Inhoud blog
  • Veel vakwerkhuizen
  • De nieuwe Subaru
  • Bloemen
  • Nieuw bij Etrusco
  • Frankrijk
  • Nieuw laadplein in België
  • Stadpoort
  • Goed om weten
  • Een nieuwe kachel bij Truma
  • Tussen de bloemen
  • beginnende kampeerders
  • OP een camping
  • Thetford geeft uitleg over koelkasten
  • Vervolg van Europa-Park
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    20-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel vakwerkhuizen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Subaru

    Nieuwe Subaru Forester wint Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding

    De nieuwe Subaru Forester heeft de Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding gewonnen. De prijs werd uitgereikt door AUTO-Bild/AUTO-Allrad Duitsland.

    Tijdens een feestelijke ceremonie werd de prestigieuze prijs overhandigd aan de heer Volker Dannath, Managing Director van Subaru Duitsland. De organisatoren van AUTO-Bild/AUTO-Allrad verklaarden dat de zesde generatie Forester de prijs “vooral dankt aan de indrukwekkende innovaties die standaard zijn op het model”. Hieronder vallen onder meer het nieuwe Emergency Driving Stop System, dat het risico op ongevallen verkleint wanneer de bestuurder plotseling niet meer in staat is om het voertuig te besturen, en de verbeterde dual-function X-MODE die nu ook ondersteuning biedt bij zowel voor- als achteruit, wat leidt tot betere controle op gladde oppervlakken of steile hellingen.

    Daarnaast is de geheel nieuwe Forester een van de weinige in zijn klasse die echte offroad-capaciteiten biedt, dankzij het unieke symmetrische, altijd actieve All-Wheel Drive-systeem en een toonaangevende bodemvrijheid van 220 mm, gecombineerd met royale oprij-, overschrijd- en afrijhoeken*1. Dit maakt de auto geschikt voor een breed scala aan activiteiten, zowel on- als offroad.

    Gebaseerd op SUBARU’s veiligheidsfilosofie “all-around safety” is de geheel nieuwe Forester uitgerust met geavanceerde veiligheidstechnologieën. De geüpgradede EyeSight Driver Assist Technology beschikt over een groothoek-monoculaire camera, frontale radar en een elektrische rembooster voor verbeterde prestaties, en biedt 15 functies (waaronder vijf nieuwe).



    De geheel nieuwe Forester biedt ook geoptimaliseerde zichtbaarheid rondom, die dode hoeken vermindert dankzij het nieuwe ontwerp en nieuw toegevoegde functies. Met meer dan 90 veiligheidsonderscheidingen wereldwijd blijft de Forester een duidelijk voorbeeld van SUBARU’s visie op nul verkeersdoden in 2030*2.

    De Forester is een belangrijk model binnen het SUBARU-gamma sinds de lancering in februari 1997. Met wereldwijd meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren in de afgelopen 27 jaar*3*4, blijft de geheel nieuwe Forester trouw aan de eigenschappen van deze capabele SUV die zijn inzittenden altijd overal brengt.

    De zesde generatie Forester is opnieuw ontworpen om zijn indrukwekkende capaciteiten onder alle omstandigheden en in elk seizoen tot uitdrukking te brengen. Hij biedt verbeterde rijeigenschappen en nog meer capaciteiten op én naast de weg dan zijn succesvolle voorganger. De bekroonde Forester combineert al deze kenmerken in een fris ontworpen pakket, samen met een reeks standaard veiligheidsvoorzieningen die de stem van de prestigieuze jury wisten te winnen.

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Etrusco

    Etrusco T6.9SB Base

    Etrusco heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke kampeerauto’s tegen een redelijke prijs.

     We bekeken de T 6.96 SB Base of dat voor dit voertuig waar is.

    Etrusco behoort tot de Erwin Hymer groep. De wagens worden in Val de Pesa in Italië gemaakt. Een beetje verrassend kwam de fabrikant onlangs met een scherp berekende nieuwe reeks Base tevoorschijn. Twee 7 m lange modellen vielen ons direct op, de halfintegrale T 6.9 SB en de T 6.9 BB beide met een MTM van 3,5 ton. De grote verschillen zijn te vinden bij de indeling. De BB heeft achterin stapelbedden, de zitgroep kan tot bed worden omgevormd, als optie is nog een hefbed mogelijk. Op die manier is hij meer gemaakt voor een gezin met kinderen. Voor de SB gingen de gedachten meer naar een koppel dat van meer ruimte houdt. Achterin boven de garage zijn enkele bedden met de bekende mogelijkheid om er één groot bed van te maken. De keuken sluit aan tussen zitbank en bed, het sanitair aan de andere zijde tussen bed en buitendeur. Koetswerk

