Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Europapark
Het succesverhaal van 50 jaar Europa-Park
Aanstaande zaterdag gaat het nieuwe zomerseizoen van Europa-Park van start. Het Europa-Park Resort viert dan de 50steverjaardag en kan met trots terugkijken op een uiterst succesvolle geschiedenis.
Het park opende zijn deuren in de zomer van 1975 en ontving dat seizoen 250.000 gasten, vandaag de dag is het familiebedrijf één van de meest geliefde toeristische bestemmingen in Duitsland. In de 50 jaar van zijn bestaan heeft Europa-Park ongeveer 150 miljoen gasten verwelkomd en is nu het verreweg grootste attractiepark bij onze oosterburen en het best bezochte attractiepark met een seizoensopenstelling ter wereld. Meer dan 100 attracties en internationale shows staan garant voor plezier en vermaak voor het hele gezin op een oppervlakte van 95 hectare.
Daarnaast is Waterwereld Rulantica zeker een bezoek waard. Bezoekers kunnen daar, zowel binnen als buiten, genieten van puur waterplezier in diverse waterattracties. Europa-Park is al lang niet alleen een klassiek attractiepark, het is ook een gerenommeerde conferentielocatie en een perfecte locatie voor evenementen en televisieproducties. Dankzij Duitslands grootste hotelresort met talrijke restaurants is het ook een populaire korte vakantiebestemming voor gasten uit de hele wereld.
Van visie naar realiteit: het ontstaan van Europa-Park
Tijdens een reis door de VS in 1972 komen Franz Mack en zijn zoon Roland op het idee om hun eigen attractiepark te openen met een aanbod voor alle leeftijden. Het park moet ook dienen als showroom voor de attracties die door Mack Rides in Waldkirch werden gemaakt, de potentiële klanten kunnen dan zien hoe deze in de praktijk werken. Terug in Duitsland wordt de eerste taak het zoeken naar een geschikte locatie. De realisatie van dit project neemt uiteindelijk drie jaar in beslag. Hoewel Duitse parken in deze tijd over het algemeen een regionale focus hadden, kijkt de familie Mack vanaf het begin over de grenzen heen. De huidige locatie Rust staat niet vanaf het begin op de agenda. In Breisach, een stad direct aan de Duits-Franse grens én meer dan 4000 jaar oud, ligt een locatie rond het Europameer, die in eerste instantie ideaal lijkt voor de plannen.
Hoewel de voorbereidingen vergevorderd zijn en er al vergunningen zijn afgegeven, strandt het project uiteindelijk door een bezwaar van de Dienst Waterwegen en Scheepvaart, die zijn eigen plannen heeft voor de locatie. Wat wel overblijft van dit project is de naam van het park: Europa-Park. Breisach was namelijk de eerste Europese stad die in 1950 een proefstemming hield over de vorming van een Europese federale staat op initiatief van de “Europa-Union Deutschland” en die zich sindsdien heeft ingezet voor de Europese gedachte.
Bij de verdere zoektocht naar een locatie gaat de aandacht nu uit naar een locatie direct aan de snelweg Karlsruhe/Basel in de buurt van Neuenburg. Ook hier wordt meteen begonnen met de planning, maar komt er bezwaar vanuit de overheid: de snelwegautoriteit van Stuttgart eiste de verbreding van een snelwegonderdoorgang, wat aanzienlijke kosten en inspanningen met zich mee zou brengen.
Links Roland Mack bij de opening op 12 juli 1975
Maar wie dacht dat het project stil zou komen te liggen door deze tegenslagen kreeg al snel ongelijk. In Rust, ook niet ver van de snelweg Karlsruhe/Basel, vindt men uiteindelijk een locatie rond een eeuwenoud kasteelpark dat eigendom is van de gemeente. Het vissersdorp Rust, dat destijds minder dan 3.000 inwoners telde, steunt het attractieparkproject vanaf het begin. Met name de toenmalige burgemeester Erich Spoth, inmiddels overleden en ereburger van het park, steunt de plannen actief en stelt het gebied, met het kasteel aan de oever van de Alte Elz, beschikbaar. Een naburig sprookjespark wordt ook aangekocht, wat het totale gebied op 16 hectare brengt. Na lange onderhandelingen met autoriteiten en instanties kan de bouw eindelijk beginnen. Europa-Park opent zijn poorten voor het eerst in 1975.
1975 - 1985: Oprichtingsjaren, groei ondanks de aanvankelijke weerstand
De ontwikkeling van Europa-Park leest als een geschiedenisboek. In de 18e eeuw zijn de werkplaatsen in Waldkirch al beroemd om hun vaardigheden op het gebied van wagenbouw. In 1870 maake het bedrijf de sprong naar de kermis- en draaimolenbouw. Al in 1915 is het bedrijf Mack Rides “hofleverancier” van Circus Krone, waarna in 1921 de bouw van de eerste (houten) achtbaan volgt. Vanaf 1930 specialiseert het familiebedrijf zich in kermiswagens, draaimolens, spooktreinen en achtbanen. In 1951 bouwt Mack de eerste houten bobsleebaan en slechts een jaar later waagt het bedrijf de oversteek naar de VS. Onder Franz Mack wordt het bedrijf een wereldwijde onderneming. De succesvolle opkomst van het bedrijf is gebaseerd op innovatieve attractieconcepten en de toetreding tot de attractieparkindustrie. Dit laatste gebeurt in 1975 met de oprichting van Europa-Park in Rust, dat onder andere een “showroom” moet worden voor de producten van het eigen bedrijf. Onder leiding van Franz Mack en zijn zonen Roland en later Jürgen ontstaat een ideale combinatie van parkfaciliteiten, entertainment, cultuur en de sensatie van de attracties - bijna allemaal gebouwd door het moederbedrijf Mack in Waldkirch.
Maar niet iedereen gelooft in het succes; de aanvankelijke scepsis is groot. De koppen “De faillissementsgier zweeft boven Rust” of “Wat zal er gebeuren met de vrijetijdsruïne in het Badense vissersdorp” behoren tot de eerste, niet bepaald enthousiaste persreacties op het idee van de familie Mack om een attractiepark te bouwen in Rust. De bezoekersaantallen geven de ondernemers echter gelijk: 250.000 bezoekers in 1975, 700.000 een jaar later en de eerste miljoen bezoekers in 1978. Een beslissende stap wordt gezet in 1982 met de opening van het Italiaanse themagebied en de realisatie van het Europese themaconcept met decorontwerper en filmarchitect Ulrich Damrau.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
12-04-2025
Duitsland
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een nieuwe Malibu
Malibu I 490 RB-LE
Malibu verschijnt voor de eerste maal op Mercedes-Benz. Hij is 7,5 m lang met comfortabele zitplaatsen een dubbele bodem ontbreekt zelfs niet. De ronde verbinding van dak en wanden zoals we kennen van de Carthago’s wordt toegepast. Het Mercedes-Benz basisvoertuig ontbrak nog, dat is nu in gebruik bij de Malibu’s
We bekeken de Malibu I 490 RB-LE.
Voor het dak werd hagelbestendig polyester gebruikt eveneens voor de onderste bodemplaat. In de wanden zien we ramenvensters van goede kwaliteit. Eens in het interieur we met bewondering naar het meubilair dat gevezen en verlijmd is. Voor het hang en sluit werk heeft de fabrikant niet op een euro gekeken. De keukenladen rollen op kogellagers en sluiten automatisch. De grijze kleur van de kussens past aangenaam tussen het meubilair.
De 22cm hoge dubbele bodem is bereikbaar via een groot deksel in de binnen vloer en enkele kofferdeksels langs buiten. De schuin lopende doorgang eindigt achterin aan de enkele bedden, hij verhoogd het ruimtelijk uitzicht van het interieur. In een 7,92 m lange integraal heeft men natuurlijk veel plaats om een ruim bemeten zitgroep te plaatsen. Hij heeft een L-zitbank en een zijzit plus een groot verschuifbaar tafelblad. In de zijzitbank kan men redelijk wat bagage bergen. Tussen de L-zitbank en de douchecel is met wat goede wil de L-keuken. In het donkere aanrecht heeft de kookplaat drie branders met elektrische ontsteking. Daarnaast een ronde afdekbare spoelbak. Boven en onderaan is voldoende bergplaats voor keukengerief van de bewoners. Tegenover de keuken is het sanitair met een deur die het woongedeelte van de slaapkamer kan afsluiten. Helemaal achterin zijn de enkele bedden met 2 treden bereikbaar. De bedden zijn 0,85 m breed en er kan zoals bij de meeste kampeerauto’s één groot bed van gemaakt worden. Onder de voeteinden zijn berg en kleerkasten. Buiten de enkele bedden is vooraan nog een hefbed zodat 4 personen een volwaardige slaapplaats vinden.
Samengevat
Met de Malibu I 490 RB-LE brengt de fabrikant een ruime integraal op de markt. Hij heeft alles aan boord wat zwervers nodig hebben. Luxe uitrusting werd weggelaten om de prijs te drukken.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI met laag chassis.
Motor: 2 l turbo diesel 150 pk
Afmetingen: L X B X H 7,52 x 2,27 x 2,95 m
MTM: 4.200 kg
Rijklaar 3.267 kg
Bedden: 2- 2,04 x 0,85 m
Hefbed 1,95 x 1,60 m
Meer info: www.malibu-carthago.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
09-04-2025
Fietser met helm
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Draag altijd en fietshelm
Geert Meyfroidt en Sociaal Incapabele Michiel roepen op om altijd een fietshelm te dragen Vandaag wordt de tweede ‘Dag van de Fietshelm’ georganiseerd door de Hersenletsel Liga
Vandaag organiseert de Hersenletsel Liga in samenwerking met verschillende partners de tweede editie van de ‘Dag van de Fietshelm’. In aanwezigheid van ambassadeur Geert Meyfroidt werd de aftrap gegeven van een nieuwe campagne waarbij mensen aangemoedigd worden om altijd een fietshelm te dragen. Een ludiek filmpje van Sociaal Incapabele Michiel met een fietser die na een val een hersenletsel opliep, ondersteunt de campagne. Elk jaar worden 550 fietsers in ons land in het ziekenhuis opgenomen met een ernstig hoofdletsel. Uit de laatste gedragsmeting van Vias blijkt dat in België ongeveer 30% van de fietsers een helm draagt.
Uit een studie van Vias institute op basis van ziekenhuiscijfers uit heel België blijkt dat 42% van de zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis een ernstig hoofdletsel opliep. Elk jaar belanden zo gemiddeld 546 fietsers na een ongeval in het ziekenhuis met een ernstig letsel aan het hoofd. Ernstige hoofdletsels hebben vaak onomkeerbare gevolgen zoals hersenletsels. De zichtbare en vaak onzichtbare gevolgen draag je voor de rest van je leven. Om fietsen veiliger te maken is het dus belangrijk dat we inzetten op maatregelen om zowel het aantal ongevallen te verminderen als op het gebruik van beschermingsmiddelen om de ernst van de ongevallen te laten dalen. De fietshelm is een relatief goedkoop en effectief middel om je hoofd beter te beschermen en helpt zo de ernst van een letsel verminderen. Het is wel belangrijk dat je een helm met de juiste maat draagt en die ook op een goede manier vastmaakt: niet te strak en niet te los. Wanneer een helm niet goed op je hoofd zit, vermindert het gewenste effect. Hoe goed beschermt een helm? Helmen die in ons land verkocht worden, moeten voldoen aan een Europese norm EN 1078 (voor volwassen) of EN 1080 (voor kinderen). Uit labotesten blijkt dat bij een val gehomologeerde helmen in staat zijn om de kracht die tijdens een botsing op het hoofd wordt overgebracht meer dan te halveren omdat de helm de schok absorbeert. Het dragen van de fietshelm in een ongeval reduceert zo de kans op het oplopen van een ernstig hoofdletsel met maar liefst 60%.
