit en alle respect en medeleven met die mensen. Het verlies en
verdriet is onbeschrijflijk voor iemand die het niet heeft meegemaakt.
Maar waren er in de
onmiddellijke omgeving buren kennissen, omgeving geen tekens dat er iets aan de
hand was voor de feiten? Moet onze gemeenschap niet meer alert worden naar
ongewone toestanden bij mensen die anders door het leven gaan den die kunnen wijzen
op gevaar voor henzelf of anderen. Huisartsen, buren en familie kunnen hier
zeker in eerste lijn een rol spelen. Maar ook de overheid treft schuld.
Allerlei dure projecten opzetten kan mooi zijn maar ze moeten ook effect
hebben. Suïcidepreventie is mooi en men kan er mooie filmpjes en folders over
vinden maar dalen de cijfers in Vlaanderen de laatste jaren?
Ik denk dat zorg
voor geestelijk welzijn stilaan een zorg van gans de gemeenschap aan het worden
is, niet van kille gesloten inrichtingen of droeve psychiaters achter een
bureau.
Zorg voor algemeen
welzijn en psychisch welzijn in het bijzonder gaat iedereen aan. Iedereen is
ook een potentieel slachtoffer door ziekte of ongeval.
Namen chauffeurs Sierre van gedenkteken busramp gehaald
In de krant gelezen: Namen chauffeurs van gedenkteken busramp gehaald
Alle
begrip voor de ouders van de kinderen van het busongeval in Sierre die
nu in diepe rouw zitten en waarschijnlijk nog volop met hun verwerking
bezig zijn . Ieder voor zich in eigen tempo. Onlangs las ik dat men
dacht dat de chauffeur suïcide wou plegen door de aanrijding. Verkeerstechnisch toch
moeilijk aanneembaar. Maar mensen redeneren eigenaardig in rouw, en dat is heel
begrijpelijk. In het zoeken naar het waarom' zoekt met overal ook op
onbegrijpelijke wijze en plaatsen. Men
mag echter de nabestaanden van de buschauffeurs ook niet vergeten, door
dergelijke houding en ondoordachte reacties maakt men dubbele
slachtoffers van die nabestaanden en dit kan ook niet de bedoeling zijn,
van niemand, ook niet van de ouders van de kinderen. Maar nogmaals, alle
begrip voor de reacties van de getroffen families. Sterkte aan ALLE getroffen nabestaanden.
Dat de bisschoppen
zich verzetten tegen de uitbreiding van de euthanasiewet is misschien hun taak.
Maar dat zij hierbij
hardnekkig te keer gaan zoals de Heer Leonard is een brug te ver.
Dit is geen teken
van verdraagzaamheid tegenover de mensen die lijden, die erg en onophoudend
lijden en het niet meer aankunnen. Voor wie geen hulp meer kan baten.
Ook voor
kinderen die ondraaglijk terminaal lijden,en ouderlingen die vooraf
uitdrukkelijk en ondubbelzinnig hun wil geuit hebben.
Evenzeer ondraaglijk psychisch lijden moet in ons huidig tijdsbeeld kunnen
besproken worden en wordt besproken.
Hoeveel mensen zijn
er niet in staat geweest de draad van het leven terug op te nemen na overwegen
van een euthanasie traject. Mensen die aanvankelijk de weg naar suïcide volgden
en op hun weg het pad van de euthanasie kruisten.
De houding van de
Bisschoppen druistin tegen de regels
van vrijheid en democratie.
Fanatiek zijn in het
verkondigen van uw mening zet aan tot twist, ruzie, tweestrijd en verder
Verdraagzaamheid en
dialoog, ook tegenover democratisch genomen beslissingen in een gemeenschap
breng een maatschappij veel verder. Respect voor ieders overtuiging wat die
overtuiging ook weze is een weg naar evenwicht en vrede op deze wereld. Maar
zelfs onze kerkleiders zijn dit vergeten. Fanatiek ingaan tegen zaken die raken
en die in ons huidig tijdsbeeld heel gevoelig liggen bij mensen die lijden,
ook de mensen die zich dagelijks inzetten voor een menswaardig levenseinde,
geeft toch blijk van fanatieke onkunde.
Jammer dat nog heel
wat instellingen die voor een deel met belastinggeld van iedereen draaien en
door alle patiënten van welke overtuiging ook betaald worden vandaag de dag
ingaan tegen democratisch genomen beslissingen enkel omdat heren als Leonard
die boodschap verkondigen. Jammer, erg jammer voor de mensen in nood. Voor de
mensen die lijden.
Ik las onlangs een tekstje van een heel
gelovig mens die dicht bij mensen aan het einde van hun leven staat.
Zij schrijft:
Als christen geloof
ik in de heiligheid van het leven omdat het van God komt. Een God die ik als
fundamenteel en onvoorwaardelijk oneindig goed beschouw. Maar als het leven een
hel wordt, als de warmte en liefdevolle nabijheid en zorg de pijn niet langer
kunnen verzachten, hoe wreed zou God dan wel zijn dat hij geen begrip toont,
veroordeelt, geen vergeving schenkt?