    Wat direct opvalt is het hoekige neusje boven de stuurcabine. Het is eenvoudiger te maken dan de afgeronde neusjes van zijn broeders en veranderd niets aan de inhoud en de rijeigenschappen. Op het laag chassis monteerde men een 41 mm dikke sandwichplaat met een polyester onderplaat. Diezelfde panelen maar 34 mm dik dienen voor de wanden en voor het 33 mm dikke dak. Voor de isolatie gebruiken de Italianen het water afstotend EPS isoleermateriaal. Aan het vlakke achterfront bestaat de bumper uit drie delen, bij een kleine beschadiging goedkoop te herstellen omdat de hele bumper niet moet vervangen worden. Om de prijs nog wat te kunnen drukken is er geen venster in de buitendeur, ze heeft echter een goed vergrendelsysteem. De garage is groot genoeg om een stel noodzakelijke fietsen mee te nemen. Aan de rechterkant verborgen achter een deurtje is de koffer voor twee 11 kg gasflessen.

     

    Bij een eerste blik valt het eenvoudig rechtlijnig meubilair op. Aangepaste kleuren maken het interieur sfeervol. Bekijkt men de meubelen iets beter ziet men het knap vakwerk. Kanten van deuren en wanden zijn fijn afgewerkt, de kussens met een stevige vulling voelen aangenaam aan. Natuurlijk valt het hier en daar een beetje op dat we hier met een instap model te maken hebben. Prijs en minder gewicht moet ergens gezocht worden zonder dat de infrastructuur van heel de kampeerauto verminderd.

    Zo is er achterin enkel een bovenkast tegen de achterwand. Geen bovenkasten open of gesloten langs de zijwanden, ook geen gordijnen aan de vensters. Wat wel knap en comfortabel is het tussenkussen van het bed dat de volle lengte van de matrassen heeft. Onder de voeteinde van de bedden zijn hang- en legkasten. Met een laddertje aan het voeteinde komt men vlot in het bed.Voor een koppel of zelfs met drie is de zitgroep ruim bemeten. Een comfortabele zitbank voor 2 met veiligheidsgordels, hoofdsteunen plus de draaibare zetel van de chauffeur laten een gezellig “onderonsje” toe.

    Een Truma Combi 4 met 10 boiler is de zitbank heeft genoeg warme lucht uitlaten om het gezellig warm te houden tijdens de koude dagen.Het verschuifbare tafelblad steunend op 1 poot is voldoende groot om borden, teljoren en nog wat te etaleren. De licht gekleurde bovenkast met haar donkere deur en handgreep sluit niet aan bij de keukenbovenkast. Dat bespaart weer enkele kilogram. LED lichten geven op plaatsen waar het nodig is helder licht op andere plaatsen is het zachter om het gezellig te houden.

     

    De keuken

    De keuken is slim bedacht. Ontwerpers hebben ze rechthoekig gehouden, met 2 deuren en een lade. Het aanrecht om wat meer werkblad te krijgen steekt wat voorruit, met heel veel goede wil zou men aan een L vorm kunnen denken. Twee kookvuren met piëtzo ontsteking plus de spoelbak kunnen afzonderlijk met afdekbladen verstopt worden. De gasafsluiters zijn verborgen achter een deur. Een 135 l compressor koelbox houdt voeding en drank fris.

    In tegenstelling met veel fabrikanten hebben de ontwerpers alle sanitair in één plaats opgesteld. Om een stortbad te nemen draai de spiegelwand met waskommetje  over de wc zo ontstaat een grote douche cel. In de douchebak zijn 2 waterafvoeren. Een acrylglazendeur sluit het sanitair voldoende af.

    Samen gevat

    Al is het nog geen trend en zijn al enkele fabrikanten die hun kampeervoertuigen soberder uitrusten of maken. Kwalitatief zijn vergelijkbaar met hun duurdere broeders. Verwarming, koelkast, vensters, basisvoertuig vinden net zo in luxe types. Bij de instap modellen zijn waar mogelijk geen bovenkast. Als er zijn hebben ze een hoekig uitzicht, het sanitair is wat eenvoudige toch is alles aan boord wat een kampeerder nodig heeft om een leuke vakantie te. De Etrusco t 6.9 SB Base behoort tot die categorie hij is eenvoudig gehouden toch is al het nodige aan boord 

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Fiat Ducato met laag chassis

    Motor: 2.187 cc 140 pk

    MTM: 3.500 kg

    Rijklaar: 2.785 kg

    Afmetingen: L X B X H: 6,99 x 2.38 x 2,95 m.

    Verwarming; Truma C4

    Tanks: 110 l verswater

            90 l afvalwater.

    Meer info; www.etrusco.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frankrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw laadplein in België

     

    D’Ieteren Energy opent één van de grootste laadpleinen van België in Kortenberg

     D’Ieteren Energy heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn missie om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken. Op de site van het recent geopende D’Ieteren House in Kortenberg werd zopas het tweede grootste semi-publieke laadplein van België in gebruik genomen.

    Met maar liefst 78 dubbele Alfen-laadpalen – goed voor in totaal 156 laadpunten – biedt het nieuwe laadplein voldoende capaciteit om een groot aantal elektrische voertuigen gelijktijdig op te laden. Op langere termijn wordt het plein nog uitgebreid met een intelligente load-balancing-functie. De installatie staat alvast open voor iedereen: werknemers, bezoekers, klanten én voorbijgangers kunnen er dus terecht voor een vlotte en betrouwbare laadsessie.

    Toegankelijkheid en gebruiksgemak centraal

    “Het nieuwe laadplein in Kortenberg – dat mede gefinancierd werd door de Europese Unie – is een toonbeeld van onze visie: slimme en duurzame energieoplossingen die écht iets betekenen voor mens en maatschappij,” zegt Tangi Merckx, CEO van D’Ieteren Energy. “We willen elektrisch rijden niet enkel aanmoedigen, maar ook faciliteren. Dat doen we door te investeren in toegankelijke infrastructuur op strategische locaties en door in te zetten op slimme en duurzame energieoplossingen die een cruciale rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit.”

    Het laadplein, dat ook nog 10 (8 ter hoogte van de D’Ieteren Patio en twee ter hoogte van Audi Approved plus/My Way) dubbele laders langsheen de Leuvensesteenweg telt, is volledig geïntegreerd in de duurzame, toekomstgerichte architectuur van D’Ieteren House, het nieuwe hoofdkwartier van de groep. De laadstations kregen een strategische plaats op verschillende delen van het terrein. De technologie van Alfen staat garant voor betrouwbaarheid, gebruiksgemak en compatibiliteit met alle courante elektrische voertuigen.

     

    Vooruitblik: snelle laadinfrastructuur en uitbreiding

    De opening van het laadplein is echter slechts de eerste stap. D’Ieteren Energy heeft al plannen klaar voor verdere uitbreiding. In de nabije toekomst wordt ook een mogelijkheid tot snelladen toegevoegd, voor gebruikers die hun batterij in korte tijd willen bijladen. En ook ter hoogte van de nieuwe VDFin-gebouwen die nog in volle opbouw zijn, komt er een extra cluster van nog eens 52 semi-publieke laadpunten, op termijn uitbreidbaar met nog eens 14 dubbele laders.

    Deze uitbreidingen kaderen in een bredere strategie van D’Ieteren Energy om zijn laadnetwerk versneld uit te bouwen, zowel op eigen sites als via samenwerkingen met publieke en private partners. Zo wil het bedrijf inspelen op de snelgroeiende vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur in België, waar de elektrificatie van het wagenpark steeds meer op kruissnelheid komt.

    Duurzame energie voor een duurzame toekomst

    Naast gebruiksgemak en capaciteit, hecht D’Ieteren Energy ook veel belang aan duurzaamheid. De stroom die via het laadplein geleverd wordt, is 100% afkomstig van hernieuwbare bronnen. De integratie met lokale zonne-energieproductie en slimme laadsystemen zorgt bovendien voor een optimale benutting van energie en netcapaciteit.

    “Duurzame mobiliteit vraagt om meer dan alleen elektrische wagens. Het gaat ook om de energie die ze aandrijft, de manier waarop die opgewekt en verdeeld wordt, en hoe we ons als maatschappij aanpassen aan deze nieuwe realiteit,” aldus Tangi Merckx. “Met dit laadplein tonen we hoe een slimme combinatie van technologie, infrastructuur en visie kan leiden tot concrete vooruitgang.”

     

    Dirk Steyvers

    PR Manager Škoda & Mobility brands, D'Ieteren

    Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadpoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed om weten

    Aanwijzingen voor voertuiggewichten en gewichtsgerelateerde informatie

    Elke Kampeerauto, elke gesloten bestelwagen en elke caravan is door de fabrikant ontworpen voor een technisch toelaatbare totale massa die tijdens de reis niet mag worden overschreden. De wettelijke voorschriften voor voertuiggewichten zijn opgenomen in de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 van de Commissie van 31 maart 2021, die uniform van toepassing is binnen de Europese Unie, waarvan wij de belangrijkste inhoud voor u hebben samengevat. Lees de volgende toelichtingen en opmerkingen aandachtig door. Deze zijn vooral belangrijk om rekening mee te houden bij het kiezen van uw voertuig en het configureren van optionele uitrusting. Ook hierin ondersteunen onze retailpartners u graag.

    1. De technisch toelaatbare totale massa (beladen)

    De "technisch toelaatbare totale massa" is het maximale gewicht dat uw voertuig mag hebben tijdens het rijden wanneer het beladen is. Houd er rekening mee dat het overschrijden van de technisch toegestane totale massa tijdens het rijden een veiligheidsrisico kan vormen en in veel Europese landen met boetes kan worden bestraft. Wij raden u daarom aan om uw voertuig voor elke rit te wegen en ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa wordt aangehouden. Informatie over de technisch toegestane totale afmetingen voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.

    2. De massa in rijklare toestand

    De "massa in rijklare toestand" komt over het algemeen standaard overeen met het gewicht van het lege voertuig, volgens de specificaties van de fabrikant, en omvat volgens de wettelijke definitie voor campers en gesloten bestelwagens de brandstoftank die voor ten minste 90% gevuld is, de massa van de bestuurder, die forfaitair met 75 kg in aanmerking wordt genomen, de brandstof en vloeistoffen en de massa van de carrosserie, de bestuurderscabine, de trekhaak (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.

    In het geval van caravans omvat de massa in rijklare toestand de massa van het voertuig dat is uitgerust met de standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant, inclusief de vloeistoffen, de massa van de carrosserie, extra trekhaken (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.

    De massa in rijklare toestand voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.

    Houd er rekening mee dat de informatie over de massa in rijklare toestand in de technische gegevens berekende waarden zijn uit de typegoedkeuringsprocedure. Deze zijn onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5%, die een directe invloed kunnen hebben op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig.

    Voorbeeld:

    Massa in rijklare toestand volgens technische gegevens: 2.939 kg
    Wettelijk toegestane tolerantie van ± 5 %: ± 147 kg
    Wettelijk toegestane overspanning in rijklare toestand 2.792 tot 3.086 kg

    Informatie over de wettelijk toegestane overspanning van de massa in rijklare toestand is ook te vinden in de technische gegevens.

    Aangezien het optreden van wettelijk toegestane toleranties een directe invloed heeft op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet met deze toleranties al bij de configuratie van het voertuig rekening worden gehouden.

    Voorbeeld:

    Als het voertuig in het bovenstaande voorbeeld wettelijk toegestane toleranties van +1% voor de massa in rijklare toestand heeft, neemt de massa in rijklare toestand toe van 2.939 kg naar 2.968,4 kg, waardoor het laadvermogen van het voertuig met 29,4 kg afneemt.

    3. De werkelijke massa van het voertuig en de standaard/optionele uitrusting

    De "werkelijke massa van het voertuig" omvat de massa in rijklare toestand en de optionele uitrusting die af fabriek is geïnstalleerd.

    "Standaarduitrusting" verwijst naar de basisconfiguratie van een voertuig dat is uitgerust met alle wettelijk vereiste functies. Dit omvat ook alle standaard uitrustingsonderdelen. Details over de standaarduitrusting vindt u in onze configurator.

    "Speciale uitrusting" betekent alle uitrusting die niet tot de standaarduitrusting behoort en die in de fabriek onder verantwoordelijkheid van de fabrikant aan het voertuig is bevestigd en door de klant kan worden besteld. Andere accessoires die door de fabrikant, de handelspartner of uzelf zijn geïnstalleerd nadat het voertuig af fabriek is afgeleverd, vallen echter niet onder speciale uitrusting. In onze configurator vindt u ook informatie over de optionele uitrusting die in de fabriek kan worden besteld.

    Houd er rekening mee dat de installatie van optionele uitrusting altijd het laadvermogen vermindert (zie hoofdstuk 5). De maximale massa van de speciale uitrusting die voor welke plattegrond kan worden geselecteerd, vindt u in de informatie op de respectievelijke plattegronden (zie hoofdstuk 6.).

    4. De massa passagiers / het maximale aantal slaapplaatsen

    In het geval van kampeerauto's en bestelwagens wordt de massa van passagiers berekend op basis van het toegestane aantal personen in de rijmodus, dat voor elke plattegrond in de technische gegevens wordt weergegeven. Voor elke passagier wordt een vast tarief van 75 kg in rekening gebracht, ongeacht hoeveel de passagiers daadwerkelijk wegen. Aangezien de bestuurder echter al in een rijklare staat in de massa is meegeteld, wordt hij niet opgenomen in de massa passagiers. Voor een voertuig met een toegestaan aantal personen in rijmodus van 4 is de massa van passagiers dus 225 kg (3*75 kg).

    Voor caravans wordt in de technische gegevens ook het aantal slaapplaatsen per plattegrond weergegeven. Een afzonderlijke massa die in aanmerking moet worden genomen bij de berekening van de gewichten van het voertuig is echter niet het gevolg van het aantal slaapplaatsen. Het aantal slaapplaatsen in caravans is echter doorslaggevend voor de berekening van het zogenaamde minimale laadvermogen (zie nummer 5.).

    5. Het laadvermogen en het minimale laadvermogen

    In het geval van campers en bestelwagens verwijst het "laadvermogen" naar het verschil tussen de technisch toegestane totale massa met belading en de massa in rijvaardigheid, vermeerderd met de massa van de passagiers en de massa van de optionele uitrusting.

    In het geval van caravans wordt het laadvermogen berekend door de massa in rijklare toestand en de massa van de optionele uitrusting af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.

    Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 schrijft een vast "minimaal laadvermogen" voor door HOBBY gebouwde voertuigen voor bagage en andere items voor die geen deel uitmaken van de in de fabriek geïnstalleerde optionele uitrusting. Dit is om ervoor te zorgen dat u persoonlijke bagage en voedsel (bijv. kleding, toilet- en keukenapparatuur, voedsel, kampeeruitrusting of speelgoed) kunt vervoeren zonder de technisch toegestane totale massa te overschrijden wanneer u geladen bent.

    Voor campers en bestelwagens die door HOBBY zijn gebouwd, wordt dit minimale laadvermogen berekend aan de hand van de volgende formule:

    Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L)
    n = maximumaantal passagiers plus de bestuurder en
    L = totale lengte van het voertuig in meters.

    Voorbeeld: Voor een camper met 4 goedgekeurde zitplaatsen en een lengte van 7 m is het minimale laadvermogen 110 kg (10*[4+7]).

    In het geval van caravans daarentegen wordt het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen berekend op basis van het maximale aantal slaapplaatsen:

    Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L)
    n = maximumaantal slaapplaatsen en
    L = carrosserielengte van het voertuig in meters.

    Voorbeeld: Voor een caravan met 3 slaapplaatsen en een opbouwlengte van 5,5 m is het minimale laadvermogen 85 kg (10*[3+5,5]).

    Dit minimale laadvermogen mag niet worden onderschreden bij het configureren van uw voertuig. Als de werkelijke voertuigmassa door de keuze van de optionele uitrusting zodanig toeneemt dat er niet meer voldoende vrije massa voor de passagiers is (alleen bij campers en gesloten bestelwagens) en het minimale laadvermogen tussen de werkelijke voertuigmassa en de technisch toegestane totale massa, kunt u afhankelijk van de indeling een toename van de voertuigbelasting (toename van de technisch toegestane totale massa) selecteren en/of de optionele uitrusting deselecteren. Anders kunt u het configuratie- en bestelproces niet voortzetten.

    Controleer indien nodig samen met uw HOBBY-dealer of de technisch toegestane totale massa wiskundig niet wordt overschreden, d.w.z. dat er voldoende vrije massa is voor de passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het minimale laadvermogen.

    6. De maximale massa voor optionele uitrusting

    Om ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa van het voertuig, rekening houdend met de massa in rijklare toestand, de massa van passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen, niet wordt overschreden door de installatie van optionele uitrustingen, heeft HOBBY de installatie van speciale uitrustingen beperkt en een "maximummassa voor speciale uitrusting" van de kant van de fabrikant vastgesteld.

    Voor kampeerauto's en bestelwagens wordt dit in eerste instantie berekend door de massa in rijklare toestand, de massa van de passagiers en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toegestane totale massa. In het geval van caravans wordt dit berekend door de massa in rijklare toestand en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.

    Aangezien de massa in rijklare toestand een berekende waarde is die is onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5% en het optreden van deze toleranties kan leiden tot een feitelijke onderbieding van het minimumlaadvermogen, worden de wettelijk toegestane toleranties uit voorzorg ook opgenomen in de maximummassa voor optionele uitrustingen. Er wordt ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten/speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren.

    Informatie over de maximale afmetingen voor optionele uitrusting vindt u voor elke plattegrond in de technische gegevens.

    Meer info: www.hobby.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!