Inhoud blog
  • Tijdig rusten op een vakantie reis.
  • Adria op Mercedes-Benz Sprinter
  • Op reis
  • De Nieuwe Fendt caravans voor 2025
  • Zelfs in achterstraatjes vakwerkhuizen
  • Een nieuwe integraal bij Dethleffs
  • Frankrijk
  • De Sterckeman 496 is verbeterd
  • Luchtkoelers van Truma
  • Dure hotel kamers
  • Een nieuwe reeks bij Laika
  • Ontelbare vakwerkhuizen in Duitsland
  • een knappe Malibu
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Startpagina !
    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwerfautoclub Regio Antwerpen
    Samen op stap
    19-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carthago nieuwste fabriek

    Carthago Group richt zich op groei: inhuldiging van de nieuwe fabriek voor de Malibu Van in Ormo¸/Slovenië

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort campers

    Carthago d.o.o.: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group

    Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago-groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸ / Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu-bestelwagen. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting komen er eind volgend jaar 300 banen bij. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci, geeft de bedrijvengroep een duidelijk signaal af met zijn gerenommeerde merken Carthago en Malibu voor kampeerauto’s in de premiumcategorie: Carthago blijft stabiel en duidelijk op een groeipad, zelfs in tijden van politieke en economische onzekerheid.

    Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie

    Het grote belang van de Carthago-groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft, wordt gedocumenteerd door de gastenlijst tijdens de inauguratieceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie. Zij werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast het management van het Sloveense bedrijf Carthago d.o.o. was het volledige management van de Carthago Group, inclusief de oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler, aanwezig. Dit onderstreept de strategisch belangrijke band tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.

    Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak ook de nauwe relatie tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast ons hoofdkantoor in Aulendorf/Opper-Zwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago-groep. Zonder voet aan de grond in Slovenië zou de Carthago Group niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa."

    Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300

    De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸ in het noordoosten van Slovenië werd letterlijk gebouwd op een greenfield-site. Het landoppervlak beslaat ongeveer 100.000 vierkante meter. De productie omvat onder andere een timmerwerkplaats, voormontage en montage en het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kan het personeel zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro.

    In de eerste uitbreidingsfase die in mei begint, zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3.000 Malibu Vans hebben. Bij de start van de productie zullen ongeveer 180 mensen werkzaam zijn in Ormo¸. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 2024 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 300.

    Tot nu toe is de Malibu-bestelwagen parallel met Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen Odranci-fabriek van de Carthago Group. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de basis vormen van de werknemers in Ormo¸, die eerder vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci pendelden. Sandra ´upanec, Managing Director van Carthago d.o.o: "Dit zorgt voor een snelle opvoering van de productie en topkwaliteit."

    De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt capaciteit vrij voor de kampeerautoproductie in Odranci. Er zullen geen banen verloren gaan. Integendeel, de site wordt verder uitgebouwd en er wordt verder gezocht naar nieuwe medewerkers.

    Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie

    Tijdens de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op state-of-the-art en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."

    Ongeveer een derde van het areaal bestaat uit beplanting en groen. LED-verlichting bespaart energie, net als warmteterugwinning in perslucht en vacuümgeneratie. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een aanzienlijk vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken stroompieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen gecontroleerd verwarmd, gekoeld en geventileerd worden. Thomas Weiß, Managing Director van Carthago d.o.o., vat samen: "Het resultaat is zowel state-of-the-art als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."

    Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort kampeerauto’s

    De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfort kampeerauto’s met badkamers. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Group blijft een groot potentieel voor de toekomst zien in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs benadrukt in de verkiezing voor Camper van het Jaar 2023 in Duitsland, waar hij voor de vierde keer op rij zijn categorie won.

    Carthago d.o.o.: aantrekkelijke werkgever, voorbeeldige sociale voordelen

    In de nieuwe fabriek in Ormo¸ zullen aantrekkelijke banen worden gecreëerd. De toekomstige beroepsbevolking zal profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago d.o.o. Het gaat onder meer om een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago d.o.o. werkt samen met scholen en biedt stages aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur, en vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en carrièremogelijkheden zijn ook typerend voor het dynamische bedrijf.

    2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group

    De opening van de nieuwe Ormo¸-fabriek komt in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Group: tien jaar Malibu Van, 15 jaar Odranci-fabriek en tien jaar Carthago City, het unieke hoofdkantoor van de Carthago Group in Duitsland. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750-jarig bestaan.

    Info:

    Meer info: Carthago Reisemobilbau GmbH

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemsens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    18-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Pilote

    Pilote Atlas A696G nieuwe modellen

    Pilote breidt zijn gamma uit met twee smalle halfintegrale. De net geen 7 m lange A696G is een 2,2 m brede kampeerauto die met zijn knap interieur enkele nieuwigheden mee kreeg, waarmee hij zich onderscheidt van veel concurrenten. Het tweede type wat korter, de Atlas A656D is bijna klaar voor productie.

    Beide halfintegrale hebben een Ford Transit met zwarte stuurhut en een indrukwekkende radiator grille. Een sterke turbo diesel stuurt 170 paardjes naar de voorwielen geholpen door een zesgang automaat. In combinatie met de zwarte stuurcabine, zwarte aluminium velgen en de opvallende decorstukken op de flanken van het koetswerk zal de A696G niet onopgemerkt voorbij rijden.

    Met de  indeling waagt Pilote wat nieuws in de halfintegrale kampeerauto wereld. Zulk een 2,2 m smalle zwerfauto met zijzitbanken in de zitgroep vindt men zelden. Dank zij de zijzitbanken hindert er geen dwarszitbank het doorzicht naar achter, het geeft ook meer bewegingsvrijheid in het interieur.

    Knap uitgevoerd is het hefbed boven de zitgroep. Het nestelt zich volledig in het dak zodat eronder nog 1,95 m stahoogte over blijft. Achter de zitgroep sluit de keuken aan. Twee kookvuren en een spoelbak zijn in het aanrecht geïntegreerd. Vooraan blijft nog een lapje vrij als werkoppervlak. Onderaan verborgen achter donkere fronten is plaats voor keukengerief, een 133 l absorptiekoelkast houdt de levensmiddelen fris.

    Met een trapje op komt men in de badkamer, ze is verdeeld over heel de breedte van de wagen. Aan de linkerkant is een douchecel, rechts de gebruiksvriendelijk opgestelde wc en kasten met witte en donkere deuren. Dit deel is afsluitbaar van de woonruimte. In zulk een smalle halfintegraal was het meten en passen om een bruikbare badkamer volledig in het interieur te krijgen. Achterin is een dwarsbed.

    Omdat de ontwerpers van Pilote liever een ruime comfortabel zitgroep tekende en eveneens een grote badkamer voor een smalle halfintegraal kon men geen enkele bedden meer in de achterkant van de wagen persen. Het is dus een dwarsbed geworden. Een comfortabel breed bed maar als er tijdens de nacht iemand uit moet om een plasje te doen is de partner meestal mee wakker. Aan het bed zijn geen vensters om te vermijden dat de slapers met hun voeten in de gordijnen verstrikt geraken. Verlichting en verluchting worden opgevangen door een groot venster in de achterwand en een Heki dakluik boven het bed. In de garage onder het bed is plaats voor fietsen. Buiten de al uitgebreide uitrusting heeft de Atlas A696G nog twee zonnepanelen en twee lithium batterijen. Voor deze wagen zal je toch ongeveer een 84.000 euro moeten voorzien.

    Wat weten we over de kleinere A656D?

    Hij zal ongeveer 6,5 m lang zijn. Omwille van de plaats schrapte Pilote het vast bed achterin, de aanwezige zwervers zullen in het hefbed boven de zitgroep de nacht moeten doorbrengen. Geen nood het bed is groot genoeg voor twee en de matras ligt comfortabel. In plaats van het vast bed is nu een uitgebreide badkamer en kleedkamer achterin het interieur gebouwd.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig Ford Transit met laag chassis.

    Motor: Turbo diesel 170 pk met voorwiel aandrijving en automaat.

    MTM: 3.500 kg

    Bed: L X B X H: 6,98 x 2,2 x 2,88 m

    Info: Alpha Motorhomes


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie nieuwelingen bij Sunlight

    Sunlight

    Sunlight sluit aan met 3 nieuwe types bij de fabrikanten die Ford Transit als basisvoertuig gebruiken.

    Drie nieuwe halfintegrale kampeerauto’s zullen we kortelings uit de Sunlight fabriekspoorten zien rollen.

    Terwijl het kleinste model met enkele bedden de T 670S net geen 7,0 m lang is, zijn de T 690 en de T 680 7,36 m lang.

    De 690 is achterin met een eilandbed uitgerust. Integendeel kreeg de T 680 enkele bedden in de slaapkamer, die bij middel van bijkomende kussens tot een groot bed kunnen omgebouwd worden. Om het niet te moeilijk te maken hebben de ontwerpers van Sunlight een kopie gemaakt van een succesnummer op Fiat Ducato. Dat spaart veel ontwikkeling kosten uit.

    Voor de slaapkamer bevindt zich een ruime  badkamer met wc, wastafel en douche verdeeld over de volle breedte van het interieur. Een deur sluit dit deel af van de woonkamer. Tussen zitgroep en sanitair heeft men een L-keuken geïnstalleerd. Ze is uitgerust met 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een 156 l absorptie koelkast. Onderaan is in de kasten genoeg plaats voor het keuken gerief van een koppel.

     Meer naar voor is de zitgroep met een tafelblad uit één stuk, verschuifbaar bij middel van profielen aan de wand onder het venster en door één poot gedragen. Met een optioneel hefbed en omgebouwde zitgroep kunnen er 5 zwervers hun bedje dekken in de T 680. Wel is het opletten met de lading want de wagen heeft een MTM van 3.500 kg.

    De Ford Transit als basisvoertuig heeft standaard een 130 pk sterke turbo diesel motor. Met zijn zwarte metallic kleur van de stuurcabine en zijn stoere radiator grille rijdt hij niet ongemerkt voorbij. Daarbij heeft hij een flinke standaard uitrusting aan boord. Als hij voorbij is komt het mooie moderne achterfront met opvallende bumper en lichten in ’t zicht. In het interieur is het meubilair sterk opgefrist met witte bovenkast deuren, antraciet kleurige accenten aan de keuken en wanden in een licht houtdecor. Daarbij is de stahoogte tot 2,1 m opgetrokken wat het interieur een aangenaam en comfortabel gevoel geeft.

    Prijzen beginnen voor de T 680 ongeveer bij de 68.500 euro.

    Technische gegevens van de t 670S en de T 690 L

    Basisvoertuig: Ford Transit met vlak chassis

    Motor: 130 pk sterke turbo diesel met voorwielaandrijving.

    Afmetingen;L x B x H 7,36 x 2,32 x 2,93 m

    MTM 3,5 ton

    Info www.sunlight.de


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een boek in de hand komt door gans het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    12-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe halfintegralen bij Dethleffs

    Dethleffs Globebus T45

    De nieuwe Globebus Go T45 is wat groter dan een klassieke camperbus en wat kleiner dan een comfortabele kampeerauto.

    Dethleffs start met een nieuwe halfintegrale reeks, de Globebus Go. Zoals het meer en meer in beeld komt zijn de afmetingen van de opbouw beperkt tot een breedte van 2,2 m, dat heeft natuurlijk ook de prijs een beetje beïnvloed. In tegenstelling tot de integrale reeks Globebus die op Fiat Ducato is gebouwd rollen de nieuwelingen op Ford Transit omwille dat het moeilijker is om voldoende Fiat Ducato onderstellen te bekomen.

         

    De Ford Transit heeft voorwielaandrijving en onder de kap een 130 pk EcoBlue-dieselmotor. Tot de standaarduitrusting van de Ford behoren onder meer cruisecontrol, verwarmde en elektrisch bedienbare buitenspiegels, diverse rijhulpsystemen en een DAB+-radio met stuurbediening. Daarbij horen nog een laag chassis, zijwind assistent en in de hoogte verstelbare cabine zetels met armleuningen.

                                             

    Dethleffs biedt de Globebus Go aan in twee varianten. De 5,99 m lange T15 heeft een hoog geplaatst dwarsbed dat het dak van de onderstaande garage vormt. De wat langere 6,69 m Globebus T45 heeft achterin enkele bedden. Zoals bij vele kampeerauto’s kan men er bij de Globebus Go met behulp van kussens een groot bed van maken. Het woongedeelte is in beide kampeerauto’s gelijk aan de T15. Het zeer lichte moderne interieur maakt er een gezellige leefruimte van. Twee draaibare cabinezetels maken van de zitgroep een comfortabel geheel. Hij sluit aan bij de badkamer. Het uit één deel bestaande tafelblad rust op één poot, kan naar voor en naar achter schuiven via een profiel aan de wand net onder het venster. Aan de overkant is de keuken met twee kookvuren en een rond spoelbakje. Onderaan is voldoende kastruimte voor het nodige keukengerief. Koelkast en kleerkast bevinden zich tussen keuken en bed. De 86 l compressorkoelkast werkt op elektra en de 6 kW-verwarming op diesel, dus gas is alleen nog nodig om te koken. Een kleine gasfles volstaat daarom en hiermee ontstaat extra bagageruimte in de zwerfauto.  

    Omwille van de slechts 1,9 m stahoogte hebben de ontwerpers van Dethleffs er geen hefbed voorzien. Ze zijn dus echt ingericht voor een koppel. Een badkamer met draaibare wastafel zorgt dat er een douche vrijkomt. Een goed opgestelde wc staat aan de zijkant. In afgesloten kastjes kan men toilet bijhorigheden bergen.

                                               

    Wanden, achterfront en dak zijn met GfK sandwichpanelen gemaakt. De vloer bestaat uit een houten sandwichconstructie met EPS isolatie.

                                                   

    Technische gegevens.

    Basis voertuig: Ford Transit met laag chassis

    Motor: 130 pk turbo diesel

    Voorwiel aandrijving

    MTM: 3.5 ton

    Prijs: rond de 59.000 euro

    Info: www.dethleffs.de  


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    10-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg

    Weinsberg CaraLoft en CaraSuite

    Weinsberg gebruikt door gebrek aan vlotte leveringen van Fiat Ducato wagens meer en meer Ford Transit basisvoertuigen.

    Nu brengt de prijsgunstige fabrikant Weinsberg van het huis Knaus-Tabbert concern enkele kampeerauto’s op Ford Transit op de markt.

    Na de voorstelling van de twee camperbus types volgen nu de halfintegrale reeksen CaraLoft en de CaraSuite. We bekeken de ongeveer 7 m lange CaraLoft 650 MF. Deze reeks werd ontwikkeld enkel voor een koppel zwervers. Hij heeft geen hefbed boven de zitgroep. Zij moeten tevreden zijn met een fransbed in de lengte richting.

     Wat niet belet dat het zeer comfortabel overkomt. Daarnaast is het zoals in de meeste zwerfauto’s met een fransbed de douchecel, wc en wastafeltje verborgen achter een kloeke deur. Dat soort indeling geeft een ruimtelijk gevoel omdat je van vooraan tot achterin een ononderbroken zicht hebt. Het nadeel is dat er geen hoge garage is om fietsen in onder te brengen tijdens de reis.

    Bij de CaraSuite reeks is een hefbed boven de zitgroep een standaard uitvoering. Hiermee is het mogelijk dat een gezin met twee kinderen comfortabel kan wonen, of bij gelegenheid vrienden die eens mee op weekeind willen. Langs buiten zijn de CaraSuite  zwerfauto’s te herkennen aan het wat naar boven uitgewerkte dak boven de stuurcabine waarin langs binnen het hefbed gedeeltelijk in schuift.

    CaraSuite op Ford Transit.

    Ontwerpers van Weinsberg hebben voor de CaraSuite twee indelingen bedacht. Ze hebben achterin enkele bedden die het dak vormen van een grote garage. Fietsliefhebbers kunnen hier hun fietsen veilig en droog in opbergen. De nodige ankerpunten zijn er voorzien. Terwijl de 6,99 m lange CaraSuite 650 MEG met in de badkamer een geïntegreerde douche uitgerust is, rolt de 7,42 m lange 700 MEG met een goed ingericht sanitair gedeelte de fabriek uit.

    In standaard uitvoering heeft de Ford Transit een 130 pk turbo diesel met een zes versnellingsbak. Wie van meer comfort wil genieten kan de kampeerauto bestellen met een 155 pk turbodiesel plus een zes gangen automatische versnellingsbak, tractie controle en hillholder  zijn standaard. Typisch voor Duitse producten is er nog een lange lijst opties in de cataloog te vinden.

    Prijzen waren nog niet bekend, om u een idee te geven, de CaraLoft op Fiat Ducato werd de vorige jaren aangeboden tegen ongeveer 62.000 euro de CaraSuite ongeveer 2.000 euro meer.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig  Ford Transit

    Motor 130 pk turbo diesel

    MTM 3,5 ton

    L X B X H  9,99 x 2,32 x 2,94 m

    Meer info www.weinsberg.com 


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    29-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startklaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Euro Park met veel nieuws

     Europa-Park start 49e seizoen met volop nieuwigheden

    Op zaterdag 25 maart 2023 opent Europa-Park zijn deuren voor het 49e seizoen met diverse nieuwigheden naast de al aanwezige meer dan 100 attracties en shows. Zo opent het 16e themagebied, vorstendom Liechtenstein, en komt de klassieke ballonvaart-attractie terug in een andere thematisering. De nieuwe boten in "Josefina’s kaiserliche Zauberreise" schitteren in pracht en praal en bezoekers leren wat de Yomis met Josefina te maken hebben in de nieuwe film in de Sprookjesbosbioscoop. Daarnaast licht de 360 graden film in de Traumzeit Dome een tipje van de sluier van het nieuwe Kroatische themagebied op. Showliefhebbers komen dit jaar helemaal aan hun trekken; het programma telt meerdere nieuwe en verrassende shows.

     Een nieuw themagebied: Liechtenstein

    Met het vorstendom Liechtenstein doet nog een Europees land zijn intrede in Europa-Park. Het 16e Europese themagebied ligt tussen Zwitserland en Engeland. Het middelpunt is de nieuwe "Liechtensteinse Ballonvaart", waarvan de kleurrijke ballonnen de namen dragen van de steden Liechtenstein, Vaduz en Triesenberg. De geheel vernieuwde ballonvaart is een attractieklassieker, die voor het eerst in 1996 in het park in gebruik werd genomen. Geheel nieuw is het "Liechtenstein Plein" met het grote ingemetselde wapen van het vorstendom. Daarnaast kunnen gasten in het park een miniatuurversie van de "Liechtensteiner Weg" verwachten, die in zijn oorspronkelijke vorm in verschillende wandeletappes door alle elf gemeenten van het vorstendom voert.

    Een keizerlijke vaartocht

    Het boottochtje met "Josefina’s kaiserliche Zauberreise" in het Oostenrijkse themagebied is nu nog romantischer. De gloednieuwe boten, voorzien van een tafeltje voor een lekkere eet- en drinkpauze, schitteren in keizerlijke pracht en praal.

    Keizerin Josefina neemt de bezoekers mee op een reis door haar rijk - maar wie zijn die kleine groene trollen die overal kattenkwaad uithalen? Deze mythische wezens, ook bekend van "Zauberwelt der Diamanten", hebben in 2023 hun weg gevonden naar de Sprookjesbosbioscoop in "Grimm's Sprookjesbos". De film "Fina & de Yomis" combineert alle facetten van het Oostenrijkse thema en geeft antwoord op de vraag wie de Yomis zijn en wat ze te maken hebben met keizerin Josefina. Speciaal voor dit filmavontuur werd de Sprookjesbosbioscoop omgebouwd en uitgerust met interactieve elementen en nieuwe bioscooptechnologie om het verhaal over de Yomis nog beter tot zijn recht te laten komen.

    Het prachtige Kroatië van Nikola Tesla

    De nieuwe 360-graden film in de Traumzeit Dome laat de bezoeker alvast verheugen op het Kroatische themagebied dat voor 2024 op de rol staat. In "Nikola Tesla's Beautiful Croatia" vergezellen de kijkers visionair Nikola Tesla bij zijn baanbrekende experimenten met elektriciteit aan het eind van de 19e eeuw en verkennen met hem de bezienswaardigheden van zijn geboorteland Kroatië. De ontdekkingstocht begint midden in zijn laboratorium: de revolutionaire uitvinding van de wetenschapper maakt een geheel nieuwe manier van voortbewegen mogelijk, waarmee de bezoekers op ongekende wijze de mooiste plekken van Kroatië verkennen.

    In de wachtruimte van de Traumzeit Dome kunnen bezoekers een tentoonstelling met spannende inkijkjes in de nieuwe  achtbaan verwachten en een overzicht van belangrijke Kroatische persoonlijkheden en hun opmerkelijke prestaties bekijken.

    Een nieuw showprogramma

    Showliefhebbers komen dit jaar helemaal aan hun trekken: de artiesten zorgen met hun adembenemende shows voor onvergetelijke hoogtepunten. In de nieuwe show "Surpr'Ice presents GalaXia" zweven de schaatsers niet alleen over het spiegelgladde oppervlak en brengen ze het publiek in vervoering met een grandioze voorstelling, maar fascineren ze de toeschouwers voor het eerst in de geschiedenis van Europa-Park met LED-verlichting in hun kostuums. De LED-choreografie past zich perfect aan het decor van de show aan en varieert per scene. De nieuwe editie van "Ed's Adventure Parade" is een van de dagelijkse hoogtepunten met gedetailleerd ontworpen paradewagens en kostuums. Het spannende spektakel "De terugkeer van de Sultan" zal de gasten verbazen met gewaagde stunts op paarden. De "SECRET - The Illusion-Show" met Vincent Vignaud in Europa-Park Teatro zal de zaal versteld doen staan met verbazingwekkende magie. Waaghalzige sprongen zullen de bezoekers verrassen tijdens de High Diving Show "Retorno dos Piratas" van 27 mei tot 3 september.

    Rulantica: extra glijbanen en rustruimtes

    Om het vakantiegevoel nog langer vast te houden is een bezoek aan het tweede park van het resort, Waterwereld Rulantica, een echte aanrader. Het hoogtepunt van de nieuwe 30 meter hoge “Nordiskturn” is de "Vikingløp"-raceglijbaan, gebouwd op een fonkelende edelsteenmijn. Als de toren is beklommen, zijn er in totaal acht buizen waarin de bezoekers het tegen elkaar kunnen opnemen. Op matten gaat het dan ‘head first’ de diepte in. Elke seconde telt op de snelste glijbaan van Europa, want slechts één persoon kan bij de finish als winnaar uit de bus komen en toegejuicht worden door de toeschouwers op de tribune.

    De meer dan 400 extra ligstoelen en zitjes in "Nordiskturn" zorgen voor ontspanning na al het waterpret. De toren strekt zich uit over zes verdiepingen, waarvan er drie speciaal ingericht zijn als ligruimte. Jong en oud kunnen zich onder meer ontspannen in het "Lågerhus". Gasten genieten daar nog meer van hun rust op de Lågerhus Sofa’s, die exclusief gereserveerd kunnen worden. In "Viking Snåck - Frisk & Lækker" en in "Viking Kaffi" op de begane grond en de eerste verdieping vinden bezoekers ook een vers en heerlijk aanbod aan eten en drinken.

    Nieuw VR-avontuur

    Fans van virtual reality zullen in 2023 ook niet teleurgesteld worden: in de nieuwe YULLBE PRO-experience "Amber Blake: Operation Dragonfly" beleven de gasten een interactieve 3D-actiethriller. De 30 minuten durende VR-beleving is gebaseerd op de "Amber Blake"-stripboeken van het Belgisch supermodel Jade Lagardère. Het brengt bezoekers in vervoering met state-of-the-art technologie en een zenuwslopend avontuur met op de achtergrond de indrukwekkende skyline van Singapore. Samen met de stoere agente Amber Blake maken de deelnemers jacht op de mysterieuze crimineel "Blue Dragon". Dit vereist niet alleen sterke zenuwen, maar ook vaardigheid en teamgeest.

    Restaurant wereldprimeur Eatrenalin

    Een ander absoluut hoogtepunt is "Eatrenalin" - de futuristische gastronomische beleving voor alle zintuigen. Hier worden de gasten ondergedompeld in de meest uiteenlopende werelden - niet alleen door geuren en smaken, maar ook visueel, akoestisch en middels bewegingen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een indrukwekkend samenspel van multimedia-inhoud, gastronomische topprestaties en een gepatenteerde nieuwe ontwikkeling, de ‘floating chair’ van MACK Rides. De gasten worden getrakteerd op een culinair menu van acht gangen. De keuken combineert moderne en internationale invloeden, passend bij de ambiance van de verschillende ruimtes van het restaurant. Tot eind april is de oorspronkelijke menukaart nog te beleven; vanaf mei kun je zowel een nieuw menu met vlees ("Red Dimensions") als een nieuwe veganistische variant ("Green Dimensions") ontdekken.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    26-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pilot bouwt op Ford Transit

    Pilot Atlas.

    Pilot deed beroep op Ford bestelwagens en maakte er knappe A603G camperbussen van.

    Het is lang geleden dat Pilot beroep deed op Ford basisvoertuigen. Wegens de moeilijkheden om aan basisvoertuigen te geraken besloot de Franse fabrikant Ford onderstellen aan te schaffen.

    De eerste camperbus liep van de band als Atlas A603G, min of meer in beeld gebracht voor het 60 jarig jubileum van Pilot. Welke types en hoeveel er nog op de planning staan is voorlopig nog niet bekend.

    Als basis voor de A603G heeft men een Ford Tansit Trail met een 170 pk dieselmotor genomen, die camperbus zal zeker een vluggertje zijn. De 6 m lange zwerfauto kan zowel voor dagelijks transport of voor vakantie worden ingezet. Een interessant punt is de grote garage achterin. Sportgerief vindt er ruimschoots plaats en de ruime badkamer zal de sportlui goed ontvangen na hun sportactiviteiten. Een lekkere warme douche draagt er toe bij. Ook het voorste deel van het interieur met de draaibare zetels past best bij sportieve zwervers.

    Er werd werk gemaakt om de A603G een autarke uitrusting mee te geven. Ondersteunt door zonnepanelen kan het sportief gezelschap vrij in de natuur verblijven, stroom, water en gas zijn voldoende aan boord. Zelfs een dieselverwarming is ingebouwd zodat de 2,7 kg gasflessen alleen nodig zijn om eten te bereiden. Er is een compressor koelkast bij de keuken geïnstalleerd. De brede schuifdeur zorgt voor veel licht en lucht. Achterin boven de garage is het dubbelbed. Tenslotte zorgt het lichte meubilair voor een aangename woonruimte. Een luifel met verlichting behoort eveneens tot standaard uitvoering.

    Technische gegevens.

    Basis voertuig:  Ford Transit  Trail

    Motor: Turbo diesel 170 pk

    MTM: 3.500 kg

    L X B X H: 5,98 x 2,06 x 2,76 m

    Vermoedelijke prijs 75.000 euro

    Meer info: www.pilot.com


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    25-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.heel oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over gewichten en rijbewijzen

    Reisemobil Union publiceert officiële link naar de burgerenquête

     Doe mee: Van 1 maart tot en met 2 mei 2023 vindt er weer een burgerenquête plaats, onder meer over de gewichtslimiet van het B-rijbewijs, waarvoor u zich kon inschrijven.

     Binnen enkele dagen was er al een driecijferig aantal reacties binnengekomen; Er is unanieme vraag naar een verhoging van de gewichtslimiet voor voertuigen van alle soorten aandrijving.

     Voor de herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn van 2006.

    Van april tot mei 2021 hoorde de Europese Commissie voor het eerst van de direct betrokken en geïnteresseerde autoriteiten, verenigingen en EU-burgers. Er kwamen 2213 reacties binnen, uiteraard ook van ons, de Reisemobil Union, en van onze Europese overkoepelende organisatie FICM. De unanieme stemming van alle caravan en kampeerautobestuurders betrof de 3,5 ton limiet van het B-rijbewijs, die verhoogd zou moeten worden naar 4,5 of minimaal 4,25 ton.

    De EU-commissie wilde een dergelijke verhoging alleen accepteren voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen om het daarmee gepaard gaande extra gewicht te compenseren.

    7.534 burgers en organisaties namen deel aan een tweede ronde van hoorzittingen (februari tot mei 2022), waarvan 3.438 alleen al uit Duitsland. Gewichtslimieten zijn dringend vereist, ongeacht het aandrijfsysteem van het voertuig. De onverwacht hoge deelname aan de enquête maakte het noodzakelijk om de planning aan te passen om alle inzendingen te kunnen beoordelen en in aanmerking te nemen.

    Als resultaat van de evaluatie is het concept voor een nieuwe rijbewijsrichtlijn beschikbaar sinds 1 maart 2023. Het concept heeft 64 pagina's in het Engels origineel en bevat een groot aantal kleine en grote wijzigingen; zo moet een "mobiel" elektronisch rijbewijs in de toekomst de standaard worden en de huidige rijbewijskaarten vervangen.

    Wat betreft de regels die belangrijk zijn voor kampeerautoshauffeurs, met name de 3,5 te beperken, gaat de EU Commissie volledig voorbij aan de ontvangen opmerkingen!

     

    Het B-rijbewijs moet geldig blijven tot maximaal 3,5 ton; de enige mogelijke uitzondering is een verhoging tot 4,25 ton voor voertuigen met alternatieve aandrijving. De Commissie blijft daarom bij haar standpunt van voor de start van het tijdrovende herzieningsproces, een grote teleurstelling voor duizenden burgers en verenigingen die met constructieve suggesties aan het overleg deelnamen.

    Is nu alles verloren? Moeten we alle hoop begraven? Eerlijk gezegd weten we het niet. Maar het is volstrekt onlogisch om deze toename te beperken tot voertuigen met alternatieve aandrijvingen om redenen van verkeersveiligheid. Daarom mag het publiek, d.w.z. kampeerders, niet worden ontmoedigd. Doorzettingsvermogen moet uiteindelijk worden beloond.

     

    En wat zegt de Duitse politiek hierover?

    In juli 2022 diende de CDU/CSU-fractie in de Duitse Bondsdag een motie in

    "Aanbevolen resolutie en verslag van de Commissie toerisme over de motie van de CDU/CSU-fractie gedrukt papier (20/2561) "Bevorder caravantoerisme" achter ons en eiste onder meer dat de "Herziening van de "Derde Rijbewijsrichtlijn 2006/126/EG" wordt de gewichtslimiet van het autorijbewijs (categorie B) voor het besturen van kampeerauto’s verhoogd van 3,5 naar 4,25 t". Daarnaast werd gevraagd om kampeerauto’s van meer dan 3,5 ton uit de zgn. Inhaalverbod vrachtwagens uitsluiten. Deze motie werd op 2 maart 2023 door het parlement verworpen met de stemmen van de stoplichtcoalitie SPD, Bündnis 90/Die Grünen en FDP.

    Uit de argumenten van de tegenstanders van de aanvraag komen niet altijd de belangrijkste naar voren.

    Expertise. In sommige gevallen werden valse beweringen gedaan, bijvoorbeeld dat

    "Kampeerauto’s zijn tegenwoordig ofwel geregistreerd als auto of als vrachtwagen" en de verkeersregels voor auto's of vrachtwagens zouden dienovereenkomstig moeten gelden. Dat deze valse verklaring op politiek niveau komt en tegelijkertijd van een leider in de kampeerbranche komt, is niet alleen triest, maar ook onbegrijpelijk. Op deze manier moet een industrie die onder moeilijke economische omstandigheden wordt beschouwd als een steunpilaar in de nationale economische mix, als een eenheid bij elkaar staan. Degenen die eronder lijden zijn helaas de klanten die kampeerauto’s en caravans kopen en dan bij gebrek aan steun van politici die met verschillende problemen de gevolgen moeten dragen (achterstand in het wegverkeer  gebrek aan infrastructuur). Niet genoemd zijn de problemen die bereidwillige ondernemers hebben die door deze omstandigheden hun producten niet goed kunnen verkopen of de benodigde infrastructuur kunnen bouwen.Dus als er ooit iets verandert in de richting van onze legitieme en gefundeerde eisen, moeten we met één stem optreden tegen de blokkades in Berlijn en Brussel. Daarom roept de Reisemobil Union op tot "Neem deel aan de (derde) enquête van de EU-commissie over de wijziging van het rijbewijs en schrijf ook naar uw parlementsleden of de leden van de Bondsdag voor toerisme". Als we als klanten berustend toegeven, verandert er nooit iets.

    Informatie over Reisemobil Union vindt u op www.reisemobil-union.de.


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    24-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banden wisselen

    Zomertijd? Bandenwisseltijd!

    TRAXIO en diens bandenfederatie Federtyre & bandencommissie Pneuband roepen de automobilisten op om de vervanging van hun winterbanden door zomerbanden zo snel mogelijk te plannen nu de temperaturen in stijgende lijn gaan. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7 °C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – sterk aan te raden is om bij stijgende temperatuur de winterbanden te wisselen met zomerbanden.

    “Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7 °C – en dus zeker tijdens warme dagen – presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt.

    Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:

    1. Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
    2. Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
    3. Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
    4. Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.

    Duidelijk langere remweg bij hogere temperaturen

    Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.

    Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2021) aangetoond heeft dat de remafstand van winterbanden bij hogere temperaturen duidelijk langer is:

    • Op droog wegdek (wegdektemperatuur 30-36 °C):

    80 km/u  >> 0 km/u : +5 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 32 km/u

    • Op nat wegdek (wegdektemperatuur 16°C):

                80 km/u >> 0 km/u : +3,4 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 27 km/u

    Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen volgeladen is.

    Besluit: zo snel mogelijk een afspraak boeken om tijdig de winterbanden te wisselen

    Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must!  Daarnaast heeft het ook economische voordelen om op de juiste banden te rijden die zijn aangepast aan het seizoen.

    Controle profieldiepte en algemene staat van je banden

    De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je  banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen. 

    Meer info TRAXIO


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    22-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria presenteert enkele varianten

    Adria Matrix Supreme MD 670 SL

    Adria breidt zijn Matrix reeks uit met enkele varianten op Mercedes Benz Sprinter.

    Na de luxueuze Supersonic volgen uitrustingsvarianten Supreme MB van de reeks Coral en Matrix met een ster in de radiator grille. Bij de twee reeksen kan de klant kiezen tussen twee 7,69 m lange halfintegralen.

    De Coral Supreme MB 670 DC heeft een eilandbed boven de garage, een ruime badkamer, een L-keuken  en vooraan een F-zitgroep. Zijn broeder het type Coral Supreme MB 670 DC heeft in plaats van een eilandbed twee enkele bedden, die tot één groot bed kunnen omgevormd worden. De Matrix Supreme MB 670 SL heeft een L-zitgroep.  Bij de Matrix reeks is een hefbed boven de zitgroep standaard.

    Alle 4 halfinteralen zijn gebouwd op Mercedes Benz Sprinter 415 CDI met een verlaagd AL-KO chassis en als basisvoertuig een MTM van 4,5 ton. Ze zijn standaard uitgerust met luchtkussens, ESP, ASR, noodrem en zijwindassistentie, bergaf rijhulp, bandendruk controle. Daarbij hebben ze ook nog in de stuurcabine standaard een luchtkoeler, snelheidsregelaar, start-stop systeem, elektrische handrem en de banden zijn gevat in aluminium velgen.

    Het zorgvuldig en doordacht opgebouwd koetswerk heeft een technische dubbele bodem, stadaard uitgerust met een Alde vloeistofverwarming. Dure vensters en uitdraai hoeksteunen achteraan, centrale vergrendeling en horrendeur. Zelfs de gas zekerheidsregelaar met crashsensor is aan boord.

    Meer info www.adria.com

     

     

     

     

     

     

     

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resten van vroeger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    17-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg op Mercedes Benz

    Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.

    Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?

     Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding  hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.

    Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.

     Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.

     Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang  naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en  enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.

     Zitgroep

    De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen  en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.

    Meer info: www.weinsberg.com  


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
    15-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kamperen is ontspannen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kamperen is meer dan caravannen!

    Motie van de CDU/CSU-fractie om “caravantoerisme te bevorderen” verworpen in de Bondsdag

    Een verkeerslichtcoalitie met onder meer senior campingvertegenwoordigers stemde tegen financiering voor caravans

     Frankfurt in maart 2023

    De uitspraken "Kamperen is meer dan caravaning" of "Kamperen is kamperen" werden gedaan in het kader van een motiedebat over "Promotie van caravantoerisme" op 2 maart 2023 in de Duitse Bondsdag. De CDU/CSU-fractie diende een motie in om “caravantoerisme te bevorderen”, die op 2 maart 2023 werd behandeld tijdens een debat in de Bondsdag. Met zoveel "expertise" lijkt het niet verwonderlijk dat de eigenlijk redelijke motie van de CDU/CSU-fractie voor een voorstel voor een resolutie door de voltallige toerismecommissie in de Duitse Bondsdag uiteindelijk werd verworpen.

    Zelfs de "lachend spottende" aankondiging van het agendapunt door de voorzitter van de Bondsdag, Kubicki, aan het begin van het debat gaf de gewillige waarnemer een idee van de betekenis van de motie "Bevordering van caravaning" in de Tweede Kamer van vertegenwoordigers. Spreektijden van maximaal vijf minuten voor de vertegenwoordigers van partijen zijn een welsprekend bewijs van de nietigheid van het onderwerp. De realiteit was nog erger. De individuele sprekers van de regeringscoalitie toonden in hun emotieloze, zwakke bijdragen niet alleen inhoudelijk, maar ook retorisch het belang dat zij aan dit onderwerp hechten.

    De Reisemobil Union verwijst iedereen die naar de hoorzitting wil luisteren naar https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2023/kw09-de-caravaning-tourismus-933862

    Niet alleen kunnen de video's van alle toespraken daar in de mediatheek worden bekeken en beluisterd, iedereen die geïnteresseerd is, kan daar ook alle relevante Bondsdagdocumenten vinden.

    De Reisemobil Union, die al tientallen jaren op de lobbylijst van de Duitse Bondsdag staat en doorgaans een van de eerste technische contacten is, is ontzet over de onwetendheid dat dit (gewichts)belang in de hele Duitse economie en toerismemix wordt gepercipieerd door de huidige generatie politici.

    De RU heeft de afgelopen jaren voortdurend contact onderhouden met de vervoersbeleidswoordvoerders van de afzonderlijke fracties en hen in dialoog geïnformeerd met basiskennis en actuele ontwikkelingen - van deze mensen is in deze hoorzitting helaas niets gezien of gehoord. Of ze waren niet op de hoogte, of het was al na 20.00 uur en de plenaire zaal was nog maar door enkele parlementariërs bezet.

    In haar aanvraag riep de vakbondsfractie op tot een grotere uitbreiding van de parkeerinfrastructuur voor stacaravans. Een betere infrastructuur voor overnachtingsaccommodatie zou "de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland meer kunnen bevorderen", aldus het. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor campers uit de weg te ruimen. Afwijkend van het hoofdonderwerp riepen de Kamerleden onder meer op om de bouw van e-laadstations en tankstations voor alternatieve brandstoffen te bevorderen en het openbaar vervoer in landelijke gebieden uit te breiden.

    Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

    Hier is het proces in "officiële" vorm:

    De CDU/CSU-fractie pleit in haar aanvraag onder meer voor een grotere uitbreiding van de Staanplaatsinfrastructuur voor kampeerauto’s om de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland te bevorderen. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor kampeerauto’s uit de weg te ruimen. Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

     


    Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!