Ongeveer 1 op de 6 fietsers in Vlaanderen draagt een fietshelm Uit de laatste gedragsmeting van Vias bleek dat 29% van de fietsers in ons land op het moment van de waarneming een fietshelm droeg. In Vlaanderen (17%) wordt de fietshelm minder vaak gedragen dan in Wallonië (46%) en Brussel (54%). De helmdracht ligt sowieso wel hoger bij wielertoeristen en gebruikers van bakfietsen. ‘Dag van de Fietshelm’ met ambassadeur Geert Meyfroidt Met de campagne ‘Breek er je hoofd niet over, draag een fietshelm’’ wil de Hersenletsel Liga, samen met vele partners, fietsers aanzetten om tijdens deze tweede ‘Dag van de Fietshelm’ een fietshelm te dragen en zo het aantal zware hoofdletsels te helpen verminderen. Uiteraard is het de bedoeling dat het dragen van de fietshelm een goede gewoonte wordt en blijft. Geert Meyfroidt is Diensthoofd Intensieve zorgen van het UZ Leuven en ambassadeur van de campagne. Hij weet als geen ander wat de impact kan zijn van een ernstig hoofdletsel: “Toen de Hersenletsel Liga me contacteerde om ambassadeur te worden van de Dag van de Fietshelm heb ik niet getwijfeld. Op onze afdeling intensieve geneeskunde zien wij jaarlijks veel slachtoffers van hersentrauma door een verkeersongeval of valpartij, vaak met ernstige gevolgen, tot zelfs overlijden en blijvende invaliditeit, ook bij jonge mensen. Met wetenschappelijk onderzoek proberen we te zorgen voor betere overlevingskansen en uitkomsten voor dergelijk ernstig traumatisch hersenletsel, maar voorkomen is beter dan genezen. Het dragen van je helm bij het fietsen maakt een enorm verschil, en het is zo belangrijk dat iedereen zich daar bewust van is. We hebben echt een cultuuromslag nodig, en hopelijk draagt deze campagne daar toe bij. Eén klap kan je leven veranderen!” Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel Blikvanger van de campagne is een video waarin een slachtoffer van een fietsongeval (en lid van de Hersenletsel Liga) figureert in een ludiek filmpje met Sociaal Incapabele Michiel. Al grappend maken ze duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-dragen van de fietshelm. Deze spot zal via sociale media verspreid worden.
Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel
Op de site www.dagvandefietshelm.be staat een overzicht van alle andere acties die in het kader van deze dag georganiseerd worden. Aan de hand van getuigenissen van fietsers die een ongeval hadden wordt het verschil duidelijk tussen degenen die wel een helm droegen en zij die geen helm droegen op het moment van het ongeval. De campagne wordt daarnaast uitgedragen via meer dan 5000 affiches. In tal van ziekenhuizen, overheidsgebouwen en bedrijven is de digitale affiche te zien op tv-schermen.
Sylvie Roobrouck had een zwaar fietsongeval en droeg geen helm.
Monique Tissen viel op haar hoofd tijdens een fietsritje, maar droeg wel een helm.
Dag van de Fietshelm: werk van vele partners Deze 2de editie van de Dag van de Fietshelm is een initiatief van de Hersenletsel Liga en wordt gesteund door Vias institute en de Belgische verenigingen van Neurochirurgen (BSN), Neurologen (BVN-SBN), Spoedartsen (BECEP), Kinderartsen (BPA) en Revalidatieartsen (KBVFGR-SRBMPR). De campagne kwam tot stand met financiële steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport: “In mijn beleidsplannen, en meer bepaald het Masterplan Fiets dat ik dit jaar nog zal voorstellen, willen we meer mensen overtuigen om vaker de fiets te nemen. We willen meer mensen verleiden naar de fiets. Ik ben absoluut van overtuigd dat het dragen van een fietshelm (zware) hoofdletsels kan vermijden. Daarom zetten we ook sterk in op sensibilisering. Zo subsidiëren we dit jaar de Dag van Fietshelm die door de Hersenletsel Liga wordt georganiseerd. We betrekken daarbij lokale besturen om een actieve rol te spelen bij de sensibilisering rond het dragen van een fietshelm. Die sensibilisering zal ook deel uitmaken van het Masterplan Fiets. Een helmplicht vind ik een stap te ver, omdat zo’n verplichting ook mensen ertoe kan aanzetten om niet voor de fiets te kiezen.”
200 000 Vlamingen hebben een Niet-Aangeboren Hersenletsel De Hersenletsel Liga vzw (https://hersenletselliga.be/) is een patiëntenorganisatie die streeft naar een betere levenskwaliteit van personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving. In Vlaanderen hebben naar schatting 200.000 mensen een Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH). Een Niet-Aangeboren Hersenletsel is schade aan de hersenen die ontstaat in de loop van het leven door een beroerte, ongeval, zuurstofgebrek, infectie, hersentumor, enz. Er zijn zowel zichtbare gevolgen zoals verlamming, bewegingsproblemen of spraak-, zicht- en slikstoornissen als onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, vermoeidheid, moeilijkheden met plannen en uitvoeren van taken, gedragsveranderingen, concentratiestoornissen, veranderde persoonlijkheid,…
Meer info: Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-04-2025
gelukkig staat er een huis naast
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een nieuwe Etrusco
Etrusco T 69 BB Base
Een nieuwe halfintegrale Base met stapelbedden zelfs mogelijk met 6 slaapplaatsen is op komst.
Zijn vorige modellen zijn nauwelijks gestart en de fabrikant uit Italië ontwikkelde al een nieuwe reeks. Na de T 6,9 SB volgt een T 6,9 BB Base. Aan de buitenkant is zo goed als niets te onderscheiden van zijn oudere broeders. Er werd eveneens voor hetzelfde basisvoertuig, de Fiat Ducato, gekozen. Met een lengte van 6,99 m kunnen de meeste kampeerauto’s van deze lengte net onder de 3,5 ton blijven.
%%%FOTO1%%%
Met het oog op wat grotere gezinnen werd het interieur knap aangepast. Achterin zijn stapelbedden met een bed van 2,1 x 0,9 m en één van 2,06 x 0,87 m. Zo kunnen buiten kinderen ook volwassenen er onder de wol kruipen. Vooraan kan de zitgroep tot een tweepersoonsbed worden omgebouwd. Boven kan door wat op te leggen een hefbed geïnstalleerd worden. Op die manier zijn er 6 volwaardige slaapplaatsen. Door zijzitbanken te monteren kunnen er alvast 4 zwervers comfortabel de soep en patatjes eten. Aanpalend de linker zijzitbank is de keuken geplaatst. Tussen keuken en de stapelbedden bleef genoeg plaats over om er het sanitair te bouwen. Wc en wastafeltje vinden er hun plaats. Daar tegenover is een afzonderlijke douchecabine, een kleerkast plus de grote 135 l compressor koelkast. De bovenkasten zijn in wit materiaal uitgevoerd met een handgreep. Het aanrecht van de keuken met 2 branders en spoelbakje zijn in RVS en wordt met een plaat afgedekt. Boven en onder zijn voldoende kasten voor het gerief van een gezin.
Om de aankoopprijs niet te moeten opdrijven werden de nieuwste Etrusco kampeerauto’s eenvoudige uitgerust. Echter alles wat men nodig heeft voor een leuke vakantie is aan boord.
Volgens de fabrikant zou de T 6,9 BB Base rijklaar 2793 kg wegen, zo blijft er voldoende laadvermogen over.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Fiat Ducato met laag chassis.
Motor: Turbo diesel 140 pk 6 versnellingen.
Afmetingen: L X B X H: 6,99 x 2,32 x 2,95 m
MTM 3.500 kgr
Rijklaar: 2.793 kgr
Compressor koelkast 135 l.
Meer info:www.etrusco.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-03-2025
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen Tags:Op weg
Opgepast met het rijbewijs
Laat je niet misleiden: B-rijbewijs tot 4.250 kilo is alléén voor ‘alternatieve brandstoffen’
Laat je niet misleiden: B-rijbewijs tot 4.250 kilo is alléén voor ‘alternatieve brandstoffen’
De afgelopen tijd verschenen op diverse websites op het gebied van kamperen en campers berichten over een vermeende wijziging in de Europese rijbewijsregels. Kampeerauto's tot 4.250 kilo zouden binnenkort met een gewoon B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Die claim klinkt aantrekkelijk voor veel gebruikrs, maar er klopt helemaal niets van. Daar is aanvankelijk sprake van geweest, maar dat plan is al tijden geleden aangepast toen het richting het Europees Parlement ging.
Dat stond overduidelijk in de persberichten. Maar ondanks dat bleven en blijven de media die misleidende informatie geven. De Europese richtlijn waarnaar wordt verwezen, heeft namelijk niets meer te maken met dieselrijders. Hij geldt alleen nog maar voor bedrijfsvoertuigen met een alternatieve aandrijving, zoals elektrisch of waterstof, en voor voertuigen van hulpdiensten. Voor dieselkampeerauto's geldt nog steeds een maximumgewicht van 3.500 kilo als je ze met een rijbewijs B wilt besturen, en dat blijft ook zo.
Wat staat er echt in de EU-richtlijn?
Eerder deze week bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe regels rond het rijbewijs. De inhoud daarvan kun je hier lezen. Eén van de onderdelen daarvan is dat bestuurders met een B-rijbewijs voertuigen tot 4.250 kilo mogen besturen, mits deze zijn aangedreven door alternatieve brandstoffen.
Alleen ‘alternatively-powered’
Het staat er heel duidelijk in een van de koppen: “alternatively-powered”. De andere uitzondering die men maakt is voor voertuigen van hulpdiensten, zoals ambulances. Je kunt er gewoon niet omheen.
Maar kennelijk leest men daar – in het kader van wishfull thinking? – toch maar al te graag overheen. Misschien hechten bepaalde media ook wel meer waarde aan hun bezoekersaantallen dan het waarheidsgehalte. Maar de waarheid is toch echt dat er geen plannen zijn om het toe te staan dat je dieselauto's zwaarder dan 3.500 kilo met een rijbewijs B te mogen besturen.
De reden voor de stap van 3.500 naar 4.250 kilo is dat deze voertuigen door hun zware accu of andere techniek vaak zwaarder zijn dan conventionele modellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de boven afgebeelde Mercedes-Benz eSprinter. De verhoging naar 4.250 kilo moet ook het gebruik van die alternatieve, emissievrije brandstoffen stimuleren. Dan is het wel zo makkelijk dat daarvoor geen ander, ‘zwaarder’ rijbewijs nodig is.
Dieselgebruikers vallen buiten de nieuwe regeling
De meeste kampeerders in Nederland en Europa rijden op diesel. Die vallen dus buiten deze nieuwe uitzondering. Daar is volgens het persbericht geen twijfel over mogelijk.
Alleen volledig elektrisch aangedreven kampeerauto's – die op dit moment nog nauwelijks verkrijgbaar zijn – zouden er mogelijk onder kunnen vallen. De EU-richtlijn noemt kampeerauto's overigens nergens expliciet.
De verruiming is trouwens vooral bedoeld voor emissievrije bedrijfswagens en hulpdiensten, niet voor recreatievoertuigen. Omdat er geen specifieke rijbewijscategorie voor kampeerders bestaat, vallen die onder de normale regels voor personen- en bedrijfswagens. Dat betekent dus dat die 4.250 kilo ook voor elektrische kampeerauto's geldt. En dat is best een uitkomst, zeker nu er een aardig aantal elektrische bestelauto’s zijn die
Verlengde Nederlandse gedoogregeling zorgt wellicht voor extra ruis
De verwarring wordt mogelijk mede gevoed door een bestaande Nederlandse regeling. We hebben hier namelijk een gedoogregeling waarmee het onder voorwaarden is toegestaan om met een B-rijbewijs elektrische bestelwagens tot 4.250 kilo te besturen. Die regeling is inmiddels meerdere malen verlengd, in afwachting van een Europese richtlijn.
Maar ook die gedoogregeling geldt, net als de richtlijn, alleen voor emissievrije voertuigen en dus niet voor dieselcampers. Toch worden beide regelingen regelmatig door elkaar gehaald in nieuwsberichten.
Geen verandering voor camperaars
Het nieuwe EU-akkoord moet overigens nog formeel worden aangenomen. Daarna krijgen de EU-lidstaten vier jaar de tijd om de regels op te nemen in hun eigen wetgeving. Tot die tijd verandert er niets.
En ook daarna geldt: alleen kampeerders met een voertuig op alternatieve brandstof kunnen profiteren van de verruiming. Voor wie een dieselkampeerauto boven de 3.500 kilo wil besturen, blijft een C1-rijbewijs gewoon noodzakelijk. Er is ook geen enkel signaal dat wijst op iets anders, de misleidende berichten in de media buiten beschouwing gelaten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-03-2025
Hoog in de Alpen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Het is tijd voor zomerbanden
Zomer in aantocht? Tijd voor zomerbanden!
TRAXIO waarschuwt: 1 op de 4 automobilisten rijdt te lang door op winterbanden – met alle risico’s van dien.
Met de zomertijd in zicht en de temperaturen die stilaan stijgen, wil mobiliteitsfederatie TRAXIO alle automobilisten oproepen hun winterbanden zo snel mogelijk te vervangen door zomerbanden. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de bestuurders met winterbanden te laat overschakelt, wat niet alleen gevaarlijk is voor de verkeersveiligheid, maar ook zorgt voor onnodige slijtage en hogere brandstofkosten.
Waarom overschakelen naar zomerbanden
Winterbanden zijn gemaakt om optimaal te presteren bij koud weer en winterse omstandigheden. Zodra de temperatuur boven de 7°C stijgt, verliezen ze een deel van hun eigenschappen en kunnen ze zelfs gevaarlijk worden.
“Het is wettelijk niet verboden in de zomer met winterbanden te rijden, maar dat heeft een serieuze impact op de veiligheid”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Bij hogere temperaturen presteren winterbanden slechter: de remafstand wordt langer en de wegligging gaat achteruit, zeker bij zwaarbeladen voertuigen en elektrische wagens. Dat kan tot gevaarlijke toestanden leiden.”
Onderzoek bevestigt dat 25% van de bestuurders met winterbanden geen actie onderneemt
De ‘Rolling Wheel’-studie van TRAXIO (uitgevoerd in de zomer van 2023 en de winter van 2023/2024) toont aan dat 19% van de voertuigen in de winter met winterbanden rijdt. In de zomer blijkt echter 5% nog steeds met winterbanden te rijden. 1 op de 4 winterbandenrijders vergeet dus tijdig te wisselen.
4 grote nadelen van rijden met winterbanden bij zomerse temperaturen:
Langere remafstand: winterbanden bieden minder grip op warme wegen, wat de remafstand verlengt.
Slechtere wegligging: minder grip, vooral bij elektrische en zwaar beladen voertuigen.
Snellere slijtage: winterbanden slijten sneller bij hogere temperaturen, wat hun levensduur verkort.
Meer verbruik: door de zachtere rubbersamenstelling verhoogt de rolweerstand en dus ook het brandstofverbruik.
Maak tijdig een afspraak voor een bandenwissel
TRAXIO roept alle automobilisten op niet te wachten tot het te laat is: “Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed een foute bandenkeuze heeft op hun rijgedrag en veiligheid”, zegt woordvoerder Filip Rylant. “Wie nu al een afspraak maakt bij een bandenspecialist, rijdt niet alleen veiliger, maar bespaart ook op slijtage en brandstof.”
Laat de banden ook meteen nakijken
De bandenwissel is het moment om ook de profieldiepte, de bandenspanning en de algemene staat van de banden te laten controleren. Goed opgepompte en onderhouden banden zorgen voor meer veiligheid op de weg, een langere levensduur en een lager verbruik.
Conclusie: veilig en voordelig tot de herfst
Zomerbanden zijn onmisbaar voor een veilige en efficiënte rit tijdens de warmere maanden. Maak dus snel een afspraak bij uw bandenspecialist en ga de weg op met de juiste banden voor het seizoen!
(*) De ‘Rolling Wheel’-studie werd uitgevoerd tijdens de zomer van 2022 en de winter van 2023. Daarbij werden de banden van 1.000 voertuigen gecontroleerd op grote parkings en aan winkelcentra verspreid over heel België. Voor een goede representativiteit werd er rekening gehouden met de verschillen tussen provincies, automerken/autotypes, de bevolkingsdichtheid en het aandeel in het Belgische wagenpark. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van TRAXIO (Federtyre en Pneuband) en Recytyre. Een nieuwe ‘Rolling Wheel’-studie staat gepland voor de zomer van 2025.
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-03-2025
Na een stevige klim
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Groot nieuws bij Dethleffs
Dethleffs lanceert zijn eerste kampeerauto met vierwielaandrijving.
Met de Globebus Performance 4x4 opent Dethleffs een nieuw hoofdstuk: voor het eerst is er een kampeerauto met vierwielaandrijving in het modellengamma. De bijna-productieconceptauto vierde zijn wereldpremière op de Caravan Salon 2024 en maakte indruk met zijn krachtige uiterlijk en offroad-geschiktheid. Nu is de serieversie al te bestellen.
Voor wie op zoek is naar meer vrijheid
De halfintegraal Globebus Performance 4x4 is de perfecte metgezel voor iedereen die ook op verharde wegen de weg op wil. Of het nu gaat om onverharde wegen, besneeuwde hellingen of afgelegen natuurgebieden – dankzij de krachtige aandrijftechniek en een hoge mate van zelfvoorziening zijn kampeerliefhebbers nog zelfstandiger op de weg.
Grote vrijheid dankzij vierwielaandrijving en robuust chassis
De nieuwe halfintegraal heeft alle voorwaarden voor maximale vrijheid van vakantie. Zelfs moeilijk bereikbare plaatsen kunnen met de Globebus Performance 4x4 worden ontdekt en er uitgebreid van worden genoten. Of het nu gaat om onverharde wegen, opritten van zandstranden, grind of ijzige hellingen - de Globebus Performance 4x4 beheerst dit alles zonder problemen.
Een motor van 163 pk (120 kW), een sperdifferentieel, een automatische transmissie met 8 versnellingen, een liftset en een tot 2.100 kilogram versterkte vooras geven de camper met vierwielaandrijving de nodige robuustheid en geschiktheid voor ruw wegdek om moeiteloos vooruitgang te boeken, zelfs off-road of op onbegaanbare plaatsen of campings. De luchtgeveerde achteras garandeert te allen tijde een hoog rijcomfort.
Ingebouwde onafhankelijkheid
Bovendien is de Globebus Performance 4x4 perfect uitgerust om volledig zelfvoorzienend te blijven op afgelegen droomplekken en te genieten van de natuur. Dethleffs hecht veel waarde aan zijn grote onafhankelijkheid van gas als energiebron. Zo is de camper uitgerust met een dieselkachel, die betrouwbaar zorgt voor warmte in de woonkamer en stromend warm water. De gasonafhankelijke, elektrisch bediende compressorkoelkast van 131 liter staat ook voor maximale onafhankelijkheid tijdens het reizen. Alleen het tweepits fornuis werkt op gas en wordt gevoed door een gasfles van 2,8 kg die in de keukenkast is geplaatst. Dit elimineert niet alleen de noodzaak om grote, logge gasflessen mee te nemen, maar het weglaten van de gaskast creëert ook meer opbergruimte achterin.
Een AGM-accu en een pakket van 6 lithium-ion-accu's slaan met 263 Ah voldoende energie op om de boordverlichting en elektrische apparaten meerdere dagen van stroom te voorzien. Het moderne en milieuvriendelijke Clesana C1 droogtoilet draagt ook bij aan onafhankelijkheid tijdens het reizen. Hetzelfde geldt voor het Grünbeck waterfiltersysteem dat in de Globebus Performance 4x4 is ingebouwd. Hierdoor is er altijd schoon, gezond water beschikbaar – waar u ook bent met uw camper.
Betrouwbaar en snel op het internet, zelfs ver weg
Snelle en veilige internettoegang is een van de fundamentele vrijheden van het dagelijks leven van vandaag. Om tijdens uw kampeervakantie van deze vrijheid te kunnen genieten, is de Globebus Performance 4x4 uitgerust met de krachtige G5-internettoegangsoplossing Camper Net, die overal een uitstekende internettoegang biedt.
Met een gegevensoverdrachtssnelheid tot 20 gigabit per seconde biedt Camper Net de best mogelijke connectiviteit voor gamen, media en werk tijdens zwerftochten - inclusief ontvangstversterking van Wi-Fi-signalen die beschikbaar zijn op de standplaats.
Ook visueel een krachtpatser
Kracht, robuustheid en waarde worden ook weerspiegeld in het uiterlijk van de nieuwe camper met vierwielaandrijving van Dethleffs. Met zijn opvallende cabinelak in Compovolo Grey en de hoogwaardige carrosseriestickers – eveneens in Compovolo Grey – met een opvallend, rood Dethleffs-icoon, onderscheidt de Globebus Performance 4x4 zich duidelijk van de massa campers. Bovendien dankt de camper met vierwielaandrijving zijn kenmerkende offroad-look aan een groot aantal speciale kenmerken, zoals 18-inch offroad-banden op matzwarte velgen, zwarte voorbalk, LED-lichtbalk, plus schorten, luifel, ladder en reling – alles in matzwart.
Luxe interieurontwerp
In het woongedeelte van de 685 centimeter lange en 220 centimeter brede Globebus Performance 4x4 zorgt een uitgebreide en hoogwaardige uitrusting voor een eersteklas kampeersfeer. De 70 centimeter brede carrosseriedeur met coupé-instap en intrekbare trede biedt een comfortabele toegang tot het woongedeelte. Door het raam in de T-kap stroomt er veel daglicht het interieur binnen.
De indeling van de Globebus Performance 4x4 is ontworpen voor twee personen: een halve dinette voorin, comfortabele eenpersoonsbedden achterin, een gastronomische keuken met veel opbergruimte en een enormekoelkast ertussen, en een ruime draaibare wand ertegenover.
Inleidend model eerste editie
Dit alles maakt de vierwielaangedreven Globebus Performance 4x4 de juiste camper voor alle kampeerliefhebbers die buiten de gebaande paden willen zijn, maar niet willen inboeten aan comfort en functionaliteit.
De productieversie Globebus Performance 4x4 First Edition is nu al te bestellen als aantrekkelijke introductie-editie tegen een aantrekkelijke prijs inclusief uitgebreide standaarduitrusting.
Meer info www.dethleffs.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-02-2025
Brug in Frankrijk
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuws bij Rapido
Rapido C80 Night Edition.
“Nigt Edition” een wat ongewone naam voor een kampeerauto. Niet tegenstaande zijn ongewone naam is het toch aangenaam vertoeven in het licht interieur.
Wie voldoende standaard kampeerauto’s fabriceert kan al eens ongewone versie lanceren. Zo doet Rapido met de C55 en de Rapido C86 net hetzelfde alleen kost de uitvoering 5400 euro meer om hem als Night Edition in te richten. De slechts 2,17 m brede halfintegrale gebouwd op een Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbo diesel motor en origineel laag chassis heeft een MTM van 3,5 ton.
In de 6,72 m lange C55 zien we enkele bedden boven de garage, de L-zitgroep bevindt zich vooraan. Voor de C86 nam de fabrikant de iets langere Fiat Ducato met achterin een in de hoogte verstelbaar eilandbed. De met wat goede wil gevormde L-keuken staat net achter de zitgroep met zij zitbanken. Met wat knutselen kan een deel van de bank omgevormd worden tot een zit met veiligheidsgordels in de rijrichting. Door de zijzitbanken krijgt het interieur een ruimtelijk uitzicht.
Naar en van de stuurcabine gaan en komen is gemakkelijker als je de tafel samenplooit. Naast het 1,4 m brede eilandbed zijn zoals gebruikelijk de kleerkasten. De achterwand met gebogen kleerkasten een tussen passende bovenkast plus leeslampen loont zeker de moeite om eens nader te bekijken. Heeft men meer hoogte nodig in de garage kan met een druk op een knop het bed 20 cm verhogen.
Tussen bed en keuken is het sanitair met draaibaar wc en waskommetje. Niet zo heel ruim maar ja als de zwerfauto beperkte afmetingen heeft zijn de meubelen in verhouding. Gelukkig was er nog voldoende plaats om aan de overkant een afzonderlijke douchecel te kunnen plaatsen. Voor warm water doet Rapido beroep op een diesel verwarming Truma Combi D4EH met elektrische bij verwarming. Een stevige deur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af. Vergeten we de 149 l koelkast naast de keuken niet. In het aanrecht is een twee vuren kookplaat geïnstalleerd met rechts een spoelbakje.
Onderaan en in de bovenkasten is voldoende plaats voor het keukengerief van een gezin. Een opklapblad vergroot de werkruimte van het aanrecht. Waar het kon hebben architecten de bovenkasten redelijk hoog en diep gehouden omdat in de zitbanken geen overdaad aan plaats is. Een kloeke deur sluit het interieur af van de buitenwereld. Niet tegenstaande de nacht uitvoering hebben de C55 en C86 een aangename binnenverlichting.
Samengevat
Het mooi en stevig gebouwd meubilair, zoals we van Rapido gewoon zijn is een niet te versmaden goed punt. Bij een zoektocht naar een niet te grote kampeerauto zou je de nieuwe speciale “Night Edition” van Rapido best eens wat beter bekijken.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-02-2025
Een kerk in Fritzlar
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Sun Living in de belangstelling
Sun Living.
Adria bouwt met succes al enkele jaren iets minder luxueuze kampeerauto’s, maar daarom niet minder waardig.
Voor 2025 wordt het gamma uitgebreid met halfintegralen en alkoofmodellen op Ford Transit.
Helemaal nieuw is de alkoof Sun Sing A 72 SP. Het is de enigste zwerfauto die enkel op Ford Transit wordt gebouwd. Alle andere op Ford Transit gebouwde kampeerauto’s kan men op een Fiat Ducato basisvoertuig bekomen. Nieuw voor volgend jaar zijn de decor elementen op de flanken wat ze een heel ander uitzicht geven.
Het nieuw alkoof model op Ford Transit de A 72 SP is 7,19 m lang, hij heeft 2 bedden voor 2 slapers. Eèn is zoals bekend in veel kampeerauto’s boven de garage geïnstalleerd. Het tweede bed is boven de stuurcabine in de alkoof, meestal een geliefd plaatje voor de kinderen.
Voor het achterste bed is plaats voor 2 hang- en kleerkasten. Direct daaraan gekoppeld is een ruime badkamer aan de rechterzijde, aan de overkant is een afzonderlijke douche cel. Tussen de douche cel en de zitbank van de zitgroep een met een beetje goede wil een L-keuken. Ze is drie kookvuren rijk + spoelbak er blijft zelfs nog een stukje werkblad over. In boven en onder kassen is voldoende plaats voor keuken gerief. De halve dinette zoals ze meestal wordt genoemd heeft een twee kleurige zitbank in de rijrichting met hoofdsteunen en veiligheidsgordels. Naast de buitendeur is nog een zitbank.
De zetels in de stuurcabine kunnen naar de tafel draaien zo kan men met vieren gezellig rond de tafel zitten. Om zich niet te moeten bukken kan de bodem van de alkoof omhoog klappen. De A 72 SP heeft een mooi gevormde alkoof en lang niet meer gezien met een dakluik vooraan. In vroegere testen is ooit bewezen dat het in de alkoof een gevaarlijke plaats is tijdens het rijden. Bij een mogelijke frontale botsing vliegt de persoon die zich in de alkoof bevind door het dakvenster.
Voegen we er nog aan toe: de S 72 SP een half integrale met achterin een dwars bed en is op Ford Transit gebouwd. Er is ook nog een alkoof model met enkele bedden.
Meer info: www.sunliving.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
21-02-2025
Mooi
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Veel nieuws bij Knaus
Knaus
KNAUS kampeerauto's
VAN TI en VAN TI VANSATION op VW
Dankzij de consequent doorgevoerde lichtgewicht constructie zullen de geoptimaliseerde KNAUS VAN TI en het prestatiemodel KNAUS VAN TI VANSATION in de toekomst ongeveer 40 kilogram aan gewicht besparen. Dit wordt bereikt door standaard gebruik te maken van een dieselkachel, wat betekent dat in de toekomst alleen een gasfles van vijf kilogram (voor de kachel) in een kleinere gasbox voldoende is. De nieuwe compressorkoelkast bespaart gewicht, net als de lithium-ijzerfosfaatbatterij (LiFePO4LiFePO4), die vanaf modeljaar 2025 standaard zal zijn, en een bewuste en consistente lichtgewicht constructie van het interieur. Ondanks de gelijktijdige gewichtsbesparing is de nieuwe grondplaat sterker, wat ook resulteert in betere isolatiewaarden. En de KNAUS VAN TI zal in de toekomst nog praktischer zijn: reizigers zullen profiteren van een duidelijke toename van de hoofdruimte in bed, en een uittrekbare ladder verbetert ook de toegang na het ombouwen van het bed. Ook het exterieurdesign zal in de toekomst fijner worden vormgegeven dankzij zilverkleurige carrosserie- en garagedeurkozijnen en antracietkleurige aanbouwdelen. Klanten van het performance-model KNAUS VAN TI VW VANSATION zijn nu standaard beter verbonden met het mobiele internet en uitgerust met optimale Wi-Fi: KNAUS rust het af fabriek uit met een externe LTE/W-LAN-antenne.
L!VE TI
De KNAUS L!VE TI en het performancemodel KNAUS L!VE TI PLATINUM SELECTION zullen in het modeljaar 2025 verrassen met de nieuwe Colour & Trim-pakketten. De KNAUS-ontwerpers hebben het hele interieur naar een nieuw niveau getild: zowel de stoffering als de meubeloppervlakken, de hieldecors en de vloerbedekkingen beloven een moderne, zeer eigentijdse interieurervaring. Bij de KNAUS L!VE TI wordt het performancemodel PLATINUM SELECTION ook geleverd met een externe LTE/W-LAN-antenne af fabriek voor optimale mobiele Wi-Fi. Er zijn vier lay-outs beschikbaar: 590 MF, 650 MF, 650 MEG en 700 MEG.
L!VE WAVE en L!VE WAVE PLATINUM SELECTIE
De KNAUS L!VE WAVE en het performancemodel KNAUS L!VE WAVE PLATINUM SELECTION beginnen het volgende seizoen met allround optimalisaties. De lay-out van de 700 LX is gloednieuw. Dit is een echt hoogtepunt met een ruime badkamer, een face-to-face zithoek en een luxe queensize bed achterin. Daarnaast optimaliseert KNAUS de
Plattegrond 700 MEG met ruime eenpersoonsbedden. Voor deze modellen vertrouwden de KNAUS-ontwerpers consequent op een lichtgewicht constructie: in plaats van twee gasflessen van elf kilogram zal een model van vijf kilogram voor de kachel - inclusief een kleinere gasbox - in de toekomst voldoende zijn vanwege de overstap naar een dieselkachel. Bewuste lichtgewicht meubelconstructie, een dikkere (dus beter geïsoleerde) - maar toch lichtere - vloer en standaard een lithiumbatterij besparen nog meer gewicht. In het interieur profileert de serie zich met nieuwe meubeloppervlakken, hieldecors en stoffering - ook de vloer is nieuw. Net als in veel andere series is een externe LTE/W-LAN-antenne nu standaard op het KNAUS L!VE WAVE PLATINUM SELECTION-prestatiemodel.
KNAUS Kampeerauto's
DOOSLEVEN
Alle indelingen van de KNAUS BOXLIFE zijn op aanvraag verkrijgbaar als de nieuwe performance-modellen "PLATINUM SELECTION". Naast een aanzienlijk verbeterde uitrusting zijn deze Performance-modellen standaard voorzien van exclusieve meubelstoffen en individuele folie.
BOXLIFE PRO
De KNAUS BOXLIFE PRO profiteert van de revolutionaire EcoFlex-badkamer. Een grondig herziene uitrusting in combinatie met discrete en elegante folie ronden het harmonieuze totaalbeeld van de modelserie op een rustgevende manier af. Opmerkelijk zijn ook de nieuwe meubeloppervlakken, die hand in hand gaan met een upgrade van de Colour & Trim. Nog een pluspunt van de Pro-serie: met het nieuwe modeljaar wordt deze serie standaard uitgerust met een dieselkachel. Dit vergroot de opbergruimte achterin en maakt het hanteren van grote en zware gasflessen overbodig.
BOXDRIVE 680 ME
De KNAUS BOXDRIVE 680 ME biedt op aanvraag een nieuwe optionele optie: in plaats van een klassieke zitbank kan de dinette tegen betaling ook worden uitgerust met twee comfortabele AGUTI individuele stoelen. Dit verbetert het zitcomfort van de achterpassagiers, vooral tijdens het rijden.
Exclusief voor CMT is de KNAUS BOXDRIVE verkrijgbaar in de kleuren "Deep Black Pearlscent", "Indium Grey Metallic" en "Oyster Silver Metallic" met LED-koplampen en MAN Media Van Navigation tegen een speciale prijs.
Alle modellen kampeerauto's
Alle KNAUS-campers krijgen nieuwe kookplaten en spoelbakken en de optionele dakairconditioningsystemen voor de carrosserie zijn van de nieuwste generatie. Bovendien verbetert geoptimaliseerde ventilatie het achtergrondgeluid. Een vijfde stoel kan als optie worden toegevoegd.
KNAUS CARAVAN
SPORT
Er is iets nieuws in het beproefde caravanprogramma: de KNAUS SPORT combineert de traditie van een zeer populaire modelserie met moderne, toekomstgerichte concepten. Met een nieuw design aan de buitenkant – bijvoorbeeld de onmiskenbare KNAUS Cateye-Evolution II-achterlichten, die kleiner zijn maar in volledige LED-technologie lichterig zijn – en een fundamenteel herzien interieur blijft de KNAUS SPORT met zijn vele indelingen buitengewoon aantrekkelijk. De revisie van het nieuwe modeljaar overtreft de gebruikelijke inspanningen van vergelijkbare nieuwe ontwerpen aanzienlijk. In het modellenportfolio wordt de KNAUS SPORT beschouwd als een trouwe garantie voor succes, die zijn populariteit en flexibiliteit al generaties lang bewijst met uitstekende verkoopcijfers. Bovendien zal het dankzij uitgebreide optimalisaties met behulp van het DYONIC-chassis, een consistente lichtgewicht meubelconstructie en een verbeterd carrosserieontwerp nu nog lichter zijn in het modeljaar 2025. Met de KNAUS SPORT 450 FU konden de ontwerpers zelfs 18 kilo besparen ten opzichte van het model van vorig jaar. Het wordt nog beter: want de serie wordt niet alleen lichter, maar ook goedkoper dan vorig jaar.
Caravans in alle modelseries
Bovendien krijgen alle KNAUS-caravans faceliftmaatregelen zoals nieuwe kachels (gas of inductie), de moderne generatie nieuwe dakaircosystemen (optie) en de optionele externe LTE/Wi-Fi-antennes.
OrigineelDer neue Kompressor-Kühlschrank spart ebenso Gewicht wie die ab Modelljahr 2025 serienmäßige Lithium-Eisen-Phosphat-Batterie (LiFePO4LiFePO4) und ein bewusst wie konsequenter Leichtbau des Interieurs.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen