Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuw rijbewijs voor kampeerauto's van meer dan 3,5 ton?????
EMHC PERSBERICHT
Binnenkort autorijbewijs voor kampeerauto’s tot 4,25 ton?
Brede steun voor het EMHC-idee
De Euro Motorhome Club (EMHC), de oudste en grootste zwerfautoclub van Duitsland, beschrijft de onlangs afgesloten hoorzitting over de wijziging van de EU-rijbewijsrichtlijn, die kampeerautobestuurders in de toekomst in staat moet stellen om auto's van klasse B tot 4,25 ton te hebben momenteel is het B-rijbewijs beperkt tot voertuigen tot 3,5 ton. Met de verhoging van de limiet naar 4,25 ton zou een oude eis van de EMHC werkelijkheid worden: in 2011 startte de club haar “Aktion 4,25”, waarin precies deze eis werd gesteld. De EMHC had hiervoor duizenden steunhandtekeningen verzameld bij de kampeerauto gebruikers.
Als quasi-uitvinder van het nieuwe doelmerk is het EMHC verheugd dat er nu brede steun is voor haar initiatief in heel Europa. Dat was niet altijd het geval: toen de Euro Motorhome Club in 2011 het onderwerp rijbewijzen in de publieke discussie bracht, verwierp de Duitse vereniging van kampeerautofabrikanten CIVD (voorheen VDWH) het initiatief als "zinloos".
Intussen is dat fundamenteel veranderd: Europa's grootste autoclub, ADAC, en zijn Oostenrijkse equivalent, ÖAMTC, pleitten voor het verhogen van de 3,5 ton limiet voor kampeerauto’s naar de Europese Unie, net als Europa's grootste zwerfautoclub, de Nederlandse NKC, de Deense AutoCamperRådet, de Oostenrijkse Camping Club (ÖCC) of de dealerverenigingen DCHV (Duitsland) en Assocamp (Italië). De Europese kampeerautofabrikanten sloten zich ook aan bij de oproep voor een nieuwe limiet van 4,25 ton via hun overkoepelende organisatie ECF. Naast de EMHC voerden ook de Reisemobil Union (RU) en het Duitse Caravaning Institute (DCI) campagne voor de EU-vlag om de rijbewijswetgeving te wijzigen. Met succes: van de precies 2213 reacties aan de Europese Commissie over de herziening van de rijbewijswet gingen er meer dan 2000 over de kampeerauto regelgeving. Ruim 99 procent (!) Van hen eiste dat de autorijbewijsgrens voor kampeerauto’s zou worden verhoogd naar minimaal 4,25 ton. Naast een aantal belangen-, auto- en consumentenverenigingen kwamen ook veel kampeerautoliefhebbers direct in de
hoorzitting van een maand voor de Europese Commissie.
Wat het EMHC bekritiseerde sinds de laatste uitgebreide wijziging in de rijbewijswet in 1999, is allang uitgekomen: dat de starre gewichtslimiet het voor nieuwkomers moeilijk maakt om toegang te krijgen tot de wereld van kampeerauto’s. Het EMHC bekritiseerde ook het feit dat chauffeurs sinds 1999 de dure C1- of C-vrachtwagenrijbewijzen moesten halen, die bedoeld waren voor het goederenverkeer, als ze een voertuig van meer dan 3,5 ton wilden besturen. Hierdoor worden nieuwe bestuurders duidelijk benadeeld ten opzichte van degenen die nog een oud rijbewijs klasse 3 (C1E) hebben. Hiermee kunnen voertuigen tot 7,5 ton worden bestuurd.
Daarnaast wilde de EMHC met haar “Aktion 4.25” bereiken dat een aantal kampeerauto’s van de 3,5-tons klasse die nu overbelast zijn weer legaal gebruikt kunnen worden. Omdat veel kampeerauto’s inmiddels de grens van 3,5 ton hebben overschreden omdat veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, sterkere remmen, betere kreukelzones, uitlaatgasreinigingssystemen, elektronische componenten en prestatiegerichte motoren standaard zijn en omdat de gebruikelijke comfortuitrusting (zonwering, zonne-energie) panelen, airconditioning, satellietsystemen, luchtvering, krikken, extra batterijen, enz.) zetten de gewichtsbalans onder druk. Als gevolg hiervan zijn de campers in de loop der jaren zwaarder geworden - maar over het algemeen zijn ze ook veel veiliger en net zo gemakkelijk te besturen als een auto.
Het feit dat de Europese Commissie tot nu toe alleen een verhoging van het rijbewijsgewicht boven 3,5 ton heeft geaccepteerd met het B-rijbewijs als het extra gewicht wordt veroorzaakt door alternatieve aandrijvingen (dwz elektromotoren en batterijen) is vanuit het standpunt van de EMHC niet gepast. weergave: Indien u met het B-rijbewijs probleemloos een elektrisch voertuig mag besturen, dan moet dit ook gelden voor voertuigen met moderne dieselmotoren. Al het andere is "discriminerend" vanuit het standpunt van het EMHC.
Na de meer dan eenduidige feedback aan de EU hoopt EMHC-voorzitter Dieter Steinacker "dat de uitbreiding van het autorijbewijs naar 4,25 ton, waar we al tien jaar om vragen, eindelijk en snel werkelijkheid zal worden."
Nu ligt de bal in de politiek: de Europese Commissie komt naar verwachting eind 2021 met een voorstel voor een nieuwe Europese rijbewijswet, dat naar de Raad gaat.
Ronde van Europese regeringsleiders. De Raad moet het Europees Parlement raadplegen voordat de wet in werking kan treden.
Als alles volgens plan verloopt, zou de lang gevraagde 4,25-tons regeling voor kampeerauto’s eind 2022 of begin 2023 werkelijkheid kunnen worden.
Meer info: Joachim Sterz, Rieslingstraße 4, D-67454 Haßloch
TEL +49 151 2062 1000
MAIL sterz@sterz-media.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
28-05-2021
Sjoemelt Fiat ?
De grootste zwerfautoclub NKC van Nederland schreef in haar nieuwsbrief:
Mogelijk ook sjoemelsoftware bij Fiat Ducato
Na het dieselschandaal met Volkswagen in 2015 zit nu Fiat in de beklaagdenbank. In Duitsland lopen meerdere rechtszaken van mensen die de aanschafprijs van hun camper terugeisen van Fiat. De eerste, tussentijdse vonnissen zijn geveld. Waar gaat het precies over? Vijf antwoorden op de belangrijkste vragen rond het vermeende gesjoemel van Fiat.
Wat is de aanklacht?
Zowel in Nederland als in Duitsland hebben stichtingen namens consumenten claims ingediend bij Fiat. Hun stelling: bepaalde modellen Fiat zijn voorzien van een installatie die de reiniging van de uitlaatgassen uitschakelt, als je gewoon met de auto de weg op gaat. Kortom: de waarden van de uitlaatgassen die de wet vereist, worden enkel tijdens een officiële test bereikt. De stichtingen eisen een schadevergoeding, omdat de fabrikant niet het schone voertuig heeft geleverd dat was beloofd.
Om welke modellen gaat het?
In Nederland rijden naar schatting 98 duizend campers rond op basis van een Fiat Ducato. Verdacht zijn op het moment alle 2.3- en 3.0-literdieselmodellen die volgens de normen Euro 5 en Euro 6 zijn gekeurd en in de periode 2014 –2019 op de markt zijn gekomen. Deze worden in diverse aanklachten in Duitsland genoemd. De nieuwste modellen, waarbij AdBlue wordt toegevoegd, vallen buiten de verdenking.
Wat is de bewijsvoering?
Volgens de aanklachten zijn diverse modellen Fiat-dieselmotoren voorzien van een installatie die een officiële test herkent: de motorsoftware zou na 22 minuten de reiniging van de uitlaatgassen uitschakelen. Geen toeval volgens de aanklagers, omdat een officiële test exact 20 minuten duurt. Na uitschakeling stoten de betreffende Fiat-diesels zo’n acht tot vijftien maal meer NOx (stikstofoxiden) uit dan volgens de norm is toegestaan. In Duitsland lopen diverse zaken van mensen die het geld van hun recent gekochte camper terugeisen. In Freiburg wees de rechtbank een claim af; in Koblenz won een camperaar een dergelijke zaak. Het gaat hier om voorlopige uitspraken, waarbij uiteindelijk in hoger beroep een definitief oordeel wordt geveld.
Wat kan het gevolg zijn voor camperaars?
Er zijn nog geen definitieve gerechtelijke uitspraken. Ducatocampers mogen gewoon gebruikt worden. Bovag-woordvoerder Paul de Waal voorziet ook voor de toekomst geen grote problemen. “Ook bij Volkswagen zag je dat er in Europa nooit een rijverbod is afgekondigd. Al die auto’s rijden nog dagelijks rond. Wel heeft Volkswagen de eigenaren gevraagd terug te gaan naar de dealer voor een software-update. Als de aanklachten tegen Fiat terecht blijken, kan ik me voorstellen dat ook eigenaren van een camper op Ducato-basis naar de Fiat-dealer worden geroepen voor een software-update.”
Wat vindt de NKC hiervan?
De NKC heeft Fiat in Nederland om opheldering gevraagd. Maar de autobouwer heeft ook na enkele maanden nog niet inhoudelijk gereageerd. NKC-directeur Stan Stolwerk vindt dat Fiat en de diverse camperfabrikanten die het Ducato-chassis gebruiken, de consument goed moeten informeren. “Dit is een ernstige zaak. Die stilte van de zijde van Fiat veroorzaakt onrust onder camperaars. Het minste dat Fiat kan doen, is eigenaren van een camper op basis van Fiat uitleggen wat de mogelijke gevolgen zijn van deze kwestie. Wij blijven erop aandringen dat Fiat z’n informatieverantwoordelijkheid neemt naar hun klanten en dealers. Wij houden de camperaar zo goed als mogelijk op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.”
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
mooi plaatje
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-05-2021
Caravan Salon Düsseldorf vergroot in 2021
CARAVAN SALON Düsseldorf 2021: de hele wereld van de caravaning
Toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravans en uitrusting, met duidelijke groeicijfers belangrijk signaal voor de beursbranche
CARAVAN SALON nodigt exposanten, bezoekers en de media van 28 augustus tot en met 5 september 2021 in Düsseldorf uit voor de branchehighlight van het jaar.
’s Werelds toonaangevende beurs voor kampeerauto’s, caravan en uitrusting vindt dan voor de 60ste keer plaats.
“Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband (CIVD) als partner, kijken vol vertrouwen uit naar de ronde verjaardag. De openingsperspectieven voor beurzen, die Andreas Pinkwart, de minister van Economie uit Noordrijn-Westfalen onlangs heeft gepresenteerd, en de ontwikkeling van de stijgende vaccinatiecijfers en de daarmee gepaard gaande dalende infectiecijfers, stemmen ons positief. Op basis hiervan verwachten we dat we aan het einde van de zomer met het plaatsvinden van CARAVAN SALON opnieuw een belangrijk signaal voor de Europese beursbranche af kunnen geven. Het goed functionerende hygiëneconcept ‘PROTaction’ van het afgelopen jaar, zal ook dit keer de basis zijn om een beurs ten tijde van Corona succesvol te kunnen laten draaien. Wij zijn goed voorbereid en zetten alles op alles om van CARAVAN SALON, met het in achtnemen van de hoogst mogelijke hygiënestandaards, opnieuw een geweldig evenement te maken,” aldus Erhard Wienkamp, directeur van Messe Düsseldorf.
Ook de te verwachten versoepelingen met het oog op de reisbestemmingen stemt de verantwoordelijke directeur positief, daar er dit jaar weer geïnteresseerden uit heel Europa op de vakbezoekersdag worden verwacht. “De voorwaarden voor een succesvolle beurs zijn aanwezig. Caravaning en natuurtoerisme worden steeds populairder. Een bezoek aan de beurs biedt de beste mogelijkheid om live alle voertuignoviteiten te bekijken en informatie in te winnen over bijzondere bestemmingen en over technische innovaties in het toebehoren- en uitrustingssegment,” vult Wienkamp aan.
Podium voor trends, innovaties en noviteiten
Ook in 2021 kunnen bezoekers een uniek aanbod op het gebied van de mobiele vrijetijd verwachten. In vergelijking met het voorgaande jaar, zullen drie extra hallen in gebruik worden genomen. Deze extra oppervlakte vertaalt zich naar een beduidend grotere oppervlakte en ook het aantal exposanten stijgt met circa 45 procent. “Deze groeicijfers onderstrepen dat CARAVAN SALON als impulsgever van de branche dient en als jaarlijks verkoopplatform voor de caravaning-industrie onontbeerlijk is. In Düsseldorf worden de trends, innovaties en noviteiten van het komende seizoen gepresenteerd. Het stemt ons extra gelukkig dat veel exposanten, die het afgelopen jaar niet deel hebben genomen, terug zijn gekeerd,” zegt Stefan Koschke, projectleider Caravaning & Outdoor. Rond de 500 exposanten tonen op een oppervlakte van meer dan 200.000 vierkante meter de hele wereld van het mobiele reizen. In 13 hallen en op het buitenterrein presenteren zij ’s werelds grootste keuze aan caravans, kampeerauto’s, kampeerbusjes, voertuigtechniek, componenten en uitbouwdelen, tenten, mobiele woningen, caravaning- en campingtoebehoren & equipment, outdoor-kleding en – uitrusting, reisbestemmingen en natuurregio’s, camping- en staplaatsen.
Beurzen onmisbaar verkoopplatform
“De vakantievorm Caravaning vertoont sinds bijna een decennium een enorme en aanhoudende groeicurve. De corona-pandemie heeft de trend voor individuele, zelfvoorzienende vakanties en regionaal reizen een extra boost gegeven,” zegt Daniel Onggowinarso, directeur van de CIVD. “kampeerauto’s en caravans zijn emotionele producten. Potentiële klanten willen voertuigen ‘live’ zien en aanraken, wat digitaal niet mogelijk is. De live productpresentaties bespoedigen een aankoopbeslissing aanzienlijk, zoals het grote succes van CARAVAN SALON in de afgelopen jaren heeft bewezen. Evenementen zoals beurzen zijn onontbeerlijk als verkoopplatform en als mogelijkheid om merken en producten te presenteren. Dat geldt vooral voor een middelgrote branche zoals de onze.”
Compact en connected toonaangevende beurs voor talrijke innovaties
Daar vrijwel alle exposanten die het afgelopen jaar hun deelname hadden geannuleerd, in de beurshallen van Düsseldorf terugkeren, presenteren weer vrijwel alle gerenommeerde, internationale producenten hun complete productportfolio. Ook enkele nieuwe merken vieren dit jaar in Düsseldorf hun wereldpremière. Van compacte modellen voor starters tot aan luxemodellen, die geen wens onbeantwoord laten en expeditiemodellen voor ruwe terreinen, zal alles te zien zijn. “CARAVAN SALON is en blijft het beste platform om een allesomvattend, maar tevens gecomprimeerd overzicht te krijgen op de markten dan specifiek voor nieuwkomers, die een grote informatiebehoefte hebben,” aldus Onggowinarso.
De toonaangevende beurs in Düsseldorf is het moment waarop de branche haar technische innovaties en productnoviteiten presenteert. De verbinding van verschillende apparaten in het voertuig is een aanhoudende trend. Op het gebied van caravans, die in de afgelopen jaren een beetje in de schaduw van de recordomzet voor campers stonden, groeit het aanbod. Bij jongere doelgroepen, vooral jonge gezinnen waarbij de ouders tussen de 35 en 45 jaar zijn, is de interesse sterk gegroeid. Bij campers is er vooral veel vraag naar uitbouwmogelijkheden en ook de vraag naar compacte modellen blijft onveranderd groot: met een eenvoudige bediening, slimme opbergruimtes en aantrekkelijke instapprijzen worden vooral jonge kopers en caravaning-nieuwkomers aangesproken. Nieuwe indelingen en inrichtingsmogelijkheden bieden de mogelijkheid, het voertuig naar eigen individuele wensen vorm te geven. En uiteraard kunnen klanten uit een groot scala aan basisvoertuigen kiezen.
Nieuwe halindeling
De groeicijfers van CARAVAN SALON vergeleken bij de voorgaande editie en de integratie van de reis-, natuur- en outdoor-segmenten in de themawerelden Equipment & Outdoor en Travel & Nature maken een verandering van de hallenindeling noodzakelijk.
De integratie van hal 3 in de rondgang is geheel nieuw. Dit wordt de thuishaven voor de exposanten in de segmenten TRAVEL & NATURE en EQUIPMENT & OUTDOOR. Het aanbod in hal 3 wordt aangevuld met exposanten en handelaren voor tenten en voortenten en de directe verkoop.
Hal 17 zal dit jaar weer in gebruik worden genomen en zal geheel met kampeerauto’s worden bezet. Meer dan 220 exposanten in het segment TECHNOLOGY & COMPONENTS vormen de B2B-afdeling van CARAVAN SALON en leiden ertoe dat ook hal 14 weer zal worden toegevoegd. De exposanten uit de segmenten voertuigtechniek, componenten en bouwdelen zijn zodoende in de naast elkaar liggende hallen 13 en 14.
De grootste oppervlaktegroei genereren de aanbieders van kampeerbusjes, die de hallen 12 tot en met 15 geheel in beslag zullen nemen.
Hal 5 blijft gereserveerd voor het PREMIUM-segment met luxemodellen, seriemodellen en off the road-voertuigen. In de hallen 1 en 4, 9 tot en met 11 en 16 en 17 zijn zoals gebruikelijk de kampeerauto’s en caravans te vinden.
Digitale aanvulling
Naast de live-presentaties die een beurs mogelijk maakt, biedt CARAVAN SALON voor het eerst ook digitale aanvullingen zoals matchmaking, online presentaties, video-showrooms en een hybride forum in het segment toerisme. “Voor, tijdens en na de beurs brengt de matchmaking-tool de bezoekers met het juiste aanbod samen. Vakbezoekers en natuurlijk ook consumenten kunnen met de producenten in contact treden, hen in virtuele meeting rooms ontmoeten, maar ook een afspraak ter plaatse op CARAVAN SALON plannen. Ook in het toerisme-segment zullen we met Travel & Nature connected’ een virtuaal platform creëren en online interessante presentaties op het gebied van toerisme ter beschikking stellen van mensen, die zelf niet in staat zijn de beurs te bezoeken. Bovendien staat er een techniekdag voor het B2B-segment ingepland, waar toebehoren-aanbieders zich met een online presentatie van de noviteiten die ze op hun beursstand zullen laten zien, ook tot geïnteresseerde klanten uit Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Australië kunnen wenden. Met deze stappen ontwikkelen we het platform CARAVAN SALON met het oog op de toekomst en bieden exposanten en bezoekers het beste uit de analoge en digitale beurswereld,” aldus projectleider Stefan Koschke. Verschillende websessies zullen ook na de beurs onbemand in een video library ter beschikking staan.
Actuele informatie en noviteiten zijn op het internet te vinden op www.caravan-salon.de.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Vakwerkhuizen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-05-2021
Fendt Bianco Activ 465 SGE
Fendt Bianco Activ 465 SGE
Fendt heeft de nieuwe Bianco Activ 465 SGE voor een koppel sportieve kampeerders uitgekiend.
Met de Binaco Activ mikt de fabrikant op veel reizende kampeerders. Zij geven de voorkeur aan een niet al te grote caravan, met voldoende levensruimte, een comfortabele zitgroep en voldoende laadvermogen. Daarbij nog een stabiel rijgedrag dat toelaat, indien nodig, de snelheid wat op te drijven. De Bianco Activ reeks bestaat uit 7 modellen met als kleinste de 390 FHS tot een tandemasser met kinderkamer. Deze laatste is een buitenbeentje en biedt een hoog wooncomfort, is echter niet zo geschikt om langs smalle wegeltjes de bergen in te trekken of door de kleine dorpjes met hun pittoreske straatjes te rijden.
De 465 SGE heeft vooraan 2 enkele bedden, die je naar wens tot 1 groot bed kunt omvormen. Achteraan is een hoekzitgroep, centraal de keuken en de badkamer. Een indeling enkel geschikt voor een paar. Voor de noodgevallen kan aan tafel een kleine losse ”poef” bij geschoven worden. Alle Activ types hebben grote kofferdeksels in de zijwanden, hoge bedden en de Truma Combi 4 met boiler wordt met het iNet systeem gestuurd.Langs buiten blijft een Fendt altijd een Fendt. Van de goedkoopste tot de duurste Fendt is er weinig verschil te merken. Voor- en achterfront zijn uit stevig en glad kunststof materiaal gemaakt. De disselafdekking, aluvelgen, getinte ruiten en de buitendeur met venster geven hem een kloek uitzicht. Het licht gebogen achterfront met de brede lichtblokken is een lust om naar te kijken. Vooraan in de disselkoffer met geripte aluminium bodemplaat kunnen twee grote gasflessen, een reserve wiel en “allerlei”. Sedert jaren is de geïntegreerde opstap standaard bij Fendt. Via grote kofferkleppen kan je de inhoud onder de bedden gemakkelijk bereiken. Alle ramen hebben een degelijke vergrendeling. Onder de bodem zijn de leidingen van stroom, gas en water degelijk verankerd. Een geknikte AL-Ko as zorgt voor een stabiele wegligging.Op een eerste blik in het interieurkomt komt het Tiberina – decor met witte fronten en licht houtdecor modern over. Licht gebogen bovenkastdeuren met een decor streep en brede handgrepen hebben stevig hang en sluitwerk. Ook de deksels van de zitbanken hebben degelijke scharnieren. Via deurtjes zijn de koffers onder de hoog geplaatste bedden bereikbaar. Om grotere voorwerpen te nemen of in te laden kan je de matras en de lattenbodem omhoog zetten, en veersysteem is daarbij een welkome hulp.
De geveerde matrassen op een 2 x 0.8 m grote hoogwaardige lattenbodem bieden een fantastisch slaapcomfort. Als optie kan je een zevenzone koudschuim matras bekomen. Aansluitend zijn de keuken en de badkamer geïnstalleerd. In de hoek van de badkamer is het wc gebruiksvriendelijk geplaatst. In de afgeronde hoek er tegenover is het witte ovale wasbakje. Dezelfde gebogen lijn volgend is onderaan een open schap. Boven heeft de kast drie witte deuren en een onrechtstreekse licht strook.Voor een tweepersoonsbezetting is de keuken groot genoeg. In het aanrecht zijn 1 groot en 2 kleine kookvuren plus de ronde spoelbak verwerkt, alles met een gedeelde afdekplaat te verbergen. Vooraan blijft nog wat plaats over om eten voor te bereiden. Er is nog een klein verhoog boven het bed voeteinde om een koffiezetapparaat te plaatsen. Onderaan met houtdecor fronten zijn drie brede laden en een flessenlade. Het overige keukengerief kan in de bovenkast met drie licht gebogen deuren.
Leuke zitgroep
Tenslotte hebben we helemaal achterin een comfortabele hoekzitgroep vanwaar men de tv kan bekijken. De tafel is groot genoeg om met z’n beidjes te “tafelen”. Hier ook zijn bovenkasten met onderaan een open legvak. Zeer handig om kleinigheden gemakkelijk bij de hand te hebben. In de tegenover gestelde hoek is de kleerkast en nog een lage kast. Vlak naast de buitendeur is het handig om er schoenen of pantoffels in de zetten.
Samen gevat.
Voor kinderloze paren die houden van reizen en met plezier kleine wegen opzoeken is de Bianco Activ 465 SGE een genot om wat verder op vakantie te gaan. Wat niet wil zeggen dat hij niet geschikt om in eigen land een leuke vakantie te beleven. Voor zijn afmetingen heeft hij een comfortabel interieur. Je kan er zonder zorgen winterse vakanties in doorbrengen, voor warme zomers hoef je ook geen angst te hebben.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nog geen tweedehands wagens
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-05-2021
Tweedehandsvoertuigen
De handel in tweedehandsvoertuigen overtreft – in verkochte eenheden – ruimschoots de handel in nieuwe wagens en is in belangrijke mate verantwoordelijk voor de reputatie van de hele sector.
TRAXIO is er zich altijd van bewust geweest dat de nakoming van contractuele verplichtingen een gepaste voorlichting van de consument vereist en dat het noodzakelijk is de leden instrumenten beschikbaar te stellen om deze informatie te verstrekken.
In 2004 heeft TRAXIO op initiatief van zijn professionele leden actief in de verkoop van tweedehandsvoertuigen en in samenwerking met Touring en VAB, een bestelbon ontwikkeld die een checklist bevat om de staat van het te koop aangeboden voertuig te beschrijven.
TRAXIO is actief betrokken geweest bij de totstandkoming van het Car-Pass-systeem om een einde te maken aan het gesjoemel met kilometerstanden. Sinds 1 december 2006 moet elke verkoper (professioneel of particulier) de koper van een tweedehandswagen of -bestelwagen een Car-Pass-document overhandigen. De Car-Pass wordt hem verstrekt door de technische keuring waar hij het voertuig aanbiedt voor de verplichte 'tweedehandscontrole'.
TRAXIO was nauw betrokken bij de laatste maatregelen van de wetgever bedoeld om de koper nog beter te beschermen.
Vanaf 1 maart 2019 heeft elke professional een informatieplicht wanneer hij tweedehandsvoertuigen te koop aanbiedt. Hij is verplicht in zijn reclame of showroom de geschiedenis van het voertuig en de andere Car-Pass-gegevens weer te geven.
Sinds 1 november 2019 vereist het Koninklijk Besluit van 5 april 2019 betreffende de verkoopovereenkomsten voor autovoertuigen dat elke professional die een tweedehandsvoertuig verkoopt, een verkoopovereenkomst opstelt met een controlelijst van 113 punten waarin de staat van het voertuig, de wisselstukken en de onderdelen wordt vermeld.
Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, raadt TRAXIO de beroepsbeoefenaars aan de onlangs onder toezicht van de FOD Economie bijgewerkte bestelbon te gebruiken. De consument heeft er belang bij de verkoper te vragen hiervan gebruik te maken. Naast duidelijke en nauwkeurige informatie over de contractuele en garantievoorwaarden, biedt het hen de mogelijkheid een beroep te doen op de alternatieve geschillenbeslechting door de Verzoeningscommissie AUTOMOTO.
Ten slotte mag niet worden vergeten dat de consument bij aankoop bij een professional de wettelijke bescherming tegen een gebrek aan overeenstemming geniet. Als een gebrek zich minder dan 6 maanden na de levering voordoet, hoeft hij niet te bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering.
Tenzij de verkoper bewijst dat het gebrek het gevolg is van normale slijtage of een externe oorzaak (gebrek aan onderhoud, ongeval, oneigenlijk gebruik enz.), moet hij het voertuig herstellen om het in overeenstemming te brengen met de beschrijving die hij heeft gegeven of met de redelijke verwachtingen van de consument.
Voor precieze informatie over de toepassing van de wettelijke garantie die bij de aankoop van een tweedehandsvoertuig wordt verleend, kunt u de website raadplegen die TRAXIO heeft gemaakt: http://www.vuesurvotregarantie.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-05-2021
Schwalmstadt
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Weinsberg CaraOne 390 PUH voor 2021
Weinsberg CaraOne 390 PUH
Van een kleine caravan gesproken. De compacte CaraOne 390 PUH behoort zeker tot deze categorie, niet tegenstaande heeft hij 4 volwaardige zit- en slaapplaatsen.
Hij is een van de instapmodellen van Weinsberg voor 2021. Keurig afgewerkt met degelijke materialen waarbij de ontwerpers passende kleuren voor het interieur hebben uitgezocht. Wil men van wat meer comfort genieten zijn er een paar pakketten die in aanmerking komen. Ze bevatten combirollo’s voor de vensters, zware hoeksteunen al heb ik daar mijn bedenkingen bij, een 45 l watertank en waterfiltersysteem, een verbeterde interieur verlichting om er enkele te vernoemen, ze drijven natuurlijk de prijs op. Achteraf is men meestal tevreden dat ze geïnstalleerd zijn.Voor- en achterfront zijn in gladde plaat uitgevoerd, het dak is in hagelbestendig polyester. Een stel eenvoudige lichtblokken zijn in de kunststof bumper geïntegreerd. Luchtige decoratie op de wanden en de aluminium rokken geven hem een sportief uitzicht. Hiermee is het goedkoop image verdwenen. Natuurlijk zijn er een aantal zaken die iets beter kunnen, de prijs moet echter ergens inzitten. Zo moet men het deksel van de disselkoffer met de hand omhoog drukken, kofferdeurtjes hebben geen sleutelslot. De eendelige buitendeur is stevig uitgevoerd en laat zich langs binnen gemakkelijk in het slot trekken. De grote dakvensters boven de keuken zijn opties, maar ze zorgen voor een snelle afvoer van de keukengeurtjes, voor meer licht en betere ventilatie. In de disselkoffer kunnen gemakkelijk twee 27 kg gasflessen plus “allerlei”. In de vloer is voldoende ventilatie opening. Vandaar vertrekken en verder onder de bodem de stevig verankerde gasleidingen en stroomkabels. Hetzelfde kan men zeggen van de waterleidingen.
Interieur
Voor een gansjarig gebruik is een Truma S3004 met ringverwarming voorzien. Hier en daar zouden de warmelucht kanalen wat beter beschermt en beter doordacht mogen liggen. Stroomraden zijn in kabelkanalen geschoven. Twee 230 volt en twee USB stopcontacten is nog al weinig voor de huidige generatie bewoners.
Met een eerste blik in het interieur is het redelijk groot voor zulk slechts 4 m lange woonruimte. De knappe U-zitgroep achteraan vult bijna de helft van het interieur. Men kan er alleszins een twee persoonsbed van maken. Laat men het hefbed zakken kunnen nog 2 personen in het 1,98 x 1,47 grote bed de nacht doorbrengen. Bovenkasten hebben afgeronde hoeken en wat minder inhoud. Deuren zijn voorzien van degelijk hang en sluitwerk om ze gesloten te houden tijdens het rijden.De kopkeuken is een knap stukje vakwerk. In het aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren, er naast is een rond open spoelbakje, er blijft nog genoeg plaats over om de culinaire genoegens voor te bereiden. Verscholen achter witte fronten zijn laden en kast. Om het mooi te maken is aan de zijkant een kast in donker houtdecor over de volle hoogte van het interieur, aan de andere zijde staat de smalle hoge koelkast.
Tussen zitgroep en koelkast is de fabrikant er in geslaagd om er een bruikbare badkamer te installeren. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk op gesteld. Een ovaal waskommetjes op een kast staat onder het venster met melkglas. De tekening van het houtdecor is horizontaal gehouden wat een bredere indruk geeft aan de kleinste kamertje. De deur hoewel ze goed gemaakt is heeft slechts één sluitpunt, dat heeft ook iets met de prijs te maken.
Samen gevat
De stielmannen van Weinsberg hebben de compacte caravan degelijk afgewerkt en met goede materialen. In zijn standaard uitvoering is hij nogal spartaans uitgerust. Zitten en slapen met 4 is geen probleem. Overweeg echter om in nuttig opties te investeren dat maakt de CaraOne 390 PUH comfortabeler. Oppassen met het kogelgewicht, de bron van het hoge gewicht is de kopkeuken dat moeilijk te compenseren is in de korte caravan. Hij scoort zeer hoog als rijcaravan is zeer geschikt voor gezinnen die veel op verplaatsing gaan.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-05-2021
Itineo lanceert drie nieuwe types
Itineo brengt drie nieuwelingen op de markt
Voor 2021 lanceert Itineo drie halfintegrale kampeerauto’s met wat ongewone maar toch doordachte indelingen.
Drie modellen, de PF 600, de PJ 700 en de PM 740, allen op Citroën Jumper met een 2,2 l turbodiesel van 140 pk plus een origineel verlaagd chassis doen hun intrede. Het MTM bedraagt 3,5 ton.
De PF 600
Het 5,99 m lang en kleinste type heeft achterin een Frans-bed met de badkamer ernaast. Aan het voeteinde zien we de keuken met er tegenover de koelkast. Net achter de stuurcabine zijn de zitbanken voorzien van veiligheidsgordels. Als optie kan men voor de drie types een elektrisch aangedreven hefbed bekomen.
De PJ 700
Met zijn 6,99 m is de PJ 700 een meter langer dan zijn kleinere broeder wat zich vertaalt in wat meer levensruimte. Boven de garage heeft hij 2 enkele bedden, bereikbaar via een gemakkelijke trap. Aan het voeteinde van de bedden is de natte cel met geïntegreerde douche, de keuken bevindt zich er tegenover. Vooraan is de zitgroep met tafel aan de wand, de zitbank heeft driepunt veiligeheidsgordels.
De PM 740
Het grootste en duurste model van het trio is de PM 740. Zoals men kan vermoeden is hij 7,40 m lang. Achterin heeft hij een eilandbed boven de garage met links en rechts een kleerkast. Zoals bij zijn broeders is de natte cel aan het voeteinde geïnstalleerd. De deur van het wc sluit het woongedeelte af. Daar hebben we een L-keuken met afzonderlijke koelkast. Vooraan heeft de zitgroep 2 zijzitbanken wat niet alleen het ruimtelijk effect vergroot maar met het vouwbaar tafelblad een gemakkelijkere doorgang van en naar de stuurcabine waarborgt.
Info www.itineo.it
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Wie wil zulk een voordeur?
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-05-2021
Minder verkeersongevallen
Meer fietsdoden
Nooit eerder minder verkeersongevallen in een eerste trimester van het jaar Minder verkeersdoden in Brussel en Wallonië, lichte stijging in Vlaanderen
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 22% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen daalde ook stevig met 12%. De totaal verschillende context tussen beide periodes (voor en tijdens Covid19) verklaart voor een groot stuk de verschillen. Toch is er minder goed nieuws. In Vlaanderen was er zelfs een lichte stijging van het aantal verkeersdoden. De laatste 4 jaar is er daar geen sprake meer van een structurele daling.
Op nationaal vlak is er een daling van alle indicatoren Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gedaald: -22% in vergelijking met 2020 (ofwel 80 doden in plaats van 102).
Het aantal gewonden daalt ook (van 9250 naar 7849, ofwel -15%), net zoals het aantal letselongevallen (van 7484 naar 6593, ofwel -12%). Alle indicatoren dalen dus.
Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester
1er trimester 2020
1er trimester 2021
Evolutie 2020-2021 (cijfers)
Evolutie 2020-2021 %
Letselongevallen
7484
6593
-891
-11,9%
Totaal aantal slachtoffer
9352
7929
-1423
-15,2%
Doden
102
80
-22
-21,6%
Gewonden
9250
7849
-1401
-15,1%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Lichte stijging in Vlaanderen, grote daling in Wallonië In Wallonië constateerden we een stevige daling van het aantal verkeersdoden (van 51 naar 28 doden) terwijl er in Vlaanderen net een stijging was van 44 naar 50. In Brussel vielen er nog twee doden te betreuren in plaats van 7 vorig jaar. We moeten deze cijfers wel met de nodige voorzichtigheid benaderen, want het gaat over relatief kleine aantallen over deze periode van 3 maand.
In de drie regio’s is er wel een daling van het aantal letselongevallen: van 2123 naar 1978 in Wallonië (-7%), van 4541 naar 3980 in Vlaanderen (-12%) en van 820 naar 635 in Brussel (-23%).
Sterke daling van het aantal ongevallen tijdens de nachten door de avondklok De avondklok die tijdens de eerste 3 maanden van kracht was, heeft uiteraard een grote impact gehad op de daling van het aantal ongevallen ‘s nachts : -60% tijdens weekendnachten en -48% tijdens weeknachten. Ook het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol is met 39% gedaald. Nachten zijn sowieso risicovoller op het vlak van verkeersveiligheid. De beperking van het aantal verplaatsingen tijdens deze periode heeft dus zeker een gunstige invloed gehad op de verkeersveiligheid.
Tendensen volgens het type weggebruiker Stijging van het aantal doden bij de fietsers Op nationaal niveau is er een daling voor alle types weggebruikers, behalve voor de fietsers (van 4 naar 10 doden) en van de ongevallen waarbij een bestelwagen betrokken (van 6 naar 9 doden). Van de 10 fietsdoden, gebeurden er 9 in Vlaanderen, waarvan 5 met een elektrische fiets. De daling van het aantal doden daarentegen was het grootst bij de auto-inzittenden: van 54 naar 37 doden.
Stijging van het aantal ongevallen met motorrijders Op nationaal vlak is er een daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de motorrijders. Daar zien we een stijging met 11%. De daling van het aantal letselongevallen is het grootste bij de voetgangers: -21%.
In Vlaanderen zien we ook soortgelijke tendens. Er is een stijging van het aantal letselongevallen met motorrijders met 12%. Voor al de andere types weggebruikers stellen we een daling vast. Bij de fietsers is er wel een algemene daling van 6% van het aantal letselongevallen. Maar als we meer in detail kijken zien we een daling van 11% van het aantal ongevallen met een klassieke fiets en een stijging van 14% van het aantal ongevallen met een elektrische fiets.
In Brussel kan de sterke daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers voor een stuk toegeschreven worden aan de invoering van de ‘Stad 30’ op 1 januari van dit jaar. Al moet die tendens natuurlijk de komende maanden nog verder bevestigd worden.
Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid bekeken worden en geïnterpreteerd binnen de context van de maatregelen die op dat moment van kracht waren zoals het verplichte telewerk, de avondklok, etc. Op nationaal vlak is de balans daardoor positief met 900 ongevallen en 22 doden minder dan een jaar eerder.
Voor Vlaanderen zijn de cijfers veel minder gunstig. Er is een lichte stijging van het aantal verkeersdoden en is er de laatste 4 jaar geen sprake meer van een structurele daling. Dat het aantal letselongevallen wel daalt en het aantal doden niet, wijst erop dat de ongevallen veel ernstiger zijn geworden.
Georges Gilkinet, Vice-Premier en minister van mobiliteit: “Wat me opvalt aan deze barometer, is uiteraard de atypische situatie door de coronamaatregelen, maar ook de stijging van het aantal fietsdoden. Dat is verontrustend. Er gebeuren steeds meer verplaatsingen met de fiets en daar ben ik zeer verheugd over. Toch zijn er extra specifieke maatregelen nodig en moeten we de weg beter delen zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en zich veilig kan voelen. Dat is één van mijn prioriteiten bij de actualisering van de wegcode. Die moet bijdragen aan de doelstelling van het regeerakkoord om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te laten dalen.”
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
11-05-2021
Dethleffs 90 jaar
Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90
De fabriakant uit Isny viert zijn 90 jarig bestaan met een flink uit de kluiten gewassen Globetrotter.
In 1931 bouwde Arist Dethleffs zijn eerste “woonauto” zoals toen een caravan genoemd werd.
Voor iedere verjaardaag van het bedrijf werd zoals de meeste fabrikanten doen een speciaal model gebouwd. Voor de jongste verjaardag van Dethleffs is het de Globetrotter XLI Edition. Hij is zo maar eventjes 8,65 m lang en gebouwd op een Fiat Ducato met tamdenas en een AL-KO chassis. Zo worden er 90 kampeerauto’s gemaakt. Ze worden uitgerust met alles er op en er aan. Zo zitten er 160 paardjes onder de motorkap, de nieuwe 9 gang automaat een achteruitrij camera, plus een reeks elektronische snufjes om veilig te rijden. Verder hebben ze nog een luchtkoeler, hoeksteunen, buitendouche, keramiek wc en een 1.600 Watt gelijkrichter. Alle deuren en kleppen hebben een centrale vergrendeling.
Naast de grote garage is er nog de verwarmde en geïsoleerde dubbele bodem. Het zal er dus gezellig warm zijn tijdens de Wintervakanties. Daarbij mag men volgens Dethleffs 1.000 kg in laden. Het MTM is vast gesteld op 5,4 ton, een rijbewijs C is dus vereist.
Interieur
De ontwerpers hebben het interieur in “jachtstijl” getekend. Klanten kunnen kiezen tussen twee indelingen die voornamelijk de inrichting van de slaapkamer betreft. Terwijl de XLI 7850-2 EB twee enkele bedden heeft is er achteraan in de XLI 7850-2 DBM een eilandbed geïnstalleerd. Aanpalend hebben we een ruime sanitair met er tegenover een douchecabine. Vanzelfsprekend is er in zulk een grote kampeerauto een brede keuken.
Vooraan is een riante luxe zitgroep met een L-sofa en zijzitbank. In de stuurcabine is een hefbed om eventueel nog een paar passagiers mee te nemen.
Langs buiten is het verjaardag model herkenbaar aan de licht metalen velgen en een aangepast kleurdecor.
Meer info: www.dethleffs.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-05-2021
een goei mop
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een massa parkeerplaatsen voor zwerfauto's
De Reisemobil Union geeft informatie
Reisemobil Union presenteert zijn eigen APP
De Reisemobil Union e.V. volgt onwankelbaar de aangekondigde weg van een mediaoffensief en presenteert in deze context haar eerste eigen APP.
Afhankelijk van het systeem kan de RU-APP worden gedownload via de App Store van Apple of via de Play Store van Android.
Sinds 1 mei is de RU-APP officieel beschikbaar. Het laatste RU-nieuws is toegankelijk via de APP. De data van de caravan en kampeerauto worden weergegeven, evenals alle relevante RU-vertegenwoordigers. Daarnaast is de RU-APP ook een camperplaatsgids. Kleine opmerking vooraf. Dit gebied begint in het midden van Duitsland. Tik dan op "tik op het dradenkruis in de rechterbovenhoek" om uw eigen locatie te lokaliseren. Dan zijn bijvoorbeeld alle parkeerplaatsen in de buurt direct oproepbaar.
In samenwerking met Mobil Total worden alle camperplaatsen in Europa met een minimum aan infrastructuur getoond. Dit omvat zowel aan- en afvoer als servicepijlers en minimaal 5 losse pakketten. Er zijn al enkele duizenden plaatsen beschikbaar voor de opening van de APP in Duitsland, Finland, België, Estland, Litouwen, Montenegro, Zwitserland, Denemarken, Engeland, Ierland, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Zweden en Noorwegen. Andere bestemmingen zullen geleidelijk volgen. Uiteindelijk zullen er in heel Europa ongeveer 11.000 parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Het in stand houden van deze menigte is tijdrovend en veranderingen gaan erg snel, daarom vertrouwt RU en vraagt om “zwermintelligentie”.
Om ervoor te zorgen dat de beschikbare parkeerplaatsen altijd up-to-date zijn, vragen wij alle zwerfautomobilisten om nieuwe parkeerplaatsen of wijzigingen aan bestaande parkeerplaatsen aan ons door te geven. Dit gebeurt niet rechtstreeks vanuit de APP, maar via de homepage van de RU, eenvoudig onder het kopje "Acties / Inschrijfbureau /". Het doel is om zo snel mogelijk geïnformeerd te worden en op deze manier zo compleet en actueel mogelijk te zijn met onze MobilTotal / RU parkeergids.
Een ander aanbod van de APP is een comfortabele chatmogelijkheid voor RU-leden in het ledengedeelte. Zonder een Facebookgroep of iets dergelijks, die voor iedereen toegankelijk is en dus openstaat voor ongepaste opmerkingen en meldingen, kunnen RU-leden hier "ongestoord" en feitelijk informatie uitwisselen. Momenteel kunnen leden elektronisch praten in de gebieden “RU-generaal” en “Groep West en Noord”. Extra groepen worden indien nodig geïnstalleerd. Voorwaarde hiervoor is lidmaatschap van de RU en inschrijving via het profiel. De aanvrager wordt vervolgens geactiveerd door een beheerder na verificatie (lidmaatschapsnummer). Om toegang te krijgen tot het profiel of het te bewerken, gaat u naar "linksboven via het ledengedeelte of via de voettekstbalk, als u helemaal naar beneden scrolt in de APP.
In het gebied Instellingen kunt u ook push-mails activeren of blokkeren. De bedoeling van de RU is niet om leden met push-e-mails te “bezaaien”, maar om de belangrijkste en meest interessante informatie zo snel mogelijk te verspreiden.
Geïnteresseerden kunnen gedetailleerde informatie over de Reisemobil Union en haar activiteiten vinden op www.reisemobil-union.de.
Contact
Reisemobil Union e.V.
Rossdorfer Str.24 HH
60385 Frankfurt am Main
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
06-05-2021
Leder krijgt de voorkeur
G + S, de meubelmakers informeren:
Leder is een natuurproduct met een extreem lange levensduur
Leder is onderhoudsvriendelijk en zorgt voor een bijzondere sfeer
Leder is ideaal tegen allergieën en daardoor gezondheidsbevorderend
Enkenbach-Alsenborn in mei 2021
De meubelmakers zien een toenemende vraag naar lederen bekleding. Want leer is een natuurlijk materiaal dat behoort tot de exclusieve, maar onderhoudsvriendelijke en bovengemiddelde duurzame materialen in hoogwaardige meubels. Dit geldt ook voor stacaravans en caravans. Naast het probleemloze onderhoud moet het vermijden van allergieën door het materiaal worden benadrukt. Voor de verwerking op maat gebruiken de meubelmakers een state-of-the-art snijplotter met fototechnologie, die gemakkelijk kan omgaan met zeer complexe verwerkingseisen.
De uitrusting van een kampeerauto of caravan met leer straalt een bijzondere flair uit. Naast de exclusieve component biedt leer ook zeer praktische voordelen. Het meest indrukwekkende is dat leder absoluut onderhoudsvriendelijk is. Vlekken, stof en dergelijke, die afhankelijk van de mate van vervuiling kunnen leiden tot tijdrovende schoonmaakwerkzaamheden in het weefselgebied, zijn bij leer geen probleem. Volgens het motto “afvegen” is het schoonmaken van leer zeer eenvoudig.
Een ander belangrijk punt is dat leder geen allergieën veroorzaakt en, vanwege zijn materiaaleigenschappen, geen allergische symptomen bevordert. Het is gemakkelijk te verzorgen en laat mensen met een huisstofallergie een zucht van verlichting slaken in de ware zin van het woord.
Leder is ook erg robuust en, afhankelijk van de dikte van het materiaal, moeilijk te beschadigen. Er is een enorme druk van 180 kilogram nodig om het materiaal opzettelijk te vernietigen. Zo is de scheurvastheid van leder een van de redenen dat hoogwaardige veiligheidsriemen, riemen en veters speciaal van leder worden gemaakt.
Leder maakt recreatievoertuigen veiliger: omdat het zeer vlam vertragend is, wordt het zelfs bij voorkeur gebruikt in de vliegtuigbouw. Zelfs als bluswerkzaamheden daarom onwaarschijnlijk zijn, is leder ondoordringbaar voor water en toch ademend.
Leder gaat bij een goede behandeling vier keer langer mee dan ander textiel, aldus de experts van de meubelmaker. Het verouderingsproces geeft leer zelfs een bijzondere waardigheid. Wie op een leren oppervlak zit, ervaart het niet als koud of warm. De temperatuur van het leder wordt altijd aangepast aan de omgeving totdat het in contact komt met een lichaam en daarna zeer snel zijn temperatuur weer overneemt.
Het natuurproduct leder is een door looien verduurzaamde dierenhuid, waarvan de natuurlijke vezelstructuur grotendeels behouden blijft. Wie kiest voor leder, weet vooral dat met name de natuurlijke eigenschappen van leder aan dit soort apparatuur een natuurlijk en onmiskenbaar karakter geven. Deze kenmerken kunnen zich heel verschillend presenteren. Bijvoorbeeld in de vorm van littekens door scheuren in de heggen of hoornslagen nadat de dieren hebben gevochten. Aders, vetmesting en nekplooien, insectenbeten en dergelijke zijn onmiskenbare kenmerken, evenals zogenaamde "currylijnen", die op het oppervlak van de huid zijn vereeuwigd als tekenen van bijzonder goed verzorgd vee.
De meubelmakers halen hun leder uitsluitend bij Duitse leveranciers die een goede naam in de branche hebben en jarenlange ervaring hebben met dit bijzondere materiaal. Dit garandeert de hoogste kwaliteit. Verschillende materiaalontwerpen, op maat gemaakte formaten en unieke designimpressies spreken voor de exclusiviteit.
Individuele kleurschommelingen hebben heel verschillende oorzaken, maar ze bewijzen het unieke en vooral de authenticiteit van het product. Uiteraard zorgt de specialist er tijdens de verwerking voor dat "onreine" gebieden niet geconcentreerd worden. De stoffeerders gebruiken een state-of-the-art snijder, die gebruik maakt van geautomatiseerde fototechnologie om het leder te onderzoeken en zo zorgvuldig te snijden dat er zo min mogelijk "afval" is. Absolute productzuiverheid is bijna onmogelijk, maar ook niet gewenst, want dat is wat de exclusiviteit van leder definieert, aldus de slogan "Iedereen kan stof doen, maar leer ..."
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.diepolstermacher.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Comfortabel reizen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
LMC Style 400 F met klapbed
LMC met klapbed
LMC Syle 400 F
Zoals gewoonlijk in het voorjaar brengen fabrikanten een caravan uit met andere kussens, kleuren of een andere indeling. LMC bleef niet achter hij nam de Style 400 F onder handen. Hij behoort tot een reeks die meer voor jonge gezinnen bedoeld is. De 400 F is niet direct hetgeen men noemt een compacte caravan. Toch met zijn 5,83 m totale lengte is het een handige caravan voor 2 personen. De breedte is 2,33 m wat in interieur een redelijk grote woonruimte biedt. Daarbij nog een stahoogte van 1,98 m en geen zichtbaar bed, ook geen hefbed zo kan men in de midden gedeelte een paar kleine danspasjes wagen.
De Stijle 400 F heeft een kopkeuken met ernaast de badkamer. Achteraan is een ruime zitgroep voor twee met een tafel aan de achterwand. Er is nog geen bed te zien, dat is samengevouwen tegen de achterwand en beneemt weinig plaats in. Een systeem dat vroeger in verschillende caravans te vinden was. Het weegt minder dan een hefbed en maakt de caravan minder topzwaar wat nadelig is voor het wegligging. Uitgeklapt is het bed 1,5 x 1,9 m groot.
Voor het koetswerk gebruikt LMC het reeds enkele jaren bekende LLT op bouwtechniek met hagel bestendig polyester voor het voor-achterfront, dak en onderkant bodem. Alles is met XPS schuim geïsoleerd wat zich vertaalt in een 12 jarige dichtheid garantie.
Info www.lmc-caravan.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen