Inhoud blog
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
  • Hobby caravans in de kijker
  • Idstein heeft een kasteel
  • Een speciale Chausson
  • een ander kleurtje
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    29-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Altijd mooi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eura Mobil ook voor twee

    Eura Mobil Activa One 570 HS


    Alkoofmodellen zijn niet alleen geschikt voor gezinnen met kinderen, zonder kinderen en slechts met twee hebben ze goede eigenschappen.

    Alkoof modellen
    Deze types vindt men veel in de verhuur omdat de huurders meestal gezinnen zijn met kinderen. Hun doorgaans 3 m hoogte geeft het voordeel dat in de alkoof een bed is dat niet dagelijks moet omgebouwd worden, het maakt ook dat de zwerfauto compact is en toch voldoende woonruimte heeft.
    Als basis voor de Activa One 570 HS koos Euro Mobil voor de Fiat Ducato met laag chassis en een 140 pk sterke turbo diesel motor. De dubbele bodem verhoogd de wagen met 38 cm maar beschikt op die manier over een ruime koffer.
    De houtvrije opbouw heeft voor dak, wanden en bodem een hagelbestendige buitenkant, geïsoleerd met EPS isolatie materiaal. Dak en bodem hebben XPS water afstotende isolatie. Een kloeke Hartalbuitendeur met venster en centrale vergrendeling sluit het interieur af.

    Interieur
    Achterin is een comfortabele U-zitgroep, hij laat zich ombouwen tot een bed van 2 x 1,4 m. Een redelijk groot tafelblad siert het midden tussen de zitbanken. Een klein nadeel van het grote blad dat wel in alle richtingen verschuifbaar is, men niet zo gemakkelijk op de zitbanken kan. Gedurende het rijden kunnen twee personen op de dwarsbank vertoeven. Zij is uitgerust met hoofdsteunen en driepunt veiligheidgordels. Rondom zijn extra grote bovenkasten. Naast de buitendeur staat de 1,2 m brede keuken met drie kookvuren en een ronde roestvrijstalen spoelbak. Net onder het aanrecht zijn de gasafsluiters goed bereikbaar. Onderaan is voldoende plaats om het keukengerief van de bewoners te herbergen. Tegenover de keuken is de 142 l absorptie koelkast geïnstalleerd, zeker groot genoeg voor een koppel. Daarnaast is de kleerkast. De ontwerpers hebben niet op een paar cm gekeken om de badkamer in te richten. Hier ziet men duidelijk het voordeel van een alkoofbed. Op het "gelijkvloers" is geen bed te bespeuren. Zo'n bed beslaat toch altijd een paar m² van het vloer oppervlak. In de badkamer, zo maar eventjes 1,11 x 0,82 m groot zwenkt het kunststof wastafeltje met grote wandspiegel over de wc. Een afsluitbare douche staat aan de rechterkant ter beschikking van de bewoners. Slapen gebeurt in het gedeeltelijk opklapbaar alkoofbed. Twee 8 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodem.
    Grote bagage stukken kunnen langs beide kanten in en uit de koffer genomen worden. Fietsen echter moeten op een fietsdrager achter aan de kampeerauto. De 150 l watertank ligt veilig in de verwarmde dubbele bodem. Batterijen hebben plaats onder de zetel van de passagier en de Truma verwarming vertoeft in een zitbank achterin.

    Samengevat
    Euro Mobil biedt zijn nieuweling aan als de compacte Activa One 570 HS. Een comfortabel keurig afgewerkt en wintervast alkoofmodel. Hij heeft een rijkelijke bewegingvrijheid en op de hoeveelheid bagage hoef je niet te kijken wel op het gewicht dat je in de kampeerauto legt.

    Technische gegevens
    Basisvoertuig Fiat Ducato met laag chassis
    Motor Turbo diesel 2,2 liter 140 pk
    Bandenserie 225/75R16C
    Technisch toelaatbare totale massa (kg) 3500 / 4250 / 4400 kg
    Massa in rijklare toestand 2.910kg
    Totale lengte 5,990 m
    Totale breedte 2,322 m
    Totale hoogte 3,150 m
    Binnenbreedte 2,174 m
    Stahoogte 1,975 m
    Zitgroep(bed) 2,0 x1,40 m
    Alkoofbed 2,0 x 1,50 m
    Zitplaats 4 personen
    Wanddikte 30 mm
    Dakdikte 30 mm
    Vloerdikte 38 mm

    Meer info CTM Berlaar


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal beestjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opendeur bij Niesmann-Bischoff

    Open Dag in de Manufactory

     

    Op 4 en 5 november neemt u een kijkje achter de poorten van onze camperproductie.

    Op 4 en 5 november gaat ons populaire evenement de volgende ronde in en u de thuisbasis van iSmove, Arto en Flair ontdekken, evenals de fabriek van onze camperproductie.

    De afgelopen twee jaar is er veel veranderd op het bedrijfsterrein. Naast de vorig jaar geïntroduceerde logistieke hal laten we u dit jaar graag kennismaken met een andere nieuwigheid: ons zonnepark. We produceren niet alleen kampeerauto's, maar ook onze eigen elektriciteit voor meer duurzaamheid en klimaatneutraliteit.

    Na de marktintroductie van de Flair vorig jaar, presenteerden we dit jaar op de Caravan Salon voor het eerst de kortere versie met de Flair 880. Samen u in november met ons al onze succesvolle modellen verkennen en tegelijkertijd een kijkje nemen achter de schermen van hun productie.

    De voorpret voor de opening van de fabriekspoorten is groot, dus we verwachten een hoog aantal bezoekers. De verwachte gastenlijst is internationaal – naast bezoekers uit de regio en Duitsland worden gasten uit Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland verwacht.

    Ook het programma is hierop afgestemd. Rondleidingen door onze productie-installatie in verschillende talen stellen al onze gasten in staat om visuele en informatieve inzichten te krijgen. Daarnaast zullen er diverse stands van onze leveranciers, klantenclubs en vriendelijke campings in onze hallen staan. De rommelmarkt en de onderdelenverkoop die in voorgaande jaren werd aangeboden, zullen niet meer bestaan.

    De open dagen worden afgesloten met passend entertainment. Zaterdagavond zal de Beierse cultband "Münchner Zwietracht" het podium betreden en het feestelijke hoogtepunt in de feesttent inluiden. Daarnaast wordt er op beide dagen gezorgd voor drank en eten.

    We kijken ernaar uit u terug te verwelkomen!

    Programma Open Dag 2023

    zaterdag, 04.11.2023

    van 10 tot 17 uur.

    Customer Lounge en Foyer:

    •  Presentatie van de klantenclub
    •  Tentoonstelling van onze partners

    Tentoonstellingsruimte:

    •  Presentatie van de iSmove, Arto en Flair modellen
    •  Tentoonstelling van onze partners

    Servicehal:

    •  Presentatie van ons service center, technisch advies

    Productie tours:

    in het Duits van 10.30 tot 16.00 uur, elk half uur

    Registratie bij de receptie, start van de rondleidingen achter de receptie

    Lichtkrant

    Open vanaf 10 uur

    11.00 – 14.00 uur Cateringservice voor de lunch

    14.00 – 17.00 uur Koffie met gebak

    17 – 19.30 uur Cateringservice voor het diner

    19.30 – 12.00 uur Live muziek met "Münchner Zwietracht"

     

    zondag, 05.11.2023

    Van 10 tot 16 uur.

    Customer Lounge en Foyer:

    •  Presentatie van de klantenclub
    •  Tentoonstelling van onze partners

    Tentoonstellingsruimte:

    •  Presentatie van de iSmove, Arto en Flair modellen
    •  Tentoonstelling van onze partners

    Servicehal:

    •  Presentatie van ons service center, technisch advies

    Productie tours:

    in het Duits van 11.00 tot 15.00 uur, elk half uur

    Registratie bij de receptie, start van de rondleidingen achter de receptie

    Lichtkrant

    Open vanaf 10 uur

    11.00 – 14.00 uur Cateringservice voor de lunch

    14.00 – 16.00 uur Koffie met gebak


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achteruit kijken is noodzakelijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karman

    Karman Mobil stelt voor.

    Karmann-Mobil start het nieuwe bestelwagenseizoen met een compleet nieuwe uitbreiding. De focus ligt op het nieuwe, elegante interieur, dat het volumemodel Karmann-Mobil nog duidelijker dan voorheen onderscheidt van de concurrentie.

    Ondanks de elegante donkere houttint is het interieur ongewoon helder bij het maken van meubels. Dit komt onder andere door een hoog aandeel volledig witte componenten .dem zoals het keukenblok of de wandmeubelkleppen, een 900mm breed woonkamerraam en de felle LED-verlichting door het hele voertuig. De ontwerpers krijgen de hoogwaardige indruk in het interieur door een hoogwaardige mix van materialen en opvallend afgeschuinde meubelprofielen in het woon- en slaapgedeelte en door een nieuwe vloerbedekking in tegellook. 

    Het keukenblok in hoogglans wit vormt de eerste indruk. In de zithoek valt vooral de lederlook wandbekleding op en in het slaapgedeelte worden reizigers omringd door een gezellige textiele wandbekleding in plaats van koele, gladde kunststof lijstwerk.

    Met het optionele lifestyle-pakket kan de Davis verder worden aangepast. Dan zijn er exclusieve, glanzende wandmeubelkleppen met een brede chromen handgreep boven het zitgedeelte en chique indirecte verlichting op het keukenblok en de wandkasten. Een visueel en haptisch opvallend mineraal werkblad op de keuken en het verlichte metalen paneel met Karmann-Mobil logo direct bij de ingang versterken het exclusieve karakter. Een extern toegankelijke uitschuifbare uitschuifbare ruimte in de keuken en extra opbergvakken boven de achterportieren en boven de bestuurderscabine ronden het exclusieve karakter van de lifestyle Davis af.

    De standaardversie toont ook functionele doorontwikkelingen en nieuwe uitrustingselementen. LED-verlichting met geïntegreerde schakelaars, nieuwe bekleding met voorgevormde stoelen, een sterker tafelblad, Truma Combi 4 verwarming (dieselverwarming als optie) en lederen stuurwiel verhogen de gebruikswaarde in de nieuwe Davis.

    Met het all-inclusive "Concept Package", dat zal blijven worden aangeboden, zullen klanten ook profiteren van een aantrekkelijk prijsvoordeel voor een uitgebreid uitrustingsgamma, waaronder een 130 pk motor, airconditioning, fietsenrek, luifel, 120 liter dieseltank en cruise control.

    Het plattegrondassortiment met de bekende vier modellen Davis 540, 590, 600 en 620 blijft behouden. De Davis 590 kan verder worden gevarieerd door een stapelbed achterin of een grote 140 liter koelkast te installeren.

     

    Technische gegevens van de Dexter 560

    Basisvoertuig: Ford Transit

    Motor: 2 l turbo diesel 130 pk

    MTM: 3.500 kg

    Rijklaar: 2.981 kg

    Afmetigen LXBXH: 5,98 x 2,05 x 2,74 m

    Stahoogte: 2,04 m

    Bedden: 1,72 x 1,07 m

                   1,87 x 1,35 m

    Prijzen beginnen ongewijzigd vanaf 43.990 euro voor de Dexter 560.

    Meer info: EURA MOBIL GmbH,


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel hangsloten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Familie auto

    Nieuwe Avanti EBF: la stradas gezinsauto met vier slaapplaatsen

    Op de CARAVAN SALON 2023 in Düsseldorf presenteerde la strada haar nieuwe la strada Avanti EBF-model De omgebouwde bestelwagen op Fiat Ducato biedt slaapplaatsen en opbergruimte voor vier personen over een lengte van 6,36 meter. Twee eenpersoonsbedden in de achtersteven en een opklapbed voor twee personen in de boeg zorgen voor een hoog niveau van slaapcomfort. De variabele opbergruimte achterin en opbergvakken in de verwarmde dubbele vloer bieden ook plaats aan omvangrijke bagage en gebruiksvoorwerpen. Motoren met 140 tot 180 pk stuwen de 3,5 ton wegende camper snel vooruit.

    Het neerklapbare bed in het voorste deel van de camperbus wordt door twee gasveren op de stevige steunen op het meubilair neergelaten. Hier rust het veilig zonder te schokken en wiebelen. Aan het voeteneinde is het neerklapbare bed 1,75 meter lang aan de bestuurderskant en 2,00 meter aan de passagierszijde. De doorlopende breedte is 130 centimeter. Aan het plafond boven het uitklapbed zijn twee LED-leeslampen aan het hoofdeinde bevestigd. Daarnaast zorgen een dakraam en een optioneel zijraam voor licht- en luchttoevoer. Twee verlichte planken links en rechts van het opklapbed zijn praktisch voor boeken, leesbrillen, mobiele telefoons of tablets.

    Zowel het opklapbed als de eenpersoonsbedden achterin zijn voorzien van Froli schijfveren en hoogwaardige koudschuimmatrassen. De eenpersoonsbedden achterin de la strada Avanti EBF zijn in de lengte geplaatst en variëren in lengte op 1,95 meter en 1,85 meter. Ze kunnen in slechts een paar eenvoudige stappen worden omgebouwd tot een ligweide van bijna 2x2 meter. Er is voldoende opbergruimte onder de eenpersoonsbedden voor wasgoed en ander keukengerei. Als u kleding op hangers moet opbergen, vindt u ruimte onder het eenpersoonsbed aan de passagierskant. Onder het bed aan de bestuurderskant liggen twee grote uitschuifbare kleding te wachten om opgevouwen kleding te huisvesten. Rondom de eenpersoonsbedden aan de achterzijde zijn bovenkasten geplaatst.

    %%%FOTO3%%

    Een ombouw naar het bed creëert een garage achterin: het achterste deel van het achterbed kan over de gehele breedte van het voertuig worden opgeklapt. Hierdoor ontstaat voldoende opbergruimte achterin tot aan het plafond van de camper. Hier passen ook twee fietsen van normaal formaat in. Toch is op de voorste helft van de bedden een comfortabele slaapplaats voor één persoon bewaard gebleven.

    Voor de eenpersoonsbedden is de badkamer aan de bestuurderszijde verborgen achter twee ruimtebesparende draaideuren. Toilet, wastafel en wandmeubel zijn beschikbaar voor de dagelijkse hygiëne. De handdouche van de wastafel kan worden uitgetrokken en bevestigd aan een douchestang. De open vleugeldeuren zorgen voor meer bewegingsvrijheid achterin. Indien nodig scheidt een gordijn ook de woonkamer en het opklapbed van het slaapgedeelte aan de achterzijde.

    Tegenover de badkamer aan de passagierszijde is er ruimte voor het keukenblok. Het heeft een tweepits gasfornuis met piëzo-ontsteking en een stevige gietijzeren potsteun. Het fornuis en de ruime spoelbak zijn gemaakt van roestvrij staal in een doorlopende vorm en zijn daardoor gemakkelijk schoon te maken. Rechts daarvan staat een 80-liter absorberkoelkast met automatische energieselectie op een hoogte binnen handbereik. Boven en onder de koelkast staan kasten, sommige met rolluiken, sommige als uittrekbare kasten. Ruime uittrekbare uittreksels onder het fornuis en de gootsteen bieden gemakkelijke toegang tot kookgerei. Een uitklapbaar werkblad vergroot indien nodig de actieradius in de keuken.

    In het voorste deel van het voertuig bevindt zich het zitgedeelte, dat bestaat uit een zithoek en de draaibare cabinestoelen. De stoel is voorzien van twee driepuntsgordels en kan worden aangepast aan verschillende zitposities. Het zitje bij het raam heeft een Isofix-beugel met bovensluiting voor kinderzitjes. Aan de zijwand is een grote tafel bevestigd. Het rust op een standaard in het midden van het voertuig en kan worden vergroot naar de voorste passagiersstoel met een uitklapbare plaat. Dit betekent dat maximaal vier personen comfortabel rond de tafel kunnen eten of spelen.

    De la strada Avanti EBF is een compacte camperbus voor maximaal vier personen. Met een basisprijs van 76.433 euro combineert hij rij-, woon- en slaapcomfort met hoogwaardige afwerking.




    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een extra kleur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Strada fabrikant van camperbussen

    La Strada Fahrzeugbau GmbH

     

    la strada Fahrzeugbau GmbH is een fabrikant van vrijetijdsvoertuigen die gespecialiseerd is in compacte camperbussen. In de meer dan 3-5-jarigegeschiedenis van het bedrijf is het bedrijf uit Echzell in Hessen erin geslaagd zich te vestigen in het voertuigsegment van omgebouwde bestelwagencampers. In dit segment, dat al jaren snel groeit, definieert la strada  haar marktpositie door  de kwaliteit van de gebruikte materialen en hun  hoogwaardige afwerking. Ondanks serieproductie worden tal van verwerkingsstappen met de hand uitgevoerd. De kwaliteit van elk individueel voertuig  voldoet  nog steeds aan de hoge normen van een fabriek. La Strada ziet zichzelf dan ook als premium leverancier in zijn voertuigsegment met alle camperbusseries.

     

    Begonnen als een klein familiebedrijf, ontwikkelde de camperfabrikant zich tot een kleine seriefabrikant die in heel Europa actief is. Dankzij  de Europese typegoedkeuring volgens  de Kaderrichtlijn 70/156/EEG kunnen de campers die vandaag in Echzell worden gebouwd, overal in de Europese Unie worden   geregistreerd. Voor een fabrikant van recreatievoertuigen van deze omvang was dit een even geavanceerde als ongebruikelijke prestatie, die de basis werd van een groeiend Europees dealernetwerk. 20 handelspartners bedienen  de Duitse klanten van La Strada. Zo'n 22 andere contractpartners  in  andere Europese landen verkopen de campers van La Strada. Een exotische toevoeging aan het verkoopnetwerk van de Hessische camperfabrikant blijft een dealer in de buurt van de Japanse hoofdstad Tokio.

     

    Jaarlijks verlaten ongeveer 3.000 voertuigen het 14.000 vierkante meter grote bedrijfsterrein in Echzell. De productiehal, die in 2008 werd uitgebreid en gemoderniseerd, is momenteel een van de modernste productiefaciliteiten voor paneelwagens in Europa. Onder leiding van de eigenaren Marco Lange en Andreas Dalchow bouwen   zo'n 5.000 medewerkers  zo'n  tien verschillende modellen in de drie series Avanti, Regent en Nova. Op dit moment is de basis  hiervoor voornamelijk Fiat Ducato-bestelwagens voor de  Avanti-serie  en Mercedes Sprinter voor de Regent- en Nova-serie.In zijn lange geschiedenis heeft het camperbedrijf  ervaring opgedaan met bijna alle gangbare bestelwagens. De eerste uitbreiding vond plaats in 1986 op basis van de Volkswagen T3. Kort daarna werd een serie over Mercedes MB 100 gemaakt. Daarna volgden modellen op Citroen, Ford, Renault of Mercedes Vito. In de jaren 80 en 90 experimenteerden ze zelfs met bestelwagens van Aziatische merken.

     

    Een keerpunt in de geschiedenis van la strada  was de introductie van de la strada Nova in 2000.    LA Strada verliet zo  voor het eerst het terrein van de campers. Tegelijkertijd legde de Nova de basis voor de beginnende focus op het premiumsegment, dat tegenwoordig consistent door alle modelseries  loopt.De edelste vertegenwoordigers van het  la strada-modellengamma zijn semi-geïntegreerde campers. Hier wordt een volledig nieuwe woonstructuur geplaatst op het ladderframen-chassis van de Mercedes Sprinter. In tegenstelling tot  conventionele deelintegraties bestaan de buitenmuren van de la strada Nova echter niet uit  drie muren, een vloer en een dak die  met elkaar verbonden zijn. De woonstructuur van la strada Nova  is gemaakt van een afgietsel van glasvezelversterkte kunststof. Kleppen, deuren en ramen worden in de voorziene uitsparingen gestoken. Goede isolatie, hoge robuustheid en duurzaamheid zijn het resultaat. Met dit uitgebreide ontwerp  is de la strada Nova vandaag de dag nog steeds een solitaire in het Duitse camperlandschap.

     

    De komende jaren wil la strada  haar Europese dealernetwerk voortdurend uitbreiden. Het doel is om regionale kloven te dichten en meer landen open te stellen.  Het duidelijk gepositioneerde modellengamma zal worden aangepast aan de nieuwe edities van de gebruikte bestelwagens en zal op middellange termijn worden aangevuld met nieuwe modellen. De la strada-waarden van compacte afmetingen, solide materialen en hoogwaardige afwerking staan  altijd centraal in de eisencatalogus.

     

    La Strada Fahrzeugbau GmbH

    Ben Sauerborn 19

    61209 Echzell / Duitsland


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    16-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een luxe kampeerauto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een luxe Concorde voor 2024

    Concorde Reisemobile GmbH voor 2024

    Concorde kampeerauto’s 2024

    Concorde Motorhomes, een van de toonaangevende Europese fabrikanten van luxe kampeerauto’s, presenteert de hoogtepunten van de modelgeneratie van 2024.

    In het nieuwe modeljaar 2024 lanceert Concorde Reisemobile GmbH met 6 aantrekkelijke series en in totaal 39 exclusieve modellen. Credo, Carver, Charisma, Cruiser, Liner en Centurion, sommige op verschillende chassis, zijn de namen van de zes series waarmee Concorde Reisemobile GmbH het nieuwe modeljaar 2023/24 ingaat. Achter deze series schuilen 39 verschillende aantrekkelijke varianten. Naast de bekende modellen die met diverse updates en verbeteringen op de markt komen, is de ‘Cruiser Daily Diamond Series’ een bijzonder hoogtepunt.

    Op basis van de “Liner Diamond Series” uit modeljaar 2021 is de ‘Cruiser Daily Diamond Series’ ontstaan. Beide series bieden het hoogste niveau van exclusiviteit op het gebied van design, technologie en uitrusting.

    Als terugkerend verschijningskenmerk van de nieuwe serie combineert hij de modelbelettering met een gestileerde diamant en de koperkleurige speer, evenals een extreem uitgebreide standaarduitrusting tegen een aantrekkelijke prijs. Het elegante exterieurontwerp van de cabine is afgewerkt in metallic ‘Leipzig grijze’ lak met bijpassende gekleurde bumpers.

    De chassisuitrusting voldoet aan de hoogste eisen: van de Bi-LED-koplampen, de aluminium velgen, de luchtveren op de achteras en een comfort- en veiligheidspakket tot de 3-liter motor met 152 kW (207 pk), de 8 -speed automatische transmissie, evenals een hefondersteuningssysteem en nog veel meer, er blijft nauwelijks iets te wensen over.

    Deze luxe uitrusting wordt in het voertuig voortgezet: de meubelconstructie is gebaseerd op de ‘Jatoba Brilliant’-versie. Daarnaast is er de speciale “Diamond Series Vanilla” bekleding met cabineschommelstoelen in een speciale lederen uitvoering.

    De technische uitrusting voldoet aan de hoogste normen: het omvat het elektrische prestatiepakket met lithiumbatterijen 2 x 200 Ah, een laadstroompakket, het navigatieapparaat met achteruitrijcamera, elektronische aftapkranen voor grijs en zwart water en nog veel meer. Bijzonder comfort bieden de multimedia-uitrusting met het dubbele satellietsysteem met Full HD LED-smart-tv's in de woon- en slaapkamer en het akoestisch pakket met radio- en geluidsinstallatie in de woonkamer.

    Interessante veranderingen zijn van invloed op de Credo-serie. De eerdere plattegronden 791 L, 840 L, 841 L en 841 M worden uit het assortiment verwijderd. Hiervoor is de nieuwe plattegrond Credo 840 LI beschikbaar. Dit model (8,50 meter lang) combineert een nieuw interieur uit de Credo-serie met de badkamer van de vorige 840 L. Over het algemeen nieuw in deze serie: de douchebakken in de badkamers uit de 1-serie hebben een grotere voetafdruk.

    Andere vernieuwingen in de Credo zijn dat de toiletdeur een deurklink heeft in plaats van het elektronische slot. De slaapkamer in de Credo 741 HI heeft een langer bed. Dit betekent dat er optioneel een hoge garagedeur aan de bestuurderszijde kan worden aangeboden.

    Wanneer je een tv voor de slaapkamer bestelt, wordt deze aan de buitenmuur gemonteerd en biedt hij extra opbergruimte dankzij de horizontale wandkast aan de achterwand.

    Een uiterst exclusief hoogtepunt van de nieuwe lanceringen in 2024 is de Centurion 1200 GSI. Als beproefd drieassig schip, ook wel bekend als landjacht voor gesofisticeerde mensen, wordt het vlaggenschip van de Concorde voor het eerst als geïntegreerd model gepresenteerd. Met het nieuwe model blijft de Centurion-serie groeien in het hogere segment. Dit nieuwe model wordt beschouwd als de maatstaf voor alle luxe campers, niet alleen bij de Concorde.

    Tot nu toe vertegenwoordigden alle 12 meter modellen in de Centurion topserie alleen semi-geïntegreerde modellen, elk uitgerust met een originele Actros GigaSpace bestuurderscabine. Vanaf modeljaar 2024 komt er nu ook een geïntegreerde variant. Dankzij het nieuwe ontwerp beschikt de Centurion 1200 GSI ook over een grotere garage voor auto's tot 3,85 meter lang (Mini) en optioneel een comfortabel en optioneel comfortabel schuifplatform.

    Op chassisgebied keert de Centurion terug naar zijn oorspronkelijke roots en wordt hij opnieuw exclusief aangeboden op de Mercedes-Benz Actros.

    Voor meer info:

    Concorde Motorhomes GmbH

    Voor België

    www.alpha.motorhomes.be

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.knap interieur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    CARAVAN SALON 2023 enthousiaste bezoekers


    Grote interesse in producten en uitstekende sfeer op het beursterrein
    CARAVAN SALON 2023, die na tien dagen beurs op zondag eindigde, liet zien dat de vakantievorm ‘caravaning’ steeds meer mensen enthousiasmeert en de community gestaag groeit. Op het beursterrein heerste een uitstekende sfeer, was er volop dialoog en uitwisseling van informatie. Fabrikanten en dealers spraken van veelbelovende gesprekken met klanten en talrijke verkooptransacties. "Met 254.000 bezoekers uit 65 landen heeft CARAVAN SALON 2023 een zeer positief signaal afgegeven. Gezien de uitdagende omstandigheden zijn we heel blij dat we zo'n succesvol resultaat hebben behaald. Professionals van over de hele wereld en consumenten uit heel Europa reisden naar Düsseldorf en zorgden zo voor de speciale internationale sfeer van CARAVAN SALON," zegt Erhard Wienkamp, CEO van Messe Düsseldorf.
    Stefan Koschke, directeur CARAVAN SALON, voegt toe: "Ons aantrekkelijke, gevarieerde en unieke programma heeft de bezoekers volledig overtuigd. Zowel de StarterWelt als het trendthema ‘Avontuur Doe-het-zelf’ zijn centrale informatie-hotspots op CARAVAN SALON. Het podium Travel & Nature CONNECTED met zijn gevarieerde programma rond caravaning-bestemmingen van over de hele wereld en advies over de thema’s wandelen en outdoor-activiteiten had een grote schare fans in hal 3."
    Meer dan 750 exposanten uit 37 landen toonden hun innovaties en actuele modellen in 16 beurshallen en op het buitenterrein. Op meer dan 250.000 vierkante meter konden vrijetijdsvoertuigen van iedere grootte en in iedere prijscategorie, stacaravans, voortenten en daktenten worden bezichtigd. Accessoires, technische uitrusting en uitbouwonderdelen waren bij de hele caravaning-community erg in trek. Bovendien konden bezoekers bij stands met een aanbod van camping- en kampeerplaatsen en bestemmingen hun volgende uitstapje of vakantie individueel plannen.


    De nieuw gekozen president van de Caravaning Industrie Verband, Bernd Löher, maakte een zeer positieve balans van de 62e editie van CARAVAN SALON op: "Veel bezoekers, een zeer goede sfeer en ongeëvenaarde productvariatie. Zo kent en waardeert men CARAVAN SALON in Düsseldorf. Als caravaning-branche mogen we ons gelukkig prijzen, want gezien de gespannen economische situatie is dit goede beursresultaat geen vanzelfsprekendheid maar wel een zeer positieve impuls voor de caravaning-industrie. Zo bevestigt CARAVAN SALON eens te meer haar rol als toonaangevende vakbeurs en baken van onze branche. Ik wil in het bijzonder alle exposanten prijzen, daar zij ondanks de moeilijke randvoorwaarden ook nu weer nieuwe normen op het gebied van productkwaliteit en diversiteit hebben bepaald. De hoeveelheid noviteiten bij zowel voertuigen, accessoires als diensten is en blijft het handelsmerk van CARAVAN SALON. Overigens mag niet worden vergeten, dat niet alleen producten, maar ook alle andere aspecten van de caravaning-branche in Düsseldorf een groot podium krijgen. Ik ben er dan ook bijzonder trots op, dat we ook dit jaar veel belangrijke persoonlijkheden uit het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek in Düsseldorf mochten verwelkomen. Als hooggeplaatste politici zoals minister Mona Neubaur of minister Oliver Krischer onze beurs bezoeken, is dat een teken dat caravaning als toeristische en economische factor de aandacht krijgt die het verdient. De CIVD is echter nog lang niet klaar met haar werk en het nieuw gekozen bestuur zal zich blijven inzetten om het economische en toeristische potentieel van onze vakantievorm nog verder te stimuleren."
    Ook de exposanten van CARAVAN SALON waren over het algemeen zeer tevreden:
    "CARAVAN SALON biedt Knaus Tabbert de ideale randvoorwaarden om zich aan het groot aantal bezoekers te presenteren. De interesse in onze voertuigen en de bezoekersstroom in onze hallen waren zeer bemoedigend. Tegelijkertijd zien we na de oververhitte pandemietijden opnieuw een veelzijdig aanbod en daarmee ook een zekere normalisering van de markt. Dit blijkt ook uit de stabiele verkoopcijfers op een hoog niveau," aldus Gerd Adamietzk, Sales Director bij Knaus Tabbert.
    "CARAVAN SALON in Düsseldorf markeert voor Hobby het begin van het nieuwe modeljaar en is tegelijkertijd een belangrijke graadmeter voor de hele caravaning-branche. We zijn blij dat onze verwachtingen ruimschoots zijn overtroffen en dat we met onze handelspartners op een zeer succesvolle beursperiode kunnen terugkijken," aldus Holger Schulz, Sales Director van Hobby. "Dit jaar hebben we ons volledige assortiment
    caravans herzien en deze vernieuwde lijn is voor het eerst in Düsseldorf gepresenteerd. De belangstelling voor caravans en campers van Hobby blijft onverminderd groot en we kijken erg uit naar dit nieuwe seizoen. Onze dank gaat specifiek uit naar Messe Düsseldorf, die met een vrijwel perfecte organisatie en zeer goede public relations een aanzienlijke bijdrage aan ons succes heeft geleverd."


    Dr. Holger Siebert, CEO van Eura Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG: "CARAVAN SALON werd dit jaar gekenmerkt door betere leveringstijden van camperfabrikanten. Terwijl men vorig jaar nog 1 tot 2 jaar moest wachten op zijn droomcamper, zijn de wachttijden nu 3 tot 12 maanden. Het feit dat de productiekosten - net als bij de bouw van huizen - aanzienlijk zijn gestegen en daarmee ook de prijzen van campers, heeft de interesse in mobiel recreëren nauwelijks beïnvloed. De klanten zijn geïnteresseerd en willen nieuwe mobiele recreatievoertuigen kopen. Bij sommige van onze merken, zoals Eura Mobil, Challenger of Benimar, konden we, ondanks prijs- en renteverhogingen, zelfs de goede verkoopcijfers van vorig jaar overtreffen. Niet in de laatste plaats dankzij het complete, marktdekkende aanbod en de professionele sfeer op CARAVAN SALON hebben klanten vertrouwen en zekerheid dat ze hun geld goed hebben besteed."
    "Voor de merken Hymer en Eriba kan Hymer GmbH & Co. KG op een drukbezochte beursweek en een goede sfeer op CARAVAN SALON 2023 terugkijken. De interesse in deze vorm van reizen blijft onverminderd groot. Stabiele prijzen en een aanzienlijk betere leveringstijd in vergelijking met vorig jaar hebben bovendien een positief effect. In veel persoonlijke gesprekken merken we dat bezoekers steeds meer waarde hechten aan kwaliteit, vooral met betrekking tot het ontwerp, de functionaliteit en de uitrusting van de voertuigen. Onze beursboodschap ‘More style, less limits’ vat deze verwachting samen en de interesse in onze noviteiten onderstreept dat onze premiumstrategie de verwachtingen van veeleisende kampeerders precies vervult. CARAVAN SALON, een van 's werelds grootste beurzen voor mobiel reizen, blijft voor ons een belangrijk platform waar we met dealers, partners, klanten en geïnteresseerden contact kunnen leggen en informatie kunnen uitwisselen," aldus Christian Bauer, CEO van Hymer GmbH & Co. KG.

    Bernd Wuschack, directeur Sales, Marketing en Klantenservice van de Carthago Groep: "Door de aanhoudend gespannen leverings- en prijssituatie, hadden we dit jaar gemengde verwachtingen met betrekking tot het succes. We waren dan ook des te meer tevreden met het resultaat van CARAVAN SALON. De aandacht voor de vakantievorm caravaning is onverminderd groot, wat uit het stijgende aantal bezoekers en de vele positieve gesprekken op onze stands bleek. Samengevat werd de beurs door de hoge kwaliteit en een aangename sfeer voor ons gekenmerkt. Hier moet ook worden vermeld, dat de samenwerking met Messe Düsseldorf net als in de voorgaande jaren uitstekend heeft gewerkt. Het hoogtepunt voor onze handelspartners en ons was de gezamenlijke beursavond op de stand met onze eregast Johann Lafer."
    "Na een wisselvallige beurs vorig jaar reisden we met niet al te hoge verwachtingen naar Düsseldorf en werden zeer positief verrast. Klanten tonen veel interesse in ons hele scala van modellen, zijn bereid tot aankoop, zijn zeer goed geïnformeerd en hebben concrete modellen of modelreeksen op het oog voordat ze naar onze stand komen! In het bijzonder onze Plus-modellen voor op Citroën en Mercedes zijn erg populair en daarmee de hoogtepunten van de beurs. Ook de grote aankoopinteresse in de modellen van 6,40m. verraste ons. Al met al was het een succesvolle CARAVAN SALON," concludeert Robert Hein, Head of Marketing, Pers en Productontwikkeling van de Pössl Groep.


    Eva Karlsson, President EMEA Segment, Dometic: "CARAVAN SALON is voor ons een heel belangrijk platform. Het evenement biedt Dometic op verschillende manieren een belangrijke kans. Deze beurs stelt ons in staat om onze technische producten onder reële gebruikscondities live te presenteren, wat onze klanten - zowel de vakhandel als de consumenten - zeer waarderen. Een ander aspect is dat het evenement ons de kans biedt om onze klanten persoonlijk te ontmoeten. Als wereldwijde speler in de industrie, helpt het diverse publiek van de CARAVAN SALON ons bij de interactie met onze internationale klanten. In Düsseldorf hebben we onze klanten uit de hele wereld mogen verwelkomen."
    Ute Dicks, CEO van de Deutscher Wanderverband (DWV): "CARAVAN SALON heeft ons dit jaar laten zien, dat er meer naar gecombineerde aanbiedingen van caravaning en campings met outdoor-activiteiten zoals wandelen en fietsen werd gezocht. Met ons kwaliteitsinitiatief ‘Wanderbares Deutschland' hebben we uiteraard veel te bieden, maar het zou fijn zijn, als veel meer bestemmingen zich zouden aansluiten. Met de twee goed bezochte vakbeurzen van de Deutscher Wanderband en haar partners, hebben we gemerkt dat de CARAVAN SALON een goed platform biedt voor professionele uitwisseling en de trends in de branche zichtbaar maakt. De Deutscher Wanderverband is heel blij, dat haar expertise op het gebied van duurzaamheid, paden en wandelen met haar 140-jarig jubileum door de beurs wordt gewaardeerd, waarvoor veel dank."
    "CARAVAN SALON verandert steeds meer in een belangrijke reisbeurs, waar door bezoekers naar veel meer dan alleen caravans en andere voertuigen wordt gezocht. Dat werd duidelijk op onze stand: er was vooral vraag naar tips rond het wandelen maar ook advies over steden - beide onderwerpen waar NRW de juiste partner voor alle reizigers is," aldus Dr. Heike Döll-König, CEO van Tourismus NRW. Onder het motto ‘Buitengeluk in NRW’ presenteerden elf exposanten op het NRW-paviljoen het kampeer- en caravanland Noordrijn-Westfalen. Deelnemers waren onder meer negen toeristische regio's, Tourismus.NRW en de Campingvereniging NRW.


    Michael Krämer, CEO van CAMPWERK GmbH: "Te midden van een uitdagend jaar, gekenmerkt door talloze onzekerheden en ongunstige weersomstandigheden, is het een bijzonder genoegen om te zien hoe betrouwbaar CARAVAN SALON als ankerpunt van de branche fungeert. De indrukwekkende opkomst van bezoekers bij het evenement heeft duidelijk gemaakt dat het enthousiasme voor het kampeeravontuur ondanks alle tegenslagen onveranderd hoog blijft. Bijzonder bemoedigend was de merkbare toename van interesse, ook op doordeweekse dagen, die in het verleden minder druk werden bezocht. Deze hoge opkomst is een zeer positief signaal, niet alleen voor CAMPWERK, maar voor de hele campingbranche. Het bevestigt ons vertrouwen in een veelbelovende toekomst. Kortom, we zijn dit jaar zeer tevreden met de resultaten van CARAVAN SALON kijken vol verwachting uit naar volgend jaar."

    CARAVAN SALON 2024 vindt van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september 2024 plaats


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een caravan op vakantie is zeer leuk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgend een nieuw type Fendt

    Fendt Bianco Active 515 SGD

    Fendt vergroot het aanbod van de Bianco reeks met de iets grotere Active 515 SGD met achterin een bakamer over de volle breedte van het interieur.
    Na grote ingrepen van het modellenjaar 22/23 hield Fendt het nu met hier en daar slechts wat kleine aanpassingen of verbeteringen. Met de Active 515 SGD maakte de fabrikant uit Mertingen een uitzondering en lanceerde het type met een nieuwe indeling, een waar veel gezinnen op gewacht hebben. Vooraan zijn in de Bianco enkele bedden, achterin een sanitair over de volle breedte van het interieur. Enkel aan het koetswerk met zijn blauwe lijnen is verschil met zijn broeders te zien.



    Vooraan nemen enkele bedden van 2,0 x 0,85 m een deel van het interieur in. Centraal gelegen zijn de keuken, de kleerkast en een deel van de zitgroep. Zoals men van goede ontwerpers mag verwachten zijn de zwaarste delen zoveel mogelijk boven de as gebouwd. De koelkast werd hierbij niet vergeten. Voor de badkamer heeft men niet op een centimeter gekeken. De draaibare wc in een afzonderlijk vak, bewoners met lange benen en brede schouders hoeven zich daar geen zorgen te maken. Het wastafeltje staat in de midden en is omricht door een spiegel, open en gesloten legvakken. Helemaal aan de andere zijde van de wc is de douche cabine. De fabrikant bouwt een 25 l watertank in, als optie kan men een 45 l tank bekomen, wie nog meer wil besteden kan een stadswater aansluiting laten inbouwen.


    Omdat douchen met koud water nogal fris is heeft Bianco standaard een Truma C4 met 10 l water. Weer als optie kan een Truma C6 worden ingebouwd met digitaal bedieningspaneel dat kan met de WLAN worden verbonden.
    Het meubeldecor voor heel het interieur is licht met een dwars tekening. Voor de bedden heeft men vederkernmatrassen gebruikt die op een lattenbodem liggen. Het licht in de kleerkast gaat aan door een beweginsdedector.
    De Bianco Active 515 SGD kost standaard rond de 31.000 euro maar zal met een paar opties al vlug enkele duizende meer kosten.


    Meer info: www.decuyper.com


    Technisch gegevens
    MODEL: Bianco Activ 515 SGD
    MAX. GEWICHT:1700
    RIJKLAAR GEWICHT:1420
    GARANTIE:3 jaar
    WATERDICHTHEID GARANTIE:12 jaar
    Totaallengte: 751 cm.
    Opbouwlengte: 637 cm.
    Binnenlengte: 556 cm.
    Totale breedte: 232 cm.
    Max. hoogte: 266 cm.
    Stahoogte: 198 cm.
    Slaapplaatsen: 3.
    Bedmaten voorkant: 1 x 85 x 195 / 1 x 85 x 200 cm.
    Prijs 33.497 euro


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even testen


    Rijgeschiktheidstesten: 9 op de 10 geteste bestuurders kan nog veilig aan verkeer deelnemen
    Eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling vandaag geopend in Limburg

    Vorig jaar hebben 4980 bestuurders in Vlaanderen een rijgeschiktheidsevaluatie bij het CARA ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 87% van de gevallen is gebleken dat ze al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of aanpassingen aan hun voertuig nog mochten rijden. Vandaag opende Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in Limburg de eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling. Vanaf nu kunnen Limburgse cliënten in Hasselt terecht voor alle onderzoeken, terwijl ze voorheen voor bepaalde onderzoeken naar Brussel moesten.

    Wat is het CARA?
    Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren, na een medische doorverwijzing, enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Afhankelijk van de aandoening wordt beslist welke onderzoeken nodig zijn. Na alle onderzoeken wordt op basis van wettelijke criteria een beslissing genomen door een arts. Daar zijn verschillende uitkomsten mogelijk:

    • De bestuurder kan verder rijden zonder aanpassingen of beperkingen op het rijbewijs.
    • De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak.
    • De bestuurder mag enkel verder rijden met beperkingen op het rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning.
    • De bestuurder mag verder rijden met beperkingen op het rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
    • De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet het rijbewijs inleveren.

     
    Opening eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling in Hasselt
    Vandaag werd in het Hasseltse Jessa Ziekenhuis in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de eerste volwaardige provinciale rijgeschiktheidsafdeling geopend.
    Minister Lydia Peeters: ‘Vanaf nu kunnen dus alle onderzoeken (zowel neuropsychologisch, medisch als rijpraktisch) van Limburgse cliënten dichter bij huis gebeuren. Voorheen konden enkel in sommige gevallen de rijpraktische proeven al lokaal gebeuren. Vorig jaar werden in totaal 868 personen uit Limburg onderzocht op hun rijvaardigheid. Daarvan werd ongeveer 25% uitgenodigd naar Brussel voor medische en neuropsychologische onderzoeken en/of rijpraktische proeven. Die onderzoeken kunnen vanaf nu allemaal in Hasselt afgelegd worden. De dienstverlening wordt zo dus nog beter afgestemd op de noden van de doelgroep.
    Na de rijgeschiktheidsafdeling in Limburg opent Vias dit najaar bij het AZ Delta in Roeselare een soortgelijke rijgeschiktheidsafdeling in West-Vlaanderen. Andere provinciale hubs zijn zeker in de toekomst mogelijk.

    9 op de 10 kan nog veilig aan het verkeer deelnemen.
    Vorig jaar werden in Vlaanderen in totaal 4980 personen door het CARA onderzocht op hun rijgeschiktheid. 13% van de geteste bestuurders kreeg te horen dat hun rijgeschiktheid niet meer voldoende is om nog veilig aan het verkeer deel te nemen. De overige 87% kan wel nog veilig aan het verkeer deelnemen, al dan niet met aanpassingen aan hun voertuig en/of beperkingen op hun rijbewijs.
     
    In totaal kreeg 4 op de 10 bestuurders (41%) een aanpassing aan hun voertuig opgelegd. In quasi alle gevallen ging het om de verplichting om te rijden met een auto met een automatische versnellingsbak. Daarnaast kreeg een kleine groep de combinatie opgelegd om met een wagen te rijden die een gas- en rembediening aan het stuur had.

    De helft van de bestuurders (50%) kreeg minstens een beperking opgelegd. Binnen die groep kreeg 85% de beperking opgelegd om enkel te rijden met bril of contactlezen. 18% kreeg een straalbeperking opgelegd, dat wil zeggen dat ze enkel in een beperkte straal rond hun woning nog met de wagen mogen rijden. 15% van de bestuurders die een beperking opgelegd kreeg, mag niet meer op de autosnelweg rijden en 7% mag enkel nog overdag rijden. Ook een combinatie van de voorgaande beperkingen komt voor.

    Doe eerst een zelftest
    Mensen die twijfels hebben over hun rijgeschiktheid kunnen in eerste instantie terecht bij een online zelftest op de vernieuwde website www.senior-test.be. Als daaruit blijkt dat ze tot de risicogroep behoren, nemen ze best contact met hun arts of specialist. Die kunnen bij gegronde twijfel altijd doorverwijzen naar de onderzoeken van het CARA.
    Die onderzoeken bij het CARA zijn gratis en worden in Vlaanderen gefinancierd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Samen met Vias zien ze erop toe dat de rijgeschiktheidsonderzoeken op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier kunnen gebeuren.
    De mensen die getest worden op hun rijgeschiktheid zijn zeker niet alleen ouderen. De gemiddelde leeftijd van iemand die door het CARA onderzocht wordt is 59 jaar. De jongste was 16 jaar en de oudste was 99 jaar.
    De insteek van het CARA zal altijd zijn om te bekijken hoe bestuurders zo lang mogelijk op een veilige manier nog aan het verkeer kunnen deelnemen.
     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkel vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zware en lichte auto's

    Steeds zwaardere, hogere en krachtigere wagens zorgen voor verkeersveiligheid op twee snelheden
    Inzittenden van lichtere voertuigen en kwetsbare weggebruikers lopen meer risico’s

    De laatste jaren zijn wagens steeds zwaarder, hoger en krachtiger geworden. Dat zorgt ervoor dat de inzittenden van die wagens bij een ongeval steeds beter beschermd zijn. Voor inzittenden van lichtere voertuigen en voor kwetsbare weggebruikers is de balans minder gunstig. In een botsing tussen twee wagens waarbij de ene minstens dubbel zo zwaar is dan de andere, lopen de inzittenden van het lichte voertuig 3 keer meer kans op ernstige verwondingen dan wanneer de voertuigen evenveel zouden wegen. Een fietser of voetganger die aangereden wordt door een voertuig waarvan de motorkap 10 cm hoger is dan gemiddeld, loopt 30% meer kans op dodelijke verwondingen. Deze conclusies blijken uit een studie van Vias institute die alle ongevallen van 2017 tot 2021 bestudeerd heeft.

    Voor deze grootschalige studie zijn alle letselongevallen tussen 2017 en 2021 geanalyseerd. In totaal waren daarbij 300 000 auto-inzittenden en kwetsbare weggebruikers betrokken. Twee vragen stonden centraal in de studie:

    • Wat is de impact van voertuigkenmerken van een personenwagen op de letselernst bij kwetsbare weggebruikers?
    • Wat is de impact van voertuigkenmerken op de letselernst van auto-inzittenden, zowel bij de eigen auto als bij de auto van de tegenpartij?

    Voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen bij een ongeval
    1. Massa van het voertuig
    Ten eerste heeft voertuigmassa zowel een beschermend als “agressief” effect: inzittenden van voertuigen met een hogere voertuigmassa hebben minder kans om ernstig of dodelijk gewond te raken, terwijl opponenten getroffen door een voertuig met een hogere voertuigmassa net meer kans hebben om ernstig of dodelijk gewond te raken.
     
    Als een wagen van bijvoorbeeld 1600 kilogram botst met een wagen van 1300 kilogram dan is het risico op dodelijke verwondingen:

    • 50% lager voor de inzittenden van de zwaarste wagen
    • 80% hoger voor de inzittenden van de lichtste wagen

    Per 300 kilo dat een wagen zwaarder wordt, stijgt de kans op dodelijke verwondingen met 30% voor kwetsbare weggebruikers als ze aangereden worden.
    Wanneer een kleine stadsauto met een gewicht van ongeveer 1000 kg botst met een grote gezinswagen met een gewicht van 2000 kg, hebben de inzittenden van het lichte voertuig ongeveer 3 keer meer kans op ernstig letsel dan wanneer de twee voertuigen een vergelijkbare massa zouden gehad hebben.

    2. Vermogen van de wagen
    De inzittenden van een wagen die 50 KW krachtiger dan een andere wagen die in botsing betrokken is, lopen 65% minder risico om te overlijden dan de inzittenden van de andere wagen.
    Daarentegen hebben inzittenden van een wagen 125% meer kans om te sterven wanneer ze aangereden worden door een wagen die 50 KW meer vermogen heeft dan hun wagen.
     
    Dit effect komt omdat massa en vermogen sterk met elkaar verbonden zijn. Een zwaardere wagen heeft gemiddeld meer vermogen dan een lichtere wagen. Meer vermogen gaat soms ook gepaard met een sportievere rijstijl.
     
    3. Motorkaphoogte
    Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers wordt groter naarmate de motorkaphoogte toeneemt. Zo is het risico om te sterven 30% groter voor fietsers of voetgangers wanneer zij aangereden worden door een voertuig met een motorkaphoogte van 90 cm, dan wanneer zij worden aangereden door een voertuig met een motorkap van 10 centimeter lager.
     
    4. Pick-up
    De inzittenden van een pick-up lopen minder kans op ernstige of dodelijke verwondingen dan de inzittenden van een personenwagens. De risico’s voor de opponenten om ernstig gewond te raken of te sterven zijn wel groter dan wanneer ze door een personenwagen aangereden zouden worden.
    Het risico op ernstige verwondingen:

    • Vermindert met 65% voor de inzittenden van een pick-up
    • Stijgt met 50% voor de inzittenden van een wagen die in een ongeval betrokken is met een pick-up.

    Wanneer een fietser of voetganger wordt aangereden door een pick-up dan verdubbelt de kans (+90%) op ernstige verwondingen en verdriedubbelt (200%) de kans op dodelijke verwondingen.

    5. SUV
    De inzittenden van een SUV lopen minder risico om ernstig gewond te raken of te sterven dan de inzittenden van een gewone personenwagen. De inzittenden van een personenwagen die betrokken zijn in een ongeval met een SUV hebben wel een hoger risico op ernstige verwondingen.  
     
    Het risico op ernstige verwondingen:

    • Vermindert met 25% voor de inzittenden van een SUV
    • Stijgt met 20% voor de inzittenden van een personenwagen die betrokken zijn in een ongeval met een SUV.

    Leeftijd van de wagen
    Hoe ouder de wagen, hoe minder goed hij de inzittenden in een geval van een aanrijding zal beschermen. In vergelijking met een jonge wagen (0-3 jaar) zal het risico op ernstige verwondingen voor inzittenden met 60% stijgen bij voertuigen die 12 jaar of ouder zijn.
     
    Evolutie van de voertuigkarakteristieken
    De laatste 20 jaar zijn de voertuigkarakteristieken gunstiger geworden voor de auto-inzittenden en minder gunstig voor de opponenten:

    • De massa van personenwagens is met bijna 30% gestegen op 20 jaar tijd (van 1186 kg in 2000 naar 1521 kg en 2021) 
    • Het vermogen van personenwagens is met 60% toegenomen (van 65 kW in 2000 naar 103 kW in 2021)
    • De motorkaphoogte is met 15% gestegen (van 73 cm naar 83 cm).

    Conclusie
    Uit de bestudeerde ongevallen tussen auto’s onderling en anderzijds auto’s met kwetsbare weggebruikers blijkt dat de evolutie van steeds zwaardere, krachtigere en hogere voertuigen leidt naar een verkeersveiligheid op twee snelheden. De inzittenden van de steeds robuuster wordende wagens zijn beter beschermd, maar langs de andere kant hebben inzittenden van lichtere voertuigen en kwetsbare weggebruikers meer risico op ernstigere of dodelijke verwondingen.
    Hoewel voertuigen steeds vaker uitgerust zijn met allerhande rijhulpsystemen die kunnen bijdragen tot het vermijden van ongevallen of het verminderen van de ernst ervan, is het nodig om de tendens naar zwaardere voertuigen te doorbreken. Hoe homogener het voertuigpark is op het vlak van gewicht, hoe beter voor de bescherming van zowel fietsers en voetgangers als voor auto-inzittenden van de tegenpartij wanneer ze aangereden worden.

    Meer info www. vias.be


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de wadden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wees voorzichtig!

    Wees voorzichtig bij het kopen van een voertuig!

    De lekgarantie bij aanschaf van een recreatievoertuig wordt anders behandeld

    Lekdichtheidsgarantie bij aankoop van het voertuig zonder extra installatie van accessoires

    Lekdichtheidsgarantie na installatie van accessoires

    Lekdichtheidsgarantie met tijd- en prestatiegerelateerd (KM) raamwerk

    Frankfurt in augustus 2023

    De Reisemobil Union, de Duitse koepelorganisatie voor camperrijders, wijst op een belangrijk feit bij het kopen van een camper (maar ook een caravan). Het gaat om de dichtheidsgarantie. Dit is van het allergrootste belang voor een (handgemaakt) recreatievoertuig en wordt door alle fabrikanten toegekend. Belangrijk om te weten is dat dit doorgaans beperkt is tot een bepaalde periode, maar dit kan zeker ingekort worden middels een KM-prestatieclausule. Wat veel mensen niet weten is dat deze dichtheidsgarantie kan vervallen als er accessoires (bijvoorbeeld satellietantenne, luifel etc.) op het voertuig zijn geïnstalleerd. Dan moet er over een nieuwe garantie worden onderhandeld.

    Een dichtheidsgarantie voor campers en caravans is een garantie van de fabrikant of dealer dat het voertuig gedurende een bepaalde periode beschermd is tegen het binnendringen van water of vocht. Deze vrijwillige dichtheidsgarantie zorgt ervoor dat een voertuig beschermd is tegen het binnendringen van water en vocht. Deze garantie is een belofte van de fabrikant of dealer dat alle relevante delen van de camper zorgvuldig zijn afgedicht om te beschermen tegen de mogelijk schadelijke effecten van vocht en om de kwaliteit van het product te ondersteunen.

    Normaal gesproken dekt de dichtheidsgarantie zowel het dak van het voertuig als de interfaces met de zijwanden, die bijzonder kwetsbaar kunnen zijn voor het binnendringen van water. Ook ramen en deuren, vaak gevoelige toegangspunten voor water, worden zorgvuldig afgedicht zodat het voertuig in iedere situatie optimaal beschermd is. Ook andere kritische ruimtes zoals ventilatieopeningen, doorvoeren voor kabels en leidingen en aansluitingen voor externe voorzieningen worden grondig gecontroleerd en afgedicht.

    2

    De dichtheidsgarantie wordt doorgaans verleend voor een bepaalde periode vanaf de aankoopdatum. Deze periode kan variëren afhankelijk van de fabrikant of detailhandelaar, maar bedraagt ​​meestal meerdere jaren. Tijdens de garantieperiode heeft de klant recht op reparatie of herstelmaatregelen als vocht in de camper of caravan binnendringt en schade veroorzaakt.

    Belangrijk om te weten is dat aan de lekgarantie doorgaans bepaalde voorwaarden verbonden zijn. Hierin kan worden bepaald dat het voertuig moet worden onderhouden volgens de specificaties van de fabrikant om de geldigheid van de garantie te behouden. Schade veroorzaakt door oneigenlijk gebruik of ongelukken kan eveneens van de garantie uitgesloten zijn. Indien de dealer na aankoop wijzigingen aan het recreatievoertuig uitvoert, zoals het installeren van een satellietsysteem met schotel of een zonne- of alarmsysteem, kan de fabrieksgarantie vervallen. Nu is de garantie van de dealer vereist.

    Belangrijk: De lekgarantie zelf vervalt niet automatisch als accessoires door de dealer worden geïnstalleerd, maar als de fabrikant van mening is dat een eventueel lek te wijten is aan de installatie. Dit geldt ook voor geautoriseerde dealers van de fabrikant, wat uit de ervaring ook kan gebeuren. Als de eindklant er bij een claim anders over denkt, moet de klant een rechtszaak aanspannen. Dit gaat meestal gepaard met een zeer duur beoordelingsproces.

    Ook moet worden opgemerkt dat de dealergarantie doorgaans maximaal 2 jaar bedraagt, wat altijd veel korter is dan de lekgarantie van de fabrikant. Als u bijvoorbeeld op een beurs het aanvullende pakket aanschaft waar in aanwezigheid van de fabrikant veel reclame voor wordt gemaakt, komt u vaak pas op de hoogte van de uitsluitingscriteria voor de lekgarantie nadat het nieuwe voertuig is afgeleverd en overgedragen met de bijbehorende papieren. Dan zal het te laat zijn. Vroeger kon je de kleine lettertjes niet eens lezen. Volgens de Reisemobil Union moet dit tijdig en duidelijk zichtbaar voor de koper worden gewaarborgd. Dit is ook in het belang van de industrie en het bedrijfsleven om conflicten met klanten tegen te gaan.

    Voordat u een camper (en caravan) koopt, is het dus voor alle betrokkenen raadzaam om goed de voorwaarden van de lekgarantie te checken. Houd rekening met de garantieperiode, de gedekte gebieden en eventuele uitsluitingen. Een uitgebreide lekdichtheidsgarantie toont het vertrouwen van de fabrikant in de kwaliteit van zijn product en zorgt voor extra veiligheid en gemoedsrust. Over het geheel genomen is de dichtheidsgarantie voor campers een belangrijke waarborg tegen mogelijke schade door vocht en draagt ​​hieraan bij


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!