Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Minder ongevallen
Lichte daling van het aantal ongevallen met vluchtmisdrijf
Toch gebeuren er nog steeds gemiddeld 12 ongevallen met vluchtmisdrijf per dag.
Voor het eerst sinds 2018 is er een daling in het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf: van 4820 ongevallen in 2023 naar 4596 in 2024 (een daling met 5%). Toch blijft het fenomeen zorgwekkend: in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden is er spraken van vluchtmisdrijf. Positief is dat 86% van de daders geïdentificeerd kon worden, wellicht dankzij de toename van het aantal camera's.
Elke 2 uur een ongeval met vluchtmisdrijf Vorig jaar gebeurden er 4596 ongevallen met doden of gewonden waarbij er sprake was van vluchtmisdrijf: dat is gemiddeld 1 ongeval om de 2 uur. Het cijfer ligt 5% lager dan het jaar voordien en daalt voor het eerst sinds 2018. Toch is er nog steeds spraken van vluchtmisdrijf in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden. In 2024 kwamen 21 mensen om het leven bij een ongeval waarbij de dader vluchtte. Het probleem is zorgwekkender in Brussel, waar 19% van de ongevallen gepaard gaat met vluchtmisdrijf (tegenover 13% in Vlaanderen en 10% in Wallonië).
Letselongevallen met vluchtmisdrijf
Jaar
Letselongevallen
Doden
Zwaargewonden
Lichtgewonden
Totaal aantal slachtofffers
% ongevallen met vlucthmisdrijf
2015
4284
28
218
4526
4772
10,6%
2016
4467
26
228
4735
4989
11,1%
2017
4199
17
212
4455
4684
11,0%
2018
4436
16
202
4692
4910
11,5%
2019
4458
24
215
4717
4956
11,8%
2020
3614
17
192
3739
3948
11,9%
2021
4232
19
176
4468
4663
12,2%
2022
4786
33
250
5033
5316
12,7%
2023
4820
19
205
5079
5303
13,1%
2024
4596
21
181
4840
5042
12,8%
Gemiddelde 2015-2024
4389
22
208
4628
4858
11,9%
Evolutie 2015-2024
+ 7%
- 25%
- 17%
+ 7%
+ 6%
+ 20%
De voornaamste slachtoffers bij ongevallen met vluchtmisdrijf zijn: voetgangers (23%), bestuurders van elektrische steps (16%) en fietsers (15%).
Slechts 14% van de vluchters blijft spoorloos De overgrote meerderheid van de daders (86%) wordt geïdentificeerd. Dat aantal stijgt elk jaar, wellicht dankzij het toenemend aantal camera’s in de publieke en private sfeer.
5 typen vluchters Daders van vluchtmisdrijf kunnen in 5 groepen worden onderverdeeld:
Onzekere vluchters (31%): Zij minimaliseren de ernst van het ongeval. Vaak ontkennen ze zelfs dat ze fout waren door niet te stoppen of het ongeval niet te melden. Soms geven ze wel toe dat ze in fout waren, maar waren ze niet zeker of ze het ongeval hadden moeten melden.
Rationele vluchters (19%): Zij vluchten bewust om te ontsnappen aan de kosten of gevolgen van het ongeval. Vaak rijden ze zonder verzekering of papieren.
Paniekerige vluchters (13%): Zij kunnen de emoties en de schok van het ongeval niet aan en slaan uit paniek op de vlucht.
Verstoorde vluchters (13%): Zij waren onder invloed van alcohol of drugs en konden geen rationele beslissing meer nemen na het ongeval.
Geïntimideerde vluchters (8%): Zij stopten aanvankelijk, maar voelden zich bedreigd door agressieve weggebruikers of getuigen en besloten daardoor te vluchten.
Bij slechts 28% van de daders wordt een alcoholtest afgenomen. Het is dus waarschijnlijk dat het werkelijk aantal vluchters onder invloed hoger ligt.
Welke straffen? Wie vluchtmisdrijf pleegt riskeert een geldboete van €1.600 tot €16.000, een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden (tot 4 jaar bij dodelijke afloop), een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar (levenslang bij recidive of verzwarende omstandigheden) en herstelexamens (theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch).
Een vluchtmisdrijf wordt bovendien opgenomen in het strafregister, wat een impact kan hebben op werk en/of privéleven (bijvoorbeeld bij jobs die een blanco strafblad vereisen). De verzekeraar kan ook de tussenkomst weigeren of het uitgekeerde bedrag bij de dader terugvorderen.
Meer info: VIAS
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
05-08-2025
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Avant-gardemodel: Nieuwe houtlook versterkt de lounge-achtige sfeer in het heldere en aangename woon- en kookgedeelte van de Grand California
Nieuwe detailoplossingen: Extra bagagenetten perfectioneren de opbergruimte; de tafel binnen kan voor het eerst ook buiten worden gebruikt
Nieuw verduisteringsset: Perfect passende thermomatten voor de ruiten in de cabine van de Grand California weren warmte, kou en nieuwsgierige blikken
Progressief basismodel: De Grand California is gebaseerd op de nieuwste versie van de Crafter en heeft ultramoderne assistentie- en infotainmentsystemen aan boord
De Grand California – gebaseerd op de innovatieve Crafter – is het avant-gardemodel onder de campers. Volkswagen Bedrijfswagens presenteert de nieuwste evolutiestap van dit model op de Caravan Salon in Düsseldorf van 29 augustus tot 7 september. Talrijke visuele en constructieve verfijningen verbeteren de leefruimte van de verder ontwikkelde Grand California. Alle nieuwe functies van deze camper, die in twee wielbasissen wordt aangeboden, worden dit najaar in serieproductie opgenomen. Parallel aan de update van de Grand California toont Volkswagen Bedrijfswagens nog veel meer nieuwe camperhoogtepunten op haar stand in hal 16 van de beurs.
Nieuwe loungesfeer Het interieur van de Grand California wordt nu gekenmerkt door het nieuwe "Atami Bamboo"-decor, dat wordt gebruikt op het tafelblad en het werkblad van de kitchenette. De nieuwe vloer (in de keuken, dinette en laadruimte), gemaakt van duurzaam PVC, heeft eveneens deze houtlook. Ook de nu zwarte keukenkraan is opnieuw vormgegeven. Samen met de nieuwe houtafwerking ontstaat een lounge-achtige sfeer die in contrast staat met het witte interieur en bijna doet denken aan het karakter van een mediterraan jacht.
Perfectie in detail
Voortaan kan de mobiele eettafel ook razendsnel aan de buitenzijde van het keukenblok worden bevestigd, zodat maaltijden of een avondwijntje ook in de open lucht genoten kunnen worden. Nieuw aan boord van de California 600 (6,0 meter, dwarsbed) en California 680 (6,8 meter, lengtebed) zijn bagagenetten in de bovenkasten, die het opbergen van kleding en allerlei gebruiksvoorwerpen vergemakkelijken. Tot de nieuwe optionele uitrusting behoort ook een perfect passend thermomat- en verduisteringsset voor de ruiten in de cabine.
Innovatief basismodel
Zoals alle huidige Crafters zijn ook de Grand California-modellen sinds juli 2024 standaard uitgerust met nieuwe elementen zoals digitale instrumenten ("Digital Cockpit Pro"), een nieuw infotainmentsysteem met vrijstaand touchscreen (26 cm/10,4 inch, optioneel 32 cm/12,9 inch) en assistentiesystemen zoals "Front Assist" (noodremassistent met fietsers- en voetgangersherkenning), "Lane Assist" (rijstrookassistent), parkeersensoren voor en achter, en verkeersbordherkenning. Sindsdien is ook "Travel Assist" optioneel verkrijgbaar, wat geassisteerde lengteregeling en zijgeleiding mogelijk maakt. De elektronische handrem, bediend via een schakelaar op het dashboard, is bijzonder praktisch in de Grand California: deze vervangt de klassieke handrem in de voetenruimte, waardoor de bestuurdersstoel nu nog eenvoudiger en sneller naar het woongedeelte kan worden gedraaid.
Volkswagen Bedrijfswagens
Wij vervoeren succes, vrijheid en toekomst
Als toonaangevende fabrikant van lichte bedrijfswagens transformeert het merk Volkswagen Bedrijfswagens (VWCV) het vervoer van goederen, diensten en mensen op fundamentele en blijvende wijze. Onze voertuigen vervoeren bouwvakkers, gezinnen en avonturiers, broodjes, pakketten en surfplanken. Dagelijks helpen zij talloze mensen wereldwijd om goed werk te leveren, functioneren als mobiele werkplaatsen en brengen hulpverleners en politieagenten waar ze nodig zijn. In onze fabrieken in Hannover (D), Poznań (PL) en Września (PL) produceren zo’n 22.200 medewerkers voertuigen voor zakelijke en particuliere klanten. Transporter, Multivan, Caddy, Crafter, Amarok en de ID. Buzz inspireren onze klanten elke dag opnieuw. Binnen de Volkswagen Groep is VWCV ook het leidende merk op het gebied van autonoom rijden in combinatie met mobiliteitsdiensten zoals Mobility-as-a-Service en Transport-as-a-Service – terreinen waarin wij de toekomst van mobiliteit vormgeven. Zo vervoert het merk de samenleving van morgen, met al haar eisen op het gebied van schone, intelligente en duurzame mobiliteit. Daarvoor staat Volkswagen Bedrijfswagens met zijn merkbelofte: Wij vervoeren succes, vrijheid en toekomst.
Over de VW Bus
Sinds 1950 verplaatst de iconische VW Bus van Volkswagen Bedrijfswagens mensen en goederen over de hele wereld. Meer dan 12,5 miljoen voertuigen verspreid over zeven generaties zijn geproduceerd, waarvan het grootste deel in de hoofdvestiging in Hannover, Duitsland. Het succes van de VW Bus is uniek in de autogeschiedenis: hij was zowel symbool van het ‘Wirtschaftswunder’ als van de hippiebeweging, en staat tot op de dag van vandaag voor betrouwbaarheid, vrijheid en avontuur. Of het nu volledig elektrisch is als de ID. Buzz, veelzijdig als de Multivan, avontuurlijk als de California of betrouwbaar als de nieuwe Transporter – de huidige modellen zetten steeds nieuwe maatstaven in technologie en functionaliteit, en blijven trouw aan de designtraditie. Vandaag rijdt de ID. Buzz AD autonoom – een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de VW Bus: met duurzame mobiliteits- en transportoplossingen voor mensen en goederen wereldwijd.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
04-08-2025
Vluchtmisdrijven²
Lichte daling van het aantal ongevallen met vluchtmisdrijf
Toch gebeuren er nog steeds gemiddeld 12 ongevallen met vluchtmisdrijf per dag.
Voor het eerst sinds 2018 is er een daling in het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf: van 4820 ongevallen in 2023 naar 4596 in 2024 (een daling met 5%). Toch blijft het fenomeen zorgwekkend: in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden is er spraken van vluchtmisdrijf. Positief is dat 86% van de daders geïdentificeerd kon worden, wellicht dankzij de toename van het aantal camera's.
Elke 2 uur een ongeval met vluchtmisdrijf Vorig jaar gebeurden er 4596 ongevallen met doden of gewonden waarbij er sprake was van vluchtmisdrijf: dat is gemiddeld 1 ongeval om de 2 uur. Het cijfer ligt 5% lager dan het jaar voordien en daalt voor het eerst sinds 2018. Toch is er nog steeds spraken van vluchtmisdrijf in ongeveer 1 op de 8 ongevallen met doden of gewonden. In 2024 kwamen 21 mensen om het leven bij een ongeval waarbij de dader vluchtte. Het probleem is zorgwekkender in Brussel, waar 19% van de ongevallen gepaard gaat met vluchtmisdrijf (tegenover 13% in Vlaanderen en 10% in Wallonië).
Letselongevallen met vluchtmisdrijf
Jaar
Letselongevallen
Doden
Zwaargewonden
Lichtgewonden
Totaal aantal slachtofffers
% ongevallen met vlucthmisdrijf
2015
4284
28
218
4526
4772
10,6%
2016
4467
26
228
4735
4989
11,1%
2017
4199
17
212
4455
4684
11,0%
2018
4436
16
202
4692
4910
11,5%
2019
4458
24
215
4717
4956
11,8%
2020
3614
17
192
3739
3948
11,9%
2021
4232
19
176
4468
4663
12,2%
2022
4786
33
250
5033
5316
12,7%
2023
4820
19
205
5079
5303
13,1%
2024
4596
21
181
4840
5042
12,8%
Gemiddelde 2015-2024
4389
22
208
4628
4858
11,9%
Evolutie 2015-2024
+ 7%
- 25%
- 17%
+ 7%
+ 6%
+ 20%
De voornaamste slachtoffers bij ongevallen met vluchtmisdrijf zijn: voetgangers (23%), bestuurders van elektrische steps (16%) en fietsers (15%).
Slechts 14% van de vluchters blijft spoorloos De overgrote meerderheid van de daders (86%) wordt geïdentificeerd. Dat aantal stijgt elk jaar, wellicht dankzij het toenemend aantal camera’s in de publieke en private sfeer.
5 typen vluchters Daders van vluchtmisdrijf kunnen in 5 groepen worden onderverdeeld:
Onzekere vluchters (31%): Zij minimaliseren de ernst van het ongeval. Vaak ontkennen ze zelfs dat ze fout waren door niet te stoppen of het ongeval niet te melden. Soms geven ze wel toe dat ze in fout waren, maar waren ze niet zeker of ze het ongeval hadden moeten melden.
Rationele vluchters (19%): Zij vluchten bewust om te ontsnappen aan de kosten of gevolgen van het ongeval. Vaak rijden ze zonder verzekering of papieren.
Paniekerige vluchters (13%): Zij kunnen de emoties en de schok van het ongeval niet aan en slaan uit paniek op de vlucht.
Verstoorde vluchters (13%): Zij waren onder invloed van alcohol of drugs en konden geen rationele beslissing meer nemen na het ongeval.
Geïntimideerde vluchters (8%): Zij stopten aanvankelijk, maar voelden zich bedreigd door agressieve weggebruikers of getuigen en besloten daardoor te vluchten.
Bij slechts 28% van de daders wordt een alcoholtest afgenomen. Het is dus waarschijnlijk dat het werkelijk aantal vluchters onder invloed hoger ligt.
Welke straffen? Wie vluchtmisdrijf pleegt riskeert een geldboete van €1.600 tot €16.000, een gevangenisstraf van 15 dagen tot 6 maanden (tot 4 jaar bij dodelijke afloop), een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar (levenslang bij recidive of verzwarende omstandigheden) en herstelexamens (theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch).
Een vluchtmisdrijf wordt bovendien opgenomen in het strafregister, wat een impact kan hebben op werk en/of privéleven (bijvoorbeeld bij jobs die een blanco strafblad vereisen). De verzekeraar kan ook de tussenkomst weigeren of het uitgekeerde bedrag bij de dader terugvorderen.
Meer info: VIAS Institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-08-2025
mooi hotel
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Pilote Atlas A 650 D
Pilote Atlas A 650 D
De Pilote Atlas A650 D is een knappe halfintegraal. Een zwarte Ford stuurcabine, erboven een aerodynamische snoetje met dakluik. Verder de witte opbouw waar verschillende zacht getinte ramenvensters een chick contrast vormen met het witte koetswerk. Omdat het achterste deel geen vensters heeft hebben de schilders een gekleurd decorpaneel aangebracht. In een zwarte band van het achterfront zijn de verkeerslichten geïntegreerd. Net achter de stuurcabine is een lade voornamelijk voor gereedschap. Het Ford basis voertuig heeft een vlakke vloer als chassis. Een 130 pk turbo diesel stuurt zijn paardjes naar de voorwielen. Pakketten als optie zorgen voor meer comfort en veiligheid tijdens het rijden.
Compact en toch veel plaats.
Bij het instappen van de 6,6 m lange Atlas A 650 D zien we grote ruimte maar geen bed. Knap gevonden door de ontwerpers van Pilote. Wie graag in een ruime zwerfauto vertoefd doch niet graag in een onhandig kasteel op wielen rondtoert moet beslist de Pilote Atlas A 650 D eens bekijken.
Al is het niet direct te zien er is toch een volwaardig bed aan boord. Een hefbed dat veel kampeerauto’s hebben is hier gemonteerd in de zitgroep met zijzitbanken. Als het omhoog getrokken is blijft er onder het bed nog 1,92 m over als stahoogte. Helaas eens het bed omlaag blokkeert het de buitendeur en kunnen de zijzitbanken niet gebruikt worden. Van de zijzitbanken en de tafel kan indien gewenst een bed worden gemaakt, het hefbed moet men wat hoger trekken. Wat ook kan is van de zijzitbanken en enkele zitbank in de rijrichting maken. De tafel dicht klappen zo kan men gemakkelijker van en naar de stuurcabine gaan.
Achter een zitbank is de keuken. In het aanrecht zijn 2 elektrisch aansteekbare kookvuren en het spoelkommetje, af te dekken met een donkere plaat. Er blijft nog redelijk wat werkoppervlak over. Mooi afgewerkt in donker grijs met witte boord is het voorfront, waar achter de gasafsluiters gemonteerd zijn. Samen met de bovenkast is er voldoende plaats om het keukengerief te bergen. Twee afval emmers in een onderkast is een comfort. Samen met venster en dakluik voeren zij de keukengeurtjes snel af. Tegenover de keuken staat de 133 l grote koelkast met onderaan een diepe lade.
Helemaal achterin bevindt een paleis van een badkamer. Zij beslaat heel de breedte van het interieur. Plaats genoeg voor een douchecel, een ruime kleerkast. Wc en waskommetje in een afgesloten deel van de badkamer. Een deur sluit heel het achterste deel van de woonkamer af. Onder de badkamer is de garage langs beide kanten van de kampeerauto te bereiken. Met 1,2 m hoogte kunnen er grote voorwerpen in worden gevoerd. Verschuifbare ankerringen zijn voorzien om de lading veilig vast te sjorren. In de koffer netjes afgewerkt vinden we de elektrische installatie en uittrekbare buitendouche, dat is alvast één van de opties.
De Pilote Atlas A 650 D
De Atlas A 650 D is een ideale 6,6 m lange kampeerauto voor een koppel dat graag ruim ziet maar niet graag met een grote wagen rijdt. De inrichting stelt zijn compromissen, die kent men echter al voor de kampeerauto wordt gekocht. Hij beschikt over een interieur waar het aangenaam te wonen is.