Tabbert verandert niet alleen de naam van zijn nieuweling. Hij ziet er langs binnen en buiten gans anders uit.
Tabbert stond mee aan de top van de hoog kwalitatieve caravans. Zijn mooi interieur met eigen stijl hield lang stand. De ontwerpers vonden het dus tijd om alles in een andere maar moderne stijl te tekenen en met succes. Daarmee was de Pantiga reeks geboren. Wij kregen de gelegenheid om de Pantiga 550TDL eens van nabij te bekijken.
We stonden in volle bewondering voor het nieuwe interieur. Het heeft een Frans bed aan de linkerzijde vooraan, dat komt niet veel voor. Het kleine kamertje met wc en douche is er vlak naast. Zoals in bijna alle caravans met een Frans bed is het waskommetje gedragen door een ondiepe kast net buiten het sanitair, dat heeft zijn voor – en tegenstanders. De U-zit achteraan is gemaakt om er een tweepersoonsbed van te maken, zodat men 4 volwaardige slaapplaatsen heeft. Opvallend zijn de grote vensters rond de zitgroep, wat meer licht in en om de zitgroep geeft. Van het typische Tabbert meubilair is niets meer te zien. Het nieuwe is vlakker, andere kleuren hebben een belangrijke rol om het gezellig wooncomfort te verhogen. De doordachte woonindeling help er nog een stukje bij.
Keuken
De keuken is goed bedacht en biedt veel bergvakken. Zo kon men brede laden maken die zachtjes automatisch sluiten. Het uitneembare elektrisch inductie kookvuur kan men zelfs buiten gebruiken. De koelkast is op ooghoogte geplaatst, deuren kunnen zowel links als rechts opendraaien. Spijtig dat men in de bovenkasten met vlakke deuren zonder handgreep geen schapje heeft geplaatst voor klein keuken gerief. Opvallend is de brede buitendeur naast de koelkast als je binnen komt of naar buiten gaat.
Winterkampeerders kunnen genieten van een aangename warmte van het warme water systeem van de Truma Combi. Om de elektrische apparaten te laden zijn voldoende USB en 230 Volt stopcontacten voorzien. Daarbij is er nog een rookmelder geïnstalleerd. Voldoende LED zijn gespreid over het hele interieur. Zij zorgen bij donker voor een sfeervolle verlichting.
Voor de opbouw heeft de fabrikant sandwichpanelen gebruikt met EPS hardschuim als isolatie. De wanden hebben gladde aluminium buitenbeplating, voor het dak hebben de platen een hagelbestendige bovenplaat. Het koetswerk is in de typische licht beige kleur van Tabbert gehouden. De getinte vensters geven het chique effect. Een stevige 0,70 m brede buitendeur met venster en dubbele vergrendeling zorgt voor een comfortabele in en uitstap.
Op snelwegen en andere grote banen is rijden met de 2,5 m brede Pantiga 550 geen probleem. Wie echter de kleine wegen opzoekt en oude romantische dorpjes zal voorzichtig moeten zijn.
Samen gevat.
Met de Pantiga 550 TDL combineert Tabbert doordachte techniek en een modern interieur met het doel nieuwe Tabbert fans aan te trekken. Zijn perfecte afwerking en ruim wooncomfort zal vele kampeerders bekoren.
Technische gegevens.
Totale lengte 7,9 m
Opbouw lengte 6,61 m
Breedte 2,5 m
Stahoogte 1,96 m
Leeg gewicht 1.386 kg
MTM 2.000 kg
Frans bed 2,00 x 1,34 m
Zitgroep 2.00 x 1,56 m
Koelkast 133 l.
Watertank 45 l.
Meer info: www.knaustabbert.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
25-05-2025
Bloemen langs de weg
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Successen van Niesmann+Bischoff
Niesmann+Bischoff modelleert op weg naar succes in de promobil lezerskeuze 2025 en vele andere prijzen
Niesmann+Bischoff kampeerauto's hebben indrukwekkende successen geboekt in de gerenommeerde promobil lezersenquête en andere belangrijke prijzen. De modellen iSmove, Arto en Flair hebben de lezers en de respectievelijke vakjury's ook dit jaar weer overtuigd en topposities behaald die de kwaliteit en innovatiekracht van het bedrijf op indrukwekkende wijze onderstrepen.
Promobil Lezerskeuze 2025
De nieuwe Arto – de eerste liner van een Mercedes Sprinter – vierde nog maar een paar maanden geleden zijn première en behaalde prompt de eerste plaats. Deze prijs bevestigt de succesvolle combinatie van technische vooruitgang en aantrekkelijk design die dit model onderscheidt.
Voor de tiende keer op rij werd de Flair verkozen tot "kampeerauto van het Jaar" in de categorie liner. Met een indrukwekkend aandeel van 40,6 procent van de stemmen verdedigde hij vol vertrouwen zijn toppositie. Het puristische en doordachte design van het interieur blijft voldoen aan de smaak van de klantenkring en maakt de flair tot een onbetwiste favoriet.
De compacte en innovatieve iSmove schitterde ook in de lezersenquête. In de categorie geïntegreerde modellen van meer dan 95.000 euro behaalde het een sterke derde plaats. Dit resultaat onderstreept de veelzijdigheid en de hoge eisen die Niesmann+Bischoff aan elk model stelt.
Aanvullende onderscheidingen
Naast zijn successen in de promobil-lezersenquête voor alle modellen van Niesmann+Bischoff heeft de Arto nog tal van andere prestigieuze prijzen gewonnen. Deze benadrukken duidelijk het streven naar uitzonderlijk design en hoge kwaliteitsnormen:
Duitse designprijs: De Arto ontving de Award for Excellent Design, een erkenning voor het uitstekende design en de innovatieve kracht van het model.Europese innovatieprijs: De Arto werd bekroond voor zijn algemene camperconcept, dat de innovatieve en doordachte planning van het voertuig erkent.Rode Punt Award: Het productdesign van de Arto werd in 2025 bekroond met de Red Dot Award, een van de meest prestigieuze designprijzen ter wereld.
Naast de eerdere onderscheidingen zijn vooral de "Red Dot Award – Best of the best" in 2024 en de volgende onderscheiding in de export opmerkelijk:
Praktische kampeerauto (Verenigd Koninkrijk):De Flair werd in 2024 uitgeroepen tot "Beste kampeerauto voor fulltime wonen", terwijl de Arto in 2025 de titel "Winnaar Beste luxe camper" ontving.
MMM Out&About Live (Verenigd Koninkrijk): De Arto werd in 2025 ook uitgeroepen tot "Winnaar Beste Luxe kampeerauto", waarmee hij zijn toppositie in de luxeklasse bevestigt.
Deze onderscheidingen onderstrepen het niet-aflatende streven van Niesmann+Bischoff naar uitstekend design en de hoogste kwaliteitsnormen, die in elk model tot uiting komen.
Bedankt en vooruitzichten
Niesmann+Bischoff wil alle jury's bedanken voor hun stemmen en evaluaties. Deze erkenningen zijn een bevestiging van het engagement van het bedrijf om innovatieve en hoogwaardige kampeerauto's te blijven ontwikkelen.
Voor iedereen die de bekroonde modellen live wil ervaren, biedt Niesmann+Bischoff de mogelijkheid om met de online configurator zijn individuele droomvoertuig te ontwerpen. Dompel uzelf onder en maak van uw droomreis op wielen een unieke realiteit met Niesmann+Bischoff.
Meer info: www.niesman+bischoff.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Veel water
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-05-2025
Franse huizen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Onder druk van groeiende lokale en nationale oppositie, herziet de Franse regering haar strategie voor de lage-emissiezones. In plaats van de aangekondigde 42 LEZ’s, is er in de praktijk momenteel slechts in 25 steden zo’n milieuzone in voege. In de toekomst zou het aantal LEZ’s zelfs kunnen dalen naar… twee.
Lage-emissiezones werden in Frankrijk sinds 2015 ingevoerd om de luchtkwaliteit in grote steden te verbeteren. Binnen die zones mogen alleen de minst vervuilende voertuigen rondrijden. Zij hebben daarvoor een milieusticker – het zogenaamde Crit’Air-vignet – nodig. Er bestaan zes verschillende Crit’Air-stickers, elk met een eigen kleur, om aan te geven hoe vervuilend een voertuig is. De stickers variëren van groen (Crit’Air 0, voor elektrische en waterstofvoertuigen) tot grijs voor de meest vervuilende dieselvoertuigen (Crit’Air 5). Zonder geldige sticker mag je de zone niet in. Doe je dat toch, riskeer je een boete van minimaal 68 euro.
Geen 31 maar slechts 14 LEZ’s
Normaal werd op 1 januari 2025 een lage-emissiezone verplicht ingevoerd in álle agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners. Naast de 11 LEZ’s die er al waren, zouden er dan 31 nieuwe bijkomen. Na rondvraag van VAB bij alle betreffende agglomeraties blijken dat er in de praktijk slechts 14 te zijn. Dat brengt het totaal op 25 LEZ’s in Frankrijk.
Bij veel lokale politici is de lage-emissiezone onderwerp van felle kritiek, wat de invoering ervan tegenhoudt. Zij vinden de maatregelen sociaal onrechtvaardig en nadelig voor huishoudens met lage inkomens. Die rijden immers vaker met oudere – lees: meer vervuilende – voertuigen en raken dus niet meer of moeilijker in stadscentra.
Enkel Parijs en Lyon?
Eén van de voorstellen die nu op tafel ligt, is om – in plaats van 42 LEZ’s – het aantal terug te brengen naar… twee. Zijnde Parijs en Lyon, steden waar de reglementaire drempels voor luchtkwaliteit regelmatig overschreden worden. Andere agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners zouden volgens datzelfde voorstel zelf mogen bepalen of ze al dan niet een LEZ handhaven of invoeren. Lokale besturen zouden ook zelf mogen beslissen om vrijstellingen te voorzien voor bepaalde kwetsbare bevolkingsgroepen, zoals huishoudens met een laag inkomen.
In het voorstel staat ook een overgangsperiode tot 31 december 2026, om steden de tijd te geven hun verkeersregeling en infrastructuur aan te passen. Eind mei wordt er normaal gezien opnieuw over de materie parlementair gedebatteerd.
Samengevat
Hier heb je wél een milieuvignet nodig:
LEZ in voege vóór dit jaar: Clermont-Ferrand, Grenoble, Lyon, Marseille, Montpellier, Nice, Parijs, Reims, Rouen, Strasbourg, Toulouse.
Nieuwe LEZ sinds 1 januari 2025: Angers, Annecy, Annemasse, Bayonne, Bordeaux, Caen, Le Havre, Lille, Nantes, Nancy, Nîmes, Pau, Rennes, Tours.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
20-05-2025
Veel vakwerkhuizen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
De nieuwe Subaru
Nieuwe Subaru Forester wint Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding
De nieuwe Subaru Forester heeft de Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding gewonnen. De prijs werd uitgereikt door AUTO-Bild/AUTO-Allrad Duitsland.
Tijdens een feestelijke ceremonie werd de prestigieuze prijs overhandigd aan de heer Volker Dannath, Managing Director van Subaru Duitsland. De organisatoren van AUTO-Bild/AUTO-Allrad verklaarden dat de zesde generatie Forester de prijs “vooral dankt aan de indrukwekkende innovaties die standaard zijn op het model”. Hieronder vallen onder meer het nieuwe Emergency Driving Stop System, dat het risico op ongevallen verkleint wanneer de bestuurder plotseling niet meer in staat is om het voertuig te besturen, en de verbeterde dual-function X-MODE die nu ook ondersteuning biedt bij zowel voor- als achteruit, wat leidt tot betere controle op gladde oppervlakken of steile hellingen.
Daarnaast is de geheel nieuwe Forester een van de weinige in zijn klasse die echte offroad-capaciteiten biedt, dankzij het unieke symmetrische, altijd actieve All-Wheel Drive-systeem en een toonaangevende bodemvrijheid van 220 mm, gecombineerd met royale oprij-, overschrijd- en afrijhoeken*1. Dit maakt de auto geschikt voor een breed scala aan activiteiten, zowel on- als offroad.
Gebaseerd op SUBARU’s veiligheidsfilosofie “all-around safety” is de geheel nieuwe Forester uitgerust met geavanceerde veiligheidstechnologieën. De geüpgradede EyeSight Driver Assist Technology beschikt over een groothoek-monoculaire camera, frontale radar en een elektrische rembooster voor verbeterde prestaties, en biedt 15 functies (waaronder vijf nieuwe).
De geheel nieuwe Forester biedt ook geoptimaliseerde zichtbaarheid rondom, die dode hoeken vermindert dankzij het nieuwe ontwerp en nieuw toegevoegde functies. Met meer dan 90 veiligheidsonderscheidingen wereldwijd blijft de Forester een duidelijk voorbeeld van SUBARU’s visie op nul verkeersdoden in 2030*2.
De Forester is een belangrijk model binnen het SUBARU-gamma sinds de lancering in februari 1997. Met wereldwijd meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren in de afgelopen 27 jaar*3*4, blijft de geheel nieuwe Forester trouw aan de eigenschappen van deze capabele SUV die zijn inzittenden altijd overal brengt.
De zesde generatie Forester is opnieuw ontworpen om zijn indrukwekkende capaciteiten onder alle omstandigheden en in elk seizoen tot uitdrukking te brengen. Hij biedt verbeterde rijeigenschappen en nog meer capaciteiten op én naast de weg dan zijn succesvolle voorganger. De bekroonde Forester combineert al deze kenmerken in een fris ontworpen pakket, samen met een reeks standaard veiligheidsvoorzieningen die de stem van de prestigieuze jury wisten te winnen.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
19-05-2025
Bloemen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuw bij Etrusco
Etrusco T6.9SB Base
Etrusco heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke kampeerauto’s tegen een redelijke prijs.
We bekeken de T 6.96 SB Base of dat voor dit voertuig waar is.
Etrusco behoort tot de Erwin Hymer groep. De wagens worden in Val de Pesa in Italië gemaakt. Een beetje verrassend kwam de fabrikant onlangs met een scherp berekende nieuwe reeks Base tevoorschijn. Twee 7 m lange modellen vielen ons direct op, de halfintegrale T 6.9 SB en de T 6.9 BB beide met een MTM van 3,5 ton. De grote verschillen zijn te vinden bij de indeling. De BB heeft achterin stapelbedden, de zitgroep kan tot bed worden omgevormd, als optie is nog een hefbed mogelijk. Op die manier is hij meer gemaakt voor een gezin met kinderen. Voor de SB gingen de gedachten meer naar een koppel dat van meer ruimte houdt. Achterin boven de garage zijn enkele bedden met de bekende mogelijkheid om er één groot bed van te maken. De keuken sluit aan tussen zitbank en bed, het sanitair aan de andere zijde tussen bed en buitendeur. Koetswerk
Wat direct opvalt is het hoekige neusje boven de stuurcabine. Het is eenvoudiger te maken dan de afgeronde neusjes van zijn broeders en veranderd niets aan de inhoud en de rijeigenschappen. Op het laag chassis monteerde men een 41 mm dikke sandwichplaat met een polyester onderplaat. Diezelfde panelen maar 34 mm dik dienen voor de wanden en voor het 33 mm dikke dak. Voor de isolatie gebruiken de Italianen het water afstotend EPS isoleermateriaal. Aan het vlakke achterfront bestaat de bumper uit drie delen, bij een kleine beschadiging goedkoop te herstellen omdat de hele bumper niet moet vervangen worden. Om de prijs nog wat te kunnen drukken is er geen venster in de buitendeur, ze heeft echter een goed vergrendelsysteem. De garage is groot genoeg om een stel noodzakelijke fietsen mee te nemen. Aan de rechterkant verborgen achter een deurtje is de koffer voor twee 11 kg gasflessen.
Bij een eerste blik valt het eenvoudig rechtlijnig meubilair op. Aangepaste kleuren maken het interieur sfeervol. Bekijkt men de meubelen iets beter ziet men het knap vakwerk. Kanten van deuren en wanden zijn fijn afgewerkt, de kussens met een stevige vulling voelen aangenaam aan. Natuurlijk valt het hier en daar een beetje op dat we hier met een instap model te maken hebben. Prijs en minder gewicht moet ergens gezocht worden zonder dat de infrastructuur van heel de kampeerauto verminderd.
Zo is er achterin enkel een bovenkast tegen de achterwand. Geen bovenkasten open of gesloten langs de zijwanden, ook geen gordijnen aan de vensters. Wat wel knap en comfortabel is het tussenkussen van het bed dat de volle lengte van de matrassen heeft. Onder de voeteinde van de bedden zijn hang- en legkasten. Met een laddertje aan het voeteinde komt men vlot in het bed.Voor een koppel of zelfs met drie is de zitgroep ruim bemeten. Een comfortabele zitbank voor 2 met veiligheidsgordels, hoofdsteunen plus de draaibare zetel van de chauffeur laten een gezellig “onderonsje” toe.
Een Truma Combi 4 met 10 boiler is de zitbank heeft genoeg warme lucht uitlaten om het gezellig warm te houden tijdens de koude dagen.Het verschuifbare tafelblad steunend op 1 poot is voldoende groot om borden, teljoren en nog wat te etaleren. De licht gekleurde bovenkast met haar donkere deur en handgreep sluit niet aan bij de keukenbovenkast. Dat bespaart weer enkele kilogram. LED lichten geven op plaatsen waar het nodig is helder licht op andere plaatsen is het zachter om het gezellig te houden.
De keuken
De keuken is slim bedacht. Ontwerpers hebben ze rechthoekig gehouden, met 2 deuren en een lade. Het aanrecht om wat meer werkblad te krijgen steekt wat voorruit, met heel veel goede wil zou men aan een L vorm kunnen denken. Twee kookvuren met piëtzo ontsteking plus de spoelbak kunnen afzonderlijk met afdekbladen verstopt worden. De gasafsluiters zijn verborgen achter een deur. Een 135 l compressor koelbox houdt voeding en drank fris.
In tegenstelling met veel fabrikanten hebben de ontwerpers alle sanitair in één plaats opgesteld. Om een stortbad te nemen draai de spiegelwand met waskommetje over de wc zo ontstaat een grote douche cel. In de douchebak zijn 2 waterafvoeren. Een acrylglazendeur sluit het sanitair voldoende af.
Samen gevat
Al is het nog geen trend en zijn al enkele fabrikanten die hun kampeervoertuigen soberder uitrusten of maken. Kwalitatief zijn vergelijkbaar met hun duurdere broeders. Verwarming, koelkast, vensters, basisvoertuig vinden net zo in luxe types. Bij de instap modellen zijn waar mogelijk geen bovenkast. Als er zijn hebben ze een hoekig uitzicht, het sanitair is wat eenvoudige toch is alles aan boord wat een kampeerder nodig heeft om een leuke vakantie te. De Etrusco t 6.9 SB Base behoort tot die categorie hij is eenvoudig gehouden toch is al het nodige aan boord
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Fiat Ducato met laag chassis
Motor: 2.187 cc 140 pk
MTM: 3.500 kg
Rijklaar: 2.785 kg
Afmetingen: L X B X H: 6,99 x 2.38 x 2,95 m.
Verwarming; Truma C4
Tanks: 110 l verswater
90 l afvalwater.
Meer info; www.etrusco.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
18-05-2025
Frankrijk
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Nieuw laadplein in België
D’Ieteren Energy opent één van de grootste laadpleinen van België in Kortenberg
D’Ieteren Energy heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn missie om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken. Op de site van het recent geopende D’Ieteren House in Kortenberg werd zopas het tweede grootste semi-publieke laadplein van België in gebruik genomen.
Met maar liefst 78 dubbele Alfen-laadpalen – goed voor in totaal 156 laadpunten – biedt het nieuwe laadplein voldoende capaciteit om een groot aantal elektrische voertuigen gelijktijdig op te laden. Op langere termijn wordt het plein nog uitgebreid met een intelligente load-balancing-functie. De installatie staat alvast open voor iedereen: werknemers, bezoekers, klanten én voorbijgangers kunnen er dus terecht voor een vlotte en betrouwbare laadsessie.
Toegankelijkheid en gebruiksgemak centraal
“Het nieuwe laadplein in Kortenberg – dat mede gefinancierd werd door de Europese Unie – is een toonbeeld van onze visie: slimme en duurzame energieoplossingen die écht iets betekenen voor mens en maatschappij,” zegt Tangi Merckx, CEO van D’Ieteren Energy. “We willen elektrisch rijden niet enkel aanmoedigen, maar ook faciliteren. Dat doen we door te investeren in toegankelijke infrastructuur op strategische locaties en door in te zetten op slimme en duurzame energieoplossingen die een cruciale rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit.”
Het laadplein, dat ook nog 10 (8 ter hoogte van de D’Ieteren Patio en twee ter hoogte van Audi Approved plus/My Way) dubbele laders langsheen de Leuvensesteenweg telt, is volledig geïntegreerd in de duurzame, toekomstgerichte architectuur van D’Ieteren House, het nieuwe hoofdkwartier van de groep. De laadstations kregen een strategische plaats op verschillende delen van het terrein. De technologie van Alfen staat garant voor betrouwbaarheid, gebruiksgemak en compatibiliteit met alle courante elektrische voertuigen.
Vooruitblik: snelle laadinfrastructuur en uitbreiding
De opening van het laadplein is echter slechts de eerste stap. D’Ieteren Energy heeft al plannen klaar voor verdere uitbreiding. In de nabije toekomst wordt ook een mogelijkheid tot snelladen toegevoegd, voor gebruikers die hun batterij in korte tijd willen bijladen. En ook ter hoogte van de nieuwe VDFin-gebouwen die nog in volle opbouw zijn, komt er een extra cluster van nog eens 52 semi-publieke laadpunten, op termijn uitbreidbaar met nog eens 14 dubbele laders.
Deze uitbreidingen kaderen in een bredere strategie van D’Ieteren Energy om zijn laadnetwerk versneld uit te bouwen, zowel op eigen sites als via samenwerkingen met publieke en private partners. Zo wil het bedrijf inspelen op de snelgroeiende vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur in België, waar de elektrificatie van het wagenpark steeds meer op kruissnelheid komt.
Duurzame energie voor een duurzame toekomst
Naast gebruiksgemak en capaciteit, hecht D’Ieteren Energy ook veel belang aan duurzaamheid. De stroom die via het laadplein geleverd wordt, is 100% afkomstig van hernieuwbare bronnen. De integratie met lokale zonne-energieproductie en slimme laadsystemen zorgt bovendien voor een optimale benutting van energie en netcapaciteit.
“Duurzame mobiliteit vraagt om meer dan alleen elektrische wagens. Het gaat ook om de energie die ze aandrijft, de manier waarop die opgewekt en verdeeld wordt, en hoe we ons als maatschappij aanpassen aan deze nieuwe realiteit,” aldus Tangi Merckx. “Met dit laadplein tonen we hoe een slimme combinatie van technologie, infrastructuur en visie kan leiden tot concrete vooruitgang.”
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
14-05-2025
Stadpoort
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Goed om weten
Aanwijzingen voor voertuiggewichten en gewichtsgerelateerde informatie
Elke Kampeerauto, elke gesloten bestelwagen en elke caravan is door de fabrikant ontworpen voor een technisch toelaatbare totale massa die tijdens de reis niet mag worden overschreden. De wettelijke voorschriften voor voertuiggewichten zijn opgenomen in de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 van de Commissie van 31 maart 2021, die uniform van toepassing is binnen de Europese Unie, waarvan wij de belangrijkste inhoud voor u hebben samengevat. Lees de volgende toelichtingen en opmerkingen aandachtig door. Deze zijn vooral belangrijk om rekening mee te houden bij het kiezen van uw voertuig en het configureren van optionele uitrusting. Ook hierin ondersteunen onze retailpartners u graag.
1. De technisch toelaatbare totale massa (beladen)
De "technisch toelaatbare totale massa" is het maximale gewicht dat uw voertuig mag hebben tijdens het rijden wanneer het beladen is. Houd er rekening mee dat het overschrijden van de technisch toegestane totale massa tijdens het rijden een veiligheidsrisico kan vormen en in veel Europese landen met boetes kan worden bestraft. Wij raden u daarom aan om uw voertuig voor elke rit te wegen en ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa wordt aangehouden. Informatie over de technisch toegestane totale afmetingen voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.
2. De massa in rijklare toestand
De "massa in rijklare toestand" komt over het algemeen standaard overeen met het gewicht van het lege voertuig, volgens de specificaties van de fabrikant, en omvat volgens de wettelijke definitie voor campers en gesloten bestelwagens de brandstoftank die voor ten minste 90% gevuld is, de massa van de bestuurder, die forfaitair met 75 kg in aanmerking wordt genomen, de brandstof en vloeistoffen en de massa van de carrosserie, de bestuurderscabine, de trekhaak (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.
In het geval van caravans omvat de massa in rijklare toestand de massa van het voertuig dat is uitgerust met de standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant, inclusief de vloeistoffen, de massa van de carrosserie, extra trekhaken (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.
De massa in rijklare toestand voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.
Houd er rekening mee dat de informatie over de massa in rijklare toestand in de technische gegevens berekende waarden zijn uit de typegoedkeuringsprocedure. Deze zijn onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5%, die een directe invloed kunnen hebben op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig.
Voorbeeld:
Massa in rijklare toestand volgens technische gegevens:
2.939 kg
Wettelijk toegestane tolerantie van ± 5 %:
± 147 kg
Wettelijk toegestane overspanning in rijklare toestand
2.792 tot 3.086 kg
Informatie over de wettelijk toegestane overspanning van de massa in rijklare toestand is ook te vinden in de technische gegevens.
Aangezien het optreden van wettelijk toegestane toleranties een directe invloed heeft op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet met deze toleranties al bij de configuratie van het voertuig rekening worden gehouden.
Voorbeeld:
Als het voertuig in het bovenstaande voorbeeld wettelijk toegestane toleranties van +1% voor de massa in rijklare toestand heeft, neemt de massa in rijklare toestand toe van 2.939 kg naar 2.968,4 kg, waardoor het laadvermogen van het voertuig met 29,4 kg afneemt.
3. De werkelijke massa van het voertuig en de standaard/optionele uitrusting
De "werkelijke massa van het voertuig" omvat de massa in rijklare toestand en de optionele uitrusting die af fabriek is geïnstalleerd.
"Standaarduitrusting" verwijst naar de basisconfiguratie van een voertuig dat is uitgerust met alle wettelijk vereiste functies. Dit omvat ook alle standaard uitrustingsonderdelen. Details over de standaarduitrusting vindt u in onze configurator.
"Speciale uitrusting" betekent alle uitrusting die niet tot de standaarduitrusting behoort en die in de fabriek onder verantwoordelijkheid van de fabrikant aan het voertuig is bevestigd en door de klant kan worden besteld. Andere accessoires die door de fabrikant, de handelspartner of uzelf zijn geïnstalleerd nadat het voertuig af fabriek is afgeleverd, vallen echter niet onder speciale uitrusting. In onze configurator vindt u ook informatie over de optionele uitrusting die in de fabriek kan worden besteld.
Houd er rekening mee dat de installatie van optionele uitrusting altijd het laadvermogen vermindert (zie hoofdstuk 5). De maximale massa van de speciale uitrusting die voor welke plattegrond kan worden geselecteerd, vindt u in de informatie op de respectievelijke plattegronden (zie hoofdstuk 6.).
4. De massa passagiers / het maximale aantal slaapplaatsen
In het geval van kampeerauto's en bestelwagens wordt de massa van passagiers berekend op basis van het toegestane aantal personen in de rijmodus, dat voor elke plattegrond in de technische gegevens wordt weergegeven. Voor elke passagier wordt een vast tarief van 75 kg in rekening gebracht, ongeacht hoeveel de passagiers daadwerkelijk wegen. Aangezien de bestuurder echter al in een rijklare staat in de massa is meegeteld, wordt hij niet opgenomen in de massa passagiers. Voor een voertuig met een toegestaan aantal personen in rijmodus van 4 is de massa van passagiers dus 225 kg (3*75 kg).
Voor caravans wordt in de technische gegevens ook het aantal slaapplaatsen per plattegrond weergegeven. Een afzonderlijke massa die in aanmerking moet worden genomen bij de berekening van de gewichten van het voertuig is echter niet het gevolg van het aantal slaapplaatsen. Het aantal slaapplaatsen in caravans is echter doorslaggevend voor de berekening van het zogenaamde minimale laadvermogen (zie nummer 5.).
5. Het laadvermogen en het minimale laadvermogen
In het geval van campers en bestelwagens verwijst het "laadvermogen" naar het verschil tussen de technisch toegestane totale massa met belading en de massa in rijvaardigheid, vermeerderd met de massa van de passagiers en de massa van de optionele uitrusting.
In het geval van caravans wordt het laadvermogen berekend door de massa in rijklare toestand en de massa van de optionele uitrusting af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.
Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 schrijft een vast "minimaal laadvermogen" voor door HOBBY gebouwde voertuigen voor bagage en andere items voor die geen deel uitmaken van de in de fabriek geïnstalleerde optionele uitrusting. Dit is om ervoor te zorgen dat u persoonlijke bagage en voedsel (bijv. kleding, toilet- en keukenapparatuur, voedsel, kampeeruitrusting of speelgoed) kunt vervoeren zonder de technisch toegestane totale massa te overschrijden wanneer u geladen bent.
Voor campers en bestelwagens die door HOBBY zijn gebouwd, wordt dit minimale laadvermogen berekend aan de hand van de volgende formule:
Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L) n = maximumaantal passagiers plus de bestuurder en L = totale lengte van het voertuig in meters.
Voorbeeld: Voor een camper met 4 goedgekeurde zitplaatsen en een lengte van 7 m is het minimale laadvermogen 110 kg (10*[4+7]).
In het geval van caravans daarentegen wordt het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen berekend op basis van het maximale aantal slaapplaatsen:
Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L) n = maximumaantal slaapplaatsen en L = carrosserielengte van het voertuig in meters.
Voorbeeld: Voor een caravan met 3 slaapplaatsen en een opbouwlengte van 5,5 m is het minimale laadvermogen 85 kg (10*[3+5,5]).
Dit minimale laadvermogen mag niet worden onderschreden bij het configureren van uw voertuig. Als de werkelijke voertuigmassa door de keuze van de optionele uitrusting zodanig toeneemt dat er niet meer voldoende vrije massa voor de passagiers is (alleen bij campers en gesloten bestelwagens) en het minimale laadvermogen tussen de werkelijke voertuigmassa en de technisch toegestane totale massa, kunt u afhankelijk van de indeling een toename van de voertuigbelasting (toename van de technisch toegestane totale massa) selecteren en/of de optionele uitrusting deselecteren. Anders kunt u het configuratie- en bestelproces niet voortzetten.
Controleer indien nodig samen met uw HOBBY-dealer of de technisch toegestane totale massa wiskundig niet wordt overschreden, d.w.z. dat er voldoende vrije massa is voor de passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het minimale laadvermogen.
6. De maximale massa voor optionele uitrusting
Om ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa van het voertuig, rekening houdend met de massa in rijklare toestand, de massa van passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen, niet wordt overschreden door de installatie van optionele uitrustingen, heeft HOBBY de installatie van speciale uitrustingen beperkt en een "maximummassa voor speciale uitrusting" van de kant van de fabrikant vastgesteld.
Voor kampeerauto's en bestelwagens wordt dit in eerste instantie berekend door de massa in rijklare toestand, de massa van de passagiers en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toegestane totale massa. In het geval van caravans wordt dit berekend door de massa in rijklare toestand en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.
Aangezien de massa in rijklare toestand een berekende waarde is die is onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5% en het optreden van deze toleranties kan leiden tot een feitelijke onderbieding van het minimumlaadvermogen, worden de wettelijk toegestane toleranties uit voorzorg ook opgenomen in de maximummassa voor optionele uitrustingen. Er wordt ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten/speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren.
Informatie over de maximale afmetingen voor optionele uitrusting vindt u voor elke plattegrond in de technische gegevens.
Meer info: www.hobby.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Truma, Europa's toonaangevende leverancier van technische systeemoplossingen voor de caravan- en camperindustrie, kondigt de marktintroductie aan van een nieuwe verwarmingsoplossing: Eezy. De volledig elektrische kachel is geschikt als compacte en extra verwarming voor veel recreatieve voertuigen en toepassingen.
In voertuigen zonder verwarming zorgt Eezy voor aangename warmte op koude zomernachten of in de overgangsperiode. Voor grotere caravans of campers biedt Eezy extra verwarmingsvermogen voor koude zones, bijvoorbeeld in de nis of de badkamer achterin. Eezy is ook perfect als extra verwarming voor volledig elektrische voertuigen of voertuigen met airconditioning inclusief warmtepompfunctie.
Technologie die overtuigt
De verwarming werkt op 230 V wisselstroom. Deze wordt gebruikt om twee verwarmingsspiralen van elk 900 W te laten werken. Het wordt aangestuurd via een 12 V DC-voeding, bijvoorbeeld via de accu van het voertuig. De kamerlucht wordt aangezogen door een geïntegreerde ventilator, indien nodig verwarmd door de verwarmingsspiralen en via de optionele warmeluchtleidingen weer in de woonkamer teruggevoerd. Als puur elektrische kachel maakt Eezy het mogelijk om emissievrij te verwarmen en te profiteren van vaste elektriciteitstarieven op de camping.
In tegenstelling tot in de handel verkrijgbare elektrische kachels in de meubelbouw, kan Eezy in het voertuig worden geïntegreerd en is het speciaal goedgekeurd voor recreatieve voertuigen. Dit zorgt voor een veilige werking. Eezy is ook zeer compact, in tegenstelling tot gas- of dieselkachels, heeft geen afvoerschoorsteen nodig en kan snel en eenvoudig worden geïnstalleerd of achteraf worden ingebouwd.
Verschillende ventilatorniveaus voor maximaal comfort
De gewenste kamertemperatuur wordt ingesteld via een eenvoudig, intuïtief bedieningspaneel. Er kunnen verschillende modi en de gewenste doeltemperatuur worden geselecteerd. De stroom kan zo worden aangepast aan de elektrische zekering bij de stroomaansluiting, bijvoorbeeld de zekering op de camping. In de "max" verwarmingsmodus wordt het voertuig verwarmd met maximaal vermogen en ventilatorsnelheid. Als het voertuig warm moet worden gehouden of elektriciteit moet worden bespaard, kan de verwarmingsmodus "eco" worden geselecteerd. Een lage ventilatorsnelheid zorgt voor een minimale werking van het geluid. In de verwarmingsmodus "Nacht" wordt het voertuig warm gehouden en draait het op de laagste ventilatorsnelheid, evenals de minimale ventilatorsnelheid voor een nog stillere werking. Met een draaischakelaar kan de verwarming worden in- en uitgeschakeld en kan het verwarmingsvermogen worden aangepast. Een andere draaiknop regelt de doeltemperatuur. De kamertemperatuursensor voor temperatuurregeling is geïnstalleerd in het bedieningspaneel. Er kan ook een externe temperatuursensor worden aangesloten.
Flexibele verdeling van warme lucht
Eezy kan worden geïnstalleerd met heteluchtverdeling en directe heteluchtuitlaat. Bij gebruik van een warmeluchtverdeling zijn twee warmeluchtuitlaten mogelijk, waarbij de leidinglengte beperkt is tot maximaal 2 m. Als Eezy wordt geïnstalleerd met een directe heteluchtuitlaat, moet er een rooster (accessoire) worden geïnstalleerd voor een veilige werking.
Het nieuwe extra verwarmingssysteem wordt van 18 tot 26 januari gepresenteerd op het CMT in Stuttgart en is vanaf april 2025 verkrijgbaar bij de vakhandel.
De voordelen op een rijtje
100% elektrisch: puur elektrische verwarming met 230 V
Veilig: speciaal goedgekeurd voor recreatievoertuigen
Gebruiksvriendelijk: intuïtieve bediening en onderhoudsvrij
Veelzijdig: flexibel gebruik als compact of extra verwarmingssysteem
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
26-04-2025
Tussen de bloemen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
beginnende kampeerders
Tips en trucs voor beginnende kampeerders: hoe voorkom je pech en ongelukken?
Kamperen en vakanties op wielen blijven een absolute reistrend. Vooral voor beginnende kampeerders zijn er echter een paar dingen waarmee rekening moet worden gehouden: trefwoordbelasting, gewicht enzovoort. Om ervoor te zorgen dat er niets misgaat, heeft de ACV de ultieme gids voor het starten met kamperen uitgebracht. Hier is de belangrijkste informatie.
Camping blijft in de mode in Duitsland: In 2024 werden ongeveer 43 miljoen overnachtingen geteld op Duitse campings. Dit is het derde recordjaar op rij voor deze vorm van vakantie. Het verlangen naar individuele mobiliteit en reizen dicht bij de natuur heeft in heel Europa aan belang gewonnen en wordt ook weerspiegeld in de voortdurende opkomst van het zogenaamde "van life".
Maar met de toename van kampeerders op de weg neemt ook het risico op pech en ongevallen toe - bijvoorbeeld veroorzaakt door een gebrek aan rijervaring of onvoldoende kennis van hoe met het voertuig om te gaan. Aan het begin van het seizoen geeft de ACV Automobil-Club Verkehr informatie over de meest voorkomende fouten en geeft praktische tips om deze te vermijden.
Overbelasting en ongunstige gewichtsverdeling
Verkeerde belading van de camper kan de rijstabiliteit aanzienlijk aantasten. Overbelading en ongunstige gewichtsverdeling verlengen de remweg en verhogen het risico op kantelen, vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres.
ACV-tips:
Het toegestane totaalgewicht wordt vermeld in deel I van het registratiebewijs (punt F.1). Voor vertrek kan het beladen voertuig worden gewogen - bijvoorbeeld bij recyclingcentra, transportbedrijven of camperdealers. Ook de naleving van de maximale aslasten (punten 8.1 en 8.2) is van cruciaal belang, omdat zelfs overbelasting van afzonderlijke assen een negatieve invloed kan hebben op het rijgedrag.
Zware voorwerpen zoals gasflessen, gereedschap of drankkratten horen diep en dicht bij de assen, lichte bagage in de bovenste opbergvakken. Een veilige bevestiging van de lading voorkomt wegglijden tijdens remmanoeuvres. Speciale spanbanden, antislipmatten en netten helpen om alles op zijn plaats te houden.
Extra hulpstukken zoals luifels, fietsenrekken of zonnesystemen verminderen ook het beschikbare laadvermogen en moeten in de planning worden opgenomen.
Fiets- en dakdragers: Gebrek aan stabiliteit door overbelasting
Bij het vervoeren van fietsen moet speciale aandacht worden besteed aan het gewicht - e-bikes zijn aanzienlijk zwaarder dan klassieke fietsen en kunnen het toegestane laadvermogen van een drager snel overschrijden. Een verkeerd gemonteerde of overbelaste drager kan de achterste structuur van de camper beschadigen door trillingen of hefboomeffecten. Bovendien kan de exploitatievergunning van het voertuig vervallen als het toegestane laadvermogen wordt overschreden.
ACV-tips:
Installeer draagsystemen altijd vakkundig en belast ze gelijkmatig. Het door de fabrikant opgegeven draagvermogen mag niet worden overschreden voor achter- of dakdragers. In het geval van hefdragers moet ook rekening worden gehouden met de toegestane trekhaakbelasting van de trekhaak (aangegeven op het kentekenbewijs onder punt 13 of op het typeplaatje van de koppeling). Als het hier kritiek wordt, kunnen de (zware) accu's van e-bikes worden verwijderd en in de camper worden opgeborgen. Gebruik dan indien nodig een regenhoes om de aansluitpunten (contacten) van de batterijen te beschermen.
Bij het beladen van dakdragers moet naast het totale gewicht ook rekening worden gehouden met de dakbelasting. Dit is voertuigspecifiek en vaak aanzienlijk lager dan verwacht - het ligt meestal tussen de 50 en 100 kg inclusief het draagsysteem. Te zware of onbeveiligde dakconstructies verhogen het zwaartepunt van de auto en verminderen de rijstabiliteit, vooral in bochten, bij uitwijkmanoeuvres en zijwind.
Daarnaast is het raadzaam om tijdens pauzes in de reis regelmatig de bevestigingen te controleren, omdat schroefverbindingen door trillingen kunnen losraken.
Download de gratis CARAVAN.fm app
Luister wereldwijd naar ons in de beste kwaliteit en zonder interferentie. Download de app voor Android of iOS.
Rijgedrag: Gebrek aan routine verhoogt het risico op ongevallen
Kampeerato's verschillen aanzienlijk van conventionele personenauto's - in grootte, gewicht en reactievermogen. Langere remafstanden, traag stuurgedrag, de grotere draaicirkel en de grotere gevoeligheid voor zijwind vereisen een anticiperend en aangepast rijgedrag. Vooral bij huurauto's ontbreekt vaak de nodige oefening in het omgaan met de afmetingen en rijeigenschappen.
ACV-tips:
Voor de eerste rit is het raadzaam om een uitgebreide proefrit te maken, idealiter op verschillende soorten wegen - inclusief manoeuvreren, achteruitrijden en parkeren. Het oefenen van rijmanoeuvres op een open terrein helpt om een zelfverzekerd gevoel te ontwikkelen voor de breedte, hoogte en lengte van het voertuig. Het rijden op smalle straatjes of rotondes moet ook van tevoren worden geoefend.
Als u zich wilt concentreren op extra veiligheid, kunt u een speciale rijveiligheidstraining voor kampeerauto's volgen. Deze trainingen leren op een praktische manier om te gaan met gevaarlijke situaties zoals noodremmen, zijwind of uitwijkmanoeuvres en vergroten het bewustzijn van de fysieke grenzen van het voertuig.
Ook is het raadzaam om regelmatig de dode hoek te controleren en de spiegels goed af te stellen, vooral bij grotere auto's zonder achteruitrijcamera. Door gebruik te maken van extra spiegels of camerasystemen kan het zicht bij het manoeuvreren en wisselen van rijstrook aanzienlijk worden verbeterd.
Rangeerongelukken door beperkt zicht
Ongelukken bij het parkeren of manoeuvreren komen bijzonder vaak voor. Bijvoorbeeld op krappe campings, bij slecht zicht of onder tijdsdruk na een lange rit. Schade ontstaat vaak door botsingen met paaltjes, muren, bomen of andere voertuigen. Ook de grotere dode hoek in campers vergroot het risico.
ACV-tips:
Technische hulpmiddelen zoals achteruitrijcamera's, parkeersensoren of 360-gradencamerasystemen maken manoeuvreren aanzienlijk eenvoudiger. Het is ook handig om een tweede persoon buiten de auto te hebben die duidelijke handsignalen kan geven, vooral bij het achteruitrijden of draaien in krappe ruimtes.
Voordat u gaat manoeuvreren, is het raadzaam om een korte wandeling om het voertuig te maken. Zo kunt u in een vroeg stadium obstakels identificeren, zoals lage palen, overhangende takken of oneffenheden in de grond. Spiegelverlengingen of extra camera's verbeteren het zicht naar achteren en opzij en zijn vooral handig bij voertuigen zonder standaard achteruitrijtechnologie.
Ook bij korte manoeuvres moet u opletten op laag gemonteerde onderdelen, zoals uitschuifbare treden of fietsenrekken. Dit zijn vaak de aanrijdpunten bij ongelukken tijdens het manoeuvreren.
Bruggen, tunnels en smalle doorgangen: afmetingen worden onderschat
Een veelgemaakte fout: De werkelijke hoogte of breedte van het voertuig wordt niet goed ingeschat. Dit is vooral het geval bij huurauto's of bij voertuigen waarop accessoires zijn gemonteerd, zoals dakkoffers, zonnepanelen of fietsendragers. Schade aan bruggen, onderdoorgangen, tunnels of smalle doorgangen ontstaat vaak door onzorgvuldigheid of een verkeerde routekeuze.
ACV-tips:
Een duidelijk zichtbare aanduiding met de hoogte, breedte en lengte van het voertuig in de cockpit - bijvoorbeeld als sticker in het gezichtsveld - helpt om kritieke situaties te voorkomen. Meet de werkelijke afmetingen op en noteer ze, inclusief alle bevestigingen. Deze kunnen namelijk aanzienlijk afwijken van de specificaties van de fabrikant.
Bij het plannen van uw route kunt u gebruikmaken van navigatieapparaten of apps met speciale camperprofielen die rekening houden met doorrijhoogtes, gewichtsbeperkingen en smalle straten. Het is ook raadzaam om vooraf informatie in te winnen over de infrastructuur op uw bestemming, vooral wanneer u door historische stadscentra, bergdorpjes of plattelandsgebieden met beperkte wegtoegang reist.
Zelfs ogenschijnlijk ongevaarlijke toegangswegen naar campings, parkeergarages of benzinestations kunnen tot knelpunten leiden. Vermijd spontane afkortingen of draaimanoeuvres op onbekend terrein als de doorgangsomstandigheden onduidelijk zijn.
Lekke banden door verkeerde bandenspanning en veroudering
Camperbanden worden blootgesteld aan bijzondere belastingen: een hoog laadvermogen, lange stilstandtijden en een relatief laag brandstofverbruik bevorderen materiaalmoeheid. Een te lage bandenspanning zorgt voor overmatige warmteontwikkeling, vooral bij zware belasting. In het ergste geval kan dit zelfs leiden tot een klapband.
ACV-tips:
De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd en aangepast aan de werkelijke belasting, idealiter vóór elke lange reis. De door de voertuig- of bandenfabrikant aanbevolen waarden staan meestal vermeld op het portierframe, de tankdop of in de gebruiksaanwijzing.
Banden dienen uiterlijk na zes jaar vervangen te worden, ook als ze nog voldoende profiel hebben. De leeftijd van de band kunt u bepalen aan de hand van het viercijferige DOT-nummer op de zijkant van de band. Banden met het achtervoegsel "CP" (Camping) zijn speciaal ontworpen voor campers en zijn beter geschikt voor zwaardere lasten en langere stilstandtijden.
Een visuele inspectie is nuttig voordat u aan uw reis begint: let op scheuren, poreuze plekken, ingetrokken voorwerpen of ongelijkmatige slijtage - dit laatste kan duiden op een verkeerde luchtdruk of chassisproblemen. Het reservewiel mag ook niet worden vergeten en moet in goede staat verkeren.
Verkeerd tanken met dure gevolgen
Vooral in het geval van onbekende voertuigen, huurauto's of onvoldoende gemarkeerde vulopeningen kan er tijdens het tanken snel verwarring ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is de verwarring van diesel en benzine, wat kan leiden tot aanzienlijke motorschade in moderne injectiesystemen. In zeldzame gevallen wordt er per ongeluk brandstof in de verswatertank gevuld - bijvoorbeeld in het geval van slecht geëtiketteerde of gesloten vulopeningen, zoals kan voorkomen bij oudere of omgebouwde voertuigen.
ACV-tips:
De vulopeningen moeten permanent en duidelijk gemarkeerd of van een kleurcode zijn voorzien - controleer dit bij voorkeur wanneer u het voertuig overneemt. Bovendien kan visuele identificatie (bijv. gekleurde deksels of stickers) verwarring voorkomen.
Als er toch verkeerd wordt getankt, start de motor dan in geen geval en zet het contact niet aan - zelfs de kleinste hoeveelheden van de verkeerde brandstof in het systeem kunnen dure schade veroorzaken. In dit geval moet onmiddellijk contact worden opgenomen met de pechhulpdienst, zodat het brandstofsysteem goed kan worden afgetapt en gereinigd.
Als er per ongeluk brandstof in de verswatertank is bijgevuld, moet deze volledig worden geleegd en intensief worden gereinigd - idealiter door een gespecialiseerde werkplaats. In dit geval is het niet meer mogelijk om het water te gebruiken, zelfs niet na een eenvoudige spoeling.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
24-04-2025
OP een camping
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Thetford geeft uitleg over koelkasten
Thetford legt het uit
RV koelkasten: gas-absorptie versus 12V-compressor koelkasten - een oplossing voor elke behoefte
Bij het kiezen van een koelkast voor je kampeerauto of caravan zijn er twee dominante opties op de markt: de traditionele gas-absorptiekoelkast (3-weg) en de moderne 12V-compressor koelkast. Ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Het is daarom essentieel om hun verschillen te begrijpen en zo te bepalen welk type het beste past bij jouw behoeften. We zetten de belangrijkste punten van beide technologieën op een rijtje zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor een zorgeloze reis.
Absorptie (3-weg) koelkasten
Absorptiekoelkasten werken anders dan de ‘gewone’ koelkasten die we thuis gebruiken. In plaats van een compressor gebruiken ze een warmtebron – zoals een gasbrander of een elektrisch element – om het koelsysteem aan te drijven. Die warmte zet een fysisch proces in gang dat uiteindelijk voor de koeling in de koelkast zorgt. Hierbij komt er echter ook veel warmte vrij. Daarom hebben campers met absorptiekoelkasten ventilatieroosters en in sommige gevallen zelfs extra ventilatoren nodig.
Sterkste punten en afwegingen
Absorptiekoelkasten bieden drie belangrijke sterke punten:
Flexibiliteit (altijd een beschikbare energiebron)
Geluidsarm
Hoge prestaties bij gematigde omgevingstemperaturen
Absorptiekoelkasten worden ook wel '3-weg' koelkasten genoemd omdat ze kunnen werken op 12V, 230V of gas. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor off-grid reizen. De N4000-serie van Thetford blijft bovendien betrouwbaar koelen, zelfs bij spanningsschommelingen tussen 160V en 220V – handig dus voor wisselende omstandigheden.
Een ander groot voordeel is de stille werking van absorptiekoelkasten. Doordat ze geen bewegende onderdelen hebben, werken ze bijna geruisloos. Ideaal voor wie in alle rust wil kamperen.
Tot slot werken absorptiekoelkasten het best bij gematigde buitentemperaturen, doorgaans tussen 10°C en 32°C. In dat bereik kun je rekenen op een betrouwbare koeling.
Hoewel absorptiekoelkasten zeer veelzijdig zijn, zijn er wel een paar praktische aandachtspunten om rekening mee te houden. Zo moet het koelsysteem enkele uren op voorhand worden gekoeld, en hangt de koelsnelheid af van de energiebron van je kampeerauto of caravan.
Bovendien moeten absorptiekoelkasten voor een optimale prestatie op een vlakke ondergrond worden geplaatst (maximale hellingshoek kleiner dan 2,5˚), omdat het systeem afhankelijk is van de zwaartekracht om het koelmiddel effectief te laten circuleren.
Tenslotte is in warmere klimaten een goede ventilatie essentieel om de koelefficiëntie te behouden. Je verbetert de koelprestaties bij warm weer aanzienlijk door je kampeerauto of caravan zo te parkeren dat de koelkastzijde in de schaduw ligt, ventilatieroosters op de juiste plek te hebben en eventueel een extra ventilator te gebruiken.
12V-compressor koelkasten
12V-compressor koelkasten werken hetzelfde als (normale) koelkasten in huis. Ze hebben een koelsysteem dat door een compressor wordt aangedreven. In tegenstelling tot absorptiekoelkasten, die afhankelijk zijn van warmte om te koelen, gebruiken compressorkoelkasten een gemotoriseerd systeem om de temperatuur effectief en efficiënt te regelen.
Sterkste punten en afwegingen
12V-compressor koelkasten hebben vier sterke punten:
Snelle en efficiënte koeling
Betrouwbare prestaties bij extreem warme of koude temperaturen
Lager stroomverbruik vergeleken met gas-absorptiekoelkasten
Niet beïnvloed door overhellen
Compressorkoelkasten koelen snel waardoor ze zeer efficiënt zijn voor frequent gebruik of korte trips. Ze behouden ook consistente koelprestaties ongeacht de omgevingstemperatuur en garaderen zo een betrouwbare werking in extreme hitte of kou.
Bovendien verbruiken compressorkoelkasten minder stroom dan gas-absorptiekoelkasten en hebben ze veel minder last van het overhellen van je camper of caravan. Daarom bieden ze meer gebruiksgemak op oneffen terrein. Een bijkomend voordeel voor OEM-fabrikanten en doe-het-zelfbouwers is dat er, in tegenstelling tot absorptiekoelkasten, geen uitsparingen voor ventilatieopeningen in het voertuig hoeven te worden gemaakt. Met andere woorden, de installatie is eenvoudiger.
Hoewel 12V-compressor koelkasten veel voordelen bieden, zijn er een paar factoren om rekening mee te houden. Dit type koelkast werkt volledig op 12V en gebruikt dus stroom uit de accu van je camper bij off-grid gebruik, of de elektriciteit van de camping. Zonder slim energiebeheer kan dit leiden tot een hoger stroomverbruik wanneer je off-grid staat. Gelukkig kun je dat goed opvangen met bijvoorbeeld zonnepanelen, een tweede accu of door bewust met je energie om te gaan. Moderne compressorkoelkasten zijn relatief stil, maar maken nog altijd wat geluid. Een absorptiekoelkast daarentegen werkt vrijwel geruisloos, wat vooral prettig is in kleinere of stille omgevingen. Moderne compressor-koelkasten, zoals de T2000-serie van Thetford, doen hier iets aan met automatische temperatuurregeling (ATC = Automatic Temperature Control). Door continu de temperatuur op drie belangrijke punten te meten, activeert het systeem de koeling alleen wanneer dat nodig is. De nachtmodus zorgt voor een nog stillere werking wanneer dat het meest nodig is en de optie om het vriesvak uit te schakelen verlaagt het energieverbruik gemiddeld met 35%.
Welke koelkast past het beste bij jou?
Reis je vaak off-grid en zoek je een stille koelkast die op meerdere energiebronnen werkt? Dan is een absorptiekoelkast een uitstekende keuze – vooral als je zorgt voor goede ventilatie en op tijd begint met voorkoelen.
Wil je liever sneller koelen, een constantere temperatuur en vind je het geen probleem dat je accu of zonnepanelen wat harder moeten werken? Dan past een 12V-compressorkoelkast beter bij jouw reisstijl.
Beide typen koelkasten hebben hun plaats in de wereld van kampeerauto's en caravans en de beste keuze hangt uiteindelijk af van hoe en waar je reist. Als je hun sterke punten en beperkingen beter begrijpt, kun je een weloverwogen beslissing nemen die je reiservaring met je kampeerauto of recreatievoertuig verbetert.
Meer info:www.thetford.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-04-2025
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen