De nieuwe integraal bij Frankia Neo MI7 BD
De fabrikant uit Oberfranken stelt de halfintegrale Neo model 2023 even terzijde ten voordele van de nieuwe integrale. Ook hij is gebouwd op de basis van een Mercedes-benz-Sprinter en dank zij een aantal vernuftige ideeën blijft hij binnen de 3,5 ton.
Hoewel het bestuur van Frankia meer liefde heeft voor grote integrale en alkoofmodellen wordt het 3,5 ton gamma belangrijker. De intussen al enige jaren in productie opgenomen halfintegrale Neo ook op Mercedes –Benz-Sprinter maakt hij intussen meer als 20% van de jaarproductie uit van Frankia. Voor het nieuwe modeljaar 2023 presenteert Frankia een nieuwe integrale Neo. Zoals voor halfintegrale is de nieuwe MI7 expliciet voor het aanvullen van het 3,5 ton gamma. Zo laat hij zich ook besturen door eigenaars van een B rijbewijs. Rijklaar zou hij 3.070 kg wegen vertelde de fabrikant, natuurlijk zonder mogelijke opties en een verswatertank met slechts 20 l in de tank. Nochtans voor een integrale en een Mercedes met Frankia kwaliteit is dat geen slecht resultaat.
Om dit doel te kunnen bereiken hebben de ontwerpers een paar slimme ideeën uitgewerkt. Zo lieten ze chauffeursdeur weg. Dat spaart niet alleen gewicht het verbeterd de isolatie en zo kon men enkele koude bruggen vermijden. Bovendien heeft men een beetje meer bergvakken. Sommige chauffeurs zullen het ontbreken van de deur aan hun kant onwennig vinden, maar zo langzaam wendt het om langs de opbouwdeur in en uit de wagen te stappen. Standaard geen hefbed boven de stuurcabine meer, weglaten vond men in Oberfranken geen slecht idee want hoeveel maal wordt het gebruik als men meestal slechts met z’n twee regelmatig om stap gaat. Boven de stuurcabine is nu plaats voor bovenkasten en enkele open legplanken.
De indelingen voor beide nieuwe integrale komen overeen met die van de halfintegrale Neos. Er is de MI 7 als 7,03 m GDK met enkele bedden boven de garage achterin. De BD valt met zijn 6,88 m wat korter uit maar hij bezit een 1,4 m breed dwars opgesteld bed achterin boven de garage. De grote natte cel is in beide kampeerauto’s met verdwijn wc en wastafeltje gelijk. Dat kunnen we ook zeggen van de mooie keuken met half hoog ingebouwde compressor koelkast. Haar bovenvlak is geschikt als werkblad en “stapelplaats”.
%%%FPTO4%%%
Vooraan in de zitgroep van de BD indeling blijft plaats voor een zijzit, terwijl dat niet lukt bij de GDK omwille van de lange enkele bedden. Het soliede meubilair dat we trouwens gewoon zijn van Frankia met veel witte vlakken en vrije blik tot achterin komt ruim en aangenaam over. Bijzonder fier zijn de ontwerpers van Frankia over het nieuw koetswerkfront met LED’s voor de grote lichten.
Technisch overtuigt de integrale Neo met hoogwaardige, houtvrije koetswerk inbegrepen het waterafstotend XPS isolatie materiaal, dubbele bodem en het typisch kenmerk van Frankia de grote kofferdeksels van de garage.
Voor een standaard versie zal men rond de 100.000 euro moeten rekenen. Reken er op als men de verdeler verlaat met de kant en klare integrale Neo MI zal dit bedrag waarschijnlijk met een 20.000 euro groter geworden zijn.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Mercedes-Benz-Sprinter met AL-KO chassis.
Motor Turbo diesel 150 pk
Voorwielaandrijvinig
MTM 3,5 ton
L X B X H 6,88 x 2,24 x 2,96 m
Meer info www.frankia .com
Of info@bronntechnics.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
|