Inhoud blog
  • genieten
  • De nieuwe Tabbert Pantiga
  • Bloemen langs de weg
  • Successen van Niesmann+Bischoff
  • Veel water
  • Franse huizen
  • Lage-emissiezones Frankrijk
  • Veel vakwerkhuizen
  • De nieuwe Subaru
  • Bloemen
  • Nieuw bij Etrusco
  • Frankrijk
  • Nieuw laadplein in België
  • Stadpoort
  • Goed om weten
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    20-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Subaru

    Nieuwe Subaru Forester wint Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding

    De nieuwe Subaru Forester heeft de Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding gewonnen. De prijs werd uitgereikt door AUTO-Bild/AUTO-Allrad Duitsland.

    Tijdens een feestelijke ceremonie werd de prestigieuze prijs overhandigd aan de heer Volker Dannath, Managing Director van Subaru Duitsland. De organisatoren van AUTO-Bild/AUTO-Allrad verklaarden dat de zesde generatie Forester de prijs “vooral dankt aan de indrukwekkende innovaties die standaard zijn op het model”. Hieronder vallen onder meer het nieuwe Emergency Driving Stop System, dat het risico op ongevallen verkleint wanneer de bestuurder plotseling niet meer in staat is om het voertuig te besturen, en de verbeterde dual-function X-MODE die nu ook ondersteuning biedt bij zowel voor- als achteruit, wat leidt tot betere controle op gladde oppervlakken of steile hellingen.

    Daarnaast is de geheel nieuwe Forester een van de weinige in zijn klasse die echte offroad-capaciteiten biedt, dankzij het unieke symmetrische, altijd actieve All-Wheel Drive-systeem en een toonaangevende bodemvrijheid van 220 mm, gecombineerd met royale oprij-, overschrijd- en afrijhoeken*1. Dit maakt de auto geschikt voor een breed scala aan activiteiten, zowel on- als offroad.

    Gebaseerd op SUBARU’s veiligheidsfilosofie “all-around safety” is de geheel nieuwe Forester uitgerust met geavanceerde veiligheidstechnologieën. De geüpgradede EyeSight Driver Assist Technology beschikt over een groothoek-monoculaire camera, frontale radar en een elektrische rembooster voor verbeterde prestaties, en biedt 15 functies (waaronder vijf nieuwe).



    De geheel nieuwe Forester biedt ook geoptimaliseerde zichtbaarheid rondom, die dode hoeken vermindert dankzij het nieuwe ontwerp en nieuw toegevoegde functies. Met meer dan 90 veiligheidsonderscheidingen wereldwijd blijft de Forester een duidelijk voorbeeld van SUBARU’s visie op nul verkeersdoden in 2030*2.

    De Forester is een belangrijk model binnen het SUBARU-gamma sinds de lancering in februari 1997. Met wereldwijd meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren in de afgelopen 27 jaar*3*4, blijft de geheel nieuwe Forester trouw aan de eigenschappen van deze capabele SUV die zijn inzittenden altijd overal brengt.

    De zesde generatie Forester is opnieuw ontworpen om zijn indrukwekkende capaciteiten onder alle omstandigheden en in elk seizoen tot uitdrukking te brengen. Hij biedt verbeterde rijeigenschappen en nog meer capaciteiten op én naast de weg dan zijn succesvolle voorganger. De bekroonde Forester combineert al deze kenmerken in een fris ontworpen pakket, samen met een reeks standaard veiligheidsvoorzieningen die de stem van de prestigieuze jury wisten te winnen.

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    19-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Etrusco

    Etrusco T6.9SB Base

    Etrusco heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke kampeerauto’s tegen een redelijke prijs.

     We bekeken de T 6.96 SB Base of dat voor dit voertuig waar is.

    Etrusco behoort tot de Erwin Hymer groep. De wagens worden in Val de Pesa in Italië gemaakt. Een beetje verrassend kwam de fabrikant onlangs met een scherp berekende nieuwe reeks Base tevoorschijn. Twee 7 m lange modellen vielen ons direct op, de halfintegrale T 6.9 SB en de T 6.9 BB beide met een MTM van 3,5 ton. De grote verschillen zijn te vinden bij de indeling. De BB heeft achterin stapelbedden, de zitgroep kan tot bed worden omgevormd, als optie is nog een hefbed mogelijk. Op die manier is hij meer gemaakt voor een gezin met kinderen. Voor de SB gingen de gedachten meer naar een koppel dat van meer ruimte houdt. Achterin boven de garage zijn enkele bedden met de bekende mogelijkheid om er één groot bed van te maken. De keuken sluit aan tussen zitbank en bed, het sanitair aan de andere zijde tussen bed en buitendeur. Koetswerk

    Wat direct opvalt is het hoekige neusje boven de stuurcabine. Het is eenvoudiger te maken dan de afgeronde neusjes van zijn broeders en veranderd niets aan de inhoud en de rijeigenschappen. Op het laag chassis monteerde men een 41 mm dikke sandwichplaat met een polyester onderplaat. Diezelfde panelen maar 34 mm dik dienen voor de wanden en voor het 33 mm dikke dak. Voor de isolatie gebruiken de Italianen het water afstotend EPS isoleermateriaal. Aan het vlakke achterfront bestaat de bumper uit drie delen, bij een kleine beschadiging goedkoop te herstellen omdat de hele bumper niet moet vervangen worden. Om de prijs nog wat te kunnen drukken is er geen venster in de buitendeur, ze heeft echter een goed vergrendelsysteem. De garage is groot genoeg om een stel noodzakelijke fietsen mee te nemen. Aan de rechterkant verborgen achter een deurtje is de koffer voor twee 11 kg gasflessen.

     

    Bij een eerste blik valt het eenvoudig rechtlijnig meubilair op. Aangepaste kleuren maken het interieur sfeervol. Bekijkt men de meubelen iets beter ziet men het knap vakwerk. Kanten van deuren en wanden zijn fijn afgewerkt, de kussens met een stevige vulling voelen aangenaam aan. Natuurlijk valt het hier en daar een beetje op dat we hier met een instap model te maken hebben. Prijs en minder gewicht moet ergens gezocht worden zonder dat de infrastructuur van heel de kampeerauto verminderd.

    Zo is er achterin enkel een bovenkast tegen de achterwand. Geen bovenkasten open of gesloten langs de zijwanden, ook geen gordijnen aan de vensters. Wat wel knap en comfortabel is het tussenkussen van het bed dat de volle lengte van de matrassen heeft. Onder de voeteinde van de bedden zijn hang- en legkasten. Met een laddertje aan het voeteinde komt men vlot in het bed.Voor een koppel of zelfs met drie is de zitgroep ruim bemeten. Een comfortabele zitbank voor 2 met veiligheidsgordels, hoofdsteunen plus de draaibare zetel van de chauffeur laten een gezellig “onderonsje” toe.

    Een Truma Combi 4 met 10 boiler is de zitbank heeft genoeg warme lucht uitlaten om het gezellig warm te houden tijdens de koude dagen.Het verschuifbare tafelblad steunend op 1 poot is voldoende groot om borden, teljoren en nog wat te etaleren. De licht gekleurde bovenkast met haar donkere deur en handgreep sluit niet aan bij de keukenbovenkast. Dat bespaart weer enkele kilogram. LED lichten geven op plaatsen waar het nodig is helder licht op andere plaatsen is het zachter om het gezellig te houden.

     

    De keuken

    De keuken is slim bedacht. Ontwerpers hebben ze rechthoekig gehouden, met 2 deuren en een lade. Het aanrecht om wat meer werkblad te krijgen steekt wat voorruit, met heel veel goede wil zou men aan een L vorm kunnen denken. Twee kookvuren met piëtzo ontsteking plus de spoelbak kunnen afzonderlijk met afdekbladen verstopt worden. De gasafsluiters zijn verborgen achter een deur. Een 135 l compressor koelbox houdt voeding en drank fris.

    In tegenstelling met veel fabrikanten hebben de ontwerpers alle sanitair in één plaats opgesteld. Om een stortbad te nemen draai de spiegelwand met waskommetje  over de wc zo ontstaat een grote douche cel. In de douchebak zijn 2 waterafvoeren. Een acrylglazendeur sluit het sanitair voldoende af.

    Samen gevat

    Al is het nog geen trend en zijn al enkele fabrikanten die hun kampeervoertuigen soberder uitrusten of maken. Kwalitatief zijn vergelijkbaar met hun duurdere broeders. Verwarming, koelkast, vensters, basisvoertuig vinden net zo in luxe types. Bij de instap modellen zijn waar mogelijk geen bovenkast. Als er zijn hebben ze een hoekig uitzicht, het sanitair is wat eenvoudige toch is alles aan boord wat een kampeerder nodig heeft om een leuke vakantie te. De Etrusco t 6.9 SB Base behoort tot die categorie hij is eenvoudig gehouden toch is al het nodige aan boord 

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Fiat Ducato met laag chassis

    Motor: 2.187 cc 140 pk

    MTM: 3.500 kg

    Rijklaar: 2.785 kg

    Afmetingen: L X B X H: 6,99 x 2.38 x 2,95 m.

    Verwarming; Truma C4

    Tanks: 110 l verswater

            90 l afvalwater.

    Meer info; www.etrusco.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frankrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw laadplein in België

     

    D’Ieteren Energy opent één van de grootste laadpleinen van België in Kortenberg

     D’Ieteren Energy heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn missie om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken. Op de site van het recent geopende D’Ieteren House in Kortenberg werd zopas het tweede grootste semi-publieke laadplein van België in gebruik genomen.

    Met maar liefst 78 dubbele Alfen-laadpalen – goed voor in totaal 156 laadpunten – biedt het nieuwe laadplein voldoende capaciteit om een groot aantal elektrische voertuigen gelijktijdig op te laden. Op langere termijn wordt het plein nog uitgebreid met een intelligente load-balancing-functie. De installatie staat alvast open voor iedereen: werknemers, bezoekers, klanten én voorbijgangers kunnen er dus terecht voor een vlotte en betrouwbare laadsessie.

    Toegankelijkheid en gebruiksgemak centraal

    “Het nieuwe laadplein in Kortenberg – dat mede gefinancierd werd door de Europese Unie – is een toonbeeld van onze visie: slimme en duurzame energieoplossingen die écht iets betekenen voor mens en maatschappij,” zegt Tangi Merckx, CEO van D’Ieteren Energy. “We willen elektrisch rijden niet enkel aanmoedigen, maar ook faciliteren. Dat doen we door te investeren in toegankelijke infrastructuur op strategische locaties en door in te zetten op slimme en duurzame energieoplossingen die een cruciale rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit.”

    Het laadplein, dat ook nog 10 (8 ter hoogte van de D’Ieteren Patio en twee ter hoogte van Audi Approved plus/My Way) dubbele laders langsheen de Leuvensesteenweg telt, is volledig geïntegreerd in de duurzame, toekomstgerichte architectuur van D’Ieteren House, het nieuwe hoofdkwartier van de groep. De laadstations kregen een strategische plaats op verschillende delen van het terrein. De technologie van Alfen staat garant voor betrouwbaarheid, gebruiksgemak en compatibiliteit met alle courante elektrische voertuigen.

     

    Vooruitblik: snelle laadinfrastructuur en uitbreiding

    De opening van het laadplein is echter slechts de eerste stap. D’Ieteren Energy heeft al plannen klaar voor verdere uitbreiding. In de nabije toekomst wordt ook een mogelijkheid tot snelladen toegevoegd, voor gebruikers die hun batterij in korte tijd willen bijladen. En ook ter hoogte van de nieuwe VDFin-gebouwen die nog in volle opbouw zijn, komt er een extra cluster van nog eens 52 semi-publieke laadpunten, op termijn uitbreidbaar met nog eens 14 dubbele laders.

    Deze uitbreidingen kaderen in een bredere strategie van D’Ieteren Energy om zijn laadnetwerk versneld uit te bouwen, zowel op eigen sites als via samenwerkingen met publieke en private partners. Zo wil het bedrijf inspelen op de snelgroeiende vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur in België, waar de elektrificatie van het wagenpark steeds meer op kruissnelheid komt.

    Duurzame energie voor een duurzame toekomst

    Naast gebruiksgemak en capaciteit, hecht D’Ieteren Energy ook veel belang aan duurzaamheid. De stroom die via het laadplein geleverd wordt, is 100% afkomstig van hernieuwbare bronnen. De integratie met lokale zonne-energieproductie en slimme laadsystemen zorgt bovendien voor een optimale benutting van energie en netcapaciteit.

    “Duurzame mobiliteit vraagt om meer dan alleen elektrische wagens. Het gaat ook om de energie die ze aandrijft, de manier waarop die opgewekt en verdeeld wordt, en hoe we ons als maatschappij aanpassen aan deze nieuwe realiteit,” aldus Tangi Merckx. “Met dit laadplein tonen we hoe een slimme combinatie van technologie, infrastructuur en visie kan leiden tot concrete vooruitgang.”

     

    Dirk Steyvers

    PR Manager Škoda & Mobility brands, D'Ieteren

    Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    14-05-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadpoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed om weten

    Aanwijzingen voor voertuiggewichten en gewichtsgerelateerde informatie

    Elke Kampeerauto, elke gesloten bestelwagen en elke caravan is door de fabrikant ontworpen voor een technisch toelaatbare totale massa die tijdens de reis niet mag worden overschreden. De wettelijke voorschriften voor voertuiggewichten zijn opgenomen in de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 van de Commissie van 31 maart 2021, die uniform van toepassing is binnen de Europese Unie, waarvan wij de belangrijkste inhoud voor u hebben samengevat. Lees de volgende toelichtingen en opmerkingen aandachtig door. Deze zijn vooral belangrijk om rekening mee te houden bij het kiezen van uw voertuig en het configureren van optionele uitrusting. Ook hierin ondersteunen onze retailpartners u graag.

    1. De technisch toelaatbare totale massa (beladen)

    De "technisch toelaatbare totale massa" is het maximale gewicht dat uw voertuig mag hebben tijdens het rijden wanneer het beladen is. Houd er rekening mee dat het overschrijden van de technisch toegestane totale massa tijdens het rijden een veiligheidsrisico kan vormen en in veel Europese landen met boetes kan worden bestraft. Wij raden u daarom aan om uw voertuig voor elke rit te wegen en ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa wordt aangehouden. Informatie over de technisch toegestane totale afmetingen voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.

    2. De massa in rijklare toestand

    De "massa in rijklare toestand" komt over het algemeen standaard overeen met het gewicht van het lege voertuig, volgens de specificaties van de fabrikant, en omvat volgens de wettelijke definitie voor campers en gesloten bestelwagens de brandstoftank die voor ten minste 90% gevuld is, de massa van de bestuurder, die forfaitair met 75 kg in aanmerking wordt genomen, de brandstof en vloeistoffen en de massa van de carrosserie, de bestuurderscabine, de trekhaak (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.

    In het geval van caravans omvat de massa in rijklare toestand de massa van het voertuig dat is uitgerust met de standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant, inclusief de vloeistoffen, de massa van de carrosserie, extra trekhaken (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.

    De massa in rijklare toestand voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.

    Houd er rekening mee dat de informatie over de massa in rijklare toestand in de technische gegevens berekende waarden zijn uit de typegoedkeuringsprocedure. Deze zijn onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5%, die een directe invloed kunnen hebben op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig.

    Voorbeeld:

    Massa in rijklare toestand volgens technische gegevens: 2.939 kg
    Wettelijk toegestane tolerantie van ± 5 %: ± 147 kg
    Wettelijk toegestane overspanning in rijklare toestand 2.792 tot 3.086 kg

    Informatie over de wettelijk toegestane overspanning van de massa in rijklare toestand is ook te vinden in de technische gegevens.

    Aangezien het optreden van wettelijk toegestane toleranties een directe invloed heeft op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet met deze toleranties al bij de configuratie van het voertuig rekening worden gehouden.

    Voorbeeld:

    Als het voertuig in het bovenstaande voorbeeld wettelijk toegestane toleranties van +1% voor de massa in rijklare toestand heeft, neemt de massa in rijklare toestand toe van 2.939 kg naar 2.968,4 kg, waardoor het laadvermogen van het voertuig met 29,4 kg afneemt.

    3. De werkelijke massa van het voertuig en de standaard/optionele uitrusting

    De "werkelijke massa van het voertuig" omvat de massa in rijklare toestand en de optionele uitrusting die af fabriek is geïnstalleerd.

    "Standaarduitrusting" verwijst naar de basisconfiguratie van een voertuig dat is uitgerust met alle wettelijk vereiste functies. Dit omvat ook alle standaard uitrustingsonderdelen. Details over de standaarduitrusting vindt u in onze configurator.

    "Speciale uitrusting" betekent alle uitrusting die niet tot de standaarduitrusting behoort en die in de fabriek onder verantwoordelijkheid van de fabrikant aan het voertuig is bevestigd en door de klant kan worden besteld. Andere accessoires die door de fabrikant, de handelspartner of uzelf zijn geïnstalleerd nadat het voertuig af fabriek is afgeleverd, vallen echter niet onder speciale uitrusting. In onze configurator vindt u ook informatie over de optionele uitrusting die in de fabriek kan worden besteld.

    Houd er rekening mee dat de installatie van optionele uitrusting altijd het laadvermogen vermindert (zie hoofdstuk 5). De maximale massa van de speciale uitrusting die voor welke plattegrond kan worden geselecteerd, vindt u in de informatie op de respectievelijke plattegronden (zie hoofdstuk 6.).

    4. De massa passagiers / het maximale aantal slaapplaatsen

    In het geval van kampeerauto's en bestelwagens wordt de massa van passagiers berekend op basis van het toegestane aantal personen in de rijmodus, dat voor elke plattegrond in de technische gegevens wordt weergegeven. Voor elke passagier wordt een vast tarief van 75 kg in rekening gebracht, ongeacht hoeveel de passagiers daadwerkelijk wegen. Aangezien de bestuurder echter al in een rijklare staat in de massa is meegeteld, wordt hij niet opgenomen in de massa passagiers. Voor een voertuig met een toegestaan aantal personen in rijmodus van 4 is de massa van passagiers dus 225 kg (3*75 kg).

    Voor caravans wordt in de technische gegevens ook het aantal slaapplaatsen per plattegrond weergegeven. Een afzonderlijke massa die in aanmerking moet worden genomen bij de berekening van de gewichten van het voertuig is echter niet het gevolg van het aantal slaapplaatsen. Het aantal slaapplaatsen in caravans is echter doorslaggevend voor de berekening van het zogenaamde minimale laadvermogen (zie nummer 5.).

    5. Het laadvermogen en het minimale laadvermogen

    In het geval van campers en bestelwagens verwijst het "laadvermogen" naar het verschil tussen de technisch toegestane totale massa met belading en de massa in rijvaardigheid, vermeerderd met de massa van de passagiers en de massa van de optionele uitrusting.

    In het geval van caravans wordt het laadvermogen berekend door de massa in rijklare toestand en de massa van de optionele uitrusting af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.

    Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 schrijft een vast "minimaal laadvermogen" voor door HOBBY gebouwde voertuigen voor bagage en andere items voor die geen deel uitmaken van de in de fabriek geïnstalleerde optionele uitrusting. Dit is om ervoor te zorgen dat u persoonlijke bagage en voedsel (bijv. kleding, toilet- en keukenapparatuur, voedsel, kampeeruitrusting of speelgoed) kunt vervoeren zonder de technisch toegestane totale massa te overschrijden wanneer u geladen bent.

    Voor campers en bestelwagens die door HOBBY zijn gebouwd, wordt dit minimale laadvermogen berekend aan de hand van de volgende formule:

    Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L)
    n = maximumaantal passagiers plus de bestuurder en
    L = totale lengte van het voertuig in meters.

    Voorbeeld: Voor een camper met 4 goedgekeurde zitplaatsen en een lengte van 7 m is het minimale laadvermogen 110 kg (10*[4+7]).

    In het geval van caravans daarentegen wordt het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen berekend op basis van het maximale aantal slaapplaatsen:

    Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L)
    n = maximumaantal slaapplaatsen en
    L = carrosserielengte van het voertuig in meters.

    Voorbeeld: Voor een caravan met 3 slaapplaatsen en een opbouwlengte van 5,5 m is het minimale laadvermogen 85 kg (10*[3+5,5]).

    Dit minimale laadvermogen mag niet worden onderschreden bij het configureren van uw voertuig. Als de werkelijke voertuigmassa door de keuze van de optionele uitrusting zodanig toeneemt dat er niet meer voldoende vrije massa voor de passagiers is (alleen bij campers en gesloten bestelwagens) en het minimale laadvermogen tussen de werkelijke voertuigmassa en de technisch toegestane totale massa, kunt u afhankelijk van de indeling een toename van de voertuigbelasting (toename van de technisch toegestane totale massa) selecteren en/of de optionele uitrusting deselecteren. Anders kunt u het configuratie- en bestelproces niet voortzetten.

    Controleer indien nodig samen met uw HOBBY-dealer of de technisch toegestane totale massa wiskundig niet wordt overschreden, d.w.z. dat er voldoende vrije massa is voor de passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het minimale laadvermogen.

    6. De maximale massa voor optionele uitrusting

    Om ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa van het voertuig, rekening houdend met de massa in rijklare toestand, de massa van passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen, niet wordt overschreden door de installatie van optionele uitrustingen, heeft HOBBY de installatie van speciale uitrustingen beperkt en een "maximummassa voor speciale uitrusting" van de kant van de fabrikant vastgesteld.

    Voor kampeerauto's en bestelwagens wordt dit in eerste instantie berekend door de massa in rijklare toestand, de massa van de passagiers en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toegestane totale massa. In het geval van caravans wordt dit berekend door de massa in rijklare toestand en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.

    Aangezien de massa in rijklare toestand een berekende waarde is die is onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5% en het optreden van deze toleranties kan leiden tot een feitelijke onderbieding van het minimumlaadvermogen, worden de wettelijk toegestane toleranties uit voorzorg ook opgenomen in de maximummassa voor optionele uitrustingen. Er wordt ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten/speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren.

    Informatie over de maximale afmetingen voor optionele uitrusting vindt u voor elke plattegrond in de technische gegevens.

    Meer info: www.hobby.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    30-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe kachel bij Truma
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Een nieuwe kachel van Truma

    Puur elektrisch. Veilige werking. Slim geïnstalleerd.

     Eezy – de nieuwe elektrische kachel van Truma

    Truma, Europa's toonaangevende leverancier van technische systeemoplossingen voor de caravan- en camperindustrie, kondigt de marktintroductie aan van een nieuwe verwarmingsoplossing: Eezy. De volledig elektrische kachel is geschikt als compacte en extra verwarming voor veel recreatieve voertuigen en toepassingen.

    In voertuigen zonder verwarming zorgt Eezy voor aangename warmte op koude zomernachten of in de overgangsperiode. Voor grotere caravans of campers biedt Eezy extra verwarmingsvermogen voor koude zones, bijvoorbeeld in de nis of de badkamer achterin. Eezy is ook perfect als extra verwarming voor volledig elektrische voertuigen of voertuigen met airconditioning inclusief warmtepompfunctie.

    Technologie die overtuigt

    De verwarming werkt op 230 V wisselstroom. Deze wordt gebruikt om twee verwarmingsspiralen van elk 900 W te laten werken. Het wordt aangestuurd via een 12 V DC-voeding, bijvoorbeeld via de accu van het voertuig. De kamerlucht wordt aangezogen door een geïntegreerde ventilator, indien nodig verwarmd door de verwarmingsspiralen en via de optionele warmeluchtleidingen weer in de woonkamer teruggevoerd. Als puur elektrische kachel maakt Eezy het mogelijk om emissievrij te verwarmen en te profiteren van vaste elektriciteitstarieven op de camping.

    In tegenstelling tot in de handel verkrijgbare elektrische kachels in de meubelbouw, kan Eezy in het voertuig worden geïntegreerd en is het speciaal goedgekeurd voor recreatieve voertuigen. Dit zorgt voor een veilige werking. Eezy is ook zeer compact, in tegenstelling tot gas- of dieselkachels, heeft geen afvoerschoorsteen nodig en kan snel en eenvoudig worden geïnstalleerd of achteraf worden ingebouwd.

    Verschillende ventilatorniveaus voor maximaal comfort

    De gewenste kamertemperatuur wordt ingesteld via een eenvoudig, intuïtief bedieningspaneel. Er kunnen verschillende modi en de gewenste doeltemperatuur worden geselecteerd. De stroom kan zo worden aangepast aan de elektrische zekering bij de stroomaansluiting, bijvoorbeeld de zekering op de camping. In de "max" verwarmingsmodus wordt het voertuig verwarmd met maximaal vermogen en ventilatorsnelheid. Als het voertuig warm moet worden gehouden of elektriciteit moet worden bespaard, kan de verwarmingsmodus "eco" worden geselecteerd. Een lage ventilatorsnelheid zorgt voor een minimale werking van het geluid. In de verwarmingsmodus "Nacht" wordt het voertuig warm gehouden en draait het op de laagste ventilatorsnelheid, evenals de minimale ventilatorsnelheid voor een nog stillere werking. Met een draaischakelaar kan de verwarming worden in- en uitgeschakeld en kan het verwarmingsvermogen worden aangepast. Een andere draaiknop regelt de doeltemperatuur. De kamertemperatuursensor voor temperatuurregeling is geïnstalleerd in het bedieningspaneel. Er kan ook een externe temperatuursensor worden aangesloten.

    Flexibele verdeling van warme lucht

    Eezy kan worden geïnstalleerd met heteluchtverdeling en directe heteluchtuitlaat. Bij gebruik van een warmeluchtverdeling zijn twee warmeluchtuitlaten mogelijk, waarbij de leidinglengte beperkt is tot maximaal 2 m. Als Eezy wordt geïnstalleerd met een directe heteluchtuitlaat, moet er een rooster (accessoire) worden geïnstalleerd voor een veilige werking.

    Het nieuwe extra verwarmingssysteem wordt van 18 tot 26 januari gepresenteerd op het CMT in Stuttgart en is vanaf april 2025 verkrijgbaar bij de vakhandel.

    De voordelen op een rijtje

    • 100% elektrisch: puur elektrische verwarming met 230 V
    • Veilig: speciaal goedgekeurd voor recreatievoertuigen
    • Ruimtebesparend: compact ontwerp, slim geïnstalleerd
    • Gebruiksvriendelijk: intuïtieve bediening en onderhoudsvrij
    • Veelzijdig: flexibel gebruik als compact of extra verwarmingssysteem

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussen de bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beginnende kampeerders

    Tipps und Tricks für Campinganfänger: So vermeidet ihr Pannen und Unfälle, © Kampus Production


    Tips en trucs voor beginnende kampeerders: hoe voorkom je pech en ongelukken?

    Kamperen en vakanties op wielen blijven een absolute reistrend. Vooral voor beginnende kampeerders zijn er echter een paar dingen waarmee rekening moet worden gehouden: trefwoordbelasting, gewicht enzovoort. Om ervoor te zorgen dat er niets misgaat, heeft de ACV de ultieme gids voor het starten met kamperen uitgebracht. Hier is de belangrijkste informatie.

    Camping blijft in de mode in Duitsland: In 2024 werden ongeveer 43 miljoen overnachtingen geteld op Duitse campings. Dit is het derde recordjaar op rij voor deze vorm van vakantie. Het verlangen naar individuele mobiliteit en reizen dicht bij de natuur heeft in heel Europa aan belang gewonnen en wordt ook weerspiegeld in de voortdurende opkomst van het zogenaamde "van life".

    Maar met de toename van kampeerders op de weg neemt ook het risico op pech en ongevallen toe - bijvoorbeeld veroorzaakt door een gebrek aan rijervaring of onvoldoende kennis van hoe met het voertuig om te gaan. Aan het begin van het seizoen geeft de ACV Automobil-Club Verkehr informatie over de meest voorkomende fouten en geeft praktische tips om deze te vermijden.

    Overbelasting en ongunstige gewichtsverdeling

    Verkeerde belading van de camper kan de rijstabiliteit aanzienlijk aantasten. Overbelading en ongunstige gewichtsverdeling verlengen de remweg en verhogen het risico op kantelen, vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres.

    ACV-tips:

    Het toegestane totaalgewicht wordt vermeld in deel I van het registratiebewijs (punt F.1). Voor vertrek kan het beladen voertuig worden gewogen - bijvoorbeeld bij recyclingcentra, transportbedrijven of camperdealers. Ook de naleving van de maximale aslasten (punten 8.1 en 8.2) is van cruciaal belang, omdat zelfs overbelasting van afzonderlijke assen een negatieve invloed kan hebben op het rijgedrag.

    Zware voorwerpen zoals gasflessen, gereedschap of drankkratten horen diep en dicht bij de assen, lichte bagage in de bovenste opbergvakken. Een veilige bevestiging van de lading voorkomt wegglijden tijdens remmanoeuvres. Speciale spanbanden, antislipmatten en netten helpen om alles op zijn plaats te houden.

    Extra hulpstukken zoals luifels, fietsenrekken of zonnesystemen verminderen ook het beschikbare laadvermogen en moeten in de planning worden opgenomen.

    Fiets- en dakdragers: Gebrek aan stabiliteit door overbelasting

    Bij het vervoeren van fietsen moet speciale aandacht worden besteed aan het gewicht - e-bikes zijn aanzienlijk zwaarder dan klassieke fietsen en kunnen het toegestane laadvermogen van een drager snel overschrijden. Een verkeerd gemonteerde of overbelaste drager kan de achterste structuur van de camper beschadigen door trillingen of hefboomeffecten. Bovendien kan de exploitatievergunning van het voertuig vervallen als het toegestane laadvermogen wordt overschreden.

    ACV-tips:

    Installeer draagsystemen altijd vakkundig en belast ze gelijkmatig. Het door de fabrikant opgegeven draagvermogen mag niet worden overschreden voor achter- of dakdragers. In het geval van hefdragers moet ook rekening worden gehouden met de toegestane trekhaakbelasting van de trekhaak (aangegeven op het kentekenbewijs onder punt 13 of op het typeplaatje van de koppeling). Als het hier kritiek wordt, kunnen de (zware) accu's van e-bikes worden verwijderd en in de camper worden opgeborgen. Gebruik dan indien nodig een regenhoes om de aansluitpunten (contacten) van de batterijen te beschermen.

    Bij het beladen van dakdragers moet naast het totale gewicht ook rekening worden gehouden met de dakbelasting. Dit is voertuigspecifiek en vaak aanzienlijk lager dan verwacht - het ligt meestal tussen de 50 en 100 kg inclusief het draagsysteem. Te zware of onbeveiligde dakconstructies verhogen het zwaartepunt van de auto en verminderen de rijstabiliteit, vooral in bochten, bij uitwijkmanoeuvres en zijwind.

    Daarnaast is het raadzaam om tijdens pauzes in de reis regelmatig de bevestigingen te controleren, omdat schroefverbindingen door trillingen kunnen losraken.

    Download de gratis
    CARAVAN.fm app

    Luister wereldwijd naar ons in de beste kwaliteit en zonder interferentie. Download de app voor Android of iOS.

    Rijgedrag: Gebrek aan routine verhoogt het risico op ongevallen

    Kampeerato's verschillen aanzienlijk van conventionele personenauto's - in grootte, gewicht en reactievermogen. Langere remafstanden, traag stuurgedrag, de grotere draaicirkel en de grotere gevoeligheid voor zijwind vereisen een anticiperend en aangepast rijgedrag. Vooral bij huurauto's ontbreekt vaak de nodige oefening in het omgaan met de afmetingen en rijeigenschappen.

    ACV-tips:

    Voor de eerste rit is het raadzaam om een uitgebreide proefrit te maken, idealiter op verschillende soorten wegen - inclusief manoeuvreren, achteruitrijden en parkeren. Het oefenen van rijmanoeuvres op een open terrein helpt om een zelfverzekerd gevoel te ontwikkelen voor de breedte, hoogte en lengte van het voertuig. Het rijden op smalle straatjes of rotondes moet ook van tevoren worden geoefend.

    Als u zich wilt concentreren op extra veiligheid, kunt u een speciale rijveiligheidstraining voor kampeerauto's volgen. Deze trainingen leren op een praktische manier om te gaan met gevaarlijke situaties zoals noodremmen, zijwind of uitwijkmanoeuvres en vergroten het bewustzijn van de fysieke grenzen van het voertuig.

    Ook is het raadzaam om regelmatig de dode hoek te controleren en de spiegels goed af te stellen, vooral bij grotere auto's zonder achteruitrijcamera. Door gebruik te maken van extra spiegels of camerasystemen kan het zicht bij het manoeuvreren en wisselen van rijstrook aanzienlijk worden verbeterd.

    Rangeerongelukken door beperkt zicht

    Ongelukken bij het parkeren of manoeuvreren komen bijzonder vaak voor. Bijvoorbeeld op krappe campings, bij slecht zicht of onder tijdsdruk na een lange rit. Schade ontstaat vaak door botsingen met paaltjes, muren, bomen of andere voertuigen. Ook de grotere dode hoek in campers vergroot het risico.

    ACV-tips:

    Technische hulpmiddelen zoals achteruitrijcamera's, parkeersensoren of 360-gradencamerasystemen maken manoeuvreren aanzienlijk eenvoudiger. Het is ook handig om een ​​tweede persoon buiten de auto te hebben die duidelijke handsignalen kan geven, vooral bij het achteruitrijden of draaien in krappe ruimtes.

    Voordat u gaat manoeuvreren, is het raadzaam om een ​​korte wandeling om het voertuig te maken. Zo kunt u in een vroeg stadium obstakels identificeren, zoals lage palen, overhangende takken of oneffenheden in de grond. Spiegelverlengingen of extra camera's verbeteren het zicht naar achteren en opzij en zijn vooral handig bij voertuigen zonder standaard achteruitrijtechnologie.

    Ook bij korte manoeuvres moet u opletten op laag gemonteerde onderdelen, zoals uitschuifbare treden of fietsenrekken. Dit zijn vaak de aanrijdpunten bij ongelukken tijdens het manoeuvreren.

    Bruggen, tunnels en smalle doorgangen: afmetingen worden onderschat

    Een veelgemaakte fout: De werkelijke hoogte of breedte van het voertuig wordt niet goed ingeschat. Dit is vooral het geval bij huurauto's of bij voertuigen waarop accessoires zijn gemonteerd, zoals dakkoffers, zonnepanelen of fietsendragers. Schade aan bruggen, onderdoorgangen, tunnels of smalle doorgangen ontstaat vaak door onzorgvuldigheid of een verkeerde routekeuze.

    ACV-tips:

    Een duidelijk zichtbare aanduiding met de hoogte, breedte en lengte van het voertuig in de cockpit - bijvoorbeeld als sticker in het gezichtsveld - helpt om kritieke situaties te voorkomen. Meet de werkelijke afmetingen op en noteer ze, inclusief alle bevestigingen. Deze kunnen namelijk aanzienlijk afwijken van de specificaties van de fabrikant.

    Bij het plannen van uw route kunt u gebruikmaken van navigatieapparaten of apps met speciale camperprofielen die rekening houden met doorrijhoogtes, gewichtsbeperkingen en smalle straten. Het is ook raadzaam om vooraf informatie in te winnen over de infrastructuur op uw bestemming, vooral wanneer u door historische stadscentra, bergdorpjes of plattelandsgebieden met beperkte wegtoegang reist.

    Zelfs ogenschijnlijk ongevaarlijke toegangswegen naar campings, parkeergarages of benzinestations kunnen tot knelpunten leiden. Vermijd spontane afkortingen of draaimanoeuvres op onbekend terrein als de doorgangsomstandigheden onduidelijk zijn.

    Lekke banden door verkeerde bandenspanning en veroudering

    Camperbanden worden blootgesteld aan bijzondere belastingen: een hoog laadvermogen, lange stilstandtijden en een relatief laag brandstofverbruik bevorderen materiaalmoeheid. Een te lage bandenspanning zorgt voor overmatige warmteontwikkeling, vooral bij zware belasting. In het ergste geval kan dit zelfs leiden tot een klapband.

    ACV-tips:

    De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd en aangepast aan de werkelijke belasting, idealiter vóór elke lange reis. De door de voertuig- of bandenfabrikant aanbevolen waarden staan ​​meestal vermeld op het portierframe, de tankdop of in de gebruiksaanwijzing.

    Banden dienen uiterlijk na zes jaar vervangen te worden, ook als ze nog voldoende profiel hebben. De leeftijd van de band kunt u bepalen aan de hand van het viercijferige DOT-nummer op de zijkant van de band. Banden met het achtervoegsel "CP" (Camping) zijn speciaal ontworpen voor campers en zijn beter geschikt voor zwaardere lasten en langere stilstandtijden.

    Een visuele inspectie is nuttig voordat u aan uw reis begint: let op scheuren, poreuze plekken, ingetrokken voorwerpen of ongelijkmatige slijtage - dit laatste kan duiden op een verkeerde luchtdruk of chassisproblemen. Het reservewiel mag ook niet worden vergeten en moet in goede staat verkeren.

    Verkeerd tanken met dure gevolgen

    Vooral in het geval van onbekende voertuigen, huurauto's of onvoldoende gemarkeerde vulopeningen kan er tijdens het tanken snel verwarring ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is de verwarring van diesel en benzine, wat kan leiden tot aanzienlijke motorschade in moderne injectiesystemen. In zeldzame gevallen wordt er per ongeluk brandstof in de verswatertank gevuld - bijvoorbeeld in het geval van slecht geëtiketteerde of gesloten vulopeningen, zoals kan voorkomen bij oudere of omgebouwde voertuigen.

    ACV-tips:

    De vulopeningen moeten permanent en duidelijk gemarkeerd of van een kleurcode zijn voorzien - controleer dit bij voorkeur wanneer u het voertuig overneemt. Bovendien kan visuele identificatie (bijv. gekleurde deksels of stickers) verwarring voorkomen.

    Als er toch verkeerd wordt getankt, start de motor dan in geen geval en zet het contact niet aan - zelfs de kleinste hoeveelheden van de verkeerde brandstof in het systeem kunnen dure schade veroorzaken. In dit geval moet onmiddellijk contact worden opgenomen met de pechhulpdienst, zodat het brandstofsysteem goed kan worden afgetapt en gereinigd.

    Als er per ongeluk brandstof in de verswatertank is bijgevuld, moet deze volledig worden geleegd en intensief worden gereinigd - idealiter door een gespecialiseerde werkplaats. In dit geval is het niet meer mogelijk om het water te gebruiken, zelfs niet na een eenvoudige spoeling.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    24-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP een camping
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thetford geeft uitleg over koelkasten
    Thetford legt het uit

    RV koelkasten: gas-absorptie versus 12V-compressor koelkasten - een oplossing voor elke behoefte
     
    Bij het kiezen van een koelkast voor je kampeerauto of caravan zijn er twee dominante opties op de markt: de traditionele gas-absorptiekoelkast (3-weg) en de moderne 12V-compressor koelkast. Ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Het is daarom essentieel om hun verschillen te begrijpen en zo te bepalen welk type het beste past bij jouw behoeften. We zetten de belangrijkste punten van beide technologieën op een rijtje zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor een zorgeloze reis.
    Absorptie (3-weg) koelkasten
    Absorptiekoelkasten werken anders dan de ‘gewone’ koelkasten die we thuis gebruiken. In plaats van een compressor gebruiken ze een warmtebron – zoals een gasbrander of een elektrisch element – om het koelsysteem aan te drijven. Die warmte zet een fysisch proces in gang dat uiteindelijk voor de koeling in de koelkast zorgt. Hierbij komt er echter ook veel warmte vrij. Daarom hebben campers met absorptiekoelkasten ventilatieroosters en in sommige gevallen zelfs extra ventilatoren nodig.
    Sterkste punten en afwegingen
    Absorptiekoelkasten bieden drie belangrijke sterke punten:
    1. Flexibiliteit (altijd een beschikbare energiebron)
    2. Geluidsarm
    3. Hoge prestaties bij gematigde omgevingstemperaturen
    Absorptiekoelkasten worden ook wel '3-weg' koelkasten genoemd omdat ze kunnen werken op 12V, 230V of gas. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor off-grid reizen. De N4000-serie van Thetford blijft bovendien betrouwbaar koelen, zelfs bij spanningsschommelingen tussen 160V en 220V – handig dus voor wisselende omstandigheden.
    Een ander groot voordeel is de stille werking van absorptiekoelkasten. Doordat ze geen bewegende onderdelen hebben, werken ze bijna geruisloos. Ideaal voor wie in alle rust wil kamperen.
    Tot slot werken absorptiekoelkasten het best bij gematigde buitentemperaturen, doorgaans tussen 10°C en 32°C. In dat bereik kun je rekenen op een betrouwbare koeling.
    Hoewel absorptiekoelkasten zeer veelzijdig zijn, zijn er wel een paar praktische aandachtspunten om rekening mee te houden. Zo moet het koelsysteem enkele uren op voorhand worden gekoeld, en hangt de koelsnelheid af van de energiebron van je kampeerauto of caravan.
    Bovendien moeten absorptiekoelkasten voor een optimale prestatie op een vlakke ondergrond worden geplaatst (maximale hellingshoek kleiner dan 2,5˚), omdat het systeem afhankelijk is van de zwaartekracht om het koelmiddel effectief te laten circuleren.
    Tenslotte is in warmere klimaten een goede ventilatie essentieel om de koelefficiëntie te behouden. Je verbetert de koelprestaties bij warm weer aanzienlijk door je kampeerauto of caravan zo te parkeren dat de koelkastzijde in de schaduw ligt, ventilatieroosters op de juiste plek te hebben en eventueel een extra ventilator te gebruiken.
    12V-compressor koelkasten
    12V-compressor koelkasten werken hetzelfde als (normale) koelkasten in huis. Ze hebben een koelsysteem dat door een compressor wordt aangedreven. In tegenstelling tot absorptiekoelkasten, die afhankelijk zijn van warmte om te koelen, gebruiken compressorkoelkasten een gemotoriseerd systeem om de temperatuur effectief en efficiënt te regelen.
    Sterkste punten en afwegingen
    12V-compressor koelkasten hebben vier sterke punten:
    1. Snelle en efficiënte koeling
    2. Betrouwbare prestaties bij extreem warme of koude temperaturen
    3. Lager stroomverbruik vergeleken met gas-absorptiekoelkasten
    4. Niet beïnvloed door overhellen
    Compressorkoelkasten koelen snel waardoor ze zeer efficiënt zijn voor frequent gebruik of korte trips. Ze behouden ook consistente koelprestaties ongeacht de omgevingstemperatuur en garaderen zo een betrouwbare werking in extreme hitte of kou.
    Bovendien verbruiken compressorkoelkasten minder stroom dan gas-absorptiekoelkasten en hebben ze veel minder last van het overhellen van je camper of caravan. Daarom bieden ze meer gebruiksgemak op oneffen terrein. Een bijkomend voordeel voor OEM-fabrikanten en doe-het-zelfbouwers is dat er, in tegenstelling tot absorptiekoelkasten, geen uitsparingen voor ventilatieopeningen in het voertuig hoeven te worden gemaakt. Met andere woorden, de installatie is eenvoudiger.
    Hoewel 12V-compressor koelkasten veel voordelen bieden, zijn er een paar factoren om rekening mee te houden. Dit type koelkast werkt volledig op 12V en gebruikt dus stroom uit de accu van je camper bij off-grid gebruik, of de elektriciteit van de camping. Zonder slim energiebeheer kan dit leiden tot een hoger stroomverbruik wanneer je off-grid staat. Gelukkig kun je dat goed opvangen met bijvoorbeeld zonnepanelen, een tweede accu of door bewust met je energie om te gaan. Moderne compressorkoelkasten zijn relatief stil, maar maken nog altijd wat geluid. Een absorptiekoelkast daarentegen werkt vrijwel geruisloos, wat vooral prettig is in kleinere of stille omgevingen. Moderne compressor-koelkasten, zoals de T2000-serie van Thetford, doen hier iets aan met automatische temperatuurregeling (ATC = Automatic Temperature Control). Door continu de temperatuur op drie belangrijke punten te meten, activeert het systeem de koeling alleen wanneer dat nodig is. De nachtmodus zorgt voor een nog stillere werking wanneer dat het meest nodig is en de optie om het vriesvak uit te schakelen verlaagt het energieverbruik gemiddeld met 35%.
    Welke koelkast past het beste bij jou?
    Reis je vaak off-grid en zoek je een stille koelkast die op meerdere energiebronnen werkt? Dan is een absorptiekoelkast een uitstekende keuze – vooral als je zorgt voor goede ventilatie en op tijd begint met voorkoelen.
    Wil je liever sneller koelen, een constantere temperatuur en vind je het geen probleem dat je accu of zonnepanelen wat harder moeten werken? Dan past een 12V-compressorkoelkast beter bij jouw reisstijl.
    Beide typen koelkasten hebben hun plaats in de wereld van kampeerauto's en caravans en de beste keuze hangt uiteindelijk af van hoe en waar je reist. Als je hun sterke punten en beperkingen beter begrijpt, kun je een weloverwogen beslissing nemen die je reiservaring met je kampeerauto of recreatievoertuig verbetert.
    Meer info:www.thetford.com

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    23-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg van Europa-Park

    Het succesverhaal van 50 jaar Europa-Park

    Vervolg

     

    1985 - 1996: Europese thematisering, marktleider, eerste prijs

    Het Europese themaconcept wordt consequent voortgezet met veel aandacht voor detail: Holland (1984), Engeland (1988), Frankrijk (1989), Scandinavië (1992), Spanje (1994) en de Duitse Allee (1996) worden gecreëerd. Het concept bewijst ook visionair te zijn tegen de achtergrond van de parallelle politieke inrichting van Europa. Het Schengenakkoord, dat in 1985 wordt ondertekend, opent in de daaropvolgende tien jaar de grenzen tussen de lidstaten.

    De Monza-baan was een van de eerste attracties

    De hoge kwaliteitsnormen van de gebroeders Mack werpen hun vruchten af. Of het nu gaat om eten en drinken, attracties, parkgroen of shows: er wordt altijd aandacht besteed aan de hoogste kwaliteitseisen. Al in 1990 geeft Stiftung Warentest Europa-Park de beoordeling “zeer goed”, het enige Duitse attractiepark dat deze kwalificatie krijgt. In 1991 bezoeken twee miljoen mensen het park en het oordeel van Stiftung Warentest in 1996 komt opnieuw tot een duidelijke conclusie: “Europa-Park in Rust biedt het breedste en kwalitatief beste aanbod aan attracties voor een redelijke prijs, vooral in vergelijking met Disneyland Parijs.” En toerisme-expert Prof. Dr. Horst W. Opaschowski uit Hamburg gaat nog een stap verder als hij zichzelf in het gastenboek van Europa-Park met de volgende woorden vereeuwigt: “ Leef je leven - dat is de prognose voor de toekomst. De toekomst is hier in Rust allang begonnen.”

     

     

    1995 - 2012: Uitbreiding korte vakantiebestemming en medialocatie

    In 1995 begint een nieuw tijdperk met de opening van hotel “El Andaluz”, het eerste hotel bij een Duits attractiepark. De toegenomen verblijfsduur - als gevolg van een steeds groter aanbod aan parkattracties - verhoogt de druk op de overnachtingsmogelijkheden. Het hotel is in het eerste jaar al voor 87% volgeboekt. In 1999 volgt de bouw van hotel "Castillo Alcazar" en de vraag is enorm: de totale hotelbezetting in 2000 is 97,7%. Het park vestigt een nieuw record met drie miljoen bezoekers. Eind november 2001 opent Europa-Park als eerste attractiepark in Duitsland zijn deuren voor een winterseizoen. 180.000 gasten bezoeken het park tijdens de zes weken van opening. Met het groeiende succes als toeristische trekpleister opent het park in het voorjaar van 2002 na tientallen jaren strijd zijn eigen afrit van de snelweg A5. In 2002 wordt MackMedia opgericht als onderdeel van de Mack International Group. Managing partner Michael Mack wil met het bedrijf nieuwe entertainmentbelevenissen creëren en deze toegankelijker maken buiten het park. MackMedia moet de wereld van Europa-Park naar een digitale toekomst leiden.

    De bouw van een derde 4-sterren themahotel is een kwestie van tijd. In 2004 opent het 4-sterren superior themahotel “Colosseo” zijn deuren. Het is met 1.450 bedden in Italiaans-Romeinse stijl het grootste hotel van Zuid-Baden. In het allereerste jaar heeft “Colosseo”, dat het hele jaar door geopend is, een fantastische bezettingsgraad van 95%. Het vierde themahotel “Santa Isabel” volgt in 2007, ook een 4-sterren superior themahotel gebouwd in de stijl van een Portugees klooster. Tot slot opent in de zomer van 2012 het vijfde themahotel “Bell Rock” haar deuren, dit 4-sterren superior themahotel is ontworpen in de stijl van New England, bezoekers treden hier in de voetsporen van de Pilgrim Fathers en de ontdekkingsreizigers die ooit de Atlantische Oceaan overstaken op hun avontuurlijke ontdekkingstocht naar de Nieuwe Wereld. Samen met de hotels “El Andaluz”, “Castillo Alcazar”, “Colosseo” en “Santa Isabel” maakt “Bell Rock” deel uit van het grootste hotelresort in Duitsland. Dankzij de toegenomen hotelcapaciteit stijgt het aantal tweedaagse bezoekers voortdurend en breidt het herkomstgebied van de gasten zich uit. Als gevolg hiervan worden er talrijke overnachtingen geboekt in de Europa-Park-hotels en stijgt ook het verblijf in de toeristische regio van het Zwarte Woud.

     

    Zittend: Franz Mack

    In 2005 wordt Franz Mack geëerd met een zeer speciale prijs. Als één van de “pioniers van het internationale succes van attractieparken” wordt de hoogste baas van de Mack Group opgenomen in de “Hall of Fame” in Atlanta. De prijs wordt aan Franz Mack uitgereikt door Clark Robinson, voorzitter van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA), op 's werelds grootste vakbeurs voor attractieparken.

     

     

    2009 - 2019: Resortuitbreiding, voorzitter IAAPA, 2-Michelinsterren-restaurant

    In 2009 breidt het Europa-Park Resort uit met 15 hectare. Het nieuw gecreëerde IJslandse themagebied met de gigantische “blue fire Megacoaster” beslaat een oppervlakte van twee hectare. Deze achtbaan heeft de hoogste looping-katapultcoaster van Europa. In 2012 breidt Europa-Park zijn gebied uit met nog eens vijf hectare: het vijfde themahotel “Bell Rock” met een moderne fitnessclub én de spectaculaire houten achtbaan “WODAN - Timburcoaster” worden gebouwd. Met de eerste houten achtbaan treedt Europa-Park in de voetsporen van het moederbedrijf Mack Rides in Waldkirch, dat eerder dit soort attracties produceerde. Nog geen 100 jaar na de eerste houten achtbaan in 1921 is “WODAN - Timburcoaster” opgenomen in het attractiepark.

    In november 2011 benoemt de mondiale organisatie voor de attractie-industrie (IAAPA) Roland Mack als eerste Duitser tot president. Samen met zijn medebestuursleden zet hij zich vooral in voor de strategische ontwikkeling van de industrie, de internationale uitwisseling van ervaringen en de verdere harmonisatie van veiligheidsnormen.

    Een ander hoogtepunt: slechts twee jaar na de opening wordt in 2014 het fine dining restaurant “Ammolite - The Lighthouse Restaurant” bekroond met twee Michelin-sterren. Het restaurant maakt deel uit van het 4-sterren superior hotel “Bell Rock”. Peter Hagen-Wiest en zijn team slagen er al 10 keer in deze bekroning te bevestigen. In november 2018 kent de invloedrijke gastronomiegids Gault&Millau het fine dining restaurant opnieuw 17 van de te behalen 20 punten toe. Tot op heden is Europa- Park het enige attractiepark ter wereld met een tweesterrenrestaurant!

    Sinds het seizoen 2014 neemt Europa-Park zijn bezoekers ook mee naar een microkosmos van superlatieven! In de familieachtbaan “ARTHUR” wordt de natuur één groot avontuur. De gigantische realisatie van de gedetailleerde decors uit de succesvolle filmtrilogie “Arthur en de Minimoys” van sterregisseur Luc Besson toont de geheime wereld van deze kleine wezentjes.

    De 40e verjaardag van het park in 2015 wordt gevierd met tal van nieuwigheden en verrassingen. Eén daarvan is de wereldpremière van “Alpenexpress Coastiality”, die in september 2015 door MackMedia wordt gepresenteerd. Met behulp van een virtual reality-bril beleven passagiers een uniek avontuur in het Oostenrijkse themagebied.

    Met de opening van het nieuwe themagebied “Ierland - Kinderwereld” staat het seizoen 2016 helemaal in het teken van families. Bezoekers van alle leeftijden kunnen dankzij de thematisering en het gedetailleerde ontwerp Ierland van zijn mooiste kant ontdekken.

    In juli ontvangt Roland Mack de Duitse Gründerpreis voor zijn levenswerk - de belangrijkste onderscheiding voor uitmuntende ondernemers in Duitsland. Ook de IAAPA eert de oprichter en eigenaar van Europa-Park en overhandigt hem de hoogste onderscheiding van de wereldwijde attractiepark-overkoepeling: in november wordt Roland Mack opgenomen in de “Hall of Fame”, waarin vooraanstaande personen uit de industrie, zoals Walt Disney, ook zijn opgenomen.

    Met een oppervlakte van ongeveer 3.000 vierkante meter maakt de “Europa-Park Arena” sinds 2017 evenementen van ongekende dimensies mogelijk. Tot 5.000 gasten kunnen hier unieke momenten beleven. In juni wordt ook “Voletarium” geopend. Dit grootste “flying theater” van Europa neemt je mee naar de mooiste en meest fascinerende plekken op ons continent. In twee theaters met wel 140 bewegende zitplaatsen vliegen bezoekers  spectaculair door de gigantische ruimte. MackMedia presenteert ook “Happy Family”, zijn eerste lange speelfilm. In augustus brengt de film met succes de avonturen van de familie Wünschmann naar bioscoopschermen in heel Duitsland en later in meer dan 60 andere landen wereldwijd.

    In 2018 wijdt Duitslands grootste attractiepark zich volledig aan buurland Frankrijk: na een uitgebreide modernisering staat de bezoekers van Europa-Park een vernieuwd gebied met een Frans thema te wachten. Met een frisse look, nieuwe attracties en horecamogelijkheden is de Grande Nation het hoogtepunt. In het midden staat de iconische zilveren bol met een wereldprimeur: binnenin kunnen bezoekers kiezen tussen klassiek achtbaanplezier in het donker in de spannende “Eurosat - CanCan Coaster” of een innovatieve virtual reality-beleving in “Eurosat Coastiality”.

    In 2019 wordt het Scandinavische themagebied, inclusief horeca en winkels, heropend. In mei verwelkomt het zesde themahotel “Krønasår” zijn eerste bezoekers, het vormt een essentieel onderdeel van de uitbreiding van het resort. Het 4-sterren superior hotel,  in de stijl van een natuurhistorisch museum, is ontworpen door Ann-Kathrin Mack en biedt plaats aan maximaal 1.300 overnachtingsgasten.

     

    2019 - 2024: Rulantica, Restaurant van de Toekomst, Multi Launch Coaster

    Na 26 maanden bouwen opent Europa-Park in november 2019 een waterpark; Waterwereld Rulantica. Op een oppervlakte van 32.600 vierkante meter kan jong en oud zich vermaken in 14 themagebieden met 53 unieke waterattracties voor het hele gezin. De bezoekers worden verrast door een unieke mix van Scandinavische landschappen, mystieke sferen en fantasierijke elementen.

    Minder dan een jaar na de opening, in oktober 2020, volgt er weer een nieuw hoogtepunt. Een exclusieve ontspannings- en saunaruimte met de naam “Hyggedal” wordt gerealiseerd op een totale oppervlakte van 1.000 vierkante meter.

    In juli 2020 keren, na lang wachten, de attractie "Piraten in Batavia" en restaurant "Bamboe Baai" na een bouwtijd van slechts 24 maanden terug in het Hollandse themagebied. Meer dan 30 jaar lang was deze liefdevol ontworpen familieattractie, met zijn vele details, één van de bezoekersmagneten van Europa-Park. Aanleiding voor de verbouwing was een brand in mei 2018. Vanwege de vele onvergetelijke herinneringen was er een grote wens om “Piraten in Batavia” zo snel mogelijk weer tot leven te brengen.

    In 2020 presenteren MackNeXT en VR Coaster de eerste wereldwijde VR-experience in zijn soort, YULLBE. In de “Full Body Tracking Free Roaming VR Experience” kunnen gasten zich vrij bewegen en zichzelf én hun maximaal zeven medespelers volledig waarnemen in een virtuele ruimte. Een jaar later wordt YULLBE bekroond met de felbegeerde Brass Ring Award in de categorie “Best New Product: Virtual Reality”.

    VEEJOY is een andere magische nieuwe wereld, dit brengt de magie van Duitslands grootste attractiepark en Waterwereld Rulantica bij de Europa-Park-liefhebbers thuis. Het nieuwe streamingplatform combineert een grote verscheidenheid aan mediacontent op één site.

    In juni 2021 wordt het buitengedeelte van Rulantica uitgebreid met “Svalgurok”, een gebied met tien glijbanen en meer dan 100 verschillende speelmogelijkheden.

    In november 2022 opent de familie Mack het “Restaurant van de Toekomst”. Eatrenalin is een futuristisch gastronomisch belevingsconcept, gelegen naast het 4-sterren superior hotel “Krønasår”, het concept trekt internationale aandacht. Zodra de experience begint, word je ondergedompeld in verschillende werelden - mogelijk gemaakt door een indrukwekkend samenspel van multimedia, gastronomische topprestaties en een gepatenteerde nieuwe ontwikkeling; de Floating Chair van MACK Rides.

    In het seizoen 2022 bereikt het grootste themapark van Duitsland voor het eerst in zijn bijna 50-jarige geschiedenis een bezoekersaantal van zes miljoen en breidt daarmee zijn marktleiderschap aanzienlijk uit.

    Waterwereld Rulantica krijgt in februari 2023 nog een uitbreiding; het gebied “Nordiskturn” met de “Vikingløp”-raceglijbaan. Acht buisglijbanen vormen het hoogtepunt van de 30 meter hoge toren, met de hoofden vooruit glijden bezoekers op matjes naar beneden.  Meer dan 400 ligstoelen en zitjes in “Nordiskturn” staan voor de gasten klaar, voor de nodige ontspanning na dit spektakel.

    Europa-Park vervolgt zijn intensieve bouwactiviteiten in 2024. Meer dan 700 vakmensen werken buiten het seizoen aan meer dan 40 bouwprojecten. Hiertoe behoort de Stryker-achtbaan “Voltron Nevera powered by Rimac”, waarnaar de hele branche uitkijkt en die een plaats krijgt in het nieuwe themagebied Kroatië. De 14e achtbaan biedt zeven inversies op 1.385 meter, 2,2 seconden gewichtloosheid in één keer en is wereldrecordhouder met de steilste lancering van 105°.

    Met de “Alpenexpress Enzian” en de “Tiroler Wildwaterbaan” keren in 2024 twee traditionele klassiekers in nieuwe pracht terug.  Deze attracties in het Oostenrijkse themagebied werden in 2023 na een brand gesloten en zijn in zeer korte tijd weer opgebouwd.

    2025: 50 jaar, Silver Lake City, de volgende generatie

    Europa-Park bestaat in 2025 50 jaar. De nieuwe interactieve 3D-attractie “GRAND PRIX EDventure” biedt supersnelle pret op een nieuw niveau. Precies op tijd voor het jubileum veroveren de populaire mascottes Ed en Edda vanaf 24 juli het witte doek in “GRAND PRIX OF EUROPE”. Onder het motto “Europa.Samen.Beleven.” staat in Duitslands grootste attractiepark tijdens verschillende themafeesten de Europese gedachte centraal.

    In Silver Lake City kunnen gasten overnachten in Tipi Town, daar zijn onder andere 36 nieuwe westernhuisjes voor vier tot zes personen. Daarnaast zijn er kampeermogelijkheden, plekken voor eigen caravan en comfortplaatsen.
    Het western buffetrestaurant “Diner Station” en de “Wild Horse Bar” worden in de komende zomer geopend.

    Tijdens het seizoen 2025 zorgen 5.250 medewerkers - waaronder meer dan 220 stagiairs en studenten - zowel voor als achter de schermen van Europa-Park voor een soepele gang van zaken; zij krijgen allemaal een gekwalificeerde opleiding en bijscholing aan de eigen Europa-Park Academy. Daarnaast zorgt het grootste attractiepark van Duitsland voor meer dan 10.000 indirecte banen. Daarmee is het bedrijf één van de grootste werkgevers in de regio en één van de sterkste economische motoren in het zuiden van Baden.

    De eigenaarsfamilie van Europa-Park heeft ambitieuze plannen voor de komende jaren: naast het optimaliseren van de bestaande faciliteiten betekent dit vooral continue groei, het ontwerpen van nieuwe attracties en themagebieden en het uitbreiden van  Waterwereld Rulantica.

    De volgende generatie Mack neemt ook een grote verantwoordelijkheid op zich: Michael en Thomas Mack maken sinds 2016 samen met hun vader Roland Mack en hun oom Jürgen Mack deel uit van het managementteam van Europa-Park. Ook Ann-Kathrin maakt sinds maart 2025 deel uit van dit team. Als managing partners leiden zij verschillende bedrijfsonderdelen. Sinds 2023 is Frederik Mack, zoon van Jürgen Mack, directeur Human Resources in de bedrijvengroep.

    Attractie-industrie voor morgen, vandaag bedacht, ontwikkeld en gerealiseerd door Mack - een concept dat ook van toepassing is op de toekomst. Tevreden gasten zijn één van de belangrijkste succesfactoren. Daarom blijft Europa-Park zich consequent richten op kwaliteit en innovatie. “Onze gasten verdienen alleen het allerbeste, en dat is precies wat ze van ons krijgen,” zegt Roland Mack, eigenaar van Europa-Park. Op 15 april 2023 ontving de succesvolle ondernemer uit Baden de internationaal erkende “Buzz Price Award” voor zijn uitstekende ondernemersprestaties en grote inzet voor de branche.

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    21-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kleine vijver
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europapark
     

    Het succesverhaal van 50 jaar Europa-Park

    Aanstaande zaterdag gaat het nieuwe zomerseizoen van Europa-Park van start. Het Europa-Park Resort viert dan de 50ste verjaardag en kan met trots terugkijken op een uiterst succesvolle geschiedenis.

    Het park opende zijn deuren in de zomer van 1975 en ontving dat seizoen 250.000 gasten, vandaag de dag is het familiebedrijf één van de meest geliefde toeristische bestemmingen in Duitsland. In de 50 jaar van zijn bestaan heeft Europa-Park ongeveer 150 miljoen gasten verwelkomd en is nu het verreweg grootste attractiepark bij onze oosterburen en het best bezochte attractiepark met een seizoensopenstelling ter wereld. Meer dan 100 attracties en internationale shows staan garant voor plezier en vermaak voor het hele gezin op een oppervlakte van 95 hectare.

    Daarnaast is Waterwereld Rulantica zeker een bezoek waard. Bezoekers kunnen daar, zowel binnen als buiten, genieten van puur waterplezier in diverse waterattracties. Europa-Park is al lang niet alleen een klassiek attractiepark, het is ook een gerenommeerde conferentielocatie en een perfecte locatie voor evenementen en televisieproducties. Dankzij Duitslands grootste hotelresort met talrijke restaurants is het ook een populaire korte vakantiebestemming voor gasten uit de hele wereld.

    Van visie naar realiteit: het ontstaan van Europa-Park

    Tijdens een reis door de VS in 1972 komen Franz Mack en zijn zoon Roland op het idee om hun eigen attractiepark te openen met een aanbod voor alle leeftijden. Het park moet ook dienen als showroom voor de attracties die door Mack Rides in Waldkirch werden gemaakt, de potentiële klanten kunnen dan zien hoe deze in de praktijk werken. Terug in Duitsland wordt de eerste taak het zoeken naar een geschikte locatie. De realisatie van dit project neemt uiteindelijk drie jaar in beslag. Hoewel Duitse parken in deze tijd over het algemeen een regionale focus hadden, kijkt de familie Mack vanaf het begin over de grenzen heen. De huidige locatie Rust staat niet vanaf het begin op de agenda. In Breisach, een stad direct aan de Duits-Franse grens én meer dan 4000 jaar oud, ligt een locatie rond het Europameer, die in eerste instantie ideaal lijkt voor de plannen.

    Hoewel de voorbereidingen vergevorderd zijn en er al vergunningen zijn afgegeven, strandt het project uiteindelijk door een bezwaar van de Dienst Waterwegen en Scheepvaart, die zijn eigen plannen heeft voor de locatie. Wat wel overblijft van dit project is de naam van het park: Europa-Park. Breisach was namelijk de eerste Europese stad die in 1950 een proefstemming hield over de vorming van een Europese federale staat op initiatief van de “Europa-Union Deutschland” en die zich sindsdien heeft ingezet voor de Europese gedachte.

    Bij de verdere zoektocht naar een locatie gaat de aandacht nu uit naar een locatie direct aan de snelweg Karlsruhe/Basel in de buurt van Neuenburg. Ook hier wordt meteen begonnen met de planning, maar komt er bezwaar vanuit de overheid: de snelwegautoriteit van Stuttgart eiste de verbreding van een snelwegonderdoorgang, wat aanzienlijke kosten en inspanningen met zich mee zou brengen.

    Links Roland Mack bij de opening op 12 juli 1975

    Maar wie dacht dat het project stil zou komen te liggen door deze tegenslagen kreeg al snel ongelijk. In Rust, ook niet ver van de snelweg Karlsruhe/Basel, vindt men uiteindelijk een locatie rond een eeuwenoud kasteelpark dat eigendom is van de gemeente. Het vissersdorp Rust, dat destijds minder dan 3.000 inwoners telde, steunt het attractieparkproject vanaf het begin. Met name de toenmalige burgemeester Erich Spoth, inmiddels overleden en ereburger van het park, steunt de plannen actief en stelt het gebied, met het kasteel aan de oever van de Alte Elz, beschikbaar. Een naburig sprookjespark wordt ook aangekocht, wat het totale gebied op 16 hectare brengt. Na lange onderhandelingen met autoriteiten en instanties kan de bouw eindelijk beginnen. Europa-Park opent zijn poorten voor het eerst in 1975.

    1975 - 1985: Oprichtingsjaren, groei ondanks de aanvankelijke weerstand

    De ontwikkeling van Europa-Park leest als een geschiedenisboek. In de 18e eeuw zijn de werkplaatsen in Waldkirch al beroemd om hun vaardigheden op het gebied van wagenbouw. In 1870 maake het bedrijf de sprong naar de kermis- en draaimolenbouw. Al in 1915 is het bedrijf Mack Rides “hofleverancier” van Circus Krone, waarna in 1921 de bouw van de eerste (houten) achtbaan volgt. Vanaf 1930 specialiseert het familiebedrijf zich in kermiswagens, draaimolens, spooktreinen en achtbanen. In 1951 bouwt Mack de eerste houten bobsleebaan en slechts een jaar later waagt het bedrijf de oversteek naar de VS. Onder Franz Mack wordt het bedrijf een wereldwijde onderneming. De succesvolle opkomst van het bedrijf is gebaseerd op innovatieve attractieconcepten en de toetreding tot de attractieparkindustrie. Dit laatste gebeurt in 1975 met de oprichting van Europa-Park in Rust, dat onder andere een “showroom” moet worden voor de producten van het eigen bedrijf. Onder leiding van Franz Mack en zijn zonen Roland en later Jürgen ontstaat een ideale combinatie van parkfaciliteiten, entertainment, cultuur en de sensatie van de attracties - bijna allemaal gebouwd door het moederbedrijf Mack in Waldkirch.

    Maar niet iedereen gelooft in het succes; de aanvankelijke scepsis is groot. De koppen “De faillissementsgier zweeft boven Rust” of “Wat zal er gebeuren met de vrijetijdsruïne in het Badense vissersdorp” behoren tot de eerste, niet bepaald enthousiaste persreacties op het idee van de familie Mack om een attractiepark te bouwen in Rust. De bezoekersaantallen geven de ondernemers echter gelijk: 250.000 bezoekers in 1975, 700.000 een jaar later en de eerste miljoen bezoekers in 1978. Een beslissende stap wordt gezet in 1982 met de opening van het Italiaanse themagebied en de realisatie van het Europese themaconcept met decorontwerper en filmarchitect Ulrich Damrau.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe Malibu

     

    Malibu I 490 RB-LE

    Malibu verschijnt voor de eerste maal op Mercedes-Benz. Hij is 7,5 m lang met comfortabele zitplaatsen een dubbele bodem ontbreekt zelfs niet. De ronde verbinding van dak en wanden zoals we kennen van de Carthago’s wordt toegepast. Het Mercedes-Benz basisvoertuig ontbrak nog, dat is nu in gebruik bij de Malibu’s

     

    We bekeken de Malibu I 490 RB-LE.

    Voor het dak werd hagelbestendig polyester gebruikt eveneens voor de onderste bodemplaat. In de wanden zien we ramenvensters van goede kwaliteit. Eens in het interieur we met bewondering naar het meubilair dat gevezen en verlijmd is. Voor het hang en sluit werk heeft de fabrikant niet op een euro gekeken. De keukenladen rollen op kogellagers en sluiten automatisch. De grijze kleur van de kussens past aangenaam tussen het meubilair.

         

    De 22cm hoge dubbele bodem is bereikbaar via een groot deksel in de binnen vloer en enkele kofferdeksels langs buiten. De schuin lopende doorgang eindigt achterin aan de enkele bedden, hij verhoogd het ruimtelijk uitzicht van het interieur. In een 7,92 m lange integraal heeft men natuurlijk veel plaats om een ruim bemeten zitgroep te plaatsen. Hij heeft een L-zitbank en een zijzit plus een groot verschuifbaar tafelblad. In de zijzitbank kan men redelijk wat bagage bergen. Tussen de L-zitbank en de douchecel is met wat goede wil de L-keuken. In het donkere aanrecht  heeft de kookplaat drie branders met elektrische ontsteking. Daarnaast een ronde afdekbare spoelbak. Boven en onderaan is voldoende bergplaats voor keukengerief van de bewoners. Tegenover de keuken is het sanitair met een deur die het woongedeelte van de slaapkamer kan afsluiten. Helemaal achterin zijn de enkele bedden met 2 treden bereikbaar. De bedden zijn 0,85 m breed en er kan zoals bij de meeste kampeerauto’s één groot bed van gemaakt worden. Onder de voeteinden zijn berg en kleerkasten. Buiten de enkele bedden is vooraan nog een hefbed zodat 4 personen een volwaardige slaapplaats vinden.

    Samengevat

    Met de Malibu I 490 RB-LE brengt de fabrikant een ruime integraal op de markt. Hij heeft alles aan boord wat zwervers nodig hebben. Luxe uitrusting werd weggelaten om de prijs te drukken.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig: Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI met laag chassis.

    Motor: 2 l turbo diesel 150 pk

    Afmetingen: L X B X H  7,52 x 2,27 x 2,95 m

    MTM: 4.200 kg

    Rijklaar 3.267 kg

    Bedden: 2- 2,04 x 0,85 m

    Hefbed 1,95 x 1,60 m

    Meer info: www.malibu-carthago.com

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    09-04-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietser met helm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Draag altijd en fietshelm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
                                                                        
     
    Geert Meyfroidt en Sociaal Incapabele Michiel roepen op om altijd een fietshelm te dragen
    Vandaag wordt de tweede ‘Dag van de Fietshelm’ georganiseerd door de Hersenletsel Liga
    Vandaag organiseert de Hersenletsel Liga in samenwerking met verschillende partners de tweede editie van de ‘Dag van de Fietshelm’. In aanwezigheid van ambassadeur Geert Meyfroidt werd de aftrap gegeven van een nieuwe campagne waarbij mensen aangemoedigd worden om altijd een fietshelm te dragen. Een ludiek filmpje van Sociaal Incapabele Michiel met een fietser die na een val een hersenletsel opliep, ondersteunt de campagne. Elk jaar worden 550 fietsers in ons land in het ziekenhuis opgenomen met een ernstig hoofdletsel. Uit de laatste gedragsmeting van Vias blijkt dat in België ongeveer 30% van de fietsers een helm draagt.
    Uit een studie van Vias institute op basis van ziekenhuiscijfers uit heel België blijkt dat 42% van de zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis een ernstig hoofdletsel opliep. Elk jaar belanden zo gemiddeld 546 fietsers na een ongeval in het ziekenhuis met een ernstig letsel aan het hoofd. Ernstige hoofdletsels hebben vaak onomkeerbare gevolgen zoals hersenletsels. De zichtbare en vaak onzichtbare gevolgen draag je voor de rest van je leven.
     
    Om fietsen veiliger te maken is het dus belangrijk dat we inzetten op maatregelen om zowel het aantal ongevallen te verminderen als op het gebruik van beschermingsmiddelen om de ernst van de ongevallen te laten dalen. De fietshelm is een relatief goedkoop en effectief middel om je hoofd beter te beschermen en helpt zo de ernst van een letsel verminderen. Het is wel belangrijk dat je een helm met de juiste maat draagt en die ook op een goede manier vastmaakt: niet te strak en niet te los. Wanneer een helm niet goed op je hoofd zit, vermindert het gewenste effect.
     
    Hoe goed beschermt een helm?
    Helmen die in ons land verkocht worden, moeten voldoen aan een Europese norm EN 1078 (voor volwassen) of EN 1080 (voor kinderen). Uit labotesten blijkt dat bij een val gehomologeerde helmen in staat zijn om de kracht die tijdens een botsing op het hoofd wordt overgebracht meer dan te halveren omdat de helm de schok absorbeert. Het dragen van de fietshelm in een ongeval reduceert zo de kans op het oplopen van een ernstig hoofdletsel met maar liefst 60%.

    Ongeveer 1 op de 6 fietsers in Vlaanderen draagt een fietshelm
    Uit de laatste gedragsmeting van Vias bleek dat 29% van de fietsers in ons land op het moment van de waarneming een fietshelm droeg. In Vlaanderen (17%) wordt de fietshelm minder vaak gedragen dan in Wallonië (46%) en Brussel (54%). De helmdracht ligt sowieso wel hoger bij wielertoeristen en gebruikers van bakfietsen.
     
    ‘Dag van de Fietshelm’ met ambassadeur Geert Meyfroidt
    Met de campagne ‘Breek er je hoofd niet over, draag een fietshelm’’ wil de Hersenletsel Liga, samen met vele partners, fietsers aanzetten om tijdens deze tweede ‘Dag van de Fietshelm’ een fietshelm te dragen en zo het aantal zware hoofdletsels te helpen verminderen. Uiteraard is het de bedoeling dat het dragen van de fietshelm een goede gewoonte wordt en blijft.
     
    Geert Meyfroidt is Diensthoofd Intensieve zorgen van het UZ Leuven en ambassadeur van de campagne. Hij weet als geen ander wat de impact kan zijn van een ernstig hoofdletsel:
    “Toen de Hersenletsel Liga me contacteerde om ambassadeur te worden van de Dag van de Fietshelm heb ik niet getwijfeld. Op onze afdeling intensieve geneeskunde zien wij jaarlijks veel slachtoffers van hersentrauma door een verkeersongeval of valpartij, vaak met ernstige gevolgen, tot zelfs overlijden en blijvende invaliditeit, ook bij jonge mensen. Met wetenschappelijk onderzoek proberen we te zorgen voor betere overlevingskansen en uitkomsten voor dergelijk ernstig traumatisch hersenletsel, maar voorkomen is beter dan genezen. Het dragen van je helm bij het fietsen maakt een enorm verschil, en het is zo belangrijk dat iedereen zich daar bewust van is. We hebben echt een cultuuromslag nodig, en hopelijk draagt deze campagne daar toe bij. Eén klap kan je leven veranderen!” 
     
    Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel
    Blikvanger van de campagne is een video waarin een slachtoffer van een fietsongeval (en lid van de Hersenletsel Liga) figureert in een ludiek filmpje met Sociaal Incapabele Michiel. Al grappend maken ze duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-dragen van de fietshelm. Deze spot zal via sociale media verspreid worden.
     
     
    Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel
    Op de site www.dagvandefietshelm.be staat een overzicht van alle andere acties die in het kader van deze dag georganiseerd worden. Aan de hand van getuigenissen van fietsers die een ongeval hadden wordt het verschil duidelijk tussen degenen die wel een helm droegen en zij die geen helm droegen op het moment van het ongeval.
    De campagne wordt daarnaast uitgedragen via meer dan 5000 affiches. In tal van ziekenhuizen, overheidsgebouwen en bedrijven is de digitale affiche te zien op tv-schermen.

    Download de campagnefilm en getuigenissen via
    Dag van de Fietshelm
     
    Sylvie Roobrouck had een zwaar fietsongeval en droeg geen helm.
     
    Monique Tissen viel op haar hoofd tijdens een fietsritje, maar droeg wel een helm.
    Dag van de Fietshelm: werk van vele partners
    Deze 2de editie van de Dag van de Fietshelm is een initiatief van de Hersenletsel Liga en wordt gesteund door Vias institute en de Belgische verenigingen van Neurochirurgen (BSN), Neurologen (BVN-SBN), Spoedartsen (BECEP), Kinderartsen (BPA) en Revalidatieartsen (KBVFGR-SRBMPR). De campagne kwam tot stand met financiële steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
    Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport: “In mijn beleidsplannen, en meer bepaald het Masterplan Fiets dat ik dit jaar nog zal voorstellen, willen we meer mensen overtuigen om vaker de fiets te nemen. We willen meer mensen verleiden naar de fiets. Ik ben absoluut van overtuigd dat het dragen van een fietshelm (zware) hoofdletsels kan vermijden. Daarom zetten we ook sterk in op sensibilisering. Zo subsidiëren we dit jaar de Dag van Fietshelm die door de Hersenletsel Liga wordt georganiseerd. We betrekken daarbij lokale besturen om een actieve rol te spelen bij de sensibilisering rond het dragen van een fietshelm. Die sensibilisering zal ook deel uitmaken van het Masterplan Fiets. Een helmplicht vind ik een stap te ver, omdat zo’n verplichting ook mensen ertoe kan aanzetten om niet voor de fiets te kiezen.”

    200 000 Vlamingen hebben een Niet-Aangeboren Hersenletsel
    De Hersenletsel Liga vzw (https://hersenletselliga.be/) is een patiëntenorganisatie die streeft naar een betere levenskwaliteit van personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving.
    In Vlaanderen hebben naar schatting 200.000 mensen een Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH). Een Niet-Aangeboren Hersenletsel is schade aan de hersenen die ontstaat in de loop van het leven door een beroerte, ongeval, zuurstofgebrek, infectie, hersentumor, enz. Er zijn zowel zichtbare gevolgen zoals verlamming, bewegingsproblemen of spraak-, zicht- en slikstoornissen als onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, vermoeidheid, moeilijkheden met plannen en uitvoeren van taken, gedragsveranderingen, concentratiestoornissen, veranderde persoonlijkheid,…

     Meer info: Vias institute


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!