HYMER Smart Battery System – Innovatieve energievoorziening
Voor meer onafhankelijkheid op reis
Het revolutionaire HYMER Smart Battery System combineert de uitstekende prestaties van lithiumbatterijen met de lage kosten van voorheen gangbare loodzuuraccu's. Het resultaat: veel meer prestaties, een aanzienlijke toename van de zelfvoorziening, een enorme verlenging van de levensduur van het totale systeem en lagere kosten van de totale bedrijfstijd.
Met het HYMER Smart Battery System geniet u nu van de vrijheid van een zelfvoorzienend elektriciteitsnet aan boord. Er is dus geen reden om de perfecte plek zo snel te verlaten.
Hoe werkt het HYMER Smart Battery System?
De HY-Tec Lithium Battery 150 (LiFePo4*) bestaat uit 6 individuele LE300 Lithium Extension Battery modules (LE300). Deze uitbreidbare oplossing verhoogt de capaciteit en prestaties van de loodzuuraccu's en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie en levensduur van het totale systeem. De lithiumbatterijen worden parallel aan de loodaccu's aangesloten. De lithiumbatterijen nemen de meeste laadcycli over, terwijl de loodaccu's fungeren als back-upopslag.
* Lithium-ijzerfosfaat veilige en robuuste lithiumtechnologie
Laadcyclus van het Smart Battery System
Ten eerste zorgt het systeem voor het opladen van de loodaccu's.
De overtollige energie wordt opgeslagen door de lithiumbatterijen.
Omgekeerd, wanneer elektriciteit wordt gebruikt, worden de lithiumbatterijen eerst ontladen, zodat de levensduur van de loodbatterij aanzienlijk wordt verlengd.
Dankzij geïntegreerd ontladingsbeheer detecteren de lithiumbatterijen de spanning van de loodaccu. Zo wordt de voeding aan boord bij voorkeur geleverd door de fietsbestendige lithiumbatterijen. Het verhoogde stroomverbruik wordt geleverd door de lood- en lithiumbatterijen parallel om de belasting van beide batterijen te verminderen.
Het resultaat: een betrouwbare en stabiele energievoorziening op de weg. Zeker als er geen externe stroombron in de buurt is.
Waarom kiezen voor het HYMER Smart Battery System?
Met een houdbaarheid van 10 jaar bieden lithiumbatterijen over het algemeen een aanzienlijk langere levensduur dan standaard loodzuuraccu's (ca. 3 jaar). Het HYMER Smart Battery System verlengt ook de levensduur van uw loodzuuraccu bij optimaal gebruik.
Bovendien wordt de batterij-efficiëntie verhoogd tot 80% (normaal 50%). In vergelijking met conventionele loodzuuraccusystemen leidt dit tot meer onafhankelijkheid met gelijktijdige gewichtsvermindering.
Het HYMER Smart Battery System achteraf inbouwen
Geniet van meer zelfvoorziening met het krachtige HYMER Smart Battery System voor het achteraf inbouwen van originele HYMER-onderdelen en accessoires. Geschikt voor HYMER campers en HYMER campers vanaf modeljaar 2015. Het HYMER Smart Battery System wordt aangeboden in twee retrofit-pakketten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
02-02-2023
Winst voor tweedehands wagens
Tweedehandse wagens starten het jaar met een lichte winst, nieuwe wagens gaan door op sterk elan
7 min
Na een teleurstellend jaar 2022, toen een verlies van -9,4% werd opgetekend, kon detweedehandsmarktvoor de eerste maand van het nieuwe jaar een lichte winst van+2,4%laten optekenen. Daardoor eindigt januari 2023 op57.135inschrijvingen tegenover 55.821 in januari vorig jaar. Er is zowel bij particulieren als bedrijven wel degelijk interesse voor occasiewagens, wat zich wellicht vertaalt in nog betere cijfers voor de komende maanden.
Bij denieuwepersonenwagenszijn we getuige van de beste start sinds jaren: de inschrijvingen stegen met +17,4% tot 39.847 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. Teleurstellend echter is het lager dan verwachte aantal showroombezoeken bij de merkverdelers, daar waar de sector had gehoopt op een gunstig effect van het Autosalon. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO:“Uit TRAXIO-marktonderzoek van eind november 2022 bleek – eindelijk - een hogere aankoopintentie van de particuliere koper, zowel voor nieuwe als voor tweedehandse wagens. Toch bleef het in de Salonmaand januari kalm in de showrooms van de nieuwe wagens. Zowel de consumenten als de bedrijven lijken wat af te wachten. De particuliere klant verslikt zich wat in de prijzen van de nieuwe wagens en interesseert zich daarom meer in tweedehandse dan in nieuwe. Maar ook bedrijven gaan meer en meer op zoek naar occasiewagens. Detweedehandsmarktboekte in januari een lichte winst van +2,4%, wat de teller voor dit jaar al meteen brengt op 57.135 eenheden. Dat is alvast een geruststellende start en mogelijk volgt in de komende maanden nog een verdere inhaalbeweging. Onder het gesternte van een ruime publieke belangstelling op het Autosalon zitten de inschrijvingen van denieuwe wagensstevig in de lift: die gaan er met+17,4%op vooruit. We mogen ons niet blindstaren op deze cijfers want het gaat hier om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Een beter beeld van het aantal bestellingen in januari gaan we pas later in de cijfers kunnen zien maar het blijft wel zo dat er nog lange levertermijnen zijn bij de meeste merken. Een normalisering daarvan zien we eerder voor het einde van dit jaar en ondertussen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van bestellingen.”
Bij demerkgarageshoorden we alvast dat de showroombezoeken in januari niet erg hoog lagen.
Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten):“Er was - ondanks het Salon - maar een beperkte showroom traffic bij de nieuwe wagens en de koopintentie van de particuliere bezoekers lag vrij laag. Bij de b2b-klanten zagen we in december nog een boost in de cijfers van PHEV en EV maar krijgen we nu veel praktische vragen over het rijden met een dergelijke elektrische of plug-in hybride wagen. Nu de echte adepten al grotendeels zijn overgeschakeld op PHEV/EV, zien we stilaan meer en meer mensen die bij wijze van spreken ‘verplicht’ moeten overschakelen op een PHEV of elektrische wagen maar die blijkbaar (nog) niet erg overtuigd zijn en allerlei praktische bezwaren zien. Dat merken we overigens ook bij de particuliere klant: die is duidelijk niet klaar voor de plug-in hybrides of de elektrische auto. Hij/zij gaat zich daarom nog steeds richten op een tweedehandswagen omwille van de lagere aankoopprijs, de onzekerheid rond de toekomstige fiscaliteit en dus ook omdat PHEV en EV te duur zijn.”
Van grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.
Ivo Willems, Cardoen: “In de occasiemarkt merken we dat steeds meer bedrijven tweedehandswagens beginnen te kopen en dat was vroeger niet of toch minder het geval. Anderzijds kopen ook particulieren in verhouding meer occasiewagens dan vroeger, ook indien nieuwe wagens snel beschikbaar zijn. Dat heeft te maken met de stijgende prijzen van nieuwe auto’s. Van klanten hoorden we dat ze verbaasd waren over het prijskaartje van op het Salon getoonde wagens: er stonden veel (dure) elektrische wagens maar amper budgetvriendelijke auto’s. De reflex van velen is dan om zich te richten tot de tweedehandsmarkt.”
Frédéric Vassamillet, Soco :“In al onze vestigingen hebben we een goede januarimarkt achter de rug. Tenminste toch bij de occasiewagens want bij de nieuwe auto’s blijft de vraag vrij laag. Ik hoorde dat de prijs van de mooie elektrische en hybride wagens op het salon vaak niet past binnen het budget van de particulier. Die blijft daarom naar ons komen voor een tweedehandswagen die vlot beschikbaar is en waardoor de klant ook de zekerheid heeft dat hij snel kan beschikken over zijn wagen.”
Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – januari 2023
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW blijven ook in januari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.
Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMW 3-reeks en Ford Fiesta.
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot54,5%.Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met9,9%bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu7,7%voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er1,7%full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels 51,9% (13,3% HEV incl. mild hybrids; 24,5% PHEV en 14,1% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 11,4% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand na maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (8%) elk 1% moeten inboeten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-02-2023
Pilote viert feest
Pilote brengt een Jubieum reeks Naar aanleiding van zijn 60 jarig jubieum heeft de Franse fabrikant Pilot een nieuwe reeks zwerfauto's op de markt gebracht. Ze worden gebouwd op het basisvoertuig Ford-Transit-Trail en kregen de naam "Atlas"
Zo begon het De eerste Pilot kampeervoertuigen zijn te vinden in het jaar 1960. Het was pas in 1962 dat Andre Padiou zijn eerste caravan in de schrijnwerkerij "La Limouziniérge" voorstelde. In 1978 volgde de eerste kampeerauto van de firma Philippe Padiou de broer van Andre en directeur van Pilote die een alkoofmodel op Ford basis in beeld bracht.
Met de speciale reeks "Atlas" viert de fabrikant zijn aanvang in 1962. Het startmodel Atlas A603G werd als wereldpremiére in de CMT te Stuttgart op troon gezet. De camperbus verbind een moderne binnen- en buiten uitvoering met mogelijkeheid autark te reizen. Naast zijn aantrekkelijke figuur biedt de A603G een uitgebreide uitrusting met een 170 pk sterke dieselmotor, dieselverwarming en twee zonnepanelen. De Ford is speciaal uitgerust om op oneven terrein zijn mannetje te staan daarmee is ook het rijcomfort op gewone wegen uitstekend. Binnen geeft de A603G een uitstekend ruimte gevoel, het grote dwarsbed en de 2,08 m stahoogte zijn daar niet vreemd aan. Technische gegevens Lengte 5,98 m Breedte 2,47 m Hoogte 2,78 m MTM 3.500 kg Prijs ronde de 75.000 euro Info www.wohnmobil.Pilote.de
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Aan torentjes geen gebrek
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-01-2023
Dethleffs Globebus Go
Dethleffs Globebus Go: de nieuwe compacte camper op basis van de Ford Transit
Halfintegraal camper, instapmodel met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding
Groter dan een Camper Van en compacter en wendbaarder dan een grote camper: de Dethleffs Globebus, bijzonder populair bij starters, ontdekkingsreizigers en stedentripliefhebbers. De integraal Globebus op basis van de Fiat Ducato krijgt gezelschap van een halfintegraal: de Globebus Go op basis van de Ford Transit. Dethleffs’ meest compacte camper viert op de CMT 2023 in Stuttgart zijn première.
‘Compactheid’ is het toverwoord: wie comfortabel en flexibel wil reizen, hoeft niet zijn heil te zoeken in een cruiseschip. Het is pas als je op smalle landweggetjes rijdt of in nauwe binnensteden manoeuvreert, dat je de wendbaarheid leert waarderen die kleine voertuigafmetingen met zich meebrengen. Dat ook een compacte camper luxe, comfort en woongenot kan bieden, bewijst de Dethleffs Globebus al jarenlang. Nu breidt Dethleffs deze populaire serie uit met een halfintegraal; op de CMT 2023 in Stuttgart werd de première van de nieuwe Globebus Go gevierd.
De compacte halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn breedte van slechts 2,20 meter en het voor Dethleffs kenmerkende exterieurontwerp met de vloeiende zijlijn en de goedgevormde achterkant, zijn bij de nieuwe Globebus Go de genen van het zustermodel Globebusonmiskenbaar aanwezig. Maar als het gaat om het basisvoertuig, de uitrusting en het interieurontwerp gaat de halfintegraal zijn eigen weg. Datzelfde geldt voor de voertuighoogte. Want de Globebus Go is niet alleen compact in lengte en breedte, maar ook in totale hoogte: met een hoogte van 269 centimeter is de nieuwe halfintegraal 12 centimeter lager dan de integraal.
Basis met uitgebreide veiligheidsuitrusting: Ford Transit Terwijl het zustermodel, de integraal, de Fiat Ducato als basis heeft, neemt Dethleffs bij de halfintegraal Globebus Go de Ford Transit als basisvoertuig. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare en in hoogte verstelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Keuze uit twee indelingen Dethleffs biedt de halfintegraal Globebus Go in twee indelingen aan. De korte T 15 beschikt over een dwars ingebouwd tweepersoonsbed achterin en is met een totale lengte van 599 centimeter de kortste camper in het Dethleffs-programma. De langere T 45 heeft eenpersoonsbedden achterin en is met een totale lengte van 669 centimeter de kortste Dethleffs-camper met eenpersoonsbedden. Onder de verhoogde bedden bevinden zich royale opbergkasten voor kleding en allerlei reisbenodigdheden.
De klassieke indeling vóór de slaapkamer is bij beide modellen hetzelfde: in het midden van het voertuig de badkamer en de keuken, daarvoor een halve dinette met een tweezitsbank en een aan de wand bevestigde tafel. In het moderne interieurontwerp zijn mat witte, greeploze bovenkastkleppen met natuurlijke houttinten gecombineerd met antracietkleurige, contrasterende vlakken. De stoffering Salerno vult het geheel perfect aan.
Passend bij de compacte afmetingen en ten behoeve van een hoge nuttige lading heeft Dethleffs de Globebus Go in de standaarduitvoering voor twee personen ontworpen. Desgewenst kunnen passende opties worden besteld, waardoor een derde en vierde zitplaats mogelijk wordt.
Minder gas – meer opbergruimte De keuken is compact maar toch goed uitgerust. Naast ruime hangkasten en lades, een tweepits kooktoestel, spoelbak en uitklapbaar werkblad, is de keuken van de Globebus Go voorzien van een zuinig en krachtige 86-liter compressorkoelkast. Ook te bestellen: een koel-vriescombinatie van 149 l.
De elektrische compressorkoelkast is tegelijk een belangrijk onderdeel van het totaalconcept van de Globebus Go, waarin hij afwijkt van de integraal Globebus, evenals de standaard 6 kW dieselverwarming met geïntegreerde, tien liter grote warmwaterboiler. Want het feit dat er, behalve het kooktoestel, geen extra gasverbruikers zijn biedt veel voordelen. Zo kan voor het kooktoestel worden volstaan met een kleiner formaat gasfles, die gewoon in de keuken past. En is het is niet meer nodig om met zware gasflessen van 11 kg te slepen. Achterin, op de plaats waar normaal gesproken de opbergkast voor gasflessen is, is er zo ook meer opbergruimte voor kampeerbenodigdheden. En omdat de efficiënte dieselverwarming wordt gevoed met brandstof uit de tank van het voertuig, biedt de Globebus Go ook op koude dagen maximale autonomie. Een optioneel verkrijgbare lithium-ion-boordaccu met een capaciteit tot 168 Ah maakt ook een langere autonome werking van de elektrische compressorkoelkast mogelijk.
Comfortabele badkamer met innovatieve draaibare wand Ondanks de zeer compacte voertuigafmetingen van beide Globebus-Go-modellen heeft de badkamer dankzij de innovatieve draaibare wand een comfortabel formaat en uitrusting met een wastafel, toilet en douche. In de basispositie sluit de draaibare wand tegen de buitenwand aan – wastafel en toilet zijn vrij toegankelijk. Bij het naar buiten draaien schuift de aan de draaibare wand bevestigde wastafel over het toilet, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardige douche met vaste wanden.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijvoorbeeld al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en koudschuimmatrassen van 150 mm dik op de bedden. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipoppervlak en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
Het voor Nederland en België standaard aanwezige Comfortpakket voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplamp assistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine, een hef-kanteldakluik Midi Heki boven de zitgroep, voorruitverduistering en de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Globebus Go een absolute winterspecialist, die ook in koude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest. Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 114 kW (155 pk), automatische in plaats van manuele versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming of een grotere lithium-ion-accu met max. 168 Ah.
De voertuigen zijn vanaf zomer 2023 beschikbaar bij geselecteerde Dethleffs-dealers
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-01-2023
De nieuwe Etrusco
Etrusco I 7400 SBC
De Italiaanse fabrikant bouwt zijn reeks integralen gestadig uit. Nieuw voor 2023 is de ongeveer 7,5 m lange T 7400 SBC met enkele bedden en de meer gebruikte zitgroep met zijzitbanken in de zitgroep.
Het is niet te verwonderen dat de prijzen van de zogenaamde instapmodellen flink gestegen zijn. Voor de kampeerauto’s bijzonder voor de integralen zijn de prijzen van de materialen sterk gestegen. Etrusco kon niettegenstaande de dure materialen zijn basisprijzen beperken. Voor de nieuwe Etrusco I 7400 euro voor zulk een grote kampeerauto is de prijs nog redelijk. Er is veel bewegingsvrijheid voorzien. Eigenlijk mag men dat verwachten van een 7,4 m lange wagen. Een flinke bijdrage voor dat ruimtelijk effect os de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. Zo is er geen L-zitbank die doorgang versmalt en de diepte belemmerd. Daarbij kan men de tafel nog samen klappen wat de doorgang naar en terug van stuurcabine vergemakkelijkt. De grote voorruit met brede zijramen verhogen voor een groot deel het ruimtelijk effect in het interieur. Het woonontwerp met witte bovenkastdeuren en lichte kussens geven snel een aangenaam gevoel in het interieur. Rijden met de grote wagen valt best mee. De elektrische ondersteuning van het stuurwiel is daarbij een grote hulp. Zonder krachtpatserijen van de 140 pk turbo diesel te verwachten leent hij zich goed om de Etruco I 7400 SBC vlot het verkeer te volgen. Mits de versnelling op de juiste manier te schakelen gaan de bergwegen vlot onder de wielen door. Op de snelwegen kan het “snel” gaan, de dieseltank loopt dan ook “snel” leeg. Met een rustig tempo en genietend van het landschap verbruikt hij rond de 11 l /100 km wat we zuinig mogen noemen voor dit type kampeerauto.
Interieur
De bewoners stappen in de wagen via een deur met een eenvoudige vergrendeling dat kan men ook van de vensters zeggen. Hij wordt wat verrast door het ruimtelijk uitzicht. Links is de 0.90 m lange zitbank daar tegenover is de bank zelfs 1,074 m lang. Met de ergonomisch gevormde en niet te zachte kussens is het comfortabel vertoeven in de zitgroep. Draait men de cabinezetels naar de tafel kunnen 5 tot 6 zwervers rond de tafel genieten van een hapje en een drankje. Voor uitgebreide culinaire geneugten beperkt men zich beter tot 4 personen.
Men moet een beetje verbeeldingsvermogen hebben om de keuken een L-vorm te geven. De linkerkant steekt een beetje vooruit, onderaan is kast terwijl er naast 3 laden zijn. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking geïntegreerd, links is een ronde spoelbak met een hoge waterkraan. Vooraan blijft nog wat plaats voor een werkblad(tje). De hoge bovenkast met licht gebogen deuren kan redelijk wat keukengerief herbergen. Naast de buitendeur heeft men een absorptie koelkast geplaatst.
Over een 20 cm hoog trapje komt men in het sanitair met afzonderlijke douchecabine. Een beetje vervelend is de wielkast die het sta oppervlak verkleind. Zwervers zullen hun knieën wat moeten opzij zetten als ze op de wc zitten met gesloten deur. Met een schuifdeur kan men het sanitair van de slaapkamer scheiden. Voor de verluchting van het sanitair had men beter een iets groter dakluik geplaatst. Na een beetje negatief commentaar over het sanitair krijgen de bedden veel goede punten. Om te beginnen zijn ze al 2,1 m lang, de 13 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodem met goed ventilatie onder de matrassen. USB stopcontacten om GSM en andere kleine apparaten met een batterij te laden zijn voorzien. Van de meubelen geen kwaad woord ze zijn stevig gemaakt en keurig afgewerkt. Tijdens het rijden hoort men nauwelijks wat rammelen. Men moet natuurlijk rekening houden dat deze Etrusco niet van topklasse is en alles een beetje in verhouding is van de prijs die je er voor betaalt. Een goed punt verdient de onderbodem bedekt met een waterbestendig GFK laag.
Samen gevat.
90.000 euro is niet zo goedkoop, de extra luxe ontbreekt en hier en daar zijn kleine verbeteringen aanbevolen. Een gezin met 2 of 3 kinderen zal met deze ruime kampeerauto net zo veel plezier beleven als met een dubbel zo veel kostende uitvoering.
Meer info etrusco.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
28-01-2023
Wintervakantie
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Fendt behoort tot de beste caravans
Fendt nieuws in de interieurs Fendt Tendenza reeks bestaat nu uit 7 modellen, telkens met vier slaapplaatsen. Drie van de reeks de 550 SG, de 560 SG, met enkele bedden en achterin een grote zitgroep. De 560 SFDW heeft achterin een dubbelbed en een ruime douchecel. In de 465 en de 650 types zijn grote 2 persoonsbedden(1,4 x 2,0 m tot 1,62 X 2,3 m).
De SFDW interieurs hebben vloeistoverwarming en vloerverwarming van Alde, Andere modelen een Truma Combi 4 of 6 als verwarming. De 650 indelingen hebben een oven met grilde Aperolfunkte, er zijn verschillende nieuwe keuken armaturen gemonteerd en de compressor koelkasten zijn standaard. Lichten kan men bedienen vanaf het bedienigspaneel aan de buitendeur waar een anti vliegendeur haar werk doet. Bij de nieuwelingen behoren de Apero 495 SG met enkele bedden, de Bianco Activ 515 SKF met centrale zitgroep, een dubbel stapelbed, de Diamant 560 SD kreeg lounge en een afzonderlijke douchecel. Caravans van de Apero reeks worden aangeboden aan prijzen vanaf ongeveer 26.700 euro. De reeks bestaat uit 7 typen die tot 5 volwaardige slaaplaatsen hebben van een tweepersoons bed tot stapelbedden. Caravans van de Bianco reeks zijn ongeveer 2.000 euro goedkoper en heeft zo maar even 16 verschillende indelingen in petto. We zien er gezinsindelingen en andere met 6 slaapplaatsen. In de 3 Diamanten zijn 4 slaapplaatsen en een luxueuze en sfeervol interieur. Men moet er wel ongeveer 44.000 euro voor op tafel leggen. Alle Fendt caravans werden met veel detais verfraaid.
info: www.fendt-caravan.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-01-2023
Nieuws van CTM Stuttgart
CTM Stuttgart 2023 Zoals er veel evenmenten werden afgelast tijdens de Corona pandemie was dit dit ook het geval met de in Stuttgart. Het was dan ook een aangenaam weerzien half januari tussen exposanten,journalisten en nog veel andere aanwezigen. Het enorme complex bestaat uit 10 hallen. Bijzonder voor de dakconstructie sta ik telkens in volle bewondering. Het dak is zo uitgevoerd dat het water naar het midden van het dak loopt. Door het dak onderaan een kleine helling te geven loopt het waar 12 afvoerbuizen weg.
Een van de jaarlijkse terug komende elementen is de kampeer en reisbeurs naar het schijnt de grootste van Europa. Wij gingen op zoek wat er zich de laatste tijd in de kampeerwereld heeft afgespeeld. Met de sterk gestegen prijzen en de moeilijk aan te geraken materialen voor de constructie van nieuwe modellen beperkten de meeste fabrikanten zich tot het verbeteren of verfraaien van hun kampeervoertuigen. Zo konden we vroeger duidelijk het instapmodel onderscheiden van het duurdere type. De verschillen zijn merkelijk kleiner alleen ontbreekt bij het instap model wat luxe, de prijs is logisch wat goedkoper.
Kleine caravans op dikke banden zitten lift. Ze hebben op enkele uitzonderingen na een vloer oppervlak van een tweepersoons matras. Men kan er in zitten, rechtstaan lukt niet. Bij sommige is de matras in vierkanten gesneden, man kan ze op mekaar leggen om een zitbank te vormen. Een middel om comfortabel tv te kijken wand veel caravannetjes zijn er mee uitgerust. De totale hoogte blijft meestal onder de 2 m. Ze hebben een kloek uitzicht met de donkere kleur een de grote dikke banden daarbij hangen een reservewiel en een water - of/en een benzinetank tegen de buitenwanden. Een Metalen uittrekbare keuken of achteraan onder een opklapbaar deel van de achterwand behoort tot de uitrusting. Hier en daar is een deksel dat een bagagekoffer afsluit. Als optie kan men nog een daktent, een luifel en een verwarming of andere toebehoren bestellen. Er zijn nog andere grotere modellen waarin men kan recht staan, zelfs een uittrekbare slaapkamer was te zien, Ze zien er even stoer uit uit als hun kleinere broers. Of deze caravans succes hebben zullen we binnen enkele maanden te weten komen belangstelling was er alleszins zeer veel.
Bij de omgebouwde bestelwagens "camperbussen" worden ze genoemd is het aanbod weer gegroeid met volledig nieuwe merken. We zouden deze categorie in drie groepen kunnen indelen. De kleinste zijn een soort sterk uit de kluiten gewassen personenwagens, je kan er met twee in slapen. Sommige hebben een hefdak waarin een bed in verwerkt is. Om er echt een vakantie in door te brengen zijn ze toch wat klein.
Ze zijn echter geschikt als men een meerdaagse vakantie wil doorbrengen in een hotel of ander vast vakantie verblijf. Onderweg één of twee nachten er in overnachten is geen probleem. Een weekeindje gaan zeilen of surfen voor jongelui het ideaal. In een maatje groter vinden we de Fiat Ducato met een lengte van 6,5 m. Hij spant de kroon in deze sektor al is Ford Transit als basisvoertuig veel te vinden. Eén van de Fiat Ducato voordelen zijn is dat ze de breedste binnenruimte hebben en bijna iedereen er dwars kan in slapen. In grote lijnen hebben ze bijna allemaal dezelfde indeling, vooraan de zitgroep er achter het sanitair met aan de overkant de keuken gedeeltelijk voor de brede schuifdeur. Achterin zijn er redelijk wat verschillen in het opstellen van de bedden. Voor veel mogelijke klanten een moeilijke beslissing om voor hun het juiste type te bestellen.
Grote fabrikanten keken een beetje met lede ogen naar het succes van de camperbussen. Ze begonnen zwerfauto's te bouwen met dezelfde buitenafmetingen van de "kastenwagens" zoals de Duitsers die wagens noemen. Het voordeel zijn de beter geïsoleerde rechte wanden wat meer leefruimte biedt en de bovenkasten iets groter zijn. in doorsnee komen de indelingen ongeveer overeen, al zijn hier een paar spitsvondige uitvindigen te vinden. Zoals de bovenste helft van het sanitair dat naar beneden zakt terwijl je toch nog de wc kunt gebruiken. Voor de nacht schuif je een deel van bed over het sanitair. 's Morgens bed opzij sanitaire helft omhoog en je kunt u wassen en douchen.
Zijzitbanken voor de zitgroep kunnen in deze typen want er is geen brede schuifdeur. Soms is er zelfs een hefbed voorzien voor gezinnen met kinderen of een hefdak met een bed voor twee personen. Bij een ander type gaat het dak volledig horizontaal naar boven zodat over heel het interieur voldoende stahhoogte is. Deze bieden natuurlijk meer wooncomfort maar zijn duurder. Een derde categorie wijkt sterk af van wat we zouden kunnen noemen "de gewone" camperbussen. Ze zijn meestal langer en wat hoger, de bestelwagens van Iveco, VW Crafter MAN of Mercedes worden er voor gebruikt en kosten vlug 20 tot 35.000 euro meer. Men heeft er een 4 X 4 voor, een afwijkend interieur met redelijk wat spitsvondige snufjes, een hefdak, sterkere motoren, grote dikke banden en een donker kleurig koetswerk.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Elektrisch aangedreven zwerfauto's kwamen nauwelijks in beeld misschien zullen daar binnen een half in het Caravan Salon Van Düsseldorf meer van merken. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Wie graag folders verzameld of informatie zoekt over vakantie in een groot stuk van de wereld kan ik de CMT in Stuttgart aanbevelen. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
CTM Stuttgart
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-12-2022
De nieuwe Flair
Niesman+Bischoff Flair 920
Niesmann+Bischoff vernieuwd zijn Flair het vlaggenschip van het gamma. Voor de Liner hebben de ontwerpers nog eens gaan kijken naar de succes volle iSmove en brachten met wat aanpassingen veel over naar de nieuwe Flair.
Men kan een heel pak opties laten uitvoeren zodat de klant bijna een eigen pronkstuk kan bekomen. Voorlopig houdt de fabrikant uit Polch het nog bij twee indelingen, de Flair 887, de Flair 880 en de 9,27 lange Flair 920 ze zijn op het Iveco Daily C 18 met een MTM van 7,5 ton gebouwd. Daarmee liggen de keuze mogelijkheden in de details.
Interieur
Het nieuwe interieur ontwerp onderscheid zich zeer opvallend van de gevestigde concurrenten. Niesmann+Bischoff beschrijft de nieuwe stijl helder, tijdloos en puristisch. Inderdaad werkt de Flair bij het betreden meer als een moderne loft dan als een kampeerauto. Daarbij dragen de bijzondere materialen zoals viltbekleding tegen de wanden. Schuifdeuren in rookglas en kastdeuren zonder handgrepen, men heeft zelfs echt fineer hout aangewend.
Dat herinnert allemaal aan de kleinere voor twee jaar gepresenteerde iSmove. Het meer als 9 m lang indrukwekkend interieur wekt door zijn open infrastructuur van voor tot aan het helemaal achterin staande bed zeer ruimtelijk. Bovenkasten in de stuurcabine zijn niet volledig rondom uitgewerkt maar in L vorm gehouden wat ook nog bijdraagt in het ruimtelijk effect. De koelkast aan de rechterzijde van het interieur geïntegreerd voegt zich naadloos in het meubilair. Naar keuze kan men hier extra kleren of linnenkast laten inbouwen. De koelkast verandert dan of extra als compressor- lade koelkast in de keukenblok. Noch een bijkomend koelvak laat zich in de commode naast de buitendeur integreren. Afwasmachine, bakoven of microgolfhoven kan op vraag en de technische mogelijkheden ergens worden ingebouwd.
Van zijn broer de iSmove neemt Flair enkele vernuftige details zoals de 90° graden draaibare zitbank en de flexibel verschuifbare tafel over. Toch iets nieuws van de fabrikant uit Polch nabij Koblenz is de dubbele bodem waar de vers watertank zomaar eventjes 370 l inhoud heeft en de wc tank met een inhoud van 200 l en tot zes 100 Ah Lithium batterijen in de dubbele bodem. Dat maakt de Flair 920 genoeg autark om een vakantie door te brengen in “niemands land”. Alle veiligheidsapparatuur is natuurlijk aan boord.
Technische gegevens.
Basisvoertuig. Iveco Daily 70 C 18
Motor Turbo diesel 180 pk
MTM 7.490 kg.
L X B X H 9,27 x 2,42 x 3,34 m.
Twee basisvoertuigen 880 en 920.
Prijzen beginnen rond de 220.000 euro
Info www.niesmann-bischoff.com
www.vanomobil.be
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Winterfoto
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
16-12-2022
Een nieuwe integraal bij Frankia
De nieuwe integraal bij Frankia Neo MI7 BD
De fabrikant uit Oberfranken stelt de halfintegrale Neo model 2023 even terzijde ten voordele van de nieuwe integrale. Ook hij is gebouwd op de basis van een Mercedes-benz-Sprinter en dank zij een aantal vernuftige ideeën blijft hij binnen de 3,5 ton.
Hoewel het bestuur van Frankia meer liefde heeft voor grote integrale en alkoofmodellen wordt het 3,5 ton gamma belangrijker. De intussen al enige jaren in productie opgenomen halfintegrale Neo ook op Mercedes –Benz-Sprinter maakt hij intussen meer als 20% van de jaarproductie uit van Frankia. Voor het nieuwe modeljaar 2023 presenteert Frankia een nieuwe integrale Neo. Zoals voor halfintegrale is de nieuwe MI7 expliciet voor het aanvullen van het 3,5 ton gamma. Zo laat hij zich ook besturen door eigenaars van een B rijbewijs. Rijklaar zou hij 3.070 kg wegen vertelde de fabrikant, natuurlijk zonder mogelijke opties en een verswatertank met slechts 20 l in de tank. Nochtans voor een integrale en een Mercedes met Frankia kwaliteit is dat geen slecht resultaat.
Om dit doel te kunnen bereiken hebben de ontwerpers een paar slimme ideeën uitgewerkt. Zo lieten ze chauffeursdeur weg. Dat spaart niet alleen gewicht het verbeterd de isolatie en zo kon men enkele koude bruggen vermijden. Bovendien heeft men een beetje meer bergvakken. Sommige chauffeurs zullen het ontbreken van de deur aan hun kant onwennig vinden, maar zo langzaam wendt het om langs de opbouwdeur in en uit de wagen te stappen. Standaard geen hefbed boven de stuurcabine meer, weglaten vond men in Oberfranken geen slecht idee want hoeveel maal wordt het gebruik als men meestal slechts met z’n twee regelmatig om stap gaat. Boven de stuurcabine is nu plaats voor bovenkasten en enkele open legplanken.
De indelingen voor beide nieuwe integrale komen overeen met die van de halfintegrale Neos. Er is de MI 7 als 7,03 m GDK met enkele bedden boven de garage achterin. De BD valt met zijn 6,88 m wat korter uit maar hij bezit een 1,4 m breed dwars opgesteld bed achterin boven de garage. De grote natte cel is in beide kampeerauto’s met verdwijn wc en wastafeltje gelijk. Dat kunnen we ook zeggen van de mooie keuken met half hoog ingebouwde compressor koelkast. Haar bovenvlak is geschikt als werkblad en “stapelplaats”.
%%%FPTO4%%%
Vooraan in de zitgroep van de BD indeling blijft plaats voor een zijzit, terwijl dat niet lukt bij de GDK omwille van de lange enkele bedden. Het soliede meubilair dat we trouwens gewoon zijn van Frankia met veel witte vlakken en vrije blik tot achterin komt ruim en aangenaam over. Bijzonder fier zijn de ontwerpers van Frankia over het nieuw koetswerkfront met LED’s voor de grote lichten.
Technisch overtuigt de integrale Neo met hoogwaardige, houtvrije koetswerk inbegrepen het waterafstotend XPS isolatie materiaal, dubbele bodem en het typisch kenmerk van Frankia de grote kofferdeksels van de garage.
Voor een standaard versie zal men rond de 100.000 euro moeten rekenen. Reken er op als men de verdeler verlaat met de kant en klare integrale Neo MI zal dit bedrag waarschijnlijk met een 20.000 euro groter geworden zijn.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Mercedes-Benz-Sprinter met AL-KO chassis.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
07-12-2022
Laatste vakantiedagen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Rapido brengt nieuws voor 2023
Nieuws bij Rapido 8086 dF.
Rapido heeft hier in België een goede reputatie opgebouwd, waren ze vroeger soms eens wat zwaar op de weegschaal, kwaliteit en afwerking was perfect en nog steeds. Aan het meubilair werd altijd de nodige aandacht besteed. Nu met de nieuwste kampeerauto’s maakt de fabrikant uit Mayenne veel werk om nieuw een hoogwaardig meubilair te vervaardigen. Voor het modellenjaar heeft Rapido zijn reeksen Nacarat Duna het nieuwe meubilair Luceo gegeven. Dit laatste zal voor de reeksen C, 6F,8F en 80 dF als ook voor de camperbussen van Rapido verkrijgbaar zijn.
We konden al even een blik werpen in de bekende 8086 df. De 7,2 m lange integrale is gebouwd op de Fiat Ducato met een 140 pk sterke diesel motor en het verlaagd AL-KO chassis met een MTM van 3.500 kg als basisversie. De letters achter het type nummer beduiden hier “duble Floor” (dubbele bodem). Hij is geïsoleerd, heeft een bijkomende bergruimte. Dak, wanden en onderbodem zijn geïsoleerd en hebben zo als gewoonlijk bij Rapido hagelbestendige polyester buiten beplating. Ook de garage is volledig geïsoleerd. Een Truma C 6 Plus zorgt voor een aangename temperatuur in het woongedeelte, terwijl hij ook zorgt dat watertanks en leidingen vorstvrij de koude winderdagen ongestoord doorkomen.
De indeling van de Rapido 8086 dF is naar Franse smaak gemaakt. Vooraan een ruime zitgroep met comfortabele ergonomisch gevormde zitbanken of zeggen we beter zetels, tegen de zijwanden een opvouwbaar tafelblad pronkt tussen de zetels. Het vormt een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Er boven is een hefbed. Waar plaats is zijn bovenkasten met licht gebogen deuren. Aansluitend van de zetel is de L keuken met 2 kookvuren, spoelbakje en vooraan een klein overschotje als werkblad. Een 135 l absorptie koelkast vinden we aan de overzijde. Naast de keuken is een ruim bemeten sanitair terwijl de koelkast en de douchecel gezellig naast mekaar staan aan de andere zijde van het interieur. Achterin is het sluitstuk met een elektrisch verstelbaar eilandbed, dat 1,95 x 1,5 m groot is. Het hoofdeinde kan omhoog kantelen om nog wat te lezen of tv te kijken om in slaap te vallen.
De voor 4 zwervers bedoelde integrale Rapido 8086 df kan men tot 3.650 of 4.400 kg laten inschrijven en een 180 pk turbo diesel motor is mogelijk. Men zal er wat meer euro’s op tafel moeten voor leggen.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato verlaagd AL-KO chassis
Motor 140 pk turbo diesel
MTM 3.500 optie 3.650 of 4.400 kg
L X B X H 7,2 x 2,35 x 2,94 m
Reeksen 80 dF 7,2 of 7,49 m lang 80866dF met enkele bedden.
8086 dF en 8096 dF met eilandbed
Prijs vanaf ongeveer 93.000 euro
Meer info www.decuyper.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
30-11-2022
Concorde Credo 740 HI
Concorde kikkert zijn instapmodellen op. Ze krijgen een dubbele bodem met meer bergmogelijkheden. De woonkamer ziet er veel eleganter uit en de klant krijgt de keuze tussen 4 nieuwe indelingen.
Concorde doet met zijn nieuwe Credo typen een stap in de richting van zijn luxe modellen. We bekeken een van de nieuwe types, de Credo 740 met een lengte van 7,49 m. dat is niets speciaals want veel gezinswagens zijn even lang. Daarentegen is de integralen Credo op basis van een Iveco Daily met zijn 3,21 m hoogte toch een imposante verschijning. De fabrikant heeft het armaturenbord wat naar voor en naar boven geplaatst zo kon men 0,35 m aan binnenruimte winnen en staat het hele interieur op één vlakke vloer. De ombouw van het nieuwe chassis doet Concorde in eigen huis.
Beginnen we met een betere dubbele bodem, de inhoud steeg van 230 naar 170 l. Vers watertanks hebben er hun plaats. Met het kofferdeksel links en rechts van het koetswerk kunnen voorwerpen langs beide zijden in – of uitgeladen worden. Stijgen we naar het dak zien we er 5 zonnepanelen samen goed voor een vermogen van 700 Watt.
In het interieur hebben de meubelen meer rondingen, wat opvalt zijn de nieuwe versterkte sloten van de bovenkastdeuren. Hier storen de zichtbare drukknoppen niet meer. Maar…. Fijne vingers zijn nodig om de sloten te bedienen in de smalle spleet tussen de laden. Achterin heeft de 740 HI een dubbel dwars opgesteld bed van 2,0 x 1,5 m. Aan het voeteinde is een kleine doorgang, een tv komt elegant uit een bovenkast gedraaid. In zulk een wagen is natuurlijk een nog tweede en grotere tv aanwezig, hij bevindt zich aan de zitgroep. Keuken en natte cel bevinden zich in het centralen deel van het interieur.
In de stuurcabine heeft Concorde een manueel bediend hefbed geïnstalleerd. Met de hulp van een stevige mechaniek daalt het naar beneden terwijl het ook wat naar voor zakt.
De drie nieuwe kampeerauto’s van het Credo type hebben een lengte van 7,99 m, hebben een doppelbed en de titel is 790 FI in de 790 LI zijn het enkele bedden, een uitvoering met eilandbed kreeg als type benaming 790 MI. Nog 4 grotere van 8,49 m blijven in het programma. Kandidaat kopers zullen een bedrag van ongeveer 180.000 euro moet voorzien.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Iveco Daily 50c16
Moter turbodiesel 156 pk
MTM 5200 kg.
Concorde biedt 8 Credo indelingen aan, daarvan zijn 4 volledig nieuwe uitvoeringen inbegrepen.
Prijzen vanaf ongeveer 180.000 euro
Meer info: www.concorde.eu
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-11-2022
Nog veel belangstelling voor kampeerauto's
Kampeerwagens : terugval na corona-topjaar, maar stijgende trendlijn houdt aan
Hamvraag : wat brengt de post-coronaperiode voor de kampeerwagen?
Nu de zomer alweer een poosje achter de rug is, is het tijd om terug te blikken op de markt van de campers. Nieuwe kampeerwagens zitten al enkele jaren in de lift en kenden na de eerste lockdown een enorme boost, die we nog niet zozeer zagen in de inschrijvingen 2020 (+4,1%) maar zeker wel in die van 2021 (+31% t.o.v. 2020). Die tijdelijke, extreme piek is achter de rug: de eerste tien maanden van 2022 laten een daling zien van -17,7%. Toch is de markt van de nieuwe kampeerwagens sinds 2017 continu blijven groeien: op 6 jaar tijd is het aantal nieuwe inschrijvingen met niet minder dan 44,1% gestegen.
De tweedehandsmarkt kende die plotse piek van 2021 niet maar ook daar is de aanhoudende stijging van het aantal inschrijvingen tussen 2017 en 2022 opmerkelijk: +31,1% De vraag is wat de toekomst zal brengen want de interesse van de consument begint te tanen en showroombezoeken branden momenteel op een laag pitje.
De enorme post-coronapiek van 2021
Tijdens de eerste lockdown van 2020 lag de verkoop van kampeerwagens nagenoeg plat door de verplichte sluiting van de showrooms. Dat veranderde snel: na de lockdown en door de invoering van de befaamde ‘bubbels’ kreeg de kampeerwagen een enorme aantrek: was de camper immers niet het ideale vakantievoertuig om ongehinderd met je gezin op vakantie te vertrekken? De vraag explodeerde maar de fabrikanten konden de productie niet voldoende snel optrekken waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens +4,1% (totaal : 5.381 ex.) hoger eindigde dan 2019.
Leveringen van nieuwe mobilhomes liepen wel aardig vlotter in 2021, dat tekende voor een recordjaar : er werden toen 7.063 nieuwe kampeerwagens ingeschreven, maar liefst +31% meer dan in 2020 en zelfs +76% hoger dan 2019!
De relatieve daling van 2022
Over de eerste 10 maanden van 2022 is het aantal inschrijvingen van nieuwe campers met -17,7% (5.456 stuks) gedaald vergeleken met het topjaar 2021 toen over dezelfde periode 6.632 nieuwe voertuigen werden ingeschreven. Dat is een behoorlijke terugval, maar het is geen teken van een dalende markt want het aantal inschrijvingen in 2022 past perfect in de jarenlange stijgende trendlijn: sinds 2017 is het aantal ingeschreven nieuwe campers gestaag gestegen tot +44,1% in 2022. Daarmee blijkt de toenemende interesse in dit polyvalente vervoer- en vakantiemiddel.
Dirk Van Eyck, CEO van marktleider Dicar in Geel en Wetteren, licht toe: “ We zien de laatste jaren een verjonging van het publiek en ook de verbetering van het comfort van de motorhome parkings maakt dat vooral de pop-up versies aan populariteit winnen. Merken als VW, Ford en Mercedes hebben hierop hun focus versterkt waardoor dit concept nog meer gepromoot werd.”
De vraag is echter in hoeverre deze interesse zal standhouden in tijden van economische onzekerheid want momenteel blijven de showrooms leeg. Het positieve effect in de inschrijvingscijfers komt namelijk deels door een vertragingseffect wegens lange levertermijnen (motorhomes die vorig jaar werden verkocht werden deels dit jaar geleverd en ingeschreven).
Dirk Van Eyck ziet de toekomst minder rooskleurig tegemoet: ”Onze branche heeft de afgelopen 2 jaar “boeren’jaren gehad. We genieten nu nog van onze grote orderboek of onze achterstand in de leveringen. We voelen wel dat de mensen voor dit soort artikel er even de op knip zetten. De afbetaling voor een motorhome is al snel een 700 € per maand waardoor de consumenten met de onzekerheden die eraan zitten te komen niet gemotiveerd zijn om te bestellen”.
De vraag is dan ook of de stijgende trendlijn van de afgelopen jaren blijft aanhouden. De eerste indicatoren zijn voorlopig niet positief.
Tweedehandsmarkt: rustiger vaarwater
Vergeleken met de nieuwmarkt bleef het aantal inschrijvingen van tweedehands mobilhomes tijdens corona relatief stabiel. De eerste 10 maanden van 2022 werden er 4.321 opnieuw ingeschreven, dat is een lichte stijging van 4,8% vergeleken met vorig jaar.
De stijging op langere termijn merken we ook op de tweedehandsmarkt: +31% tussen 2017 en 2022 (bekeken over eerste 10 maanden). Maar de plotse ‘2021-boom’ van de nieuwmarkt doet zich niet voor bij de occasies: in 2020 steeg de markt +1,5% en in 2021 met +7,5% om in 2022 dus af te buigen naar een groei van 4,8%.
Dirk Van Eyk (Dicar): “Net als in de auto-industrie kampten we met lange leveringstermijnen. De klanten die nog van de zomer wilden vertrekken met een motorhome moesten zich richten tot de tweedehandsmarkt waardoor de prijzen van deze tweedehands sterk stegen tijdens de zomer. Het gekende fenomeen van vraag en aanbod. Het aantal tweedehands inschrijvingen is toegenomen doordat er de vorige jaren, tijdens covid, meer nieuwe zijn ingeschreven en waardoor het aanbod vergroot is de jaren erna.
Op een goed jaar tijd zien we prijsstijgingen van zelfs 20%, niet enkel omwille van tekorten aan chassis, maar ook van de stijgende prijzen van de andere materialen zoals hout, polyester en aluminium. Deze stijging weerspiegelt zich uiteraard op de tweedehandswaarde van de motorhomes waardoor de prijzen van de tweedehands ook, tijdelijk, sterk gestegen zijn.”
De meest populaire campers
De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Crafter), gevolgd door Benimar, Roller Team, McLouis & Chausson. Bij de twwedehands zijn McLouis, VW, Benimar, Chausson en Mercedes het meest gegeerd.
Opvallend is het stijgende succes van de kleinere camperbusjes. Deze hebben het formaat van een mono volume auto en bieden een grotere flexibiliteit en kunnen ook als 2de voertuig gebruik worden voor dagdagelijkse verplaatsingen. Deze minivans zin meestal uitgerust met een soort pop-up dak waarin slaapruimte is voor 2 personen en je vaak ook de leefruimte nog kan ombouwen tot een extra bed. De ruimte en uitrusting zijn minder uitgebreid, maar het gebruiksgemak en de flexibiliteit zijn uiteraard grote troeven. VW speelde met de California als eerste in op deze trend, maar ook de Ford Custom en Mercedes Viano spelen in op deze nieuwe markt.
Dirk Van Eyck legt verder uit: “De pop-ups waren voor corona al populair, maar sinds 2020 merken we een flinke groei. De pop-up beantwoordt aan de wensen van een jonger publiek, maar is vooral veel flexibeler en mobieler dan de klassieke full size mobilhome. Dergelijke voertuigen kunnen behalve als vrijetijdsvoertuig ook gebruik worden als tweede voertuig en ook door de steeds beter uitgeruste parkeerplaatsen voor campers is een eigen toilet en douche niet altijd een noodzaak”.
Meer info Traxio
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Vakantie
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
22-11-2022
Nieuw bij Carthago
Nieuw basisvoertuig bij Carthago.
Voor de halfintegrale Chic C-Line biedt Carthago in de nabije toekomst een model aan op Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving.
De halfintegralen en de integralen C-Tourer en de integrale Chic C-Line krijgt naast de bekende Fiat Ducato basis voertuig nu een Mercedes-Benz Sprinter. Vooraan te herkennen aan de platina gekleurde bumper. Om te beginnen krijgt hij van de ontwerpers een indeling aangepast aan het basisvoertuig. Het is mogelijk meerdere varianten van die indeling bij zijn broeders uit tewerken. De Cathago Chic C-Line T 4.9 LE stelt een klassiek interieur voor dat aan veel klanten voldoet.
De 7,5 m lange zwerfauto heeft enkele bedden achterin ze hebben een verstelbaar trapje om in de bedden te geraken. Ook hebben ze het mobile kussen om tussen de matrassen te leggen en één groot bed te vormen. Aansluitend is een grote badkamer en plaats voor een wc verdeeld langs beide kanten van de gang. Deze afdeling is afsluitbaar van de slaapkamer en het woongedeelte. Het deel tussen de deuren kan als kleedkamer dienen. Het sierlijk gevormde voorfront van de keuken verbergt genoeg bergvakken. Het aanrecht heeft 3 kookvuren en een ronde spoelbak. De bovenkast met een tweekleurig deur past er best bij. In de zitgroep zien we comfortabele ergonomisch gevormde zit- en rugkussen.de tafel op één poot is groot genoeg om er met z’n twee te genieten van de culinaire genoegens. Veel witte vlakken afgewisseld met houtdecor maken er een aangenaam verblijf van. Hang en legkleren geraakt men kwijt onder de voeteinden van de enkele bedden.
Het koetswerk verraadt de kenmerkende stijl van Carthago, die door verschillende vlakken in hoogglanzend wit een moderne tekening bekomen zonder het klassieke uitzicht van een Carthago te vervormen. De opbouw van de halfintegralen maakt de fabrikant uit Aulendorf met hoogwaardige materialen, waterafstotende isolatie materiaal en de bekende verwarmde dubbelebodem. Bij de eerste modellen past Mercedes-Benz basisvoertuig goed. Hij biedt een prima rijcomfort. Aangenaam schakelt de negengang automaat plus nog een hele reeks veiligheidssystemen.
Alles samen maakt dat de nieuwe kampeerauto natuurlijk duurder, men mag voor de Chic-Line T 4,9 LE zich aan een bedrag van rond de 116.000 euro verwachten. Zijn zuster modellen op Fiat Ducato doen het voor ongeveer 10.000 Euro minder.