Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-06-2023
Caravan Salon Düsseldorf 2023
CARAVAN SALON Düsseldorf 2023:
Dé plek voor caravaningfans 's Werelds toonaangevende vakbeurs voor mobiel reizen nodigt uit voor een ontmoeting van de branche Caravaning blijft populair, daar het reizen met recreatieve voertuigen staat voor vrijheid, individualiteit en vakantiedromen en een flexibele en aantrekkelijke vorm van reizen is, die aansluit bij de huidige tijdgeest.
CARAVAN SALON is het hoogtepunt en de ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van mobiel reizen en nodigt geïnteresseerden uit om deel te nemen aan dit tiendaagse festival voor de branche in Düsseldorf. Van 25 augustus tot en met 3 september 2023 kunnen caravaning-fans van over de hele wereld uitkijken naar een breed scala aan producten op het gebied van campers, caravans, kampeerwagens en accessoires, maar ook het passende toeristische aanbod. Net als in het voorgaande jaar, worden in 16 beurshallen en op het buitenterrein ’s werelds grootste caravaning-aanbod gepresenteerd. "CARAVAN SALON bezet door haar unieke combinatie van businessplatform en evenement voor de branche een sterke positie op de jaarkalender van caravaning-liefhebbers en mensen die dat willen worden. Er is enorm veel interesse van exposanten en de beschikbare ruimte in de hallen is zeer goed geboekt. In Düsseldorf is de caravaning-ervaring in alle facetten voelbaar.
CARAVAN SALON heeft met afstand het breedste scala aan mobiele vrijetijdsbesteding - bezoekers zullen deze variëteit aan merken, modellen en indelingen op geen enkele andere vrijetijdsbeurs zien," zegt directeur Stefan Koschke enthousiast. Eind augustus zullen in Düsseldorf opnieuw meer dan 700 exposanten vertegenwoordigd zijn en een compleet marktoverzicht met talrijke wereldpremières bieden. Het assortiment aan voertuigen varieert van tentcaravans tot luxe mobiele woningen en daarnaast de gebruikelijke basisvoertuigen, bestemmingen, mobiele woningen en kampeeraccessoires die hier worden aangeboden. "CARAVAN SALON dankt haar unique selling point niet alleen aan de diversiteit van producten, maar ook aan de caravaning-ervaring, variërend van voertuigen tot droombestemmingen. In Düsseldorf vinden bezoekers de nieuwste stand van de techniek en ontwikkelingen op het gebied van caravaning, inclusief alle actuele thema's, innovaties en visies voor de komende jaren. Uiteraard richt het aanbod zich niet alleen op eindconsumenten:
CARAVAN SALON is ook de wereldwijde ontmoetingsplaats voor experts en industrieverenigingen uit de hele wereld. Bovendien biedt de beurs een uitgebreid vakprogramma, speciale shows en interessante themawerelden," aldus Koschke. Messe Düsseldorf en Caravaning Industrie Verband (CIVD) als conceptuele sponsor kijken vol verwachting uit naar de 62e editie van CARAVAN SALON. StarterWorld in hal 7 "Steeds meer mensen uit alle lagen van de bevolking en alle leeftijdsgroepen tonen interesse in deze vorm van vakantie - op onze beurs registreerden we vorig jaar met 37% opnieuw een zeer hoog percentage nieuwe bezoekers. Voor deze nieuwkomers hebben we met de StarterWelt (hal 7 / direct bij Ingang Noord) een servicegericht en klantvriendelijk adviescentrum," voegt Stefan Koschke toe. In verschillende themawerelden krijgen zowel beginners als ervaren caravan-liefhebbers interessante wetenswaardigheden rondom de mobiele vrijetijdsbesteding. In het informatiecentrum van de StarterWelt geven experts praktische tips en aanbevelingen voor verschillende typen voertuigen, reisroutes of de keuze voor campingstaplaatsen, en staan ook klaar om specifieke vragen te beantwoorden en persoonlijke advies te bieden. Bovendien is er een interessant programma met diverse caravaning-thema's.
Doe-het-zelf-bouwavontuur Na het grote succes van de première vorig jaar is de special ‘Abenteuer Selbstausbau’ van ‘Explorer / Vanderlust’ in samenwerking met Martin Kreplin aanzienlijk uitgebreid en thematisch verbeterd. Er zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in professioneel advies en de kennis van experts waar het gaat om het zelf ombouwen van hun eigen campers. Verschillende zelfgebouwde recreatievoertuigen tonen de veelzijdige mogelijkheden. Dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionele bouwers behandelen thema's zoals energievoorziening, werkplaats en materiaalkunde, verwarming en koken, wonen en timmerwerk, ramen en luiken, isolatie en indelingsplanning. De speciale tentoonstelling is op het buitenterrein voor de hallen 13 en 14 te vinden en vormt daardoor een directe link met het aanbod van deze exposanten. "Op geen enkel ander caravaning-evenement ter wereld vinden zowel experts als consumenten een groter, uitgebreider en internationaler productaanbod voor accessoires, technische uitrusting en onderdelen. Veel van de onderdelen die voor de betreffende ombouwen nodig zijn, zijn dan ook bij de toebehorenexposanten in de aangrenzende hallen te vinden. Deze samenwerking is uniek," benadrukt Stefan Koschke. Caravan Center Bij het Caravan Center (grote parkeerplaats P1) wordt het beursbezoek een echte ervaring. Tijdens CARAVAN SALON worden - op wat dan de grootste camperstaplaats van Europa is, met 3.500 staplaatsen met en zonder voorzieningen - tussen de 60.000 en 70.000 overnachtingen gereserveerd. Het Caravan Center is na sluitingstijd van de beurs dé ontmoetingsplaats voor de community, waar exposanten, bezoekers, journalisten en alle andere vrienden van mobiele vrijetijd samenkomen. Een groot event- en cateringgedeelte met ’s avonds een muziekprogramma, zorgt voor plezier, entertainment en een gezellig samenzijn. Wie na een lange dag op de beurs de beroemde Altstadt van Düsseldorf wil verkennen, kan gebruikmaken van een speciale service: een gratis pendelbus brengt gasten comfortabel naar de Altstadt en ’s avonds laat weer terug naar het Caravan Center. Vanwege de grote vraag zullen de staplaatsen snel volgeboekt zijn, dus het is belangrijk ze vanaf medio juni tijdig via de Ticketshop te reserveren.
Het Caravan Center is van 7.30 uur tot 22.00 uur geopend. CARAVAN SALON Club De CARAVAN Salon Club kan terugkijken op indrukwekkende groei. Maar liefst 214.000 leden zijn in 's werelds grootste beursclub verenigd. De club is volledig gratis en biedt alle caravaning-fans nuttige informatie, evenals handige aanbiedingen en prijsvoordelen. Op de beurs hebben de leden in de Club Lounge de gelegenheid om in een exclusieve omgeving andere clubleden te ontmoeten, of om gewoon even in alle rust te ontspannen. TraumtourenKino en European Outdoor Film Tour Het populaire TraumtourenKino keert dit jaar met een eigen locatie terug en vindt een nieuw thuis in hal 1 op de 1e verdieping. Het gerenommeerde Traumtouren-trio Janette Emerich, Konstantin Abert en Uwe Hamm nemen bezoekers mee op een reis naar spannende caravanbestemmingen en zorgen voor een inspirerende tijd tijdens hun beursbezoek.
Bij de European Outdoor Film Tour (EOFT) kunnen spectaculaire outdoor- en avonturenfilms worden bekeken. Tijdens CARAVAN SALON zullen we op het podium ‘Travel & Nature CONNECTED’ in hal 3 op vrijdag 1 september een ‘Best of’ van de EOFT-films vertonen, die toeschouwers meenemen in de wereld van avontuur, waardoor ze samen met de acteurs hun grenzen opzoeken, of het nu gaat om bergbeklimmen, rotsklimmen, mountainbiken, kajakken, paragliden, skiën, snowboarden en nog veel meer. E-bike parcours voor hal 15 Caravaning als vakantievorm is ook bijzonder geschikt om met elektrische voertuigen en fietsen een vakantiebestemming te verkennen en mobiel te zijn. Op het buitenterrein voor hal 15 biedt het E-bike parcours bezoekers de mogelijkheid om op een apart terrein de rijkwaliteiten van e-bikes, elektrische scooters en eco movers uit te proberen. De ticketverkoop start eind juni.
Actuele informatie en nieuws is op www.caravan-salon.de te vinden.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Verzorging
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-06-2023
Aandacht voor uw camperbanden
Geef voldoende aandacht aan uw camper banden
CAMPERBANDEN CHECKLIST
HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND?
CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING?
ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD?
HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL?
HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING?
HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD?
BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- ofCP-banden, met de correcte belastingindex. Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband.Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren.Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan. Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op
de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek ofje wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Kampeerauto
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Neem aandacht voor uw banden
CAMPERBANDEN CHECKLIST HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND? CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING? ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD? HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL? HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING? HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD? BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH? Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*) Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren. Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan (**). Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt. Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band. Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering. Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen. banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg; banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg). (*) Houd – in functie van uw camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer u nieuwe camperbanden koopt : (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar. Voor je vertrekt, check steeds jebanden
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Camperbussen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Banden voor kampeerauto's
PERSBERICHTENMOBILITEITAUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN
7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)
Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken: heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.
Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.
Waarom aangepaste banden voor een camper?
Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.
Types van campers en de bijhorende bandenkeuze
Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.
Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.
Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.
De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie
Heeft je camper het juiste type band?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)
Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?
Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.
Zijn je banden beschadigd of te oud?
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).
Hebben je banden nog voldoende profiel?
Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Hebben je banden de goede bandenspanning?
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Heb je de goede seizoenband gemonteerd?
Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
(*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:
banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).
(**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.
Foto's: Thierry Dricot
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-06-2023
Rapido heeft een nieuwe reeks integrale
Rapido C 55
Tussen het aanbod aan kampeerauto’s biedt Rapido in zijn C reeks 4 smalle integrale aan met Peugeot Boxer als basisvoertuig.
Rapido heeft naam gemaakt met zijn soliede keurig afgewerkte kampeerauto’s, zijn nieuwe smalle types zijn van hetzelfde allure. Het algemeen van de smalle zwerfauto’s volgend heeft Rapido in zijn programma de 5,99 m lange C 56 met Fransbed met ernaast de badkamer. De keuken staat naast de buitendeur, vooraan is een L-zitgroep. Bij de 6,59 m lange C 50 is een dwarsbed boven de garage, keuken en natte cel staan centraal opgesteld. Het grootste type de 6,99 m. C 86 heeft zelfs een eilandbed met ruime badkamer en vooraan een comfortabele zitgroep. Wij konden de C 55 met een lengte van 6,72 m bekijken. Hij is uitgerust met twee enkele bedden boven de garage, keuken en badkamer staan zo ongeveer in het midden van het interieur. Een L-zitgroep maakt de inrichting compleet. Met deze 4 verschillende indelingen heeft Rapido de meest gevraagde indelingen in zijn nieuwe C reeks. Ze worden gebouwd op een Peugeot Boxer basis voertuig met een 2,2 l turbo diesel 140 pk sterk met een 6 versnellingsbak.
De opbouw wordt gemaakt met dezelfde sandwich panelen als zijn brede broeders. Voor de bodem zijn de sandwich panelen 40 mm dik met PU schuim en hagelbestendige polyesterplaat langs buiten. Voor de wanden en dak heeft men 30 mm dikke sandwich panelen gebruikt. Als isolatie materiaal water afstotend XPS. Vensters en het dakvenster boven de stuurcabine zijn van goede kwaliteit. De buitendeur heeft een venster, centrale vergrendeling en muggenhor, dat zijn opties. De garagebodem is geïsoleerd en ze heeft 2 deuren. In de gasfleskast kan slechts één fles, dat is voldoende want de verwarming en de koelkast hebben geen gas nodig.
Dank zij het lichte meubilair in houtdecor, lichte wanden en dak en het al even lichte PVC vloerbekleding valt het niet eens op dat het interieur “slechts” 2,02 m breed is. De twee grote dakvensters dragen er nog een steentje bij. Bovendien geeft het ook nog een vakantiegevoel. De C 55 van Rapido is 36 cm langer dan de camperbus van Fiat Ducato. Het houtdecor is van een zeer goede kwaliteit want het voelt als hout aan. Bovenkasten hebben geen handgrepen wat een elegant effect geeft. Na een druk op de deur gaat ze bij middel van een gasveer open. Het meubilair is zoals we gewoon zijn van Rapido stevig en keurig afgewerkt.
Achterin zijn voor een smalle halfintegrale redelijk brede enkele bedden. 1,95 x 0,8 m is zeker niet mis, bovendien liggen de Bultex matrassen op een lattenbodem, slaapcomfort is dus verzekerd. De voeteinden kunnen omhoog klappen om beter bij de onderstaande kleerkasten te kunnen. Dat hoeft niet altijd langs deze kant want er zijn ook nog deuren. In een van die kasten liggen de spullen om de opening tussen de bedden op te vullen. Met twee treden komen de zwervers gemakkelijk in de bedden. Aan het hoofdeinde zijn bovenkasten en leeslampen. Wegens de grote vensters in de zijwanden bleef er slechts een klein stukje over voor een bovenkast. Van de zitgroep kan men ook nog een bed maken voor een derde slaper.
De comfortabele zitbank heeft 2 veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. In de kofferbank ligt de verswatertank. De originele Agusta cabine zetels kunnen zowel draaien als in de hoogte ingesteld worden. Het tafelblad op een centrale poot kan men samenvouwen, verschuiven, in de hoogte verstellen wat nodig is om het derde bed te maken. In de bovenkast met licht gebogen deuren kunnen veel spulletjes die men graag bij de hand heeft.
Aanpalend bij het bed heeft de fabrikant de keuken geplaatst. Het aanrecht is 1,40 m breed zodat naast de kookvuren en de spoelbak nog wat plaats voor een werkblad over blijft. Onderaan zijn een 85 l compressor koelkast en laden, samen met de mooie bovenkast voldoende ruimte voor het keukengerief van twee personen. Langs de zijde aan de buitendeur is een stevige handgreep als hulpje bij het in of uit stappen. Een lange LED lichtstrook zorgt voor voldoende licht en een afzuigkap stuwt de geurtjes naar buiten.
In de ruime natte cel is de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Het wastafeltje met afzonderlijk wit waskommetje is een mooi meubelstuk, er behoren ook nog wat toiletkastjes bij. Om te douchen draait men een wand voor de wc, sluit de cel af met een acrylglazendeur en de waterverspilling kan beginnen.
Met de C 55 bouwt Rapido een voor twee zwervers ingerichte knappe halfintegrale zwerfauto. Met zijn breedte hoeft men geen angst te hebben om de witte wegeltjes van de Michelin kaart te nemen, straatjes van historische stadjes behoren eveneens tot de mogelijkheden. De hoogwaardige uitvoering zijn bekend, wat nieuw is voor een Rapido is het lichte meubilair wat snel aan een vrolijke vakantie doet denken. Met alles er op en er aan plus de kwaliteit van de kampeerauto is hij zijn prijs rond de 80.000 waard.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Peugeot Boxer met laag chassis.
Motor: 2,2 l 140 pk 6 versnellingsbak.
MTM : 3.500 kg
L X B X H: 6,72 x 2,17 x 2,75 m
Leeg gewicht: 2.965 kg
Bedden: 1,98 x 0,8 m
1,95 x 0,8 m
Meer info. www.decuyper.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-06-2023
Nieuwe Vredestein banden
Nieuwe Vredestein high-performance allseason-band biedt ongeëvenaarde grip op nat wegdek
De Vredestein Quatrac Pro+ is speciaal ontwikkeld voor personenauto's en SUV’s met veel vermogen en biedt superieure grip, duurzaamheid en efficiëntie
De nieuwe generatie polymeren en het hoge silica- en harsgehalte garanderen toonaangevende prestaties op nat wegdek. Het rijgedrag in sneeuw en modder is bovendien sterk verbeterd
Geen enkel ander merk biedt zo'n breed assortiment allseason-banden met beschikbare maten voor 17- tot 22-inch velgen
Bouwt voort op 30 jaar innovatie en leiderschap in het allseason-segment
Vanaf augustus beschikbaar in heel Europa
7 juni 2023 - Apollo Tyres heeft details vrijgegeven van zijn gloednieuwe Vredestein Quatrac Pro+, een speciale allseason-band voor high-performance auto's en SUV's die nieuwe normen stelt voor grip, duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe band wordt vanaf augustus in heel Europa verkocht en zal na de invoering beschikbaar zijn in 108 maten voor velgen van 17 tot 22 inch.
De introductie van de nieuwe band, die wordt aangeboden in dezelfde maten als de populaire Vredestein Quatrac Pro (die nog te koop is), maakt dat het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres nog steeds het breedste assortiment allseason-banden op de markt heeft.
De nieuwe Quatrac Pro+ heeft de beste grip op nat wegdek in zijn klasse en zorgt in vergelijking met de populaire Quatrac Pro voor 5% meer grip op sneeuw. De band heeft bovendien een 5% lagere rolweerstand, voor een hogere brandstofefficiëntie. De prestaties die de band het hele jaar door levert, zijn grotendeels te danken aan een geavanceerd loopvlakontwerp en een verfijnde en nieuwe mix van ingrediënten voor de compound.
Bredere lengtegroeven voeren water sneller af, terwijl lamellen in het midden van het loopvlak de waterafvoer verbeteren en aquaplaning tegengaan. De geavanceerde compound bestaat uit een nieuwe generatie polymeren en heeft een hoog gehalte aan silica en hars om de grip op natte ondergrond te verbeteren en de stuurrespons en stabiliteit bij sneeuw en modder te maximaliseren.
De nieuwe band heeft robuuste schouderblokken aan de buitenzijde voor meer stabiliteit in bochten en is dermate flexibel dat loopvlakblokken in de lengterichting kunnen vervormen onder zeer koude omstandigheden voor maximale grip op sneeuw. De band is voorzien van het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd.
In vergelijking met de Quatrac Pro bevat de band 1,5% meer duurzame materialen, wat in overeenstemming is met de milieudoelstellingen van Apollo Tyres op de lange termijn.
"De Quatrac Pro+ is het resultaat van 30 jaar innovatie op de concurrerende Europese markt voor allseason-banden," zegt Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres. "Onze nieuwste band introduceert nieuwe compounds en ontwerpkenmerken die de lat hoger leggen in het segment. Het is zeer moeilijk om dit niveau van leiderschap in welke branche dan ook te behouden, maar ons R&D-team in Nederland heeft de prestaties verbeterd en biedt een indrukwekkend aantal maten, ook voor enkele van de grootste wielen."
30 jaar allseason-banden Het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres ontwikkelt al sinds 1993 allseason-banden. Sindsdien is het een pionier in het segment geworden en toonaangevend gebleven op het gebied van technologie en innovatie. Naast de komende Quatrac Pro+ omvat het aanbod van Apollo Tyres momenteel drie topbanden: de Vredestein Quatrac, de Quatrac Pro en de meest recente Quatrac Pro EV - de eerste allseason-band voor elektrische auto's en hybrides. Het bedrijf biedt daarnaast de Pinza AT voor SUV's en terreinwagens en de Comtrac 2 AS+ voor bedrijfsvoertuigen en campers.
De Quatrac Pro EV werd eerder dit jaar geïntroduceerd. Voor deze band is de virtuele prototyping-software van Apollo Tyres gebruikt, die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. De efficiëntie en prestaties van de band zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu is verlaagd. Het gebruik van deze technologie heeft het bedrijf geholpen zijn voorsprong op de concurrentie op de allseason-markt te behouden en illustreert de evolutie van zowel Apollo Tyres als het merk Vredestein door de ontwikkeling van innovatieve en duurzame producten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
02-06-2023
Beter een ijscreme nemen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Alcohol is de oorzaak
7% van de Belgen heeft al een ongeval gehad te wijten aan alcohol achter het stuur
Vandaag start de zomerbobcampagne ‘BOB beschermt levens’
Vorig jaar werden bijna 47 000 bestuurders geverbaliseerd voor alcohol achter het stuur. Dat zijn er gemiddeld 128 elke dag. Een Europese enquête toont ook aan dat 7%vandeBelgischebestuurdersalbetrokkengeweest isineenongevalwaarbij alcohol een rol speelde. Dat gaat over ongeveer 420 000 bestuurders. De nieuwe campagne ‘BOB beschermt levens’ roept daarom via sociale media en op festivals op om niet te drinken en te rijden. De lokale en federale politie zullen tot eind augustus extra alcoholcontroles uitvoeren. Vorig jaar blies 2,5% van de bestuurders positief tijdensdecontroles.Ditjaarhopenwedatnogmeerbestuurdersdeboodschap begrepen hebben dat drinken en rijden niet samengaan.
4224 ongevallen met alcohol in 2022 Vorig jaar waren er 4224 letselongevallen waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat zijn er 12 per dag. Dat is het hoogste cijfer sinds 2016. De volledige heropening van de horeca in het eerste semester van vorig jaar na twee jaren met restricties speelt hierin een rol. Net zoals het feit dat er terug volop festivals, familiefeesten en andere evenementen overal georganiseerd werden waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden. Elke dag lopen 130 chauffeurs tegen de lamp Vorig jaar werden 46 807 bestuurders betrapt op rijden onder invloed. Dat zijn er ongeveer 130 elke dag. Met uitzondering van de twee Covid-jaren is dit cijfer de afgelopen tien jaar vrijwel constant gebleven, hoewel het aantal controles waarschijnlijk wel toeneemt. Door het gebruik van samplingtoestellen die de aanwezigheid van alcoholdamp in de wagen kunnen detecteren, kunnen er meer controles uitgevoerd worden. Belg blijft alcohol achter het stuur onderschatten Het probleem in België blijft de sociale norm. De acceptatie ten aanzien van rijden onder invloed is nog te groot en we onderschatten de gevolgen. Zo blijkt uit de resultaten van een recente Europese enquête van de Fondation Vinci dat 19% van de Belgen toegaf boven de wettelijke limiet te hebben gereden zonder de effecten van alcohol te voelen. Dat ligt bijna twee keer zo hoog als het Europese gemiddelde (10%). 7% van de Belgische geeft ook aan al eens een ongeval gehad te hebben dat te wijten was aan te veel alcohol achter het stuur. In totaal gaat het over ongeveer 420 000 bestuurders.
Nieuwe campagne: ‘BOB beschermt levens’. Al meer dan 25 jaar brengt BOB zichzelf en de andere mensen veilig thuis, maar dankzij zijn positief gedrag zorgt hij er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. ‘BOB beschermt levens’ is daarom de slogan van de zomercampagne van Vias institute, Belgische Brouwers vzw en Assuralia.
Sociale media Heel de zomer zal aanwezig zijn op de sociale media. Zo zal de campagnespot op de muziek van de hit van Dr. Alban's "It's my life" verspreid worden, net zoals tal van andere sensibiliseringsvideo’s.
BOB trekt naar de Parkies In 19 Vlaamse steden en gemeenten worden in juli en augustus in totaal 137 Radio2 Parkies- concerten gehouden. Jaarlijks komen zo’n 300 000 bezoekers naar die gratis optredens. Via boodschappen in de nieuwsbrief en op sociale media vraagt de organisatie om op voorhand een BOB te kiezen. ”Met deze unieke samenwerking sensibiliseren we graag mee onze bezoekers, waardoor ze op een veilige manier deze zomer maximaal kunnen genieten van de optredens van 17 topartiesten, zoals Karen Damen, Gustaph, MAKSIM, Günther Neefs of Gers Pardoel”, klinkt het bij Jeffrey Vanhaeren van de organisatie. Daarnaast kunnen bezoekers zelf in een BOB-decor het campagnelied ‘It’s my life’ meezingen. De video van hun coverversie kunnen ze daarna via mail ontvangen.
Carrefour legt het accent op alcoholvrije dranken BOB zijn is een vanzelfsprekendheid. Warenhuisketen Carrefour ondersteunt dit door BOB op de digitale schermen in de winkels onder de aandacht te brengen. Ze gaan nog een stap verder door naast de frisdranken aan de toonbanken affiches te plaatsen met "0% alcohol, 100% BOB". Het assortiment alcoholvrije dranken is de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid, zodat BOB net als iedereen het glas kan heffen en feest kan vieren. Extra controles door de politie vanaf 2 juni De lokale en federale politie zijn trouw op post om in het hele land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 2 juni en eind augustus zullen extra controles uitgevoerd worden. De controles kunnen op moment van de dag en op elke locatie gebeuren. De regels zijn ook sinds 1 juni verstrengd. Vanaf nu is er een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs van 15 dagen wanneer je betrapt wordt met 1,2 ‰ (0,50 mg/l AAE), voorheen was dat pas vanaf 1,5 ‰ (0,65 mg/l AAE).
Annelies Verlinden, Minister van Binnenlandse Zaken: “BOB is en blijft de oplossing om iedereen ook deze zomer veilig thuis te brengen. Elk verkeersongeval door rijden onder invloed leidt tot menselijke en materiële schade met financiële gevolgen, die te vermijden zijn. Een échte feestzomer is een zomer zonder zorgen en dus ook zonder alcohol en drugs achter stuur. Met de verlaging van de drempel om het rijbewijs van dronken bestuurders onmiddellijk voor 15 dagen in te kunnen trekken, geven we het duidelijk signaal dat onverantwoord rijgedrag wordt bestraft. Omdat we slachtoffers willen vermijden, zal de politie ook deze zomer controleren op alcohol en drugs achter het stuur.”
Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:“Gezien de cijfers van de laatste zomerBOBcampagne (2.5% van de bestuurders bliezen positief) zullen we deze zomer, samen met onze partners, onze inspanningen blijven leveren en aanwezig zijn op het terrein om een van de grootste killers op de weg te bestrijden. We moeten er immers samen voor zorgen dat alle weggebruikers zich veilig voelen door het cijfer van nul bestuurders onder invloed te bereiken.”
Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: “De strijd tegen alcohol achter het stuur is één van de belangrijkste punten uit ons Federaal Plan voor Verkeersveiligheid. Samen met overdreven snelheid, gsm-gebruik achter het stuur of druggebruik, is alcohol één van de grootste killers in het verkeer in ons land. Daarom hebben we de tolerantiedrempel voor alcoholgebruik nu verlaagd: je rijbewijs wordt sneller tijdelijk ingetrokken. Op het juiste moment en op de juiste plek Bob zijn, daarmee kan je levens redden. Het enige dat je mag gebruiken als je rijdt, is je stuur.”
Meer info VIAS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen