Inhoud blog
  • Dure hotel kamers
  • Een nieuwe reeks bij Laika
  • Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
  • een knappe Malibu
  • een ander kleurtje
  • Hymer Free Blue Evlution
  • Zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Hobby heeft een nieuwe MAXIA
  • Hij wil niet naar school
  • De nieuwe I Trend
  • Aan de rivier
  • De nieuwste Niesmann-Bisschoff
  • Dor hout
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    28-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintervakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fendt behoort tot de beste caravans

    Fendt nieuws in de interieurs
    Fendt Tendenza reeks bestaat nu uit 7 modellen, telkens met vier slaapplaatsen. Drie van de reeks de 550 SG, de 560 SG, met enkele bedden en achterin een grote zitgroep. De 560 SFDW heeft achterin een dubbelbed en een ruime douchecel. In de 465 en de 650 types zijn grote 2 persoonsbedden(1,4 x 2,0 m tot 1,62 X 2,3 m).

    De SFDW interieurs hebben vloeistoverwarming en vloerverwarming van Alde, Andere modelen een Truma Combi 4 of 6 als verwarming. De 650 indelingen hebben een oven met grilde Aperolfunkte, er zijn verschillende nieuwe keuken armaturen gemonteerd en de compressor koelkasten zijn standaard. Lichten kan men bedienen vanaf het bedienigspaneel aan de buitendeur waar een anti vliegendeur haar werk doet. Bij de nieuwelingen behoren de Apero 495 SG met enkele bedden, de Bianco Activ 515 SKF met centrale zitgroep, een dubbel stapelbed, de Diamant 560 SD kreeg lounge en een afzonderlijke douchecel.

    Caravans van de Apero reeks worden aangeboden aan prijzen vanaf ongeveer 26.700 euro. De reeks bestaat uit 7 typen die tot 5 volwaardige slaaplaatsen hebben van een tweepersoons bed tot stapelbedden.
    Caravans van de Bianco reeks zijn ongeveer 2.000 euro goedkoper en heeft zo maar even 16 verschillende indelingen in petto. We zien er gezinsindelingen en andere met 6 slaapplaatsen. In de 3 Diamanten zijn 4 slaapplaatsen en een luxueuze en sfeervol interieur. Men moet er wel ongeveer 44.000 euro voor op tafel leggen.
    Alle Fendt caravans werden met veel detais verfraaid.

    info: www.fendt-caravan.com






    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    27-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van CTM Stuttgart

    CTM Stuttgart 2023
    Zoals er veel evenmenten werden afgelast tijdens de Corona pandemie was dit dit ook het geval met de in Stuttgart. Het was dan ook een aangenaam weerzien half januari tussen exposanten,journalisten en nog veel andere aanwezigen.
    Het enorme complex bestaat uit 10 hallen. Bijzonder voor de dakconstructie sta ik telkens in volle bewondering. Het dak is zo uitgevoerd dat het water naar het midden van het dak loopt. Door het dak onderaan een kleine helling te geven loopt het waar 12 afvoerbuizen weg.



    Een van de jaarlijkse terug komende elementen is de kampeer en reisbeurs naar het schijnt de grootste van Europa. Wij gingen op zoek wat er zich de laatste tijd in de kampeerwereld heeft afgespeeld. Met de sterk gestegen prijzen en de moeilijk aan te geraken materialen voor de constructie van nieuwe modellen beperkten de meeste fabrikanten zich tot het verbeteren of verfraaien van hun kampeervoertuigen. Zo konden we vroeger duidelijk het instapmodel onderscheiden van het duurdere type. De verschillen zijn merkelijk kleiner alleen ontbreekt bij het instap model wat luxe, de prijs is logisch wat goedkoper.

    Kleine caravans op dikke banden zitten lift. Ze hebben op enkele uitzonderingen na een vloer oppervlak van een tweepersoons matras. Men kan er in zitten, rechtstaan lukt niet. Bij sommige is de matras in vierkanten gesneden, man kan ze op mekaar leggen om een zitbank te vormen. Een middel om comfortabel tv te kijken wand veel caravannetjes zijn er mee uitgerust. De totale hoogte blijft meestal onder de 2 m. Ze hebben een kloek uitzicht met de donkere kleur een de grote dikke banden daarbij hangen een reservewiel en een water - of/en een benzinetank tegen de buitenwanden. Een Metalen uittrekbare keuken of achteraan onder een opklapbaar deel van de achterwand behoort tot de uitrusting. Hier en daar is een deksel dat een bagagekoffer afsluit. Als optie kan men nog een daktent, een luifel en een verwarming of andere toebehoren bestellen.

    Er zijn nog andere grotere modellen waarin men kan recht staan, zelfs een uittrekbare slaapkamer was te zien, Ze zien er even stoer uit uit als hun kleinere broers. Of deze caravans succes hebben zullen we binnen enkele maanden te weten komen belangstelling was er alleszins zeer veel.

    Bij de omgebouwde bestelwagens "camperbussen" worden ze genoemd is het aanbod weer gegroeid met volledig nieuwe merken. We zouden deze categorie in drie groepen kunnen indelen. De kleinste zijn een soort sterk uit de kluiten gewassen personenwagens, je kan er met twee in slapen. Sommige hebben een hefdak waarin een bed in verwerkt is. Om er echt een vakantie in door te brengen zijn ze toch wat klein.

    Ze zijn echter geschikt als men een meerdaagse vakantie wil doorbrengen in een hotel of ander vast vakantie verblijf. Onderweg één of twee nachten er in overnachten is geen probleem. Een weekeindje gaan zeilen of surfen voor jongelui het ideaal. In een maatje groter vinden we de Fiat Ducato met een lengte van 6,5 m. Hij spant de kroon in deze sektor al is Ford Transit als basisvoertuig veel te vinden. Eén van de Fiat Ducato voordelen zijn is dat ze de breedste binnenruimte hebben en bijna iedereen er dwars kan in slapen. In grote lijnen hebben ze bijna allemaal dezelfde indeling, vooraan de zitgroep er achter het sanitair met aan de overkant de keuken gedeeltelijk voor de brede schuifdeur. Achterin zijn er redelijk wat verschillen in het opstellen van de bedden. Voor veel mogelijke klanten een moeilijke beslissing om voor hun het juiste type te bestellen.

    Grote fabrikanten keken een beetje met lede ogen naar het succes van de camperbussen. Ze begonnen zwerfauto's te bouwen met dezelfde buitenafmetingen van de "kastenwagens" zoals de Duitsers die wagens noemen. Het voordeel zijn de beter geïsoleerde rechte wanden wat meer leefruimte biedt en de bovenkasten iets groter zijn. in doorsnee komen de indelingen ongeveer overeen, al zijn hier een paar spitsvondige uitvindigen te vinden. Zoals de bovenste helft van het sanitair dat naar beneden zakt terwijl je toch nog de wc kunt gebruiken. Voor de nacht schuif je een deel van bed over het sanitair. 's Morgens bed opzij sanitaire helft omhoog en je kunt u wassen en douchen.

    Zijzitbanken voor de zitgroep kunnen in deze typen want er is geen brede schuifdeur. Soms is er zelfs een hefbed voorzien voor gezinnen met kinderen of een hefdak met een bed voor twee personen. Bij een ander type gaat het dak volledig horizontaal naar boven zodat over heel het interieur voldoende stahhoogte is. Deze bieden natuurlijk meer wooncomfort maar zijn duurder.
    Een derde categorie wijkt sterk af van wat we zouden kunnen noemen "de gewone" camperbussen. Ze zijn meestal langer en wat hoger, de bestelwagens van Iveco, VW Crafter MAN of Mercedes worden er voor gebruikt en kosten vlug 20 tot 35.000 euro meer. Men heeft er een 4 X 4 voor, een afwijkend interieur met redelijk wat spitsvondige snufjes, een hefdak, sterkere motoren, grote dikke banden en een donker kleurig koetswerk.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Elektrisch aangedreven zwerfauto's kwamen nauwelijks in beeld misschien zullen daar binnen een half in het Caravan Salon Van Düsseldorf meer van merken.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Wie graag folders verzameld of informatie zoekt over vakantie in een groot stuk van de wereld kan ik de CMT in Stuttgart aanbevelen.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CTM Stuttgart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Flair

    Niesman+Bischoff Flair 920

    Niesmann+Bischoff vernieuwd zijn  Flair het vlaggenschip van het gamma. Voor de Liner hebben de ontwerpers nog eens gaan kijken naar de succes volle iSmove en brachten met wat aanpassingen veel over naar de nieuwe Flair.

    Men kan een heel pak opties laten uitvoeren zodat de klant bijna een eigen pronkstuk kan bekomen. Voorlopig houdt de fabrikant uit Polch het nog bij twee indelingen, de Flair 887, de Flair 880 en de 9,27 lange Flair 920 ze zijn op het Iveco Daily C 18 met een MTM van 7,5 ton gebouwd. Daarmee liggen de keuze mogelijkheden in de details.

    Interieur

    Het nieuwe interieur ontwerp onderscheid zich zeer opvallend van de gevestigde concurrenten. Niesmann+Bischoff beschrijft de nieuwe stijl helder, tijdloos en puristisch. Inderdaad werkt de Flair bij het betreden meer als een moderne loft dan als een kampeerauto. Daarbij dragen de bijzondere materialen zoals viltbekleding tegen de wanden. Schuifdeuren in rookglas en kastdeuren zonder handgrepen, men heeft zelfs echt fineer hout aangewend.

    Dat herinnert allemaal aan de kleinere voor twee jaar gepresenteerde iSmove. Het meer als 9 m lang indrukwekkend interieur wekt door zijn open infrastructuur van voor tot aan het helemaal achterin staande bed zeer ruimtelijk. Bovenkasten in de stuurcabine zijn niet volledig rondom uitgewerkt maar in L vorm gehouden wat ook nog bijdraagt in het ruimtelijk effect. De koelkast aan de rechterzijde van het interieur geïntegreerd voegt zich naadloos in het meubilair. Naar keuze kan men hier extra kleren of linnenkast laten inbouwen. De koelkast verandert dan of extra als compressor- lade koelkast in de keukenblok. Noch een bijkomend koelvak laat zich in de commode  naast de buitendeur integreren. Afwasmachine, bakoven of microgolfhoven kan op vraag en de technische mogelijkheden ergens worden ingebouwd.

    Van zijn broer de iSmove neemt Flair enkele vernuftige details zoals de 90° graden draaibare zitbank en de flexibel  verschuifbare tafel over. Toch iets nieuws van de fabrikant uit Polch nabij Koblenz is de dubbele bodem waar de vers watertank zomaar eventjes 370 l inhoud heeft en de wc tank met een inhoud van 200 l en tot zes 100 Ah Lithium batterijen in de dubbele bodem. Dat maakt de Flair 920 genoeg autark om een vakantie door te brengen in “niemands land”. Alle veiligheidsapparatuur is natuurlijk aan boord.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig. Iveco Daily 70 C 18

    Motor Turbo diesel 180 pk

    MTM 7.490 kg.

    L X B X H   9,27 x 2,42 x 3,34 m.

    Twee basisvoertuigen 880 en 920.

    Prijzen beginnen rond de 220.000 euro

    Info www.niesmann-bischoff.com

         www.vanomobil.be




    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterfoto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    16-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe integraal bij Frankia

    De nieuwe integraal bij Frankia Neo MI7 BD

    De fabrikant uit Oberfranken stelt de halfintegrale Neo model 2023 even terzijde ten voordele van de nieuwe integrale. Ook hij is gebouwd op de basis van een Mercedes-benz-Sprinter en dank zij een aantal vernuftige ideeën blijft hij binnen de 3,5 ton.

    Hoewel het bestuur van Frankia meer liefde heeft voor grote integrale en alkoofmodellen wordt het 3,5 ton gamma belangrijker. De intussen al enige jaren in productie opgenomen halfintegrale Neo ook op Mercedes –Benz-Sprinter maakt hij intussen meer als 20% van de jaarproductie uit van Frankia. Voor het nieuwe modeljaar 2023 presenteert Frankia een nieuwe integrale Neo. Zoals voor halfintegrale is de nieuwe MI7 expliciet  voor het aanvullen van het 3,5 ton gamma. Zo laat hij zich ook besturen door eigenaars van een B rijbewijs. Rijklaar zou hij 3.070 kg wegen vertelde de fabrikant, natuurlijk zonder mogelijke opties en een verswatertank met slechts 20 l in de tank. Nochtans voor een integrale en een Mercedes met Frankia kwaliteit is dat geen slecht resultaat.

     Om dit doel te kunnen bereiken hebben de ontwerpers een paar slimme ideeën uitgewerkt. Zo lieten ze chauffeursdeur weg. Dat spaart niet alleen gewicht het verbeterd de isolatie en zo kon men enkele koude bruggen vermijden. Bovendien heeft men een beetje meer bergvakken. Sommige chauffeurs zullen het ontbreken van de deur aan hun kant onwennig vinden, maar zo langzaam wendt het om langs de opbouwdeur in en uit de wagen te stappen. Standaard geen hefbed boven de stuurcabine meer, weglaten vond men in Oberfranken geen slecht idee want hoeveel maal wordt het gebruik als men meestal slechts met z’n twee regelmatig om stap gaat. Boven de stuurcabine is nu plaats voor bovenkasten en enkele open legplanken.

    De indelingen voor beide nieuwe integrale komen overeen met die van de halfintegrale Neos. Er is de MI 7 als 7,03 m GDK met enkele bedden boven de garage achterin. De BD valt met zijn 6,88 m wat korter uit maar hij bezit een 1,4 m breed dwars opgesteld bed achterin boven de garage. De grote natte cel is in beide kampeerauto’s met verdwijn wc en wastafeltje gelijk.  Dat kunnen we ook zeggen van de mooie keuken met half hoog ingebouwde compressor koelkast. Haar bovenvlak is geschikt als werkblad en “stapelplaats”.

    %%%FPTO4%%%

     Vooraan in de zitgroep van de BD indeling blijft plaats voor een zijzit, terwijl dat niet lukt bij de GDK omwille van de lange enkele bedden. Het soliede meubilair dat we trouwens gewoon zijn van Frankia met veel witte vlakken en vrije blik tot achterin komt ruim en aangenaam over. Bijzonder fier zijn de ontwerpers van Frankia over het nieuw koetswerkfront met LED’s voor de grote lichten.

    Technisch overtuigt de integrale Neo met hoogwaardige, houtvrije koetswerk inbegrepen het waterafstotend XPS isolatie materiaal, dubbele bodem en het typisch kenmerk van Frankia de grote kofferdeksels van de garage.

    Voor een standaard versie zal men rond de 100.000 euro moeten rekenen. Reken er op als men de verdeler verlaat met de kant en klare integrale Neo MI zal dit bedrag waarschijnlijk met een 20.000 euro groter geworden zijn.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Mercedes-Benz-Sprinter met AL-KO chassis.

    Motor Turbo diesel 150 pk

    Voorwielaandrijvinig

    MTM  3,5 ton

    L X B X H 6,88 x 2,24 x 2,96 m

    Meer info www.frankia .com

    Of info@bronntechnics.com 




    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    07-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste vakantiedagen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapido brengt nieuws voor 2023

    Nieuws bij Rapido 8086 dF.

    Rapido heeft hier in België een goede reputatie opgebouwd, waren ze vroeger soms eens wat zwaar op de weegschaal, kwaliteit en afwerking was perfect en nog steeds. Aan het meubilair werd altijd de nodige aandacht besteed. Nu met de nieuwste kampeerauto’s maakt de fabrikant uit Mayenne veel werk om nieuw een hoogwaardig meubilair te vervaardigen. Voor het modellenjaar heeft Rapido zijn reeksen Nacarat Duna het nieuwe meubilair Luceo gegeven. Dit laatste zal voor de reeksen C, 6F,8F en 80 dF als ook voor de camperbussen van Rapido verkrijgbaar zijn.

    We konden al even een blik werpen in de bekende 8086 df. De 7,2 m lange integrale is gebouwd op de Fiat Ducato met een 140 pk sterke diesel motor en het verlaagd AL-KO chassis met een MTM van 3.500 kg als basisversie. De letters achter het type nummer beduiden hier “duble Floor” (dubbele bodem). Hij is geïsoleerd, heeft een bijkomende bergruimte. Dak, wanden en onderbodem zijn geïsoleerd en hebben zo als gewoonlijk bij Rapido hagelbestendige  polyester buiten beplating. Ook de garage is volledig geïsoleerd. Een Truma C 6 Plus zorgt voor een aangename temperatuur in het woongedeelte, terwijl hij ook zorgt dat watertanks en leidingen vorstvrij de koude winderdagen ongestoord doorkomen.

    De indeling van de Rapido 8086 dF is naar Franse smaak gemaakt. Vooraan een ruime zitgroep met comfortabele ergonomisch gevormde zitbanken of zeggen we beter zetels, tegen de zijwanden een opvouwbaar tafelblad pronkt tussen de zetels. Het vormt een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Er boven is een hefbed. Waar plaats is zijn bovenkasten met licht gebogen deuren. Aansluitend van de zetel is de L keuken met 2 kookvuren, spoelbakje en vooraan een klein overschotje als werkblad. Een 135 l absorptie koelkast vinden we aan de overzijde. Naast de keuken is een ruim bemeten sanitair terwijl de koelkast en de douchecel gezellig naast mekaar staan aan de andere zijde van het interieur. Achterin is het sluitstuk met een elektrisch  verstelbaar eilandbed, dat 1,95 x 1,5 m groot is. Het hoofdeinde kan omhoog kantelen om nog wat te lezen of tv te kijken om in slaap te vallen.

    De voor 4 zwervers bedoelde integrale Rapido 8086 df kan men tot 3.650 of 4.400 kg laten inschrijven en een 180 pk turbo diesel motor is mogelijk. Men zal er wat meer euro’s op tafel moeten voor leggen.

    Technische gegevens

    Basis voertuig: Fiat Ducato verlaagd AL-KO chassis

    Motor 140 pk turbo diesel

    MTM 3.500 optie 3.650 of 4.400 kg

    L X B X H  7,2 x 2,35 x 2,94 m

    Reeksen 80 dF 7,2 of 7,49 m lang 80866dF met                                                 enkele bedden.

             8086 dF en 8096 dF met eilandbed

    Prijs vanaf ongeveer 93.000 euro

    Meer info www.decuyper.com  

     










    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    30-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Concorde Credo 740 HI

    Concorde kikkert zijn instapmodellen op. Ze krijgen een dubbele bodem met meer bergmogelijkheden. De woonkamer ziet er veel eleganter uit en de klant krijgt de keuze tussen 4 nieuwe indelingen.

    Concorde doet met zijn nieuwe Credo typen een stap in de richting van zijn luxe modellen. We bekeken een van de nieuwe types, de Credo 740 met een lengte  van 7,49 m. dat is niets speciaals want veel gezinswagens zijn even lang. Daarentegen is de integralen Credo op basis  van een Iveco Daily met zijn 3,21 m hoogte toch een imposante verschijning. De fabrikant heeft het armaturenbord wat naar voor en naar boven geplaatst zo kon men 0,35 m aan binnenruimte winnen en staat het hele interieur op één vlakke vloer. De ombouw van het nieuwe chassis doet Concorde in eigen huis.

    Beginnen we met een betere dubbele bodem, de inhoud steeg van 230 naar 170 l. Vers watertanks hebben er hun plaats. Met het kofferdeksel links en rechts van het koetswerk kunnen voorwerpen langs beide zijden  in – of uitgeladen worden. Stijgen we naar het dak zien we er 5 zonnepanelen samen goed voor een vermogen van 700 Watt.

    In het interieur hebben de meubelen  meer rondingen, wat opvalt zijn de nieuwe versterkte sloten van de bovenkastdeuren. Hier storen de zichtbare drukknoppen niet meer. Maar…. Fijne vingers zijn nodig om de sloten te bedienen in de smalle spleet tussen de laden. Achterin heeft de 740 HI een dubbel dwars opgesteld bed van 2,0 x 1,5 m.  Aan het voeteinde is een kleine doorgang, een tv komt elegant uit een bovenkast gedraaid. In zulk een wagen is natuurlijk een nog tweede en grotere tv aanwezig, hij bevindt zich aan de zitgroep. Keuken en natte cel bevinden zich in het centralen deel van het interieur.

    In de stuurcabine heeft Concorde een manueel bediend hefbed geïnstalleerd. Met de hulp van een stevige mechaniek daalt het naar beneden terwijl het ook wat naar voor zakt.

    De drie nieuwe kampeerauto’s van het Credo type  hebben een lengte van 7,99 m, hebben een doppelbed en de titel is 790 FI in de 790 LI zijn het enkele bedden,  een uitvoering met eilandbed kreeg als type benaming 790 MI. Nog 4 grotere van 8,49 m blijven in het programma. Kandidaat kopers zullen een bedrag van ongeveer 180.000 euro moet voorzien.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Iveco Daily 50c16

    Moter turbodiesel 156 pk

    MTM 5200 kg.

    Concorde biedt 8 Credo indelingen aan, daarvan zijn 4 volledig nieuwe uitvoeringen inbegrepen.

    Prijzen vanaf ongeveer 180.000 euro

    Meer info: www.concorde.eu

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    25-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog veel belangstelling voor kampeerauto's

    Kampeerwagens : terugval na corona-topjaar, maar stijgende trendlijn houdt aan

     

    Hamvraag : wat brengt de post-coronaperiode voor de kampeerwagen?

    Nu de zomer alweer een poosje achter de rug is, is het tijd om terug te blikken op de markt van de campers. Nieuwe kampeerwagens zitten al enkele jaren in de lift en kenden na de eerste lockdown een enorme boost, die we nog niet zozeer zagen in de inschrijvingen 2020 (+4,1%) maar zeker wel in die van 2021 (+31% t.o.v. 2020). Die tijdelijke, extreme piek is achter de rug: de eerste tien maanden van 2022 laten een daling zien van -17,7%. Toch is de markt van de nieuwe kampeerwagens sinds 2017 continu blijven groeien: op 6 jaar tijd is het aantal nieuwe inschrijvingen met niet minder dan 44,1% gestegen.

    De tweedehandsmarkt kende die plotse piek van 2021 niet maar ook daar is de aanhoudende stijging van het aantal inschrijvingen tussen 2017 en 2022 opmerkelijk: +31,1% De vraag is wat de toekomst zal brengen want de interesse van de consument begint te tanen en showroombezoeken branden momenteel op een laag pitje.

    De enorme post-coronapiek van 2021

    Tijdens de eerste lockdown van 2020 lag de verkoop van kampeerwagens nagenoeg plat door de verplichte sluiting van de showrooms. Dat veranderde snel: na de lockdown en door de invoering van de befaamde ‘bubbels’ kreeg de kampeerwagen een enorme aantrek: was de camper immers niet het ideale vakantievoertuig om ongehinderd met je gezin op vakantie te vertrekken? De vraag explodeerde maar de fabrikanten konden de productie niet voldoende snel optrekken waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens +4,1% (totaal : 5.381 ex.) hoger eindigde dan 2019.

    Leveringen van nieuwe mobilhomes liepen wel aardig vlotter in 2021, dat tekende voor een recordjaar : er werden toen 7.063 nieuwe kampeerwagens ingeschreven, maar liefst +31% meer dan in 2020 en zelfs  +76% hoger dan 2019!

    De relatieve daling van 2022

    Over de eerste 10 maanden van 2022 is het aantal inschrijvingen van nieuwe campers met -17,7%  (5.456 stuks) gedaald vergeleken met het topjaar 2021 toen over dezelfde periode 6.632 nieuwe voertuigen werden ingeschreven. Dat is een behoorlijke terugval, maar het is geen teken van een dalende markt want het aantal inschrijvingen in 2022 past perfect in de jarenlange stijgende trendlijn: sinds 2017 is het aantal ingeschreven nieuwe campers gestaag gestegen tot +44,1% in 2022. Daarmee blijkt de toenemende interesse in dit polyvalente vervoer- en vakantiemiddel.  

    Dirk Van Eyck, CEO van marktleider Dicar in Geel en Wetteren, licht toe: “ We zien de laatste jaren een verjonging van het publiek en ook de verbetering van het comfort van de motorhome parkings maakt dat vooral de pop-up versies aan populariteit winnen. Merken als VW, Ford en Mercedes hebben hierop hun focus versterkt waardoor dit concept nog meer gepromoot werd.”

    De vraag is echter in hoeverre deze interesse zal standhouden in tijden van economische onzekerheid want momenteel blijven de showrooms leeg. Het positieve effect in de inschrijvingscijfers komt namelijk deels door een vertragingseffect wegens lange levertermijnen (motorhomes die vorig jaar werden verkocht werden deels dit jaar geleverd en ingeschreven).

    Dirk Van Eyck ziet de toekomst minder rooskleurig tegemoet: ”Onze branche heeft de afgelopen 2 jaar “boeren’jaren gehad. We genieten nu nog van onze grote orderboek of onze achterstand in de leveringen. We voelen wel dat de mensen voor dit soort artikel er even de op knip zetten. De afbetaling voor een motorhome is al snel een 700 € per maand waardoor de consumenten met de onzekerheden die eraan zitten te komen niet gemotiveerd zijn om te bestellen”.

    De vraag is dan ook of de stijgende trendlijn van de afgelopen jaren blijft aanhouden. De eerste indicatoren zijn voorlopig niet positief.

    Tweedehandsmarkt: rustiger vaarwater

    Vergeleken met de nieuwmarkt bleef het aantal inschrijvingen van tweedehands mobilhomes tijdens corona relatief stabiel. De eerste 10 maanden van 2022 werden er 4.321 opnieuw ingeschreven, dat is een lichte stijging van 4,8% vergeleken met vorig jaar.

    De stijging op langere termijn merken we ook op de tweedehandsmarkt: +31% tussen 2017 en 2022 (bekeken over eerste 10 maanden). Maar de plotse ‘2021-boom’ van de nieuwmarkt doet zich niet voor bij de occasies: in 2020 steeg de markt +1,5% en in 2021 met +7,5% om in 2022 dus af te buigen naar een groei van 4,8%.

    Dirk Van Eyk (Dicar): “Net als in de auto-industrie kampten we met lange leveringstermijnen. De klanten die nog van de zomer wilden vertrekken met een motorhome moesten zich richten tot de tweedehandsmarkt waardoor de prijzen van deze tweedehands sterk stegen tijdens de zomer.  Het gekende fenomeen van vraag en aanbod. Het aantal tweedehands inschrijvingen is toegenomen doordat er de vorige jaren, tijdens covid, meer nieuwe zijn ingeschreven en waardoor het aanbod vergroot is de jaren erna.

    Op een goed jaar tijd zien we prijsstijgingen van zelfs 20%, niet enkel omwille van tekorten aan chassis,  maar ook van de stijgende prijzen van de andere materialen zoals hout, polyester en aluminium. Deze stijging weerspiegelt zich uiteraard op de tweedehandswaarde van de motorhomes waardoor de prijzen van de tweedehands ook, tijdelijk, sterk gestegen zijn.” 

    De meest populaire campers

    De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Crafter), gevolgd door Benimar, Roller Team, McLouis & Chausson. Bij de twwedehands zijn McLouis, VW, Benimar, Chausson en Mercedes het meest gegeerd.

    Opvallend is het stijgende succes van de kleinere camperbusjes. Deze hebben het formaat van een mono volume auto en bieden een grotere flexibiliteit en kunnen ook als 2de voertuig gebruik worden voor dagdagelijkse verplaatsingen. Deze minivans zin meestal uitgerust met een soort pop-up dak waarin slaapruimte is voor 2 personen en je vaak ook de leefruimte nog kan ombouwen tot een extra bed. De ruimte en uitrusting zijn minder uitgebreid, maar het gebruiksgemak en de flexibiliteit zijn uiteraard grote troeven. VW speelde met de California als eerste in op deze trend, maar ook de Ford Custom en Mercedes Viano spelen in op deze nieuwe markt.

    Dirk Van Eyck legt verder uit: “De pop-ups waren voor corona al populair, maar sinds 2020 merken we een flinke groei. De pop-up beantwoordt aan de wensen van een jonger publiek, maar is vooral veel flexibeler en mobieler dan de klassieke full size mobilhome. Dergelijke voertuigen kunnen behalve als vrijetijdsvoertuig ook gebruik worden als tweede voertuig en ook door de steeds beter uitgeruste parkeerplaatsen voor campers is een eigen toilet en douche niet altijd een noodzaak”.

    Meer info Traxio


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Carthago

    Nieuw basisvoertuig bij Carthago.

    Voor de halfintegrale Chic C-Line biedt Carthago in de nabije toekomst een model aan op Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving.

    De halfintegralen en de integralen C-Tourer en de integrale Chic C-Line krijgt naast de bekende Fiat Ducato basis voertuig  nu een Mercedes-Benz Sprinter. Vooraan te herkennen aan de platina gekleurde bumper. Om te beginnen krijgt hij van de ontwerpers een indeling aangepast aan het basisvoertuig. Het is mogelijk meerdere varianten van die indeling bij zijn broeders uit tewerken. De Cathago Chic C-Line T 4.9 LE stelt een klassiek interieur voor dat aan veel klanten voldoet.

    De 7,5 m lange zwerfauto heeft enkele bedden achterin ze hebben een verstelbaar trapje om in de bedden te geraken. Ook hebben ze het mobile kussen om tussen de matrassen te leggen en één groot bed te vormen. Aansluitend is een grote badkamer en plaats voor een wc verdeeld langs beide kanten van de gang. Deze afdeling is afsluitbaar van de slaapkamer en het woongedeelte. Het deel tussen de deuren kan als kleedkamer dienen. Het sierlijk gevormde voorfront van de keuken verbergt genoeg bergvakken. Het aanrecht heeft 3 kookvuren en een ronde spoelbak.  De bovenkast met een tweekleurig deur past er best bij. In de zitgroep zien we comfortabele ergonomisch gevormde zit- en rugkussen.de tafel op één poot is groot genoeg om er met z’n twee te genieten van de culinaire genoegens. Veel witte vlakken afgewisseld met houtdecor maken er een aangenaam verblijf van. Hang en legkleren geraakt men kwijt onder de voeteinden van de enkele bedden.

    Het koetswerk verraadt de kenmerkende stijl van Carthago, die door verschillende vlakken in hoogglanzend wit een moderne tekening bekomen zonder het klassieke uitzicht van een Carthago te vervormen. De opbouw van de halfintegralen maakt de fabrikant uit Aulendorf met hoogwaardige materialen, waterafstotende isolatie materiaal en de bekende verwarmde dubbelebodem. Bij de eerste modellen past Mercedes-Benz basisvoertuig goed. Hij biedt een prima rijcomfort. Aangenaam schakelt de negengang automaat plus nog een hele reeks veiligheidssystemen.

    Alles samen maakt dat de nieuwe kampeerauto natuurlijk duurder, men mag voor de Chic-Line T 4,9 LE zich aan een bedrag van rond de 116.000 euro verwachten. Zijn zuster modellen op Fiat Ducato doen het voor ongeveer 10.000 Euro minder.

    Meer info www.carthago.com

     

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving en een AL-KO chassis.

    MTM vanaf 4.200 kg

    L X B X H  7,5 x 2,27 X 2,95 m                  

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een mooi stadhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kleine fijne Knaus Tourer Van

    Knaus Tourer Van helemaal nieuw

    Voor zijn nieuwe compacte zwerfauto’s gebruikt de fabrikant uit Jandelsbrunn de VW T6.1. Als personenwagen goed bekend, als basisvoertuig moet hij zich nog waar maken. De Tourer Van is knap ingericht, keurig afgewerkt, je moet echter minstens 66.000 euro op tafel leggen om met de hem te kunnen rondtoeren. Voor hij uitgerust is met alles er op en er aan komen er ongeveer nog een 13.000 euro bij. Daarvoor krijgt u een 150 pk sterke motor, een zevengang automaat DSG, LED lichten, achteruitrijcamera, afstandsregelaar met de voor u rijdende wagen, panoramavenster boven de stuurcabine, geïsoleerde watertank en een luifel. Samen gevat is dat zeker zijn geld waard.

    De Tourer Van wordt in twee verschillende indelingen gebouwd. Ze hebben allebei een lengte van 5,88 m. De 500 MQ heeft bij een eerste blik een klassiek dwarsbed achterin. Het vernuftige is de in de hoogte verstelbare douchecabine. Daarvoor heeft de fabrikant een speciale mechaniek met gasveren en een riem ontwikkeld. In opgevouwen toestand ligt het dak van de douchecabine op het niveau van het bed, dat toch nog in zijn volle breedte bruikbaar blijft. Uitgeschoven rijkt de dak hoogte tot 1,90 m de vloer oppervlakte is ongeveer 1 m² Groot genoeg zodat de meeste zwervers zonder veel moeite er een douche kunnen nemen. De WC kan men gebruiken als het douche dak in geschoven is. Na enkele malen het douche dak omhoog en omlaag gelaten te hebben blijkt het systeem goed te functioneren. Niettegenstaande zijn beperkte afmetingen geeft de Tourer Van toch nog een redelijk ruimte gevoel. Optioneel biedt Knaus vooraan nog een hefbed van 1,96 x 1,45 m. Niet direct een aanrader om in deze compact zwerfauto nog twee extra zwerver mee te nemen. Achterin is de garage 1,25 m hoog, voldoende om een stel normale fietsen mee te nemen. Zijn broer de 500 LT heeft voor de zitgroep zitbanken tegen de zijwanden. Zoals we van Knaus mogen verwachten is het meubilair keurig afgewerkt met goede materialen. Er werd veel hout gebruikt met een warm dwars getekend decor. De keuken naast de buitendeur heeft een aanrecht met 3 geïntegreerde kookvuren en een spoelbak. Aan de linkerkant is een koelkast geïnstalleerd. Samen met de bovenkasten is er voldoende bergruimte voor het keukengerief van een koppel. Bij avond zorgen de LED’s voor voldoende licht op de juiste plaatsen.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig VW T6,1 met origineel chassis

    MTM 3.500 kg

    L X B X H   5,88 x 2,14  x 2,76 m

    Meer info www.knaus.com

     

     

     

     

     














    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussen de kranen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    11-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie nieuwelingen bij Dethleffs

    Dethleffs Just Go

    Ford als basisvoertuig voor kampeerauto’s is bij Dethleffs niets nieuws. Voor een aantal jarenwerden die onderstellen al gebruikt voor de Fortero en nog enkele andere typen.

    Nieuw is nu de halfintegrale Just Go, een reeks van drie indelingen. De 6,99 m lange zwerfauto Just Go T 6815 EB is de kleinste, hij kost rond de 60.000 euro. Hij heeft 2 enkele bedden boven de garage, compacte natte cel met geïntegreerde douche, de keuken staat centraal en vooraan is de klassieke halve zitgroep. De 7,36 m lange T 7055 kost wat meer, het verschil met zijn kleine broer is de grote badkamer met afzonderlijke douche. Het derde type even lang als voorgaande is de Just Go 7055 DBL hij heeft een eilandbed, een ruime badkamer plus een afzonderlijke douche cel. Voor de keuken hebben de ontwerpers een L vormig model getekend en de zitgroep heeft zitbanken tegen de zijwanden. Hij kost een 2.500 euro meer dan zijn kleine broer.

    Alle drie de halfintegralen zijn gebouwd op het Ford Transit basisvoertuig met verlaagd chassis, een 2,0 l turbodiesel stuurt geholpen door een zesgang versnellingsbak 130 paardjes naar de voorwielen. De wanden hebben polyester buitenpanelen, eveneens het dak, voor de bodem heeft men houten sandwichpanelen gebruikt als isolatie materiaal zit er EPS tussen de binnen- en buitenplaten.

    Interieur

    Alle wagens hebben een MTM van 3.499 kg, hebben 2 volwaardige slaapplaatsen en 4 zitplaatsen met driepunt veiligheidsgordels. Het optionele elektrisch bediend hefbed biedt 2 slaapplaatsen meer aan. Nog niet genoeg slaapsteden, men kan van de zitgroep nog een bed maken. De verswatertank heeft bij de drieling een inhoud van 115 l, de afvaltank kan 95 l herbergen, warm water en warme lucht komt van de Truma Combi 6. Voeding en drankjes blijven koel in de 142 l grote absorptie koelkast.

    De Ford transit kan bekomen worden met een 160 pk turbo diesel en een MTM van 4,1 ton dat kost natuurlijk wat meer.

    Meer informatie : www.dethleffs.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    05-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby lanceert weer wat nieuws

    Hobby Optima de Luxe T65 GE

    De voor twee zwervers ingerichte halfintegrale met een MTM van 3,5 ton, gebouwd op een Fiat Ducato met een 140 pk turbo diesel onder de motorkap heeft 2 enkele bedden boven de garage. Bij de Optima de Luxe T 65 GE staat de badkamer tussen zitgroep en een enkelbed, aan de overkant pronkt de keuken. Achter de stuurcabine bevindt zich de zitgroep. Als we zo eens rondkijken zien we dat bij Hobby veel toebehoren standaard zijn ingebouwd. We spreken van alu velgen, luchtkoeler, snelheidsregelaar, navigatie apparaat, achteruitrijcamera wat betreft het autogedeelte, in het koetswerk heeft de T65 GE 2 garagedeuren.

    Het koetswerk

    Op het standaard laagchassis van Fiat Ducato monteren de werknemers van Hobby een 42 mm dikke, sterke bodemplaat uit polyester met een XPS isolatie laag. De wanden zijn 34 mm dik met een aluminium buitenplaat. Het dak is in hetzelfde materiaal als de wanden, hier heeft het langs boven een hagelbestendige laag. Alles is zorgvuldig aan mekaar gelijmd. Bekabeling onder de bodem is zorgvuldig en degelijk verankerd tegen de bodem. De 61 cm brede buitendeur heeft een dubbele vergrendeling en door het venster heeft de chauffeur een beter zicht naar rechts. Ook de muggenhordeur is standaard. In de zijkant van het koetswerk is een koffer voor twee 27 kg gasflessen. Ze staan op een slede om gemakkelijk naar buiten te halen om ze te wisselen.

     Het interieur van de Optima de Luxe T 65 GE kreeg een moderne meubeluitvoering mee. Donker grijze zachte wanden en warm houtdecor vormen samen een chick harmonisch geheel. De witte ongewoon gevormde deuren van de bovenkasten lichten het interieur op. Bergvakken werden efficiënt uitgekiend, zo zijn er bergruimte in de trap naar de bedden, onder de koelkast en onder de bedden. Links en rechts vindt men hier en daar nog laden. De meubelen zijn vakkundig en keurig afgewerkt. De ruwe hoekverbinding met scherpe metalen hoeken en uitstekende schroeven aan de matrassen van het linker bed, kan worden toegeschreven aan de pre-seriestatus. Hobby gebruikt een ander verbindingsstuk in de productievoertuigen.

     Zitten en slapen

    De zitgroep is een klassieke uitvoering met zitbank voor twee, tafel met één poot bevestig aan de wand. Zoals bij alle kampeerauto’s kunnen de cabinezetels draaien. Het tafelblad is redelijk groot wat zich vertaalt in genoeg been en voetruimte er onder. De zitbank is uitgerust met veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. Onder de zitbank ligt de vers watertank. Onder de zijzit naast de buitendeur is plaats voor bagage. Let wel op de warme luchtleidingen met de bagage want ze liggen hier een daar onbeschermd in de bagageruimte.  Boven de zitgroep is een groot dakvenster. Slierten LED’s zorgen voor sfeerverlichting terwijl er andere lampen boven de zitgroep en andere plaatsen waar het nodig is geïnstalleerd zijn. Boven de buitendeur hebben de ontwerpers een bedieningspaneel Hobby Connect gemonteerd. Men kan er de laadtoestand van de huishoudbatterijen, boordbatterijen, de hoeveelheid water in de tank aflezen. Door Bluetooth met app laat zich ook nog met Smartphone alle elektrische bediende lichten en apparaten bedienen, zelfs de gasverwarming van uit het warme bed.  Van bedden gesproken zij hebben koudschuim matrassen, gedragen door een lattenbodem waarvan de latten een verschillende draagkracht hebben. Een lekker slaapcomfort is verzekerd. In de slaapkamer hangen bovenkasten met witte deuren hoog genoeg om niet met het hoofd in onzachte aanraking te komen.

     Keuken en badkamer.

    Voor de keuken naast de buitendeur bleef slechts iets minder dan 1 meter plaats over. In het aanrecht zijn drie kookvuren geïntegreerd met een elektrische ontsteking. De bewoners mogen geen te grote eters zijn want de branders staan tamelijk dicht bij elkaar wat moeilijk toelaat er grote potten op te zetten. Naast de kookvuren is het spoelbakje met een deksel afdekbaar. Om het werkblad wat uit te breiden kan men aan de linkerkant een blad opklappen. Naast de keukenblok kan de goed geplaatste 139 l koelkast zowel links als rechts openen. Onderaan de keuken  zijn drie laden samen met de bovenkast kan men er voldoende keukengerief en mondvoorraad opslaan.

    Een witte houten deur met magneetsloten die pas in werking treden als de deur gesloten is sluit de natte cel af. In de badkamer is voldoende plaats op en rond de wc en ook om handen en meer te wassen aan het ronde waskommetje op de kast. Wil men een stortbad nemen draait men een acryldeur voor de wastafel het overige deel sluit men met een schuifdeur. Zelfs in de douche is nog plaats genoeg om armen en benen te bewegen. In tegenstelling van veel andere fabrikanten heeft Hobby een groot dakluik boven de natte cel geplaatst. Dampen kunnen snel afgevoerd worden.

     Samen gevat

    De Hobby Optima de Luxe T 65 GE is een vakkundig en goed afgewerkte halfintegrale kampeerauto met een ruim van toebehoren voorziene uitvoering voor een prijs die men zelden kan vinden. Hij is bedoeld voor een koppel die niet op een paar kilogram meer moeten zien als ze op reis vertrekken.

    Meer info: www.hobby-caravaning.de

     Technische gegevens

    Fiat Ducato Multijet met verlaagd chassis.

    Motor 140 pk

    MTM 3.500 kg

    Ledig gewicht 3.215 kg

    L X B X H  7.14 x 2,77 x 2,87 m

    Bedden 2,09 x 0,8 m


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    04-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwaar een mooie uitstap

    Van het militaire terrein tot het bloeiende landschap

    Interview met Michael Schnellbach, directeur van de BUGA 2023 in Mannheim /

    Federal Garden Show is cultureel partner van de vakantiebeurs CMT

    Klimaat, energie, voedselzekerheid en milieu zijn de grote thema's van de

    Federal Garden Show (BUGA) in Mannheim 2023, de culturele partner van de Stuttgart

    Vakantiebeurs CMT komend jaar. De BUGA zelf wil duurzaam zijn en bezuinigen. Hoe het werkt en welke gasten op het voormalige militaire terrein arbeiden

    legt Michael Schnellbach uit.

    Mijnheer Schnellbach, waarom heeft u de CMT-vakantiebeurs als uw partner?

    geselecteerd, welke voordelen verwacht u van deze samenwerking?

    Schnellbach: De CMT is 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme. Het doel is zoveel mogelijk belangstelling bij de bezoekers voor de Federale Tuinbouw Show 2023 in Mannheim op te wekken. Een formaat als de CMT is hier zeer geschikt voor.

    Om reclame te maken voor een tuinshow die een blijvende impact zal hebben op Mannheim.

    Wat kunnen de CMT-bezoekers in

    Stuttgart verwachten?

    Schnellbach: De BUGA wordt een bloemenshow, zomerfestival en proefveld. Dit willen we tastbaar maken voor de bezoekers van het CMT en onze belangrijkste thema's klimaat, milieu, energie en voedselzekerheid op de voorgrond zetten.

    Reismagazine Marco-Polo heeft BUGA uitgeroepen tot insidertip voor 2023. Wij zullen laten zien dat de BUGA en de vierkante stad Mannheim een ​​reis waard zijn.

    Wat is de bijzondere aantrekkingskracht van uw Federale Tuinbouw Show?

    Schnellbach: Aan de ene kant hebben we het historische Luisenpark, dat in 1975 werd geopend.

    Het toneel van de Federale Tuinbouw Show was, met zijn kronkelende paden en

    bloeiende gebieden. En aan de andere kant het Spinelli Park, een voorheen ruig,

    groot militair terrein dat we volledig hebben getransformeerd. Deze twee

    verschillende parken verbonden door een kabelbaan, maar samen gebruikt in een tentoonstelling is het unieke aan de BUGA Mannheim.

    Het zal betrekking hebben op klimaat, energie, voedselzekerheid en het milieu.

    Wat betekent het precies?

    Schnellbach: De voormalige locatie van het Amerikaanse leger wordt onderdeel van de verbouwing een doorlopende groene corridor. Hier kan in de toekomst koude lucht ontstaan, wat gevolgen zal hebben voor het klimaat positief beïnvloed in de stad. Het onderwerp energie komt onder meer tot uiting in de U-Halle, een voormalig pakhuis waar veel evenementen plaatsvinden. Daar we zullen de grootste zijn met een fotovoltaïsch systeem van 6800 vierkante meter we hebben het energie dak van Mannheim.

    Mannheim wil ook de meest duurzame federale tuinshow aller tijden zijn.

    Hoe werkt het?

    Schnellbach: Er is niet één beslissende maatregel of één grote windmolen, maar veel kleine bouwstenen. Onze planten zijn er zo een zijn duurzamer en hebben minder water en onderhoud nodig. Ons water en ook hebben we het elektriciteitsverbruik constant gemeten en publiceren we de gegevens.

    Een federale tuinshow lijkt tegenwoordig minder een tuincultuurgebeurtenis, maar

    een stadsontwikkelingsproject zijn. Is het daarom minder aantrekkelijk voor bezoekers?

    Schnellbach: Nee, tuinshows zijn altijd al gebruikt voor stadsontwikkeling

    reconstructie of voor de ontwikkeling van de open ruimte. Maar dat is maar een fractie van wat gasten ter plaatse ervaren. Je zult bloemen zien en genieten van een geweldige culturele en culinair aanbod. Ik denk niet dat ze teleurgesteld zullen zijn.

    Integendeel: we plannen meer dan 5000 evenementen, met als een van de hoogtepunten dat Musical over de Mannheimse soulzangeres Joy Fleming, speciaal gemaakt voor de Federal Garden Show is geschreven en viert hier zijn première.

    Waar kijk je vooral naar uit?

    Schnellbach: Als alles klaar is, een uur voor de opening met de dichtstbijzijnde

    medewerkers om te kijken naar de site en de groene ruimte die we hebben gecreëerd.

    Ik hoop dat we de tijd vinden!

    Het terrein is in totaal 104 hectare, ongeveer drie keer zo groot als het

    Federal Garden Showterrein 2019 in Heilbronn. Kan zo'n groot gebied overal interessant zijn?

    Schnellbach: Dat is inderdaad moeilijk. We hebben dus twee gebieden:

    gemaakt. Enerzijds begeleiden we mensen door de innovaties en de belangrijke verbeteringen.

    In de andere delen wijden we ons aan soorten en natuurbehoud bijen- en hagedishabitats en nog veel meer. Als je meer tijd hebt, kun je daarheen gaan om te ervaren wat is gemaakt voor ecologie.

    Helaas u vindt nog niemand die in groen investeert. Wij hebben aan de randen van het gebied appartementen gebouwd en verdicht en daartussen een grote verbindende groene corridor van ruim 60 hectare gemaakt. Zonder de financiering van de staat en de federale overheid zou de stad Mannheim dit nooit op zo'n grote schaal hebben kunnen doen.

    Wat zal worden herinnerd van de Mannheim Federal Horticultural Show?

    Schnellbach: Het onderwerp hoe we in de toekomst in de steden zullen leven. We laten het zien in de bijdragen aan de tentoonstelling, maar het is ook te zien in de stedenbouwkundige ontwikkeling die aan de site grenst. Bezoekers zullen zich ook de kabelbaan herinneren: een rit van acht minuten over de stad, een landschappelijk beschermd gebied, een industriegebied, een sportpark en de Neckar het zijn beelden die je bijblijven.

    De Federale Tuinbouw Show BUGA 2023 Mannheim

    De Federal Garden Show 2023 omvat twee parken die met elkaar zijn verbonden door een kabelbaan. Ten eerste het Luisenpark, dat in 1975 het toneel was van een federale tuinshow en waarin nieuwe avonturenruimtes worden gecreëerd. Aan de andere kant Spinelli Park, dat wordt gebouwd op een voormalig Amerikaans militair terrein van ongeveer 80 hectare. Het gebied ligt ongeveer vijf kilometer ten oosten van het stadscentrum van Mannheim. Ongeveer 60 hectare wordt daar gebruikt voor de Federale Tuinbouw Show. Op het voormalige militaire terrein wordt een nieuwe stadswijk ontwikkeld met 2.000 appartementen voor 5.000 mensen. Er wordt 150 miljoen euro in het project geïnvesteerd en de Federal Horticultural Show Society verwacht in totaal ongeveer 80 miljoen euro aan financiering.

    De Federale Tuinbouw Show is geopend van 14 april tot 8 oktober 2023. Het abonnement kost 145 euro, vooraf 130 euro, een dagkaart voor volwassenen 28 euro.

    Meer informatie op buga23mannheim.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!