Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Fietsers en voetgangers dat zijn problemen
Voetgangerszones zijn bron van conflict tussen voetgangers en tweewielers Voetgangers zouden er nochtans veilig moeten kunnen wandelen
Een nieuwe studie van Vias institute heeft ongevallen met voetgangers bestudeerd. Daarnaast zijn ook voor het eerst bijna-ongevallen bekeken. Daaruit blijkt dat in de helft van de ongevallen de voetganger niet aan het oversteken was op het moment van het incident. Afleiding en onoplettendheid spelen een belangrijke rol in (bijna)-ongevallen met voetgangers, dit zowel van de kant van bestuurders als de voetgangers. Verrassend blijkt ook dat 1 ongeval of bijna-ongeval op 5 met voetgangers gebeurt…in een voetgangerszone.
Het doel van deze studie van Vias was om na te gaan wat de oorzaken zijn van (bijna)- ongevallen met voetgangers. Daarvoor zijn 515 getuigenissen van voetgangers en bestuurders (zowel van gemotoriseerde als niet-gemotoriseerde voertuigen) verzameld. Ze waren allemaal in het voorbije jaar betrokken in een ongeval of bijna-ongeval met een voetganger. In totaal gaat het over 777 incidenten (ongevallen+bijna-ongevallen) waarin ze betrokken waren. De resultaten van deze studie worden gepubliceerd ter gelegenheid van een wetenschappelijk symposium dat Vias vandaag organiseert in UZ Brussel. Tientallen experts zullen aanwezig zijn om de toekomst van verkeersveiligheid te bespreken. Voetgangers in gevaar gebracht door tweewielers…in een voetgangerszone Hoewel de meeste incidenten zich voordoen op de openbare weg (op een kruispunt of op wegen zonder kruispunt) vindt 1 op de 5 incidenten (20%) tussen een voetganger en een fietser plaats in een voetgangerszone. Bij incidenten met een gebruiker van een elektrische step is dat zelfs 2 op de 5 (40%). Fietsers zijn enkel toegestaan in een voetgangerszone als een verkeersbord dat toestaat. Dat is in veel voetgangersgebieden het geval. In die zones is gemotoriseerd verkeer vaak beperkt of verboden en mogen andere voertuigen sowieso enkel stapvoets rijden.
Bijna helft van de ongevallen gebeurt niet tijdens het oversteken. Meer dan 9 op 10 voetgangers (91%) waren in beweging op het moment van het incident. Dat betekent dat 1 voetganger op 10 stilstond (voornamelijk op het trottoir) op het moment van het (bijna)-ongeval. In 47% van het aantal incidenten was de voetganger niet aan het oversteken. Dit wil zeggen dat in bijna de helft van de gevallen de voetganger betrokken was in een incident terwijl hij langs de de openbare weg liep (op fietspad of trottoir) of zich in een voetgangerszone bevond. Onoplettendheid en agressief rijgedrag van bestuurders vaak oorzaak van incidenten Agressief rijgedrag wordt bij 38% van de incidenten gemeld als een van de oorzaken bij bestuurders. Overdreven snelheid is daarbij vaak in het spel. Daarnaast zijn onoplettendheid en afleiding door de smartphone ook bepalende factoren in incidenten en dit zowel bij de bestuurders als voetgangers. In 9% van alle incidenten is de afleiding te wijten aan de smartphone, maar in totaal speelt bij 29% van alle incidenten een vorm van onoplettendheid een rol. Die onoplettendheid gaat dus breder dan enkel de smartphone, het gaat ook over bestuurders die niet de focus niet op de weg gericht hebben of over voetgangers die afgeleid zijn omdat ze met andere voetgangers in gesprek zijn. Het niet-respecteren van de voorrangsregels wordt daarnaast in 19% van alle incidenten gemeld. Dat kan komen omdat de regels niet voldoende gekend zijn, maar evenzeer omdat de regel niet correct wordt toegepast. Conclusie Uit de studie blijkt dat onoplettenheid, afleiding door de gsm en agressief rijgedrag belangrijke factoren zijn bij incidenten met voetgangers. Ook het niet-respecteren van de voorrangsregels wordt vaak gemeld. Het beter naleven van de maximumsnelheden of in sommige gevallen aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden door alle bestuurders (zowel gemotoriseerd als niet-gemotoriseerd) is een belangrijke manier om de veiligheid te vergroten. Net zoals het respecteren van de voorrangsregels aan oversteekplaatsen. Voor alle weggebruikers geldt dat wanneer ze zich op de openbare weg begeven hun aandacht op het verkeer moet gericht zijn. De studie duidt ook aan hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor de inrichting van de openbare ruimte, zeker in voetgangerszones. Daar kan de aanwezigheid van e-steps en fietsen een probleem vormen voor de veiligheid van de voetgangers.
Voetgangers in enkele cijfers - in 2024 waren er officieel 4057 voetgangers die gewond raakten in een letselongeval (-15% in vergelijking met 2015) - Alle Belgen samen wandelen gemiddeld 21 miljoen kilometer élke dag. - Jongeren onder 17 jaar (24%) en senioren boven de 65 jaar (17%) zijn de groepen die het vaakst betrokken zijn bij voetgangersongevallen - 82% van de letselongevallen met voetgangers gebeurt binnen de bebouwde kom. Van de dodelijke ongevallen gebeurt ‘slechts’ 66% binnen de bebouwde kom. - De ernst van de ongevallen legt ‘s nachts 4 x hoger dan overdag.
Meer info: Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen