Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Euro Park met veel nieuws
Europa-Park start 49e seizoen met volop nieuwigheden
Op zaterdag 25 maart 2023 opent Europa-Park zijn deuren voor het 49e seizoen met diverse nieuwigheden naast de al aanwezige meer dan 100 attracties en shows. Zo opent het 16e themagebied, vorstendom Liechtenstein, en komt de klassieke ballonvaart-attractie terug in een andere thematisering. De nieuwe boten in "Josefina’s kaiserliche Zauberreise" schitteren in pracht en praal en bezoekers leren wat de Yomis met Josefina te maken hebben in de nieuwe film in de Sprookjesbosbioscoop. Daarnaast licht de 360 graden film in de Traumzeit Dome een tipje van de sluier van het nieuwe Kroatische themagebied op. Showliefhebbers komen dit jaar helemaal aan hun trekken; het programma telt meerdere nieuwe en verrassende shows.
Een nieuw themagebied: Liechtenstein
Met het vorstendom Liechtenstein doet nog een Europees land zijn intrede in Europa-Park. Het 16e Europese themagebied ligt tussen Zwitserland en Engeland. Het middelpunt is de nieuwe "Liechtensteinse Ballonvaart", waarvan de kleurrijke ballonnen de namen dragen van de steden Liechtenstein, Vaduz en Triesenberg. De geheel vernieuwde ballonvaart is een attractieklassieker, die voor het eerst in 1996 in het park in gebruik werd genomen. Geheel nieuw is het "Liechtenstein Plein" met het grote ingemetselde wapen van het vorstendom. Daarnaast kunnen gasten in het park een miniatuurversie van de "Liechtensteiner Weg" verwachten, die in zijn oorspronkelijke vorm in verschillende wandeletappes door alle elf gemeenten van het vorstendom voert.
Een keizerlijke vaartocht
Het boottochtje met "Josefina’s kaiserliche Zauberreise" in het Oostenrijkse themagebied is nu nog romantischer. De gloednieuwe boten, voorzien van een tafeltje voor een lekkere eet- en drinkpauze, schitteren in keizerlijke pracht en praal.
Keizerin Josefina neemt de bezoekers mee op een reis door haar rijk - maar wie zijn die kleine groene trollen die overal kattenkwaad uithalen? Deze mythische wezens, ook bekend van "Zauberwelt der Diamanten", hebben in 2023 hun weg gevonden naar de Sprookjesbosbioscoop in "Grimm's Sprookjesbos". De film "Fina & de Yomis" combineert alle facetten van het Oostenrijkse thema en geeft antwoord op de vraag wie de Yomis zijn en wat ze te maken hebben met keizerin Josefina. Speciaal voor dit filmavontuur werd de Sprookjesbosbioscoop omgebouwd en uitgerust met interactieve elementen en nieuwe bioscooptechnologie om het verhaal over de Yomis nog beter tot zijn recht te laten komen.
Het prachtige Kroatië van Nikola Tesla
De nieuwe 360-graden film in de Traumzeit Dome laat de bezoeker alvast verheugen op het Kroatische themagebied dat voor 2024 op de rol staat. In "Nikola Tesla's Beautiful Croatia" vergezellen de kijkers visionair Nikola Tesla bij zijn baanbrekende experimenten met elektriciteit aan het eind van de 19e eeuw en verkennen met hem de bezienswaardigheden van zijn geboorteland Kroatië. De ontdekkingstocht begint midden in zijn laboratorium: de revolutionaire uitvinding van de wetenschapper maakt een geheel nieuwe manier van voortbewegen mogelijk, waarmee de bezoekers op ongekende wijze de mooiste plekken van Kroatië verkennen.
In de wachtruimte van de Traumzeit Dome kunnen bezoekers een tentoonstelling met spannende inkijkjes in de nieuwe achtbaan verwachten en een overzicht van belangrijke Kroatische persoonlijkheden en hun opmerkelijke prestaties bekijken.
Een nieuw showprogramma
Showliefhebbers komen dit jaar helemaal aan hun trekken: de artiesten zorgen met hun adembenemende shows voor onvergetelijke hoogtepunten. In de nieuwe show "Surpr'Ice presents GalaXia" zweven de schaatsers niet alleen over het spiegelgladde oppervlak en brengen ze het publiek in vervoering met een grandioze voorstelling, maar fascineren ze de toeschouwers voor het eerst in de geschiedenis van Europa-Park met LED-verlichting in hun kostuums. De LED-choreografie past zich perfect aan het decor van de show aan en varieert per scene. De nieuwe editie van "Ed's Adventure Parade" is een van de dagelijkse hoogtepunten met gedetailleerd ontworpen paradewagens en kostuums. Het spannende spektakel "De terugkeer van de Sultan" zal de gasten verbazen met gewaagde stunts op paarden. De "SECRET - The Illusion-Show" met Vincent Vignaud in Europa-Park Teatro zal de zaal versteld doen staan met verbazingwekkende magie. Waaghalzige sprongen zullen de bezoekers verrassen tijdens de High Diving Show "Retorno dos Piratas" van 27 mei tot 3 september.
Rulantica: extra glijbanen en rustruimtes
Om het vakantiegevoel nog langer vast te houden is een bezoek aan het tweede park van het resort, Waterwereld Rulantica, een echte aanrader. Het hoogtepunt van de nieuwe 30 meter hoge “Nordiskturn” is de "Vikingløp"-raceglijbaan, gebouwd op een fonkelende edelsteenmijn. Als de toren is beklommen, zijn er in totaal acht buizen waarin de bezoekers het tegen elkaar kunnen opnemen. Op matten gaat het dan ‘head first’ de diepte in. Elke seconde telt op de snelste glijbaan van Europa, want slechts één persoon kan bij de finish als winnaar uit de bus komen en toegejuicht worden door de toeschouwers op de tribune.
De meer dan 400 extra ligstoelen en zitjes in "Nordiskturn" zorgen voor ontspanning na al het waterpret. De toren strekt zich uit over zes verdiepingen, waarvan er drie speciaal ingericht zijn als ligruimte. Jong en oud kunnen zich onder meer ontspannen in het "Lågerhus". Gasten genieten daar nog meer van hun rust op de Lågerhus Sofa’s, die exclusief gereserveerd kunnen worden. In "Viking Snåck - Frisk & Lækker" en in "Viking Kaffi" op de begane grond en de eerste verdieping vinden bezoekers ook een vers en heerlijk aanbod aan eten en drinken.
Nieuw VR-avontuur
Fans van virtual reality zullen in 2023 ook niet teleurgesteld worden: in de nieuwe YULLBE PRO-experience "Amber Blake: Operation Dragonfly" beleven de gasten een interactieve 3D-actiethriller. De 30 minuten durende VR-beleving is gebaseerd op de "Amber Blake"-stripboeken van het Belgisch supermodel Jade Lagardère. Het brengt bezoekers in vervoering met state-of-the-art technologie en een zenuwslopend avontuur met op de achtergrond de indrukwekkende skyline van Singapore. Samen met de stoere agente Amber Blake maken de deelnemers jacht op de mysterieuze crimineel "Blue Dragon". Dit vereist niet alleen sterke zenuwen, maar ook vaardigheid en teamgeest.
Restaurant wereldprimeur Eatrenalin
Een ander absoluut hoogtepunt is "Eatrenalin" - de futuristische gastronomische beleving voor alle zintuigen. Hier worden de gasten ondergedompeld in de meest uiteenlopende werelden - niet alleen door geuren en smaken, maar ook visueel, akoestisch en middels bewegingen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een indrukwekkend samenspel van multimedia-inhoud, gastronomische topprestaties en een gepatenteerde nieuwe ontwikkeling, de ‘floating chair’ van MACK Rides. De gasten worden getrakteerd op een culinair menu van acht gangen. De keuken combineert moderne en internationale invloeden, passend bij de ambiance van de verschillende ruimtes van het restaurant. Tot eind april is de oorspronkelijke menukaart nog te beleven; vanaf mei kun je zowel een nieuw menu met vlees ("Red Dimensions") als een nieuwe veganistische variant ("Green Dimensions") ontdekken.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
26-03-2023
Pilot bouwt op Ford Transit
Pilot Atlas.
Pilot deed beroep op Ford bestelwagens en maakte er knappe A603G camperbussen van.
Het is lang geleden dat Pilot beroep deed op Ford basisvoertuigen. Wegens de moeilijkheden om aan basisvoertuigen te geraken besloot de Franse fabrikant Ford onderstellen aan te schaffen.
De eerste camperbus liep van de band als Atlas A603G, min of meer in beeld gebracht voor het 60 jarig jubileum van Pilot. Welke types en hoeveel er nog op de planning staan is voorlopig nog niet bekend.
Als basis voor de A603G heeft men een Ford Tansit Trail met een 170 pk dieselmotor genomen, die camperbus zal zeker een vluggertje zijn. De 6 m lange zwerfauto kan zowel voor dagelijks transport of voor vakantie worden ingezet. Een interessant punt is de grote garage achterin. Sportgerief vindt er ruimschoots plaats en de ruime badkamer zal de sportlui goed ontvangen na hun sportactiviteiten. Een lekkere warme douche draagt er toe bij. Ook het voorste deel van het interieur met de draaibare zetels past best bij sportieve zwervers.
Er werd werk gemaakt om de A603G een autarke uitrusting mee te geven. Ondersteunt door zonnepanelen kan het sportief gezelschap vrij in de natuur verblijven, stroom, water en gas zijn voldoende aan boord. Zelfs een dieselverwarming is ingebouwd zodat de 2,7 kg gasflessen alleen nodig zijn om eten te bereiden. Er is een compressor koelkast bij de keuken geïnstalleerd. De brede schuifdeur zorgt voor veel licht en lucht. Achterin boven de garage is het dubbelbed. Tenslotte zorgt het lichte meubilair voor een aangename woonruimte. Een luifel met verlichting behoort eveneens tot standaard uitvoering.
Technische gegevens.
Basis voertuig: Ford Transit Trail
Motor: Turbo diesel 170 pk
MTM: 3.500 kg
L X B X H: 5,98 x 2,06 x 2,76 m
Vermoedelijke prijs 75.000 euro
Meer info: www.pilot.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-03-2023
heel oud
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Over gewichten en rijbewijzen
Reisemobil Union publiceert officiële link naar de burgerenquête
Doe mee: Van 1 maart tot en met 2 mei 2023 vindt er weer een burgerenquête plaats, onder meer over de gewichtslimiet van het B-rijbewijs, waarvoor u zich kon inschrijven.
Binnen enkele dagen was er al een driecijferig aantal reacties binnengekomen; Er is unanieme vraag naar een verhoging van de gewichtslimiet voor voertuigen van alle soorten aandrijving.
Voor de herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn van 2006.
Van april tot mei 2021 hoorde de Europese Commissie voor het eerst van de direct betrokken en geïnteresseerde autoriteiten, verenigingen en EU-burgers. Er kwamen 2213 reacties binnen, uiteraard ook van ons, de Reisemobil Union, en van onze Europese overkoepelende organisatie FICM. De unanieme stemming van alle caravan en kampeerautobestuurders betrof de 3,5 ton limiet van het B-rijbewijs, die verhoogd zou moeten worden naar 4,5 of minimaal 4,25 ton.
De EU-commissie wilde een dergelijke verhoging alleen accepteren voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen om het daarmee gepaard gaande extra gewicht te compenseren.
7.534 burgers en organisaties namen deel aan een tweede ronde van hoorzittingen (februari tot mei 2022), waarvan 3.438 alleen al uit Duitsland. Gewichtslimieten zijn dringend vereist, ongeacht het aandrijfsysteem van het voertuig. De onverwacht hoge deelname aan de enquête maakte het noodzakelijk om de planning aan te passen om alle inzendingen te kunnen beoordelen en in aanmerking te nemen.
Als resultaat van de evaluatie is het concept voor een nieuwe rijbewijsrichtlijn beschikbaar sinds 1 maart 2023. Het concept heeft 64 pagina's in het Engels origineel en bevat een groot aantal kleine en grote wijzigingen; zo moet een "mobiel" elektronisch rijbewijs in de toekomst de standaard worden en de huidige rijbewijskaarten vervangen.
Wat betreft de regels die belangrijk zijn voor kampeerautoshauffeurs, met name de 3,5 te beperken, gaat de EU Commissie volledig voorbij aan de ontvangen opmerkingen!
Het B-rijbewijs moet geldig blijven tot maximaal 3,5 ton; de enige mogelijke uitzondering is een verhoging tot 4,25 ton voor voertuigen met alternatieve aandrijving. De Commissie blijft daarom bij haar standpunt van voor de start van het tijdrovende herzieningsproces, een grote teleurstelling voor duizenden burgers en verenigingen die met constructieve suggesties aan het overleg deelnamen.
Is nu alles verloren? Moeten we alle hoop begraven? Eerlijk gezegd weten we het niet. Maar het is volstrekt onlogisch om deze toename te beperken tot voertuigen met alternatieve aandrijvingen om redenen van verkeersveiligheid. Daarom mag het publiek, d.w.z. kampeerders, niet worden ontmoedigd. Doorzettingsvermogen moet uiteindelijk worden beloond.
En wat zegt de Duitse politiek hierover?
In juli 2022 diende de CDU/CSU-fractie in de Duitse Bondsdag een motie in
"Aanbevolen resolutie en verslag van de Commissie toerisme over de motie van de CDU/CSU-fractie gedrukt papier (20/2561) "Bevorder caravantoerisme" achter ons en eiste onder meer dat de "Herziening van de "Derde Rijbewijsrichtlijn 2006/126/EG" wordt de gewichtslimiet van het autorijbewijs (categorie B) voor het besturen van kampeerauto’s verhoogd van 3,5 naar 4,25 t". Daarnaast werd gevraagd om kampeerauto’s van meer dan 3,5 ton uit de zgn. Inhaalverbod vrachtwagens uitsluiten. Deze motie werd op 2 maart 2023 door het parlement verworpen met de stemmen van de stoplichtcoalitie SPD, Bündnis 90/Die Grünen en FDP.
Uit de argumenten van de tegenstanders van de aanvraag komen niet altijd de belangrijkste naar voren.
Expertise. In sommige gevallen werden valse beweringen gedaan, bijvoorbeeld dat
"Kampeerauto’s zijn tegenwoordig ofwel geregistreerd als auto of als vrachtwagen" en de verkeersregels voor auto's of vrachtwagens zouden dienovereenkomstig moeten gelden. Dat deze valse verklaring op politiek niveau komt en tegelijkertijd van een leider in de kampeerbranche komt, is niet alleen triest, maar ook onbegrijpelijk. Op deze manier moet een industrie die onder moeilijke economische omstandigheden wordt beschouwd als een steunpilaar in de nationale economische mix, als een eenheid bij elkaar staan. Degenen die eronder lijden zijn helaas de klanten die kampeerauto’s en caravans kopen en dan bij gebrek aan steun van politici die met verschillende problemen de gevolgen moeten dragen (achterstand in het wegverkeer gebrek aan infrastructuur). Niet genoemd zijn de problemen die bereidwillige ondernemers hebben die door deze omstandigheden hun producten niet goed kunnen verkopen of de benodigde infrastructuur kunnen bouwen.Dus als er ooit iets verandert in de richting van onze legitieme en gefundeerde eisen, moeten we met één stem optreden tegen de blokkades in Berlijn en Brussel. Daarom roept de Reisemobil Union op tot "Neem deel aan de (derde) enquête van de EU-commissie over de wijziging van het rijbewijs en schrijf ook naar uw parlementsleden of de leden van de Bondsdag voor toerisme". Als we als klanten berustend toegeven, verandert er nooit iets.
Informatie over Reisemobil Union vindt u op www.reisemobil-union.de.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-03-2023
Banden wisselen
Zomertijd? Bandenwisseltijd!
TRAXIO en diens bandenfederatie Federtyre & bandencommissie Pneuband roepen de automobilisten op om de vervanging van hun winterbanden door zomerbanden zo snel mogelijk te plannen nu de temperaturen in stijgende lijn gaan. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7 °C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – sterk aan te raden is om bij stijgende temperatuur de winterbanden te wisselen met zomerbanden.
“Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7 °C – en dus zeker tijdens warme dagen – presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt.
Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:
Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.
Duidelijk langere remweg bij hogere temperaturen
Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.
Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2021) aangetoond heeft dat de remafstand van winterbanden bij hogere temperaturen duidelijk langer is:
Op droog wegdek (wegdektemperatuur 30-36 °C):
80 km/u >> 0 km/u : +5 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 32 km/u
Op nat wegdek (wegdektemperatuur 16°C):
80 km/u >> 0 km/u : +3,4 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 27 km/u
Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen volgeladen is.
Besluit: zo snel mogelijk een afspraak boeken om tijdig de winterbanden te wisselen
Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must! Daarnaast heeft het ook economische voordelen om op de juiste banden te rijden die zijn aangepast aan het seizoen.
Controle profieldiepte en algemene staat van je banden
De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen.
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-03-2023
Adria presenteert enkele varianten
Adria Matrix Supreme MD 670 SL
Adria breidt zijn Matrix reeks uit met enkele varianten op Mercedes Benz Sprinter.
Na de luxueuze Supersonic volgen uitrustingsvarianten Supreme MB van de reeks Coral en Matrix met een ster in de radiator grille. Bij de twee reeksen kan de klant kiezen tussen twee 7,69 m lange halfintegralen.
De Coral Supreme MB 670 DC heeft een eilandbed boven de garage, een ruime badkamer, een L-keuken en vooraan een F-zitgroep. Zijn broeder het type Coral Supreme MB 670 DC heeft in plaats van een eilandbed twee enkele bedden, die tot één groot bed kunnen omgevormd worden. De Matrix Supreme MB 670 SL heeft een L-zitgroep. Bij de Matrix reeks is een hefbed boven de zitgroep standaard.
Alle 4 halfinteralen zijn gebouwd op Mercedes Benz Sprinter 415 CDI met een verlaagd AL-KO chassis en als basisvoertuig een MTM van 4,5 ton. Ze zijn standaard uitgerust met luchtkussens, ESP, ASR, noodrem en zijwindassistentie, bergaf rijhulp, bandendruk controle. Daarbij hebben ze ook nog in de stuurcabine standaard een luchtkoeler, snelheidsregelaar, start-stop systeem, elektrische handrem en de banden zijn gevat in aluminium velgen.
Het zorgvuldig en doordacht opgebouwd koetswerk heeft een technische dubbele bodem, stadaard uitgerust met een Alde vloeistofverwarming. Dure vensters en uitdraai hoeksteunen achteraan, centrale vergrendeling en horrendeur. Zelfs de gas zekerheidsregelaar met crashsensor is aan boord.
Meer info www.adria.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Resten van vroeger
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
17-03-2023
Weinsberg op Mercedes Benz
Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.
Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?
Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.
Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.
Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.
Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.
Zitgroep
De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.
Meer info: www.weinsberg.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
15-03-2023
Kamperen is ontspannen
Kamperen is meer dan caravannen!
Motie van de CDU/CSU-fractie om “caravantoerisme te bevorderen” verworpen in de Bondsdag
Een verkeerslichtcoalitie met onder meer senior campingvertegenwoordigers stemde tegen financiering voor caravans
Frankfurt in maart 2023
De uitspraken "Kamperen is meer dan caravaning" of "Kamperen is kamperen" werden gedaan in het kader van een motiedebat over "Promotie van caravantoerisme" op 2 maart 2023 in de Duitse Bondsdag. De CDU/CSU-fractie diende een motie in om “caravantoerisme te bevorderen”, die op 2 maart 2023 werd behandeld tijdens een debat in de Bondsdag. Met zoveel "expertise" lijkt het niet verwonderlijk dat de eigenlijk redelijke motie van de CDU/CSU-fractie voor een voorstel voor een resolutie door de voltallige toerismecommissie in de Duitse Bondsdag uiteindelijk werd verworpen.
Zelfs de "lachend spottende" aankondiging van het agendapunt door de voorzitter van de Bondsdag, Kubicki, aan het begin van het debat gaf de gewillige waarnemer een idee van de betekenis van de motie "Bevordering van caravaning" in de Tweede Kamer van vertegenwoordigers. Spreektijden van maximaal vijf minuten voor de vertegenwoordigers van partijen zijn een welsprekend bewijs van de nietigheid van het onderwerp. De realiteit was nog erger. De individuele sprekers van de regeringscoalitie toonden in hun emotieloze, zwakke bijdragen niet alleen inhoudelijk, maar ook retorisch het belang dat zij aan dit onderwerp hechten.
De Reisemobil Union verwijst iedereen die naar de hoorzitting wil luisteren naar https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2023/kw09-de-caravaning-tourismus-933862
Niet alleen kunnen de video's van alle toespraken daar in de mediatheek worden bekeken en beluisterd, iedereen die geïnteresseerd is, kan daar ook alle relevante Bondsdagdocumenten vinden.
De Reisemobil Union, die al tientallen jaren op de lobbylijst van de Duitse Bondsdag staat en doorgaans een van de eerste technische contacten is, is ontzet over de onwetendheid dat dit (gewichts)belang in de hele Duitse economie en toerismemix wordt gepercipieerd door de huidige generatie politici.
De RU heeft de afgelopen jaren voortdurend contact onderhouden met de vervoersbeleidswoordvoerders van de afzonderlijke fracties en hen in dialoog geïnformeerd met basiskennis en actuele ontwikkelingen - van deze mensen is in deze hoorzitting helaas niets gezien of gehoord. Of ze waren niet op de hoogte, of het was al na 20.00 uur en de plenaire zaal was nog maar door enkele parlementariërs bezet.
In haar aanvraag riep de vakbondsfractie op tot een grotere uitbreiding van de parkeerinfrastructuur voor stacaravans. Een betere infrastructuur voor overnachtingsaccommodatie zou "de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland meer kunnen bevorderen", aldus het. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor campers uit de weg te ruimen. Afwijkend van het hoofdonderwerp riepen de Kamerleden onder meer op om de bouw van e-laadstations en tankstations voor alternatieve brandstoffen te bevorderen en het openbaar vervoer in landelijke gebieden uit te breiden.
Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.
Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.
Hier is het proces in "officiële" vorm:
De CDU/CSU-fractie pleit in haar aanvraag onder meer voor een grotere uitbreiding van de Staanplaatsinfrastructuur voor kampeerauto’s om de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland te bevorderen. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor kampeerauto’s uit de weg te ruimen. Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.
Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
08-03-2023
Hobby Vantana K65ET Ontour Edition.
Hobby Vantana K65ET Ontour Edition.
Met alles er op en er aan belooft de Vantana K65ET Ontour Edition een zorgeloze zwerfauto te zijn.
Een wit koetswerk met zwarte radiator grille en een paar zwarte decor tekeningen blijkt de Vantana een eenvoudige ca mperbus te zijn. Doch standaard met luifel, navigatiesysteem, achteruitrij camera en een automatische TV ontvanger uitgerust zal men snel van gedachte veranderen want bij de meeste fabrikanten zijn het allemaal dure opties, wat bij een schijnbaar goedkope wagen de prijs achteraf stevig opdrijft.
Klassieke indeling met grote garage.
Voor de indeling van de 6,36 m lange Citroen Jumper hielden de ontwerpers van Hobby aan de succesvolle interieurs. Vooraan een zitgroep met de bijhorende cabinezetels, ongeveer in de midden de natte cel met er tegenover aan de schuifdeur de keuken, tot zover niets nieuws. Achterin heeft Hobby wel eens iets anders gemaakt. In plaats van de traditionele enkele bedden, dat kan net in dit type bestelwagen, heeft men een 2 m lang bed in de volle breedte van het interieur geïnstalleerd.
Het vormt het dak van een al even grote garage. Langs de zijkanten van de garage zijn bergvakken voor een kabeltrommel, waterslang, keggen om onder de wielen te leggen alles netjes opgeborgen en direct bij de hand. Voor het vervoer van fietsen of ander groot materiaal kan men een deel van de lattenbodem en de matras op klappen. Profielen met verschuifbare verankeringsogen zijn in de vloer voorzien. Zo kan men fietsen of ander sportgerief voor de reis stevig vast sjorren. Zelfs in het interieur zijn nog genoeg bergvakken te vinden. Waar mogelijk zijn bovenkasten voor het klein en licht gerief. Aan de passagier zetel zijn enkele open bergvakken, handig om iets te leggen dat de bijrijder zou kunnen nodig hebben tijdens de rit. Een minpunt is de plaats van de afvoerkraan van het vuilwater. Wil men de watertank ledigen of reinigen en het water laten afvloeien moet men eerst een deel van de matras opzij porren.
Badkamer en keuken.
De badkamer is doordacht ingericht met een Thetford-cassette wc met draaibare zit, in de hoek is een wastafeltje met uittrekbare waterkraan. Met een beetje goede wil biedt de badkamer voldoende bewegingsvrijheid bij het wassen en kleden. Om te douchen, men moet de sproeier in de hand houden, moet de afdekking van het bad worden verwijderd en het rondom lopende gordijn achter het decoratieve zijpaneel uittrekken, zodat niet de hele ruimte onder water komt te staan. Wie zich al die moeite wil besparen kan via het venster de sproeier naar buiten hangen en zich daar afspoelen. Een spiegelkast boven de wc, een open legplank ernaast, twee beker houders, verder nog legplanken voor douchecel, zonnecrème en ander bad gerief zijn voorzien.
De keukenblok biedt voor een camperbus een redelijke groot werkblad. Links om de culinaire voorbereidingen te doen en rechts is plaats voor een koffiezet apparaat. Een 230 volt stopcontact is vlakbij. Boven de kookvuren is voldoende LED verlichting. De kookvuren met elektronische ontsteking staan dicht bij elkaar. Zwervers mogen geen grote eters zijn want het kookfestijn moet in kleine potten voorbereid worden. Onder het aanrecht zijn drie redelijke grote laden. De 90 l koelkast kan zowel links als rechts open draaien, een uitvoering die tegenwoordig veel wordt gebruikt.
Samen gevat
De Vantana K65ET Ontour Edition is keurig afgewerkt en na het inladen van de persoonlijke spullen is hij klaar om op zwerftocht te vertrekken.
Meer info: hobby-caravans.de
Technische gegevens.
Basis voertuig Citroen Jumper
Motor 2,2 l - 140 pk
L X B X H; 6,36 x 2,05 x 2,74 m.
MTM 3.500 kg
Prijs vanaf 62.000 euro
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Door het groen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen