Inhoud blog
  • Dure hotel kamers
  • Een nieuwe reeks bij Laika
  • Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
  • een knappe Malibu
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    24-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banden wisselen

    Zomertijd? Bandenwisseltijd!

    TRAXIO en diens bandenfederatie Federtyre & bandencommissie Pneuband roepen de automobilisten op om de vervanging van hun winterbanden door zomerbanden zo snel mogelijk te plannen nu de temperaturen in stijgende lijn gaan. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7 °C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – sterk aan te raden is om bij stijgende temperatuur de winterbanden te wisselen met zomerbanden.

    “Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7 °C – en dus zeker tijdens warme dagen – presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt.

    Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:

    1. Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
    2. Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
    3. Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
    4. Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.

    Duidelijk langere remweg bij hogere temperaturen

    Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.

    Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2021) aangetoond heeft dat de remafstand van winterbanden bij hogere temperaturen duidelijk langer is:

    • Op droog wegdek (wegdektemperatuur 30-36 °C):

    80 km/u  >> 0 km/u : +5 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 32 km/u

    • Op nat wegdek (wegdektemperatuur 16°C):

                80 km/u >> 0 km/u : +3,4 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 27 km/u

    Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen volgeladen is.

    Besluit: zo snel mogelijk een afspraak boeken om tijdig de winterbanden te wisselen

    Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must!  Daarnaast heeft het ook economische voordelen om op de juiste banden te rijden die zijn aangepast aan het seizoen.

    Controle profieldiepte en algemene staat van je banden

    De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je  banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen. 

    Meer info TRAXIO


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria presenteert enkele varianten

    Adria Matrix Supreme MD 670 SL

    Adria breidt zijn Matrix reeks uit met enkele varianten op Mercedes Benz Sprinter.

    Na de luxueuze Supersonic volgen uitrustingsvarianten Supreme MB van de reeks Coral en Matrix met een ster in de radiator grille. Bij de twee reeksen kan de klant kiezen tussen twee 7,69 m lange halfintegralen.

    De Coral Supreme MB 670 DC heeft een eilandbed boven de garage, een ruime badkamer, een L-keuken  en vooraan een F-zitgroep. Zijn broeder het type Coral Supreme MB 670 DC heeft in plaats van een eilandbed twee enkele bedden, die tot één groot bed kunnen omgevormd worden. De Matrix Supreme MB 670 SL heeft een L-zitgroep.  Bij de Matrix reeks is een hefbed boven de zitgroep standaard.

    Alle 4 halfinteralen zijn gebouwd op Mercedes Benz Sprinter 415 CDI met een verlaagd AL-KO chassis en als basisvoertuig een MTM van 4,5 ton. Ze zijn standaard uitgerust met luchtkussens, ESP, ASR, noodrem en zijwindassistentie, bergaf rijhulp, bandendruk controle. Daarbij hebben ze ook nog in de stuurcabine standaard een luchtkoeler, snelheidsregelaar, start-stop systeem, elektrische handrem en de banden zijn gevat in aluminium velgen.

    Het zorgvuldig en doordacht opgebouwd koetswerk heeft een technische dubbele bodem, stadaard uitgerust met een Alde vloeistofverwarming. Dure vensters en uitdraai hoeksteunen achteraan, centrale vergrendeling en horrendeur. Zelfs de gas zekerheidsregelaar met crashsensor is aan boord.

    Meer info www.adria.com

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resten van vroeger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg op Mercedes Benz

    Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.

    Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?

     Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding  hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.

    Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.

     Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.

     Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang  naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en  enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.

     Zitgroep

    De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen  en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.

    Meer info: www.weinsberg.com  


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kamperen is ontspannen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kamperen is meer dan caravannen!

    Motie van de CDU/CSU-fractie om “caravantoerisme te bevorderen” verworpen in de Bondsdag

    Een verkeerslichtcoalitie met onder meer senior campingvertegenwoordigers stemde tegen financiering voor caravans

     Frankfurt in maart 2023

    De uitspraken "Kamperen is meer dan caravaning" of "Kamperen is kamperen" werden gedaan in het kader van een motiedebat over "Promotie van caravantoerisme" op 2 maart 2023 in de Duitse Bondsdag. De CDU/CSU-fractie diende een motie in om “caravantoerisme te bevorderen”, die op 2 maart 2023 werd behandeld tijdens een debat in de Bondsdag. Met zoveel "expertise" lijkt het niet verwonderlijk dat de eigenlijk redelijke motie van de CDU/CSU-fractie voor een voorstel voor een resolutie door de voltallige toerismecommissie in de Duitse Bondsdag uiteindelijk werd verworpen.

    Zelfs de "lachend spottende" aankondiging van het agendapunt door de voorzitter van de Bondsdag, Kubicki, aan het begin van het debat gaf de gewillige waarnemer een idee van de betekenis van de motie "Bevordering van caravaning" in de Tweede Kamer van vertegenwoordigers. Spreektijden van maximaal vijf minuten voor de vertegenwoordigers van partijen zijn een welsprekend bewijs van de nietigheid van het onderwerp. De realiteit was nog erger. De individuele sprekers van de regeringscoalitie toonden in hun emotieloze, zwakke bijdragen niet alleen inhoudelijk, maar ook retorisch het belang dat zij aan dit onderwerp hechten.

    De Reisemobil Union verwijst iedereen die naar de hoorzitting wil luisteren naar https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2023/kw09-de-caravaning-tourismus-933862

    Niet alleen kunnen de video's van alle toespraken daar in de mediatheek worden bekeken en beluisterd, iedereen die geïnteresseerd is, kan daar ook alle relevante Bondsdagdocumenten vinden.

    De Reisemobil Union, die al tientallen jaren op de lobbylijst van de Duitse Bondsdag staat en doorgaans een van de eerste technische contacten is, is ontzet over de onwetendheid dat dit (gewichts)belang in de hele Duitse economie en toerismemix wordt gepercipieerd door de huidige generatie politici.

    De RU heeft de afgelopen jaren voortdurend contact onderhouden met de vervoersbeleidswoordvoerders van de afzonderlijke fracties en hen in dialoog geïnformeerd met basiskennis en actuele ontwikkelingen - van deze mensen is in deze hoorzitting helaas niets gezien of gehoord. Of ze waren niet op de hoogte, of het was al na 20.00 uur en de plenaire zaal was nog maar door enkele parlementariërs bezet.

    In haar aanvraag riep de vakbondsfractie op tot een grotere uitbreiding van de parkeerinfrastructuur voor stacaravans. Een betere infrastructuur voor overnachtingsaccommodatie zou "de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland meer kunnen bevorderen", aldus het. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor campers uit de weg te ruimen. Afwijkend van het hoofdonderwerp riepen de Kamerleden onder meer op om de bouw van e-laadstations en tankstations voor alternatieve brandstoffen te bevorderen en het openbaar vervoer in landelijke gebieden uit te breiden.

    Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

    Hier is het proces in "officiële" vorm:

    De CDU/CSU-fractie pleit in haar aanvraag onder meer voor een grotere uitbreiding van de Staanplaatsinfrastructuur voor kampeerauto’s om de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland te bevorderen. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor kampeerauto’s uit de weg te ruimen. Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    08-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby Vantana K65ET Ontour Edition.

    Hobby Vantana K65ET Ontour Edition.

    Met alles er op en er aan belooft de Vantana K65ET Ontour Edition een zorgeloze zwerfauto te zijn.

    Een wit koetswerk met zwarte radiator grille en een paar zwarte decor tekeningen blijkt de Vantana een eenvoudige ca   mperbus te zijn. Doch standaard met luifel, navigatiesysteem, achteruitrij camera en een automatische TV ontvanger uitgerust zal men snel van gedachte veranderen want bij de meeste fabrikanten zijn het allemaal dure opties, wat bij een schijnbaar goedkope wagen de prijs achteraf stevig opdrijft.

    Klassieke indeling met grote garage.

    Voor de indeling van de 6,36 m lange Citroen Jumper hielden de ontwerpers van Hobby aan de succesvolle interieurs. Vooraan een zitgroep met de bijhorende cabinezetels, ongeveer in de midden de natte cel met er tegenover aan de schuifdeur de keuken, tot zover niets nieuws. Achterin heeft Hobby wel eens iets anders gemaakt. In plaats van de traditionele enkele bedden, dat kan net in dit type bestelwagen, heeft men een 2 m lang bed in de volle breedte van het interieur geïnstalleerd.

    Het vormt het dak van een al even grote garage. Langs de zijkanten van de garage zijn bergvakken voor een kabeltrommel, waterslang, keggen om onder de wielen te leggen alles netjes opgeborgen en direct bij de hand. Voor het vervoer van fietsen of ander groot materiaal kan men een deel van de lattenbodem en de matras op klappen. Profielen met verschuifbare verankeringsogen zijn in de vloer voorzien. Zo kan men fietsen of ander sportgerief voor de reis stevig vast sjorren. Zelfs in het interieur zijn nog genoeg bergvakken te vinden. Waar mogelijk zijn bovenkasten voor het klein en licht gerief. Aan de passagier zetel zijn enkele open bergvakken, handig om iets te leggen dat de bijrijder zou kunnen nodig hebben tijdens de rit. Een minpunt is de plaats van de afvoerkraan van het vuilwater. Wil men de watertank ledigen of reinigen en het water laten afvloeien moet men eerst een deel van de matras opzij porren.

    Badkamer en keuken.

    De badkamer is doordacht ingericht met een Thetford-cassette wc met draaibare zit, in de hoek is een wastafeltje met uittrekbare waterkraan. Met een beetje goede wil biedt de badkamer voldoende bewegingsvrijheid bij het wassen en kleden. Om te douchen, men moet de sproeier in de hand houden, moet de afdekking van het bad worden verwijderd en het rondom lopende gordijn achter het decoratieve zijpaneel uittrekken, zodat niet de hele ruimte onder water komt te staan. Wie zich al die moeite wil besparen kan via het venster de sproeier naar buiten hangen en zich daar afspoelen. Een spiegelkast boven de wc, een open legplank ernaast, twee beker houders, verder nog legplanken voor douchecel, zonnecrème en ander bad gerief zijn voorzien.

    De keukenblok biedt voor een camperbus een redelijke groot werkblad. Links om de culinaire voorbereidingen te doen en rechts is plaats voor een koffiezet apparaat. Een 230 volt stopcontact is vlakbij. Boven de kookvuren is voldoende LED verlichting. De kookvuren met elektronische ontsteking staan dicht bij elkaar. Zwervers mogen geen grote eters zijn want het kookfestijn moet in kleine potten voorbereid worden. Onder het aanrecht zijn drie redelijke grote laden. De 90 l koelkast kan zowel links als rechts open draaien, een uitvoering die tegenwoordig veel wordt gebruikt.

    Samen gevat

    De Vantana K65ET Ontour Edition is keurig afgewerkt en na het inladen van de persoonlijke spullen is hij klaar om op zwerftocht te vertrekken.

    Meer info: hobby-caravans.de

    Technische gegevens.

    Basis voertuig Citroen Jumper

    Motor 2,2 l - 140 pk

    L X B X H; 6,36 x 2,05 x 2,74 m.

    MTM 3.500 kg

    Prijs vanaf 62.000 euro  

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Door het groen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    27-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flair heeft een nieuwe versie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nieuwe versie van de Flair uitgeroepen tot "Camper van het jaar".

    Van klein tot groot – ze springen er alle drie uit: de modellen iSmove, Arto en Flair van Niesmann+Bischoff wisten opnieuw indruk te maken in de traditionele jaarlijkse promobil-lezerskeuze en behaalden allemaal topposities. Dat de lezers van Europa's grootste vakblad onze campers van het enorme deelnemersveld naar het erepodium hebben gebracht, is een groot succes dat we graag met u willen delen. Want ook u - onze klanten, partners en fans - bent betrokken bij het succes. Het was des te leuker om onlangs de drie prijzen te hebben ontvangen, die werden gesteund door het lezerspubliek.

    Wat vooral opvalt, is de toppositie van onze Flair – die voor de achtste keer op rij is uitgeroepen tot “Camper van het jaar” in de categorie liner. Met een sprong in het aantal stemmen van 38,5 procent vorig jaar naar 43,7 procent nu, breidt de Flair zijn voorsprong nog verder uit - en dat met een volledig nieuw interieurontwerp, dat we pas vorig jaar hebben gepresenteerd. De German Design Award in de categorie "Excellent Product Design Conceptional Transportation" eind 2022 liet al zien hoe effectief de volledig nieuwe editie van onze Flair met een helder en puristisch interieur wordt geaccepteerd. De Flair overtuigt en wint de beste plaats in de categorieën "Interieurontwerp" en "Veiligheid".

    Maar er is meer. Ook de iSmove en Arto wisten dit jaar goed te scoren in de lezerskeuze van promobil en sleepten twee medailles in de wacht in de grote categorie integrale voertuigen boven de 95.000 euro. Terwijl de Arto brons claimt, miste de iSmove goud met slechts 0,5 procentpunt, waarmee hij een sterke tweede plaats veiligstelde.

    De vele prijzen zijn een grote eer voor ons en we willen alle lezers van promobil bedanken voor hun vertrouwen en hun stem.

    Smaak gekregen? Met onze online configurator stelt u uw eigen "camper van het jaar" samen.

     Meer info www.niesmann-bischoff.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder een dubbele brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chartago Chic-Line op Mercedes-Benz

    Chartago Chic C-Line T 4,9 LE

    De fabrikant kan nu de Chic C-Line als halfintegrale op Mercedes-Benz Leveren.

    Als eerste is Carthago begonnen met de 7,5 m lange T 4,9 LE met enkele bedden boven de garage. Hij is natuurlijk duurder dan dezelfde uitvoering  met een Fiat Ducato basisvoertuig. Met een Mercedes Benz komen er meestal nog pakketten bij die de prijs opdrijven. Wie voor Mercedes Benz kiest betaalt graag wat meer voor de 170 pk dieselmotor en de automatisch 9 versnellingsbak.

     Carthago heeft naam gemaakt als bouwer van degelijke koetswerken. Met eenzelfde kwalitatief uitstekende  opbouw is ook de Chic-Line bedacht. Met nog een AL-KO verlaagd chassis kan de pret niet op. De onderste 33 mm dikke geïsoleerde kunststof bodemplaat belet dat koude lucht in de dubbele bodem dringt. De vloer van het woongedeelte bestaat uit een dikke plaat multiplex. Bewoners kunnen de dubbele bodem zowel langs buiten als langs binnen bereiken. De 38 mm dikke wanden met een aluminium buitenplaat gaan met een ronding over in het dak dat een hagelbestendige buitenplaat heeft. Alle hout voor de constructie van het koetswerk werd vervangen door kunststof.

    Bij het binnen komen herkend men al snel de Carthago stijl met veel vlakken in hoogglans wit dat een mooi contrast geeft met het keurig afgewerkt meubilair met houtdecor. Het werkblad van de keuken bestaat uit Corian imitatie, vooraan is het echte Corian. Naast de uitgebreide LED slierten voor een sfeervolle verlichting en de spots voor fel licht hebben de ontwerpers nog enkele spitsvondigheden laten maken. Dat zijn de schoenlade onder de zitbank en de verschuifbare trap aan de bedden. Bij het samen brengen van de enkele bedden kan men de trap naar voor schuiven.  Aan het sanitair werden nog enkele deuren geplaatst, dat lijkt echter een beetje te veel van het goede.

     Zitten en slapen.

    Als indeling van de zitgroep is niet nieuw. Wel straalt hij comfort en gezelligheid uit. Langs de zijde van de chauffeur is een L-zitbank met chique  comfortabele rug- en zitkussens. De zijzit is van dezelfde allure. Het min of meer ovale tafelblad op één poot kan men samen vouwen en in vier richtingen schuiven. Wil men TV kijken, het klepje openen achter de rug van de zijzit en de TV komt omhoog. Voor de techniekers van Carthago is hier toch nog een klein karweitje. DE USB en 230 Volt stopcontacten zijn op een moeilijk bereikbare plaats gemonteerd, daar is wel een ander plaatsje voor te vinden.

    %%%FOTO

    Sanitair en keuken.

    Aan de keuken werd veel aandacht en knap vakmanschap besteed. Bijna heel de keuken is in wit uitgevoerd, alleen onderaan en boven is een brede band over de volle breedte van de keuken. Onderaan is er een afval emmer in verwerkt. Links zijn open schappen, de bovenkast met brede handgreep heeft voldoende inhout. Onderaan zijn laden genoeg voor grote potten en uitgebreid keukengerief. De waterkraan kan men uittrekken wat handig is om grote potten af te spoelen. Drie kookvuren met elektrische ontsteking is de keuken rijk. Tegenover de keuken is een 153 l absorptie koelkast.

    De rijkelijk van deuren voorziene badkamer  is mooi en vakkundig ingericht. Buiten de witte afzonderlijke douchecel is het overige deel in warm houtdecor gemaakt. Alleen mag men niet vergeten het licht aan te steken als je binnen gaat want de lichtschakelaar bevindt zich in de keuken.

    De Carthago Chic C-Line T 4,9 LE kan een koude winterperiode zonder zorgen gemakkelijk aan. Een Truma C 6 met warme lucht uitmondingen op de juiste plaatsen zorgt voor een goede warmte verdeling in het interieur. Ook de dubbele bodem waar leidingen en de 170 l verswatertank liggen is vorstvrij ingericht. Natuurlijk als de Truma 6 C in actie is. Zelfs de garage kan mee genieten van een zuchtje warme lucht.

    Samen gevat.

    De Carthago Chic C-Line is een goed gebouwde kampeerauto met een mooi en keurig afgewerkt interieur met hier en daar slimme vondsten. Wie voor de versie op Mercedes-Benz kiest moet zich verwachten aan een hogere prijs. De basisprijs zal rond de 116.000 euro liggen.

    Info www.Carthago.reisemobilbau GmbH.de

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Mercedes Benz Sprinter 417 CDI met verlaagd AL-KO chassis.

    Motor: Turbo Diesel 170 pk

    Automaat met 9 versnellingen

    L X B X H  7,0 x 2,27 x 2,89 m

    MTM 4,5 ton

    Rijklaar 3.385 kg (afhankelijk van de opties)

    Bedden 2,01 x 0,82 m  


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    05-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programma voor 2023

    Beste Zwervers,

     In deze folder vinden jullie ons programma voor

     2023

     Enkele mooie weekends vormen alweer de basis van een ontspannend programma!

    Noteer de datums vlug in je agenda en aarzel niet om in te schrijven!

    28 april – 1 mei 2023:

    Weekendje Annevoie

    Met bezoek aan de prachtige tuinen.

    18 – 21 mei 2023:

    Weekendje Heuvelland

    Verblijf op camping Ypra. Fietsen en wandelschoenen meebrengen!

    15 – 17 september 2023:

    Weekendje Tongerlo

    13-16 oktober 2022:

    Slotweekend in Dentergem,

    Breng je fiets en wandelschoenen mee.

    En natuurlijk een interessant bezoek en… een gezellig etentje!

    U kan voortaan enkel nog inschrijven bij:

     

    Heidi en Luc Reymen - Engels

     Schoonbroek 100

    2180 Ekeren

    0473 36 05 78 (NA 18 uur)

    reymenengels@skynet.be

     

    Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten? Geef uw email adres door, en wij sturen u automatisch alle details van onze activiteiten!

    Ook niet leden zijn welkom

     

    Inschrijven voor een activiteit:

     Eén van onze activiteiten spreekt je aan, en je wil graag deelnemen:

    U kan voortaan enkel nog inschrijven bij:

    Heidi en Luc Reymen - Engels

    Schoonbroek 100

    2180 Ekeren

    0473 36 05 78 (NA 18 uur)

    reymenengels@skynet.be

     

    1. Neem ALTIJD eerst contact op per telefoon of per email.

     

    1. Bevestig dat je mee wil gaan.

     

    1. Schrijf het verschuldigde bedrag over op onze rekening.

         PAS DAN bent u definitief ingeschreven.

    Ons rekeningnummer:

    Voor betalingen bij deelname aan activiteiten:

    BE88 7755 9103 2741

    Annulering:

     

    Om één of andere reden kan u toch niet mee:

    • Contacteer zo snel mogelijk de verantwoordelijke.
    • Bevestig uw annulatie steeds schriftelijk (email)
    • Als u annuleert wordt geval per geval bekeken in hoeverre wij u nog kunnen terugbetalen. Wij houden daarbij rekening met reeds gemaakte kosten en reserveringen.

     

    Algemene Informatie:

    Hebt u vragen omtrent “de Zwervers”, onze werking, of vragen om en rond de motorhome, neem dan gerust contact op met:

    Robert Vermeulen

    0477-43 85 66

    vermeulenrobert59@gmail.com

    Heidi en Luc Reymen – Engels

    0473 36 05 78

    reymenengels@skynet.be

    Oproep

    Onze vereniging steunt volledig op de medewerking van vrijwilligers. En het groepje werkers is de laatste jaren flink geslonken.

    Als wij dus in de toekomst verder mooie activiteiten willen blijven aanbieden, zouden een paar extra helpende handen zeker welkom zijn.

    • Wil je wat tijd vrij maken om samen met ons af en toe iets te organiseren?
    • Wil je wat tijd vrijmaken om ons administratief wat te ondersteunen?
    • Wil je wel eens de handen uit de mouwen steken op een weekend of tijdens een reis?
    • Kan je ons helpen aan leuke Bestem- mingen en/of overnachtingsplaatsen?

     

    Laat dan vlug iets van je horen bij één van de contactadressen.

    Iedereen welkom voor een vrijblijvend gesprekje over de mogelijkheden


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    03-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw batterij systeem bij Hymer

    HYMER Smart Battery System – Innovatieve energievoorziening

    Voor meer onafhankelijkheid op reis

    Het revolutionaire HYMER Smart Battery System combineert de uitstekende prestaties van lithiumbatterijen met de lage kosten van voorheen gangbare loodzuuraccu's. Het resultaat: veel meer prestaties, een aanzienlijke toename van de zelfvoorziening, een enorme verlenging van de levensduur van het totale systeem en lagere kosten van de totale bedrijfstijd.

    Met het HYMER Smart Battery System geniet u nu van de vrijheid van een zelfvoorzienend elektriciteitsnet aan boord. Er is dus geen reden om de perfecte plek zo snel te verlaten.

    Hoe werkt het HYMER Smart Battery System?

    De HY-Tec Lithium Battery 150 (LiFePo4*) bestaat uit 6 individuele LE300 Lithium Extension Battery modules (LE300). Deze uitbreidbare oplossing verhoogt de capaciteit en prestaties van de loodzuuraccu's en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie en levensduur van het totale systeem. De lithiumbatterijen worden parallel aan de loodaccu's aangesloten. De lithiumbatterijen nemen de meeste laadcycli over, terwijl de loodaccu's fungeren als back-upopslag.

    * Lithium-ijzerfosfaat veilige en robuuste lithiumtechnologie

    Laadcyclus van het Smart Battery System

    1. Ten eerste zorgt het systeem voor het opladen van de loodaccu's.
    2. De overtollige energie wordt opgeslagen door de lithiumbatterijen.
    3. Omgekeerd, wanneer elektriciteit wordt gebruikt, worden de lithiumbatterijen eerst ontladen, zodat de levensduur van de loodbatterij aanzienlijk wordt verlengd.
    4. Dankzij geïntegreerd ontladingsbeheer detecteren de lithiumbatterijen de spanning van de loodaccu. Zo wordt de voeding aan boord bij voorkeur geleverd door de fietsbestendige lithiumbatterijen. Het verhoogde stroomverbruik wordt geleverd door de lood- en lithiumbatterijen parallel om de belasting van beide batterijen te verminderen.

    Het resultaat: een betrouwbare en stabiele energievoorziening op de weg. Zeker als er geen externe stroombron in de buurt is.

    Waarom kiezen voor het HYMER Smart Battery System?

    Met een houdbaarheid van 10 jaar bieden lithiumbatterijen over het algemeen een aanzienlijk langere levensduur dan standaard loodzuuraccu's (ca. 3 jaar). Het HYMER Smart Battery System verlengt ook de levensduur van uw loodzuuraccu bij optimaal gebruik.

    Bovendien wordt de batterij-efficiëntie verhoogd tot 80% (normaal 50%). In vergelijking met conventionele loodzuuraccusystemen leidt dit tot meer onafhankelijkheid met gelijktijdige gewichtsvermindering.

    Het HYMER Smart Battery System achteraf inbouwen

    Geniet van meer zelfvoorziening met het krachtige HYMER Smart Battery System voor het achteraf inbouwen van originele HYMER-onderdelen en accessoires. Geschikt voor HYMER campers en HYMER campers vanaf modeljaar 2015. Het HYMER Smart Battery System wordt aangeboden in twee retrofit-pakketten.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    02-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winst voor tweedehands wagens

    Tweedehandse wagens starten het jaar met een lichte winst, nieuwe wagens gaan door op sterk elan

    7 min

    Na een teleurstellend jaar 2022, toen een verlies van -9,4% werd opgetekend, kon de tweedehandsmarkt voor de eerste maand van het nieuwe jaar een lichte winst van +2,4% laten optekenen. Daardoor eindigt januari 2023 op 57.135 inschrijvingen tegenover 55.821 in januari vorig jaar. Er is zowel bij particulieren als bedrijven wel degelijk interesse voor occasiewagens, wat zich wellicht vertaalt in nog betere cijfers voor de komende maanden.

    Bij de nieuwe personenwagens zijn we getuige van de beste start sinds jaren: de inschrijvingen stegen met +17,4% tot 39.847 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. Teleurstellend echter is het lager dan verwachte aantal showroombezoeken bij de merkverdelers, daar waar de sector had gehoopt op een gunstig effect van het Autosalon. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “Uit TRAXIO-marktonderzoek van eind november 2022 bleek – eindelijk - een hogere aankoopintentie van de particuliere koper, zowel voor nieuwe als voor tweedehandse wagens. Toch bleef het in de Salonmaand januari kalm in de showrooms van de nieuwe wagens. Zowel de consumenten als de bedrijven lijken wat af te wachten. De particuliere klant verslikt zich wat in de prijzen van de nieuwe wagens en interesseert zich daarom meer in tweedehandse dan in nieuwe. Maar ook bedrijven gaan meer en meer op zoek naar occasiewagens. De tweedehandsmarkt boekte in januari een lichte winst van +2,4%, wat de teller voor dit jaar al meteen brengt op 57.135 eenheden. Dat is alvast een geruststellende start en mogelijk volgt in de komende maanden nog een verdere inhaalbeweging. Onder het gesternte van een ruime publieke belangstelling op het Autosalon zitten de inschrijvingen van de nieuwe wagens stevig in de lift: die gaan er met +17,4% op vooruit. We mogen ons niet blindstaren op deze cijfers want het gaat hier om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Een beter beeld van het aantal bestellingen in januari gaan we pas later in de cijfers kunnen zien maar het blijft wel zo dat er nog lange levertermijnen zijn bij de meeste merken. Een normalisering daarvan zien we eerder voor het einde van dit jaar en ondertussen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van bestellingen.”

    Bij de merkgarages hoorden we alvast dat de showroombezoeken in januari niet erg hoog lagen.

    Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten): “Er was - ondanks het Salon - maar een beperkte showroom traffic bij de nieuwe wagens en de koopintentie van de particuliere bezoekers lag vrij laag. Bij de b2b-klanten zagen we in december nog een boost in de cijfers van PHEV en EV maar krijgen we nu veel praktische vragen over het rijden met een dergelijke elektrische of plug-in hybride wagen. Nu de echte adepten al grotendeels zijn overgeschakeld op PHEV/EV, zien we stilaan meer en meer mensen die bij wijze van spreken ‘verplicht’ moeten overschakelen op een PHEV of elektrische wagen maar die blijkbaar (nog) niet erg overtuigd zijn en allerlei praktische bezwaren zien. Dat merken we overigens ook bij de particuliere klant: die is duidelijk niet klaar voor de plug-in hybrides of de elektrische auto. Hij/zij gaat zich daarom nog steeds richten op een tweedehandswagen omwille van de lagere aankoopprijs, de onzekerheid rond de toekomstige fiscaliteit en dus ook omdat PHEV en EV te duur zijn.”  

    Van grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.

    Ivo Willems, Cardoen: “In de occasiemarkt merken we dat steeds meer bedrijven tweedehandswagens beginnen te kopen en dat was vroeger niet of toch minder het geval. Anderzijds kopen ook particulieren in verhouding meer occasiewagens dan vroeger, ook indien nieuwe wagens snel beschikbaar zijn. Dat heeft te maken met de stijgende prijzen van nieuwe auto’s. Van klanten hoorden we dat ze verbaasd waren over het prijskaartje van op het Salon getoonde wagens: er stonden veel (dure) elektrische wagens maar amper budgetvriendelijke auto’s. De reflex van velen is dan om zich te richten tot de tweedehandsmarkt.” 

    Frédéric Vassamillet, Soco : “In al onze vestigingen hebben we een goede januarimarkt achter de rug. Tenminste toch bij de occasiewagens want bij de nieuwe auto’s blijft de vraag vrij laag. Ik hoorde dat de prijs van de mooie elektrische en hybride wagens op het salon vaak niet past binnen het budget van de particulier. Die blijft daarom naar ons komen voor een tweedehandswagen die vlot beschikbaar is en waardoor de klant ook de zekerheid heeft dat hij snel kan beschikken over zijn wagen.”

    Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – januari 2023

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen en BMW blijven ook in januari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.  

    Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMW 3-reeks en Ford Fiesta.

    Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,5%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met 9,9% bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 7,7% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels 51,9% (13,3% HEV incl. mild hybrids; 24,5% PHEV en 14,1% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 11,4% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand na maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.

    De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (8%) elk 1% moeten inboeten.

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    01-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pilote viert feest

    Pilote brengt een Jubieum reeks
    Naar aanleiding van zijn 60 jarig jubieum heeft de Franse fabrikant Pilot een nieuwe reeks zwerfauto's op de markt gebracht. Ze worden gebouwd op het basisvoertuig Ford-Transit-Trail en kregen de naam "Atlas"

    Zo begon het
    De eerste Pilot kampeervoertuigen zijn te vinden in het jaar 1960. Het was pas in 1962 dat Andre Padiou zijn eerste caravan in de schrijnwerkerij "La Limouziniérge" voorstelde. In 1978 volgde de eerste kampeerauto van de firma Philippe Padiou de broer van Andre en directeur van Pilote die een alkoofmodel op Ford basis in beeld bracht.

    Met de speciale reeks "Atlas" viert de fabrikant zijn aanvang in 1962. Het startmodel Atlas A603G werd als wereldpremiére in de CMT te Stuttgart op troon gezet. De camperbus verbind een moderne binnen- en buiten uitvoering met mogelijkeheid autark te reizen. Naast zijn aantrekkelijke figuur biedt de A603G een uitgebreide uitrusting met een 170 pk sterke dieselmotor, dieselverwarming en twee zonnepanelen. De Ford is speciaal uitgerust om op oneven terrein zijn mannetje te staan daarmee is ook het rijcomfort op gewone wegen uitstekend. Binnen geeft de A603G een uitstekend ruimte gevoel, het grote dwarsbed en de 2,08 m stahoogte zijn daar niet vreemd aan.
    Technische gegevens
    Lengte 5,98 m
    Breedte 2,47 m
    Hoogte 2,78 m
    MTM 3.500 kg
    Prijs ronde de 75.000 euro
    Info www.wohnmobil.Pilote.de










    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan torentjes geen gebrek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    30-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dethleffs Globebus Go

    Dethleffs Globebus Go: de nieuwe compacte camper op basis van de Ford Transit

    Halfintegraal camper, instapmodel met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding

     

    Groter dan een Camper Van en compacter en wendbaarder dan een grote camper: de Dethleffs Globebus, bijzonder populair bij starters, ontdekkingsreizigers en stedentripliefhebbers. De integraal Globebus op basis van de Fiat Ducato krijgt gezelschap van een halfintegraal: de Globebus Go op basis van de Ford Transit. Dethleffs’ meest compacte camper viert op de CMT 2023 in Stuttgart zijn première.

    ‘Compactheid’ is het toverwoord: wie comfortabel en flexibel wil reizen, hoeft niet zijn heil te zoeken in een cruiseschip. Het is pas als je op smalle landweggetjes rijdt of in nauwe binnensteden manoeuvreert, dat je de wendbaarheid leert waarderen die kleine voertuigafmetingen met zich meebrengen. Dat ook een compacte camper luxe, comfort en woongenot kan bieden, bewijst de Dethleffs Globebus al jarenlang. Nu breidt Dethleffs deze populaire serie uit met een halfintegraal; op de CMT 2023 in Stuttgart werd de première van de nieuwe Globebus Go gevierd. 

    De compacte halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn breedte van slechts 2,20 meter en het voor Dethleffs kenmerkende exterieurontwerp met de vloeiende zijlijn en de goedgevormde achterkant, zijn bij de nieuwe Globebus Go de genen van het zustermodel Globebusonmiskenbaar aanwezig. Maar als het gaat om het basisvoertuig, de uitrusting en het interieurontwerp gaat de halfintegraal zijn eigen weg. Datzelfde geldt voor de voertuighoogte. Want de Globebus Go is niet alleen compact in lengte en breedte, maar ook in totale hoogte: met een hoogte van 269 centimeter is de nieuwe halfintegraal 12 centimeter lager dan de integraal. 

    Basis met uitgebreide veiligheidsuitrusting: Ford Transit
    Terwijl het zustermodel, de integraal, de Fiat Ducato als basis heeft, neemt Dethleffs bij de halfintegraal Globebus Go de Ford Transit als basisvoertuig. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare en in hoogte verstelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.

    Keuze uit twee indelingen
    Dethleffs biedt de halfintegraal Globebus Go in twee indelingen aan. De korte T 15 beschikt over een dwars ingebouwd tweepersoonsbed achterin en is met een totale lengte van 599 centimeter de kortste camper in het Dethleffs-programma. De langere T 45 heeft eenpersoonsbedden achterin en is met een totale lengte van 669 centimeter de kortste Dethleffs-camper met eenpersoonsbedden. Onder de verhoogde bedden bevinden zich royale opbergkasten voor kleding en allerlei reisbenodigdheden.

    De klassieke indeling vóór de slaapkamer is bij beide modellen hetzelfde: in het midden van het voertuig de badkamer en de keuken, daarvoor een halve dinette met een tweezitsbank en een aan de wand bevestigde tafel. In het moderne interieurontwerp zijn mat witte, greeploze bovenkastkleppen met natuurlijke houttinten gecombineerd met antracietkleurige, contrasterende vlakken. De stoffering Salerno vult het geheel perfect aan.

    Passend bij de compacte afmetingen en ten behoeve van een hoge nuttige lading heeft Dethleffs de Globebus Go in de standaarduitvoering voor twee personen ontworpen. Desgewenst kunnen passende opties worden besteld, waardoor een derde en vierde zitplaats mogelijk wordt.

    Minder gas – meer opbergruimte
    De keuken is compact maar toch goed uitgerust. Naast ruime hangkasten en lades, een tweepits kooktoestel, spoelbak en uitklapbaar werkblad, is de keuken van de Globebus Go voorzien van een zuinig en krachtige 86-liter compressorkoelkast. Ook te bestellen: een koel-vriescombinatie van 149 l.

    De elektrische compressorkoelkast is tegelijk een belangrijk onderdeel van het totaalconcept van de Globebus Go, waarin hij afwijkt van de integraal Globebus, evenals de standaard 6 kW dieselverwarming met geïntegreerde, tien liter grote warmwaterboiler. Want het feit dat er, behalve het kooktoestel, geen extra gasverbruikers zijn biedt veel voordelen. Zo kan voor het kooktoestel worden volstaan met een kleiner formaat gasfles, die gewoon in de keuken past. En is het is niet meer nodig om met zware gasflessen van 11 kg te slepen. Achterin, op de plaats waar normaal gesproken de opbergkast voor gasflessen is, is er zo ook meer opbergruimte voor kampeerbenodigdheden. En omdat de efficiënte dieselverwarming wordt gevoed met brandstof uit de tank van het voertuig, biedt de Globebus Go ook op koude dagen maximale autonomie. Een optioneel verkrijgbare lithium-ion-boordaccu met een capaciteit tot 168 Ah maakt ook een langere autonome werking van de elektrische compressorkoelkast mogelijk. 

    Comfortabele badkamer met innovatieve draaibare wand
    Ondanks de zeer compacte voertuigafmetingen van beide Globebus-Go-modellen heeft de badkamer dankzij de innovatieve draaibare wand een comfortabel formaat en uitrusting met een wastafel, toilet en douche. In de basispositie sluit de draaibare wand tegen de buitenwand aan – wastafel en toilet zijn vrij toegankelijk. Bij het naar buiten draaien schuift de aan de draaibare wand bevestigde wastafel over het toilet, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardige douche met vaste wanden. 

    Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze
    De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijvoorbeeld al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en koudschuimmatrassen van 150 mm dik op de bedden. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipoppervlak en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.

    Het voor Nederland en België standaard aanwezige Comfortpakket voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplamp assistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine, een hef-kanteldakluik Midi Heki boven de zitgroep, voorruitverduistering en de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed. 

    Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Globebus Go een absolute winterspecialist, die ook in koude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest. Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 114 kW (155 pk), automatische in plaats van manuele versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming of een grotere lithium-ion-accu met max. 168 Ah.

          

    De voertuigen zijn vanaf zomer 2023 beschikbaar bij geselecteerde Dethleffs-dealers


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    29-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Etrusco

    Etrusco I 7400 SBC

    De Italiaanse fabrikant bouwt zijn reeks integralen gestadig uit. Nieuw voor 2023 is de ongeveer 7,5 m lange T 7400 SBC met enkele bedden en de meer gebruikte zitgroep met zijzitbanken in de zitgroep.

     Het is niet te verwonderen dat de prijzen van de zogenaamde instapmodellen flink gestegen zijn. Voor de kampeerauto’s bijzonder voor de integralen zijn de prijzen van de materialen sterk gestegen. Etrusco kon niettegenstaande de dure materialen zijn basisprijzen beperken. Voor de nieuwe Etrusco I 7400 euro voor zulk  een grote kampeerauto is de prijs nog redelijk. Er is veel bewegingsvrijheid voorzien. Eigenlijk mag men dat verwachten van een 7,4 m lange wagen. Een flinke bijdrage voor dat ruimtelijk effect os de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. Zo is er geen L-zitbank die doorgang versmalt en de diepte belemmerd. Daarbij kan men de tafel nog samen klappen wat de doorgang naar en terug van stuurcabine vergemakkelijkt. De grote voorruit met brede zijramen verhogen voor een groot deel het ruimtelijk effect in het interieur.  Het woonontwerp met witte bovenkastdeuren en lichte kussens geven snel een aangenaam gevoel in het interieur. Rijden met de grote wagen valt best mee. De elektrische ondersteuning van het stuurwiel is daarbij een grote hulp. Zonder krachtpatserijen van de 140 pk turbo diesel te verwachten leent hij zich goed om de Etruco I 7400 SBC vlot het verkeer te volgen. Mits de versnelling op de juiste manier te schakelen gaan de bergwegen vlot onder de wielen door. Op de snelwegen kan het “snel” gaan, de dieseltank loopt dan ook “snel” leeg. Met een rustig tempo  en genietend van het landschap verbruikt hij rond de 11 l /100 km wat we zuinig mogen noemen voor dit type kampeerauto.

    Interieur

    De bewoners stappen in de wagen via een deur met een eenvoudige vergrendeling dat kan men ook van de vensters zeggen. Hij wordt wat verrast door het ruimtelijk uitzicht. Links is de 0.90 m lange zitbank daar tegenover is de bank zelfs 1,074 m lang. Met de ergonomisch gevormde en niet te zachte kussens is het comfortabel vertoeven in de zitgroep. Draait men de cabinezetels naar de tafel kunnen 5 tot 6 zwervers rond de tafel genieten van een hapje en een drankje. Voor uitgebreide culinaire geneugten beperkt men zich beter tot 4 personen.

    Men moet een beetje verbeeldingsvermogen hebben om de keuken een L-vorm te geven. De linkerkant steekt een beetje vooruit, onderaan is kast terwijl er naast 3 laden zijn. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking geïntegreerd, links is een ronde spoelbak met een hoge waterkraan. Vooraan blijft nog wat plaats voor een werkblad(tje). De hoge bovenkast met licht gebogen deuren kan redelijk wat keukengerief herbergen. Naast de buitendeur heeft men een absorptie koelkast geplaatst.

    Over een 20 cm hoog trapje  komt men in het sanitair met afzonderlijke douchecabine. Een beetje vervelend is de wielkast die het sta oppervlak verkleind. Zwervers zullen hun knieën  wat moeten opzij zetten als ze op de wc zitten met gesloten deur. Met een schuifdeur kan men het sanitair van de slaapkamer scheiden. Voor de verluchting van het sanitair had men beter een iets groter dakluik geplaatst. Na een beetje negatief commentaar over het sanitair krijgen de bedden veel goede punten. Om te beginnen zijn ze al 2,1 m lang, de 13 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodem met goed ventilatie onder de matrassen. USB stopcontacten om GSM en andere kleine apparaten  met een batterij te laden zijn voorzien. Van de meubelen geen kwaad woord ze zijn stevig gemaakt en keurig afgewerkt. Tijdens het rijden hoort men nauwelijks wat rammelen. Men moet natuurlijk rekening houden dat deze Etrusco niet van topklasse is en alles een beetje in verhouding is van de prijs die je er voor betaalt. Een goed punt verdient de onderbodem bedekt met een waterbestendig GFK laag.

    Samen gevat.

    90.000 euro is niet zo goedkoop, de extra luxe ontbreekt en hier en daar zijn kleine verbeteringen aanbevolen. Een gezin met 2 of 3 kinderen zal met deze ruime kampeerauto net zo veel plezier beleven als met een dubbel zo veel kostende uitvoering.

    Meer info etrusco.com














    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    28-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintervakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!