Inhoud blog
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
  • Hobby caravans in de kijker
  • Idstein heeft een kasteel
  • Een speciale Chausson
  • een ander kleurtje
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    29-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwarmen tijdens de winter

    Vakantievoertuigen verwarmen.

    Toen we onze eerste caravan kochten dachten we nog niet aan winterkamperen, we spreken begin jaren 1960. De winter naderde en de gedachte om tijdens de Kerstvakantie  naar het Zwarte woud te rijden kreeg vorm. Echter in de caravan was geen verwarming, dat was nog geen standaard uitvoering. Er was trouwens weinig of geen keus in kachels voor vakantieaanhangers. Ik plaatste een Riviera vloerverwarming in onze caravan. de warmte vertrok vanaf de vloer en hield onze voeten min of meer warm. Gelukkig was het maar een kleine caravan en de Riviera op volle kracht maakte het voor ons warm genoeg. Van isolatie was toen nog niet veel spraak en de ruiten waren echt enkel glas dus het condentiewater liep er in beekjes af. Na 2 winters kochten een al wat betere caravan, geïsoleerd maar nog met enkel acrylglas.

    Als optie was hij uitgerust met een van de eerste type Truma. Hij vond veel toepassing in de caravans. Het was trouwens Helmut Wilk die aan Philippe Kreis (Truma) in 1954 hem de vraag stelde om een caravan kachel voor zijn Wilk caravans te ontwikkelen. Het duurde nog tot 1961 vooraleer de eerste Truma verwarming op punt stond. Het nadeel was dat de warmte op ongeveer een 40/45 cm hoog uit de kachel kwam. Dat vertaalde zich niettegenstaande een dikke tapijt  onder de tafel in koude voeten tijdens de wintervakantie. In 1967 bracht de Trumavent de redding. Bij middel van een ventilator en soepele buizen werd de warmte van de brander afgevoerd dicht bij de vloer en over heel de caravan verdeeld. Voor de voeding van de brander gebruikten we propaangas.

    Truma kachels kende een enorm succes en bijna alle caravans hadden standaard een Truma verwarming, later werden ook de kampeerauto’s er mee uitgerust. Zelfs nog tot nu verbetert Truma constant zijn producten. Er kwamen nieuwe types bij met en zonder boiler, de thermostaat werd nauwkeuriger, de elektronica deed zijn intrede en alle regelingen konden met een afstandsbediening of GSM bediend worden.

    De eerste vloeistof verwarmingen.

    In 1968 verschenen de Zweedse Polar caravans met een Primus vloeistof verwarming. Die had in Zweden de kinderziekten al uitgeroeid. De Zweedse caravans zoals Polar, Caby, Kabe en Solifer waren goed tegen de koude beschermd. In Zweden waar ze gemaakt werden was het nu eenmaal veel kouder dan hier. Zij hadden het Zweedse product de vloeistof verwarming Primus om zich behaaglijk te verwarmen. Het was telkens een aangename avond als we bij een van onze Zweedse vrienden uitgenodigd werden. In die tijd was de Primus soms al eens nukkig en must er wat aan gesleuteld worden. Tijdens een van onze latere wintervakanties waren er kampeerders met niet de goedkoopste caravans die een voor caravans aangepaste “mazout kachel” hadden. Als het niet vroor leverde ze goede prestaties en was meer dan warm genoeg binnen. Met de toenmalige temperaturen van rond de -15°C die in de winteroorden heerste kristalliseerde de diesel brandstof zoals we al wisten van de weigerende automotoren, ze verstopten de filter en er kwamen nauwelijks enkele druppels bij de brander. Voor zo ver we vernamen  het volgend jaar had niemand nog een dieselverwarming in zijn caravan. Het enige wat we niet hebben kunnen proberen was de Deense knap gestroomlijnde caravan met een petroleum kachel. De bewoners echter waren er tevreden mee.

    In 1966 kwam de Alde met zijn vloeistof verwarming in beeld en drukte langzaam de Primus uit de caravans. Truma bleef met zijn steeds verbeterend systeem hoge toppen scoren. De prijs had er veel mee te maken. Het waren toen enkel de dure Zweedse caravans die weinig verkocht werden in België maar met het knap vloeistofsysteem verwarmd werden.

    In de loop van 1970 begonnen meer en meer kampeerauto’s in het straatbeeld te verschijnen, bijna hoofdzakelijk zelfbouw. Als de fabrikanten ook zwerfauto’s begonnen te bouwen past Truma zijn verwarming en systeem aan voor die vakantieauto’s. Voor grote wagens echter bleek die luchtverwarming wat te zwak te zijn bij vriestemperaturen. Langzaam kwam Alde meer in trek bij grote kampeerauto’s en ook bij grote caravans. Het nadeel is de prijs van de verwarming zelf en de montage van het geheel is duurder dan voor een Truma. Bovendien heeft Alde met zijn toebehoren een groter eigen gewicht, daarom is het moeilijker ze in een 3,5 ton zwerfauto in te bouwen. Hij neemt ook meer plaats in. Alle meubels moeten een spouw hebben tussen buitenwand van de kampeerauto en de caravan en de meubels. Hierdoor wordt de binnenruimte van het interieur ongeveer 10 cm smaller. Maar dat alles weegt niet op tegen de voordelen die een Alde biedt. Het opwarmen van het interieur verloopt iets trager dan met een luchtverwarming zoals Truma. Dat is logisch, lucht is sneller warm en via de luchtslangen snel over heel het interieur verspreid. Bij een vloeistof verwarming moet eerst de vloeistof worden verwarmd ze wordt bij middel van een pomp naar de convectoren gestuwd die langzaam hun warmte afgeven achter de meubels, ze opwarmt en verder het interieur op een aangename constante temperatuur houdt. Bij de meeste grote wagens is een vloeistof verwarming voorzien, in de winter is dat een luxe. Het is mogelijke een warmte wisselaar te (laten)monteren hij gebruikt het water van de motor om het interieur tijdens het rijden te verwarmen of om het water van de boiler warm te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Truma en Alde hebben in veel types een elektrisch verwarming element geïntegreerd. Dat kan helpen om sneller te verwarmen of in bepaalde omstandigheden minder gas te verbruiken.

    Camperbussen

    De laatste jaren kennen de camperbussen een enorme groei. Met hun 2,1 m breedte en 6,5 m lengte of korter zijn ze handig in het verkeer. Het meubilair en de meestal uit de kluiten gewassen natte cel nemen veel plaats in zodat er slechts een smalle loopruimte overblijft. Ergens tussen de bedden en bagageruimte probeert de fabrikant dan een paar gasflessen te proppen. Om plaats te sparen en minder gewicht zijn er veel van deze handige zwerfauto’s uitgerust met een Webasto diesel verwarming. Deze dieselbranders hebben al heel lang hun sporen verdiend bij het verwarmen van de vrachtwagen stuurcabines.

    De ingenieurs van Webasto hebben in het begin dat ze in kampeerauto’s gebouwd werden de elektronica moeten aanpassen want de startstroom ging met te veel batterijstroom lopen. Als ze op volle kracht werken zijn ze soms nogal rumoerig, maar wees gerust je zal geen kou lijden als de aandrijving wat trager loopt tijdens koude winterdagen.

    Hou rekening dat een dieselbrander meer onderhoud vergt dan een gasbrander.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Een kleine Webasto wordt soms als hulpverwarming geïnstalleerd om de grote stuurcabine van integrale kampeerauto’s beter te verwarmen en de ruiten dampvrij te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Webasto –Eberspächer kunnen in een personenwagen worden gebouwd als stand verwarming. Zelf had ik een stand verwarming in mijn wagens. Als ’s morgens de ruiten aangevroren waren en de motor ijskoud stak ik de Webasto een 10/15 minuten vóór ik moest vertrekken aan. De ruiten waren dan ontdooid, het interieur was een beetje opgewarmd en de motor was niet meer zo ijskoud, starten en wegrijden was nooit een probleem.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ALTIJD een mobiel elektrisch vuur en een haardroger bij hebben als u op wintervakantie gaat.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Tijdens mijn ongeveer 50 jarig winterkamperen met die verschillende soorten verwarmingssystemen was er nu en dan wel eens een nukkig. Meestal kon het snel verholpen worden. Het is zeer belangrijk de verwarmingen regelmatig te onderhouden en net vòòr de de vakantie nog even kijken of alles goed functioneert.

    Niet vergeten het enigste gas om in de winter te gebruiken is propaangas.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    We hebben vanaf 1964 op enkele jaren na ieder jaar op wintervakantie geweest met Kerstvakantie en/of februari. Vroeger waren de winters veel kouder +/-15°C waren normale wintertemperaturen, dat is nu tot een paar graden onder nul gestegen. Tijdens onze koudste nacht ooit daalde de temperatuur tot -28°C. Bijna ieder jaar hadden we een testcaravan, later waren het test kampeerauto’s, nu heb ik en éénpersoons camperbus regelmatig ga ik de sneeuw opzoeken.

    We hebben veel ervaring opgedaan met verwarmingen. Zo goed als alle types van verwarming in caravan of zwerfauto hebben we kunnen uittesten. De beste resultaten scoorden de vloeistofverwarmingen, zoals de nu goed bekende Alde voor zijn aangename constante warmte van voeten en interieur.

    Het was niet de bedoeling om van de verschillende verwarmingssystemen een uitgebreid artikel te schrijven. Ieder merk heeft verwarmingen met en zonder boiler. Voor vloeistofverwarmingen altijd reserve vloeistof meenemen. Dieselverwarmingen best alle 2 jaar een onderhoud.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­het officiële ALDE service center in België

    Email: info@vee-motorhomes.be

    www.truma.de

    www.webasto.nl


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintervakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    28-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nieuwe Maxia van Hobby

    Hobby Maxcia 585UL

    De Maxia heeft een goede reputatie bij de kampeerders. Om die rede heeft Hobby het aanbod uitgebreid met drie nieuwe types. We bekeken het middelste model de 585UL met zeer geschikte indeling voor een paar dat graag wat bewegingsruimte heeft maar toch niet met een tamdenas op stap wil.

    Met een pk rijke trekauto kan een paar nog goed op stap met de 2,5 m brede en 7,7 m lange Maxia 585UL. Het is een comfortabele caravan en biedt meer bewegingsvrijheid dan de 495UL en is handiger in het verkeer dan zijn grote broer met een dubbele as. De Maxia 585UL zet 1700 kg op de weegschaal, kan belanden worden tot 2.000 kg. Om te mogen rijden met die gespan heeft de chauffeur van de trekauto iets meer nodig dan een rijbewijs B.

    Hobby houdt zich meestal aan aluminium beplating met mini hamerslag profiel voor de wanden. Gladde beplating komt misschien nog eens maar de fabrikant weet het voorlopig nog niet. Met zijn uit ABS materiaal gebogen voorfront is een Hobby altijd een blikvanger. Dat chic gebogen front is echter uit grote delen samengesteld, dat kan een dure herstelling worden na een ongeluk. Kunnen we evengoed zeggen van  het al even knap achterfront. De inhoud van de disselkoffer is goed bereikbaar evenzo zijn de hoeksteunen goed bereikbaar. Het neuswiel met ingebouwd weegsysteem  is vast een nuttige uitrusting. De brede kloeke ééndelige buitendeur heeft een venster en een drievoudige vergrendeling. De vensters met comfort rollo’s hebben ook een drievoudige veiligheidssloten. Een groot licht doorlatend dakluik in de middengang, de dakluiken van de slaapkamer en de natte cel laten voldoende licht en verluchting toe.

    Hoewel het meubilair wat hoekig is heeft het toch het bekende wauw effect van Hobby Vooraan zijn twee enkele bedden omgeven door bovenkasten met witte vlakke deuren. Het vormt een prachtig contrast met de donkere wand met in de midden een vierkant venster. Nog wat open bergvakken en twee lichten zorgen voor afwisseling van de wand. De bedden zijn lang genoeg en al zijn het eenvoudig lattenbodems de degelijke matrassen bieden een perfect slaapcomfort. Wandelen we naar voor valt het 1 m² groot tafelblad met schuine hoek en op een centrale poot op. Voor een paar een zee van ruimte in de zitgroep. Ze zich in een hoek neer vleien om tv te kijken of te lezen.

    Komen vrienden op bezoek geen  probleem plaats genoeg op de comfortabele kussens. Hier ook zien we de bovenkasten met witte deuren en onderaan een open legvak. Drie vensters bieden een panoramisch uitzicht. In het centrale deel zijn grote meubelen te vinden, in een 2,5 m brede caravan kan dat, er blijft zelfs nog een brede gang over. Kijken we even naar de keuken naast de buitendeur. Zij heeft al zeker grote bovenkasten met onderaan een open legplank. Het aanrecht is diep genoeg om er drie kookvuren met elektrische ontsteking te integreren er kunnen zelfs groten potten of pannen worden gebruikt. Naast de met een glazenplaat af te sluiten kookvuren is een vierkante spoelbak. Vooraan blijft nog genoeg plaats over om de voorbereidingen te doen van culinaire genoegens. Onderaan zijn laden met een licht front en donkere handgrepen plus een bakoven. Een apothekerslade vult de bergvakken aan en een 140 l koelkast houdt de drankjes en voeding fris. Lichtschakelaars, 230 Volt stopcontacten en USB aansluitingen zijn langs de spoelbak geïnstalleerd.

    Aan de overkant is een groot meubel dat rechts ingedeeld is als hang- en legkast voor kleren. De badkamer vormt het linkerdeel van de kast. Er is genoeg plaats binnen, in de kasten kan men voldoende toiletgerief bergen. Er zijn nog enkele schappen en naast het waskommetje in de hoek is een brede legplank. Daarnaast staat de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Een groot dakluik vervangt een venster en in de spiegel kunt u zich bijna volledig bewonderen.

    Zoals men mag verwachten is de Maxia voorzien van een Truma Combi 6 met een 10 l boiler. Winterkampeerders hoeven geen angst te hebben om kou te lijden gedurende een wintervakantie. Hobby heeft al veel jaren een uitgebreid lichtnet dat intussen al enkele malen verbeterd is. Overal is licht, sfeerlicht, fel licht boven de tafel, sfeerlicht dan men kan dempen, 230 Volt stopcontacten, 3 USB aansluitingen en rookmelder, langs buiten is er een 230 volt stopcontact en aansluiting voor tv.

    Samen gevat

    Een super de luxe caravan als de Premium is de Maxia net niet. Zijn koetswerk moet niet onderdoen voor zijn duurdere broeders. Het interieur met zijn moderne uitvoering valt best mee en doet zeer gemoedelijk aan. Combinaties van kleur, licht, houtdecor en verlichting maakt van de Maxia een aangenaam en sfeervol vakantie verblijf.

    Technische gegevens

    Buiten afmetingen: L X B X H 7,685 x 2,5 x 2,641 m

    Binnen afmetingen: 6,12 x 2,367 x 1,97 m

    Leeg gewicht 1.600 kg

    MTM 2.000 kg

    Bedden: 2 – 2,0 x 0,8 m

    Info=: Hobby caravans.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ze waren nog klein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    25-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 Jaar CamperClean

    CamperClean viert de 10e verjaardag van zijn los- en bevoorradingsstation

    Bijna 600 CamperClean-stations in heel Europa

    10 jaar CamperClean-Station

    Bijna 600 CamperClean-stations in 16 Europese landen

    Jubileumstation nr. 500 bevindt zich in het grootste caravanhandelscentrum van Europa

    Na 10 jaar zijn er momenteel 600 volautomatische CamperClean los- en bevoorradingsstations in 16 Europese bestemmingen. Nadat midden vorig jaar het 500ste station in het Caravan Center Bocholt werd geïnstalleerd, heeft de verspreiding zich snel ontwikkeld. Aanvankelijk waren er in 9 jaar 500 stations, maar nu zijn er binnen een jaar al 100 stations die worden besteld en geïnstalleerd door campings, parkeerplaatsen, caravanhandelspartners en ook benzine- en ruststations. Dit jaar 2023 viert CamperClean een ronde verjaardag van het in heel Europa gepatenteerde en meest gebruikte afvoer- en bevoorradingsstation voor mobiele cassettetoiletten.

    500ste station bij het Caravan Center Bocholt

    Midden vorig jaar werd het 500ste station geïnstalleerd in het Caravan Center Bocholt. In Bocholt op een enorm gebied met een state-of-the-art servicecentrum, werkplaats, verkoopruimte en accessoireswinkel. Daar is het CamperClean-station een trots lid van een zeer gemotiveerd team met ongeveer 100 competente medewerkers onder leiding van de familie Thielke. Meer dan 400 caravans en campers van alle categorieën en (bijna) alle toonaangevende fabrikanten maken het Caravan Center Bocholt tot europa's grootste caravanhandelscentrum. Een opmerkelijke 12.000 werkplaatsbestellingen, die worden afgehandeld door 23 installateurs, meer dan 1.500 caravan- en camperleveringen en 70 huurcampers zullen in de loop van een jaar worden georganiseerd. Het 500e CamperClean-station, met zijn schone service en handige technologie, past precies in deze speciale omgeving.

    Geschiedenis van het CamperClean station

    Hoe is dit succesverhaal tot stand gekomen? Nadat Ralf Tebartz na zijn eerste persoonlijke kampeerervaringen het idee kreeg voor een hygiënische afvoeroplossing, ontwikkelden het huidige managementtrio Ralf en Peter Tebartz en Mark Butterweck het CamperClean-station stap voor stap tot marktrijpheid. Het begon allemaal in 2008 vrij rustig in een garage (zoals vele andere wereldwijd succesvolle uitvindingen) in Schermbeck. Parallel aan de technische ontwikkeling ging het in 2010 door de vele gevallen van de Europese bureaucratie om het Europese octrooi met het marktklare product aan te vragen na de officiële oprichting van het bedrijf. In 2013 werden de eerste prototypes op campings geïnstalleerd. En vandaag, 10 jaar later, is het volautomatische verwijderingsstation niet alleen gepatenteerd in heel Europa, maar is het ook aanwezig in 16 landen met momenteel bijna 600 stations.

    Een historische mijlpaal was het 500ste station. Maar de verspreiding neemt snel toe. De unieke voordelen op hygiënisch, ecologisch en economisch vlak worden steeds meer aanvaard door zowel de uitbaters als de gebruikers van de site. De huidige generatie kampeerders wil niet langer vies worden bij het weggooien van toiletinhoud, om nog maar te zwijgen van de hygiënische factor in tijden van de pandemie. De voordelen van het CC-station liggen voor de hand: de monteurs zijn al meer dan 500 keer geïnstalleerd en kunnen zonder problemen miljoenen keren worden gebruikt. Het gehele ontwerp is in heel Europa gepatenteerd.

    CamperClean station, ecologisch en economisch voorbeeldig

    Bij hygiënische reiniging wordt slechts 10 liter water plus 1,5 liter gebruikt voor het vullen met microbiologisch sanitairadditief: ecologisch (absoluut chemicaliënvrij!) en economisch (laag waterverbruik) absoluut voorbeeldig. De reinigingstijd is slechts 180 seconden per handeling. Bovendien werkt het gepatenteerde systeem met een zachte waterdruk van 2,5 BAR, wat voldoende is voor een optimale reiniging en tegelijkertijd bijna alle cassetteformaten zeer voorzichtig behandelt. In vergelijking met het volautomatische CC-station ontbreekt het handmatige verwijdering vaak aan hygiëne, is het waterverbruik moeilijk te controleren en is handmatige reiniging gemiddeld veel tijdrovender.

    Een goede deal voor operators en gebruikers

    De financiële investering van het CC-station, of het nu gaat om aankoop, huur of leasing, kan snel worden afgeschreven. Het CC-station wordt zelfs een waardevol bedrijfsmodel voor de operator, omdat de kosten per reiniging door de operator zelf worden bepaald en de inkomsten in zijn eigen schatkist vloeien. Overigens heeft CamperClean een uitstekende service die ter plaatse is in het zeldzame geval van een storing of voor onderhoud. In tegenstelling tot een computer, die door middel van onderhoud op afstand kan worden bewaakt en eventueel gerepareerd, vereist een mechanisch product competent handwerk. Zoals het gezegde luidt: Het eerste station wordt verkocht door de verkoopafdeling, elkaar door de dienst.

    En natuurlijk de vraag van gebruikers die, met de zeer schone en hygiënische verwijdering van hun toiletinhoud, genieten van een niveau van comfort dat ze over het algemeen niet gewend zijn en in de toekomst niet willen missen. Het eenvoudig inbrengen van de cassette, het volautomatisch reinigen van de cassette en het probleemloos betalen door middel van munten of kaarten zijn verdere servicevriendelijke voordelen.

     Meer informatie is te vinden op www.camperclean.de.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carthago nieuwste fabriek

    Carthago Group richt zich op groei: inhuldiging van de nieuwe fabriek voor de Malibu Van in Ormo¸/Slovenië

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort campers

    Carthago d.o.o.: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group

    Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago-groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸ / Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu-bestelwagen. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting komen er eind volgend jaar 300 banen bij. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci, geeft de bedrijvengroep een duidelijk signaal af met zijn gerenommeerde merken Carthago en Malibu voor kampeerauto’s in de premiumcategorie: Carthago blijft stabiel en duidelijk op een groeipad, zelfs in tijden van politieke en economische onzekerheid.

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Het grote belang van de Carthago-groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft, wordt gedocumenteerd door de gastenlijst tijdens de inauguratieceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie. Zij werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast het management van het Sloveense bedrijf Carthago d.o.o. was het volledige management van de Carthago Group, inclusief de oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler, aanwezig. Dit onderstreept de strategisch belangrijke band tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.

    Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak ook de nauwe relatie tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast ons hoofdkantoor in Aulendorf/Opper-Zwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago-groep. Zonder voet aan de grond in Slovenië zou de Carthago Group niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa."

    Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300

    De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸ in het noordoosten van Slovenië werd letterlijk gebouwd op een greenfield-site. Het landoppervlak beslaat ongeveer 100.000 vierkante meter. De productie omvat onder andere een timmerwerkplaats, voormontage en montage en het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kan het personeel zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro.

    In de eerste uitbreidingsfase die in mei begint, zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3.000 Malibu Vans hebben. Bij de start van de productie zullen ongeveer 180 mensen werkzaam zijn in Ormo¸. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 2024 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 300.

    Tot nu toe is de Malibu-bestelwagen parallel met Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen Odranci-fabriek van de Carthago Group. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de basis vormen van de werknemers in Ormo¸, die eerder vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci pendelden. Sandra ´upanec, Managing Director van Carthago d.o.o: "Dit zorgt voor een snelle opvoering van de productie en topkwaliteit."

    De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt capaciteit vrij voor de kampeerautoproductie in Odranci. Er zullen geen banen verloren gaan. Integendeel, de site wordt verder uitgebouwd en er wordt verder gezocht naar nieuwe medewerkers.

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Tijdens de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op state-of-the-art en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."

    Ongeveer een derde van het areaal bestaat uit beplanting en groen. LED-verlichting bespaart energie, net als warmteterugwinning in perslucht en vacuümgeneratie. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een aanzienlijk vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken stroompieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen gecontroleerd verwarmd, gekoeld en geventileerd worden. Thomas Weiß, Managing Director van Carthago d.o.o., vat samen: "Het resultaat is zowel state-of-the-art als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."

    Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort kampeerauto’s

    De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfort kampeerauto’s met badkamers. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Group blijft een groot potentieel voor de toekomst zien in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs benadrukt in de verkiezing voor Camper van het Jaar 2023 in Duitsland, waar hij voor de vierde keer op rij zijn categorie won.

    Carthago d.o.o.: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    In de nieuwe fabriek in Ormo¸ zullen aantrekkelijke banen worden gecreëerd. De toekomstige beroepsbevolking zal profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago d.o.o. Het gaat onder meer om een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago d.o.o. werkt samen met scholen en biedt stages aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur, en vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en carrièremogelijkheden zijn ook typerend voor het dynamische bedrijf.

    2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group

    De opening van de nieuwe Ormo¸-fabriek komt in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Group: tien jaar Malibu Van, 15 jaar Odranci-fabriek en tien jaar Carthago City, het unieke hoofdkantoor van de Carthago Group in Duitsland. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750-jarig bestaan.

    Info:

    Meer info: Carthago Reisemobilbau GmbH

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemsens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Pilote

    Pilote Atlas A696G nieuwe modellen

    Pilote breidt zijn gamma uit met twee smalle halfintegrale. De net geen 7 m lange A696G is een 2,2 m brede kampeerauto die met zijn knap interieur enkele nieuwigheden mee kreeg, waarmee hij zich onderscheidt van veel concurrenten. Het tweede type wat korter, de Atlas A656D is bijna klaar voor productie.

    Beide halfintegrale hebben een Ford Transit met zwarte stuurhut en een indrukwekkende radiator grille. Een sterke turbo diesel stuurt 170 paardjes naar de voorwielen geholpen door een zesgang automaat. In combinatie met de zwarte stuurcabine, zwarte aluminium velgen en de opvallende decorstukken op de flanken van het koetswerk zal de A696G niet onopgemerkt voorbij rijden.

    Met de  indeling waagt Pilote wat nieuws in de halfintegrale kampeerauto wereld. Zulk een 2,2 m smalle zwerfauto met zijzitbanken in de zitgroep vindt men zelden. Dank zij de zijzitbanken hindert er geen dwarszitbank het doorzicht naar achter, het geeft ook meer bewegingsvrijheid in het interieur.

    Knap uitgevoerd is het hefbed boven de zitgroep. Het nestelt zich volledig in het dak zodat eronder nog 1,95 m stahoogte over blijft. Achter de zitgroep sluit de keuken aan. Twee kookvuren en een spoelbak zijn in het aanrecht geïntegreerd. Vooraan blijft nog een lapje vrij als werkoppervlak. Onderaan verborgen achter donkere fronten is plaats voor keukengerief, een 133 l absorptiekoelkast houdt de levensmiddelen fris.

    Met een trapje op komt men in de badkamer, ze is verdeeld over heel de breedte van de wagen. Aan de linkerkant is een douchecel, rechts de gebruiksvriendelijk opgestelde wc en kasten met witte en donkere deuren. Dit deel is afsluitbaar van de woonruimte. In zulk een smalle halfintegraal was het meten en passen om een bruikbare badkamer volledig in het interieur te krijgen. Achterin is een dwarsbed.

    Omdat de ontwerpers van Pilote liever een ruime comfortabel zitgroep tekende en eveneens een grote badkamer voor een smalle halfintegraal kon men geen enkele bedden meer in de achterkant van de wagen persen. Het is dus een dwarsbed geworden. Een comfortabel breed bed maar als er tijdens de nacht iemand uit moet om een plasje te doen is de partner meestal mee wakker. Aan het bed zijn geen vensters om te vermijden dat de slapers met hun voeten in de gordijnen verstrikt geraken. Verlichting en verluchting worden opgevangen door een groot venster in de achterwand en een Heki dakluik boven het bed. In de garage onder het bed is plaats voor fietsen. Buiten de al uitgebreide uitrusting heeft de Atlas A696G nog twee zonnepanelen en twee lithium batterijen. Voor deze wagen zal je toch ongeveer een 84.000 euro moeten voorzien.

    Wat weten we over de kleinere A656D?

    Hij zal ongeveer 6,5 m lang zijn. Omwille van de plaats schrapte Pilote het vast bed achterin, de aanwezige zwervers zullen in het hefbed boven de zitgroep de nacht moeten doorbrengen. Geen nood het bed is groot genoeg voor twee en de matras ligt comfortabel. In plaats van het vast bed is nu een uitgebreide badkamer en kleedkamer achterin het interieur gebouwd.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig Ford Transit met laag chassis.

    Motor: Turbo diesel 170 pk met voorwiel aandrijving en automaat.

    MTM: 3.500 kg

    Bed: L X B X H: 6,98 x 2,2 x 2,88 m

    Info: Alpha Motorhomes


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie nieuwelingen bij Sunlight

    Sunlight

    Sunlight sluit aan met 3 nieuwe types bij de fabrikanten die Ford Transit als basisvoertuig gebruiken.

    Drie nieuwe halfintegrale kampeerauto’s zullen we kortelings uit de Sunlight fabriekspoorten zien rollen.

    Terwijl het kleinste model met enkele bedden de T 670S net geen 7,0 m lang is, zijn de T 690 en de T 680 7,36 m lang.

    De 690 is achterin met een eilandbed uitgerust. Integendeel kreeg de T 680 enkele bedden in de slaapkamer, die bij middel van bijkomende kussens tot een groot bed kunnen omgebouwd worden. Om het niet te moeilijk te maken hebben de ontwerpers van Sunlight een kopie gemaakt van een succesnummer op Fiat Ducato. Dat spaart veel ontwikkeling kosten uit.

    Voor de slaapkamer bevindt zich een ruime  badkamer met wc, wastafel en douche verdeeld over de volle breedte van het interieur. Een deur sluit dit deel af van de woonkamer. Tussen zitgroep en sanitair heeft men een L-keuken geïnstalleerd. Ze is uitgerust met 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een 156 l absorptie koelkast. Onderaan is in de kasten genoeg plaats voor het keuken gerief van een koppel.

     Meer naar voor is de zitgroep met een tafelblad uit één stuk, verschuifbaar bij middel van profielen aan de wand onder het venster en door één poot gedragen. Met een optioneel hefbed en omgebouwde zitgroep kunnen er 5 zwervers hun bedje dekken in de T 680. Wel is het opletten met de lading want de wagen heeft een MTM van 3.500 kg.

    De Ford Transit als basisvoertuig heeft standaard een 130 pk sterke turbo diesel motor. Met zijn zwarte metallic kleur van de stuurcabine en zijn stoere radiator grille rijdt hij niet ongemerkt voorbij. Daarbij heeft hij een flinke standaard uitrusting aan boord. Als hij voorbij is komt het mooie moderne achterfront met opvallende bumper en lichten in ’t zicht. In het interieur is het meubilair sterk opgefrist met witte bovenkast deuren, antraciet kleurige accenten aan de keuken en wanden in een licht houtdecor. Daarbij is de stahoogte tot 2,1 m opgetrokken wat het interieur een aangenaam en comfortabel gevoel geeft.

    Prijzen beginnen voor de T 680 ongeveer bij de 68.500 euro.

    Technische gegevens van de t 670S en de T 690 L

    Basisvoertuig: Ford Transit met vlak chassis

    Motor: 130 pk sterke turbo diesel met voorwielaandrijving.

    Afmetingen;L x B x H 7,36 x 2,32 x 2,93 m

    MTM 3,5 ton

    Info www.sunlight.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een boek in de hand komt door gans het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe halfintegralen bij Dethleffs

    Dethleffs Globebus T45

    De nieuwe Globebus Go T45 is wat groter dan een klassieke camperbus en wat kleiner dan een comfortabele kampeerauto.

    Dethleffs start met een nieuwe halfintegrale reeks, de Globebus Go. Zoals het meer en meer in beeld komt zijn de afmetingen van de opbouw beperkt tot een breedte van 2,2 m, dat heeft natuurlijk ook de prijs een beetje beïnvloed. In tegenstelling tot de integrale reeks Globebus die op Fiat Ducato is gebouwd rollen de nieuwelingen op Ford Transit omwille dat het moeilijker is om voldoende Fiat Ducato onderstellen te bekomen.

         

    De Ford Transit heeft voorwielaandrijving en onder de kap een 130 pk EcoBlue-dieselmotor. Tot de standaarduitrusting van de Ford behoren onder meer cruisecontrol, verwarmde en elektrisch bedienbare buitenspiegels, diverse rijhulpsystemen en een DAB+-radio met stuurbediening. Daarbij horen nog een laag chassis, zijwind assistent en in de hoogte verstelbare cabine zetels met armleuningen.

                                             

    Dethleffs biedt de Globebus Go aan in twee varianten. De 5,99 m lange T15 heeft een hoog geplaatst dwarsbed dat het dak van de onderstaande garage vormt. De wat langere 6,69 m Globebus T45 heeft achterin enkele bedden. Zoals bij vele kampeerauto’s kan men er bij de Globebus Go met behulp van kussens een groot bed van maken. Het woongedeelte is in beide kampeerauto’s gelijk aan de T15. Het zeer lichte moderne interieur maakt er een gezellige leefruimte van. Twee draaibare cabinezetels maken van de zitgroep een comfortabel geheel. Hij sluit aan bij de badkamer. Het uit één deel bestaande tafelblad rust op één poot, kan naar voor en naar achter schuiven via een profiel aan de wand net onder het venster. Aan de overkant is de keuken met twee kookvuren en een rond spoelbakje. Onderaan is voldoende kastruimte voor het nodige keukengerief. Koelkast en kleerkast bevinden zich tussen keuken en bed. De 86 l compressorkoelkast werkt op elektra en de 6 kW-verwarming op diesel, dus gas is alleen nog nodig om te koken. Een kleine gasfles volstaat daarom en hiermee ontstaat extra bagageruimte in de zwerfauto.  

    Omwille van de slechts 1,9 m stahoogte hebben de ontwerpers van Dethleffs er geen hefbed voorzien. Ze zijn dus echt ingericht voor een koppel. Een badkamer met draaibare wastafel zorgt dat er een douche vrijkomt. Een goed opgestelde wc staat aan de zijkant. In afgesloten kastjes kan men toilet bijhorigheden bergen.

                                               

    Wanden, achterfront en dak zijn met GfK sandwichpanelen gemaakt. De vloer bestaat uit een houten sandwichconstructie met EPS isolatie.

                                                   

    Technische gegevens.

    Basis voertuig: Ford Transit met laag chassis

    Motor: 130 pk turbo diesel

    Voorwiel aandrijving

    MTM: 3.5 ton

    Prijs: rond de 59.000 euro

    Info: www.dethleffs.de  


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    10-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg

    Weinsberg CaraLoft en CaraSuite

    Weinsberg gebruikt door gebrek aan vlotte leveringen van Fiat Ducato wagens meer en meer Ford Transit basisvoertuigen.

    Nu brengt de prijsgunstige fabrikant Weinsberg van het huis Knaus-Tabbert concern enkele kampeerauto’s op Ford Transit op de markt.

    Na de voorstelling van de twee camperbus types volgen nu de halfintegrale reeksen CaraLoft en de CaraSuite. We bekeken de ongeveer 7 m lange CaraLoft 650 MF. Deze reeks werd ontwikkeld enkel voor een koppel zwervers. Hij heeft geen hefbed boven de zitgroep. Zij moeten tevreden zijn met een fransbed in de lengte richting.

     Wat niet belet dat het zeer comfortabel overkomt. Daarnaast is het zoals in de meeste zwerfauto’s met een fransbed de douchecel, wc en wastafeltje verborgen achter een kloeke deur. Dat soort indeling geeft een ruimtelijk gevoel omdat je van vooraan tot achterin een ononderbroken zicht hebt. Het nadeel is dat er geen hoge garage is om fietsen in onder te brengen tijdens de reis.

    Bij de CaraSuite reeks is een hefbed boven de zitgroep een standaard uitvoering. Hiermee is het mogelijk dat een gezin met twee kinderen comfortabel kan wonen, of bij gelegenheid vrienden die eens mee op weekeind willen. Langs buiten zijn de CaraSuite  zwerfauto’s te herkennen aan het wat naar boven uitgewerkte dak boven de stuurcabine waarin langs binnen het hefbed gedeeltelijk in schuift.

    CaraSuite op Ford Transit.

    Ontwerpers van Weinsberg hebben voor de CaraSuite twee indelingen bedacht. Ze hebben achterin enkele bedden die het dak vormen van een grote garage. Fietsliefhebbers kunnen hier hun fietsen veilig en droog in opbergen. De nodige ankerpunten zijn er voorzien. Terwijl de 6,99 m lange CaraSuite 650 MEG met in de badkamer een geïntegreerde douche uitgerust is, rolt de 7,42 m lange 700 MEG met een goed ingericht sanitair gedeelte de fabriek uit.

    In standaard uitvoering heeft de Ford Transit een 130 pk turbo diesel met een zes versnellingsbak. Wie van meer comfort wil genieten kan de kampeerauto bestellen met een 155 pk turbodiesel plus een zes gangen automatische versnellingsbak, tractie controle en hillholder  zijn standaard. Typisch voor Duitse producten is er nog een lange lijst opties in de cataloog te vinden.

    Prijzen waren nog niet bekend, om u een idee te geven, de CaraLoft op Fiat Ducato werd de vorige jaren aangeboden tegen ongeveer 62.000 euro de CaraSuite ongeveer 2.000 euro meer.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig  Ford Transit

    Motor 130 pk turbo diesel

    MTM 3,5 ton

    L X B X H  9,99 x 2,32 x 2,94 m

    Meer info www.weinsberg.com 


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!